Elektrikáři

prohledat
147 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 15.05.2021 do 07.08.2023, založil/a StepaNoFUN
řadit dle data
22:07:34
07.08.2023
palinator
-> StepaNoFUN:

Mám takový tušení že ji má kámoš přes silnici, už jsem ho poptal...



Tebe potřebuju na ty čerpadla. 3
20:43:41
07.08.2023
StepaNoFUN
-> palinator: Ježíši já Ti ji snad koupim. Nebo možná i vyhrabu totožnou někde ve skříni...
20:39:02
07.08.2023
palinator
-> Jarda/felda:

Ale ten přerušenej PEN byl jen ve vidlici, v redukci k nabíječce, tzn. v baráku je zatim vše jak má bejt. Jen se zamýšlím nad tím, až to v tý kdovíjaký instalaci povolí někde jinde. Teď jsem to zkušebně zapojil a nejvíc pálí L2, pak PEN. Takže tipuju že to fakt bude v tý venkovní nástěnný 32A zásuvce. Jenže mi nejde rozdělat. 4 šroubky jsem povolil... a nevim jestli nemaj bejt ve třech dírkách šroubky, aby se povolilo to jadérko zásuvky. Jenže jsem tam šroubovákem nic nenahmatal, vidět tam nic není, vypadá to v těch dírách jak oprasený nějakým medvědím lejnem. Celá je divná. Ale zatim jí nechci zničit když nemám jinou.
19:13:22
07.08.2023
Jarda/felda
-> StepaNoFUN 07.08.23 18:28:30: že má někde "přerušenej" PEN vodič bych tipnul a ted se mu objevuje fáze na nule 8
18:46:54
07.08.2023
palinator
-> StepaNoFUN:

Já bych to řekl jinak. Problém bude jeden přes druhej, zároveň nevim kde přesně a nejvíc mě děsí, kde problém teprve vznikne a bude to fičák - např. až se mi doma vytvoří plovoucí nula a budou chcípat věci na přepětí. 3
18:28:30
07.08.2023
StepaNoFUN
-> palinator: Abych se přiznal - nepochopil jsem kde je problém. :-D
11:47:58
07.08.2023
palinator
Asi bych se měl ten §50, resp. NV196 konečně trochu naučit. 3



Teď jak chcalo (tím zpravidla začíná každý dobrý elektrikářský příběh 3), dával jsem nabíjet auto 3f nabíječkou s 32A zásuvkou, auto ovšem využívá pouze 2 fáze, max. 16 A. Všiml jsem si, že když se mi kovový obal nabíječky dotýká mokré expanzní nádoby, která je uschována hned pod zásuvkou, tak nabíječka hlásí poruchu vodiče PE/N. A když jsem jí vzal do ruky, tak v tom promáčeném terénu to jednou za čas hezky zašimralo. 3 No, pojal jsem podezření, že kdoví co se to v tom mém TN-C-(S) obvodu kde na úbytcích vytváří na PEN - a že to je prostě tím mokrem, že stačí malé napětí na obalu, aby to zašimralo... Tak jsem nabíječku postavil na plastovou bednu a všechno bylo cajk.

Když jsem to od nabíječky odpojoval, všechno v poho, auto nabitý. Pak jsem chtěl nabíjet znova a zásuvka mi nešla zapojit... no koukám a PEN kolík v zásuvce šikmo, když jsem jí rozdělal, tak byla od PEN celá vytavená. Po cca hodině a půl nabíjení (jindy jsem nabíjel i 4 hodiny) proudem 16 A. No, provizorně jsem tu vytavenou (novodobá SEZ zástrčka) nahradil starou šedivou SEZ 32 A i se starým kabelem (1,5 mm2 licna) od čerpadla. Zapojil jsem to, po hodině a půl jsem ji vytahoval a rozpálená byla, že se od kolíků zadýmilo. 3

Zásuvka je nástěnná, ale šikovně zaházená omítkou, takže se do ní nejde úplně jednoduše dostat, ale předpokládám, že hlavní problém bude v ní, že se vyhřály a povolily šrouby, druhá věc je ta 1,5 mm2, na těch přechodech to asi hřeje prostě moc, i když je to utažené. Jinak ono když se otevřou rozváděče, tak se z nich vyvalilo taky pěkný teplo, nejvíc hřál 25A hlavní jistič.



Ponaučení zní, pokud jdete do větších výkonů, uvědomujte si, jak dlouho takový výkon poteče. To, že nějaká el. instalace zvládne roztočit velkou cirkulárku, aniž by vypadl hlavní jistič je jedna věc, ale není to trvalý odběr.

Ponaučení #2 zní: Nepoužívejte 4p elektroinstalaci na nesymetrickou zátěž, resp. na odběry 2x230V.



P.S.: tu redukci z 4p a 5p vyřešim tak, že si udělám 10m prodlužovák 2,5 mm2 s 5p na konci, ať je to připravené na nové stroje. Trochu jsem bádal, pátral a šmátral a dovtípil se, že pokud tuto 3f zásuvku netahám z rozvaděče, kde je bod rozdělení a přizemnění, tak mi stejně 5p zásuvka od nějakýho šimrání nepomůže, resp. záleží, jestli to N uhoří jako N, nebo až jako PEN 3 Takže jestli si ten N a PE zase spojim do PEN pro nějaký starý čerpadlo, na tomhle kabelu je to jedno.

A až se budou řešit proudový chrániče, to teprv začne rodeo.
upraveno 5x, naposled 07.08.2023 12:01:45
02:39:38
20.07.2023
Jozka
-> darklord 18.07.23 20:40:13: Tohohle jsem si (vůbec úplně prvně) všiml při výpadku asi nedělním: jediný elektrický, co široko daleko fungovalo, byl ten elektroměr - jsem si říkal, že to je nějaká nová fce "aspoň tě naserem". 3
11:59:58
19.07.2023
dragon_cb_cz
11:56:10
19.07.2023
StepaNoFUN
-> palinator: Ty víš jak to bylo myšlený, tak neser. :-D
11:31:57
19.07.2023
palinator
-> StepaNoFUN 18.07.23 23:01:16:

Když vezmeš omylem blbej ořech, tak ho hodíš taky rovnou do koše? 3
10:09:18
19.07.2023
StepaNoFUN
Jenom k tomu, odkud a co se může indukovat... Klidně ze vzduchu. Kdysi dávno jsme byli s vysílačkama na kopci. Stožár s anténama jsme stavěli už v pátek odpoledne, ale jedna z vysílaček měla dorazit až druhej den ráno, protože na ni nikdo z nás neměl zkoušky a ten jeden člověk byl v práci. Takže jedna z antén zůstala nezapojená. Jenom klasickej otevřenej dipól, 40cm tyčka nahoru, 40cm dolů, z toho vytaženej koax (cca 15m).

Svítilo sluníčko, ale schylovalo se k bouřce (ta přišla asi 2 hodiny potom a moc pěkná).

Vlezu do stanu a dostal jsem šílenou prdu. Netušil jsem od čeho. Když to bylo podruhý, tak jsem zjistil, že od toho anténího konektoru. Vzal jsem měřák a naměřil na tom konektoru přes 400V. Kabel zafungoval jako kondenzátor, takže to tlouklo dost pěkně. I jiskřička přeskočila, když jsem na to napojil drát a zkoušel to k sobě přiblížit. Takže jsem jen omotal konektor kouskem drátu a byl klid.
07:28:57
19.07.2023
Vojťas
Jak rika Stepan, indukce. Takhle sem se jednou vytrestal koupi zkousecky s diodou misto sufitky. To svitilo uplne na vsechno, jen na neco vic a na neco min, ale velkej roudil v tom nebyl.
07:20:21
19.07.2023
Jirik_Tuňák1983
07:01:10
19.07.2023
hans1
-> darklord: nevím jestli to může souviset ale 48v je na telefonní lince.
06:47:47
19.07.2023
CHIP
-> Jirik_Tuňák1983: A teď prej budou dělat přilivový elektrárny, takže u nás bude taky víc povodní .. fakt hrůza.
23:01:16
18.07.2023
StepaNoFUN
-> darklord: nejaka indukce odnekud. Multimetr na tohle zahod velkym obloukem na skladku. I vadasku co mam tak beru s rezervou, dokud ji nezatizim (ma test chranice).
21:32:25
18.07.2023
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Jirik_Tuňák1983: Hh, arabsky cislice... to si zkousej na jantary z vymeny manzelek, co maj 3 zuby 3
21:25:11
18.07.2023
Jirik_Tuňák1983
-> darklord 18.07.23 20:40:13: Je to hrozný co se dnes děje. Migranti z Afriky sem přitáhli horko a sucho, nejvíc bouřek sem jde z Německa, co jsem koukal na radar. To bude těma větrnejma elektrárnama. Foukají k nám mraky s bouřkama. To dřív nebývalo. Dřív nás chránila železná opona, kterou to nepřefouklo. 10 Jsem zvědavý, co nás ještě čeká. Příští rok se prý budou děti ve škole učit islámsky a počítat arabskými číslicemi.
upraveno 1x, naposled 18.07.2023 21:26:16
20:40:13
18.07.2023
darklord
Existuje dovod preco v distribucnej sieti pri vypadku mozno namerat 48V~? Vcera pocas burky zase vyrazilo celu dolinu, a ked sa konecne dalo ist von skontrolovat ci to neboli len nase poistky som zistil ze elektromer ide. Po zhodeni hlavneho vypinaca zhasol - cize po elektromer som stavu predpokladal, ale vadaska za nim ani netukla, vsetky poistky hluche. Skusil som multimeter ze idem hladat zavadu a na jednej faze som objavil 48V, ktore zjavne stacia na to aby merak bezal. Len ten cas kym.som vzal multimeter bolo fakt peklo, uz som videl ako rozbijam stenu a hladam zhoreny kabel...
14:26:38
27.01.2023
Klubko_
-> Matthes, záškodník z TechWebu: vlastně myslím, protože s tou AAA jsem tak na 1/3 hmoty 2 AAA baterek 3
14:22:37
27.01.2023
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Klubko_: Mysli ekologicky 3
14:17:13
27.01.2023
Klubko_
-> King 24.01.23 21:00:38: -> Matthes, záškodník z TechWebu 24.01.23 19:03:33: jste mě inspirovali a hle, hned mám myš o baterku lehčí. Ba dokonce jsem z ní vytáhl 2xAA a nahradil jí 1xAAA (jen jsem musel trochu natáhnout pružinku) 1 a jsem teda zvědav, jak dlouho na ní ta myš pojede. Protože s těma 2x AA mi přišla dost těžká a to, že budu dřív měnit baterku mi asi až tak moc neva.
upraveno 2x, naposled 27.01.2023 14:18:58
13:52:51
25.01.2023
Jumbo
-> MXMarek: To ale vůbec nevypadá špatně... Díky moc...



Edit: Tak to dokonce vypada hodne dobre, dival jsem se do manualu a ma to i funkci "start assist", kdy to dokaze spojit obe baterky, pokud by bylo treba... Ukladam si...
upraveno 1x, naposled 25.01.2023 14:20:06
13:24:34
25.01.2023
Jumbo
-> palinator: S pojistkou na kabelu počítám... To dobíjení přímo altíkem mě taky napadlo, ale nevím, jak moc bych ten kabel musel dimenzovat, aby to při dobíjení nefungovalo i jako topení... A asi nechci mít možnost zapojení obou baterek současně, právě kvůli efektu "kanibalizace" jedné na druhou...
upraveno 1x, naposled 25.01.2023 13:24:52
11:55:34
25.01.2023
palinator
-> Jumbo:

Jen bych ten kabel od první baterky taky nějak jistil, přeci jen je to kus kabelu přes celý auto.



E: já bych to přepínání teda dělal ve smyslu baterka 1 + 2 a baterka 2, tím bys měl zajištěný i případný nabíjení autem...
upraveno 2x, naposled 25.01.2023 11:59:31
10:54:55
25.01.2023
Jumbo
-> palinator: vzadu baterka, druha pojistkovka a všechny věci "navíc" oproti běžné výbavě Favorita zapojené do ní. Silnější kabel od baterky do vypínače, který bude přepínat zdroj mezi baterkou auta a záložní baterkou. Když budu vědět, že budu někde dlouho stát a budu chtít využívat "doplňkovou výbavu", tak přepnu vypínač a budu brát šťávu ze záložní baterky, abych pak měl dost energie na start...
10:38:59
25.01.2023
palinator
-> StepaNoFUN 24.01.23 20:58:18:

Sice takovej jev skutečně existuje, ale v reálu to zas tak horký bejt nemusí. Větší baterky jsou standardně tvořený sérioparalelní kombinací článků, kde jsou pravda články typově stejný, ale nikdo je nijak ve fabrice při skládání nepáruje. Třeba koloběžky mívají od 2 do zhruba 5 článků paralelně. BMS řeší balancování článků jen v rámci sériově zapojených skupin, ten zbytek se balancuje sám právě tím paralelním zapojením. Něco to asi sežere, ale zpravidla se ty baterky chovaj dost kultivovaně, tzn. že mezi jednotlivejma skupinama nejsou velký napěťový rozdíly a balancovat není moc potřeba. Pokud už k nějaké odchylce dojde, značí to zpravidla vadný článek.
10:31:56
25.01.2023
palinator
-> Jumbo:

Jako že to napojíš na palubní elektriku?
10:13:19
25.01.2023
saskyn2
-> David29 25.01.23 03:14:10: to si najdi v nějakým návodu k autu. VW má pro webasto v kufru a hlavní u motoru. Určitě se to dá poznat i podle kabelů atd. Nebo jednu odpoj a uvidíš co půjde a co ne3
10:03:37
25.01.2023
Jumbo
Když už se tu řešila druhá baterka v autě, nemáte s tím někdo zkušenosti? Vzhledem k faktu, že plánuju do Pluse naspat hromadu různých spotřebičů, které bych rád používal i při vypnutém motoru, napadlo mě dát dozadu druhou baterku s přepínačem, kdy bych tyhle periferie mohl napájet buďto z hlavní baterky auta, když poběží motor, nebo po přepnutí vypínače z té záložní baterky, abych případně vymlátil tu a měl ještě druhou na nastartování... Dobíjení druhé baterky bych řešil externí nabíječkou, aby to už nebylo moc složité...



Je to blbost, nebo ne?
03:14:10
25.01.2023
David29
Na nabíječce je to furt, ale jenom na jedný baterce... A docela by mě zajímalo, víte která baterka je ta hlavní, tj. na kterou auto startuje?



Protože jak píšu, nabíječka je napojena nejspíš na jednu baterku a hlavně mě i zajímá, kterou baterku hlídat.

Já žil v tom, že se baterky dokurví navzájem a jednou k tomu přijdu, budou mít obě okolo 11,5V a prostě to nepojede.
00:28:21
25.01.2023
saskyn2
-> StepaNoFUN: vw má klasicky bateku na celý auto, druhou jen na webasto. Nabíjení je jasný že jde jen na tu jednu, jinak by to nemělo smysl a mohli by dát rovnou jednu velkou.
22:20:09
24.01.2023
StepaNoFUN
-> saskyn2: Ono u těch Transitů je v tom i rádio a podobný pikačoviny.... A když to připojíš na nabíječku, tak nabiješ jen jednu. :-/ A jelikož jsou pod sedačkou řidiče a přístup na toho neznámějšího pokemona...
22:11:09
24.01.2023
saskyn2
-> David29: Na nezávislý topení je baterka zvlášt, je to i nabíjený přes rele, představ si že to nezávislý topení je jakoby druhý auto.
22:06:12
24.01.2023
StepaNoFUN
-> David29: jestli myslíš baterky ve fojdu, tak tam mezi nima elektornika je a nabít to není úplně prdel. Ideálí je to rozpojit a nabít sólo.
22:02:19
24.01.2023
David29
No je pravda, že napětí mezi nimi je vždy rozdílný - docela by mě zajímal zátěžovej test.

A ony jsou teda rozdělený - tzn. že se neovlivňují?
21:40:22
24.01.2023
King
-> StepaNoFUN 24.01.23 21:36:29: Jasne, ale treba ten budik nebo moje mys je zamejslena pro alkalicky monoclanky...
21:36:29
24.01.2023
StepaNoFUN
-> King: Při stejnejch z jednoho balení je předpoklad podobnýho vnitřního odporu. Ale to bereme značkový články...

Ale ani enelop (sanyo) z jednoho balení nemá po formátování stejnou kapacitu. Takže o článcích za pár korun si nedělám moc iluze...
21:28:18
24.01.2023
StepaNoFUN
-> David29: Ty 2 baterky nejsou rovnocenný... Jedna je na něco a druhá ne něco jinýho.... Dobíjet odděleně... Fakt je mezi nima elektronika.
21:09:48
24.01.2023
King
-> StepaNoFUN 24.01.23 20:58:18: Muze bejt, ale pri pouziti dvou clanku stejny znacky a typu a pokud mozno z jednoho baleni to neni takova traga a rozhodne ten par vydrzi dyl, nez jeden clanek.
21:09:24
24.01.2023
David29
Nechápu

V Tranzitu máme dvě baterky - kvůli bufiku, aby prostě byla vyšší kapacita
21:00:38
24.01.2023
King
-> Matthes, záškodník z TechWebu 24.01.23 19:03:33: Neni to zas takova rarita, mam to tak bezdratovy kryse a jedu taky na jeden AAA.
20:58:18
24.01.2023
StepaNoFUN
-> David29: Ne. Jedna by kanibalizovala na druhý. Doba by nakonec vyšla přibližně stejná...
20:42:53
24.01.2023
Matthes, záškodník z TechWebu
-> David29: Ne.
20:36:58
24.01.2023
David29
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Na obě baterky by snad běžel dva roky, ne? 36
19:13:49
24.01.2023
Matthes, záškodník z TechWebu
-> StepaNoFUN: Hhh, tak to bych musel vyjmenovat x lidi... 3 ne v poho... Klasicky ten budik provozuju jen na jednu baterku. By me zajimalo, jak dlouho by sel na dve baterky... Na jednu bezi asi rok. Pocitam, ze na dve by sel tak tejden 3
19:07:20
24.01.2023
StepaNoFUN
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Tak máš napsat, že nemám odpovídat...
Extreme Tyres