skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Citroen a Peugeot (PSA)
A na výmenu brzdovky a odvzdušňovanie odporúčam kúpiť za pár drobných takúto tlakovú nádobu s ručnou pumpičkou. Lacné, veľmi jednoduché a praktické. Naleješ liter brzdovky, napumpuješ na cca 1,5 baru a už len chodíš otvárať odvzdušňováky. Sem-tam trochu dofúkaš.
-> Jirik_Tuňák1983 23.06.25 18:09:26: Ako už podotkol Stepan, nesmieš zavzdušniť ABS jednotku a zaobídeš sa aj bez diagnostiky.
Keď som menil trubku na Punte, vyrobil som si pre istotu záslepku, ktorú som nakrútil do ABS jednotky, aby mi tadiaľ nevytekala kvapalina "samospádom" do času, kým vyrobím novú trubku podľa starej a nenahodím ju tam. Potom som nahodil a zapojil novú trubku, systém natlakoval kompresorom (víčko nádržky s ventilkom) a povolením odvzdušňováku na predmetnom brzdiči normálne nechal naplniť a odvzdušniť a hotovo aj bez diagnostiky.
Keď som menil trubku na Punte, vyrobil som si pre istotu záslepku, ktorú som nakrútil do ABS jednotky, aby mi tadiaľ nevytekala kvapalina "samospádom" do času, kým vyrobím novú trubku podľa starej a nenahodím ju tam. Potom som nahodil a zapojil novú trubku, systém natlakoval kompresorom (víčko nádržky s ventilkom) a povolením odvzdušňováku na predmetnom brzdiči normálne nechal naplniť a odvzdušniť a hotovo aj bez diagnostiky.
-> Jirik_Tuňák1983 23.06.25 18:09:26: vakuum je k nicemu. Chce to plnit z nadobky tlakem (vzduch, brzdovka).
Pokud to nezavzdusnis az do jednotky ABS, tak to bez problemu vyslapes.
Pokud to nezavzdusnis az do jednotky ABS, tak to bez problemu vyslapes.
Ještě je votáska, jestli to za předpokladu nutnosti destrukce hadice doma odvzdušním. Hadici si můžu zaškrtit na rameni, jinde ne a pak vyměnit hada k brzdiči. Jestli to jde vyšlapat to jedno zadní kolo nebo budu muset přes diagnostiku. Jsou k něčemu dobré ty one man show vakuová a podobná odvzdušňovadla?
-> charon: Mám aj spojky
Ale aktuálne ich pár rokov asi nevyužijem.

-> minno: A ještě spojky ... Občas se dostat ke druhýmu konci trubky je docela boj, hlavně u některejch aut vepředu ... A holendry M10 a M12 nebo aspoň redukce na ty větší. V ABS kostkách je to občas zajímavě namícháno ...
BTW - já si brzdové trubky koupil celej balík v BeKaSu (50 metrů tušim) a počítám, že s ní mám vystaráno nadosmrti, jestli jsem zatím spotřeboval 5 metrů, tak je to hodně
BTW - já si brzdové trubky koupil celej balík v BeKaSu (50 metrů tušim) a počítám, že s ní mám vystaráno nadosmrti, jestli jsem zatím spotřeboval 5 metrů, tak je to hodně
-> vhml: Je to celkom bežná vec. Stalo sa mi to už viackrát. Niektoré spoje je možné riešiť tak, ako píšeš, no iné nie.
Na Punte sa mi to stalo aj pri výmene prednej brzdovej hadice. Hadicu som nakrútil na trubku otáčaním celej hadice, brzdič som nakrútil na hadicu otáčaním brzdiča, ale s novou hadicou to sadlo zle a hadica bola skrútená, našponovaná. Tak som tú trubku vyrobil novú a vymenil. Je super mať doma pertlovačku, koncovky a kus trubky
Na Punte sa mi to stalo aj pri výmene prednej brzdovej hadice. Hadicu som nakrútil na trubku otáčaním celej hadice, brzdič som nakrútil na hadicu otáčaním brzdiča, ale s novou hadicou to sadlo zle a hadica bola skrútená, našponovaná. Tak som tú trubku vyrobil novú a vymenil. Je super mať doma pertlovačku, koncovky a kus trubky

-> Jirik_Tuňák1983 22.06.25 08:15:49: na sharanu jsem drzel trubku a tocil brzdicem, protoze nesla tocit matice po trubce.
-> StepaNoFUN:




-> StepaNoFUN 22.06.25 07:33:33: Přijde mi, že ten zadní brzdič bude stejný i pro jiné značky aut.
-> Jirik_Tuňák1983 21.06.25 23:18:22: To jsi mi pripomel starou hlasku na Francouze..
Ono ti Francouzi, to jsou kluci sikovny. Oni to umej vymyslet a vymyslej to dobre.
Jenomze dobre myslej jenom dopoledne. Pak jdou na obed, daj si k nemu vino a jsou nachcany az do vecera. A to, co za dopoledne dobre vymysleli, stihnou za odpoledne tak zkurvit, ze clovek nestaci zasnout.
Ono ti Francouzi, to jsou kluci sikovny. Oni to umej vymyslet a vymyslej to dobre.
Jenomze dobre myslej jenom dopoledne. Pak jdou na obed, daj si k nemu vino a jsou nachcany az do vecera. A to, co za dopoledne dobre vymysleli, stihnou za odpoledne tak zkurvit, ze clovek nestaci zasnout.
-> StepaNoFUN 21.06.25 23:17:09: Je to běžný brzdič. Hliník ne. A přitom jak jsem to vpředu rozebíral, tak to šlo všechno krásně. Hlavně čisté nerezavé až mi to překvapilo. Ale přišlo mi podezřelé, že by ti kokoti nepřipravili nějaký vejmrd. No, ten čekal vzadu. 

-> Jirik_Tuňák1983 21.06.25 23:12:39: Kazdopedne jestli jsou ty brzdice z AL, tak hodne stesti. Obcas bejvaj neposkozeny a zaroste to tam natvrdo. Jako AL lambda ve vejfuku...
-> StepaNoFUN 21.06.25 22:55:57: Taky jsem si říkal, ale jestli to půjde, těžko říct, ta hadice je hodně krátká a pak už jsou rovnou trubky. Viz moje foto níže.
Jinak ta černá hadice nejde zaškrtit, musel bych až o kus dál na rameni, kde je další hadice.
Myslím toto. -> Jirik_Tuňák1983 21.06.25 21:24:14: Je nějaká tvrzená s gumovým pláštěm.
Jinak ta černá hadice nejde zaškrtit, musel bych až o kus dál na rameni, kde je další hadice.
Myslím toto. -> Jirik_Tuňák1983 21.06.25 21:24:14: Je nějaká tvrzená s gumovým pláštěm.
-> Jirik_Tuňák1983 21.06.25 23:02:29: ono to nikdy nevypadá, ale mezi maticí a trubkou je skulinka kde utahováním/lisováním při výrobě poškodíš barvu a pak se tam dostane voda/sůl a už to jede 

-> Jarda/felda 21.06.25 22:15:03: Ono to ale rezavé vůbec není.
Všechno je čisté, závit, trubky atd. Jako nevidím další část závitu co je už v brzdiči, ale i trubka na vstupu do matice je čistá. Nelepí to ti kokoti ve výrobě? Na netu je více případů pod seized brake line fittings. Jinak se tam sikovkami nevejdu.

-> Jarda/felda 21.06.25 22:15:03: tak teoreticky by slo tocit brzdicem... a az pak resit "spoj" trubka/matice.
-> Jirik_Tuňák1983 21.06.25 21:24:14: klidně to vem sikovkama, jestli to takhle nejde tak stejně při povolování ukroutíš trubku která bude přirezlá k matici 

Předky mám hotové, ale vzadu mi ani za boha nejdou povolit trubky v brzdiči. Očištěné, prolité, ale ani prd. U ženy jsem vyndal brzdič jako hovno klasickým klíčem a dal ho zase zpět, ale tady nic žádným nářadím. Nějaký tip, než to odnese matice? Že by se mi chtěl měnit tenhle had...
Nahřát? Jediné co nemám, tak je ten klíč na převlečné matice, jestli by to tím šlo lépe, ale nejsem si tím jistý. Koupit ho není problém, beztak mi zase chybí jeden torx, páč tady je rozměr, který nemám. Už mám sbírku jednorázových nástavců na všechna možná auta a na nic jiného to nevyužiju.
Nahřát? Jediné co nemám, tak je ten klíč na převlečné matice, jestli by to tím šlo lépe, ale nejsem si tím jistý. Koupit ho není problém, beztak mi zase chybí jeden torx, páč tady je rozměr, který nemám. Už mám sbírku jednorázových nástavců na všechna možná auta a na nic jiného to nevyužiju.

-> Jirik_Tuňák1983 16.06.25 21:53:43: Třeba proto, že jeden rozměr je délka montážní (bowdenu nebo lana bez koncovek) a druhý rozměr délka celková?
Náhradové třmeny co sem kdy montoval (byly jich desítky) fungují úplně v pohodě a vyjdou ve finále stejně levněji (po sečtení všech vstupů jako je čas strávený sháněním dílů na repase, očista, výměna, skládání..s nejistým výsledkem "repase")..tak aspoň máš jakousi jistotu (i když tu nemáš dneska s ničím) že to bude normálně funkční jak má být..

-> StepaNoFUN 19.06.25 17:38:57: U Francouzů mám jen pár ohlasů, že jako ano. Ale koupil jsem i tak nové brzdiče. Spíše kůly tomu, že vím, jak to u koncertu dopadá. A taky jsem měl bobke to rozebrat a zjistit, že je to stejně na výměnu.
-> Jirik_Tuňák1983 18.06.25 07:16:54: Nevim jak u Francouzu, ale u koncernu repas vetsinou nefunguje.
-> vhml 16.06.25 22:10:53: Tak je to fuk.
Měním oba zadní brzdiče. Minimálně pravý je zatuhlý na páce a abych dělal repas, na to nemám čas. Lanovody chodí volně. Možná tak přes zimu pod stromečkem vyměním střeva a dám je do regálu.

-> vhml 16.06.25 22:10:53: Budu pod to musel vleze....
-> Jirik_Tuňák1983 16.06.25 22:06:06: u 309 to treba pod nadrzi vede na kazdy strane jinudy
-> vhml 16.06.25 21:55:17: To je pěkná kundovina, on je tam dost velký rozdíl v délce, takže to ani nejde, ale proč ty rozměry nejsou stejné ani křížem? 

-> Jirik_Tuňák1983 16.06.25 21:53:43: kazdopadne kdyz je prohodis, tak to nefunguje. Ozkouseno 

Dokáže mi někdo vysvětlit, proč je u všech brzdových lan vždy 2x rozměr? Chápal bych to třá u levo a pravostranné varianty, kdy prostřední lano má stále stejnou orientaci. Ale jsem z toho i tak nějakej jalovej. Na obr. ještě chybí čelní lano od páky, ale to není důležité.
Super 

Dnes jsme jeli do Lokte a v jedné vesnici jsem viděl náš bývalý P308....
-> gim: Ohledně větru - můj transit je na to taky háklivější než auta techniků. Mám větší balony (R16) a to auto je vyšší o asi 10 cm.
-> minno: zkušenost jízdy s autem co psal Matthes. Dlouhý Proace furgon v automatu. Automat funguje velice slušně. Motor tahá taky solidně, ale má tu silnější verzi (přes 110kW). Prázdný je to na zabití - je to citlivé na boční vítr a rázy od kamionů v protisměru jsou dost brutální. Stejnou zkušenost mám i s dlouhým Jumpy. Osobní verze budou lepší díky sedačkám vzadu. Stačilo naložit 200kg a chovalo se to úplně jinak. Ale za mě Tranzit Custom řidičsky podstatně příjemnější a komfortnější.
-> minno 05.06.25 13:00:36: Jednomu z techniků fičelo dveřmi řidiče dovnitř. Byl to nějakou dobu nějaký širší problém. Dalšímu majiteli osobní verze se to pomalu vytápělo a neustále řešil nějaké problémy s topením - jsou tam tuším dvě. Také to byl frekventovanější problém. Sem tam někdo řešil problémy s močovinou. Pustil jsem to už z hlavy, ale myslím, že jim to nějak zamrzalo. Ale technické potíže auta jako takového neřešil nikdo. Jen prostě Custom od Fordu je co do komfortu prostě lepší auto. Nepůsobí tolik jako přepracovaná dodávka.
Co se toho HDi týká, je třeba se připravit na to, že je to prostě moderní auto svázané emisními normami a je tam toho víc, než u starších HDi, co se může pokakazit.
Já mám na tom našem najeto 200 000 km a jak to krásně přede mi říkal i kolega s A6 3.0 TDI, ale to je auto z roku 2013.
Pozn.: ale jednalo se o Pažut a Citron.
Co se toho HDi týká, je třeba se připravit na to, že je to prostě moderní auto svázané emisními normami a je tam toho víc, než u starších HDi, co se může pokakazit.
Já mám na tom našem najeto 200 000 km a jak to krásně přede mi říkal i kolega s A6 3.0 TDI, ale to je auto z roku 2013.
Pozn.: ale jednalo se o Pažut a Citron.
-> Jirik_Tuňák1983: ďakujem za skúsenosť :) A v čom presne dodávky dobré nie sú, vieš byť konkrétny?
-> minno: Ty motory jsou velmi dobré. S jedním HDi teď jezdím a je až bych řekl výborné. Stejné zkušenosti lidi kolem mne. Ale jinak co se auta týká, to trio těchto dodávek moc dobré není. Asi bych volil jinak.
-> Sita: Aha, to som asi len ja zle pochopil. Ok teda.
-> minno 04.06.25 21:04:42: spatne jsem se vyjadril, automat pry proste nesel tehdy koupit...
-> minno 04.06.25 13:59:34: Ty dodávky od PSA jsou strašný mrdky. Zdrcádka maj strašný mrtvý úhly, ergonomie nahovno... Motory HDI obecně nebyly nějak problémový, co jsem zažil...
Kolega si to koupil a posrala se mu v létě klimatizace tak, že to topilo na maximum do xichtu a nešlo s tím nic dělat
Velice příjemné... Auto si chtěli v servisu nechat asi měsíc, než dojde díl na opravu. S tím je poslal do prdele, že tam auto nenechá stát, když musí tak jak tak platit lízink.
Kolega si to koupil a posrala se mu v létě klimatizace tak, že to topilo na maximum do xichtu a nešlo s tím nic dělat

-> Sita 04.06.25 17:40:33: A s automatom aký problém, netušíš?
-> darklord 04.06.25 14:06:22: To má ale v užitkové verzi především jinej důvod, takže je to taková tvoje tradiční střelba hoven.
To je spíše ostudné pro Toyotu, že si neumí po těch schopných dodávkách vyrobit nástupce. 


-> minno 04.06.25 13:59:34: svagr to ma od novoty (ted uz asi 4 roky, 80tkm najeto) peugeot traveller s Hdi motorem, myslim taky 2.0 a zadnej problem s tim autem nema. Teda vlastne rikal ze ma dva problemy: ze neumi (tehdy neumeli) 4x4 a automat...
-> darklord: ani nie
-> minno: v toyote miesto tohoto jazdia fordami, staci? 

Bracho si objednal novú Toyotu Proace Verso s 2.0 naftou.
Čo je defacto PSA auto s logom Toyoty.
Čiže tam bude zrejme HDi motor od Peugeotu.
Máte s týmto autom niekto skúsenosti? A s motormi HDi?
Čo je defacto PSA auto s logom Toyoty.
Čiže tam bude zrejme HDi motor od Peugeotu.
Máte s týmto autom niekto skúsenosti? A s motormi HDi?
-> Matthes, záškodník z TechWebu 29.05.25 22:17:04: Ale jo, ale načte to v podstatě jen to nejzákladnější. Do některých jednotek se vůbec nedostaneš a tyhle obyč. ti klidně nemusí ani vypsat očekávanou chybu. Bude záležet asi i na roku výroby u dané značky apod. Měl jsem s tím problém i u neorigo servisáka a ten měl diag. v podstatě na cokoliv, kromě těch méně frekventovaných značek, což je i to PSA. Napsalo mu to třeba chybu BSM, ale originál diag. ne apod.
-> Jirik_Tuňák1983 29.05.25 22:10:17: Nepodporujou obyc obd?
-> StepaNoFUN 29.05.25 20:48:28: Ten ti podle mého nenačte všechny jednotky.