skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Lpg pro lpgisty
-> lacko: Tak lpg samozřejmě není pro někoho, kdo najezdí plácnu 5000/rok a míň. Ovšem jinak ty zmíněný vícenáklady moc nechápu. V mým případě to bylo dtto jenom 200Kč+200Kč/2 roky za revizi a emise. Ze zvědavosti jsem si střihnul i repasi reduktoru a další po 100tkm(600+600Kč) a výměnu filtru (50Kč). Celkově jsem na 105tce na plyn nalítal asi 180tkm na plyn s počáteční investicí 12000Kč. S "vícenákladama" na lpg to dělá nějakých 15tisíc/600eur. Přibližná úspora oproti benzínu při spotřebě 7,5l lpg celkem asi 150tkč. Pravda, je po třeba do toho započítat i to, že jsem studiem problematiky a amatérským troubleshootingem strávil dost času, ale to je prostě daň za to, že nesnáším, když používám něco, čemu nerozumím resp. jsem kolenovrt :)
najviac ma sralo to,ze ten pan uz tam nerobi, a ten po nom co dosiel, to tak rozladil, ze to pri 60-ke trhalo ale ozves sa a posle ta do pr..le a emisnu ti nespravi, ale uz je tomu 5rokou, formanka som predal teraz sedlam feldu som spokojny,6-6,5litra na100km vpohode plyn ma prestal bavit. na plyn je to lacne jazdenie, lenze udrzba, nie je pre moju penazenku.
-> lacko: Emisák, kterej lpg rozumí, to našteluje tak, že to splní emisní limity a dá se s tím i jezdit. Samozřejmě, pokud je motor, zapalování a lpg bordel v pořádku.
Pokaždý, když jsem jel na emise, tak chlápkovi stačilo jenom mikroskopicky poladit šroub bohatosti na reduktoru, aby uspokojil měřák. Nijak přenastavovat jsem to po něm nemusel.
Šáhnout mi na nastavení škrťáku, pracky bych mu urazil :)
Pokaždý, když jsem jel na emise, tak chlápkovi stačilo jenom mikroskopicky poladit šroub bohatosti na reduktoru, aby uspokojil měřák. Nijak přenastavovat jsem to po něm nemusel.
Šáhnout mi na nastavení škrťáku, pracky bych mu urazil :)
oni to tam nastavia podla noriem, ake maju byt on sa nestara ze to rano nenatocis
-> lacko: Pán na emisnej by si měl drobátko nastudovat teorii alternativních pohonů a motorů obecně. Podotýkám, že lpg teorie není v tomhle ohledu v rozpru s praxí.
nechcem tarat, mne to vysvetloval pan na emisnej,musis mat trocha vecsie otacky na benzine cc950-1000ot. aby ked prepnes na plyn, aby sa ti to drzalo na 850-950ot. priklad. no problem bol ze za studena nestartoval, ubral na predstihu ale ja som si spravil ciarku na rozdelovaci,a natocil som ho spet,mozes mat maly predstih, mne to nastartovalo na benzine na pretocenie, a na plyn tiez len som mu musel trochu nacukat plynu.a drzat mu trochu otacky kym sa trochu nezohrial.....bohatost na zmesi, to neviem kolko nastavil.
Jak se to chova pri jizde na LPG ? Skube, neni to line ? Pokud ano, tak me napada moc pritazeny sroub bohatosti LPG. Pokud se to za jizdy chova OK, tak bych videl problem v membranach v reduktoru.
Volnoběh na benzín jsem šteloval včera, paráda, motor ani neklepne, sem tam minimálně zaškobrtne, ale to je normální. Na LPG drží o dost nižší volnoběh, ale šroubkem na směšovači to doladit nejde. Na obě strany už začne ubírat, takže dolazeno na max.
Další problém co se nyní vyskytl je to, že to nestartuje studené. Ani na benzín ani na LPG. Co to dělá je když dám plnej plyn, tak to kucká tak na 400ot a dál se tomu nechce. Připadá mi i že je to tak na 2 válce, občas to povyskočí a naběhne na 3. Po 5ti minutách trápení se to ohřálo a začal se chytat 4tý válec. Pak jsem jel až se prohřála a držela volnoběh ok, tak jsem si s tím pohrál a teplý to frčelo luxusně. Mohl jsem jet od 1000, při 1500 se trošku zadusila a při 1700už zase frčela neohroženě vstříc vyšším otáčkám. Pokud bych jezdil obvyklý styl ( 2000 - 3000 ot ) tak o tom ani nevím. Proto se mi zdá, že to tak bylo perfekt, ale teď nevím co s tím dál.
Svíce nové brisk na LPG, palec + víčko nové, zítra dám ještě kabely abych eliminoval problém v zapalování.
Ještě jsem si všiml, že z volnoběhu se to trochu hůře sbírá a jedinou poslední věc co jsem nekontroloval je předstih.
Co vy na to?
Další problém co se nyní vyskytl je to, že to nestartuje studené. Ani na benzín ani na LPG. Co to dělá je když dám plnej plyn, tak to kucká tak na 400ot a dál se tomu nechce. Připadá mi i že je to tak na 2 válce, občas to povyskočí a naběhne na 3. Po 5ti minutách trápení se to ohřálo a začal se chytat 4tý válec. Pak jsem jel až se prohřála a držela volnoběh ok, tak jsem si s tím pohrál a teplý to frčelo luxusně. Mohl jsem jet od 1000, při 1500 se trošku zadusila a při 1700už zase frčela neohroženě vstříc vyšším otáčkám. Pokud bych jezdil obvyklý styl ( 2000 - 3000 ot ) tak o tom ani nevím. Proto se mi zdá, že to tak bylo perfekt, ale teď nevím co s tím dál.
Svíce nové brisk na LPG, palec + víčko nové, zítra dám ještě kabely abych eliminoval problém v zapalování.
Ještě jsem si všiml, že z volnoběhu se to trochu hůře sbírá a jedinou poslední věc co jsem nekontroloval je předstih.
Co vy na to?

-> Kounect: Stěžejní otázka: funguje správně volnoběh na benzín?
Tož nemám, ale někam zajedu, to je na minutku
Jinak jde o to - motor Fakan 136, distanční podložka pro vyrovnání, karburátor neznámý ( vzhledem k tomu, že mám ruční sytič, předpokládám, že je tam origo 120 starej ( SEDR? )).
Co když tam dám Fakaní? To by mělo být ok ne? Když jo, počítám se zapojením automatického sytiče, ale nevím jestli i tak tam zůstává distanční podložka?

Jinak jde o to - motor Fakan 136, distanční podložka pro vyrovnání, karburátor neznámý ( vzhledem k tomu, že mám ruční sytič, předpokládám, že je tam origo 120 starej ( SEDR? )).
Co když tam dám Fakaní? To by mělo být ok ne? Když jo, počítám se zapojením automatického sytiče, ale nevím jestli i tak tam zůstává distanční podložka?
-> Kounect: jestli mas stroboskop,tak predstih neni problem.
Mám na mysli Fakan r.v.1991 čistej karbec
Já to spíš myslel z druhé strany, jestli se v tom už někdo nevrtal a nerozladil tak, že by to teď chtělo seřídit, tak se ptám, jestli je možné to rozdělovačem i přes elektronickou krabičku "ladit".
Jinak jsem našel, že dám předstih na 10° aby to na LPG fungovalo nejlépe a do toho už sahat nebudu, pak budu řešit karbec mno. To už se ptám jinde, zda LEDR karbec by byl ok.
Pamatuju sousedovo Fakana, který na LPG fungoval perfektně, včetně volnoběhu. A byl to 91 karbec. Proč by nemohlo obdobně fungovat to samé v Rapidu?
Jinak jsem našel, že dám předstih na 10° aby to na LPG fungovalo nejlépe a do toho už sahat nebudu, pak budu řešit karbec mno. To už se ptám jinde, zda LEDR karbec by byl ok.
Pamatuju sousedovo Fakana, který na LPG fungoval perfektně, včetně volnoběhu. A byl to 91 karbec. Proč by nemohlo obdobně fungovat to samé v Rapidu?

-> Kounect: jestli to mas v 742,tak menis predstih pootocenim rozdelovace.Ale nevim zda tim neco vyresis ohledne toho volnobehu,spis si ten motor muzes jeste vic rozladit.Volnobeh se neladi na rozdelovaci.
Já bych měl otázku, když mám 136 motor, LPG BRC a kraví volnoběh, dá se ještě laborovat s předstihem i když je tam elektronický z Fakana? Slouží ta krabička jenom na "převod signálu" nebo i "něco řídí" - upravuje předstih sama do správna i když budu hejbat s rozdělovačem?
pomalu mi padaj otáčky na lpg, na benzín je to v pohodě, lankem to neni to by to delalo i na benzín.cim to muze byt. chova se to jak kdyz se zasekává plyn.
-> King: Svíčky to jsou Brysk do feldy, sem přišel řekl že chci svíčky do feldy a bylo to
. Elektrodovou vzdálenost bohužel neznám
, ale dělá to svíčka pouze na prvním válci, ostatní jsou úplně v pořádku. A Lpg je tam nějaké s počítačem nebo co a bylo štelované naposledy v létě.


-> Toušík: Tak předně, co je to za svíčky? Jaká je elektrodová vzdálenost?
Kdo naposled šteloval LPG?
Kdo naposled šteloval LPG?
No jo ale ten dokument mě doporučil použít nové svíčky :-D což dělám každejch 500Km, já bych spíš potřeboval jak to odstranit 

-> Toušík: aa.bosch.cz/download/.../
plakat-2009-01.pdf
Ahoj! Mám takovej dotaz mám feldu na takové to ježdění, kam se jen dostane, problém je, že mě po 500Km začne strašně bouchat. Už několikrát mě to roztrhlo ten kryt motoru. Pak vyměním svíčku na prvním válci a zas v pohodě. A takhle to musím dělat pomalu pořád. Prostě mě to tu svíčku upaluje. Když jedu na benzín tak jsem to moc necítil, ale asi odchází taky. Asi to bude spíš otázka el. ale poptám se i tady. Díky moc za rady!
-> King: Jo chápu... s tím sem fakt moc netočil. Jde o to, že to jinak funguje a vypadá to, že i spotřeba je dole. Teď moc nejezdím tak těžko posoudit. Ale jak to budu mít ověřené z delšího užívání dám vědět. Prostě kromě spotřeby fungují - starty, atuomatický sytič, volnoběh normálně tak proč do toho drbat ne?
Jo a volnoběh je na LPG na stejné úrovni jako na benzín - teda chová se to stejně studené na benzín i na plyn a volnoběžné otáčky jsou po ustálení i během práce automatického sytiče vpodstatě stejné.
Každopádně díky za rady. Ještě dám pak vědět jak ta spotřeba.

Každopádně díky za rady. Ještě dám pak vědět jak ta spotřeba.
-> su.tech: "potom na směšovači (pozink bazmek přidělaný nad převodovkou na podběhu – vedou do toho dvě hadice na vodu) spodní šroub tam je odkalovací jestli jsem to pochopil správně a nad ním na straně toho směšovače je ještě jeden – tak tím jsem taky točil (moc ne) a pak zas trochu přidal…"
Zase drobátko špatně :-) Psal jsem to proto, že spousta lidí si z nějakýho důvodu plete směšovač (mixer) s reduktorem (odpařovač, vaporizér...).
Onen "bazmeg přidělaný nad převodovkou na podběhu" je REDUKTOR. Kapalný lpg se v něm na odpařuje na plynný LPG, na 1. stupni se reguluje tlak plynnýho lpg na konstantní hodnotu a na 2. stupni se pomocí ventilu ovládanýho tzv. velkou membránou podtlakem z MIXERU (SMĚŠOVAČE) ovládá množství plynný fáze pro motor.
Samotný směšování plynu se vzduchem se děje v MIXERU (SMĚŠOVAČI), což je ovšem ten další bazmeg na karburátoru.
Šroubek na straně reduktoru (viz Spartrovo foto) ovládá přes pružinku předpětí velký membrány a nastavuje se jím volnobžná směs. Nastavuje se na lambda=1 tzn. na maximální dosažitelný otáčky při zavřený klapce. Pokud je karburáror a sání v pořádku, musíš otáčením onoho šroubu docílit maxima, který přesně odpovídá otáčkám volnoběhu na benzín. Pokud je volnoběh na LPG v onom maximu nižší nebo vyšší, než na benál - něco je špatně (netěsnosti v sání atd.)
Výšeuvedené ale platí pouze za předpokladu, že je správně nastavenej karburátor a hlavně jeho volnoběh.
Zase drobátko špatně :-) Psal jsem to proto, že spousta lidí si z nějakýho důvodu plete směšovač (mixer) s reduktorem (odpařovač, vaporizér...).
Onen "bazmeg přidělaný nad převodovkou na podběhu" je REDUKTOR. Kapalný lpg se v něm na odpařuje na plynný LPG, na 1. stupni se reguluje tlak plynnýho lpg na konstantní hodnotu a na 2. stupni se pomocí ventilu ovládanýho tzv. velkou membránou podtlakem z MIXERU (SMĚŠOVAČE) ovládá množství plynný fáze pro motor.
Samotný směšování plynu se vzduchem se děje v MIXERU (SMĚŠOVAČI), což je ovšem ten další bazmeg na karburátoru.
Šroubek na straně reduktoru (viz Spartrovo foto) ovládá přes pružinku předpětí velký membrány a nastavuje se jím volnobžná směs. Nastavuje se na lambda=1 tzn. na maximální dosažitelný otáčky při zavřený klapce. Pokud je karburáror a sání v pořádku, musíš otáčením onoho šroubu docílit maxima, který přesně odpovídá otáčkám volnoběhu na benzín. Pokud je volnoběh na LPG v onom maximu nižší nebo vyšší, než na benál - něco je špatně (netěsnosti v sání atd.)
Výšeuvedené ale platí pouze za předpokladu, že je správně nastavenej karburátor a hlavně jeho volnoběh.
-> spartra: Jo přesně toto...
-> King: Nazdárek...
- no nejdřív normálně na přívodních tubkách - ze směšovače (pozink bazmek přidělaný nad převodovkou na podběhu) - nejdřív jde jedna trubka, ta se pak větví na 2 které jdou do filterboxu. Hned za tím rozdělením jsou 2 ventily - na těch jsem to ubíral a pak až to nechtělo jet zas trochu přidal.
- potom na směšovači (pozink bazmek přidělaný nad převodovkou na podběhu - vedou do toho dvě hadice na vodu) spodní šroub tam je odkalovací jestli jsem to pochopil správně a nad ním na straně toho směšovače je ještě jeden - tak tím jsem taky točil (moc ne) a pak zas trochu přidal...
Jinak s volnoběhem problémy nemám - nekope, necuká - bezproblémovka - otáčky 800 - 900 což bude podle tebe asi málo, ale funguje to, fungovalo to stejně i dříve tak do toho nechci moc zasahovat. Ráno normálně (mrazy/nemrazy) příjdu, sešlápnu pedál plynu, lehce cvaknu po tom červeném tlačítku na ovládání LPG (sytič bych to nazval) a pak startuju bez plynu (plynový pedál) - auto chytne - automatický sytič to hodí do vyšších otáček které postupně jak se auto zahřívá padají dolů... až na klasický volnoběh. Vše včetně toho automatického sytiče funguje jak má - bezproblémově tak si myslím že je to OK. Pokud se ti něco na tom nezdá, rád si přečtu nějakou radu... ale jak jsem psal dříve - motor má naběháno poctivých 55.000 a šlape jak hodinky, volnoběh, akcelerace vše OK.
Jinak díky za rady.

- no nejdřív normálně na přívodních tubkách - ze směšovače (pozink bazmek přidělaný nad převodovkou na podběhu) - nejdřív jde jedna trubka, ta se pak větví na 2 které jdou do filterboxu. Hned za tím rozdělením jsou 2 ventily - na těch jsem to ubíral a pak až to nechtělo jet zas trochu přidal.
- potom na směšovači (pozink bazmek přidělaný nad převodovkou na podběhu - vedou do toho dvě hadice na vodu) spodní šroub tam je odkalovací jestli jsem to pochopil správně a nad ním na straně toho směšovače je ještě jeden - tak tím jsem taky točil (moc ne) a pak zas trochu přidal...
Jinak s volnoběhem problémy nemám - nekope, necuká - bezproblémovka - otáčky 800 - 900 což bude podle tebe asi málo, ale funguje to, fungovalo to stejně i dříve tak do toho nechci moc zasahovat. Ráno normálně (mrazy/nemrazy) příjdu, sešlápnu pedál plynu, lehce cvaknu po tom červeném tlačítku na ovládání LPG (sytič bych to nazval) a pak startuju bez plynu (plynový pedál) - auto chytne - automatický sytič to hodí do vyšších otáček které postupně jak se auto zahřívá padají dolů... až na klasický volnoběh. Vše včetně toho automatického sytiče funguje jak má - bezproblémově tak si myslím že je to OK. Pokud se ti něco na tom nezdá, rád si přečtu nějakou radu... ale jak jsem psal dříve - motor má naběháno poctivých 55.000 a šlape jak hodinky, volnoběh, akcelerace vše OK.
Jinak díky za rady.


-> su.tech: Výborně :) Jenom jestli si správně rozumíme:
# utahoval šrouby na těch 2 trubkách k filterboxu dokud to nemělo slabý výkon a pak jsem to o kousek vrátil nazpátek – obě
# utahoval šroub na směšovači, taky dokud to nemělo slabý výkon a pak jsem to zase vrátil o kousek nazpátek aby to jelo normálně
šrouby na trubkách - OK, ale "šroub na směšovači" (předpokládám, že se jedná o šroub na reduktoru, směšovač čili mixer je bazmeg nad karbem) - ten se nastavuje tak, aby otáčky volnoběhu na lpg byly co možná nejvyšší = aby odpovídaly otáčkám volnoběhu na benál.
# utahoval šrouby na těch 2 trubkách k filterboxu dokud to nemělo slabý výkon a pak jsem to o kousek vrátil nazpátek – obě
# utahoval šroub na směšovači, taky dokud to nemělo slabý výkon a pak jsem to zase vrátil o kousek nazpátek aby to jelo normálně
šrouby na trubkách - OK, ale "šroub na směšovači" (předpokládám, že se jedná o šroub na reduktoru, směšovač čili mixer je bazmeg nad karbem) - ten se nastavuje tak, aby otáčky volnoběhu na lpg byly co možná nejvyšší = aby odpovídaly otáčkám volnoběhu na benál.
-> King: Nazdár... tak jsem se k tomu dostal a udělal následující...
- utahoval šrouby na těch 2 trubkách k filterboxu dokud to nemělo slabý výkon a pak jsem to o kousek vrátil nazpátek - obě
- utahoval šroub na směšovači, taky dokud to nemělo slabý výkon a pak jsem to zase vrátil o kousek nazpátek aby to jelo normálně
- výsledek? - zatím jezdím za zhruba 9 litrů LPG na 100 km což je podstatně lepší než předtím. Je mi jasné, že určitě pomohlo i teplejší počasí, ale proti 12 litrům je to dost podstataný rozdíl. Díky za rady, snad to už bude OK, jinak to totiž běhá bezproblémově. Svíčky jsem zatím na tvoji radu neměnil a přestih si nechám při další výměně oleje a kontrole celkového stavu dát na těch 10 stupňů co jsi mi radil, ale jak jsem psal dříve motor má naběháno poctivých 55 tisíc kilometrů a jezdí bez problémů takže to nastavení co tam mám teď zatím nechám tak.
Díky za rady.
- utahoval šrouby na těch 2 trubkách k filterboxu dokud to nemělo slabý výkon a pak jsem to o kousek vrátil nazpátek - obě
- utahoval šroub na směšovači, taky dokud to nemělo slabý výkon a pak jsem to zase vrátil o kousek nazpátek aby to jelo normálně
- výsledek? - zatím jezdím za zhruba 9 litrů LPG na 100 km což je podstatně lepší než předtím. Je mi jasné, že určitě pomohlo i teplejší počasí, ale proti 12 litrům je to dost podstataný rozdíl. Díky za rady, snad to už bude OK, jinak to totiž běhá bezproblémově. Svíčky jsem zatím na tvoji radu neměnil a přestih si nechám při další výměně oleje a kontrole celkového stavu dát na těch 10 stupňů co jsi mi radil, ale jak jsem psal dříve motor má naběháno poctivých 55 tisíc kilometrů a jezdí bez problémů takže to nastavení co tam mám teď zatím nechám tak.
Díky za rady.

-> targa 2: Trysky v karbu to prakticky neovliňujou. Nejčastější příčinou problémů s lpg je nějaká netěsnost v systému sání, která nemá na benzín obvykle žádnej vliv, ale na lpg dokáže kurevsky rozhodit. Jde hlavně o těsnost mixeru na karbu. mixeru vůči airboxu a těsnost vzduchovýho filtru.
Ještě, co mám představit pod "běžným seřizováním" ?
Ještě, co mám představit pod "běžným seřizováním" ?
cim by to mohlo být bežné seřizování nefunguje
-> targa 2: spíš ten predstih, na lpg ty trysky nemají vliv
Má karbec nějaký vliv na lpg?Jede mi to po pretryskování o dost hůře na lpg.Menil jse i vzduchovej filtr a je vyšší předstih. Nemůžu to seřídit,jde to pomalu do otacek nad 4000 a za studena to nenastartuju.Driv jsem startoval v pohodě i při -15.
-> spartra: Zas takovej úžasnej diagnostik nejsem, abych moh vynášet ortely na základě videa z TyTrubky :-)
Chytnu se toho sytiče - stalo se mi, resp. stalo se jednomu známému exotovi, co měl lpg ve Waranovi, že to bylo špatně startovatelný a různě to kolísalo a chcípal volnoběh.
Měl tam nějaký starší LOVATO, kde je elektromagnet "sytiče" zašroubovanej do středu reduktoru přes jakousi gumovou podložku. Když jsem pozorně poslouchal v mot. prostoru po zapnutí klíčku, bylo slyšet slabonký syčení z reduktoru. Problém byl v tom, že trn toho sytiče i v klidový poloze tlačil na střed membrány a tím rozhazoval nastavení. Stačila jedna podložka mezi sytič a reduktor a bylo....
Chytnu se toho sytiče - stalo se mi, resp. stalo se jednomu známému exotovi, co měl lpg ve Waranovi, že to bylo špatně startovatelný a různě to kolísalo a chcípal volnoběh.
Měl tam nějaký starší LOVATO, kde je elektromagnet "sytiče" zašroubovanej do středu reduktoru přes jakousi gumovou podložku. Když jsem pozorně poslouchal v mot. prostoru po zapnutí klíčku, bylo slyšet slabonký syčení z reduktoru. Problém byl v tom, že trn toho sytiče i v klidový poloze tlačil na střed membrány a tím rozhazoval nastavení. Stačila jedna podložka mezi sytič a reduktor a bylo....
-> King: na to budem mat iny reduktor - z Fiata cromy turbo LPG
-> Gemini: -> Gemini: S turbem? :)
-> King: nesuvisi to so sluzobakom.....taky chcem dat do rapidy
-> su.tech: Čili motor není na lpg nastavenej, pouze prošel emisema.
Svíčky - pokud motor necuká (nevynechávaj zápaly) v režimu nízký zátěže (courání se v nízkejch otáčkách s minimálně sešlápnutým plynem) nebo to obtížnějc chytá, na svíčky bych nesahal. na plynivce mi fungovaly předepsaný boschky, brisky a překvapivě i sada brisků-silver, na kterejch jsem najel posledních 35tkm. Moc se nehoděj ty s víceelektrodovým jiskřištěm, páč maj elektrodovou vzdálenost klidně přes 1mm a víc a nejsou konstruovaný pro slabší zapalování (např. ETZ s odrušeneným palcem a kabelama). Provozoval jsem je tam taky, ale po 3tkm šly do kopru, protože cukaly.
Problém vidím taky v tom, že motor je 135, kdežto jeho předchůdce byl 136. Nízkej kompresní poměr 135 není zrovna vhodnej pro provoz na lpg, kde díky vysokýmu "oktanovýmu číslu" lpg slušej spíš vyšší k.p. - aspoň ta 136tka (nebo 135 se sníženou makovicí) nebo rozumně vyšší. S tak nízkým k.p. to to tu 136tku ve spotřebě asi nedožene.
Nemám moc zkušeností s nastavování systému s dvěna škrťákama u mixeru, ale doporučuju spíš použít současný nastavení jako výchozí bod a postupným škrcením o 1/4 otáčky a následnou jízdní zkouškou to maximálně stáhnout, tak aby to výrazně nezlenivělo.
Používá se i tzv. metoda 3000rpm. To se otevře klapka tak, aby měl na místě běžící motor cca 3000 otáček a škrtí se dokud nezačnou otáčky klesat. Pak se zhruba půl otáčky přidá. Obvykle je pak potřeba ještě doladit otáčky volnoběhu na maximum možného pomocí šroubu bohatosti na reduktoru (platí pro obě metody). U neodlehčenejch setrváků se dá škrtit i podle akcelerační pružnosti motoru na místě, kdy se tůruje motor a subjektivně se vyhodnocuje rychlost nárůstu otáček při prudkým otevření klapky. Když začne motor "vadnout", nastaví se předchozí krok a je nastaveno - ale opět platí, že nejlepší pro hodnocení pořádná čočka do kopce s vytočeným motorem.
Svíčky - pokud motor necuká (nevynechávaj zápaly) v režimu nízký zátěže (courání se v nízkejch otáčkách s minimálně sešlápnutým plynem) nebo to obtížnějc chytá, na svíčky bych nesahal. na plynivce mi fungovaly předepsaný boschky, brisky a překvapivě i sada brisků-silver, na kterejch jsem najel posledních 35tkm. Moc se nehoděj ty s víceelektrodovým jiskřištěm, páč maj elektrodovou vzdálenost klidně přes 1mm a víc a nejsou konstruovaný pro slabší zapalování (např. ETZ s odrušeneným palcem a kabelama). Provozoval jsem je tam taky, ale po 3tkm šly do kopru, protože cukaly.
Problém vidím taky v tom, že motor je 135, kdežto jeho předchůdce byl 136. Nízkej kompresní poměr 135 není zrovna vhodnej pro provoz na lpg, kde díky vysokýmu "oktanovýmu číslu" lpg slušej spíš vyšší k.p. - aspoň ta 136tka (nebo 135 se sníženou makovicí) nebo rozumně vyšší. S tak nízkým k.p. to to tu 136tku ve spotřebě asi nedožene.
Nemám moc zkušeností s nastavování systému s dvěna škrťákama u mixeru, ale doporučuju spíš použít současný nastavení jako výchozí bod a postupným škrcením o 1/4 otáčky a následnou jízdní zkouškou to maximálně stáhnout, tak aby to výrazně nezlenivělo.
Používá se i tzv. metoda 3000rpm. To se otevře klapka tak, aby měl na místě běžící motor cca 3000 otáček a škrtí se dokud nezačnou otáčky klesat. Pak se zhruba půl otáčky přidá. Obvykle je pak potřeba ještě doladit otáčky volnoběhu na maximum možného pomocí šroubu bohatosti na reduktoru (platí pro obě metody). U neodlehčenejch setrváků se dá škrtit i podle akcelerační pružnosti motoru na místě, kdy se tůruje motor a subjektivně se vyhodnocuje rychlost nárůstu otáček při prudkým otevření klapky. Když začne motor "vadnout", nastaví se předchozí krok a je nastaveno - ale opět platí, že nejlepší pro hodnocení pořádná čočka do kopce s vytočeným motorem.
-> Gemini: Mno, jak se to vezme....mám na feldě BMM reduktor BRC AT90E, což je reduktor řízenej primárně podtlakem a pro potřeby plnění emisních limitů je tam servo škrtící hadici reduktor-mixer ovládaný signálem z lambdy. Souvisí to nějak s tvým služebákem? :-)
ma tu niekto z vas Lambdou riadeny reduktor ??
-> su.tech: tak u 135/136 tam je rozdíl pár stupňů, jestli se dobře pamatuju.
svíčky to je kapitola, štěstí padne na vola nepomůže nic
měl jsem brisky, teď mám championky, žádnej rozdíl, studený to brblá stejně blbě
spotřeba a jízdní vlastnostni na emisích jsou tak pro nalepní nálepky nikoliv moc pro provoz, níže zmínil King
baj voko škrťák , utáhni na doraz, povol o 2,5 otáčky(+- hrubý nastavení), pak musíš zkoušet, jak to jede, když hneš se škrťákem budeš muset hrábnout i na volnoběh(nevím co máš za systém) můj lovtec má plastoý šroubek, d 1cm, tím se točí vlevo(začnou padat otáčky), točíme vpravo(začnou padat otáčky) rozdíl 1 otočky - mezitím by měl bejt ideální volnoběh.
svíčky to je kapitola, štěstí padne na vola nepomůže nic

měl jsem brisky, teď mám championky, žádnej rozdíl, studený to brblá stejně blbě

spotřeba a jízdní vlastnostni na emisích jsou tak pro nalepní nálepky nikoliv moc pro provoz, níže zmínil King
baj voko škrťák , utáhni na doraz, povol o 2,5 otáčky(+- hrubý nastavení), pak musíš zkoušet, jak to jede, když hneš se škrťákem budeš muset hrábnout i na volnoběh(nevím co máš za systém) můj lovtec má plastoý šroubek, d 1cm, tím se točí vlevo(začnou padat otáčky), točíme vpravo(začnou padat otáčky) rozdíl 1 otočky - mezitím by měl bejt ideální volnoběh.
-> King: Zdar...
...nastavení, seštelování a vše kolem dělá přímo plynař (zabývá se jen motnáží, opravou a údržbou aut na LPG). Co se týká nastavení - začal na benzín - nastavil předstih, trochu seřídil volnoběh, pak to kontroloval v otáčkách. Potom to nastavil a vytiskl papír o emisích na benzín. Pak jsme to přepli na LPG (předtím vyšrouboval ten šroub ze směšovače - ne ten na boku, ale ten zespodu - z toho vytekla trocha nějakého olejovitého bordelu, pak to našrouboval nazpátek). Frčelo to na LPG otáčky všechno drželo bez problémů, pak to vytočil do otáček vytiskl zprávu o emisích na LPG a bylo. Jo a předtím to celé prošel tím přístrojem jestli to někde neuniká.... toť vše co si tak zhruba pamatuju. Se šroubem na směšovači - ten z boku, a se šroubama na přívodních hadicích - jde to vkuse, pak je tuším propojka na 2 hadice - tam jsou 2 ventily a pak to jde do filterboxu nic nedělal. Aspoň co jsem si všiml. Odskakoval jsem jen na starty auta a přepnutí z benzínu na LPG - jen jsem držel motor v otáčkách do spotřebování benzínu. Nic víc nic míň... takže doporučuješ zkusit experimentovat s těmi škrtícími ventily co jsou u filterboxu? Jo a prosímtě - rád bych si nechal proradit ohledně svíček - Na tom rapidu co jsem psal dříve s LPG byl motor 136 a v tom jsem měl svíčky CHAMPION - z hlavy ti neřeknu ten typ, ale byly prostě normálně na MPi - Feldu a maximální spokojenost. Teď v tom favoritu je motor 135 a jsou tam Brisky - vše funguje zatím jak má, ale přemýšlím o výměně z preventivích důvodů. Máš nějaké dobré zkušenosti s nějakýma svíčkama pro auto s motorem 135 na LPG? Díkes.
...nastavení, seštelování a vše kolem dělá přímo plynař (zabývá se jen motnáží, opravou a údržbou aut na LPG). Co se týká nastavení - začal na benzín - nastavil předstih, trochu seřídil volnoběh, pak to kontroloval v otáčkách. Potom to nastavil a vytiskl papír o emisích na benzín. Pak jsme to přepli na LPG (předtím vyšrouboval ten šroub ze směšovače - ne ten na boku, ale ten zespodu - z toho vytekla trocha nějakého olejovitého bordelu, pak to našrouboval nazpátek). Frčelo to na LPG otáčky všechno drželo bez problémů, pak to vytočil do otáček vytiskl zprávu o emisích na LPG a bylo. Jo a předtím to celé prošel tím přístrojem jestli to někde neuniká.... toť vše co si tak zhruba pamatuju. Se šroubem na směšovači - ten z boku, a se šroubama na přívodních hadicích - jde to vkuse, pak je tuším propojka na 2 hadice - tam jsou 2 ventily a pak to jde do filterboxu nic nedělal. Aspoň co jsem si všiml. Odskakoval jsem jen na starty auta a přepnutí z benzínu na LPG - jen jsem držel motor v otáčkách do spotřebování benzínu. Nic víc nic míň... takže doporučuješ zkusit experimentovat s těmi škrtícími ventily co jsou u filterboxu? Jo a prosímtě - rád bych si nechal proradit ohledně svíček - Na tom rapidu co jsem psal dříve s LPG byl motor 136 a v tom jsem měl svíčky CHAMPION - z hlavy ti neřeknu ten typ, ale byly prostě normálně na MPi - Feldu a maximální spokojenost. Teď v tom favoritu je motor 135 a jsou tam Brisky - vše funguje zatím jak má, ale přemýšlím o výměně z preventivích důvodů. Máš nějaké dobré zkušenosti s nějakýma svíčkama pro auto s motorem 135 na LPG? Díkes.
-> su.tech: LPG směs hoří pomalejc a proto se nastavuje větší předstih, než doporučení na benál. Jinak to pak má horší účinnost a samozřejmě větší spotřebu.
Podtlakem řízený LPG je dost háklivý na změny podtlakovejch poměrů v sání a termostatická klapka to dost rozhazuje. Sání teplýho vzduchu spotřebě LPG taky 2x nepřidá.
No a kterej pak "odporník" nastavoval LPG směs? Na emisích se nastavuje bohatost směsi na volnoběh na minimum CO a HC, ale prděj na nastavení škrťáku mezi reduktorem a mixem, který kecá do složení směsi v zátěži a rozhoduje o spotřebě. Nastavení škrťáku se obvykle musí vyexperimentovat postupným utahováním a následnou zkoužkou akcelerační pružnosti a jízdou s motorem vytočeným na max. Když začne vadnout a dlouho trvá než se dostane "do červenýho" vrátí se nastavení na předchozí stav a mělo by to bejt optimum spotřeba/výkon. Pokud ten škrťák je otevřenej moc, tak to sice luxusně táhne díky obohacení směsi nad optimum, ale zase si to nechá u pumpy zaplatit :)
Podtlakem řízený LPG je dost háklivý na změny podtlakovejch poměrů v sání a termostatická klapka to dost rozhazuje. Sání teplýho vzduchu spotřebě LPG taky 2x nepřidá.
No a kterej pak "odporník" nastavoval LPG směs? Na emisích se nastavuje bohatost směsi na volnoběh na minimum CO a HC, ale prděj na nastavení škrťáku mezi reduktorem a mixem, který kecá do složení směsi v zátěži a rozhoduje o spotřebě. Nastavení škrťáku se obvykle musí vyexperimentovat postupným utahováním a následnou zkoužkou akcelerační pružnosti a jízdou s motorem vytočeným na max. Když začne vadnout a dlouho trvá než se dostane "do červenýho" vrátí se nastavení na předchozí stav a mělo by to bejt optimum spotřeba/výkon. Pokud ten škrťák je otevřenej moc, tak to sice luxusně táhne díky obohacení směsi nad optimum, ale zase si to nechá u pumpy zaplatit :)
-> spartra: No jestli se nesekl a nenastavil to jako 135-tku…
Tam by to asi mohlo být jinak ne?

-> su.tech: tu klapku vyndej, nebo tam dej samořez aby to nesálo teplej vzduch
předstih je dost malej baj voko u 136 tam mám kolem 10st.
předstih je dost malej baj voko u 136 tam mám kolem 10st.
-> King: Zdar, no ta klapka je normálně funkční - zatím to s tím jezdí bez problémů. Dneska jsem na to byl dělat emise tak jsem měl předstih -2 a dal mi ho na 4 tuším? Že prý to tak má být podle škodovky (podle mě tímpádem na benál ale ne kvůli LPG) jezdí to o poznání lépe, ale ta spotřeba co jsem uváděl je v létě 10 v zimě trochu víc. Motor je pohodovka - najeto 55.000 km - řetěz OK, ventily seřízené, filtr na plynu, filtr na vzduch, olej, filtr na olej - vše nové o motor je staráno jak má být. (předstih a nastavení karburace si nechávám dělat)
-> King: hadice od posilovače kdepak nezkoušel
už zkusil na studeným motoru, beze změny chod stejný.
cívky tam mám teď 2, v podstatě se problém nevyřešil
vyměnil se kablík cívka - víko, na cívce nějak blbě držel
co třeba snímácí cívka v rozdělovači? samotná ETZ?
je dost individální , některý ty naše střepy, můžou jezdit s více povoleným škrtákěm za menší spotřebu
když si vzpomenu, kdy karb. 135 jezila za 11l/lpg, byl špatnej jeden z ventilů ba/lpg - už nevím jetsli to mělo vliv na jízdu

cívky tam mám teď 2, v podstatě se problém nevyřešil
vyměnil se kablík cívka - víko, na cívce nějak blbě držel
co třeba snímácí cívka v rozdělovači? samotná ETZ?
je dost individální , některý ty naše střepy, můžou jezdit s více povoleným škrtákěm za menší spotřebu
když si vzpomenu, kdy karb. 135 jezila za 11l/lpg, byl špatnej jeden z ventilů ba/lpg - už nevím jetsli to mělo vliv na jízdu
-> su.tech: Máš vykuchanou termostatickou klapku ze sání? Nebo aspoň zablokovanou v poloze sání studenýho vzduchu?
Jestli si s raplem jezdil kolem 8/100 pak není důvod, aby favo žralo víc, pokud s tím jezdíš stajný trasy stejnou rychlostí a stylem.
Máš přidanej předstih na tom fáčku? (tak na 5-10st)
Nejde to škrťákem na hadici mezi reduktorem a mixem drobátko seškrtit aniž by to ztratilo na výkonu?
Jestli si s raplem jezdil kolem 8/100 pak není důvod, aby favo žralo víc, pokud s tím jezdíš stajný trasy stejnou rychlostí a stylem.
Máš přidanej předstih na tom fáčku? (tak na 5-10st)
Nejde to škrťákem na hadici mezi reduktorem a mixem drobátko seškrtit aniž by to ztratilo na výkonu?
-> su.tech: favorit nám žere taky tak. S károu 12