Asi bych se měl ten §50, resp. NV196 konečně trochu naučit.
Teď jak chcalo (tím zpravidla začíná každý dobrý elektrikářský příběh
![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
), dával jsem nabíjet auto 3f nabíječkou s 32A zásuvkou, auto ovšem využívá pouze 2 fáze, max. 16 A. Všiml jsem si, že když se mi kovový obal nabíječky dotýká mokré expanzní nádoby, která je uschována hned pod zásuvkou, tak nabíječka hlásí poruchu vodiče PE/N. A když jsem jí vzal do ruky, tak v tom promáčeném terénu to jednou za čas hezky zašimralo.
![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
No, pojal jsem podezření, že kdoví co se to v tom mém TN-C-(S) obvodu kde na úbytcích vytváří na PEN - a že to je prostě tím mokrem, že stačí malé napětí na obalu, aby to zašimralo... Tak jsem nabíječku postavil na plastovou bednu a všechno bylo cajk.
Když jsem to od nabíječky odpojoval, všechno v poho, auto nabitý. Pak jsem chtěl nabíjet znova a zásuvka mi nešla zapojit... no koukám a PEN kolík v zásuvce šikmo, když jsem jí rozdělal, tak byla od PEN celá vytavená. Po cca hodině a půl nabíjení (jindy jsem nabíjel i 4 hodiny) proudem 16 A. No, provizorně jsem tu vytavenou (novodobá SEZ zástrčka) nahradil starou šedivou SEZ 32 A i se starým kabelem (1,5 mm2 licna) od čerpadla. Zapojil jsem to, po hodině a půl jsem ji vytahoval a rozpálená byla, že se od kolíků zadýmilo.
Zásuvka je nástěnná, ale šikovně zaházená omítkou, takže se do ní nejde úplně jednoduše dostat, ale předpokládám, že hlavní problém bude v ní, že se vyhřály a povolily šrouby, druhá věc je ta 1,5 mm2, na těch přechodech to asi hřeje prostě moc, i když je to utažené. Jinak ono když se otevřou rozváděče, tak se z nich vyvalilo taky pěkný teplo, nejvíc hřál 25A hlavní jistič.
Ponaučení zní, pokud jdete do větších výkonů, uvědomujte si, jak dlouho takový výkon poteče. To, že nějaká el. instalace zvládne roztočit velkou cirkulárku, aniž by vypadl hlavní jistič je jedna věc, ale není to trvalý odběr.
Ponaučení #2 zní: Nepoužívejte 4p elektroinstalaci na nesymetrickou zátěž, resp. na odběry 2x230V.
P.S.: tu redukci z 4p a 5p vyřešim tak, že si udělám 10m prodlužovák 2,5 mm2 s 5p na konci, ať je to připravené na nové stroje. Trochu jsem bádal, pátral a šmátral a dovtípil se, že pokud tuto 3f zásuvku netahám z rozvaděče, kde je bod rozdělení a přizemnění, tak mi stejně 5p zásuvka od nějakýho šimrání nepomůže, resp. záleží, jestli to N uhoří jako N, nebo až jako PEN
![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Takže jestli si ten N a PE zase spojim do PEN pro nějaký starý čerpadlo, na tomhle kabelu je to jedno.
A až se budou řešit proudový chrániče, to teprv začne rodeo.