Schejby 29.04.10 15:34:07 napsal: → Bery: JJ takhle to tu bohužel chodí téma to bylo super,ale myslím že se to stejně pořádně nedořesiloNo to se ozval ten pravej co jezdí na kyvce (kde má bejt v sérii 40kN pružina) pružinu z vlečky která je jak bláto 21kN a diví se, že se zadek špatně chová...
Myslím že tady bylo řečeno vše, všichni kdo s tím laborovali se tady vyjádřili a stejně každému sedí něco jiného viz. moje geometrie vs. pistaa.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Závodní geometrie
-> Bery: JJ takhle to tu bohužel chodí téma to bylo super,ale myslím že se to stejně pořádně nedořesilo
takový hezký téma to bylo,plodný,nelaický...a už se tu zas melou píčoviny...
Ale díky za názory,početl jsem si.
Ale díky za názory,početl jsem si.
-> Milos: alebo to bola rozbiehavost ? neviem ale bolo to fakt brutalne
gumy isli dozadu tam sa to schovalo do lemu a za zasterku a z vonkajšej strany ktoru bolo videt som mal 2 - 3 mm dezenu 


MOLSO 27.04.10 11:04:31 napsal:
→ vhml: ano mal som 5mm zbiehavost a zozralo mi vnutrajsky

molsiku to je blbost, vnutrajsok prednych sa ti dere rozbiehavstou,. nie zbiehavostou
→ vhml: ano mal som 5mm zbiehavost a zozralo mi vnutrajsky


-> mgbiker: uhly, ktery kola vuci sobe (ptazmo osam auta) sviraj jsou vzdycky stejny, at mas jakykoli ET nebo podlozky anebo sirku disku. Takze nameris vzdy skutecny spravny udaje. Pneumatiky na geometrii nemaj vliv. Muzou mit vliv jedine na to, co ty od auta pozadujes. A to uz se dostavas do oblasti experimentovani a hledani, co ti vyhovuje 

Ultim: mno to netusim ako sa to kruti pri takychto manevroch :)
Disky jsou převážně jedno hlavně aby souhlasil rozměr pneu
-> mgbiker: noo ja som bol predtým na geometrii s podložkami a vzadu som mal ešte aj 6J prevarený disk na ňom 165ky a vpredu som mal 5.5J disk tiež so 165kami a v pohode to nastvavili pekne a nič ani sa nesťažovali aj som sa ich pýtal či môžem tak prísť a vraveli že kludne tak daj si to určite aj s tými diskami potom na geometriu
-> Schejby: ved ja vieem no preto tam bol smajlik 

-> MOLSO: to je blbost musí vědět jaký chce odklon.Přečti si co jsem napsal o odklonu a zjistíš že to nemůžeš nafedrovat podložkama protože je to závislé na sobě se sbíhavostí
-> Bc. Duso: sak tie podkovovite podlozky medzi napravnicou a hornym ramenom. treba ich tam nabombovat kolko sa len bude dat a este o 1 viac 

-> Bc. Duso: Pod kozlíkama posuneš horní zameno do negativu tzn.vypodložíš
Ked chcem na prednej naprave docielit vecsi odklon kde to treba vypodlozit,, okrem natocenia excentru. dakujem.
DuriQ 28.04.10 13:15:31 napsal:
opodstatnenie negativnych odklonov na predku staci si dobre pozret vonkajsie
kolo :) toto je seriova naprava :)
A zadni vnejsi kolo jde do rozbihavosti ze?
opodstatnenie negativnych odklonov na predku staci si dobre pozret vonkajsie
kolo :) toto je seriova naprava :)
A zadni vnejsi kolo jde do rozbihavosti ze?
Jirik_Tuňák:
tak co cakas od serioveho podvozku ? 


-> DuriQ: Paráda houpadlo, ještě ti tam chybí na předním okně nápis INTERCEPTOR a na zadním spojleru GAME OVER. 

-> DuriQ: no ved pozeram
tie gumy mi k tebe nesedeli 



MOLSO: jop kedysik davno :)
-> DuriQ 28.04.10 13:15:31: to je tvoje auto? 

-> Klubko_: a co ak mam vpredu 6.5J disk a vzadu 7.5 J disk a teda aj ine pneu vpredu a vzdu? Bude ta geometria merat spravne? ja ked som bol na geo tak som daval seriovky lebo som mal obavy ze to potom meria bludy
opodstatnenie negativnych odklonov na predku staci si dobre pozret vonkajsie kolo :) toto je seriova naprava :)
-> mgbiker: to uz se to resilo, je to jedno. Jinym prumerem kola se nic nezmeni, jinou sirkou, potazmo ET se meni polomer otaceni ne vsak sbihavost ani odklon.
-> kury: To nejde takhle říct. To co říkal DuriQ o natočení kol do zatáčky při rozbíhavosti je jen jakási obecná pravda. Vnější kolo by mělo být natočené míň než vnitřní. Jinak řečeno osy všech kol se musí protínat v jednom bodě, což je při sbíhavosti zadních kol nemožné takže aspoň osy předních kol se musí protínat v bodě ležícím na ose zadní nápravy.
Ale vše záleži na geometrii přední nápravy z výroby. Myslím délky "tykadel" spojovačky a jejich úhel od příčné osy vozidla, úhel řídících pák od polédlné osy vozidla a všechny věci mající vliv na diferenční úhel rejdu kol = rozdíl natočení kol při zatáčení. Celé se to nazývá tuším Ackermanův trojúhelník. Víc teď z hlavy nevím.
Takže asi tak.
Ale vše záleži na geometrii přední nápravy z výroby. Myslím délky "tykadel" spojovačky a jejich úhel od příčné osy vozidla, úhel řídících pák od polédlné osy vozidla a všechny věci mající vliv na diferenční úhel rejdu kol = rozdíl natočení kol při zatáčení. Celé se to nazývá tuším Ackermanův trojúhelník. Víc teď z hlavy nevím.
Takže asi tak.
Takže jestli jsem to malinko pochopil, při rozbíhavosti je auto klidnější v přímém směru, a při sbíhavosti se lépe vrhá do zatáček?
mam otazku: nastavujete to vsetci na tych kolach co mate roznych velkosti, alebo na seriovych 13kach?
vhml: vyskusaj + ak ti nebude sediet nic z +ka tak vyskusaj - ti vravim musis skusat :) viac menej tu bolo vsetko napisane :)
-> DuriQ: mě zajímá teorie. Na jakou stranu pohnout se sbíhavostí pokud zvětším odklony
Eidy: hej mas pravdu nato som zabudol zbiehavostou mozes menit len odklon, zaklon jedine podlozenim napravnice, alebo podlozkamy medzi ramena. 
Tuner#2: tak opat sorry : )) chybicka u mna geometriu som neriesil uz daky ten piatok, ale rozumieme sa co som chcel povedat
sproste povedane kola do A 

Tuner#2: tak opat sorry : )) chybicka u mna geometriu som neriesil uz daky ten piatok, ale rozumieme sa co som chcel povedat


-> DuriQ: sbíhavostí můžeš pranepatrně změnit odklon kola, ale záklon nikoliv. Záklon rejdové osy nezměníš.
-> havlik: JJ to si myslím taky, pak ale Duriq nemá pravdu, neb série má odklony v pluse 1° do V.
-> Tuner#2: Naklání-li se kolo vrchem vně vozidla, je uvažován odklon jako kladný, jestliže se naklání dovnitř, odklon je brán jako záporný.
-> Tuner#2: -1° je áčko
Když už tady řešíte tu geometrii co je - 1° odklon? Kolo do A a nebo do V? Mám svou představu zajímá mě jak to je.
vhml: na zaciatok si ju nehaj seriovu
A když zvětším odklon, tak bych měl sbíhavost zmenšit? Či naopak?
-> DuriQ: no myslim že origo nastavenie odklonov je kladne teda véčka - chcem to posunut na jemne decentne ačka a malo by sa zlepšiť spravanie v zatačkach, zbiehavost by som dal asi sériovú uvidíme čo to povie 

vhml: to mas to iste ako ked si das nohy do X inac povedane kolena k sebe, keby ta niekto tahal v tejto polohe mal by si vydrane vnutorne strany topanok 
MOLSO: seriova zbiehavost je +2mm ak sa nemylim :) len pri serii mas mysli odklony v nule ci v minuse toto uz asi trepem ale sak hodnoty su napisame v tabulkach staci si to pozret :)
ak chces zlepsit jazdne vlasnosti na slalom a pod., sprav si dopredu Acka :) preferujem mat v predu vacsie odklony ako vzadu :) nevyhoda je ze ak budes mat kolaje na cestach tak budes jazdit jak nadrbany v tom tvojom pruhu :) mozno aj vo vedlajsom :) alebo budes mat ruky vytahane jak opica po 100km jazdy na okreskach :)
ked som mal este sedana tak som mal vpredu husto odklony ale nemal som ich zmerane, pokial bola dobra cesta tak to bola vyslovene radost z jazdy a naopak, ale zas kam som to auto poslal tam aj islo :)
jo a predne gumy isli relativne rychlo do kitek

MOLSO: seriova zbiehavost je +2mm ak sa nemylim :) len pri serii mas mysli odklony v nule ci v minuse toto uz asi trepem ale sak hodnoty su napisame v tabulkach staci si to pozret :)
ak chces zlepsit jazdne vlasnosti na slalom a pod., sprav si dopredu Acka :) preferujem mat v predu vacsie odklony ako vzadu :) nevyhoda je ze ak budes mat kolaje na cestach tak budes jazdit jak nadrbany v tom tvojom pruhu :) mozno aj vo vedlajsom :) alebo budes mat ruky vytahane jak opica po 100km jazdy na okreskach :)
ked som mal este sedana tak som mal vpredu husto odklony ale nemal som ich zmerane, pokial bola dobra cesta tak to bola vyslovene radost z jazdy a naopak, ale zas kam som to auto poslal tam aj islo :)
jo a predne gumy isli relativne rychlo do kitek

A to je teda tím, že se ty gumy úpně dokonale neodvalují, ale trochu se smýkají?
-> vhml: JJ kor když máš větší odklony. Když jedu po dálnici, tak půlka gumy vevnitř je teplá a venek studený
-> vhml: ano mal som 5mm zbiehavost a zozralo mi vnutrajsky 



-> Tuner#2: a se sbíhavostí se více sjíždí vnitřek?
-> Tuner#2: takze teoreticky keby chcem vyladit podvozok mozem dat velky odklon a zviehavost okolo 1mm a malo by to byt v takom primeranom kompromise ?
-> MOLSO: Teoreticky ano, ale ono vyrovnat třeba 300km jízdy rovně jízdou v zatáčkách se dost blě dělá, takže ano částečně se vnitřky sjedou více, ale on to neudělá ani tak ten odklon, jako ta zbíhavost.
-> Tuner#2: takze teoreticky kebyze urobim velke odklony a jazdim dlhe rovne trate tak sa mi zoderu vnutra a keby som jazdil stale slalomy / serpentiny tak sa to zrovna ? 

-> MOLSO: Ani moc ne musíš jezdit rychle do zatáček a ono se to vyrovná. V Mostě byl dokonce venek gumy pořád spečený a teplý víc než vnitřek na dálnici je to opačně tak je vnitřek teplej venek studenej.
-> Tuner#2: a nebere to nejako vnutorne okraje gum pri takych odklonoch ? 

Teda mě zaráží že pistaa jezdí na okruhy rozbíhavost a zatracuje odklony. Já jsem měl tři set upy předku, napřed to byla v postatě série, jen excentry na max a odklony byli cca. na nule a sbíhavost 1mm. Auto totálně nezatáčelo a řízení takové jalové bez odezvy. Pak jsem dal 6mm podložek, odklony byli 0°45" a bíhavost 2mm a auto začlo lépe poslouchat a reagovat na řízení + bylo méně nedotáčivé, ale přesto hlavně na mokru se předek pořád sunul ven. Loni jsem udělal odklony 2°15" a sbíhavost 3mm a auto je zcela neutrální a řízení má skvělou odezvu. Teď po nasazení "slicků" je řízení opravdu přesné. Sice se s tím člověk trochu pere na nerovnostech, ale to přesně od auta pro radost čekám, abych z toho řízení taky něco měl a ne jako točit vánočkou v sériových autech 

vhml: nezabudaj ze zmenou zbiehavaosti sa ti menia aj odklony a myslim ze aj zaklony, aj ked nepatrne ale menia :) dokonca ak ma pamet neklame tak to ovplivnuje aj zadnu napravu nakolko ta sa meria podla prednej :) tak skus hodit na predok zbiehavost +6mm vyskusas, nebude ti to sediet, skusis napr 4mm a pod. :) neostava ti nic ine len laborovat, ono najlepsie by bolo keby si mal aspon taky ten stary pripravok na geo ;) zial som nikde nenasiel nemu dokumentaciu ako si ho vyrobit :(
Odklony záklony už mám pořešený, obojího je tam až dost. Zbýá mi už jenom nějak naladit tu sbíhavost