-> Václav Vašák 15.08.23 09:37:19: Po poskládání obou našich fichtlů (vlastně tří, ale ten první složený nikam nejel - jenom na technickou a zpátky) vůbec nebyl čas něco testovat - prostě jsem to složil, zajel na technickou, druhý den na úřad přihlásit a další den se mělo vyrážet, ale když přijel kamarád se svým Mustangem a viděl jsem, v jakém je stavu (motorka, ne kamarád), tak jsem ten stroj komplet rozebral taky a jeli jsme o den později - hned po opětovné kompletaci.
Můj stroj (Jawa 555) má původní klikovku, ale nový výbrus (byly tam hlubší vrypy, takže mi to vybrousili na III. výbrus) a nový píst na 2 kroužky (původní píst měl kroužky 3). Chtěl jsem sice ještě vyměnit pouzdro pístního čepu, ale nebyl čas to někomu zadat včetně vyúhlování (rozhodnutí o výletu bylo rychlé a kamarád měl čas jen do neděle), takže jsem nechal čep s vůlí v pouzdru...
Motor v kamarádovém Mustangu měl válec bez větších vrypů, ale píst i pístní kroužky poškozeny někým, kdo to kdysi rozebíral, takže též dostal nový píst a kroužky (pro I. výbrus - kdysi už někdo válec vybrousil).
Do obou strojů jsme lili směs v poměru 1:25.
Jawa 555 má předepsáno 1:24 (při záběhu do ujetí 1000 km dokonce 1:16)
- já do 555 M2T, kamarád do 23A syntetický Castrol Power Racing (nedal si říct, že to do Pionýra nepatří

).
Předstih jsem u obou strojů nastavil přesně dle technické dokumentace k danému stroji.
Kamarád říkal, že mu to jede parádně a že většinu cesty jede na půl plynu, zatímco mně to moc nejelo a jel jsem skoro furt na "plnej". Kdybych neměl cca dvojnásobnou spotřebu paliva, než kamarád, tak bych si řekl, že je to v pohodě, že mezi našimi stroji je pár desetiletí vývoje (1958 vs. 1981) a o třetinu rozdíl ve výkonu (2,2 vs. 3,5 K). Ale ta spotřeba mnohem vyšší, než udává výrobce a neschopnost dosáhnout výrobcem udávanou max. rychlost na rovině mne přesvědčuje o tom, že někde je něco špatně. Když ne v zapalování, tak v karburátoru. Ale jak jsem to poskládal, tak to ujelo bez závady celý výlet (cca 600 km - nevím přesně - jediná závada byla, že mi po ujetí 300 km přestal fungovat tachometr

). Kamarád v půli výletu řešil vynechávání zapalování - odlupující se karbon ze svíčky zkratoval elektrody - předpokládám, že to mohlo být tím syntetickým olejem...?
Jinak to, že za studena to jede o poznání lépe, než po za(pře)hřátí nevnímám jako závadu, ale jako vlastnost - dělal to už můj první Pionýr (Jawa 20 1967), u nějž jsem motor měl v dobrém stavu - jezdil přes 70 po rovině a 65 do kopce; taktéž všechny ostatní fichtly, na kterých jsem kdy seděl, když se někde ve stoupání přehřály, tak pak jely hůř, dokud motor nevychladl...
...dokonce si pamatuju, že v manuálu byla zmínka o tom, že je dobré při jízdě z kopce vypnout zapalování a nechat motor chladit nezapálenou směsí paliva.
