skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Nápravy - alkyton nebo komaxit?
-> Viči: nejlepší budeš mít plnič a akrylát kterým se dělají laky aut.. ale nevím jak se plniči bude líbit pozink.. jedině pod něj ještě koupit zaklad na lehký kovy..ale ja to zaručeně kvalitní..
Zdravim chaloši, mám takovej dotaz, protože tady z té diskuze nejsem moc chytrej.
Mám nápravu celou odlakovanou, otryskanou a galvanicky pozinkovanou a řeším problém jakou povrchovou úpravu. Komaxit? Galvinol + alkyton? Nějaká jiná barva, nebo dokonce dvousložková? Chci aby to vydrželo a neloupalo se to. Jinak je to na auto, který nejezdí v zimě, ale jaro až podzim pořád. Díky za rady.

-> Fén: fosfátování dělají snad jen velké firmy,ale mi toto neděláme,mi právě používáme tan zinek základ,a na hliník máme odmaštovací lázně
-> johaning: By se ale mělo pod práškovou barvu.
-> jarda.u1: napíšu klidně sem,u nás kolo se vším co jsem psal níže,at jeto al disk nebo fe disk tak cena bez dokladu 480,- za kus,bez pískování,jen lak,a pro známé a kamarády ceny jsou samozřejmě nižší
-> johaning: tyhle disky uz neresim,ale kamarad by mozna potreboval udelat kola.Kolik uctujes za kolo?Klidne sz

-> Fén: nene to nedělám
-> johaning: Fosfátování a pasivaci děláš taky?
-> jarda.u1: tak to dej kemě a uvydíš

-> johaning: jasne,rozumim,asi tehda neco zanedbali

-> jarda.u1: tak ono po opískování,se musí co nejdřív stím pracovat,ted mám namysl železo,nesmý chytit lišku,pak už jeto jen na znovuopískování
-> johaning: lopalo se to,jelikoz to zacalo reznout pod barvou
a kdyz dělá komaxit prasklinky,tak je tam moc barvy,a nebo to dělá špatně nanešenej lak na vrchní barvu
-> jarda.u1: tak jestli se oloupali,tak byli mastny,když je něco pod komaxit mastné,loupese to!!!!!
-> johaning: tak v pripade mych plechacu na wintercaru tomu asi tak nebylo,jelikoz se za 2 zimy oloupaly uplne nehorazne.
-> jarda.u1: tak každopádně se musí po opískování protáhnout pecí,a to na dobu 30min. a teplota 200 stupnů,tak byto měli dělat všechny lakovny,ale nedělají.Já například používám jak na hliník tak železo základ s obsahem zinkového prášku a to s podílem 85%,a jako příklad Eidyho příčka motoru mi prošla 3krát pecí.Ještě něco???Zodpovým
-> johaning: řádně udělaná předúprava obnasi co?Ja mel vzdy opiskovano a potom hned komaxit.
Komaxit se nemůže loupat,pokud je řádně udělaná předúprava
-> Tuner#2: o.k.

-> jarda.u1 17.12.10 20:31:53: JJ kola byli použitý, tak následoval písek a komaxit, odstín chromlak nebo tak nějak. Až za dva roky se brousil a leštil límec.

-> Tuner#2 01.12.10 22:52:18: Tys mel na tech predchozich kolech komaxit?Na okruhu to spis rozstrelim cely,nez by se zacala ta barva loupat 

mužu si to schrnout proč né komaxit ? je měký praská a v rohách rezne ?
-> Matulo: google poradí firmu , ráta sa to na váhu krát nejaký koeficient zhruba 1€ za kilo ako kde , nato poriadny lak a prežije to
-> jarda.u1 01.12.10 22:48:17: Vem to na okruh a pravda se ukáže
Mě se to objevilo před 3 rokama kdy jsem byl prvně v Mostě. Na nových kolech to nedělá ty jsou z výroby mokrou barvou nebo nevím čím to stříkají.

-> Matulo: komplet predna a zadna naprava, kde netusim, nechaval si to robit kamos ...
-> Tuner#2 11.06.09 15:01:28: mam stejnou zkusenost s plechacema v komaxitu.Na alu kolech nemuzu mit vsak pripominku.
-> afro100: A kolko veci mi za tu sumu pozinkuju? A kde? diky! 

-> Matulo: keby si to nechal nazinkovat normalne, tak by ti to za tych 70 € spravili ...
-> Tuner#2: Tuto zingu som kupil v pixli takze to asi budem striekat kompresorom... Ale tiez to nebolo najlacnejsie! S tym orig. zakladom, riedidlom a penetratorom som za kilovku vysolil 73eur... Tak snad to vydrzi aspon 5 rokov... 

-> Matulo 01.12.10 22:26:33: Tyhle barvy ve spreji nikdy nenahradí kvalitní zinek ať už galvanický, či žárový, který jde ale aplikovat pouze na některé díly. navíc galvanický se dělá s různou příměcí chomátu, který jeho životnost/odolnost ještě prodlužuje.
-> fidelmc: kyselina čpavková, ale je to vyčtené, nikdy jsem to nezkoušel.
-> Tuner#2: Este otazocka... Pozinkovanie nejakou speci metodou vo firme ktora sa tym zaobera je asi dost drahe... Kupil som si zinkovu farbu ZINGA od Chemolaku... Mam k tomu aj zaklad pod to a aj penetrator co pride zasa na to a potom uz sa to moze striekat vrchnou farbou... Bude to stacit ked to nazinkujem iba takto sam sebe si doma??? 

-> Zazaa 01.12.10 13:03:55: Zní to logicky, ale když jsem u nás v jedné práškové lakovně říkal o problému co mám na kolech (a ten problém byl hlavně na předních a to jemné popraskané vlásenky vůbec nehten neznatelné, zato z blízka dost viditelné) tak mě řekli, že to je vlivem ořívání kola od brzd a jeho chladnutím...
-> Zazaa 01.12.10 15:11:23: Našopování dělá hlavně na svodech kuličky a hliník jakoby stáká v těch kuličkách pryč pokud je tam jak říkáš větší teplota.
-> Matulo 01.12.10 11:50:03: Proč ne, hlavně to pak chce na zinek základ na lehké kovy...
-> ondie 01.12.10 15:11:13: NJ mám úplně stejnou zkušenost viz. reakce na Zazuu.
-> Zazaa 01.12.10 15:11:23: Našopování dělá hlavně na svodech kuličky a hliník jakoby stáká v těch kuličkách pryč pokud je tam jak říkáš větší teplota.
-> Matulo 01.12.10 11:50:03: Proč ne, hlavně to pak chce na zinek základ na lehké kovy...
-> ondie 01.12.10 15:11:13: NJ mám úplně stejnou zkušenost viz. reakce na Zazuu.
Nekde jsem cetl, ze pred barvenim pozinkovanych veci, by mel zinek jakoby zestarnout, kdyz se natiraly strechy baraku z pozink. plechu, nebarvily se hned, par dni se nechala strecha bez barvy a az to bylo matny tak teprv barva. Dokonce se to pro urychleni mohlo natirat nejakou kyselinou myslim(pak se to oplachlo vodou). Cerstvy zinek je jakoby mastny ne? Jen me zajima, co pridavaji do zinku, jednou je stribrny (ze by nejakej ten chromat?nebo to je nikl? to je pak domodra ne) jednou zluty. Jsem zvedavy, ja nechal zinkovat galvanicky kozliky a spodni drzaky, hlavu svyslaku, tehlici a vsechny sroubky a matice predni napravy a neco pak natrel syntetikou. Jinak ramena a napravnici opiskoval+antikoroz. zaklad+syntetika. Proste klasika stetka, uvidim jak se to povedlo, auto jezdi 2x tydne a stoji venku
-> Zazaa: Aha,tak díky.. tak dáme štětcem černou matnou na vejfuky..
-> Matulo: vyznam to ma..a ten ze mas 100perc. istotu ze ta to prezije. Pod komax sa nedava nic a ked sa odlupne tak to hrdzavie aj pod nim a lupe sa to komplet...a alkyton je mäkky cize ten sa lahko poskodi odrenim no da sa hoci kedy pretriet. Cize je to velke + zinok.
-> ondie: nevydrzi
vzhledem k tomu ze se vypaluje nejak do 200 stupnu tak na svodech shori
nevydrzi tam ani zinek
dobre drzi sopovani hlinikem , ale na aute co jezdi na LPG ktere ma asi vetsi teplotu vejfuk. plynu slezlo i to :(
vzhledem k tomu ze se vypaluje nejak do 200 stupnu tak na svodech shori
nevydrzi tam ani zinek
dobre drzi sopovani hlinikem , ale na aute co jezdi na LPG ktere ma asi vetsi teplotu vejfuk. plynu slezlo i to :(
-> Tuner#2: Teď když nad tim přemejšlim,tak sem měl taky kdysi kolo (jupiter v komaxu) co mělo na sobě vlásečnicový praskliny a celkem dost...akorát pochybuju,že je to od tepla,to spíš to kolo pracuje a trochu se kroutí..což je fakt že komaxit moc rád nemá..
-> Zazaa: super je to na kolech. Roztekl se mi stejskanec na disku a odfouklo kolo při závodech.
-> Tuner#2:
-> Kapřík: Tak se na to asi vyprdnu,ale třeba přijde nějaký dobrodruh,co to i vyzkoušel..
-> Zazaa: co z toho plyne? vydrží,nevydrží?
-> Kapřík: Tak se na to asi vyprdnu,ale třeba přijde nějaký dobrodruh,co to i vyzkoušel..
-> Zazaa: co z toho plyne? vydrží,nevydrží?
-> Tuner#2: vlivem tepla praskova barva nepraska, ale naopak mekne
Ma nejaky vyznam pozinkovat diely na ktore neskor pride alkyton alebo komaxit? Alebo je to zbytocne? Diky
-> ondie: nevydrží v žádným případě

-> ondie 01.12.10 02:14:48: Vzhledem k tomu, že mě vlivem tepla popraskal i na kolech, tak na vejfuk rozhodně ne.
Testoval někdo v komaxitu vejfukový parohy ?
Udělá to něco ?
Udělá to něco ?

-> Pilot 105: no my samozrejme vse pred strikanim protahujeme peci na dobu 30min,a vetsinou to zinkovani je delsiho data po tomto procesu.
-> johaning: Je několik další možností jak "bublání" zamazit, ideálně lakovat po delší době od zinkování (dojde k samovolnému odvodíkování), nebo díl odvodíkovat tepelně (vypálit v peci). Bohužel v lakovnách o tom buď nevědí nebo na to .....
Také záleží na technologii zinkování, podle toho se musí zvolit čas a teplota vypalování v peci, nebo se nemusí odvodíkovat vůbec, protože materiál se při zinkování nenavodíkuje.
Podobné problémy mají v lakovnách třeba s porézními materiály jako je litina apod. Chce to vybrat tu správnou lakovnu, kde pracují lidé kteří tomu rozumí, což je občas problém.
-> matisek: Nepěkný povrch po žárovém zinkování může být způsoben více faktory, většinou to bývá krátká doba zinkování, díl se nestačí prohřát na teplotu lázně.
Také záleží na technologii zinkování, podle toho se musí zvolit čas a teplota vypalování v peci, nebo se nemusí odvodíkovat vůbec, protože materiál se při zinkování nenavodíkuje.
Podobné problémy mají v lakovnách třeba s porézními materiály jako je litina apod. Chce to vybrat tu správnou lakovnu, kde pracují lidé kteří tomu rozumí, což je občas problém.
-> matisek: Nepěkný povrch po žárovém zinkování může být způsoben více faktory, většinou to bývá krátká doba zinkování, díl se nestačí prohřát na teplotu lázně.

-> Pilot 105: ano existuji praskove barvy na zinkovany material,ale i s tema to neni kolikrat moc dobre.My vzdy na to zakaznika upozornime,ze by to mohlo udelat neco,ale jak rikam,jak ktera barva to udela.
-> palinator: kdyz se smicha s redidlem S6300 tak lze to natirat,je to pak jako mokra barva.
-> ondie: Záleží na technologii gal. zinkování, jsou technologie při kterých nedochází k tzv. navodíkování oceli při zinkování, které způsobuje tyto problémy, záleží na jeho stupni, podle toho se povede, nebo nepovede povrch nalakovat. Každopádně existují práškové barvy spec. určené na pozinkované materiály, které tento problém odstraňují. Já osobně s tím nikdy neměl problém, ale žárově zinkované věci jsem nikdy lakovat nenechával, pouze galvanický pozink s černým chromátem.