skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
VW Golf I,II,III,IV a další VW
-> Milan 136 15.11.22 10:14:32: polotovary se běžně skladují venku na dešti. U celoobráběnejch dílů to nevadí, u těch ostatních je slušnost to před obráběním hodit do kyseliny a do základu.
-> minno 14.11.22 14:38:35: Klasika litinová těhlice 
Někteří výrobci se ani nezabývají nátěrem. Před x lety měl táta půjčenýho fungl novýho Citroëna C3 CNG a ten měl rezavý těhlice, jak kdyby byly vyndaný z rybníku

Někteří výrobci se ani nezabývají nátěrem. Před x lety měl táta půjčenýho fungl novýho Citroëna C3 CNG a ten měl rezavý těhlice, jak kdyby byly vyndaný z rybníku

-> Jarda/felda 14.11.22 17:42:17: Jo, ale nevejde se do domku ložiska na CaddyIII/OctaviaII
A navíc jsem ho s sebou neměl

A navíc jsem ho s sebou neměl

-> minno 14.11.22 15:56:11: Fiat Punto Light? 

-> Bukaj 13.11.22 12:35:46: copánkový dráták ve flexe vezme dost 

-> Jirik_Tuňák1983: Zbylo.
-> Jirik_Tuňák1983: prasek ma taky tuhe skupenstvi! :-)
-> minno 14.11.22 14:38:35: Zbylo něco v tuhém skupenství? 

-> Milan 136: Niečo takéto?
Tehlica po hrubom očistení na mojom Punte nedávno




-> Bukaj 13.11.22 12:35:46: Tak mohla proběhnout výměna manžety, nebo to třeba mohlo být rozebrané a složené z jiného důvodu, nemuselo se nic z toho měnit 
Jinak souhlas, často je na té litině vrstva spíš na oklepání a drátěný kartáč to jen zaleští.

Jinak souhlas, často je na té litině vrstva spíš na oklepání a drátěný kartáč to jen zaleští.
-> Syny:
Záleží jestli ten batůžek není putovní i mimo motorku.
Záleží jestli ten batůžek není putovní i mimo motorku.

-> palinator: No jistě, ale když ten batůžek "patří" někomu jinému a chce svézt od tebe, tak máš právě použít toto slušné odmítnutí 

-> Syny:
Já myslel že je nejdřív batůžek a ten se následně zpravidla šuká.
Já myslel že je nejdřív batůžek a ten se následně zpravidla šuká.

-> Bukaj: Kamarádka to má dobře zařízený
Manžel je na vodě a ty jí tam jedeš měnit ložisko
To mi skoro připomnělo ten vtip, jak má motorkář slušně odmítnout "batůžek" - "Ať tě vozí kdo tě šuká" 



-> saskyn2 13.11.22 09:47:38: Tohle by dráťák nevzal - je to dost podobné, jako koroze na bubnech nebo kotoučích - taková ta nabobtnalá vrstva, která se musí odprýsknout, a to opakovaně, než se dostanu na nezoxidovaný povrch litinového odlitku. Dráťák má tendenci to jen zaleštit. Navíc jsem to dělal v ještě spartanštějštích podmínkách, než doma (na návsi před domem na trávě, která mi křupala pod nohama, s čelovkou a bez elektriky), a tahat prodlužku a hledat někde "kocoura", když kamarádka netuší, jestli ho manžel má a manžel je v zahraničí na vodě, takže se ho těžko zeptám...
Byl jsem rád, že jsem v baráku našel malý ostrý majzlíček, pilníky a lak ve spreji na "ošetření"
-> Milan 136 13.11.22 10:29:18: Nevím, domek ložiska vypadal, že je původní. Jen šroub poloosy byl jiný, než u nového ložiska (šrouby ložiska byly identické). Původní šroub byl bez povrchové úpravy a s nějakými písmeny, nový šroub byl se stejnou povrchovou úpravou, jako šrouby domku ložiska (taková ta sametově nazelenalá šedá barva - nevím, co je to zač, ale mají to některé pevnostní šrouby v automotive už od dob Feldy...). Nemyslím si, že by to bylo blbě dotažené.
A poloosa asi též byla původní - vůle v kloubu byla větší, než u mých vlečkových s nájezdem 380 tisíc
Jinak bez vašich rad by to nemuselo dopadnout dobře, takže ještě jednou díky

Byl jsem rád, že jsem v baráku našel malý ostrý majzlíček, pilníky a lak ve spreji na "ošetření"

-> Milan 136 13.11.22 10:29:18: Nevím, domek ložiska vypadal, že je původní. Jen šroub poloosy byl jiný, než u nového ložiska (šrouby ložiska byly identické). Původní šroub byl bez povrchové úpravy a s nějakými písmeny, nový šroub byl se stejnou povrchovou úpravou, jako šrouby domku ložiska (taková ta sametově nazelenalá šedá barva - nevím, co je to zač, ale mají to některé pevnostní šrouby v automotive už od dob Feldy...). Nemyslím si, že by to bylo blbě dotažené.
A poloosa asi též byla původní - vůle v kloubu byla větší, než u mých vlečkových s nájezdem 380 tisíc

Jinak bez vašich rad by to nemuselo dopadnout dobře, takže ještě jednou díky

-> Bukaj 13.11.22 09:42:25: tak paráda. To očištění je trochu vopruz. Ale jak píše Saskyn, dráťák na flexu (já radši na vrtačku) a je to hned.
-> Bukaj 13.11.22 09:42:25: to už si fakt říká o nějaký svatořečení
Možná na změnu nicku? Svatý Bukaj z Černík 


-> Bukaj 13.11.22 09:42:25: Tak už to někdo dělal a málo to dotáhnul
Tak super, že byla operace úspěšná. Ty dva šrouby jsou debilní, jak přečnívají a oreznou, no.

Tak super, že byla operace úspěšná. Ty dva šrouby jsou debilní, jak přečnívají a oreznou, no.
-> Bukaj 13.11.22 09:42:25: A jeste doporucim razovej utahovak na povolovani tehle blbejch sroubu
Pokud je konec sroubu pristupnej, tak ho vzit dratakem, t je videt zavit a mazat no...

-> Bukaj: existuje něco jako dráták na flexu

-> růža: -> saskyn2: -> Milan 136:
Tak operace proběhla úspěšně
Šroub poloosy šel povolit úplně v pohodě, zvládl by to i ten očkový klíč s trubkou, horší byly spodní šrouby ložiska - kdo vymyslel, že ty šrouby mají přesah závitu 1 cm přes domek ložiska
- snad by nebyl tek velký problém dát dva šrouby kratší a ještě by se ušetřilo na materiálu a váze...
...takhle jsem si namohl svaly v paži a trochu mne z toho bolí záda - ač jsem přečnívající závity mazal a vždy i kousek vracel, tak mi to zabralo dobrou čtvrthodinu.
Kulák jsem původně nechtěl odpojovat od ramene proto, že jsem myslel, že jsou tam jako u Feldy či Octavie oválné díry a musel bych pak štelovat geometrii, ale když jsem viděl, že je to napevno, tak nebyl důvod, proč si komplikovat práci...
Nejhorší z celé operace bylo očištění vnitřku těhlice od koroze - za to by taky měl někdo dostat vyznamenání, kdy litinový obrobek, vystavený všem nepříznivým vlivům provozu, je bez povrchové úpravy
Nebýt toho, že kvůli nabobtnalým šupinám koroze zbyl z kroužku ABS jen nosný plech, tak ložisku nic nebylo...
Osekání, oškrábání, opilníkování a obroušení domku v těhlici před montáží nového ložiska mi zabralo asi třičtvrtě hodiny (včetně hledání vhodných nástrojů
), pak jsem ještě vnitřek domku foukl lakem, aby zase tak rychle neohnil... Naštěstí mne Suri připravil na to, že to bude potřeba očistit zevnitř, takže tímto mu veřejně děkuji!
Zpětná montáž všeho byla záležitost dvaceti minut, celá akce mi zabrala 2 hodiny a 20 minut, původně plánovaný čas byl 1,5-2 hodiny. Plus 4 hodiny cesta tam a zpátky (včetně odvozu kolegy do Prahy na bus a vyzvednutí kolegy v centru z pařby v jednu ráno)
Tak operace proběhla úspěšně

Šroub poloosy šel povolit úplně v pohodě, zvládl by to i ten očkový klíč s trubkou, horší byly spodní šrouby ložiska - kdo vymyslel, že ty šrouby mají přesah závitu 1 cm přes domek ložiska

...takhle jsem si namohl svaly v paži a trochu mne z toho bolí záda - ač jsem přečnívající závity mazal a vždy i kousek vracel, tak mi to zabralo dobrou čtvrthodinu.
Kulák jsem původně nechtěl odpojovat od ramene proto, že jsem myslel, že jsou tam jako u Feldy či Octavie oválné díry a musel bych pak štelovat geometrii, ale když jsem viděl, že je to napevno, tak nebyl důvod, proč si komplikovat práci...

Nejhorší z celé operace bylo očištění vnitřku těhlice od koroze - za to by taky měl někdo dostat vyznamenání, kdy litinový obrobek, vystavený všem nepříznivým vlivům provozu, je bez povrchové úpravy

Osekání, oškrábání, opilníkování a obroušení domku v těhlici před montáží nového ložiska mi zabralo asi třičtvrtě hodiny (včetně hledání vhodných nástrojů

Zpětná montáž všeho byla záležitost dvaceti minut, celá akce mi zabrala 2 hodiny a 20 minut, původně plánovaný čas byl 1,5-2 hodiny. Plus 4 hodiny cesta tam a zpátky (včetně odvozu kolegy do Prahy na bus a vyzvednutí kolegy v centru z pařby v jednu ráno)

Dostal jsem za úkol poptat odborníka na systém K-Jetronic v Golfu 1 cabrio. Sám vím, že tomuhle systému už dneska nikdo nerozumí. Na moravě udájně jeden starší pán je, ale to je tak všechno. Nemáte někdo tip, komu to dát na seřízení?
-> Bukaj 12.11.22 11:36:53: U FAGu budou možná i origo šrouby 

-> Jarda/felda 12.11.22 12:16:27: Ja byl taky hlava na tyci... Po tricitce se to zacalo lamat a po diteti je to jeste horsi 

-> venni 11.11.22 19:31:25: tak dnes šel otevřit kapotu protože mu to nedalo a naštěstí našel jen tohle.Takže to provizorně splácal a já už to v týdnu jen předělám,aby to bylo pořádně 

-> saskyn2:
Koupil jsem FAG...
Dneska jsem si sjel do nejbližšího otevřeného železářství pro dvanáctihran 24 mm ořech (na 3/4 golu měli ořechy až od 32 mm, tak jsem raději vzal dva...
).
No, jdu si vyměnit zadní ložiska na druhé straně 130LPG a večer se uvidí, jak budu či nebudu úspěšný
Koupil jsem FAG...
Dneska jsem si sjel do nejbližšího otevřeného železářství pro dvanáctihran 24 mm ořech (na 3/4 golu měli ořechy až od 32 mm, tak jsem raději vzal dva...

No, jdu si vyměnit zadní ložiska na druhé straně 130LPG a večer se uvidí, jak budu či nebudu úspěšný

No k těm momentum bych dodal, že platí pro nový a hlavně originální šroub. Předpokládám pokud Bukaj koupil nějaký bláto tak bych pouzli puvodni, dotáhl co to jde v rámci možností a s momentem se moc netrápil

-> Jarda/felda 12.11.22 10:06:34: Úplně v klidu to jde 

-> Jarda/felda: No tyjo, já si koupit ten torzní momentovej klíč do 500 Nm, ale blbý je, že má jen půl metru, takže na těch 500 Nm si na něj člověk musí stoupnout na konci celou vahou, ale zase se nesmíš moc zhoupnout
Velmi dobře se to dělá... Nevím, jak bych utahoval něco vodorovně :-D

-> Jarda/felda: Jo, vloni jsem delal zadni loziska a tam to je 180Nm + 180° a to byl fakt mazec
Jsem tam visel na 2m trubce a modlil se, at ten sroub nebo trhak nepraskne...

-> Matthes, záškodník z TechWebu 12.11.22 10:02:16: poloosy utahuju co to jde, a stejně si nedovedu představit jak bych dosáhnul výslednýho momentu 

-> Jarda/felda: Bych čekal, že ty jako profík, jsi na to zvyklej 

-> Milan 136 12.11.22 08:35:08: to už jsou slušný momenty
když vezmu že při dotahování hlavy jsem si hrál s momentákem a finále vycházelo na cca 160Nm 


-> Milan 136: Děkuji za info
Asi si raději zkusím od někoho půjčit ten 24 mm dvanáctihranný ořech do 3/4" goly. Jediné, co mám na 3/4 je 36 mm šestihran na matici vlečkového náboje.

Asi si raději zkusím od někoho půjčit ten 24 mm dvanáctihranný ořech do 3/4" goly. Jediné, co mám na 3/4 je 36 mm šestihran na matici vlečkového náboje.
-> Bukaj: Můžeš se setkat s tím, že nepůjde vytlačit poloosa z drážek v ložisku a pak občas to ložisko z těhlice také nejde úplně dobře. Je třeba vytlouct.
Ty šrouby co drží ložisko jsou utažené 70Nm+90°.
A ten středový šroub, tam si fakt očkem neškrtneš.
Na to se používá 3/4 gola a ideálně kovaný ořech.
Dvanáctihran s drážkováním 70Nm+90°
Dvanáctihran bez drážkování černý 200Nm+180°
Dvanáctihran bez drážkování stříbrný 200Nm+90°
Na kola to můžeš postavit až po utažení na moment. Jinak může dojít k poškození ložiska.
Ty šrouby co drží ložisko jsou utažené 70Nm+90°.
A ten středový šroub, tam si fakt očkem neškrtneš.
Na to se používá 3/4 gola a ideálně kovaný ořech.
Dvanáctihran s drážkováním 70Nm+90°
Dvanáctihran bez drážkování černý 200Nm+180°
Dvanáctihran bez drážkování stříbrný 200Nm+90°
Na kola to můžeš postavit až po utažení na moment. Jinak může dojít k poškození ložiska.
-> saskyn2: -> růža:
Díky za tipy
Xenony to nemá (to snad ani žádná Caddy trojka neměla, ne?) a je to pravá strana
Díky za tipy

Xenony to nemá (to snad ani žádná Caddy trojka neměla, ne?) a je to pravá strana

-> Bukaj: Když budeš povolovat spodní šrouby náboje, při nasazeném rameni, tak se s ráčnou utlučeš o rameno. Stejně tak budeš bojovat s poloosou, při nasazeném rameni. Opravdu je uživatelsky komfortnější, si rameno shodit.
-> Bukaj: Jo jen je to hodně dotazeny ale pujde to. Bude ti tam vadit poloosa-kloub. Jako snad v nějakém plném rejdu jde i silou vypacit, ale stejně se to dělá blbě a ty 3 srouby v ramenu jsou povolený hned.
Kdyby to melo xenony tak u leve strany nezapomeň nivelaci.
Kdyby to melo xenony tak u leve strany nezapomeň nivelaci.
-> saskyn2 11.11.22 22:40:37: Jasně, vím, že je tam šroub, jen jak jsem před hodinou dotahoval matici vlečkového unašeče, tak jsem automaticky napsal "matici"
A počítám, že na ten očkáč nasadím trubku, myslím, že by neměl být takový problém to povolit - ten šroub má poměrně jemný závit a snad není důvod, aby byl zarezlý...
Jinak přemýšlím, zda je vůbec nutné pro výměnu ložiska (komplet s domkem a nábojem) odpojovat kulák (spodní rameno) - nezkoumal jsem to do detailu, ale myslím, že s trochou snahy by se šrouby domku daly vyšroubovat i s připojeným ramenem a domek s ložiskem a nábojem se vysouvá směrem ven a nic by mu nemělo bránit, ne?

A počítám, že na ten očkáč nasadím trubku, myslím, že by neměl být takový problém to povolit - ten šroub má poměrně jemný závit a snad není důvod, aby byl zarezlý...
Jinak přemýšlím, zda je vůbec nutné pro výměnu ložiska (komplet s domkem a nábojem) odpojovat kulák (spodní rameno) - nezkoumal jsem to do detailu, ale myslím, že s trochou snahy by se šrouby domku daly vyšroubovat i s připojeným ramenem a domek s ložiskem a nábojem se vysouvá směrem ven a nic by mu nemělo bránit, ne?
-> saskyn2: JJ, taky máme v práci na půjčení, jednu sadu na ložiska T5. Pěkně poku*venou 

Jo bouchackou to jde samozřejmě líp. Hlavně ty xzn12 na lozisku, nemají pak tendenci se přes páku zvejknout. Ale předpokládám že Bukaj asi nemá. Šrouby v ramenu budou ok, to je peklo u passatu v hliníkovém ramenu. Ložisko bez náboje jsem díky bohu nedělal hodně dlouho. Pak na t5 zadní jsou taky super
to nechci ani vidět 


-> Bukaj 11.11.22 22:27:24: Výměna ložiska není až tak hrozná práce. Nejhorší je opravdu šroub poloosy. Nemáš možnost kompresoru a rázového utahováku? Jinak by tě, pokud se nestrhnou šrouby na čepu ramene, nemělo nic zaskočit. Osobně mám ložisko s nábojem radši, než přelisování samotného ložiska (méně prostoru k pochybení).
-> Bukaj: počkej tam není matice ale šroub. Hele jestli to vezmeš obyčejným zahnutým klíčem tak si borec, já na to mám 1 golu a trubku

-> saskyn2 11.11.22 15:56:46: Však ty stromy to nějak přežijou, ale vhodnější je až ve chvíli, kdy začne proudit míza, aby se rány začaly hned hojit a zbytečně nevysychaly a nebyly moc dlouho otevřenou bránou pro choroby a škůdce...
-> saskyn2 11.11.22 15:57:30: Díky, vyřeším to nějak sám, dneska jsem koupil ložisko a XZN M12 na ty šrouby, tu matici poloosy snad povolím zahnutým očkovým klíčem 24 mm. Teď jsem si cvičně vyměnil ložiska na pravé zadní polonápravě u 130LPG a zítra večer si udělám výlet do Jihočeského kraje - když nemůže hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře...
-> saskyn2 11.11.22 15:57:30: Díky, vyřeším to nějak sám, dneska jsem koupil ložisko a XZN M12 na ty šrouby, tu matici poloosy snad povolím zahnutým očkovým klíčem 24 mm. Teď jsem si cvičně vyměnil ložiska na pravé zadní polonápravě u 130LPG a zítra večer si udělám výlet do Jihočeského kraje - když nemůže hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře...

-> Milan 136: Ok, budeme ti věřit 

-> Syny 11.11.22 21:11:59: prej dolil 5l
-> Syny 11.11.22 21:11:59: To by to nepsalo závada. To by skále psalo jen doplňte.