skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
2306 po cca 40tkm
23:14:03
04.12.2023
04.12.2023
Syny
-> minno: Kroužek sice stojí, ale kuličky se při otáčení hýbou, takže když autem hneš, tak se kuličky pohnou a působí silou na jiné místo kroužku.
23:01:58
04.12.2023
04.12.2023
minno
-> ajok: Zaujímavá, múdra a prínosná úvaha. Mňa vôbec nenapadlo to, čo uvádzaš: že vonkajší krúžok toho ložiska fakt stojí na mieste a tudíž ak by mal byť naozaj problém to, kedy auto dlhodobo stojí na jednom mieste, tak vtedy nemá zmysel ani posúvať autom dopredu/dozadu. Statické zaťaženie vonkajšieho krúžku ostane bez zmeny.
18:51:24
04.12.2023
04.12.2023
ajok
-> Bukaj 04.12.23 12:58:57: ja naopak dal u nivy vyklopny dvourady a od te doby mi neulitla poloosa, ale tam ten vyklopnak resi ohnutou napravu, tady to muze byt podobny pripad, ale ta trubka u sikmeho se asi neohne, ale zase presnost vyroby...
Dle me byly 2 typy vleckovych hrideli - nejdrive mekci s presahem a potom trvdsi bez presahu, na zlutym rapidu mam na kazde strane jinou a ta mekci mi prijde, ze je trochu ohnuta, protoze citim, ze se vrti zadek, ale ono i jedno apollo mam trochu natukly, ikdyz dle kamose na vyvazovacce je naprosto OK a je to jen vzhledova vec.
Podle me, to staticke zatizeni neni nic a kdyz das auto na spalky, tak se nic nezmeni. Jednou mi na skoleni tvrdil, ze se napr. mikrometr nema skladovat sevrenej, ze dojde ke stykove korozi mericich ploch - no tam nejak postradam ten mikropohyb.
Vnejsi krouzek u vlecky je nepohyblivy - dochazi k vydroleni predevsim v jeho horni casti? protoze u kuzeliku se vydroluje taky vnejsi krouzek, ale ten je pohyblivy.
Delal jsem jak staticke, tak dynamicke ohybove zkousky a jen pri chuzi 80kg cloveka je odpovidajici staticke zatizeni kloubu cca 2500N, natoz pak beh a skakani, tak si vem jen zatez loziska za jizdy a kdyz jeste chytnes diru a nevim, ze by od toho lozisko odeslo. Ale to, ze ta kulicka pri stani v tom miste vytlaci film vazeliny muze mit vliv a priznive vlastnosti pro vznik bodove/stykove koroze, jestli tam bude 2000N nebo 100N uz podle me nebude mit vliv.
Dle me byly 2 typy vleckovych hrideli - nejdrive mekci s presahem a potom trvdsi bez presahu, na zlutym rapidu mam na kazde strane jinou a ta mekci mi prijde, ze je trochu ohnuta, protoze citim, ze se vrti zadek, ale ono i jedno apollo mam trochu natukly, ikdyz dle kamose na vyvazovacce je naprosto OK a je to jen vzhledova vec.
Podle me, to staticke zatizeni neni nic a kdyz das auto na spalky, tak se nic nezmeni. Jednou mi na skoleni tvrdil, ze se napr. mikrometr nema skladovat sevrenej, ze dojde ke stykove korozi mericich ploch - no tam nejak postradam ten mikropohyb.
Vnejsi krouzek u vlecky je nepohyblivy - dochazi k vydroleni predevsim v jeho horni casti? protoze u kuzeliku se vydroluje taky vnejsi krouzek, ale ten je pohyblivy.
Delal jsem jak staticke, tak dynamicke ohybove zkousky a jen pri chuzi 80kg cloveka je odpovidajici staticke zatizeni kloubu cca 2500N, natoz pak beh a skakani, tak si vem jen zatez loziska za jizdy a kdyz jeste chytnes diru a nevim, ze by od toho lozisko odeslo. Ale to, ze ta kulicka pri stani v tom miste vytlaci film vazeliny muze mit vliv a priznive vlastnosti pro vznik bodove/stykove koroze, jestli tam bude 2000N nebo 100N uz podle me nebude mit vliv.
15:50:55
04.12.2023
04.12.2023
minno
-> Bukaj: No ja dúfam, že ložiská mi na vlečke ešte pár rokov neodídu
Ale ak by sa tak stalo, budem reportovať.
Ale ak by sa tak stalo, budem reportovať.
13:20:52
04.12.2023
04.12.2023
Bukaj
-> minno: Díky za info
COL tu u mne má ještě k vyzvednutí (respektive dodělání) dva karburátory, tak až se tu ukáže, tak se ho zeptám na zkušenosti s novým řešením
A Ty a já jsme vosk?
COL tu u mne má ještě k vyzvednutí (respektive dodělání) dva karburátory, tak až se tu ukáže, tak se ho zeptám na zkušenosti s novým řešením
A Ty a já jsme vosk?
13:05:43
04.12.2023
04.12.2023
minno
-> Bukaj 04.12.23 12:49:19: 1b) soudečková ložiska už má na náprave COL ( skoda-virt.cz/cz/.../1234
-col-s136r ) - "Loziska 21306 (+spacer) a 22205 (zkraceny naboj u kloubu o 3mm)"
Ale testu výdrže sa už asi nedočkáme.
Inak celkovo to asi nemá už moc význam riešiť, lebo státisíce km s týmito autami už nejazdí nik
Ale testu výdrže sa už asi nedočkáme.
Inak celkovo to asi nemá už moc význam riešiť, lebo státisíce km s týmito autami už nejazdí nik
12:58:57
04.12.2023
04.12.2023
Bukaj
A ještě jedna věc mi vrtá hlavou - v tomto tématu zmiňované ohýbání či pružení hřídelí - má někdo nějakou podloženou informaci, jak to je? Dle mého názoru ta krátká kalená tyč nemá nárok na jakoukoli deformaci při provozu. Ale chtěl bych to mít podložené buď přímo někým z vývoje nebo nějakým metalurgem či jiným odborníkem na materiály...
Z toho totiž vyplyne, jestli je použití nevýkyvného ložiska mimo mísu, nebo rozumná alternativa pro zvýšení bezúdržbové životnosti této nápravy.
Z toho totiž vyplyne, jestli je použití nevýkyvného ložiska mimo mísu, nebo rozumná alternativa pro zvýšení bezúdržbové životnosti této nápravy.
12:52:16
04.12.2023
04.12.2023
Bukaj
Jinak, aby to nezapadlo v tom dlouhém příspěvku níže, tak mohu doporučit mnou zmiňovaný postup výměny -> Bukaj 03.02.21 17:18:49: až -> Bukaj 03.02.21 17:30:30:
Tato ložiska jsem měnil letos a auto na nich najelo cca 290 tisíc kilometrů, než se začalo jedno z nich ozývat
Tato ložiska jsem měnil letos a auto na nich najelo cca 290 tisíc kilometrů, než se začalo jedno z nich ozývat
12:49:19
04.12.2023
04.12.2023
Bukaj
Tak jsem znovu pročetl celé toto téma (hlavně příspěvky do roku 2011, kde byly rozvíjeny a zase vyvraceny různé teorie, proč ta ložiska odcházejí) a nějak bych na to chtěl navázat a shrnout dosavadní poznatky - teoretické i praktické.
Takže - shoda panuje v tom, že na vlečce odchází vnější velké ložisko 2306, v drtivé většině případů vznikem důlku či rýhy vytrhaného materiálu v dráze kuliček vnějšího kroužku ložiska, v horní (nejzatíženější) části dráhy vnějšího věnečku kuliček, dále se rozšiřující podél dráhy kuliček. -> COL 27.06.08 18:14:58: -> Matthes, záškodník z TechWebu 21.10.08 18:26:57: -> Matthes, záškodník z TechWebu 21.10.08 18:26:31:
Na rozdíl od fotografií -> COL 27.06.08 18:14:15: -> Matthes, záškodník z TechWebu 21.10.08 18:25:58: - u mnou demontovaných ložisek jsem nikdy nenašel defekt na kuličce, vždy byl vydřen jen vnější kroužek (nicméně mohl jsem defekt přehlédnout - nezkoumal jsem každou kuličku do detailů)
V rozporu s příspěvky v počátcích tohoto tématu mám zkušenost takovou, že u kyvky ložiska 2306 trpí úplně stejným problémem - jen díky jiné konstrukci nápravy se to neprojevuje zvýšenou hlučností v interiéru.
Možné příčiny defektů jsou následující:
1a) dlouhodobé stání - potvrzeno praxí - otázkou je, zda je primárním důvodem pouhý dlouhodobý tlak na materiál v bodě přenosu váhy přes kuličku na vnější kroužek a degradace materiálu v důsledku přetížení, nebo zde hraje roli ještě "chemie" - mikroskopické narušení materiálu v důsledku bodové koroze apod.
2a) deformace vnitřního kroužku ložiska (a následná změna vůlí v ložisku) v důsledku dotažení šroubového spoje hřídel/ložisko/unašeč kola, kdy ani osazení na poloose ani styčná plochy unašeče s ložiskem nedosedají na celou plochu vnitřního kroužku ložiska (viz -> Pilot 105 07.01.10 22:47:07: -> Matthes, záškodník z TechWebu 07.01.10 21:17:02: ) - to se mi ale nezdá - pokud by tomu tak bylo, předpokládal bych spíše defekty na dráze kuliček na vnitřním kroužku ložiska a nikoli na vnějším - vycházím z předpokladu, že vnitřní i vnější kroužek ložiska je ze stejného materiálu -> Pilot 105 08.01.10 10:51:39:
3a) špatná montáž - to bych vyloučil, protože se to zjevně děje bez ohledu kdo a jak ta ložiska montoval a největší zdokumentovanou výdrž zatím měla ložiska na 130LPG -> Bukaj 03.02.21 17:20:35: , kdy jsem při montáži porušil snad všechna doporučení, co k tomuto tématu existují
A ložiska začala lehce hučet (a byla vyměněna) letos při nájezdu cca 290 tisíc km (ložisek, nikoli vozu). A rozhodně v nich nebyly vyjeté koleje po celém obvodu vnějšího kroužku, jen cca 5 mm v horní části - a už bylo hučení znatelné.
4a) Áčka na vlečce - opět bych vyloučil - 130LPG má Áčka šílená (původní ramena s nájezdem 410 tisíc km, od 45 tisíc km nainstalována LPG nádrž...) - dále viz bod 3)
5a) použité mazivo
6a) nějaké další relevantní návrhy?
Možnosti řešení:
1b) v případě delšího odstavení dát auto "na špalky", případně nahrazení ložiska 2306 jiným typem - dvojitá kuželíková či soudečková - mohl by někdo konečně vyzkoušet
2b) dát mezi ložisko a unašeč nějakou podložku, která roznese tlak ze "zubaté" plochy unašeče na celou plochu vnitřního kroužku ložiska. Otázkou je, jaký materiál a tloušťku podložky zvolit, aby to nedělalo neplechu ve fungování spoje a nebylo to vytloukání klínu klínem...?
3b) striktně dodržovat předepsaný technologický postup
...?
Takže - shoda panuje v tom, že na vlečce odchází vnější velké ložisko 2306, v drtivé většině případů vznikem důlku či rýhy vytrhaného materiálu v dráze kuliček vnějšího kroužku ložiska, v horní (nejzatíženější) části dráhy vnějšího věnečku kuliček, dále se rozšiřující podél dráhy kuliček. -> COL 27.06.08 18:14:58: -> Matthes, záškodník z TechWebu 21.10.08 18:26:57: -> Matthes, záškodník z TechWebu 21.10.08 18:26:31:
Na rozdíl od fotografií -> COL 27.06.08 18:14:15: -> Matthes, záškodník z TechWebu 21.10.08 18:25:58: - u mnou demontovaných ložisek jsem nikdy nenašel defekt na kuličce, vždy byl vydřen jen vnější kroužek (nicméně mohl jsem defekt přehlédnout - nezkoumal jsem každou kuličku do detailů)
V rozporu s příspěvky v počátcích tohoto tématu mám zkušenost takovou, že u kyvky ložiska 2306 trpí úplně stejným problémem - jen díky jiné konstrukci nápravy se to neprojevuje zvýšenou hlučností v interiéru.
Možné příčiny defektů jsou následující:
1a) dlouhodobé stání - potvrzeno praxí - otázkou je, zda je primárním důvodem pouhý dlouhodobý tlak na materiál v bodě přenosu váhy přes kuličku na vnější kroužek a degradace materiálu v důsledku přetížení, nebo zde hraje roli ještě "chemie" - mikroskopické narušení materiálu v důsledku bodové koroze apod.
2a) deformace vnitřního kroužku ložiska (a následná změna vůlí v ložisku) v důsledku dotažení šroubového spoje hřídel/ložisko/unašeč kola, kdy ani osazení na poloose ani styčná plochy unašeče s ložiskem nedosedají na celou plochu vnitřního kroužku ložiska (viz -> Pilot 105 07.01.10 22:47:07: -> Matthes, záškodník z TechWebu 07.01.10 21:17:02: ) - to se mi ale nezdá - pokud by tomu tak bylo, předpokládal bych spíše defekty na dráze kuliček na vnitřním kroužku ložiska a nikoli na vnějším - vycházím z předpokladu, že vnitřní i vnější kroužek ložiska je ze stejného materiálu -> Pilot 105 08.01.10 10:51:39:
3a) špatná montáž - to bych vyloučil, protože se to zjevně děje bez ohledu kdo a jak ta ložiska montoval a největší zdokumentovanou výdrž zatím měla ložiska na 130LPG -> Bukaj 03.02.21 17:20:35: , kdy jsem při montáži porušil snad všechna doporučení, co k tomuto tématu existují
A ložiska začala lehce hučet (a byla vyměněna) letos při nájezdu cca 290 tisíc km (ložisek, nikoli vozu). A rozhodně v nich nebyly vyjeté koleje po celém obvodu vnějšího kroužku, jen cca 5 mm v horní části - a už bylo hučení znatelné.
4a) Áčka na vlečce - opět bych vyloučil - 130LPG má Áčka šílená (původní ramena s nájezdem 410 tisíc km, od 45 tisíc km nainstalována LPG nádrž...) - dále viz bod 3)
5a) použité mazivo
6a) nějaké další relevantní návrhy?
Možnosti řešení:
1b) v případě delšího odstavení dát auto "na špalky", případně nahrazení ložiska 2306 jiným typem - dvojitá kuželíková či soudečková - mohl by někdo konečně vyzkoušet
2b) dát mezi ložisko a unašeč nějakou podložku, která roznese tlak ze "zubaté" plochy unašeče na celou plochu vnitřního kroužku ložiska. Otázkou je, jaký materiál a tloušťku podložky zvolit, aby to nedělalo neplechu ve fungování spoje a nebylo to vytloukání klínu klínem...?
3b) striktně dodržovat předepsaný technologický postup
...?
09:21:43
04.12.2023
04.12.2023
minno
-> Bukaj 03.12.23 21:41:17: Áno. Súhlasím. Prach z gufera asi nebude ten zásadný problém, ale napriek tomu sa mi to nepáči. Krytované ložisko je predsa len lepšie chránené pred okolitými vplyvmi. Tak prečo ho tam nedať.
Áno, presne ako píšeš sa mne poškodilo to jedno ložisko. Na vonkajšom krúžku sa v dráhe pohybu guličiek vydrolila jedna jamka asi 2x2 mm, do hĺbky možno 0,3-0,5 mm. Dával som sem kdesi aj fotku, mám aj video. Auto v tých časoch jazdilo ale ešte celoročne (90 tkm na ložisku za 5 rokov od zástabky), takže lokálne zataženie na jeden bod tam nehrozilo.
Ale hučalo to neskutočne, na moje pomery s tým nešlo jazdiť Takže som to do pár dní hneď menil.... Neviem si predstaviť ten hluk, keď je to ložisko poškodené ešte viac.
Áno, presne ako píšeš sa mne poškodilo to jedno ložisko. Na vonkajšom krúžku sa v dráhe pohybu guličiek vydrolila jedna jamka asi 2x2 mm, do hĺbky možno 0,3-0,5 mm. Dával som sem kdesi aj fotku, mám aj video. Auto v tých časoch jazdilo ale ešte celoročne (90 tkm na ložisku za 5 rokov od zástabky), takže lokálne zataženie na jeden bod tam nehrozilo.
Ale hučalo to neskutočne, na moje pomery s tým nešlo jazdiť Takže som to do pár dní hneď menil.... Neviem si predstaviť ten hluk, keď je to ložisko poškodené ešte viac.
03:55:25
04.12.2023
04.12.2023
ajok
-> Bukaj 03.12.23 21:41:17: kdysi jsem nekde cetl, ze nejvic trpi loziska, kdyz se auto vozi na odtahovce :), ale to dlouhodobe staticke zatizeni se mi nezda, jak stoji ano, protoze se nemaze a nekde se muze vytvorit korozni dulek a potom uz to jde rychle, jeste stykova koroze diky mikropohybum, ale to se v garazi asi dit nebude... u zlutyho rapida uz taky zacinam neco slyset, ale to novejsi CX ma pres 100tis.km, to starsi asi 170 a resit se mi to teda nechce. BAZ je jak vrtulnik, ale tam budou jeste z vyroby. Zeleny MTX jednou stal 8 let, posledni 4 roky jezdi cca 200 - 500 km/rok a kdyz jsem delal loni zadni brzdy na STK, tak jsem cumel, jaky mam ve vnejsich krouzkach kratery a to to ani nehuci, ale nevim, jestli to je v dusledku toho dlouhodobeho odstaveni.
22:13:48
03.12.2023
03.12.2023
Robert 106
-> Bukaj: Asi dám Rapida na špalky
22:12:17
03.12.2023
03.12.2023
Robert 106
-> MVM: Objednáno :-)
21:41:17
03.12.2023
03.12.2023
Bukaj
-> minno: Prach z otěru gufera bych neviděl jako problém - to ložisko nezničí.
Ložiska začnou hučet proto, že se začne v jednom místě vytrhávat materiál z vnějšího kroužku - dle mé teorie je to právě z důvodu dlouhodobého zatížení v jednom bodě (když auto dlouho stojí na místě a jedna nebo několik kuliček přenášejí celou váhu do styčné plochy vnějšího kroužku). Z tohoto bodového poškození se pak provozem vytrhává další materiál (kuličky běhají při provozu v jedné dráze) a vzniká hrubá postupně se prodlužující rýha, kvůli níž ložisko hučí.
Zajímavé je, že u kyvky ložiska trpí stejným problémem, ale přes hluk a rezonance převodovky, přenášené do karoserie přes její příčku, není hučení vůbec slyšet. A to jsem kolikrát z kyvkových náprav vytáhl ložiska se solidními jámami...
Nakolik mají na vznik rýhy ve vnějším kroužku ložiska 2306 vliv další okolnosti (použité mazivo, změny vlhkosti a teploty,...) to vůbec netuším, ale z dosavadních zkušeností je prvotní příčinou hučení ložisek u vlečky delší stání vozu bez pohybu.
Ložiska začnou hučet proto, že se začne v jednom místě vytrhávat materiál z vnějšího kroužku - dle mé teorie je to právě z důvodu dlouhodobého zatížení v jednom bodě (když auto dlouho stojí na místě a jedna nebo několik kuliček přenášejí celou váhu do styčné plochy vnějšího kroužku). Z tohoto bodového poškození se pak provozem vytrhává další materiál (kuličky běhají při provozu v jedné dráze) a vzniká hrubá postupně se prodlužující rýha, kvůli níž ložisko hučí.
Zajímavé je, že u kyvky ložiska trpí stejným problémem, ale přes hluk a rezonance převodovky, přenášené do karoserie přes její příčku, není hučení vůbec slyšet. A to jsem kolikrát z kyvkových náprav vytáhl ložiska se solidními jámami...
Nakolik mají na vznik rýhy ve vnějším kroužku ložiska 2306 vliv další okolnosti (použité mazivo, změny vlhkosti a teploty,...) to vůbec netuším, ale z dosavadních zkušeností je prvotní příčinou hučení ložisek u vlečky delší stání vozu bez pohybu.
21:34:37
03.12.2023
03.12.2023
MVM
-> Robert 106 03.12.23 15:14:53: Já mam tyhle zvl z exvalos na 120S a zatim dobry. Nicméně to nic nenajede co kilometrů týká. Nicméně myslim že minimálně jeden pár jezdí rally když jsem repasoval jedny široký polonápravy klukům na závodní auto.
19:47:52
03.12.2023
03.12.2023
ajok
-> minno 03.12.23 13:53:54: jo, na zlutym mam Cx a pak jsem taky objednal a na BAZe mam pripravene tydle craft, pak jsem jeste Cx objednaval na nivu (vymena ruskeho jednoradeho volneho za dvourade - a funguje to), no a misto Cx poslali neco cinskeho, vyvinuteho v SAE a zakrytovani hnus - potrhany brit, ale ta loziska drzi
tak jsem hledal fakturu a maji tam: Ložisko 2208-2RS CX ikdyz posilaji neco jineho, tak alespon, ze to drzi...
-> minno 03.12.23 15:38:30: ZVL jsem daval kuzelikova a leva strana drzi, ale prava je na odchodu - zvetsuje se vule
tak jsem hledal fakturu a maji tam: Ložisko 2208-2RS CX ikdyz posilaji neco jineho, tak alespon, ze to drzi...
-> minno 03.12.23 15:38:30: ZVL jsem daval kuzelikova a leva strana drzi, ale prava je na odchodu - zvetsuje se vule
15:38:30
03.12.2023
03.12.2023
minno
-> Robert 106: Netušil som, že aj ZVL ich robí krytované. Do toho by som šiel.
15:14:53
03.12.2023
03.12.2023
Robert 106
Kytované je jasná volba, ale třeba tady máš krásné ložisko zo Slovenka.
e-shop.exvalos.cz/produkt y/.../2306-2rs-zvl-naklape ci-kulickove-lozisko
Tak si říkám jestli jo v nich opravdu rozdíl 10ti násobku ceny.
e-shop.exvalos.cz/produkt y/.../2306-2rs-zvl-naklape ci-kulickove-lozisko
Tak si říkám jestli jo v nich opravdu rozdíl 10ti násobku ceny.
13:54:40
03.12.2023
03.12.2023
minno
-> isti: áno
13:53:54
03.12.2023
03.12.2023
minno
Inak mám 2306 2RS od výrobcu Craft Bearings (Litva). Kupoval som ich v 2016 z jedného CZ Shopu ako ložiská CX (na doporučenie Jardu) a poslali mi tieto Craft... Ale už ich tam nevidím.
Držia mi zatiaľ už 80 tkm.... Mám ešte jednu sadu v zálohe.
Teraz tieto Craft neviem nikde na shopoch vygoogliť. Ale možno by som skúsil kúpiť nejaké iné krytované.
Držia mi zatiaľ už 80 tkm.... Mám ešte jednu sadu v zálohe.
Teraz tieto Craft neviem nikde na shopoch vygoogliť. Ale možno by som skúsil kúpiť nejaké iné krytované.
13:41:22
03.12.2023
03.12.2023
isti
-> minno 03.12.23 13:37:36: Tomu je už tri roky?
13:37:36
03.12.2023
03.12.2023
minno
2020: tu je fotka, keď som už mal krytované ložiská a dával som dole náboje pri zástavbe kotúčovej brzdy. Vidno ten prach z gufera. Namazané gufero bolo. Možno by pomohlo dať tam tej vazelíny na gufero viac. Ktovie.
13:26:00
03.12.2023
03.12.2023
minno
-> Robert 106: SKF 2306 krytované je podľa môjho názoru zbytočne predražené a výdrž je (ako vždy vo všetkom) neistá.
Plastovej klietky by som sa inak asi nebál, ak je to tak navrhnuté a odskúšané, tak prečo nie.
ZKL 2306 čosi vydrží (mne vydržalo jedno 90 tkm a druhé bolo po rovnakom nájazde ešte OK), ale ako som ti písal aj v súkromnej správe, ja by som do vlečky už nekrytované ložiská nedal, pretože sa do nich dostáva obrusový bordel z gufera.
2011: ložisko osadené a namazané zelenou Castrol LMX vazelínou
2016: ložisko pri výmene po 90 tkm, vazelína úplne čierna od gumeného prachu z gufera
(gufero aj plocha na náboji pri montáži namazané vazelínou, ale ono to moc dlho mastné neostane)
Plastovej klietky by som sa inak asi nebál, ak je to tak navrhnuté a odskúšané, tak prečo nie.
ZKL 2306 čosi vydrží (mne vydržalo jedno 90 tkm a druhé bolo po rovnakom nájazde ešte OK), ale ako som ti písal aj v súkromnej správe, ja by som do vlečky už nekrytované ložiská nedal, pretože sa do nich dostáva obrusový bordel z gufera.
2011: ložisko osadené a namazané zelenou Castrol LMX vazelínou
2016: ložisko pri výmene po 90 tkm, vazelína úplne čierna od gumeného prachu z gufera
(gufero aj plocha na náboji pri montáži namazané vazelínou, ale ono to moc dlho mastné neostane)
12:46:00
03.12.2023
03.12.2023
Robert 106
-> Bukaj: V zimě stát, jaro - podzim jezdit než mi to zakážou :-)
11:56:53
03.12.2023
03.12.2023
Robert 106
Jakej máte názor na tu plastovou klec ?
11:21:27
03.12.2023
03.12.2023
Bukaj
-> Robert 106: Pokud je to auto na jezdění a nikoli na stání, tak moc nelaboruj a pořiď ZKL/ZVL (ideálně dobovou výrobu), ty malé 6205 kdyžtak s oboustranným gumovým zakrytím (2RS). Vnitřní prostory kolem ložisek napatlej vazelínou.
Pokud auto je na stání a sem tam se projet, tak dle mých zkušeností ložiska více trpí. Takže buď zkusit něco lepšího (co doporučoval Minno), nebo se smířit s tím, že za několik let začnou hučet a buď je vyměníš, nebo to nebudeš řešit... :-D
Pokud auto je na stání a sem tam se projet, tak dle mých zkušeností ložiska více trpí. Takže buď zkusit něco lepšího (co doporučoval Minno), nebo se smířit s tím, že za několik let začnou hučet a buď je vyměníš, nebo to nebudeš řešit... :-D
11:01:54
03.12.2023
03.12.2023
Robert 106
Ahoj,
pročetl jsem zde několik vláken o ložiskách a vyšlo mi že pro normálního smrtelníka při repasi zadní nápravy vychází pořídit tento materiál:
- dvouřadé, kryté, kuličkové ložisko SKF 2306E 2RS1TN9
- Jednořadé kryté, kuličkové ložisko SKF 6205 2RS / 6205 2RSH
- Gufero 42x56x7
- Gufero 35x52x8
Problém ale je :
- SKF 2306E 2RS1TN9 má plastovou klec
- SKF 2306E 2RS1TN9 stojí 2000 Kč ZKL stojí cca 200 Kč
- Gufera půjdou úplně na sucho a budou vlastně plnit jakousi funkci prachovky
- ikdyž jsou ložiska krytá, tak kvůli guferům a korozi bych měl asi dát před ložiska vazelínu ?
pročetl jsem zde několik vláken o ložiskách a vyšlo mi že pro normálního smrtelníka při repasi zadní nápravy vychází pořídit tento materiál:
- dvouřadé, kryté, kuličkové ložisko SKF 2306E 2RS1TN9
- Jednořadé kryté, kuličkové ložisko SKF 6205 2RS / 6205 2RSH
- Gufero 42x56x7
- Gufero 35x52x8
Problém ale je :
- SKF 2306E 2RS1TN9 má plastovou klec
- SKF 2306E 2RS1TN9 stojí 2000 Kč ZKL stojí cca 200 Kč
- Gufera půjdou úplně na sucho a budou vlastně plnit jakousi funkci prachovky
- ikdyž jsou ložiska krytá, tak kvůli guferům a korozi bych měl asi dát před ložiska vazelínu ?
19:32:31
03.02.2021
03.02.2021
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Bukaj: Ja ji mam jeste u taty v garazi, tak snad se z ni za tech par let nestala uz prasivka (dobra na mazani sroubu) :-(
19:27:39
03.02.2021
03.02.2021
Bukaj
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Já si jen pamatuju, že mne štvalo, že ty čtvrtkilovky od Mogulu mi vždycky došly úplně nevhod, tak jsem chtěl nějaké větší balení
Jinak ta LV 2-3 od Hekry mi přijde kvalitnější, než od Mogulu - nevysychá...
A zbytek toho kýble tu furt mám v garáži a do ložisek kol ji používám dodnes, ač pro většinu použití už dnes dávám Castrol...
Jinak ta LV 2-3 od Hekry mi přijde kvalitnější, než od Mogulu - nevysychá...
A zbytek toho kýble tu furt mám v garáži a do ložisek kol ji používám dodnes, ač pro většinu použití už dnes dávám Castrol...
19:15:39
03.02.2021
03.02.2021
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Bukaj: No kamos delal obchodniho zastupce Hekry, tak mi to prodaval skoro za vyrobni naklady :-)
18:18:02
03.02.2021
03.02.2021
Bukaj
-> Matthes, záškodník z TechWebu: -> Bukaj 03.02.21 17:23:23: tady je ten kýbl vidět
A už si přesně nevybavuju, jaký podíl jsi měl na tom, že se ten kýbl ocitl u mne doma - jestli šlo jen o doporučení, nebo nějaký "společný nákup", ale nějak jsi se na tom (Ty, nebo Šemik) podílel...
A už si přesně nevybavuju, jaký podíl jsi měl na tom, že se ten kýbl ocitl u mne doma - jestli šlo jen o doporučení, nebo nějaký "společný nákup", ale nějak jsi se na tom (Ty, nebo Šemik) podílel...
18:02:56
03.02.2021
03.02.2021
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Bukaj: Tyjo ten zelenej tuk od Hekry, nemas ho od myho kamose v asi 5l kyblu? pamatuju se, ze jsem par kyblu kupoval... Jini vyrobci to delaj zlutohnedy :-)
17:41:42
03.02.2021
03.02.2021
Tomaso435
-> Bukaj 03.02.21 17:30:30: kalibrovaný utahovák
17:34:04
03.02.2021
03.02.2021
Bukaj
Auto má na takto vyměněných ložiskách (Edit: už nevím značku, ale nic speciálního - buď ZKL nebo Ukraine) odjeto 9 let celoročního provozu, 225 tisíc kilometrů a ložiska stále nehučí
Jako důkaz přikládám ještě výpis KM z STK (dnes má vůz najeto cca 325 tisíc Km):
Jako důkaz přikládám ještě výpis KM z STK (dnes má vůz najeto cca 325 tisíc Km):
17:29:26
03.02.2021
03.02.2021
Bukaj
Po zajištění matice - použitá původní matice - je vidět, že je dotažena víc, než byla předtím (viz vykouslý lem v místě, kde byla zajištěna původně):
17:26:37
03.02.2021
03.02.2021
Bukaj
Dotahuji namazaný závit cca půlmetrovou trubkou a vlastní vahou (64 Kg) s poskakováním (já vím, vše špatně)
17:23:23
03.02.2021
03.02.2021
Bukaj
Před nasazením unašeče (raději jsem dal více tuku a co vytlačil unašeč, jsem pak otřel):
17:20:35
03.02.2021
03.02.2021
Bukaj
...a takto jsem opatlal nová ložiska, hřídel i vnitřek ramene tukem LV 2-3 od Hekra:
17:18:49
03.02.2021
03.02.2021
Bukaj
-> Bukaj 28.11.19 08:48:57: Narazil jsem na disku na fotky z té akce, tak přidám zpětnou vazbu po letech (fotky jsou datované 3.1.2012, takže dnes je tomu 9 let)...
Takto vypadala původní hučící (ale nijak extrémně) ložiska z výroby po cca 100 tisících (plusmínus 5000 Km) po sundání unašeče a krytu:
Takto vypadala původní hučící (ale nijak extrémně) ložiska z výroby po cca 100 tisících (plusmínus 5000 Km) po sundání unašeče a krytu:
08:06:23
03.01.2020
03.01.2020
Polyš
-> swen: Já je beru na okraji Hradce Králové,když se jede od kruháku u ČKD do města.A v poho.
07:01:32
03.01.2020
03.01.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> swen 03.01.20 01:46:04: bral jsem to zde, dělají to v Plzni už hodně dlouho: www.praktikloziska.cz/
06:11:43
03.01.2020
03.01.2020
k.jarek
-> swen: Já beru ložiska, gufera a podobný věci z www.mateza.cz/ a vždy vše bez problémů
01:46:04
03.01.2020
03.01.2020
swen
-> Tuner#2 - zrušená registrace 17.12.19 17:01:13: potřebuji udělat podobný nákup. Kde jsi, prosímtě, objednával? Je nějaký ověřený obchod / e-shop?
23:22:39
25.12.2019
25.12.2019
Tuner#2 - zrušená registrace
-> COL 25.12.19 23:18:19: Díky za info, takže vlastně stejné s tím rozdílem, že mám ty krytá.
23:18:19
25.12.2019
25.12.2019
COL
-> Tuner#2 - zrušená registrace 20.12.19 22:12:33:
2306 Malajsie
6205 Bulharsko
jo, 2306 Sweden už je asi minulost ....
2306 Malajsie
6205 Bulharsko
jo, 2306 Sweden už je asi minulost ....
12:34:28
23.12.2019
23.12.2019
Jarda - zrušená registrace
-> COL 20.12.19 22:06:03: 2RS taky normalne vyklopis, ja tam lehce pridam vazeliny - LMX, samo neudelat premazany lozisko, ale ono by se to dostalo asi ven
edit: ted jsem ho mel v ruce a kryti pro vyklopeni, aby se tam clovek dostal je nutne opatrne sejmout
edit: ted jsem ho mel v ruce a kryti pro vyklopeni, aby se tam clovek dostal je nutne opatrne sejmout
22:12:33
20.12.2019
20.12.2019
Tuner#2 - zrušená registrace
-> COL 20.12.19 22:06:03: No právě... Otázka co tam je, ale asi budu věřit. To mazivo co mám mě bylo tehdy doporučeno, tak tím jen líznu trubku a hřídel ať to nerezne.