-> King: jestli funguje nevím, vag ukazuje permantně 1.00
Ale rozhodně to byl krok vpřed a budu konat preventivně
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Lpg pro lpgisty
18:32:33
18.06.2012
18.06.2012

vhml
17:58:31
18.06.2012
18.06.2012

King
-> vhml: Jetli ti emulátor lambdy nefunguje, tak z toho má ECU po pár tkm slušnej guláš. Na BMMku jsem to dělal spíš preventivně, ale nijak zvlášť to lpg provoz neovlivňovalo.
17:56:21
18.06.2012
18.06.2012

King
-> doly120: Obecně je u aut s delším sacím potrubím a starším podtlakovým systémem LPG problém se zášlehama do sání. Dá se to eliminovat správným nastavením, správnejma svíčkama a hlavně nehamtat na plyn např. s podtočeným motorem na pětku. Novější LPG systémy tím už netrpěj.
17:31:33
18.06.2012
18.06.2012

doly120
Má někdo feldu 1.3 mpi v plynu? Slyšel jsem že to hodně střílí do sání,ví někdo jak to tedy je? :)
20:23:02
17.06.2012
17.06.2012

vhml
Zajámavej BMM poznatek ze včera. Auto žralo, nějak moc nejelo. Odpojil jsem baterku aby se vyresetovala jednotka a její adaptační hodnoty. Auto je podstatne zivejsi a má úplně jinej zvuk ( mam pruchozi stredak, a ozývá se ted o hodne míň )
09:18:16
16.06.2012
16.06.2012

OTA-MTX
našel by se tu někdo s octavii 1.8 na LPG? Ideálně z okolí mladé boleslavi. Potřeboval bych jen něco okouknout pod kapotou:-) Díky
20:38:35
06.06.2012
06.06.2012

Mil@n
-> King: ano s nastavením jsem šteloval ale na testovacím useku to s tímto jelo prostě huř o 5km/h
Mam připravený karburator s převrtanýma difuzorama na prumer 28 obě komory a chci oddělat ten mixer a vyvest tam jen trubku na přívod lpg,prorože podle mě to ten mixer to škrtí tak snad to něco přida

20:31:20
06.06.2012
06.06.2012

King
-> King: .....ještě dodávám, že po tvým zásahu by mělo následovat přenastavení lpg - stalo se?
20:30:18
06.06.2012
06.06.2012

King
-> Mil@n: Tak to by mohlo znamenat, že v oblasti mixeru je malej podtlak. A ten může malej třeba proto, že je mixer nevhodně zvolenej k objemu motoru nebo to někde přisává vzduch. Netěsnosti se dají vychytat a mixer přizpůsobi prasáckou metodou zaslepování nasávací ďoury. Sám jsem to používal, protože bez částečnýho zaslepení sání jsem měl chudou směs a bylo to strašně líný. Při zalepení odhadem 1/4-1/3 průřezu sací ďoury na z toho rázem byla přemotorovaná bestie s příjemnou spotřebou :)
20:19:33
06.06.2012
06.06.2012

Mil@n
-> King: i zaslepené jsem to měl
Když to nebylo zaslepené tak to skoro nejelo


23:03:31
05.06.2012
05.06.2012

King
-> Mil@n: Jenom vykuchat a nebo vykuchat A ZASLEPIT díru?
21:52:32
05.06.2012
05.06.2012

Mil@n
-> King: Zkoušel jsem vykuchat z boku tu termoklapku a bohužel jsem jí musel vratit protože to bylo horší ve vyšších otačkach ale ve středním pasmu to trošku líp jelo a navíc to bylo hlučnější,ale ve vysokych to jelo huř

21:12:58
05.06.2012
05.06.2012

vhml
Jen perlička z Běšin. S trošku pootevřeným plynem jsme je jeli s krásnou spotřebou 15l/100km :-) Ale jelo to parádně. Jen trochu smrděl plyn i dovnitř :-D
17:48:17
30.05.2012
30.05.2012

King
-> francomk: Pokud máš v pořádku zapalování a nastavení lpg, tak i předepsaná svíčka pro danej motor na benzín, jenom se zmenšenou elektrodovou vzdáleností (0,5-0,6), funguje spolehlivě desítky tkm.
Na stopětce s motorem 136 jsem měl ve finále obyč. lpg Brisky za 200Kč sada a po 35tkm neměly problém.
Na stopětce s motorem 136 jsem měl ve finále obyč. lpg Brisky za 200Kč sada a po 35tkm neměly problém.
17:21:16
30.05.2012
30.05.2012

vhml
-> francomk: a seš si vědom toho, že za sadu NGK pro LPG vyndáš 2000Kč? Narozdíl od Brisků za 200
13:57:44
30.05.2012
30.05.2012

francomk
-> vhml: Chcem dávať NGK
Neviem presný typ, ale otec ich mal na formane s LPG a fungovali skvele 


13:31:30
30.05.2012
30.05.2012

vhml
-> francomk: speciální svíčky na ply nejsou nutnost. Problém je predevsim jejich nízká životnost. Jezdím A-liny od Brisku. Viz. jejich grafy svíček
12:56:51
30.05.2012
30.05.2012

suri
-> francomk: fajne
12:55:29
30.05.2012
30.05.2012

francomk
-> suri: Sám som sa bál viac ten motor priškrtiť aby to nekapalo. On to priškrtil fakt dosť a aj na hadici do sania. Takže asi teraz je tam optimálna zmes. Nejakú zmenu výkonu necítim (aj ked je to subjektivne). Uvidime, čo spravi novy vzduchovy filter a nove sviečky, ktore treba kupit specialne na plyn 

12:52:14
30.05.2012
30.05.2012

suri
-> francomk: a?
12:38:16
30.05.2012
30.05.2012

francomk
-> suri: Vyriešené! 

15:47:46
27.05.2012
27.05.2012

francomk
Takže, nový poznatok: Za studena to prepne na plyn a krásne drží volnobeh. Ale postupne ako sa motor zohrieva, stav sa zhoršuje až po motor pri ideálnej teplote, kedy to hned zhasne...
11:54:01
27.05.2012
27.05.2012

suri
-> francomk: tak treba
11:51:02
27.05.2012
27.05.2012

francomk
-> suri: Neboj sa. Dám im rovno spraviť aj ostatné chyby a ani omylom im tam auto nenechám. Pekne všetko na počkanie!
11:45:59
27.05.2012
27.05.2012

suri
-> francomk: nerieš to ty ale oni
11:45:30
27.05.2012
27.05.2012

francomk
-> suri: Pokial sa to dneska nezmení, tak v utorok tam pojdem a nech to rovno všetko opravia na počkanie...
09:16:31
27.05.2012
27.05.2012

suri
-> francomk: prečo to nerieši tá firma čo to montovala dokým je to v záruke?
00:29:33
27.05.2012
27.05.2012

francomk
Majstri, potrebujem radu.
V mojej BMM felde mám čerstvo nainštalované LPG Lovato Loveco 01. Posledné 3-4 dni mi blbol motor takým štýlom, že si (asi?) RJ sama dvíhala otáčky ako sa jej zachcelo. Dneska som zhodil dole sanie a zistil, že klapka bez problémov doviera, takže tam problém neni. Po otcovom odporúčaní som odpojil baterku, nech sa RJ vyresetuje a aj to pomohlo. Keďže mi včera v noci došiel plyn, došiel som do mesta na benzín a auto išlo krásne, otáčky na neutráli spolahlivo padali na volnobeh. Po natankovaní som si prepol na plyn, naštartoval. Motor krásne chytil na benzín a keď relátko cvaklo a malo to ísť na plyn, motor zhasol. Pri normálnej jazde to na plyn normálne ide, veď som tak teraz došiel domov. Ale hneď jak pustím plyn a otáčky padnú na volnobeh, na plyne to v momente zhasne. Skúšal som aj pridať bohatosť zmesi, ktorú som pred problémami s RJ stiahol a jazdilo to tak ako malo (po montáži to strašne žralo), teda s optimálnou zmesou aj keď už treba vymeniť sviečky za lepšie.
Netuším, čo tomu je, na benzín všetko funguje ako má. Na plyne to ani za svet nechce držať volnobeh, musím mu pomáhať plynom inak zhasne.
Nejaké nápady čo s tým?
V mojej BMM felde mám čerstvo nainštalované LPG Lovato Loveco 01. Posledné 3-4 dni mi blbol motor takým štýlom, že si (asi?) RJ sama dvíhala otáčky ako sa jej zachcelo. Dneska som zhodil dole sanie a zistil, že klapka bez problémov doviera, takže tam problém neni. Po otcovom odporúčaní som odpojil baterku, nech sa RJ vyresetuje a aj to pomohlo. Keďže mi včera v noci došiel plyn, došiel som do mesta na benzín a auto išlo krásne, otáčky na neutráli spolahlivo padali na volnobeh. Po natankovaní som si prepol na plyn, naštartoval. Motor krásne chytil na benzín a keď relátko cvaklo a malo to ísť na plyn, motor zhasol. Pri normálnej jazde to na plyn normálne ide, veď som tak teraz došiel domov. Ale hneď jak pustím plyn a otáčky padnú na volnobeh, na plyne to v momente zhasne. Skúšal som aj pridať bohatosť zmesi, ktorú som pred problémami s RJ stiahol a jazdilo to tak ako malo (po montáži to strašne žralo), teda s optimálnou zmesou aj keď už treba vymeniť sviečky za lepšie.
Netuším, čo tomu je, na benzín všetko funguje ako má. Na plyne to ani za svet nechce držať volnobeh, musím mu pomáhať plynom inak zhasne.
Nejaké nápady čo s tým?
12:32:29
05.05.2012
05.05.2012

ToMi
-> King: Vďaka..
10:14:35
03.05.2012
03.05.2012

King
-> ToMi: Uplne jednoduse - pri optimalni smesi na volnobeh jsou otacky volnobehu nejvyssi (stejne jako u benzinu). Pri nastavovani bohatosti volnobehu sroubem na reduktoru je jedna poloha, kdy jsou otacky nejvyssi a obohaceni nebo ochuzeni smesi znamena jejich pokles.
23:51:15
02.05.2012
02.05.2012

ToMi
Mám jednu otázočku...Ako zistím bohatosť zmesi? či mám na voľnobehu veľa alebo málo plynu...
na š130

21:21:37
30.04.2012
30.04.2012

MOLSO
-> Tom.t - malej ale vychcanej překupníček: stačí aby to pojazdilo aspon do 15.5. to už budem mat ok ruku a možem mat pripravene napravy a motor ...
21:01:45
30.04.2012
30.04.2012

Tom.t - malej ale vychcanej překupníček
-> MOLSO: dlhú životnosť to mať nebude, vlastná skúsenosť keď som ešte jazdil so škodovkou, ventily bez vole boli po jednej ceste 600km do čiech ..
potom som zložil motor 742.136 a to som si veru tiež moc nepomohol, pretože som asi použil hlavu z prvých favoritov, a tam sa výfukové zaklepali tiež .. niekam som sem vtedy dával aj foto.. takže keď 8-kanál tak pre istotu mpi hlavu ..
potom som zložil motor 742.136 a to som si veru tiež moc nepomohol, pretože som asi použil hlavu z prvých favoritov, a tam sa výfukové zaklepali tiež .. niekam som sem vtedy dával aj foto.. takže keď 8-kanál tak pre istotu mpi hlavu ..
12:17:17
30.04.2012
30.04.2012

MOLSO
-> peti: vypodlozime



12:16:36
30.04.2012
30.04.2012

peti
-> MOLSO: nj zacni to riesit az ked bude volna pruzina 

11:58:41
30.04.2012
30.04.2012

MOLSO
-> peti: kym je kam povolovat tak to neponahla 

09:23:10
30.04.2012
30.04.2012

peti
-> MOLSO: nj liatina na plyn nic moc bez uprav, dories cim skor 8 kanal, lebo ventily budes mat rovnako znova o tyzden

23:09:12
29.04.2012
29.04.2012

MOLSO
-> vhml: zatial hej 

22:24:58
29.04.2012
29.04.2012

vhml
-> MOLSO: máš litinovou hlavu?
21:23:19
29.04.2012
29.04.2012

MOLSO
Takže problem has been solved
naladil som ventily - vedel som že sa zaklepávajú ale taký skok som nečakal ... minulý týždeň som ich nastavoval a vyjazdil som jednu nádrž plynu a výfuky boli úplne natvrdo ... nastavil som 0.25 / 0.30, sundal karb, všetko poriadne pretesnil a štart na plyn na drc. Krásne sa mi to podarilo naladiť, motor pocitovo získal 15 - 20 kW
kopec, ktorý predtým ledva vyliezol na 2ke som dnes preletel na 4ke, kultúra chodu neporovnateľná.
Ďakujem tomovi.t aj kingovi za pomoc

naladil som ventily - vedel som že sa zaklepávajú ale taký skok som nečakal ... minulý týždeň som ich nastavoval a vyjazdil som jednu nádrž plynu a výfuky boli úplne natvrdo ... nastavil som 0.25 / 0.30, sundal karb, všetko poriadne pretesnil a štart na plyn na drc. Krásne sa mi to podarilo naladiť, motor pocitovo získal 15 - 20 kW

Ďakujem tomovi.t aj kingovi za pomoc

20:37:19
29.04.2012
29.04.2012

vhml
-> Invizible: to bude co kus to originál, podle montážníka
17:24:13
29.04.2012
29.04.2012

Invizible
Zdravím pánové mám menší problém a prosbu. byl by tady někdo ochotný mi vyfotit trubky v autě co jdou od bomby k směšovači hlavně kudy procházi ty trubky brácha renovuje rapida už asi 5 let a má druhou káru a tam lpg nebylo. A už si nepamatuje jak to bylo vedeno. Předem díky za odpověď
12:26:58
29.04.2012
29.04.2012

MOLSO
-> King: dík za vyčerpávajúcu odpoveď
tak skúsim ešte raz zhodiť karb, skontrolujem rovinnosť prírub a tesnosť všetkého.
Termostatickú klapku som vyhodil aj s hadicou od výfuku hneď ako to prišlo domov
Zapalko mám v pláne nahodiť bezkontaktné, už mi chýba len etztko a cievka ....
ventily som kontroloval a o vyšších otáčkach sa moc hovoriť nedá - motor som používal do max 3500 otáčok
viac to proste nešlo.

Termostatickú klapku som vyhodil aj s hadicou od výfuku hneď ako to prišlo domov

Zapalko mám v pláne nahodiť bezkontaktné, už mi chýba len etztko a cievka ....
ventily som kontroloval a o vyšších otáčkach sa moc hovoriť nedá - motor som používal do max 3500 otáčok

09:23:51
29.04.2012
29.04.2012

King
-> Tomaso435: Asi zastranej karbec - vyčištění, nastavení. Přepokládám, že "olovo" znamená aditivum na ochranu ventilových sedel, který už neobsahuje ani molekulu tetraethylolova min. nějakejch 15 let
-> MOLSO: Předně bych se opíchnul od toho, že karbec je na lpg degradován na pouhou škrtící klapku s nastaveitelným obtokem a nic víc. Z toho plyne, že pokud nemá karbec fatální závady typu brutální vůle klapek, prouhnuté příruby nebo víko, lpg systému je jinak jeho stav u pihele.
Poklud se ti výměnou karbu nastavení lpg "rozhasilo", pak je buď jeden z nich dojebán (přisávání vzduchu) a nebo to někde přisává a výměna to trošku zhoršila.
To přisávání se na lpg nesmí podceňovat, protože v sání škvírka, která provoz na benzín vůbec neovlivní, totálně rozhodí lpg volnoběh i řízení bohatosti za jízdy.
"Metoda 3000 rpm " je jenom variace na obecnej princip nastavování, kdy se škrcením ventilu na hadici reduktor-mixer, snažíme najít bod, kdy už motor začíná ztrácet max. výkon. Což se testuje +- subjektivně třeba akcelerací do kopce. Metoda 3000 nastavuje optimální bohatost pro režim 3000 rpm bez zátěže, což z hlediska běžnýho provozu není moc optimální.
Každopádně výchozím bodem nastavování lpg je VŽDY dobře fungující provoz na benzín, hlavně volnoběh. Volnoběh lpg je totiž danej nastavením volnoběhu benzínu. Při nastavování volnoběhu na lpg jenom šroubem na reduktoru hledáš místo, kde budou volnoběžný otáčky nejvyšší tzn. STEJNÝ jako na benzín. Pokud jsou na lpg výrazně nižší nebo naopak jdou nastavit daleko vyšší, než na benzín, něco je špatně v karbu nebo v sání.
Většina motorů, který jsem kdy řešil měla problém s těsností sání. U lpg se ktomu přidává to, že těsnit musí perfektně i airbox vůči víku mixeru a mixer vůči víku karbu. Občas je potřeba pustit ke slovu silikon, použít bzdový pružiny na přitažení airboxu ke karbu atd.
A pořád to není všechno - sání nesmí měnit svoje podtlakový parametry - tzn. sát pokud možno jenom studenej vzduch, klapku v sání buď vykuchat nebo aspoň "zmrvit" v poloze sání studenýho vzduchu, díru pro sání teplýho vzduchu zaslepit. Další problematický místo je přípojka podtlaku na sacím potrubí, z který je tenkou hadičkou vedenej podtlak do reduktoru lpg. Montážníci na to většinou serou a konce hadičky neosazujou sponama, konce hadičky časem navíc popraskaj a průser je na světě.
Další věc, ve který se chybuje, je volba svíček a zapalování obecně - to, co stačí na zapálení benzínu, je na lpg kurevsky málo. Kladívkový zapalování bych v dnešní době odmontoval a obloukem poslal do kopř...... žihlav :) ETZ a dobře volit svíčky. Mezera 0,6-0,7mm, klidně předepsanej typ pro š120 nebo lpg ekvivalent.
A nakonec ty ventily - jestli nebyl ten plyn dobře nastavenej stačí pár set km (hlavně ve vyšších otáčkách) a nastavení ventilových vůli jde do řiti. Při jízdách po dálnici jsem musel štelovat každejch 1000km.

-> MOLSO: Předně bych se opíchnul od toho, že karbec je na lpg degradován na pouhou škrtící klapku s nastaveitelným obtokem a nic víc. Z toho plyne, že pokud nemá karbec fatální závady typu brutální vůle klapek, prouhnuté příruby nebo víko, lpg systému je jinak jeho stav u pihele.
Poklud se ti výměnou karbu nastavení lpg "rozhasilo", pak je buď jeden z nich dojebán (přisávání vzduchu) a nebo to někde přisává a výměna to trošku zhoršila.
To přisávání se na lpg nesmí podceňovat, protože v sání škvírka, která provoz na benzín vůbec neovlivní, totálně rozhodí lpg volnoběh i řízení bohatosti za jízdy.
"Metoda 3000 rpm " je jenom variace na obecnej princip nastavování, kdy se škrcením ventilu na hadici reduktor-mixer, snažíme najít bod, kdy už motor začíná ztrácet max. výkon. Což se testuje +- subjektivně třeba akcelerací do kopce. Metoda 3000 nastavuje optimální bohatost pro režim 3000 rpm bez zátěže, což z hlediska běžnýho provozu není moc optimální.
Každopádně výchozím bodem nastavování lpg je VŽDY dobře fungující provoz na benzín, hlavně volnoběh. Volnoběh lpg je totiž danej nastavením volnoběhu benzínu. Při nastavování volnoběhu na lpg jenom šroubem na reduktoru hledáš místo, kde budou volnoběžný otáčky nejvyšší tzn. STEJNÝ jako na benzín. Pokud jsou na lpg výrazně nižší nebo naopak jdou nastavit daleko vyšší, než na benzín, něco je špatně v karbu nebo v sání.
Většina motorů, který jsem kdy řešil měla problém s těsností sání. U lpg se ktomu přidává to, že těsnit musí perfektně i airbox vůči víku mixeru a mixer vůči víku karbu. Občas je potřeba pustit ke slovu silikon, použít bzdový pružiny na přitažení airboxu ke karbu atd.
A pořád to není všechno - sání nesmí měnit svoje podtlakový parametry - tzn. sát pokud možno jenom studenej vzduch, klapku v sání buď vykuchat nebo aspoň "zmrvit" v poloze sání studenýho vzduchu, díru pro sání teplýho vzduchu zaslepit. Další problematický místo je přípojka podtlaku na sacím potrubí, z který je tenkou hadičkou vedenej podtlak do reduktoru lpg. Montážníci na to většinou serou a konce hadičky neosazujou sponama, konce hadičky časem navíc popraskaj a průser je na světě.
Další věc, ve který se chybuje, je volba svíček a zapalování obecně - to, co stačí na zapálení benzínu, je na lpg kurevsky málo. Kladívkový zapalování bych v dnešní době odmontoval a obloukem poslal do kopř...... žihlav :) ETZ a dobře volit svíčky. Mezera 0,6-0,7mm, klidně předepsanej typ pro š120 nebo lpg ekvivalent.
A nakonec ty ventily - jestli nebyl ten plyn dobře nastavenej stačí pár set km (hlavně ve vyšších otáčkách) a nastavení ventilových vůli jde do řiti. Při jízdách po dálnici jsem musel štelovat každejch 1000km.
00:10:32
29.04.2012
29.04.2012

Tomaso435
-> Tomaso435 28.04.12 22:32:33: -nikdo nemá tucháčka?
22:40:13
28.04.2012
28.04.2012

MOLSO
-> Tom.t - malej ale vychcanej překupníček: neviem co mi pomoze vediet tlaky vo valcoch.... motor ide na 4 valce, na benzín jazdí krásne, šatrtuje na drc ale na plyn to robí blbosti, neťahá a preto potrebujem nejaky navod na nastavenie plynu
22:32:33
28.04.2012
28.04.2012

Tomaso435
děcka favorit lpg. při jízdě na benál si občas popoškubne Při jízdě je to trochu znát...
při vohřátým volnoběhu na hranici chcípnutí když si popoškubne.
starty na benál nejsou co bejvali (plnej=zapne sytič a drnc), ted musim točit jak za teplýho motoru.. čim to je?
nemuže bejt vadná ona nádržka odkalovací? že by tam šel vzduch chvilema?
čim víc jezdim na plyn, tim víc se tomu benzín nelíbí..
přidal sem aditiva olovo do benálu, předpokládám že to vliv mit nemuže..
kabely jiný, svíčky jiný,rozdělovač v pořádku se mi zdá.
dělá to jen od doby co tam je lpg a nikdo na to ještě nešahal... prostě to samo...
nějaký typy ?
už sem to zminoval tady ale až ted mě to začalo srat víc :D skoda-virt.cz/cz/.../9341 6-serizeni-favorit
jinak přisunem vzduchu to asi není...
jo a taky se mi to lehce hřeje víc, v provozu kolonách kdy se popojíždí to nejsem schopnej uchladit...
ještě dodám že na plyn to jede uplně normálně, plynule v pohodě za málo a docela i svižně
při vohřátým volnoběhu na hranici chcípnutí když si popoškubne.
starty na benál nejsou co bejvali (plnej=zapne sytič a drnc), ted musim točit jak za teplýho motoru.. čim to je?
nemuže bejt vadná ona nádržka odkalovací? že by tam šel vzduch chvilema?
čim víc jezdim na plyn, tim víc se tomu benzín nelíbí..
přidal sem aditiva olovo do benálu, předpokládám že to vliv mit nemuže..
kabely jiný, svíčky jiný,rozdělovač v pořádku se mi zdá.
dělá to jen od doby co tam je lpg a nikdo na to ještě nešahal... prostě to samo...
nějaký typy ?
už sem to zminoval tady ale až ted mě to začalo srat víc :D skoda-virt.cz/cz/.../9341 6-serizeni-favorit
jinak přisunem vzduchu to asi není...
jo a taky se mi to lehce hřeje víc, v provozu kolonách kdy se popojíždí to nejsem schopnej uchladit...
ještě dodám že na plyn to jede uplně normálně, plynule v pohodě za málo a docela i svižně
22:27:40
28.04.2012
28.04.2012

Tom.t - malej ale vychcanej překupníček
-> MOLSO: si zmeraj tlaky vo válcoch ..
21:28:41
28.04.2012
28.04.2012

MOLSO
-> Tom.t - malej ale vychcanej překupníček: 120ka, ventilove vole ok. Je v plane favorit motor, ale som momentalne bez penazi a bez lavej ruky.
zaujima ma len nejaky normalny postup ako to nastavit aby to proste nejak normalne startovalo a islo aspon nejak normalne. Dnes som najzdil 60 km a 5ku som vobec nezaradil.
zaujima ma len nejaky normalny postup ako to nastavit aby to proste nejak normalne startovalo a islo aspon nejak normalne. Dnes som najzdil 60 km a 5ku som vobec nezaradil.
20:27:12
28.04.2012
28.04.2012

Tom.t - malej ale vychcanej překupníček
-> MOLSO: čo tam máš za motor a nezaklepávajú sa ventily?