skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
jaky olej
-> Jarda/felda: to vím byl tam také takový paskvil Ecotronik, něco jako karburátor řízený řídící jednotkou. Ale já se zajímal víc o BMM když jsem ho dostal od bráchy z Formana.
-> George_S 18.07.24 16:13:44: favorit byl i karbec a tam to je jak píše Tomaso ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Tomaso435: u zadokolek výkony nevím ale Favo s BMM mělo 135 40kw a 136 50kw
-> David29 15.07.24 17:10:09:
Můžeš použít i A3/B4, ta B4 není problém. A tady jsem našel něco v SL, ale jestli to i bude skutečnost na obalu, těžko říct.
www.autodily-pema.cz/moto rovy-olej-elf-evolution-90 0-nf-5w-40-4l
Můžeš použít i A3/B4, ta B4 není problém. A tady jsem našel něco v SL, ale jestli to i bude skutečnost na obalu, těžko říct.
www.autodily-pema.cz/moto rovy-olej-elf-evolution-90 0-nf-5w-40-4l
-> George_S 16.07.24 19:06:24: 135/136 se liší pístama, kde u 135 je vybrání, a pak jsou tu ještě 136mpi písty který jsou o 0.3mm vyšší takže ještě větší komprese ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> George_S: tak zhruba ma o 3kw vic. 43 vs 46. A dělá to v zásadě "jen" vyšší komprese.
-> George_S 16.07.24 19:06:24: No hlavně v pístech. 136ka ma rovný dno pistu a kompresní poměr 9,7:1
No a tim padem umí vygenerovat vyšší Nm a tim padem ma při stejných otáčkách o těch par kW víc![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
No a tim padem umí vygenerovat vyšší Nm a tim padem ma při stejných otáčkách o těch par kW víc
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Tomaso435: já jsem si koupil tu vodící trubičku z Felicie, aby to bylo vyvedený nad motor a nahoře má měrka takový zámek.
-> Tomaso435: a v čem tedy když obsah je stejnej a má zhruba o 10kw víc?
-> George_S 16.07.24 18:39:30: vypadá jako kovový ventilek v úpravě v zátku ... Ona ta měrka ne úplně drží
-> George_S: ve vačce ? Neee :)
-> Bery: co to tam máš? K čemu to slouží?
-> Bukaj: to je zajímavý, motory 135 a 136 by měly být stejné jen se lišily ve vačce.
-> George_S 16.07.24 10:06:59: Není pravda. na bezolovnatý benzin byly konstruovány všechny motory 135, ale 136 byly v prvních letech výroby normálně na olovnatý benzin a neměly tvrzená sedla výfukových ventilů. Nejsem si jist, od jaké doby měly i 136 motory tvrzená sedla, ale v zadohrabech určitě ne, takže tipuji až někdy od 90. let...
-> George_S 16.07.24 10:13:20: já jsem si nalil předepsaný množství plus do filtru a po nastartování rysku. A jezdím takhle. Ale mám to na fe merce.
-> ajok 16.07.24 01:18:56: na 5W50 najezdil sharan uz 200t z celkovych 440
měrku mám mimo motor.
po nalití a nastartování si uděláš rysku
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../4_104_124__2024- 04-10_18-50-42_15.webp
po nalití a nastartování si uděláš rysku
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../4_104_124__2024- 04-10_18-50-42_15.webp
-> ajok: na tom motoru máš otvor pro měrku na kterém místě? Změříš prosím tě vzdálenost od špuntu k risce min. max.
-> ajok: to je samozřejmé když budu dávat hliníkovou vanu že se musí vyměnit i koš. Favo ho má kulatý a rovinu pod jiným úhlem. Já jsem nový koš před pár lety kupoval. Vím že jsem sháněl 135 ale teď nevím na 100% že je to on, už v té době se některé věci špatně sháněli hlavně na 135-136 zadní náhon.
-> Tomaso435: Š135 a Š136 byly v podstatě Favo motory takže už byly na bezolovnatý benzín.
-> Tomaso435: Š135 a Š136 byly v podstatě Favo motory takže už byly na bezolovnatý benzín.
-> ajok 16.07.24 04:49:32: 742.136 To znamená že je benzín potřeba aditivovat olovem ?
135 vím že to snese bez olovnatý.
135 vím že to snese bez olovnatý.
-> George_S 16.07.24 02:02:24: ja mam v rapidu 742.136, tak s tim Ti neporadim, ale rozhodne musis dat i kos... a nevim jestli vana a kos muze byt jen 742.136 nebo i z nejake posledni 120/130, vim ze byla nejaka Al hluboka vana, tak tu urcite ne...
Teď mě to napadlo, do 130tky budu dávat motor z Favorita s tím že vana bude hliníková, jak je to s měrkou oleje. Bude platit ta Fariťácka?
ja zlikvidoval uz 2 motory nevhodnym olejem, takze si davam bacha
poprve 130, kamarad delal servisaka tiraku a tak mel do toho oleje moc, lil to do 120 a me to nosil do 130, oba motory po zime KO a pak tu AEE s tim TQR 10W50 :/
-> MVM: ja uz byl skororo rozhodnut pro mobil1 5W50 do 1.8T, mam chip 193HP, LPG, obcas tomu davam a pry to je blbost, syn Mlcocha, ze to bych musel mit alespon 8valec biturbo aby to melo smysl, ze to je olej hustej jak tank a tim moturkem pry neprotece
a jeste jak to rekl arogantne a beztak pochopil, ze mam TSi a 20V vubec nezna...![7](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
poprve 130, kamarad delal servisaka tiraku a tak mel do toho oleje moc, lil to do 120 a me to nosil do 130, oba motory po zime KO a pak tu AEE s tim TQR 10W50 :/
-> MVM: ja uz byl skororo rozhodnut pro mobil1 5W50 do 1.8T, mam chip 193HP, LPG, obcas tomu davam a pry to je blbost, syn Mlcocha, ze to bych musel mit alespon 8valec biturbo aby to melo smysl, ze to je olej hustej jak tank a tim moturkem pry neprotece
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
-> MVM: ale upozornění pokračuje tím že vývoj olejů jde dopředu a že ta doporučení platí v době tisku. To znamená že příručku vytiskly začátkem devadesátých a dnes je třeba možné že tam může být třeba i ten 5W.
-> MVM: Jako jo, je to "letní" varianta - a souhlasí (dle distributora) i to, že je zvlášť vhodnej pro "brouky".
Mě šlo spíš o to, že jsme se s motorářem dohodli, že nebudem předělávat na plnoprůtok, když že se Helix 15W/40 bude měnit po roce (2-3 tisíce km) a "roztáčet" se bude až cca po 20 km jízdy. Nicméně se mi zdá, že obavy byly zbytečný a ten olej se prohřívá docela ochotně a rychle..
Mě šlo spíš o to, že jsme se s motorářem dohodli, že nebudem předělávat na plnoprůtok, když že se Helix 15W/40 bude měnit po roce (2-3 tisíce km) a "roztáčet" se bude až cca po 20 km jízdy. Nicméně se mi zdá, že obavy byly zbytečný a ten olej se prohřívá docela ochotně a rychle..
-> Jozka: Však se mrkni do tabulky jaké je rozmezí použitelnosti ve°C pro SAE 20W/50 (Což je mimochodem oblíbená třída pro vzduchem chlazený motory)
Já třeba do motoru 1000 MB s pár natočenejma tisícema po sestavení omylem nalil olej 20W50 (minerál speciál "for classic cars") a měl trochu obavy - nu a žádnej rozdíl oproti předchozímu 15W/40 nepozoruju.
Ted jsem hledal a řešil, co za olej do Saaba.
Dle knížky 0W nebo 5W, ale co jsem našel byly specifikace A3/B3 a SJ.
Takže jsem našel jen 10W-40, co bylo SL
Tu specifikaci považuju teda za důležitější, než viskozitu
Dle knížky 0W nebo 5W, ale co jsem našel byly specifikace A3/B3 a SJ.
Takže jsem našel jen 10W-40, co bylo SL
Tu specifikaci považuju teda za důležitější, než viskozitu
-> George_S: Co je na tom nepochopitelný. Nepoužívat olej pod 10W tečka..
Ale mě je to upřímně jedno.
Ja ty motory znam myslim si dobře, a dokážu poradit co jim vyhovuje.
Ale mě je to upřímně jedno.
Ja ty motory znam myslim si dobře, a dokážu poradit co jim vyhovuje.
Nejde to, ale píší tam:
Upozornění
-Nepoužívejte motorové oleje pod vizkozni třídou SAE 10W.
-Samozřejmě jsou motorové oleje dále vyvíjeny. Proto údaje v tomto návodu k obsluze odpovídají stavu v době jeho tisku.
Upozornění
-Nepoužívejte motorové oleje pod vizkozni třídou SAE 10W.
-Samozřejmě jsou motorové oleje dále vyvíjeny. Proto údaje v tomto návodu k obsluze odpovídají stavu v době jeho tisku.
Tak se zase nepovedlo.
Pokus dvě, vkládám PDF, před tím se nezobrazil.
-> George_S: 10W/40 je optimální pro naše naše podnebi. Co se týká
viskozity. Dlouhy letní jízdy po dálnici by vyhovoval i 10W/50.
Pětku bych nepouzival. Pakliže nejsou krátký cesty a častý studený starty v zimě po městě..
viskozity. Dlouhy letní jízdy po dálnici by vyhovoval i 10W/50.
Pětku bych nepouzival. Pakliže nejsou krátký cesty a častý studený starty v zimě po městě..
Tady jsem našel příručku k Favoritu
-> MVM: v mazacím plánu Valvoline je u jednotlivých specifikaci doporučení do jakých teplot je daný olej vhodný. Třeba u Nivy mi tam nabídl SynPower FE 0W-30 pod 25° u toho Favorita těch 5W40 bylo použitelnost celoročně. Samozřejmě že tam doporučovali 10W40 a 15W40.
Znovu opakuju že viskozita SAE nema s kvalitou mazání nic společnýho a pouze zařazuje oleje do určité klasifikace podle chování za nízkých a vysokych teplot.
Vždycky je SAE pouze doporučené pro místní klimatický podminky u sériovýho motoru a nebo pro provozni podminky u závodního motoru.
Jenže je dneska taková doba, že treba specifický oleje se vyrabi třeba jen v SAE 5W/30.. tim padem má majitel teoreticky smůlu.
Ale nikdo mi nemůže prikazat mit v autě 0W/30 pokud pojedu do oblasti rovníku nebo tam,kde se běžně trplota pohybuje nad 35°C..
Stejně tak na Sibiř nebo v zimě nebudu používat SAE 60..
ACEA a API jsou důležitější. A viskozitu k tomu vybrat dle podminek. Nejlepší neekologický oleje byly kolem roku 2000. API do SJ byly top.
LowSAPS stoji za starou bačkoru a právě starý konstrukce trpí.
Vždycky je SAE pouze doporučené pro místní klimatický podminky u sériovýho motoru a nebo pro provozni podminky u závodního motoru.
Jenže je dneska taková doba, že treba specifický oleje se vyrabi třeba jen v SAE 5W/30.. tim padem má majitel teoreticky smůlu.
Ale nikdo mi nemůže prikazat mit v autě 0W/30 pokud pojedu do oblasti rovníku nebo tam,kde se běžně trplota pohybuje nad 35°C..
Stejně tak na Sibiř nebo v zimě nebudu používat SAE 60..
ACEA a API jsou důležitější. A viskozitu k tomu vybrat dle podminek. Nejlepší neekologický oleje byly kolem roku 2000. API do SJ byly top.
LowSAPS stoji za starou bačkoru a právě starý konstrukce trpí.
-> George_S 14.07.24 00:37:01: takže tvrdíš že nějaký ajťák je povolanější než výrobce který ty oleje v daným motoru testoval a za dost tvrdých podmínek... ?
-> George_S 14.07.24 00:37:01: parkrat jsem koukal na nejaky mazaci plany a vyhodnotil jsem to tak, ze to musel delat nejakej moula a nehodlam si znicit auto, jak pise MVM jedine DP![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Však ano. Je to do našich podminek naprostá blbost. ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> George_S 14.07.24 00:37:01: To uz mi prijde uplne ujety.
-> MVM 10.07.24 11:21:20: Jasny, ale prave u fava mi to neprijde rozumny... Ale jen muj nazor lamy.
-> MVM 10.07.24 11:21:20: Jasny, ale prave u fava mi to neprijde rozumny... Ale jen muj nazor lamy.
Já nevím ale i na škoda díly nabízí pro Favorit dokonce 0W30.
-> MVM 13.07.24 22:57:57: ja vzdy do Favomotoru 10W40, kdysi mi to Kubina rozmlouval, ze tam narozdil od mineralu dochazi k mikroprehrivani, ze na to je mineral odolnejsi, vzdy jsem teda daval ME 10W40
-> George_S 13.07.24 22:47:01: "Podle mazaciho planu" Takže nějaký vyhledávač je nad dilenskou příručkou?
Mě je to upřímně jedno. Ale ani ve Škodovce v autorizovaným servise se do motorů Felicia vzdycky používal z 80% minerální 15W/40 a maly procenta zákazníků chtělo 10W/40 semisynteticky.
Jen taková poznámka: Neznamená že špičkový olej pro soudobou konstrukci motorů je zároveň to nejlepší do staré techniky.
Mě je to upřímně jedno. Ale ani ve Škodovce v autorizovaným servise se do motorů Felicia vzdycky používal z 80% minerální 15W/40 a maly procenta zákazníků chtělo 10W/40 semisynteticky.
Jen taková poznámka: Neznamená že špičkový olej pro soudobou konstrukci motorů je zároveň to nejlepší do staré techniky.
-> George_S 13.07.24 22:47:01: to ten transit musi mit dobre udelanou vanu a sani oleje, ze mu ten litr stacil, jak by to nenasalo, tak by bylo velmi rechle po motoru
Podle mazacího plánu Valvoline je doporučený, byl tam také 5W30 ale já radši 5W40. A vzhledem k tomu že motor bude po generálce, takže nové těsnění simerynky, nové olejové čerpadlo i koš, bude tam chladič oleje tak si myslím že by neměl být problém. A ten Militec dávám do každého auta od té doby co jsem o něm slyšel. Dokonce mi asi zachránil motor u Transita když jsem asi 14 dní jezdil jen na litr oleje. Né schválně, kontrolka hlavně při startu problikla a po pár sekundách se zase rozsvítila, tak když jsem pro jednoho servisaka dělal nějakou drobnost tak místo peněz jsem mu řekl ať mi dá na dolití 1-2 litry oleje. Nakonec to bylo 5 motor byl na 6 litrů. A on mi řekl že už to má ten motor spočítaný, jezdil jsem s ním ještě 4 roky než mi schnila karoserie.
-> MVM:
Tak M7ADSIII, běžně používaný pro 742 a Favority, je taky do Liazu Turbo, žejo...
Tak M7ADSIII, běžně používaný pro 742 a Favority, je taky do Liazu Turbo, žejo...
-> MVM 09.07.24 19:24:09: přesně tak, je ho hodně. Jelikož jsem do Favorita celý život používal pouze 15w 40 M7 ads3, a až nyní jsem přešel na 10w-40 jen kvůli tomu že na to jezdí ještě dalších pět aut, tak tohle naleju třeba do zeleného favorita se kterým prakticky jezdím pouze na STK stav motoru je zánovní a čistota nového motoru 90%, tím pádem se tam nemá co rozpouštět. A nechám to tam dalších 4 5 let maximálně 100km celkem. Aspoň olej zužitkuju.
Podobně mám i 10w40 ale ten si troufnu dát maximálně do lpg fabie, kde motor je též čistý.
Do zbytku klasiku 10w40.
Podobně mám i 10w40 ale ten si troufnu dát maximálně do lpg fabie, kde motor je též čistý.
Do zbytku klasiku 10w40.
-> Matthes, záškodník z TechWebu: SAE 5W je neni malo ani hodně. Správně je ta otázka položená jestli je 5W adekvatni k podmínkám provozu. A hlavně proč byly oleje s nižším SAE vyrobený a kvůli čemu. Je to konstrukce motoru,rozměry a členitost olejových větví atd. O kvalitě oleje/mazání viskozita nic neříká. Ale je na každým co si tam nalije. Manuály výrobce motorů a k autu jsou dostupný..
-> George_S: Neni to 5W malo?
A na co dalsi aditivum do oilu?
A na co dalsi aditivum do oilu?
Já po generálce budu lejt do motoru 136BMM VALVOLINE SYNPOWER 5W-40 + originál Militec 1