Elektromobilita

prohledat
1510 příspěvků (zobrazeno 51 až 100) od 04.09.2021 do 29.04.2025, založil/a Jirik_Tuňák1983
řadit dle data
12:05:38
27.04.2025
Bukaj
-> Tomaso435 27.04.25 11:28:33: No, tohle platilo před 40 léty, kdy nebyly kloudný spotřebiče na 1f a pozemky se sekaly buď kosou nebo (samodomo) sekačkou s 3f motorem, voda ze studny se dostávala buď ručně nebo 3f čerpadlem, dřevo se řezalo buď ručně nebo na 3f cirkuli, svářelo se buď autogenem nebo 3f trafem atakdále.

Ale žijeme v 21 století a ač jsem velký staromilec, tak zásuvku 3f tu mám už jenom z nostalgie a naposledy jsem ji použil před 15 lety, když jsem si od táty půjčil 3f míchačku (od té doby používám 1f míchačku a udělá stejnou práci, navíc je lehká, levná a když se podělá, zahodím ji a koupím za pár šupů novou než skladovat a převážet (a občas svařit) starou poctivou míchačku...7

A ve spoustě spotřebičů jsem už přešel na akumulátorové a už bych neměnil...4
12:00:35
27.04.2025
Syny
-> Bukaj 27.04.25 11:56:50: Jistic je tvuj, i kdyz je pred hodinama. Spravne by ti ho mel vymenit elektrikar a pak distributor prijit zaplombovat. Plus samozrejme zaplatit rozdilovej pripojovaci poplatek a mit to predem schvaleno.
upraveno 2x, naposled 27.04.2025 12:03:20
11:56:50
27.04.2025
Bukaj
-> saskyn2 27.04.25 10:12:04: Teoreticky by ho měl distributor vyměnit sám, protože je to jejich majetek (před hodinama) - stačí nahlásit, že je vadný, nebo poškozený...

...ale já se k tomu zatím stále neodhodlal, furt to odkládám, až natáhnu k plotu nový Cu kabel místo Al (nový Cu kabel, vedoucí do hlavního rozváděče mi už 16 let leží smotaný zakopaný na zahradě 10 m od antoníčku... 3)
11:55:01
27.04.2025
Syny
-> Tomaso435: Tak COckem jsem opravoval ram vrat a 1x20A na to v pohode stacilo. Stejne tak to staci pro zbytek veci co potrebuju pouzivat. Garaz mam jako sklad pro veci co v bytovce neni kam dat + jako malou dilnu a na to mi to je to naprosto dostatecny. A jestli to jednou nekdy prodam, tak at si to tam dalsi majitel predela jak chce.
11:52:02
27.04.2025
Bukaj
-> Matthes, záškodník z TechWebu 27.04.25 10:05:36: No, můj tedy vylítával velmi ochotně (viz níže popsané, co se mi stalo asi třikrát, než jsem si na to začal dávat bacha). A spotřebiče mám na fáze rozhozené celkem rozumně...7
11:50:25
27.04.2025
Bukaj
-> saskyn2 27.04.25 09:44:36: Jo, mám 3x21A, dokonce i v můj ČEZ je psáno 3x21A, ale tarif je asi na 3x25A (mají tarify na 16, 20, 25,...).

Celkem by se mi i silnější jistič hodil - musím dávat bacha, jaké spotřebiče dohromady zapnu - ono vybíhat v zimě večer nahej mokrej namydlenej ze sprchy na ulici nahodit jistič, když si náhodou neuvědomím, že mám něco na plotně nebo v troubě a pak sepne bojler...3
11:45:58
27.04.2025
Bukaj
-> palinator 27.04.25 09:08:55: Jinak jo, kdybych měl soláry, tak nějakej malej elektromobil (s koulí)1 by asi měl smysl. Ale ne za půl mega a dalších 200 do solárů s návratností (v mém případě) asi tak 80 let... 3
11:44:03
27.04.2025
Bukaj
11:33:10
27.04.2025
StepaNoFUN
-> Tomaso435 27.04.25 11:28:33: Mluvime o garazich ve meste, kde neni moc predpoklad, ze se bude neco delat. A na vetsinu dnesnich spotrebicu vcetne svarecky ti 1×20A staci.

-> saskyn2 27.04.25 10:26:55: pokud je tan nejaka pripojka, tak rozsireni na 3f neni zase takovej problem.
11:28:33
27.04.2025
Tomaso435
-> Syny 27.04.25 10:23:07: každá normální svářečka jede na 3f. Kazdej normální kompresor taky. Dřív měl kde kdo v garáži nejakou cirkulku když si potřeboval nařezat latě nebo cokoliv.... I blbá spojanovka je na 3fáze... Ale jesi tam nic neděláš a ani nemáš výhled ze bys něco moh někdy začít dělat....
10:30:21
27.04.2025
Syny
-> saskyn2 27.04.25 10:26:55: No ale proc platit za 3F, kdyz ho nepotrebuju? Cenu bude mit i takhle vysokou, protoze je az na vrata cela zrekonstruovana, ma udelanou pudu a ma vubec nejaky pripojeni elektriky. Z asi 200 garazi, co tu jsou, jich je pripojenych tak 10 vcetne ty moji...
upraveno 2x, naposled 27.04.2025 10:41:05
10:28:08
27.04.2025
saskyn2
-> Matthes, záškodník z TechWebu 27.04.25 10:18:45: tak to teda mám opačnou zkušenost, že právě ty historycky bakelity vyletí rychleji jak ty dnešní. Ale třeba je to jen blbý kusem
10:26:55
27.04.2025
saskyn2
-> Syny 27.04.25 10:20:35: no nedej bože kdybys tu garáž chtěl prodávat tak s 3f bude mít určitě vyšší cenu
10:23:07
27.04.2025
Syny
-> Matthes, záškodník z TechWebu 27.04.25 10:17:07: K cemu by mi tam byl trifaz? To leda tak az bude nejakej elektromobil, ale to je stejne jedno, protoze garaz u me = sklad 3
10:20:35
27.04.2025
Syny
-> saskyn2 27.04.25 10:14:31: Protoze bych platil vetsi pripojovaci poplatek a stejne bych to tam nevyuzil. Hlavni mam 20A a pak v rozvadeci 10A na svetla a 16A na zasuvky. To staci bohate. Kdybych chtel vetsi jisteni na zasuvky, tak musim tahat uz 4mm2 namisto 2,5mm2 a to mi prislo zbytecny na to, ze tam obcas zapojim vysavac abych vyluxoval auto a rozsvitim svetlo.

E: Navic tedy i domluva s CEZem byla narocna, protoze mi tam nejdriv schvalili jen 1x16A a tech 20A jsem si musel "vybojovat" 3
upraveno 2x, naposled 27.04.2025 10:27:43
10:18:45
27.04.2025
Matthes, záškodník z TechWebu
-> saskyn2: Ano, ale vyhoda staryho jiku je, ze jen tak nevypadne... Kdyz si ted dam moderni 3x20...
10:17:07
27.04.2025
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Syny: Hned jsem tam napsal edit, jak mi to doslo 3 Necekal jsem, ze sis dal 1F do garaze...
10:17:00
27.04.2025
saskyn2
-> Matthes, záškodník z TechWebu 27.04.25 10:05:36: Já vím jaký jsou cenníky, však to říkám, platíš stejně jako kdybys měl 3x20.
10:15:13
27.04.2025
Syny
-> Matthes, záškodník z TechWebu: A co tam mam videt? Do 1x25A je to stejny a nad to priplacis uz po 1A.
10:14:31
27.04.2025
saskyn2
-> Syny: A proč sis tam něco takového osadil? Dát maximum co dovoluje tarif...
10:13:26
27.04.2025
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Syny 27.04.25 10:11:52: Neni pravda, koukni na muj obrazek.



Edit: jo sorry, bacha na rozliseni 1F a 3F
upraveno 1x, naposled 27.04.2025 10:13:54
10:12:04
27.04.2025
saskyn2
-> palinator: JJ přesně tak. Ono i když máš takovej ten starej černej bakelit tak se okrádáš, protože většinou padá mnohem ochotněji než nevyhřátý novodobý. Když už tady je tahle debata, až jednou výhledově přijdou měnit elektroměr, tak když jim strčím nějakou stovku navíc dají mi tam i nový jistič nebo mě s tím pošlou do hajzlu že to nemůžou? Doma mám jak by řekl Bukaj nový(tj asi 20 let) ale na chalupě je právě ten černej, jen teda asi zatím stačí a tam asi vzhledem ke stavu by byla lepší celková rekonstrukce no3
10:11:52
27.04.2025
Syny
-> saskyn2 27.04.25 09:44:36: Tak ja mam hl. jistic u garaze 1x20A (nekdo 1x16A) pritom tarif je taky jen 1x25A.
10:05:36
27.04.2025
Matthes, záškodník z TechWebu
-> saskyn2: Ceniky jsou normalne z rozsahu a ne na konkretni hodnoty. Kazdopadne jak pise -> palinator: okradame se o ampery. Ovsem jen v teorii, pac starej JIK po tech 50 letech umi vyletet jen na zkrat 3
zvětšit Elektromobilita - obrázek od Matthes, záškodník z TechWebu vložen 27.04.2025 10:05:36
upraveno 2x, naposled 27.04.2025 10:10:29
09:44:43
27.04.2025
palinator
-> saskyn2:

OK, pak se teda akorát okrádá o peníze nebo o Ampéry 3
09:44:36
27.04.2025
saskyn2
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Fakt? Na to není tarif ne, to pak musíš platit jakoby za 3x20 ne? Já měl tu 3x 21 na pilu tak vím že existuje.
09:41:17
27.04.2025
Matthes, záškodník z TechWebu
-> saskyn2: Ja mam hlavni jistic 3x18, proc by Bukaj nemohl mit 3x21? 140
09:37:16
27.04.2025
saskyn2
-> palinator 27.04.25 09:08:55: Jistič 3x21A existuje3 jen ho asi už nikdo nemá jako hlavní3
09:08:55
27.04.2025
palinator
-> Bukaj:

Tak zrovna u tebe ten problém jde řešit, že máš každý auto na něco? Na práci nějaký éčko s koulí, doma to mrskneš do zásuvky a jedeš klidně škodovkou na vejlet.

Kdybys měl soláry, tak se standardně počítá cena elektřiny 2 Kč/kWh. Spotřeba podle profilu jízdy a a auta cca 10-30 kWh/100. Medián bude někde kolem 20, když se bude jezdit i po dálnici. Čili cena za km s odpisem elektrárny 0,2-0,6 Kč/km. Komponenty na elektrárnu ale výrazně zlevnily, takže se ten odpis dá udělat i o dost nižší. Cena elektřiny je dneska cca 6 Kč/kWh se vším všudy. Tzn. 0,6-1,8 Kč/km. Na nabíječkách je (podle nabíjecího proudu a "tarifu") cena cca 5,90 - 18 Kč/kWh.

Jistič 3x21 A neexistuje 3



Souhlasim s tim, že kdo nemá kde nabíjet, ten to má nahovno. Ať už časově (pokud nemá nějaké rituály že pravidelně jezdí nakupovat nebo parkuje u nabíječky), nebo cenově - přijatelně vychází jen nabíjení AC, které trvá v řádu hodin.

Jenže zhruba 40 % lidí má kde nabíjet. 3



A infrastruktura se vyvíjí, očekávám v budoucnu i větší konkurenční boj, obecně ty technický podmínky budou lepší. Stačí se podívat o 3 roky zpět, jak strašně se vše od té doby změnilo. Spíš mě sere, že veškerou technologii nám sem zavádí v podstatě jen Čína a Evropa čím dál víc zaostává.



E: jinak kdybys byl jo progresivní, tak dneska mezi 12.-16. hodinou ti dodavatel za odběr ještě zaplatí peníze, takže bys měl cenu za kilometr v záporu 3
upraveno 2x, naposled 27.04.2025 09:14:04
19:48:14
26.04.2025
Jarda/felda
-> pavucina 25.04.25 22:09:54: nevim jestli sleduješ XT Pan Plešatý, ale ten jezdí teslou najede docela hodně a nabíjí jenom na veřejných stanicích 4
01:23:39
26.04.2025
Bukaj
-> palinator 25.04.25 20:16:59: -> pavucina 25.04.25 21:37:46:

Po Evropě občas jezdím a když už jedu, tak za den mezi 500-1000 Km (rekord mám 1600 za den, ale to jsem byl ještě mladej a neznal jsem únavu - především tu psychickou).

300 km je nic, to je pro mne odpolední výlet za kamarádem a zpět...

Benzínový ekvivalent, který "žere" 5 Kč/km bych fakt nechtěl - nepotřebuju jezdit náklaďákem...3

Do kempů nejezdím. Spím v autě. Jezdím autem za 2-3 Kč/km, dle konkrétní země a tamních cen - průměrnou spotřebu na delší trasy mám obvykle kolem 6,5 litru na sto (třeba při loňské cestě do Skandinávie jsem měl průměrné spotřeby mezi tankováními od 5,9 do 7 l/100), doma jezdím většinou na LPG a 1,5-2 Kč na kilometr. Cenu za palivo vidím hned a když se mi nelíbí, nemusím ani zastavovat a jedu dál. Ne, abych natankoval a za měsíc mi přišla faktura... 92

-> Borderer 25.04.25 21:45:44: To by mi asi nevadilo - kdybych měl elektromobil a vyplatilo by se mi to (v kombinaci se soláry a bateriovým úložištěm), tak natáhnout prodlužku je ten nejmenší problém.

Ale nevím, na kolik by v přepočtu vyšel kilometr - vzhledem k tomu, že ani nevím, kolik mne stojí kWh a kolik je průměrná spotřeba kWh/100 km....

Furt se mění ceny a z vyúčtování nejsem moudrý, vím jen, že mám nějaký ne moc výhodný tarif (na to, že ohřívám vodu elektrikou a v zimě s ní i přitápím) - D02D standard a hlavní jistič 3x21A...



-> pavucina 25.04.25 22:09:54: Měl jsem vždy za to, že elektromobil je sice o dost dražší na pořízení, ale výrazně levnější na provoz ("jezdí skoro zadarmo"). Proto mne teď udivilo, když jsem četl o 5 Kč/km a že to je standard. Čekal bych tak o řád nižší cenu...7
22:09:54
25.04.2025
pavucina
-> Borderer: Napisu to co vzdycky 1. podminka rozhodování pro EV: Muzes doma nabijet ? Pokud ne, tak je to docela oser a nechtel bych to.

Ale o to nejde, on se divi nákladum na km, tak me zajima jestli v jeho modelu by tomu bylo jinak..

A ten zbytek s kabelem a kam umistit wallbox...... 4
upraveno 1x, naposled 25.04.2025 22:10:08
21:45:44
25.04.2025
Borderer
-> pavucina: Zrovna u Bukaje už vidím to nadšení tahat denně prodlužovák přes půl zahrady…nebo žeby si pověsil wallbox na jabloň? 3 Nejde o denní nájezd ale o to, že i já mám auto zaparkované 50 metrů od baráku a to už se tahání drátu řeší dost blbě. 6
21:37:46
25.04.2025
pavucina
-> Bukaj: Kolik toho najezdis po evrope, a jak casto jezdis 300km+ aby jsi musel nabijet venku a ne jen doma ? Kolik te stoji doma 1kWh ?



A kdyz ted by jsi se sebral a jel po Evrope, kolik by jsi mel spotrebu litru na 100km ?



Ano pri nabiejni na verejnych nabijeckach je +km - stejne drahy jako jet na benzin...
20:16:59
25.04.2025
palinator
-> Bukaj:

No, většinou nevidíš... Jsou "tarify" a různý měsíční výpalný za levnější kWh.



A chtěl bys zadarmo benzinový ekvivalent téhož auta, u kterého by vyšlo tankování na 5 Kč/km? 3 Jezdíš často po Evropě a spáváš po kempech, abys to moh srovnávat?
19:44:24
25.04.2025
Bukaj
-> Jirik_Tuňák1983 25.04.25 14:06:16: Počkat - to jako fakt při "tankování" elektromobilu nevidím na stojanu aktuální cenu za jednotku (kWh) a na stojanu nejde platit klasickou platební kartou, ale musím mít nějakou "spešl"?

A pokud jsou údaje v článku reálné (ceny za kilometr), tak bych EV nechtěl, ani kdyby mi ho někdo dal zadarmo...7



-> palinator 25.04.25 18:29:30: Však když už EU ohýbá trh všemi možnými regulacemi (včetně preferencí EV), tak by mohla regulovat i ty, kteří si na tom takto bezskrupulentně mastí kapsy...1
18:29:30
25.04.2025
palinator
-> Jirik_Tuňák1983:

Věřim. Zajímavé je ovšem na tom to, že pisatel volá po unijní regulaci. Já myslel že soukromník nespoutaný předpisy a normami vždy dělá vše nejlépe a nejlevněji....
08:09:55
25.04.2025
palinator
-> Bukaj 24.04.25 16:47:57:

Taky jsou ty panely jak noty na buben. 3

Proto chci dělat na dlouhý přístřešek že dřeva rošt z ocelovejch Iček a až na to profily pro panely.
16:49:02
24.04.2025
Bukaj
-> saskyn2 24.04.25 09:27:25: To je jednoduché - při dešti tam chrstne voda z další řady panelů a v tom zástinu vydrží vláha déle (jak již bylo psáno)6
16:47:57
24.04.2025
Bukaj
-> StepaNoFUN 24.04.25 09:05:32: Tohle má úplně jinej sklon a výšku konstrukce. A překvapuje mne ta laťková nosná kce - to budou v polovině životnosti panelů měnit nahnilé latě?3

Jinak uznávám, že z té jedné fotky z dálky jsem ty rozměry fakt neodhadl a pokud jsou ty nejnižší rozměry nějak unifikované...
09:41:20
24.04.2025
palinator
-> saskyn2:

Pozor, jak píšu, ten panel má takhle položenej na šířku "výšku" 1,1 metru. To je víc než ta klouzačka.

Nesvítí ti pod tu klouzačku právě slunce? Tzn. že na to tolik nezaprší, ale zároveň tu slunko vysmaží?



Ten prostor, co je u našich, bývá v tom trvalém stínu vlhkej i dlouho potom, co zbytek pozemku vyschl.. Fakt to dělá hodně, ten sníženej příkon záření.
upraveno 1x, naposled 24.04.2025 09:42:29
09:28:56
24.04.2025
saskyn2
Takhle. A to to tam i občas zaleju
zvětšit Elektromobilita - obrázek od saskyn2 vložen 24.04.2025 09:28:56
09:27:25
24.04.2025
saskyn2
-> palinator 24.04.25 08:04:40: Jo tak pokud tam jsou škvíry tak je to jasné to se tam pak voda dostane. Mě nebylo jasný jak by pod tak velkou plochou mohla růst tráva když doma mi to vyschne i pod 5Ocm klouzačkou.
09:05:32
24.04.2025
StepaNoFUN
Tady je ta trava, ktera tam neroste. A nepripada mi nejak specialni...
zvětšit Elektromobilita - obrázek od StepaNoFUN vložen 24.04.2025 09:05:32
08:04:40
24.04.2025
palinator
Jo a takovej detail, kterej mě teda moh napadnout už na začátku. Ty panely mají mezi sebou přeci jen malé škvíry, už jen kvůli roztažnosti. Není to zatěsněné gumovým profilem, jako se to dělá v případě, že z toho chce mít člověk pokud možno nezatékající střechu (tohle řešení teda nevím jak je dlouhodobě spolehlivý, takže ve svém případě bych pod to chtěl dát radši nějakou fólii nebo to něčím zabednit).
upraveno 1x, naposled 24.04.2025 08:04:47
07:35:28
24.04.2025
palinator
Tady je těch 15 cm i vidět. 3 Ale taky byste mohli trochu pátrat sami.
zvětšit Elektromobilita - obrázek od palinator vložen 24.04.2025 07:35:28
07:31:41
24.04.2025
palinator
-> Bukaj:

15 cm to určitě nebude, už jen kvůli tomu, že by to začla tráva stínit. Ten jeden panel má na šířku 1,1 metru, je položený naležato, tak si z těch 1,1 m zkus udělat "kolmici" k zemi.
22:38:38
23.04.2025
Bukaj
-> MXMarek 23.04.25 15:28:52: -> palinator 23.04.25 15:34:01: Jak na to tak koukám, tak tady ty panely jsou na vyšší konstrukci (na nižší straně tak 0,5 - 0,75 m nad zemí), tam by nějaká vegetace fungovat mohla.

Ale tady -> palinator 23.04.25 09:19:56: buď klame fotka, nebo jsou panely až k zemi (tak 10-15 cm nad zemí).
22:29:29
23.04.2025
Bukaj
-> saskyn2 23.04.25 15:09:12: Ta fotka nebude fotomontáž. V tom částečném zástinu (na kraji řad panelů) opravdu bude v létě (ze kdy je i ta fotka) prosperovat tráva lépe, než na plném slunci, kde si mělký kořenový systém travin (ve stavbou zhutněné ornici) vystačí se srážkovou vláhou jen pár dní.

Ale pokud dobře vidím, že na jedné straně jsou panely prakticky až k zemi, tak půl metru od kraje řady tam neporoste nic - jednak kvůli suchu a hlavně kvůli temnu. Na severní straně (vyvýšená strana panelů) bude něco růst tak odhadem do poloviny šíře panelu, od poloviny panelu k jižní straně (panel u země) nebude prakticky nic, jen holá suchá zem.

Možná kdyby ty panely byly na vyšší konstrukci, tak by s takovouto roztečí řad pod nimi vegetace celkem solidně fungovala - ideálně třeba v kombinaci s pasením stáda ovcí (které by se v případě výhně nebo slejváku mohly pod panely schovat)...
Extreme Tyres