skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Dálkové cesty se škodovkami
08:17:52
01.09.2014
01.09.2014
dragon_cb_cz
-> Jarda: Jako že jsi si to tam střihnul ještě jednou, pro změnu MTXkem?
11:17:47
31.08.2014
31.08.2014
Jarda - zrušená registrace
Turecko once more :) sice jen asi polovina km, ale projizdka pekna...
22:29:55
21.08.2014
21.08.2014
Jarda - zrušená registrace
-> j_j: jeden turek, co jsem se s nim bavil, tak rikal, ze jako vlastenec si prodlouzil zakladni vojenskou sluzbu na dvojnasobek
22:27:32
21.08.2014
21.08.2014
j_j
-> Jarda: tak tak, Turecko má velmi dobrou armádu - na něj si jen tak někdo nedovolí :) ale přes hranice je slušnej bordel :)
22:24:59
21.08.2014
21.08.2014
Jarda - zrušená registrace
-> j_j: tak na turecke strane je jeste bezpecno, ale zas zlute auto by byl docela dobrej cil
za tema kopeckama je syrie
za tema kopeckama je syrie
18:00:16
21.08.2014
21.08.2014
Burák
-> tunerlada: Taky jsem to tak mel
17:20:51
21.08.2014
21.08.2014
j_j
-> Jarda: ses chtěl zapojit do boje proti ISIL ? to koukám teda...ještě pár desítek kilometrů a mohl ses zapojit do bojů...
16:18:50
21.08.2014
21.08.2014
tunerlada
-> Jarda: to máš pravdu že hodně lidí jede jen kousek po republice a hned z toho je velká expedice holt zvyk na moderní auta
15:09:34
21.08.2014
21.08.2014
minno
-> Jarda:
20:41:32
18.08.2014
18.08.2014
Jarda - zrušená registrace
-> U-Geen: jj, jak to myslis, ze to mam pridat do clanku? to bych mohl...
me se jeden clovek chlubil, ze byl rapidem 136 z HK až v Budejovicich , tak jsem mu tenkrat rikal, ze jsem se se zlutakem zrovna vratil z jihu italie - z calabrie, tak na me divne koukal a myslel si, ze jsem si vymyslel nejakej uplnej nesmysl :), potom rikal svoji manzelce, ze se semnou nebude bavit, ze jsem nejakej divnej
-> dragon_cb_cz: no proste byla smutna, ze uz neuvidi zelvu, protoze v Turecku jseme je videli kazdou chvili a ona i v Bulharsku byla a hned, jak to dorekla
Jednou jedeme v BiH nedaleko Mostaru a videl jsem tam podivny stroj na zpracovani dreva a rikam, tak tadyto, to je tak prijit o ruce a za zatackou sel clovek bez ruky
me se jeden clovek chlubil, ze byl rapidem 136 z HK až v Budejovicich , tak jsem mu tenkrat rikal, ze jsem se se zlutakem zrovna vratil z jihu italie - z calabrie, tak na me divne koukal a myslel si, ze jsem si vymyslel nejakej uplnej nesmysl :), potom rikal svoji manzelce, ze se semnou nebude bavit, ze jsem nejakej divnej
-> dragon_cb_cz: no proste byla smutna, ze uz neuvidi zelvu, protoze v Turecku jseme je videli kazdou chvili a ona i v Bulharsku byla a hned, jak to dorekla
Jednou jedeme v BiH nedaleko Mostaru a videl jsem tam podivny stroj na zpracovani dreva a rikam, tak tadyto, to je tak prijit o ruce a za zatackou sel clovek bez ruky
14:01:31
18.08.2014
18.08.2014
U-Geen
-> Jarda: hele tady to zapadne... neudelame z toho clanek s fotkama? Podle me by to bylo fajn, pokud by se ti chtelo :)
(btw libi se mi jak ted spousta lidi dela z vyletu 200km od baraku expedice a Jarda si jen tak jede na vylet...)
(btw libi se mi jak ted spousta lidi dela z vyletu 200km od baraku expedice a Jarda si jen tak jede na vylet...)
13:57:33
18.08.2014
18.08.2014
dragon_cb_cz
-> Jarda: Paráda, jen jsem to nepochopil s tou želvou???
21:27:04
15.08.2014
15.08.2014
ZdeněkH - zrušená registrace
-> Jarda: Pěkné povídání jen jsi asi nebyl v Chánově či jiných rezervacích, protože jinak bys nenapsal tohle: Nikdy bych neřekl, že se nechá chovat dobytek a slepice v paneláku.
21:21:59
15.08.2014
15.08.2014
MATTESS
-> Jarda:
20:49:25
15.08.2014
15.08.2014
Jarda - zrušená registrace
Tak tady je slíbený report z cesty:
Vyjíždíme v cca 7hodin ráno ze Ždírce, kousek od Žďáru nad Sázavou. Na Slovensku nás zastavuje policie. Ptají se nás kam jedeme, odpovídám: do Turecka, policistka: to si děláte srandu nebo něco berete?, říkám ne, chcete vidět, kolik mám v kufru dílů?, policistka: tak hodně štěstí, dovidenia.
Pokračujeme přes Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko. V Rumusku se mi najednou nedaří natankovat LPG, uzavřel to plovák, dělá to při poloprázdné nádrži, když je velké teplo, nevím proč :(.Jeden odborník přes LPG tvrdí, že to není možné, tak proč mi to dělá u obou aut na LPG. Nakonec se mi podaří natankovat s nastartovaným motorem, což samozřejmě není povolené. Projiždíme TransFagarskou magistrálu, je pekné počasí. Všimnu si, že se mi nějak divně chová ručička otáčkoměru, vím, že to často značí problémy se zapalováním, ale nijak to neřeším, protože auto jede normálně nijak necuká. Na dálnici blízko Bukurešti jedu o trochu víc, než je povoleno, najednou auto začne cukat a rána do výfuku. Zastavuji, no ono už to ani nejede. Zapalování mám bezkontaktní z favorita. Nejčastější problém zde bývá snímací cívka v rozdělovači, proto rovnou měním celý rozdělovač (mám s sebou pro jistotu 2ks). Auto hned chytne, vezmu svůj diodový stroboskop (který jsem si kdysi zbastlil) a nastavuji předstih na cca 10° (který se mi na LPG na tomto motoru nejvíc osvědčil, ikdyž teď tam mám rozdělovač s trochu jinou charakteristikou predstihu, měnit jen cívku v rozdělovači tak to na dálnici je nereálné), za cca 15 min. od závady pokračujeme. V Bulharsku cca 50km od Turecka nás odklání policie, že musíme jinudy. Pokoušíme se dojet na jiný hraniční přechod, ale je tu hrozná cesta, všichni to otáčejí, jen jeden Turek s SUV pokračuje. Všimnu si lítající ručičky otáčkoměru, hned vypínám motor a přemýšlím proč, napadají mě dvě možnosti - VN, které odpálilo snímač nebo potom mě napadá přebíjející alternátor, vyndám ze zadního světla žárovku a je černá, druhá také. Vymontuji alternátor a zjišťuji, že je jeden uhlík opálený, stejně tak sběrný kroužek. Namontuji jiný alternátor, uf, závada snad odstraněna. Nějak to celé objíždíme a přijíždíme k Tureckým hranicím. Je tu velká kolona a dost zmatek, než se dostaneme na čáru trvá cca 3 hodiny. Holanďan tu uvařil BMW, lije do toho vodu, ale ta mu rovnou teče na zem, asi něco prasklo. Projedeme několik přepážek, kontrolují pasy, zelenou kartu, techničák, mezinárodní řidičák. Do pasu nám dávají razítka s datem vstupu do Turecka a mě ještě zapisují auto do pasu. Napřed jedeme po pěkné čtyřproudovce, ale potom po hrozné cestě směrem na Canacale. Najíždíme na trajek přes Dardanely do Asie. Je tam sice zákaz LPG, ale co, motor snad očuchávat nebudou, když ani nevědí, kde je :).
Pokračujeme směr Troya. Všimnu si bouchání při brždění, njn povolený štít LZ brzdy, vyheveruju auto, sundám kolo, buben, přijde za mnou Turek, který si přijel umýt Dacii, teda Renaulta a chce mi pomáhat. Přidržuje mi klíč a já to dotahuji, poděkuju mu za spolupráci a odjíždíme do Troye. Vstup do města je 20TL za osobu, projdeme si vykopávky a pokračujeme směr Efes, zde je už vstup 30TL za osobu :/. Procházíme, co zbylo z města - mramorová cesta se sloupy až k moři, Celsiova knihovna, obrovské divadlo, jdeme až nakonec a zase zpět, je cca 45°c a zapoměli jsme si pití. 7km bez pití a v tom horku je celkem dost. Chceme se vykoupat v moři, ale jsou velké vlny, na autě je za chvilku pěkná vrstva písku. Projdeme ještě nové město s pevností a pokračujeme Směr Antalya, tady se konečně vykoupeme v letovisku Side, sice krásná pláž, samý hotel, ale být tu třeba 14 dní by bylo spíš za trest. Teplotu vody v moři odhaduji lehce pod 30°C.
Pokračujeme směr Pamukale, padesátka, potom zatačka, jedu cca 70km/h a kolem mě prolitne nový VW hodně přes 100km/h, všimnu si měřícího auta u kraje a brzdím na těch cca 50km/h, za chvili to vybírají, policista mě zastavuje a ptá se proč jsem jel tak pomalu a chce vidět doklady, které máme v kufru. Otevřu kufr a policista se začne chytat za hlavu a říká motorina, motorina, zasalutuje a ukazuje, že můžeme jet. V Pamukale vidím zajímavé místo a nenapadne mě nic jiného než tam po prašné cestě vyjet, bere to jen tak tak jednička, ale díky zadnímu náhonu a těžišti vozu se to povede. Z dosaženého místa je krásný výhled na celé Pamukale, vyvěrá tu i termální pramen. Přejíždíme si prohlídnout jezírka, zase vstup 25TL na osobu, ale stojí to zato. Je tady samý japonec. Prohlížíme si i starobylé město, narážíme na české turisty, kteří tu jsou na poznávacím zájezdu. Oni moc času narozdíl od nás nemají, delegátka to s nima poběhne a hned odjíždějí. Chci si vyfotit rapida s velbloudem a Turek na mě křičí 5E, tak raději jedu. Večer odjíždíme směr Nemrut, jedeme po pobřeží až k Syrskejm hranicím, tady je všude samej voják, místní na nás koukají jak na mimozemšťany, lepší nezastavovat, vidíme vykradené benzínky a ohořelou cisternu. Projíždíme vesnice, kde jsou obývaná pororozpadlá stavení. Silnice začíná stoupat, zatím to vypadá vpoho, jedu na dvojku. Projíždíme vesnicí a zastavujeme u závory, za auto chtějí 20TL, nemáme, terminál na kartu nemají, tak platíme 10E. Pokračujeme 10 km stoupáním, kde to dvojka nebere, teplota je v červeným, zapínám i topení, ale to moc nepomahá, motor začíná poškubávat, ale nevaří to, tak jedu pořád na jedničku na plnej plyn, když konečně dojedeme na nejvyšší místo, kde je ještě silnice, nechávám běžet motor, aby se to dochladilo, zjištuji, že se mi opálila bužírka z nového bovdenu plynu, i baterka se začala natavovat, tak jsem tam vyrobil kryt z plechovky od pepsi. Vyjdeme už pěšky až nahoru k sochám bohů, je to neuvěřitelné. Je tam nádherný výhled, bohužel je trošičku opar, ale i tak jsou vidět vysokohorská jezera. Sjíždíme dolu, brzdím dvojkou a i tak brzdy dostávají pořádně zabrat, naštěstí mám na brzdách vše nové (vpředu chlaďáky), na zadních bunech se pouze opálil zinek. Zpět jedeme jinou cestou, která se začne měnit v prašnou, jsou vidět hliněné chaloupky.
Odjíždíme směr Kappadokie. Zastavujeme se u starobylého tureckého mostu. Umývám si rapida na odpočívadle, kde teče voda, protože v Kappadokii si ho chci vyfotit. Tankuji LPG a čerpadlář se semnou dá do řeči, ukazuje na zapadající slunce a nabízí nám výborný turecký čaj a potom ještě nějaké místní speciality, něco ochutnám - to co vypadá, že je bez masa - směs těstovim se zeleninou a kořením, není to špatné (směsi koření mají zajímavé s arsynem to chutná dobre a pritom samotnej arsyn mi nechutná vůbec). Přijíždíme do města Zelve. Vidíme úžasné pískovcové útvary. Postupně projíždíme a procházíme všechna města v Kappadokii. Do rezervace je vstup 10TL za osobu, na vrchol Uchisaru je 5E za osobu. Cca polovina pískovcových útvarů je stále obydlena, noční pohled je také úžasný. Jedeme směr Ankara, v Ankaře je rychlost pro osobáky 82km/h, pokračujeme do Istambulu, tam se smí jet 70 km/h. Přejíždíme most přes Bospor do Evropy a zajíždíme do městské části Asaray, parkování tu je 7TL/h, říkám na 3h. Jdeme se podívat na Modrou Mešitu - cca 2km a Aya Sofiu. Potom si říkám, že se podíváme do Grand Bazaru, nevěřil bych, že je to tak obrovské, zabloudili jsme tam a potom jsme celý den hledali auto, orientovat se podle mešit je nesmysl, protože z dálky vypadají všechny stejně a je jich tam spousta. Ale zase jsme si prošli Istambul a viděli i druhou stranu, např. obývaný polospadlý dům asi po výbuchu plynu. Nikdy bych neřekl, že se nechá chovat dobytek a slepice v paneláku. Za parkování jsme nakonec platili 18TL - za celý den. S tím, že měli zrovna ramadán jsme větší problém neměli.
Na hranicích turci chtějí pouze pasy, kam dají razítko. Na bulharské straně se už dívají do kufru. Bulharská celnice - slezte, bagáž a jde správně ke kufru, zašpiní si ruku o náhradní díly a vztekle mávne, ať pokračujeme. Celník mi ukazuje, že mám projet jakousi stokou, vůbec se mi tam nechce, hned po projetí si říká o 3E za dezinfekci vozu. Jedeme dál a směje se na nás u posledního okénka celník. Říká: ó česká škoda, z jakého roka?, odpovídám 1988 a se zvednutým palcem otevírá závoru a pouští nás do Bulharska. Vidím ceduli Řecko 7km, hned mi tam přítelkyně zakazuje jet a stěžuje si, že tady už asi želvu neuvidíme a za zatáčkou jde želva přes silnici :). Z Bulharska do Rumunska platíme za most 2E. Na hranicích mimo pasů nechtějí nic, ale hned za hranicema nás zastavuje pokynem ruky příslušník ve špinavých a potrhaných maskáčích, na ramenou má nášivky Politia a za opaskem pistoli. Přítelkyně, že mám jet, ale přecijen má tu pistoli, tak zastavuji. Podává mi hned ruku, která je celá ulepená a zapatlaná :/. Poznává, že jsme češi aníž by viděl zadek auta, vepředu nemám ani CZ na SPZ. Bráníme průjezdu kamionům, tak ukazuje, že máme zastavit o 50m dál u kraje. Moc neumí anglicky, tak se ptá jestli umíme rusky, říkám, že ne. Říká, že nám pomůže, obchází auto, nic nenachází, chce vědět jestli máme zaplacenou silniční daň, kterou nebylo zatím kde zaplatit. Naštěstí jsme ji platili při vjezdu do Rumunska před 14 dny na měsíc. Ptá se jestli jsem nepil, říkám ne, ptá se několikrát jestli ani malinko a jestli mu to mohu garantovat. Obchází znova auto a chce nám vysvětlovat cestu, říkáme, že není potřeba, že máme GPS, stejně ale začne vysvětlovat, po chvilce říkám OK, thank you, děkuju. Znova mi chce podat ruku, já pouze zvednu ruku na pozdrav a odjíždíme, divné, nějak jsem to nepochopil, jestli chtěl něco najít aby dostal úplateček, nevím, ale dopadlo to dobře. Chceme projet trans alpinu, ale je zavřená :(. U Sibiu potkáváme nějaké veteránisty, pán se špičkově zrenovovaným VW bus na podválu se semnou dává do řeči a ukazuje mi techničák od škody 120L, že ji bude renovovat, do VW prý dal 27 OOO E, do Š120 předpokládá 20 000 E. Říkám, že reálná prodejní cena mého rapida v ČR je asi 1000 E, tak to hned vytahuje z peněženky, kdybych řekl 3000 E nebo 4000 E, tak bych mu ho ještě prodal a to by byla škoda :). Zvou nás na sraz, který začíná až v sobotu, že jsme hosté a že kempování a vše budeme mít zdarma, ale říkám, že to domu máme ještě přes 1000 km a že musíme jet. Ale i tak se tam s nima jedeme podívat. Sraz je ve vysokohorské vesnici v krásné přirodě, je zde osvěžující ovzduší, pouze silnice je téměř neprujezdná kvůli krávám :). Prohlídneme si auta, která tam už přijela - i dvě škodovky a odjíždíme. Rumuni nám dávají najevo, že je mrzí, že už odjíždíme, že se nezdržíme alespoň do soboty, ale přítelkyně se chce raději koupat v Balatonu. Při přejezdu z Rumunska do Maďarska dělají maďaři strašně důležité, je tam kolona na hodinu :/. Chtějí otevřít kufr - celník do něho z okénka přes kapotu ani nevidí a můžeme jet. Zastavíme se tedy ještě u Balatonu v Siofoku, teplotu vody odhaduji na cca 26°C.
Cena LPG v Turecku v přepočtu 24-31kč (benzin okolo 50), možná 2/3 benzinových aut tam jezdí na LPG, v Bulharsku cca 15kč, v Rumunsku cca 18kč, v Maďarsku cca 22-26kč.
Vyjíždíme v cca 7hodin ráno ze Ždírce, kousek od Žďáru nad Sázavou. Na Slovensku nás zastavuje policie. Ptají se nás kam jedeme, odpovídám: do Turecka, policistka: to si děláte srandu nebo něco berete?, říkám ne, chcete vidět, kolik mám v kufru dílů?, policistka: tak hodně štěstí, dovidenia.
Pokračujeme přes Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko. V Rumusku se mi najednou nedaří natankovat LPG, uzavřel to plovák, dělá to při poloprázdné nádrži, když je velké teplo, nevím proč :(.Jeden odborník přes LPG tvrdí, že to není možné, tak proč mi to dělá u obou aut na LPG. Nakonec se mi podaří natankovat s nastartovaným motorem, což samozřejmě není povolené. Projiždíme TransFagarskou magistrálu, je pekné počasí. Všimnu si, že se mi nějak divně chová ručička otáčkoměru, vím, že to často značí problémy se zapalováním, ale nijak to neřeším, protože auto jede normálně nijak necuká. Na dálnici blízko Bukurešti jedu o trochu víc, než je povoleno, najednou auto začne cukat a rána do výfuku. Zastavuji, no ono už to ani nejede. Zapalování mám bezkontaktní z favorita. Nejčastější problém zde bývá snímací cívka v rozdělovači, proto rovnou měním celý rozdělovač (mám s sebou pro jistotu 2ks). Auto hned chytne, vezmu svůj diodový stroboskop (který jsem si kdysi zbastlil) a nastavuji předstih na cca 10° (který se mi na LPG na tomto motoru nejvíc osvědčil, ikdyž teď tam mám rozdělovač s trochu jinou charakteristikou predstihu, měnit jen cívku v rozdělovači tak to na dálnici je nereálné), za cca 15 min. od závady pokračujeme. V Bulharsku cca 50km od Turecka nás odklání policie, že musíme jinudy. Pokoušíme se dojet na jiný hraniční přechod, ale je tu hrozná cesta, všichni to otáčejí, jen jeden Turek s SUV pokračuje. Všimnu si lítající ručičky otáčkoměru, hned vypínám motor a přemýšlím proč, napadají mě dvě možnosti - VN, které odpálilo snímač nebo potom mě napadá přebíjející alternátor, vyndám ze zadního světla žárovku a je černá, druhá také. Vymontuji alternátor a zjišťuji, že je jeden uhlík opálený, stejně tak sběrný kroužek. Namontuji jiný alternátor, uf, závada snad odstraněna. Nějak to celé objíždíme a přijíždíme k Tureckým hranicím. Je tu velká kolona a dost zmatek, než se dostaneme na čáru trvá cca 3 hodiny. Holanďan tu uvařil BMW, lije do toho vodu, ale ta mu rovnou teče na zem, asi něco prasklo. Projedeme několik přepážek, kontrolují pasy, zelenou kartu, techničák, mezinárodní řidičák. Do pasu nám dávají razítka s datem vstupu do Turecka a mě ještě zapisují auto do pasu. Napřed jedeme po pěkné čtyřproudovce, ale potom po hrozné cestě směrem na Canacale. Najíždíme na trajek přes Dardanely do Asie. Je tam sice zákaz LPG, ale co, motor snad očuchávat nebudou, když ani nevědí, kde je :).
Pokračujeme směr Troya. Všimnu si bouchání při brždění, njn povolený štít LZ brzdy, vyheveruju auto, sundám kolo, buben, přijde za mnou Turek, který si přijel umýt Dacii, teda Renaulta a chce mi pomáhat. Přidržuje mi klíč a já to dotahuji, poděkuju mu za spolupráci a odjíždíme do Troye. Vstup do města je 20TL za osobu, projdeme si vykopávky a pokračujeme směr Efes, zde je už vstup 30TL za osobu :/. Procházíme, co zbylo z města - mramorová cesta se sloupy až k moři, Celsiova knihovna, obrovské divadlo, jdeme až nakonec a zase zpět, je cca 45°c a zapoměli jsme si pití. 7km bez pití a v tom horku je celkem dost. Chceme se vykoupat v moři, ale jsou velké vlny, na autě je za chvilku pěkná vrstva písku. Projdeme ještě nové město s pevností a pokračujeme Směr Antalya, tady se konečně vykoupeme v letovisku Side, sice krásná pláž, samý hotel, ale být tu třeba 14 dní by bylo spíš za trest. Teplotu vody v moři odhaduji lehce pod 30°C.
Pokračujeme směr Pamukale, padesátka, potom zatačka, jedu cca 70km/h a kolem mě prolitne nový VW hodně přes 100km/h, všimnu si měřícího auta u kraje a brzdím na těch cca 50km/h, za chvili to vybírají, policista mě zastavuje a ptá se proč jsem jel tak pomalu a chce vidět doklady, které máme v kufru. Otevřu kufr a policista se začne chytat za hlavu a říká motorina, motorina, zasalutuje a ukazuje, že můžeme jet. V Pamukale vidím zajímavé místo a nenapadne mě nic jiného než tam po prašné cestě vyjet, bere to jen tak tak jednička, ale díky zadnímu náhonu a těžišti vozu se to povede. Z dosaženého místa je krásný výhled na celé Pamukale, vyvěrá tu i termální pramen. Přejíždíme si prohlídnout jezírka, zase vstup 25TL na osobu, ale stojí to zato. Je tady samý japonec. Prohlížíme si i starobylé město, narážíme na české turisty, kteří tu jsou na poznávacím zájezdu. Oni moc času narozdíl od nás nemají, delegátka to s nima poběhne a hned odjíždějí. Chci si vyfotit rapida s velbloudem a Turek na mě křičí 5E, tak raději jedu. Večer odjíždíme směr Nemrut, jedeme po pobřeží až k Syrskejm hranicím, tady je všude samej voják, místní na nás koukají jak na mimozemšťany, lepší nezastavovat, vidíme vykradené benzínky a ohořelou cisternu. Projíždíme vesnice, kde jsou obývaná pororozpadlá stavení. Silnice začíná stoupat, zatím to vypadá vpoho, jedu na dvojku. Projíždíme vesnicí a zastavujeme u závory, za auto chtějí 20TL, nemáme, terminál na kartu nemají, tak platíme 10E. Pokračujeme 10 km stoupáním, kde to dvojka nebere, teplota je v červeným, zapínám i topení, ale to moc nepomahá, motor začíná poškubávat, ale nevaří to, tak jedu pořád na jedničku na plnej plyn, když konečně dojedeme na nejvyšší místo, kde je ještě silnice, nechávám běžet motor, aby se to dochladilo, zjištuji, že se mi opálila bužírka z nového bovdenu plynu, i baterka se začala natavovat, tak jsem tam vyrobil kryt z plechovky od pepsi. Vyjdeme už pěšky až nahoru k sochám bohů, je to neuvěřitelné. Je tam nádherný výhled, bohužel je trošičku opar, ale i tak jsou vidět vysokohorská jezera. Sjíždíme dolu, brzdím dvojkou a i tak brzdy dostávají pořádně zabrat, naštěstí mám na brzdách vše nové (vpředu chlaďáky), na zadních bunech se pouze opálil zinek. Zpět jedeme jinou cestou, která se začne měnit v prašnou, jsou vidět hliněné chaloupky.
Odjíždíme směr Kappadokie. Zastavujeme se u starobylého tureckého mostu. Umývám si rapida na odpočívadle, kde teče voda, protože v Kappadokii si ho chci vyfotit. Tankuji LPG a čerpadlář se semnou dá do řeči, ukazuje na zapadající slunce a nabízí nám výborný turecký čaj a potom ještě nějaké místní speciality, něco ochutnám - to co vypadá, že je bez masa - směs těstovim se zeleninou a kořením, není to špatné (směsi koření mají zajímavé s arsynem to chutná dobre a pritom samotnej arsyn mi nechutná vůbec). Přijíždíme do města Zelve. Vidíme úžasné pískovcové útvary. Postupně projíždíme a procházíme všechna města v Kappadokii. Do rezervace je vstup 10TL za osobu, na vrchol Uchisaru je 5E za osobu. Cca polovina pískovcových útvarů je stále obydlena, noční pohled je také úžasný. Jedeme směr Ankara, v Ankaře je rychlost pro osobáky 82km/h, pokračujeme do Istambulu, tam se smí jet 70 km/h. Přejíždíme most přes Bospor do Evropy a zajíždíme do městské části Asaray, parkování tu je 7TL/h, říkám na 3h. Jdeme se podívat na Modrou Mešitu - cca 2km a Aya Sofiu. Potom si říkám, že se podíváme do Grand Bazaru, nevěřil bych, že je to tak obrovské, zabloudili jsme tam a potom jsme celý den hledali auto, orientovat se podle mešit je nesmysl, protože z dálky vypadají všechny stejně a je jich tam spousta. Ale zase jsme si prošli Istambul a viděli i druhou stranu, např. obývaný polospadlý dům asi po výbuchu plynu. Nikdy bych neřekl, že se nechá chovat dobytek a slepice v paneláku. Za parkování jsme nakonec platili 18TL - za celý den. S tím, že měli zrovna ramadán jsme větší problém neměli.
Na hranicích turci chtějí pouze pasy, kam dají razítko. Na bulharské straně se už dívají do kufru. Bulharská celnice - slezte, bagáž a jde správně ke kufru, zašpiní si ruku o náhradní díly a vztekle mávne, ať pokračujeme. Celník mi ukazuje, že mám projet jakousi stokou, vůbec se mi tam nechce, hned po projetí si říká o 3E za dezinfekci vozu. Jedeme dál a směje se na nás u posledního okénka celník. Říká: ó česká škoda, z jakého roka?, odpovídám 1988 a se zvednutým palcem otevírá závoru a pouští nás do Bulharska. Vidím ceduli Řecko 7km, hned mi tam přítelkyně zakazuje jet a stěžuje si, že tady už asi želvu neuvidíme a za zatáčkou jde želva přes silnici :). Z Bulharska do Rumunska platíme za most 2E. Na hranicích mimo pasů nechtějí nic, ale hned za hranicema nás zastavuje pokynem ruky příslušník ve špinavých a potrhaných maskáčích, na ramenou má nášivky Politia a za opaskem pistoli. Přítelkyně, že mám jet, ale přecijen má tu pistoli, tak zastavuji. Podává mi hned ruku, která je celá ulepená a zapatlaná :/. Poznává, že jsme češi aníž by viděl zadek auta, vepředu nemám ani CZ na SPZ. Bráníme průjezdu kamionům, tak ukazuje, že máme zastavit o 50m dál u kraje. Moc neumí anglicky, tak se ptá jestli umíme rusky, říkám, že ne. Říká, že nám pomůže, obchází auto, nic nenachází, chce vědět jestli máme zaplacenou silniční daň, kterou nebylo zatím kde zaplatit. Naštěstí jsme ji platili při vjezdu do Rumunska před 14 dny na měsíc. Ptá se jestli jsem nepil, říkám ne, ptá se několikrát jestli ani malinko a jestli mu to mohu garantovat. Obchází znova auto a chce nám vysvětlovat cestu, říkáme, že není potřeba, že máme GPS, stejně ale začne vysvětlovat, po chvilce říkám OK, thank you, děkuju. Znova mi chce podat ruku, já pouze zvednu ruku na pozdrav a odjíždíme, divné, nějak jsem to nepochopil, jestli chtěl něco najít aby dostal úplateček, nevím, ale dopadlo to dobře. Chceme projet trans alpinu, ale je zavřená :(. U Sibiu potkáváme nějaké veteránisty, pán se špičkově zrenovovaným VW bus na podválu se semnou dává do řeči a ukazuje mi techničák od škody 120L, že ji bude renovovat, do VW prý dal 27 OOO E, do Š120 předpokládá 20 000 E. Říkám, že reálná prodejní cena mého rapida v ČR je asi 1000 E, tak to hned vytahuje z peněženky, kdybych řekl 3000 E nebo 4000 E, tak bych mu ho ještě prodal a to by byla škoda :). Zvou nás na sraz, který začíná až v sobotu, že jsme hosté a že kempování a vše budeme mít zdarma, ale říkám, že to domu máme ještě přes 1000 km a že musíme jet. Ale i tak se tam s nima jedeme podívat. Sraz je ve vysokohorské vesnici v krásné přirodě, je zde osvěžující ovzduší, pouze silnice je téměř neprujezdná kvůli krávám :). Prohlídneme si auta, která tam už přijela - i dvě škodovky a odjíždíme. Rumuni nám dávají najevo, že je mrzí, že už odjíždíme, že se nezdržíme alespoň do soboty, ale přítelkyně se chce raději koupat v Balatonu. Při přejezdu z Rumunska do Maďarska dělají maďaři strašně důležité, je tam kolona na hodinu :/. Chtějí otevřít kufr - celník do něho z okénka přes kapotu ani nevidí a můžeme jet. Zastavíme se tedy ještě u Balatonu v Siofoku, teplotu vody odhaduji na cca 26°C.
Cena LPG v Turecku v přepočtu 24-31kč (benzin okolo 50), možná 2/3 benzinových aut tam jezdí na LPG, v Bulharsku cca 15kč, v Rumunsku cca 18kč, v Maďarsku cca 22-26kč.
23:10:09
13.08.2014
13.08.2014
tunerlada
-> Burák: Awesome! Tam jsme jeli jak si poradil a stavili jsme se taky do toho Národního muzea jak si poradil a pak zbytek jsme vyplnili dalšíma muzeama,památkama a přírodou. Projeli jsme toho celkem dost ale i tak bych tam nejraději zůstal měsíc a pak další měsíc v Londýně.. je to úžasná země a to sem jí tak trošku opovrhoval předtím.. ještě že sem si ji musel vyzkoušet na vlastní kůži
21:47:25
13.08.2014
13.08.2014
Burák
-> tunerlada: Tak jaky to bylo?
21:40:58
13.08.2014
13.08.2014
tunerlada
-> Jarda: díky :) cesta šla.. sice to bylo pomalejší ale pohodovější, pro příště víc filmů do telefonu -> krusa: taky sem informován :) tak třeba příští rok amster.. :)-> Skili: já myslím že určo, rád bych jel nejraději hned zas
21:04:59
13.08.2014
13.08.2014
Skili
-> tunerlada: jestli se přes zimu podaří generálka karoserie a podvozku a jestli zas někam pojedete tak se ozvi
20:54:57
13.08.2014
13.08.2014
krusa
-> tunerlada: Psala mi Katka a říkala, že dostala nabídku práce z Amsterdamu
Tak už můžeš začít plánovat na příští rok
Tak už můžeš začít plánovat na příští rok
19:18:05
13.08.2014
13.08.2014
Jarda - zrušená registrace
-> tunerlada: pekne... 4q a 33kW, mas muj obdiv taky to nekdy planuju, ale jet to treba BAZem by se mi nechtelo a to je to 120LS ale LUXem s motorem 130 (mozna 140) uz se tesim...
ted jsem se dival na nejake stare fotky a po navsteve Pamukalle mi Eger prisel smesny
jardaj.rajce.idnes.cz/Mis kolc%2C_Eger_2011-2012_Rap idem
jardaj.rajce.idnes.cz/Tur ecko_Rapidem_2014_-_temer_ 9000_km
jardaj.rajce.idnes.cz/Tur ecko_Rapidem_2014_-_temer_ 9000_km
ted jsem se dival na nejake stare fotky a po navsteve Pamukalle mi Eger prisel smesny
jardaj.rajce.idnes.cz/Mis kolc%2C_Eger_2011-2012_Rap idem
jardaj.rajce.idnes.cz/Tur ecko_Rapidem_2014_-_temer_ 9000_km
jardaj.rajce.idnes.cz/Tur ecko_Rapidem_2014_-_temer_ 9000_km
23:40:05
12.08.2014
12.08.2014
j_j
-> tunerlada: moc hezký :)
23:34:01
12.08.2014
12.08.2014
tunerlada
ještě aspoň jedna fotka kompletní posádky v přístavu..aneb posledních pár minut v anglii
23:30:47
12.08.2014
12.08.2014
tunerlada
Já se včera s Krůšou vrátil z Anglického tripu stopátou.. celkem najeto 4096km (Čr,Německo,Lucembursko,B
elgie,Francie,UK) až na tekoucí olej z manženy na poloose a odrovnaný zadní atlasky naprosto bezproblémů a to i při skoro pětihodinovém popojíždění Londýnem díky cyklistickým závodům. Navštívili jsme celkem velký kus anglie, různá muzea atd.. pokud bude zájem překopíruji sem denník který jsem zveřejňoval na FB a až protřídíme fotky bude galerka na rajčeti.Z cesty jsme oba nadšeni a hlavně okolí bylo.. tolik lidem kolika se škodovka líbila nenapočítám ani za rok na sraze a to jak "obyč" lidem , tak i lidem evidentně "za vodou" a taky.. kdo může říct že jel stopátou či stodvacátou přímo pod okny Buckinghamského paláce ?
22:32:34
12.08.2014
12.08.2014
Jarda - zrušená registrace
tak jsem mel v planu max 100 fotek pro i neskodovkare a takto to dopadlo:
jardaj.rajce.idnes.cz/Tur ecko_Rapidem_2014_-_temer_ 9000_km
jardaj.rajce.idnes.cz/Tur ecko_Rapidem_2014_-_temer_ 9000_km
12:30:42
05.08.2014
05.08.2014
Burák
Bych spis rekl, ze kvuli prehraty ac pumpe. Starsi skodovky (Octavie, 1202 a 1203) to delaly bezne
20:28:52
04.08.2014
04.08.2014
Jarda - zrušená registrace
při stoupání na Nemrut jsem měl rucicku jeste o cca 5 mm dál :) skodoukolemsveta.cz/2014/
.../teheran
auto zacalo skubat, jel jsem na jedna a plnej plyn, topeni naplno, nevarilo to a vyjelo
doted nechapu, proc skubalo, kvuli prehratejm svickam? nahore jsem to potom nechal asi 5 minut dochlazovat na volnobeh s vrtuli a topenim... a pak uz neskubalo
pisu nejakou story o ceste a zjistuju, ze uz jsem toho dost zapmnel
auto zacalo skubat, jel jsem na jedna a plnej plyn, topeni naplno, nevarilo to a vyjelo
doted nechapu, proc skubalo, kvuli prehratejm svickam? nahore jsem to potom nechal asi 5 minut dochlazovat na volnobeh s vrtuli a topenim... a pak uz neskubalo
pisu nejakou story o ceste a zjistuju, ze uz jsem toho dost zapmnel
11:05:26
31.07.2014
31.07.2014
Jarda - zrušená registrace
-> tunerlada: když by to zkombinoval s LPG, tak ne, ale všude nebude... na takovouhle cestu bych volil motor 135, ten schroupne všechno i min oktanovej benzin, mozna mu dat ještě trochu dolu k.p.
21:52:27
30.07.2014
30.07.2014
tunerlada
-> Jarda: já myslím že v dnešní době i to mega.. ti bratranci co jeli litrem kolem světa před těma 2 rokama ? (nevím přesně už jak je to dlouho) tak psali že je to vyšlo okolo 600 tis takže dnes by to bylo ještě víc
20:35:58
30.07.2014
30.07.2014
Jarda - zrušená registrace
-> berkym1: bomba a spravnym autem, mit cas a penize, tak jedu hned
(auto by na to melo), i to Turecko bylo drazsi nez jsem myslel, ona i cena LPG skoro 30kc me udelala trochu caru pres rozpocet
Kolem sveta to musi prijit tak na pul mega ale zas, kdyz si vezmu, ze jsem ujel skoro 1/4 jeho km (bez trajektu teda)
zajímalo, by me, jak si vyridi vjezd do Chiny
(auto by na to melo), i to Turecko bylo drazsi nez jsem myslel, ona i cena LPG skoro 30kc me udelala trochu caru pres rozpocet
Kolem sveta to musi prijit tak na pul mega ale zas, kdyz si vezmu, ze jsem ujel skoro 1/4 jeho km (bez trajektu teda)
zajímalo, by me, jak si vyridi vjezd do Chiny
16:06:03
30.07.2014
30.07.2014
j_j
-> berkym1: hezké ! a toto taky : auto.idnes.cz/cecta-kolem
-sveta-veteranem-hudson-dt
u-/auto_ojetiny.aspx?c=A14
0729_...
11:43:23
30.07.2014
30.07.2014
berkym1
tomuto hovorím diaľková cesta ...klobúk dolu. skodoukolemsveta.cz/
14:29:52
28.07.2014
28.07.2014
Dan93
Ahoj, také chystám cestovatelský projekt skoda-100-na-cestach.webn
ode.cz/
14:09:33
28.07.2014
28.07.2014
MATTESS
-> Jarda: určitě budeme rádi za nějaké čtení. To je prostě mazec takový "výlet"
09:16:59
28.07.2014
28.07.2014
minno
-> Jarda: wau, super, paráda, len sa rozpíš, mňa to moc zaujíma, vieš že ti fandím :) Koľko najazdené, ako dlho, čo ste zažili, atď.
16:36:47
27.07.2014
27.07.2014
j_j
-> Jarda: určitě piš, pro tohle jsem to téma zakládal
16:19:47
27.07.2014
27.07.2014
Burák
-> Jarda: Dobře ty
10:56:04
27.07.2014
27.07.2014
castrol
-> Jarda: jake zasieranie ,kľudne sa rozpis rad si prečítam a pokochať fotom
08:15:29
27.07.2014
27.07.2014
Jarda - zrušená registrace
Peta ukazuje cil cesty
udelam nejakou galerku, mame milion fotek, nevim jestli tu mam cestu popisovat?, abych to tu nezasiral... ale byla to hodne zajimava cesta a chvilema i dobrodruzna
udelam nejakou galerku, mame milion fotek, nevim jestli tu mam cestu popisovat?, abych to tu nezasiral... ale byla to hodne zajimava cesta a chvilema i dobrodruzna
08:12:32
27.07.2014
27.07.2014
Jarda - zrušená registrace
rapid na trajektu do Asie pres Dardanely, zpet jsme jeli pres most pres Bospor v Istambulu
01:37:27
23.07.2014
23.07.2014
U-Geen
-> tunerlada: dik, ale je to jen vysypany z fotaku :) navic tam jsou vadny pixely, sum, je to nakrivo, neostry a vubec :)
20:55:22
21.07.2014
21.07.2014
Burák
Napise, jen se k tomu jeste dnes nedostal
20:19:24
21.07.2014
21.07.2014
tunerlada
-> U-Geen: luxusní fotky ! :) stále čekám až se mi ozve Burák se svými postřehy co se týče cesty a taky financemi.. počítám že jen teda benzín a to sem nekoukal na ceny tam i zpět musí vyjít na min 15 tis kč + ubytko atd atd.. no začínám uvažovat jestli letos nezůstat raději trčet někde doma (nikdo se ke mě na cestu nechce přidat a mám celkem obavy aby to nebyla spíš otrava jet sám) a příští rok letět zase do U.S.A. po dvou letech :)
17:15:17
21.07.2014
21.07.2014
bnjaro - bnzima
-> tunerlada: vrelo doporucujem zastavit v gordons tearoom braemar ... pytajte jara dam vam zlavu maps.google.com/maps?sadd
r=Glas...
01:10:26
21.07.2014
21.07.2014
bnjaro - bnzima
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : len kopa šutrov... pry zato nestoji