Obecně se dá říct, že je žádoucí nepřímá úměra mezi mírou přeplňování a teplotou nasávaného vzduchu, tedy čím víc tlačíš, tím nižší chceš mít teplotu nasávaného vzduchu a naopak.
Mnozí by se asi docela divili, na jakou hodnotu si při částečném zatížení ohřívají nasávaný vzduch nové TDI EA288 s vodním mezichladičem :))
Bypass na chladiči EGR bohužel v sérii funguje přesně opačně než by bylo potřeba.
Za studena jedou spaliny přímo, ale jakmile se motor zahřeje, jde všechno přes chladič.
Co se týče pilotních vstřiků u moderních CR motorů, tak se s obecnou platností nedá dost dobře říct "k čemu jsou", resp. záleží na tom jak si je naladíš.
V sérii je to obvykle naladěné tak, aby se dosáhlo co nejlepšího kompromisu mezi hlučností motoru a emisemi sazí, HC, CO a NOx (ne, na účinnost jsem nezapomněl, ta prostě "nějak vyjde" po splnění předchozích parametrů).
V praxi to vypadá následovně:
Dejme tomu, že při udržování 110km/h ve 2000ot. se do motoru vstřikuje nějakých 20mg nafty na pracovní zdvih motoru.
Těchto 20mg je rozděleno do čtyř dávkovacích cyklů - tři pilotní a jeden hlavní.
První pilot má hmotnost 0,8mg a počátek vstřiku 38° před HÚ, druhý pilot 1,2mg a 22°, třetí 1,5mg a 12°, následovaný hlavní dávkou o hmotnosti 16,5mg s počátkem vstřiku 4° ZA horní úvratí.
Pro zjednodušení uvažme, že časová prodleva vznícení je u motoru 2.0tdi cca 6° otáček klikové hřídele na 1000ot. čili, při 2000ot. začíná palivo hořet cca po 12° rotace klikové hřídele od počátku vstřiku paliva.
Srovnáme-li tento údaj se výše zmíněnou kalibrací dodávky paliva při 2000ot. vyjde nám, že první dva piloty (0,8 a 1,2mg, tedy 10% z celkové dávky) shoří ještě než píst dosáhne horní úvratě, takže nejenom že se nijak nepodílí na práci vykonané na píst, ale navíc vytvoří negativní točivý moment směřující proti rotaci klikové hřídele.
Třetí pilot už vychází jakž takž dobře, ale hlavní dávka než se odpaří a začne hořet (-4°-(2*6°)=16° za HÚ), tak píst už zdrhá směrem dolů a efektivně se využije jen část energie obsažené v palivu.
Když to všechno spočítáme, tak cca 15-20% energie paliva se tímto způsobem znehodnotí ve jménu snižování emisí, a to mluvím jen o časování vstřikování.
Tl;Dr: sériové motory jsou naladěné na hovno.
Naštěstí nic z toho není vytesáno do skály a každý problém se dá řešit, takže už brzy budou dostupné úpravy které tuhle šílenost zase vrátí do normálu
