-> Klubko_: u dc musíš pro svařování hliníku přepólovat a stejně se nadměrně hřeje elektroda. pro slušné svařování je třeba AC.
-> Stepan FUN: budu muset reklamovat. Blbé je, že je na stavbě potřeba každou chvíli
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Svářeči (a sváření)
-> Klubko_: Na hliníci je nutný AC/DC..
-> Stepan FUN: ještě jsem to dnes koumal a skončil jsem u multifunkčních Omicronů www.gamasvar.cz/1898-mult
ifunkcni-poloautomaty TIG to umí, i ty Pegasy. Zapálení to má lift-arc, takže lepší, jak škrknutí
Není mi ale jasná jedna věc. TIG svařování to umí jen DC a v manuálu píšou jen o svařování ocelí. DC napětím se nedá svařovat hliník?

Není mi ale jasná jedna věc. TIG svařování to umí jen DC a v manuálu píšou jen o svařování ocelí. DC napětím se nedá svařovat hliník?
-> Klubko_: 160tku jsem v praxi nezkoušel, ale u 250tky o TIGu nic nepíšou... Pouze MIG/MAG, s příslušným modulem i MMA... Ale co jsem koukal na 160tku, tak tam by TIG měl jít. ;-) Dokonce to má i vývod plynu pro TIG hořák zepředu. Ale nenašel jsme HF, tudíž zapálení jedině "škrtunutím"...
-> radekp: Bohužel to vyzkoušený nemám. S TIGem jsem se setkal pouze v podobě profi mašin (osobně jenom na vyzkoušení na chviličku), Pegas 250 jsem si koupil do práce bez jakýkoli předchozí zkušenosti...
-> radekp: Bohužel to vyzkoušený nemám. S TIGem jsem se setkal pouze v podobě profi mašin (osobně jenom na vyzkoušení na chviličku), Pegas 250 jsem si koupil do práce bez jakýkoli předchozí zkušenosti...
-> JoseA: Má aj svetielko na pištoli ? mne sa s ňou robilo dobre len mi príde že ma to až zbytočne moc , výborne sa mi robí s radou 4000 čo máme na dielni
-> Stepan FUN: Nemáš zkušenost s PEGAS 160 T HF? Mám ji tak půl roku a už mi HF nefunguje:-/
-> StepaNoFUN 14.05.15 22:35:48: Chápu to dobře, že když budu chtít, tak tím invertorem PEGAS 160 MIG SYN OVO můžu svařovat elektrodou nebo "céóčko" nebo TIG?
Céóčko už mám a chtěl bych doma mít i TIG. Možnost mít MAG i TIG vjedné svářečce je ještě lákavější.
V popisu se nemůžu dočíst, jestli k tomu jde připojit flaška s CO2 a svařovat běžným drátem.
pokud jo, tak -> Jirik_Tuňák1983: prodám céóčko OMI165 + hořák 3m
Céóčko už mám a chtěl bych doma mít i TIG. Možnost mít MAG i TIG vjedné svářečce je ještě lákavější.
V popisu se nemůžu dočíst, jestli k tomu jde připojit flaška s CO2 a svařovat běžným drátem.
pokud jo, tak -> Jirik_Tuňák1983: prodám céóčko OMI165 + hořák 3m

-> Jirik_Tuňák1983 14.05.15 15:15:08: tunil sem káru za traktor, dával ji novou nápravu :D
-> Jarda/felda: Zase Tig bez HF asi ani nemá cenu zkoušet. Navíc kdo má rozumnej přístup k argonu?
-> Jirik_Tuňák1983: Jestli si chceš vyzkoušet to co jsem Ti posílal v odkazu, ale ve větším (Pegas 250), tak se stav... ;-)
-> Jirik_Tuňák1983: Jestli si chceš vyzkoušet to co jsem Ti posílal v odkazu, ale ve větším (Pegas 250), tak se stav... ;-)
-> Jirik_Tuňák1983 14.05.15 22:53:54: nej je asi TIG ale zase náročný na naučení, nejsnažší je CO s tim svařuje kdekdo
-> StepaNoFUN 14.05.15 22:35:48: To je taky jedna z věcí, proč mi COčko vrtá hlavou pořád. Honění "bludných proudů" jak říkáš. To je mi fuk, když svařuju traverzu.
Klidně bych koupil i nějakého CO2 Ajnhella, ale tam každou chvíli něco zlobí a když jen párkrát do roka něco smrknu a prolítne mi akorát záruka, tak je to celkem naprd.
Za odkaz díky, ale jak jsem říkal, 90% roku to bude ležet a pak budu honem honem potřebovat něco speciálního a k někomu nepřenosného udělat a na to věc za 19 000,- určitě kupovat nebudu.
Kdyby si to člověk mohl aspoň někde vyzkoušet a porovnat.
Takže když to tak shrnu, tak na plechy tloušťky automobilových je nejlepší CO2 a nic lepšího asi nevykoumám, chápu to správně?

Klidně bych koupil i nějakého CO2 Ajnhella, ale tam každou chvíli něco zlobí a když jen párkrát do roka něco smrknu a prolítne mi akorát záruka, tak je to celkem naprd.
Za odkaz díky, ale jak jsem říkal, 90% roku to bude ležet a pak budu honem honem potřebovat něco speciálního a k někomu nepřenosného udělat a na to věc za 19 000,- určitě kupovat nebudu.


Takže když to tak shrnu, tak na plechy tloušťky automobilových je nejlepší CO2 a nic lepšího asi nevykoumám, chápu to správně?
-> Jirik_Tuňák1983: Pokud Ti jde o místo a neřešíš tolik cenovku, tak invertorový COčko... ;-) Až na flašku je to prcek (mám kuwa velkou mašinu - pegas 250 mig/syn s možností MMA) a tahám to v autě prakticky neustále...
Na "doma" by Ti stačilo např. www.svartop.cz/svareci-te chnika/pegas-160-mig-syn-o vo-rychlospojka-horak-sg-1 5-3m?gclid=CPim...
Do No-gas bych nešel. Jednou jsem to s tím zkoušel a je to jako když mr*á a nemá kule... :-/
Jinak že se nedočteš minimální tloušťku materiálu je celkem běžný. Ono ani COčkem nesvařuješ 0,8 plech v "kuse", ale boduješ ho po kouskách. Akorát že u COčka nelovíš bludný proudy někde okolo a prostě kam ten hořák položíš, tam to svařuje.
Na "doma" by Ti stačilo např. www.svartop.cz/svareci-te chnika/pegas-160-mig-syn-o vo-rychlospojka-horak-sg-1 5-3m?gclid=CPim...
Do No-gas bych nešel. Jednou jsem to s tím zkoušel a je to jako když mr*á a nemá kule... :-/
Jinak že se nedočteš minimální tloušťku materiálu je celkem běžný. Ono ani COčkem nesvařuješ 0,8 plech v "kuse", ale boduješ ho po kouskách. Akorát že u COčka nelovíš bludný proudy někde okolo a prostě kam ten hořák položíš, tam to svařuje.
-> StepaNoFUN 14.05.15 21:46:44: No však to píšu, že to s invertorem na 0,8ku nebude žádná hitparáda, proto jsem se ptal. S trafačkou je to tak na silnější věci, tam slabý plechy nedám a nechce se mi zase vyhazovat za invertor, kterej sice vytáhnu na 230V prodlužce na zahradu, ale svařím s tím to samý jako tím Elektrokovem, protože jiné kovy než ocel nedělám. Spíše čumím po něčem co bude vhodné i na slabý plech. COčko mi tady bude ležet jak mrcha a ještě bude zabírat více místa než např. NO GAS v kufříku na trubičkovej drát. Všude ale uvádí max. tloušťku na sváření, ale nikde se nedočtu min.
Jen jako příklad: www.beno-praha.cz/e-shop- detail.php?id=8
Jen jako příklad: www.beno-praha.cz/e-shop- detail.php?id=8
-> Jirik_Tuňák1983: 0,8mičku invertorem? Pokud koupíš 1,6tky elektrody tak to "nějak" jde. Ale je to kuwa o rukách to na nějakejch 15-25A udržet...
0,8 jsem párkrát zkoušel a moc mi to nešlo, ale 1mm nerez jsem tím svařoval (elektroda 2mm) docela obstojně. Ale ten nerez se svařuje o dost líp (taky na něj mám docela slušný elektrody).
0,8 jsem párkrát zkoušel a moc mi to nešlo, ale 1mm nerez jsem tím svařoval (elektroda 2mm) docela obstojně. Ale ten nerez se svařuje o dost líp (taky na něj mám docela slušný elektrody).
-> Matthes, záškodník z TechWebu 14.05.15 21:29:15: A co plechy 0,8 apod. a invertor? Dá se s invertorem i bodovat bez průpalu takového plechu?
Jinak proč po něčem koukám. Ta trafačka je asi 30ti nebo vícekilová a máme jí na vozíku s podvozkem, takže manipulace trochu komplikovanější. Na slabší plechy to není to pravé. Zkusím k ní někde vyhledat návod, co se do ní dá vůbec používat za elektrody.
Jinak proč po něčem koukám. Ta trafačka je asi 30ti nebo vícekilová a máme jí na vozíku s podvozkem, takže manipulace trochu komplikovanější. Na slabší plechy to není to pravé. Zkusím k ní někde vyhledat návod, co se do ní dá vůbec používat za elektrody.
-> Jirik_Tuňák1983: To si radsi kup invertor.
Doma máme jen trafosvářečku po dědovi, je to kvalitní stará škola ELEKTROKOV JS 90-3. Svařit něco potřebujeme jen velmi zřídka, takže COčko pro naše použití postrádá skoro smysl, většinu času by tady leželo. Pokud bych chtěl mít něco menšího po ruce na věci po baráku a občas něco k autu bez flašek, co třeba nějakej NO GAS poloautomat? Jen je k tomu podstatně dražší drát než k CO2. Dají se s tím v pohodě i slabší plechy?
-> Bagrr- máma mele Emu 14.05.15 14:58:04: Co to je za místo? Já vařil s elektrodou minulej tejden.
Tři balíky elektrod po dědovi s vybledlejma popiskama a hledal jsem mezi nimi ty správné. 


Já se snad nakonec s tou elektrodou naučím :D :D :D
-> Petrson: oboje má něco do sebe, ale funguje to +- stejně.
Co používáte proti rozstřiku, separační sprej nebo pastu?
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Ostatní kontakty byly v pohodě...
-> radekp: Nj klasika. Kdyz uz jsi v ty udrzbe tak podotahuj vsechny spoje na silovym vedeni jak plus tak minus.
Tak svářečku jsem krásně zabalil, zalepil a hledal na netu cenu přepravy. Jelikož svářečka váží přes 30 kg, stála by doprava přes 400 a tak jsem se rozhodl opravit si to sám, resp. s kamarádem. Dnes jsme ji rozebrali a bylo to samozřejmě relé. Po půl hoďce koumání a proměřování jsme relé otevřeli a zjistili, že je přilepený kontakt relé. Facepalm. Relé jsme procvakali ručně, očistili kontakty a vše je jako nové
. Jsem rád že jsem ušetřil za poštovné, kamarád už mi volal, že 50A relé koupí za 420,-

nebo když vařím po vodorovně shora třeba rám tak je to ok ale vodorovně zespod zase katastrofa ale to asi bude tim že to ještě tak dobře neumim ?
-> Matthes, záškodník z TechWebu: no vidiš to mě nenapadlo ! já to zítra vyfotím.
-> radekp: Jo tak. No to neres a reklamuj. Tohle relatko dost trpi provozem a stejne se ti to zase stane... Jedine, ze bys rele potom nahradil stykacem. Na druhou stranu na domaci pouziti to asi ani nema smysl resit...
-> škoda caddy: Rychlost posuvu? To by chtelo videt.
-> škoda caddy: Rychlost posuvu? To by chtelo videt.
kluci mam dotaz, mam nový céočko cemont předtím jsem měl ceboru.
jde o to že když vařím nějakej delší svár třeba 20 cm, shora dolů nebo opačně tak mi prostě teče rychlejc než vařim... čím by to mohlo bejt ? nastavenim ?
jde o to že když vařím nějakej delší svár třeba 20 cm, shora dolů nebo opačně tak mi prostě teče rychlejc než vařim... čím by to mohlo bejt ? nastavenim ?
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Díky za tip, svářečka je 2 týdny před uplynutím záruční lhůty, uvidíme co k tomu řekne prodejce...
-> radekp: Tak bych to videl na to rele, co je na ridici jednotce. Posuv je napajenej ze svarovaciho proudu, takze proto nejde oboje.
Jen pro info, rele spina primar toho trafa.
V GME nebo v GESu bude to rele za par korun.
Jen pro info, rele spina primar toho trafa.
V GME nebo v GESu bude to rele za par korun.
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Zapnu svarecku, stlacim tlacitko na horaku, pusti se plyn, pri domacknuti pouze cvakne rele. Nejde ani posuv drátu, ani proud do drátu.
-> radekp: Tyjo nadech, vydech, nadech a popis to jasne.
Zapnes svarecku, stlacis tlacitko na horaku a stane se co? Pokud jen cvakne rele a vubec nic se nedeje, tak se zrejme spalily (opalily) kontakty toho rele.
Pokd jede posuv dratu, ale nesvaruje to, tak muze byt problem na silovym vedeni, tzn projit vsechny spoje jak -, tak +. Taky se obcas povoli sroubek v samotnym horaku a ten pak vlivem proudu vyhori a nefunguje to. Zvenku to nemusi byt videt.
Zapnes svarecku, stlacis tlacitko na horaku a stane se co? Pokud jen cvakne rele a vubec nic se nedeje, tak se zrejme spalily (opalily) kontakty toho rele.
Pokd jede posuv dratu, ale nesvaruje to, tak muze byt problem na silovym vedeni, tzn projit vsechny spoje jak -, tak +. Taky se obcas povoli sroubek v samotnym horaku a ten pak vlivem proudu vyhori a nefunguje to. Zvenku to nemusi byt videt.
Dotaz: Mám Einhell 170 a v pátek mi přestala fungovat - na jakýkoliv stupen pouze cvakne relé, ale proud do ní nejde, stejně tak posuv drátu. Na desce je skleněná pojistka, ta je ok.
Stalo se to někomu?
Stalo se to někomu?
-> Klubko_: mám jí danou z čela v kleštích...mám na tom luxusní kleště takový maličký lehučký :) hrozně dobře se vaří v pozicích :)
-> Maty110l: opatrně, aby věděli, co je žebř 
tyvole to vypadá, jako bys tu elektrodu držel v ruce a ne v kleštích

tyvole to vypadá, jako bys tu elektrodu držel v ruce a ne v kleštích

-> Stepan FUN: a bez žebřa ve 3 metrech :-D napohodu
-> Maty110l: Bez pažení... :-D
-> Tommyk: Možná by to dokázal vystavit ještě tak "nadřízenej orgán" tý svářečský školy, jiná asi ne.. Resp. tohle jsem vždycky řešil s tou školou, co vydala původní certifikát: telefon - doporučenej dopis - platba - duplikát.. osobně vyzvednuto jen když se to hodilo.. Týká se základních kursů a zkoušek EN 287-1, od těch A6 kartiček se duplikáty nedělaly..
Chlapci potřebuju udělat duplikát k svářecímu certifikátu (originál má firma, kde jsem dal výpověď). Nevíte jestli mi to udělá kterákoliv svářecí škola nebo jen ta, u které jsem to dělal? Ptže ta u které jsem to dělal je přibližně 300km od mého bydliště... 

-> DEKODOVAC 31.01.15 19:29:09: nádoba k Orlík JSK?
Jak to uvnitř před čištěním vypadalo? Mám tuhle nádobu a rok výroby je kolem 1970, tak už mám přeci jen trochu pochybnosti o stavu nádoby, aby se mi neproběhla po dílně.

-> Stepan FUN: Nu, zkušební tlak by měl sice vždycky určovat konstruktér nebo projektant (ten typicky u potrubí) podle příslušných norem, kterých je 6. půlek, ale když zhruba víš, co děláš a vykonáš správný opatření (třeba není dobrý při TZ na tý tlakový nádobě sedět), maximálně uděláš místo NDE zkoušku destruktivní. Asi nejhorší varianta TZ je, když poučenej amatér použije jako vnější zdroj tlaku klasickou přepravitelnou láhev.. těch 200 barů je fakt mazec..
Všiml jsem si třeba, že (často laminátový) nádoby k pískovým filtracím v čističkách, bazénech apod. mají zkušební tlak dvojnásobek provozního a přitom jsou za běžných podmínek beztlaký. Patrně proto, že po ucpání se tlakovejma stanou, ale taky jsem dál nezkoumal.
Tlakový zkoušky vodovodů a kanalizace jsou extra kapitola, tam ani projektanti nevědí, co by měli předepsat, je to potrubí kategorie 0 dle EN, ale platí i ČSN.. a zkoušky pak páchá až dodavatel - zcela dle vlastního uvážení.. a experty, který chtěli třeba prakticky neodvodnitelný rozvody technických plynů zkoušet na těsnost a pevnost vodou, už jsem potkal taky..
Všiml jsem si třeba, že (často laminátový) nádoby k pískovým filtracím v čističkách, bazénech apod. mají zkušební tlak dvojnásobek provozního a přitom jsou za běžných podmínek beztlaký. Patrně proto, že po ucpání se tlakovejma stanou, ale taky jsem dál nezkoumal.
Tlakový zkoušky vodovodů a kanalizace jsou extra kapitola, tam ani projektanti nevědí, co by měli předepsat, je to potrubí kategorie 0 dle EN, ale platí i ČSN.. a zkoušky pak páchá až dodavatel - zcela dle vlastního uvážení.. a experty, který chtěli třeba prakticky neodvodnitelný rozvody technických plynů zkoušet na těsnost a pevnost vodou, už jsem potkal taky..

-> Jozka: Díky za poučení. Kdysi jsem "vyráběl" vzduchojem na T148 (svařil jsem ze 2 jeden, protože origo byl nesehnatelnej) a tlakoval jsem to na nějakejch 15bar wapkou. Provozní tlak tam byl asi 8bar, maximální nějakejch 10bar... A vydrželo to. :-) A potrubí (vodovod kvůli těsnosti) jsme většinou tlakovali na maximum, co měly psaný trubky, nehledě na provozní tlak. Jinak jsem to dál nezkoumal.
V práci máme kompresor (ostatně jako většinu větších zařízení) "Mimo provoz" aby se tlakovky a revize řešit nemusely, takže jediný co se zkouší, tak je nádrž na naftu. Taky tam byl "odborník", kterej vymyslel, že se bude muset odtlakovat. Poslal jsem ho do pr. s tím, že to je beztlaká nádrž a že s těma 10cm dírama zvrchu to fakt natlakovat nejde. Tak vymyslel, že se bude muset napustit vodou do plna, aby se zjistilo jestli někde neteče. Výbornej nápad, protože se do tý nádrže nedá dostat (z vrchu je největší díra cca 15cm), takže z toho tu vodu nedostanu ven. Nakonec dorazil jinej, kterej rozumně prohlásil že ten první je debil a že tohle se zkouší provozní kapalinou, čili naftou, takže ji stačí napustit plnou a zkouknout že to nikde neteče. :-)
V práci máme kompresor (ostatně jako většinu větších zařízení) "Mimo provoz" aby se tlakovky a revize řešit nemusely, takže jediný co se zkouší, tak je nádrž na naftu. Taky tam byl "odborník", kterej vymyslel, že se bude muset odtlakovat. Poslal jsem ho do pr. s tím, že to je beztlaká nádrž a že s těma 10cm dírama zvrchu to fakt natlakovat nejde. Tak vymyslel, že se bude muset napustit vodou do plna, aby se zjistilo jestli někde neteče. Výbornej nápad, protože se do tý nádrže nedá dostat (z vrchu je největší díra cca 15cm), takže z toho tu vodu nedostanu ven. Nakonec dorazil jinej, kterej rozumně prohlásil že ten první je debil a že tohle se zkouší provozní kapalinou, čili naftou, takže ji stačí napustit plnou a zkouknout že to nikde neteče. :-)
-> Stepan FUN: Prostě těch 1,5 není dogma..