skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Závodní geometrie
00:03:43
27.04.2010
27.04.2010

DuriQ
vhml: hrozne vela robi aj sirka diskov a pneu :) ono takto ti tazko kto poradi, najlepsie je mat vlastnu geometriu, potom sa natom mozes vyblaznit a presne zistit co tebe najviac sedi, myslim ake nastavenie, ale ak ti mozem poradit skus nastavenie ako ma eidy, predok sa pokus dostat do co najvacsich odklonov a zaklonov a zadok nehaj na zaciatok v serii :) dako zacat musis ;)
22:50:11
26.04.2010
26.04.2010

Rapid05
-> vhml: Tak s tvrdým uložením jsem ještě do styku nepřišel, tak ti tu jsem taky houby platnej. Jinak si teda stejně myslím, že znatelnější vliv než samotná sbíhavost by na reakci na volant měla kombinace zvětšených odklonů kol a záklonu rejdovýho čepu, tak jak píše Eidy. O něco by se ti zvětšily ovládací síly při zatáčení, ale zas by se ti rychleji vracel volant zpět...
22:26:04
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> Rapid05: v tvrdejch gumách. Chci aby předek reagoval hodně akčně, ale zase aby to samo neplavalo po silnici. Tak váhám mezi milimetrem po plusu, nebo milimetrem do mínusu.
22:20:34
26.04.2010
26.04.2010

Rapid05
-> vhml: Ono by to nijak extra necvičilo, vůle se ti vymezí vlivem valivýho odporu na kolech, nevím teda jakou máš konfiguraci na nápravě a řízení, ale pokud máš ramena v origo gumách tak bych dal sbíhavost okolo těch 2mm a nemůžeš nic zkazit, aspoň dle mě.
22:15:17
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> Rapid05: aby to tam právě vepředu nějak necvičilo jak by to samo klusalo ve vůlich tam a zpátky. Podle mě je nula špatně a je třeba to mít někam předepnutý.
A rukama to doženu, ale co bych se dřel když to za mě může dělat technika :-D
A rukama to doženu, ale co bych se dřel když to za mě může dělat technika :-D
22:13:15
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> DuriQ: ja měl s vlečkou doposavad zadek hodně pretacivej, ale hravej docela. Ale nevím bohužel kolik tam bylo. Chci ho zkrotit co nejvíc
22:12:24
26.04.2010
26.04.2010

Rapid05
-> vhml: Pokud dáš obě nápravy na 0, tak se vůle vymezí taky a budeš mít za jízdy ve finále na předku rozbíhavost a na zadku střídavě sbíhavost i rozbíhavost
Já bejt tebou Václave, tak něco nastavím a kašlu na to, rukama to doženeš




22:08:06
26.04.2010
26.04.2010

DuriQ
vhml: ja som mal vpredu zbiehavost +2mm odklony 1,5 stup. LA stabik, LA riadenie, na zadku zbiehavost 0mm odklony 2,3 stup., na slalome som to mal celkom neutralne, jo.. ale vzadu mam napravu od PM.
21:50:00
26.04.2010
26.04.2010

vhml
A dotaz další. Sbíhavost i rozbíhavost tedy víceméně vymezí všechny vůle. Ale když dám 0 tak je to tedy špatně?
21:39:08
26.04.2010
26.04.2010

palinator
Takhle to řeknu z teorie :
Sbíhavost - má nejlepší stabilizační účinek, na zadní nápravě způsobí nedotáčivost, sbíhavost mají nastavená sériová auta
Rozbíhavost - má slabší stabilizační účinek, ale má. Na předku zlepší jízdní vlastnosti z tohoto důvodu. Pokud vezmeme rejd, tak vnější kolo opisuje větší oblouk, než vnitřní, tudíž je lepší, když je natočeno méně, než vnitřní (to je logické, že ano?
). Dávat rozbíhavost na zadní kola je u zadohrabu a kor škodovky volovina, protože je přetáčivá dost... Rozbíhavost na zadek se s úspěchem dá dát na předohrab.
EDIT: nastavení sbíhavosti, resp. její účinky se liší v porovnání předek - zadek
Sbíhavost - má nejlepší stabilizační účinek, na zadní nápravě způsobí nedotáčivost, sbíhavost mají nastavená sériová auta
Rozbíhavost - má slabší stabilizační účinek, ale má. Na předku zlepší jízdní vlastnosti z tohoto důvodu. Pokud vezmeme rejd, tak vnější kolo opisuje větší oblouk, než vnitřní, tudíž je lepší, když je natočeno méně, než vnitřní (to je logické, že ano?

EDIT: nastavení sbíhavosti, resp. její účinky se liší v porovnání předek - zadek
20:38:45
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> Eidy: jenže setup L/A musel fungovat i na šoto. Od toho se nelze odrazit...
20:02:40
26.04.2010
26.04.2010

Eidy
-> vhml: To nevím co ti na to říct. Třeba u RC autíček se kola nastavují do X. Vepředu rozbíhavý, vzadu sbíhavý jinak to neposlouchá a hlavně nezatáčí.
Ty jezdíš jiný odklony než já, jezdíš jiný tratě než já, máš třeba jinej styl než já. Odklony samy od sebe tlači kola do sbíhavosti. Pneumatika tvoří kužel s větším obvodem dál od rejdové osy.
Ty máš podvozkem blízko k L/A tak se mrkni tam. Oni věděli co a jak nastavit.
Ty jezdíš jiný odklony než já, jezdíš jiný tratě než já, máš třeba jinej styl než já. Odklony samy od sebe tlači kola do sbíhavosti. Pneumatika tvoří kužel s větším obvodem dál od rejdové osy.
Ty máš podvozkem blízko k L/A tak se mrkni tam. Oni věděli co a jak nastavit.
19:53:25
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> Eidy: jednou se mi to vymstí. :-D
A jakej je tvůj názor na setup 1mm vepředu aby to šlo vodit a 3mm vzadu aby to drželo stopu?
A jakej je tvůj názor na setup 1mm vepředu aby to šlo vodit a 3mm vzadu aby to drželo stopu?
19:49:47
26.04.2010
26.04.2010

Eidy
-> vhml: To neděláš dobře Jaromíre 

19:48:48
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> Eidy: dobrá tedy, budu ti věřit
19:48:11
26.04.2010
26.04.2010

Eidy
-> vhml: ale taky mají jinej průměr. To znamená, že sbíhavost ve stupních by třeba byla stejná, ale v milimetrech se logicky liší.
Já osobně bych při použití podložek geošku neměnil. Nevidím opodstatnění.
Já osobně bych při použití podložek geošku neměnil. Nevidím opodstatnění.
19:43:58
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> petr s: nu ale vždyť i pro 13" a 14" je jiná sbíhavost jelikož maj jiný ET
19:43:02
26.04.2010
26.04.2010

petr s
-> vhml: Jedině že bys je měl do klínu
19:40:56
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> Eidy: a jak je to teda s těma podložkama? větší sbíhavost, menší? Což? Nedělej že nevíš :-)
19:36:22
26.04.2010
26.04.2010

Eidy
-> vhml: To je dost možný ;o)
19:21:38
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> Eidy: dojde ke zkaze vesmiru? :-D
19:11:20
26.04.2010
26.04.2010

Eidy
-> vhml: A když máš sbíhavoat 0 tak se neprotnou nikdy ať máš podložky jakýkoliv takže???
18:25:17
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> petr s: to jo, ale ja myslel ještě něco jinýho. Když se podívaš na auto v půdorysu tak ti podélný osy kol protnou buď před autem při sbíhavosti, nebo za autem ( resp za nápravou) při rozbíhavosti. A s montáží podložek se tenhle průsečík posune. Ale nevím esli to má vliv.
18:17:46
26.04.2010
26.04.2010

petr s
18:14:45
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> petr s: což v praxi znamená že...? :-)
18:03:13
26.04.2010
26.04.2010

petr s
-> vhml: Ale úhel je stejný a sbíhavost také podložkami se mění Poloměr rejdu
17:58:22
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> Schejby: udělají, změní se mi úhel sbíhavosti.
Nebo ne teda úhel, ale podélné osy kol se protnou dál před autem
Nebo ne teda úhel, ale podélné osy kol se protnou dál před autem
16:06:41
26.04.2010
26.04.2010

Schejby
-> vhml: Podložky ti se sbíhavostí nic neudělají
15:36:22
26.04.2010
26.04.2010

Minik03
-> Jirik_Tuňák: Otocenim cele napravy v kastli. Jinak to nejde. Mrkni na eidiho kartu. ;-)
15:33:13
26.04.2010
26.04.2010

Jirik_Tuňák - zrušená registrace
-> Eidy: Jak měníš záklon nápravy nebo rejdového čepu ? Děkuji. 

15:32:18
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> Eidy: mě se právě vysoké rychlosti moc netýkají, jezdíme tak maximálně 100 na slalomech, pokud zrovna nestavím trať já. Ale to už je jiná pohádka o tom jak jsem na skoro rovném slalomu pojel Imprezu GT, chlapec z toho byl nějakej nemocnej
Ještě jeden dotaz ohledně podložek. Řekněme, že mám nějakou sbíhavost, která je ideální a nasadím pak podložky. Musím sbíhavost následně zvětšit nebo zmenšit?

Ještě jeden dotaz ohledně podložek. Řekněme, že mám nějakou sbíhavost, která je ideální a nasadím pak podložky. Musím sbíhavost následně zvětšit nebo zmenšit?
15:27:20
26.04.2010
26.04.2010

Schejby
-> Eidy: Přesně tak nějak podobně jsem se to pokoušel říct o trochu níže
15:25:51
26.04.2010
26.04.2010

Eidy
-> pistaa: Odklony jsou dobrý proto, že když ve vysoký rychlosti zatáčíš, tak nezatáčíš moc, že jo. No a záklon rejdové osy se při malém úhlu natočení neprojeví, Proto to simuluje odklon kola. Takhle to vidím já. A protože vnitřní kolo v zatáčce přenáší jen zlomek toho co vnější kolo, tak je lepší na adhezi vnitřního trochu ubrat a na vnějším hodně přidat. Toho docílíš odklonem.
A navíc po rovince to jede o něco rychleji, páč kola se točí víc po hraně, takže to má menší tření.
Možná
A navíc po rovince to jede o něco rychleji, páč kola se točí víc po hraně, takže to má menší tření.
Možná

15:22:41
26.04.2010
26.04.2010

Schejby
-> vhml: No ono při sbíhavosti se ti lépe vracejí kola do příměho směru což je zrovna u slalomu celkem výhodnější oproti rozbíhavosti.Samozřejmě při rozbíhavosti musíš mít minimální odklony protože vlastně sbíhavost a odklon jsou dvě veličiny na sobě závislé protože u těchto náprav se při odklonu kola tzn.při propérování mění i sbíhavost kola.Samozřejmě ti to lépe reaguje při rozbíhavosti protože jsou vymezeny 100%všechny vůle v řízení.Ale rozbíhavost se používá spíše u hnacích řídících kol.Takže já bych postavil pěkný odklony protože ty vymezují vůle v ložiskách a snižuje se namáhání rejdového čepu což samozřejmě znamená že se ti bude i lépe(lehčeji)zatáčet protože se tím zmenšují i ovládací síly a navíc je menší i namáhání upevňovacích šroubů kol. A pak sbíhavost kolem 1-2mm.
Já to budu řešit tento týden a zkusím si nechat nastavit sbíhavost předek 2mm zadek 3mm odklon vpředu 3stupně a odklon vzadu 4stupně a uvidím
Já to budu řešit tento týden a zkusím si nechat nastavit sbíhavost předek 2mm zadek 3mm odklon vpředu 3stupně a odklon vzadu 4stupně a uvidím
15:01:30
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> Schejby: myšlenku odklonu a zaklonu znam a mam vyresenou, ted mi jde o nastaveni te sbihavosti.
Proc se pri rozbihavosti nakroutim volantem? Když to má reagovat rychlejs? Já mám autopredmety ve skole az dalsi semestr :-(
Proc se pri rozbihavosti nakroutim volantem? Když to má reagovat rychlejs? Já mám autopredmety ve skole az dalsi semestr :-(
14:59:54
26.04.2010
26.04.2010

Schejby
-> vhml: No nevím s tou rozbíhavostí se ukroutíš volantem si myslím se strmím řízením možná ano,ale já bych radši volil sbíhavost.Odklon kola pozitivně působí proti bočním silám je to laicky řečeno reakční síla na boční síly v zatáčce a působí to jak na přední tak i na zadní ose.Má to i vliv při zatáčení protože se ti jedno kolo odlehčuje a to druhé když je ve větším odklonu je méně náchylné ke smeknutí tzn.že vydrží větší boční síly.Ale přesně si to už nepamatuju mechaniku vozidel jsem měl naposledy na šloke.A vím že když jsme tam dělaly Porsche Spider chtěl ve předu i vzadu celkem velké odklony aby mu to lépe drželo
14:50:57
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> pistaa: jenže ty jezdíš vicemen okruhy vrchy atd že jo?
My to pbčas vezmem i na rychlsotku, nebo se jede slalom na rozbitým a pak si to občas uhejbá kam chce. Je to při jízdě rovně neklidný
Jinak jezdíme 160/530 R13, ve směsi R1. Foukaný 1,9 za tepla
My to pbčas vezmem i na rychlsotku, nebo se jede slalom na rozbitým a pak si to občas uhejbá kam chce. Je to při jízdě rovně neklidný
Jinak jezdíme 160/530 R13, ve směsi R1. Foukaný 1,9 za tepla
14:46:56
26.04.2010
26.04.2010

pistaa
-> vhml: neviem nemam problem v 5ke plnej co je cca 200 u mna pustit to a ide to rovno.. a ake mas pneu v predu? ja 185 530 matador 1,2 bar okruhove.. a je to kludne.. ale je pravda ze to mam vsetko natuho ulozene a nic nema kam uchadzat ja to prikladam v mojom pripade tomu sze je to kludne..
14:37:38
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> pistaa: ano, mám myšlenku stejnou, takže nemám tak velký odklon, jsem záklon jsem změnil.
Jneom mi pořád není jasná ta rozbíhavost. Vždyť to musí být neklidné hrozně.
Jneom mi pořád není jasná ta rozbíhavost. Vždyť to musí být neklidné hrozně.
14:26:48
26.04.2010
26.04.2010

pistaa
-> vhml: ja som s predkom spokojny maximalne..
uvidime ked to bude konecne aj brzdit a bude sa to jazdit v vacsich rychlostiach ked sa spolahnem ze to vie zastavit...
ja laborujem ...ale s odklonom ani nie.. sam neviem naco to je dobre.. skorej s zaklonom prednej napravy, odklon vzadu chapem (naprava sa nenataca a nema zaklon) ale nechapem naco je v predu odklon ked pri jazde rovno ho dla man neni treba..
Ak teda nefuka bocny vietor :D a ak zatocis prejavy sa ti zaklon kola pri drzani stopy a nie odklon neni tak?
pripadne mi to prosim objasnite.. aj po icq staci..
uvidime ked to bude konecne aj brzdit a bude sa to jazdit v vacsich rychlostiach ked sa spolahnem ze to vie zastavit...
ja laborujem ...ale s odklonom ani nie.. sam neviem naco to je dobre.. skorej s zaklonom prednej napravy, odklon vzadu chapem (naprava sa nenataca a nema zaklon) ale nechapem naco je v predu odklon ked pri jazde rovno ho dla man neni treba..
Ak teda nefuka bocny vietor :D a ak zatocis prejavy sa ti zaklon kola pri drzani stopy a nie odklon neni tak?
pripadne mi to prosim objasnite.. aj po icq staci..
14:15:29
26.04.2010
26.04.2010

vhml
-> Schejby: takz jsem přemejšlel nad hodnotami 0-1 a 2-3, ale neumím si to podložit pořádně žádnou teorií
A právě Eidy má sbíhavost 3mm a je spokojenej a pistaa má 3mm rozbíhavost a je taky spokojenej :-)
A právě Eidy má sbíhavost 3mm a je spokojenej a pistaa má 3mm rozbíhavost a je taky spokojenej :-)
12:59:00
26.04.2010
26.04.2010

Schejby
-> havlik: A kolik máš vzadu když máš ve předu 2 taky dva nebo víc?
12:58:14
26.04.2010
26.04.2010

Schejby
-> havlik: Až tak jo?Ale tak vy máte velký odklony zase viď Eidy má odklon aspoň 4stupně ne když má takovou sbíhavost
12:54:01
26.04.2010
26.04.2010

havlik
já mam vepředu sbíhavost 2mm a tuner2 dokonce 3 a Eidy snad 3,5mm
12:50:38
26.04.2010
26.04.2010

Schejby
Já bych to zkusil na předek udělat i odklony na 2stupně negativ sbíhavost 0-1mm
A vzadu odklony 3stupně a sbíhavost 2mm-2.5mm
Nebo dle L/A dokumentace předek odklon 0+-15´ sbíhavost 0-1mm
zadek odklon -1až -1stupeň30´ sbíhavost 0-2mm
A vzadu odklony 3stupně a sbíhavost 2mm-2.5mm
Nebo dle L/A dokumentace předek odklon 0+-15´ sbíhavost 0-1mm
zadek odklon -1až -1stupeň30´ sbíhavost 0-2mm
12:18:37
26.04.2010
26.04.2010

Zazaa
predpokladam ze odklony mas negativ tak zkus dat lehkou rozbihavost
pak to je sice neklidnejsi a budes asi vic ruckovat, ale bude to lip reagovat na volant :)
pak to je sice neklidnejsi a budes asi vic ruckovat, ale bude to lip reagovat na volant :)
11:53:28
26.04.2010
26.04.2010

Schejby
Nevím jistě,ale já bych zkusil vepředu sbíhavost 0-1 a vzadu bych se možná nebál udělat kolem 3
11:06:44
26.04.2010
26.04.2010

vhml
Přátelé, kamarádi. Laboroval někdo z vás s různým nastavením geometrie, popř znáte nějaké všeobecné poučky pro nastavení sbíhavosti.
Jedná se sestavu podvozku rapid, vepředu 10mm podložky, vzadu 25mm, primárně určeno na slalomy.
Odklony jsou víceméně dány, s těma hýbat neplánuju ( nepředu kolem 1,5 stupně, vzadu kolem tak 3, nemám zatím přesně změřeno)
Jaké pro takovou sestavu naladit sbíhavosti, pokud poznatky z loňské sézony praví, že auto bylo přetáčivé, ale zároveň pomalu reagovalo na volant. Kolik bylo nastaveno vloni bohužel nevím, protože se to ladilo už dávno.
Nemám v tomhle ohledu bohužel ani průpravu teoretickou, takže nevím kde začít...
Díky
Jedná se sestavu podvozku rapid, vepředu 10mm podložky, vzadu 25mm, primárně určeno na slalomy.
Odklony jsou víceméně dány, s těma hýbat neplánuju ( nepředu kolem 1,5 stupně, vzadu kolem tak 3, nemám zatím přesně změřeno)
Jaké pro takovou sestavu naladit sbíhavosti, pokud poznatky z loňské sézony praví, že auto bylo přetáčivé, ale zároveň pomalu reagovalo na volant. Kolik bylo nastaveno vloni bohužel nevím, protože se to ladilo už dávno.
Nemám v tomhle ohledu bohužel ani průpravu teoretickou, takže nevím kde začít...
Díky