rozdíly a záměnnost komponentů Fa/fe a Fabia

prohledat
49 příspěvků (zobrazeno 1 až 49) od 07.02.2025 do 13.02.2025, založil/a zdeny10
řadit dle data
23:52:02
13.02.2025
ajok
-> Robert 106 13.02.25 23:33:25: jj, tak uvidim, ja tady uz dal elring, tenkrat stal asi 500,-kc, presahy se mi moc nelibily, ale neco tam bylo, u rapida jsem mel kdysi jeste min a elring tam vydrzel pres 100tis.km - nikdy jsem nevyndal tak pekne tesneni, bohuzel treti vlozka utopena, ja ted u toho 742.136 motoru takovyho nastavovani a pri finalnim mereni 3. vlozka o 0,01 mm niz, ja vim, ze to nic neni (povoleno tusim 0,02), ale i tak jsem radost nemel, zrovna ta, na ktere to fouklo7

Jinak jeste jsem si vzpomnel na nejhorsi tesneni, ktere jsem kdy vyndal, byl to 136 favorit r.v. 1988 a v r.2014 tam byla jeste puvodni nemrzka, voda tekla uz do 3 valcu ze 4 :), srouby jsem povolil vsechny, ale jedna vlozka byla vyhnila tak, ze tam bylo sotva polovina dosedaci plochy. Presahy kupodivu byly, tenkrat jsem dal ten temac, najelo se s tim bez problemu asi 20tis.km a auto se prodalo za par kacek, protoze mamka uz nechtela zivit auto.

Edit:

Tak si zamlatila jen při startování, pak už to bylo tiché a i ve Žďáře po zahřátí... Tak to snad ještě vydrží.
upraveno 2x, naposled 14.02.2025 08:10:54
23:33:25
13.02.2025
Robert 106
-> ajok: Jo jak jsem tady někde psal, některý už nedokážou dojet až nahoru. Tím že je přitáhneš sice vymezíš vůli, ale taky zkrátíš krok. Jinak se, ale vždycky říkalo utáhnout ten ventil který mlátí o 180° takže to bude funkční řešení. Mě to začalo hlavně mlátit, protože mi klasicky do zdvihátek třetího válce napadal rozpadající se Temac.
22:46:08
13.02.2025
ajok
-> MVM 13.02.25 21:07:26: za zivot, na vsech OHV, co jsem kdy mel jsem tak 20x delal tesneni pod hlavou a ten zavit u pumpy se mi vytrhl 1x, tak se dal steft a nahoru matice, zrovna s tim jsem najel potom jeste asi 150tis.km a prodal to

Kdysi jsem koupil 10 tesneni temac po 69,-kc, uz mam jen v jednom motoru - prave v tom 781.136 1390, tenkrat jsem dal jedno do zlutyho rapida a melo vadu - trhlina v tesnicim krouzku a kvuli tomu jsme jednou nedojeli do Madarska, do valce tekl litr na 10km, ale 100km domu jsem dojel. Ted tesneni davam uz jen elring, ale prijde mi, ze ta kvalita se taky zhorsuje, min. v materialu tesnicich krouzku.

Kde mam strach - mam 2 motory, ktere jeste maji origo tesneni pod hlavou - 39 let stara 120LS a pak 30let stary 135 BMM.

1.4 mpi podelali nemci hydrostelama, tou tezkou vyztuhou i tezkou klikou, ktera tak tezka byt nemusi, kdyz se upravuje do favo bloku, myslim, ze na to se meli vykaslat a misto toho jeste trochu zvetsit vrtani na 1450 :)

-> Tomaso435 11.02.25 10:27:46: nj, ale seriovou hlavu fab nemam, mam jen tu upravenou od Sakyho s narovnanejma kanalama, a jsou teda 44 a 50kW fab hlavy uplne stejny?



Toto jsem chtel napsat do fabie, ale tam se resi motory o kterych nastesti nic nevim :) Dnes jsem modrou fab s 240tis.km nastartoval a par sekund mlatily hydra, nez jsem oskrabal sklo, tak to bylo tichounke, dojel jsem 20km do Zdaru a lekl jsem se na krizovatce, jak to mlatilo, tak jsem si rekl, ze zkusim, jak jsou hydra predepnuty a nektere byly tak asi jen 1/4 otacky a nektere skoro jen na dotek, tesneni pod hlavou jsem na tom delal pred 90tis.km. Tak jsem vsem dal 1,5 ot., tak jsem zvedav, co to bude delat ted, po nastartovani to bylo hned tichounke a po ujeti 20km taky, tak jsem zvedav, az to zitra natocim studene...
upraveno 1x, naposled 13.02.2025 22:59:47
22:19:31
13.02.2025
Bukaj
-> Robert 106 13.02.25 19:19:03: Jo, tyhle "nedoslitky" byly už na Mkových blocích - třeba na mé 130LPG byl při koupi motor jedna olejová koule a po očištění a přetěsnění se začala objevovat mastnota nad čidlem tlaku oleje a zkoumáním jsem zjistil, že při odlévání bloku se nespojil materiál v místě, kde je záslepka vodního prostoru za 4. vložkou a ta "prasklina" vede až na dosedací plochu pro víko ventilů. Spravila to trocha tmelu...

...pak jsem se s tím setkal ještě u jednoho bloku ze 742, taky z druhé poloviny 80. let...7
21:07:26
13.02.2025
MVM
-> Robert 106 13.02.25 19:19:03: O to by nešlo. Technologicky na tom udělali vývoj. Ale "problém" je taky to stáří.

Ja nemam rád tyhle hlinikový bloky protože když je to starý a někdo se v tom už x krát vrtal. Tak vim houby jak jsou ty zavity dokurvený. Extrem u vodni pumpy. ( Každe druhej se k ojetýmu OHV Škoda motoru chval jak k praseti. Levný náplně, přejetý neměnný náplně. Auto dojetý do mrtva a pak na vrakač. Takže hezkej motor je jedině tehdy když to důchodce nekde rozmlátí na šrot a zbyde z toho peknej motor..
19:19:03
13.02.2025
Robert 106
Tak to jste mě s tím blokem z Fábie dostali a já jsem právě doufal ve větší kvalitu odlití bloku obecně a větší přesnost, protože jsem zvláště na Favoritích blokách vždy našel nějakou vadu kde hliník chyběl, nebo se dal loupat nehtem a nebyl pořádně spojený na Feldích také třeba vzadu u otvoru na víko zdvihátek a pak proč to rosí no.
14:34:39
13.02.2025
MVM
-> Bery 13.02.25 11:02:22: Ja jsem to nechtěl dělat ani nový pred 20lety v servise3
11:02:22
13.02.2025
Bery
-> MVM: Mě Urbi řekl, že do fábie už nic skládat nebude - když jsem chtěl jen revizi motoru.6
21:08:44
12.02.2025
MVM
-> Robert 106 12.02.25 20:20:47: Postup je stejnej

Jen blok Fabia stoji za hovno
20:20:47
12.02.2025
Robert 106
Tak přímo na závody je klec blbá, ale jinak nesouhlasím, že Fábia má menší životnost než Felda. Těch Fábií s OHV buchary jezdí tisíce a jediný problém, který ty motory mají je zděděný problém s těsněním pod hlavou, který nevím jak litr, ale všechny motory až do Fedy mají - nejhorší 130 a Favority a teda přidali zdvihátka, ale zase když chodí tak to je lepší.

Stejně tak nesouhlasím, že Felda blok jde provozovat pořád i když pominu špatnou dostupnost dílů na 136 obecně tak se ti vyjede uložení vačky, vytahá blok a klesnou vložky.



-> MVM: To utahování šroubů hlavy na Fábii má nějaký speciální postup ? Já na té své už 2x utáhnul stejně jako na Fávu.
13:08:47
12.02.2025
zdeny10
-> MVM: další důležitý poznatek, který stojí za povšimnutí 4
12:45:52
12.02.2025
MVM
-> zdeny10 12.02.25 09:03:03: Ano žádná sláva, náchylnější než felda
09:34:06
12.02.2025
zdeny10
-> StepaNoFUN:



Netvrdím opak. jen přihlížím k vynaložení úsilí při její úpravě. Tedy takhle - po tom, co jste mi tu vy, borci, teď všechno objasnili.



Já opravdu (i když už je to hodně let) dostal kliku, vložky, písty a informaci, že takhle už to v autě jezdilo, a to bez dalších úprav. A opravdu jezdí a v rámci svého potenciálu i úspěšně. A nejsem si vědom, že bychom museli upravovat podložku, či axiály. Můžu se zeptat táty, který to skládal se mnou - ale tohle bych si asi fakt pamatoval.



Už se tím netrapme. Zaměřím se na to, až to bude rozvalený. Teď to kvůli analýze rozebírat opravdu nebudu. Auto už se těší na 4.5. na první závod 3
09:03:03
12.02.2025
zdeny10
-> MVM:



měkota?
08:57:55
12.02.2025
MVM
-> StepaNoFUN 12.02.25 06:20:00: Hlavně je Fabia blok utrpení při utahování hlavových šroubů. Zvlášť když má člověk 90% motoru hotovo..
08:40:26
12.02.2025
StepaNoFUN
-> zdeny10 12.02.25 08:29:50: Ale upravena klika z Fabie ve Fel bloku neni spatny reseni...
08:29:50
12.02.2025
zdeny10
-> StepaNoFUN:



To je ono, o čem jsem psal. Potenciál fa/fe koncepce je určitě životaschopnější. Dokud to půjde překroužkovávat a přešálovávat (resp. na to seženu věci), budu jezdit s tím co mám. Pak se to hodí do železa.
06:20:00
12.02.2025
StepaNoFUN
Hlavne u Fabiackyho bloku je problemem ta jejich inovace oproti lety provereny koncepci - klec okolo hlavnich lozisek. Takze pro stavbu opravdu ostryho motoru je blok z fabie spis nevhodnej.

Litina se proste roztahuje jinak nez ocel a hlinik. Nebo je potreba to rozrezat. Ale to se ten blok zase zacne vic kroutit, protoze je treba oproti FEL MPI mekci.
06:08:20
12.02.2025
zdeny10
-> Robert 106:



Chtěl jsem to shánět ne kvůli použití, ale spíše kvůli studiu. Obecně mám z toho Fabiáckého konceptu celkem "respekt", co se životnosti komponent týče. Subjektivně (možná i objektivně) mi přijde, že Fábie už prochází takovým tím trendem současnosti, tedy výroby čehokoliv tzv. horkou jehlou. Osvědčená koncepce od 1000MB dejme tomu zůstává (i když ta třikrát uložená klika - božeeee!!!!), ale na materiálu už se asi začalo šetřit. Proto, jak sám říkáš - po 200 tisících jsou ty motory pro dalšího uživatele, který z toho vše nevyhází a nenahradí novými věcmi, k ničemu.



I když se snažím motor kvalitně mazat a chladit, nikde není není psáno, že v tom nezakřupe, nevytečou šály nebo se nepodívá ojnice ven. Přeci jen to auto točí pořád mezi 4000 - cca. 6200 ot. V té chvíli končím s 1.4 motorem a vrátím se na ty běžné, dostupnější a asi i kvalitnější motory fa/fe i za cenu poklesu kroutícího momentu. Těchto motorů mám doma několik, takže je z čeho brát 4
18:11:10
11.02.2025
Tomaso435
-> Robert 106 11.02.25 16:47:19: a krom toho fabie má kanál "koleno" felda přímej.

Osobně preferuji krouťák nad vytáčením do 7000. Takže felda hlavu nepotřebuju. Lituju té nové fabiácké co jsem si nechal u jednoho úpravce znehodnotit. Kvalita odvedené práce byla katastrofální. Ani nechci pomyslet, kdybych ji opravdu použil....
16:47:19
11.02.2025
Robert 106
-> zdeny10: a to jo motor si určitě kup, je jich plná inzerce už pomalu lépe dostupný než MPI Felicie jenže to má háček a to sice všechny motory co dnes koupíš mají najeto 200 tis nebo hodně okolo této hodnoty. Podle barvy a síly nánosu pod vintildeklem pak můžeš odhadnout jak moc se měnil olej a jak moc teda bude všechno jetý.

Pekný jednobod, nebo motor z favorita se už shání vcelku špatně to víc je motorů 120, 105. Bacha taky na umyté motory z vrkáče co na první pohled vypadají k světu. A fábii co měla vodu v oleji nekupovat vůbec - jednou jsem koupil za lákavých 1000 Kč kompletní motor Fa jenže on na tu emulzi někdo normálně ještě jezdil a jediné co mi zbylo byl pěkný setrvačník se zánovní spojkou. Motorů jsem rozdělal asi 8, skladem mám 4 udělané motory na dvě auta :-).

-> Tomaso435: Ten postřeh s těma venltilama je moc pěknej to jsem nevěděl, ale nebude to zas tak žhavé, Rapid na SEDRu má s 50kW hlavou Felicia velice slušný krouťák odspoda, škoda že vůbec netuším co jsem tam dal za vačku :-)

-> Bukaj: právě kvůli těm hydro zdvihátkům jsem si netroufnul dát halvu s Feldy se dvojitými pružinami, protože jsem tady zjistil že mají asi víc jak dvojnásobnou tuhost.









3x upraveno kvůli moc velkým mezerám při použití entru - tahle vlastnost mi trochu pije krev.
upraveno 3x, naposled 11.02.2025 16:51:46
10:27:46
11.02.2025
Tomaso435
-> ajok 11.02.25 10:11:42: záleží co preferujes. U fsbie není ventil v ose kanálu, - proto krouťák. U Felicie ano, proto zase jede od 5000 vejš. Záleží co preferujes.
10:11:42
11.02.2025
ajok
-> Bukaj 11.02.25 09:40:00: a kompresní poměr teda bude určitě se sériovou 50kW MPI hlavou 10:1? Že bych ji nechal jen líznout a dal jí tam tak...
09:40:00
11.02.2025
Bukaj
-> zdeny10: K poslednímu dotazu - hlavy Felicia a Fabia jsou fyzicky záměnné a pokud si to dobře pamatuju, tak jediný rozdíl je ve velikosti a tvaru sacích a výfukových kanálů a pak dalších věcech, které nějak souvisí s hlavou, jako je tuhost ventilových pružin (tam je otázka, jak by se tvářily hydroštely na tužší Fel pružiny, ale vyměnit pružiny snad jde) atd.)...
06:09:45
11.02.2025
zdeny10
Hoši vy jste mi zase nasadili brouka do hlavy s tou klikou 1 Je to jeden z mála komponentů, které jsem koupil "tak jak je upravený" a dle prodejce dokonce odzkoušený v běžném provozu a nic dalšího jsem si o tom nezjišťoval. Prý to tam mám jednoduše dát ve stylu kliky z Felicie a bude to OK. A bylo. Jak jsem psal dříve, auto šlapalo (a šlape) bez problémů. Myšleno tak, že kdyby tam nebyly správné (nebo minimálně pro provoz vyhovující) vůle, tak už by se to někde dávno hryzlo.



Nicméně před spaním jsem si otevřel v rychlosti katalog z ACI pro představu, jak to "tedy má" ta origo Fábie a přesně jak říkáte - Fabka má axiály uprostřed. Úplně si to v reálu nedokážu představit, ale to už je můj problém. Já už vidím, jak mi doma bude muset přistát motor 1.4 z vrakárny jen kvůli tomu, abych to rozvalil a fyzicky viděl 3 Ale nemůžu si prostě pomoci -po dotažení kliky se motor točil zcela normálně a rozvody byly též vyosené správně. Taková telata s tátou nejsme, abychom si tohoto nevšimli. Nicméně moc děkuju za poznatek - mám nad čím bádat 4



Pro Robert 106: z loňské inzerce to nemám. Tuto kliku, písty a ojnice jsem kupoval v roce 2012.



Pro JuroSport: díky za další poznatek s výškou pístů 4



Závěrem a to už jen opravdu v rámci fantazírování: Robert 106 říká, že příště by šel cestou origo bloku Fabie. OK, odpadlo by tím samozřejmě spoustu starostí a asi i já bych tuto variantu volil. Ale když budu uvažovat opět využitím tohoto motoru v motorsportu - pokud by se měla osazovat upravená hlava z Felicie na tento blok, co na to mechanický ventilový rozvod? Pokud je vačka ve Fabii konstrukčně jiná, Fabia má samozřejmě hydroštely a dokonce ani nemá víko zdvihátek - není nutný i zásah do ventilového rozvodu při osazení Feliciácké hlavy na Fábiácký blok? Ale zbytečně si tím nekraťte životy, pokud vás tíží volný čas - tohle už je opravdu takový dotaz na okraj a ani já nemám rád šťoury, co se moc ptají a nic nezkusí. Pokud už mi s touto "perličkou" pošlete do háje, pochopím to.



Opět nešetřím s poděkováním za váš zájem a ochotu se nad tímto tématem pozastavit.
16:26:13
10.02.2025
ajok
-> Robert 106 09.02.25 23:18:48: Jo o tom rozvodovem kolecku na klice jsem chtel napsat a koukam, ze uz jsi to napsal, to jsem u toho prvniho motoru podelal, ze jsem tam dal nekolik podlozek z origo rozvodu a bylo to malo a rozvody jsou dost hlucne, tak to taky budu predelavat, u druheho jsem si nechal uz vytocit presnou podlozku a i Bukaj dnes rikal, ze mam rozvody tiche - nakombinoval jsem to retez a vackove kolo z origo CZ rozvodu a to male kolecko z Cinskych, meril jsem na origo malem kolecku a na tom Cinskem tvrdost a to Cinske bylo mekci, premyslel jsem, jestli nenechat stare, ktere nebylo vyrazne opotrebene, ale nakonec jsem dal to Cinske.

Jinak kolizi ojnice s blokem jsem u prvniho motoru mel velkou, tak jsem ubral na stene bloku, ale i tak to bylo malo, tak jsem ubral kousek hlavy sroubu ojnice a uz to proslo, mel jsem strach, ale 75 tis.km to najelo. U druheho motoru stacilo trochu zeslabit stenu bloku a uz to proslo.

Vlozky nevidim duvod, proc nepouzit stare, pokud je videt honovaci krizek (na felda motoru i po 500tis.km) a nejsou skrabnute. Lada motor po 300tis. km, zadny naznak po honovani a dokonce prstem nahore citit "schod" kam chodil horni krouzek.



Jinak prvni 1390 je 781.136 a druhy 742.136 - takovyho dedka a takhle ho potunim :), ten blok muze mit odhadem 3/4 mega, mozna i vic :), kdysi si tu jeden mechanik klepal na celo, ze jsem koupil KO 136 rapida s vylagrovanym motorem, pry rychle to zhasni, nez ojnice vylitne blokem - to je tak 19 let :)
upraveno 2x, naposled 10.02.2025 22:08:41
15:11:54
10.02.2025
Robert 106
-> Tomaso435: Já jsem tedy po výměně sacího potrubí nepoznal úbetěk krouťáku, nebo vyšší spotřebu. V létě 9 v zimě 13L/100km - město a mám hodně těžkou nohu.

Po výměně sacího se otevřel vršek a nejlíp to jezdilo v nouzáku než jsem musel vyměnit landu před TK.
15:09:31
10.02.2025
Robert 106
-> Polyš: Jo Jasný fábiové vložky brousit nemusíš, akorát je neseženeš nové, jen tu Viku sadu za cenu jedné origo vložky a všichni píšou, že to je tak mizerná kvalita, že je škoda to vůbec vyrábět.

Dával jsem Ks ve žlutém obalu.
11:04:56
10.02.2025
JuroSport
-> Tomaso435 10.02.25 07:11:16: Tomino, to máš síce pravdu avšak ako si z časti načrtol spotreba dosť závisí od jazdného režimu a podmienok v akých sa auto využíva. Čiže ak s tým dedko jazdi na volnobeh po dedine bude menšia spotreba ako pri 50kw, avšak ak to bude chceť niekto trápiť na dialniciach tak 50kw bude mať menšiu spotrebu ako 44kw, ktorý tam budeš nútiť do výkonu, ktorý nemá.



Kompresná výška piestu felda mpi je 34,4mm a fabia má 31,4mm čo je rozdiel 3mm. Tieto 3mm sú kompezácia 6mm väčšieho zdvihu kluky (horná vs dolná úvrať).
07:11:16
10.02.2025
Tomaso435
-> ajok 09.02.25 21:02:14: rozdíl Fabia 1,4 MPi 44 kW a 50 kW je z 99% v sacím potrubí. 44 kW má sací potrubí z litrového juniora které je maximálně uškrcené. Proto ta 44 kW dokáže jezdit za 4,5 l. Já tam mám sací potrubí z 50 kW a není problém plynule vytočit motor do omezovače. Což v původní konfiguraci v podstatě šlo maximálně na jedničku. Je i jiná vačková hřídel. Ale to je tak nepatrný rozdíl že se dá tvrdit že je to pouze v tom sacím potrubí. Mám tam plyn a čip od cimbu. Jezdím za 6,9 plynu. S tím sacím potrubím které tam má být si myslím že by to bylo minimálně o půl litr méně ještě.... Ale zase na úkor výkonu. Takhle tam v pohodě jde dát 5 v 55 a jedeš jako s nafťákem. A když táhneš vozík a nepotřebuješ letět kilem tak to to auto taky přijme velice obstojně.

Jinak kompresní výška pístu Fabia je oproti Felicii také jiná Písty jsou tuším o 5 mm nižší právě kvůli zdvihu.
upraveno 2x, naposled 10.02.2025 07:47:36
05:59:29
10.02.2025
Polyš
-> Robert 106 09.02.25 23:18:48: Když dáš do bloku felicie vložky válců z fabie,tak by se ojnice neměli opřít dole o vložky? Ne?
23:18:48
09.02.2025
Robert 106
-> zdeny10: Písty jsou opravdu stejné, rovné písty jsou z peguota nebo tak, nekupoval si to náhodou už s tím ? v inzerci byla tahle sestava tak rok zpět.

Ohledně kliky: originál klika Fábia do bloku Fe vlastně nejde ani položit natož otočit.

Jsou tam dva zásadní problémy, Fábia má axiály uprostřed a konce hřídele nejsou nijak zvlášť opracované a je prostě moc dlouhá, bez axiálů jí tam tak nějak nacpeš, no pak průměr je obrovský a nejde otočit, samozřejmě tam není kam dát ložisko na mrkev.

Takže se musí nejen klika osoustružit na průměr, ale ještě se musí ubrat z jejího čela.

Pak jsou dva způsoby:

- z čela kliky ubrat méně (nebo vůbec) a klika je pak o 0.5mm dozadu, ničemu to asi nevadí na ojnicích se to srovná.

- kliku stáhnout zepředu tak, aby byla přesně uprostřed při vložení origo axiálu.

Když tam pak dáš druhý axiál a položku pod rozvodové kolo a zkusíš to utáhnout s řemenicí, zjistíš ,že je úplně natvrdo a proč ? No protože klika je samozřejmě kratší celkově a to čelo o které se v MPI opírá podložka také, vytvoří se tam mezera mezi 0.3 - 0.5 mm dle toho jak kliku opracuješ. Co s tím? no osoustružíš tu podložku tak, aby se do ní zapustil axiál.

Celý to utáhneš, protočíš, chodí to jak má a tak si říkáš, mám to vyřešené - CHYBA samo tím, že zapustíš axiál do podložky se sice ta přiblíží ke klice a vymezí axiální vůli, ale také se posune malé rozvodové kolo a vyosí se rozvody, takže zase musíš vypodložit to kolo.

Když to vše uděláš zalepíš tam vložky a dáš písty s novými kroužky a zjistíš, že ojnice jdou do boku a neprojdou přes vložky - no to by ses v PR.ELI viděl. takže pak už víš proč říkám, že použít spodek z Fábie je lepší, když vezmu v potaz kolik materiálu se kde odebere, tak jedině kde spatřuji smysl této úpravy je do origo bloku 742.136 v Rapidu 136, nebo 136GL z důvodu legislativních v opačném případě zbytečná práce a vše zeslabený. A že sem ty bloky doma měl dva.
22:49:55
09.02.2025
Robert 106
-> ajok: Hlavní rozdíl je vačka tuším mezi Fa 44 a 50kW hlava má možná menší kanály, ale hlavně je brutálně uškrcený sací potrubí někde jsem tu dával fotky.
22:12:36
09.02.2025
zdeny10
Koukám, neděle byla na příspěvky plodná 6



Moc si toho vážím a děkuju, borci 4 Jsem rád, že se objasnila problematika vaček Felda x Fabia. Pokud jsem to dobře pochopil, záměnné nejsou. To jsem si i já myslel (nejen kvůli hydroštelům), ale mlčel jsem, protože jsem to neměl nikým potvrzené.



Transformace motoru z feldy na 1390 použitím střev z Fabie opravdu není práce na hodinu, to souhlasím. Mně se poštěstilo koupit už upravenou sestavu od jednoho kluka z Berouna, takže 90 procent práce bylo hotovo. Jen se musel vybrat ten blok no... Robert 106 ještě zmiňuje problém s axiálním ložiskem a podložkou na klice. Popíšeš mi prosím jaký? Pokud mi paměť nešálí, použil jsem tam tyto komponenty s "feliciácké" kliky a jezdí to. Nic upraveného jsem k tomu nedostal a myslím, že nebylo třeba nic upravovat. Nebo jsem něco podcenil? Rád se při další GO motoru na to zaměřím.



Ojnice a písty - samozřejmě jsou zcela odlišné. Tvar, velikost, poloha pístních čepů (asi) - to je na první pohled patrné. Ojniční šály též nezáměnné - i to už máme praxí objevené. Pouze jsme spekulovali nad těmi vložkami a to mi ajok objasnil hned v první odpovědi 4 Pouze se pozastavím nad tím vybráním pístů. Pokud jsou opravdu shodné písty 44 a 50kW a dle dostupných náhradních dílů jsou s vybráním, nejsem si úplně jistý, zda neprošly ty moje nějakou úpravou (odfrézováním vybrání), protože pokud mi ani v tomto ohledu paměť nešálí, opravdu mám písty na horní stěně rovné. Ale pochybuju, že by se někdo do takové věci pouštěl, navíc když by byla extrémně kontraproduktivní vzhledem ke snížení kompresního poměru. Spíš si prd pamatuju - ten motor se skládal v roce 2018, pak se tři roky jezdilo a pak se mi narodil junior. Letos se do závodního světa opět naplno pouštíme, tak až se to vylítá a sundá se hlava, tak uvidím, jak jsem na tom s pamětí 1



I Tomaso435 si zaslouží pochvalu za cennou informaci o sériové výšce hlavy. Naším amatérským měřením jsme dospěli k podobnému číslu (cca. 98mm u různorodých sériových hlav) a lze z toho vycházet při měření rádoby sportovních hlav, které různí "tunéři" různě snižují.



Díky hoši za vše. Vážím si toho 6
21:02:14
09.02.2025
ajok
Tak jsem nekde na netu nasel, ze by fab 1.4 MPi mela mit k.p. 10:1 a to 44 i 50 kW, tak by me zajimalo, jestli se lisi hlavy fab. nebo ne? A pak vzhledem k tomu vybrani, abych se stou felda mpi 50kW hlavou nedostal treba jen na 9,5:1

www.cimbu.cz/chiptuning-s koda-fabia-1-4.html tady meni pri chipu 44kW saci potrubi, ale stejne chip u 50kW udela vic, tak by me zajimalo proc, jestli jeste vyfukove potrubi? www.cimbu.cz/chiptuning-s koda-fabia-1-5.html
19:09:03
09.02.2025
Robert 106
-> Tomaso435: Tak díky za info. Příště to vezmu v úvahu. Jestli nějaké příště bude :-)
18:37:56
09.02.2025
Tomaso435
-> Robert 106: na setinu asi ne. Ale rozmezi dvou desetin zatím každá. Zrovna v týdnu sem tu měl vykládaných asi 16 hlav od fava po fabii. Něco nové něco repas ale žádná nebyla pod 98. Každá byla lehce jiná do cca 0.2mm.
17:11:52
09.02.2025
Robert 106
-> Tomaso435: Jo díky o těch 98mm vím, ale ještě nikdy jsem nenazali na hlavu která tak vysoká byla - možná to bylo metodikou měření, ale vzhledem tomu, že hlava je opracované z obou stran se mi nechce věřit, že by to bylo na setinu přesný.
16:31:26
09.02.2025
Tomaso435
-> Robert 106 09.02.25 15:22:05: výška nové hlavy je cca 98.1mm. co 0.1mm dolů, o tolik desetin se ti zvyšuje komprese ( na hrubo řečeno) takže u fava co má kompresy 9.7, když vezmes hlavu o 0.3 máš kompresy 10.0. samozřejmě pokud neupravujes ještě spalovací prostor atd, to je už o počtech.
15:22:05
09.02.2025
Robert 106
-> ajok: Vůle by měla být stejná jako u druhého kroužku, když je tam grot už to je špatný, jako fungovat to bude prý vždy, ale snad, že to pouští olej.



Kompresi netuším, vždy se ptám dodavatele vačky o kolik snížit sériovou hlavu, aby to fungovalo.



Na takovým tom měřáčku jak na tlak v pneu je 14.5 - to ti nic neřekne, ani já nevím o kolik už byla ta hlava snižovaná předtím, já jí nechal sundat o 0.5mm
22:54:00
08.02.2025
ajok
-> Robert 106 08.02.25 22:19:19: hmm, pekne - za todle by automobilky mely dostavat eko pokuty... jasne, protoze to je nesmrtelny motor a takovy uz nechteji, pritom by klidne plnil i euro 6

-> Robert 106 08.02.25 22:28:18: a nevis, jak je to s kompresi - felda hlava a spodek fab?

nemas fotku, jak ty pisty vypadaly? ja krouzkama lehce tocil, cistil jsem to zubnim kartackem a benzinem
upraveno 1x, naposled 08.02.2025 22:55:48
22:28:18
08.02.2025
Robert 106
-> ajok: Když sundáš víko rozvodů a vanu tak je z vrchu vytlačíš dolů. Jenže třeba mě právě začalo mlátit zdvihátko, protože v něm bylo napadný drolíci se těsnění hlavy.

Naopak jsem byl línej a nechtěl sundavat vanu a tak jsem je z vrhu lovil asi půl hodiny.

Kup nové zdvihátka a pak to bude krásně fungovat. Jako já jsem přemýšlel, že tam dám vršek feldu tyčky i zdvihátka a hlavu 50 jsem měl, jenže jsem to nechal být, protože si nejsem jistý tvarem vačky pro hydroštely, ale dokážu si představit, že bude mít jiný průběh hrany, který kompenzuje vlastnosti hydrozdvihátka, nebo taky jiný zdvih.



Když jsem stavěl motor, tak jsem měl 3 sady pístů a dvě byly na vyhození.
upraveno 1x, naposled 08.02.2025 22:29:59
22:19:19
08.02.2025
Robert 106
Ještě doplním, že na Fábiovou kliku nejsou výbrusový šály a klika se dodávala jako náhradní díl, něž je ve škodevce nechaly odvézt do šrotu kde je nejdřív přejel buldozer a pak šly na hromadu a tak už nejsou.
22:17:09
08.02.2025
ajok
-> Robert 106 08.02.25 21:51:11:

jj, pisty diky za potvrzeni, nastesti roztemovany jsem nemel

ted me napadlo, ze ja vzdy daval na 1.4mpi fabii filtr favorit a on na fabii ma byt dle katalogu vetsi asi teda kvuli tem hydrostelum..., Ty jsi ty hydra menil, jde to bez sundani hlavy? protoze nam na modre taky zacina jeden mlatit, rikal jsem si, ze bych je dyztak zrusil, kolega by mi dyztak vytocil nejake redukce, aby slo pouzit felda tycky4
22:04:53
08.02.2025
ajok
-> zdeny10 08.02.25 21:22:08:

Ja prave postavil 2 motory 1390 a pisty jsem mel vzdy s vybranim (jako favorit 135), ty dve sady s upravenou klikou jsem bral od Sakyho, tak jsem si rikal, jestli nebyly z 44kW, ale ono to bude asi jedno, pisty co jsem hledal na internetu na 1.4mpi mely vzdy vybrani, treba Ing. Janda dokonce tvrdi, ze fab 44kW je jen umele priskrcena 50kW a ze to je dano hlavne softem a sacim potrubim.

Jinak k tem ojnicim a pistum - oboje je u 1.3 a 1.4 jine, 1.4 ma uzsi ojnicni salky, to jsem zjistil loni, kdyz jsem chtel dat nove felda salky a pisty maji myslim posunuty pistni cep.

Ted ten druhy motor 1.4 mi prijde, ze jede trochu lip a to jsem nechal vacku od Viciho, kterou kdysi okopiroval felda mpi 50kW na vacku favorit, hlavu mam fabia trochu upravenou od sakyho.

Mam od neho jeste jednu vic upravenou hlavu - taky fabia, k te jsou i odlehcene ventily, ale tu na ten druhy vpodstate seriovy motor davat nechci. Jeste mam vacku ME 278, ale to chci nekdy udelat asi motor 1450.

Nekterych chyb, ktere jsem udelal na tom prvnim motoru (ten uz ma najeto 75tis.km a pritom saky rikal, at si nikdo nemysli, ze to najede treba 50tis.km) jsem se vyvaroval a jine jsem zas udelal, ale ta hlava dela hodne a ten prvni motor jsem nejvic asi zabil tou seriovou hlavou 136B.
21:51:11
08.02.2025
Robert 106
-> zdeny10: Ahoj,



Písty Fábia - 44 a 50kW jsou stejný. A pokud je budete vytěžovat z nějakého motoru tak pozor jsou měkké a většina z nich má už roztemovaný zápich na první kroužek.



Ohledně vaček a zdvihátek. Uložení vačky v bloku Fe MPI (pozor první MPI mají malé uložení ) a Fabia je stejné, rozdíl je, že Fábia má místo deklu na zdvihátka olejový kanál a taky má tu vačku kratší kvůli jinak řešenému víku rozvodů a pohonu olejového čerpadla, které je znatelně větší asi právě proto, aby mohlo zásobovat hydrozvihátka. Vačka Fábia má také ještě "zub" na snímání polohy vačky.



Použití spodku Fábie v kombinaci s Vačkou, zdvihátky, rozvody a víkem rozvodů s čerpadlem je možné a po tom, jak jsem se drbal s klikou, blokem a vložkami, nehledě na to kolik se muselo z původní Fa kliky odebrat a taky pak axiály a podložka - by dnes zcela určitě ponechal spodek Fábia.



Hlava by měla být nejlepší "prý" 50 MPI s dvojitými pružinami. Pokud chceš třeba jen trochu snížit o 0.8mm a dát 282/282
21:22:08
08.02.2025
zdeny10
-> ajok:



Zase odpovím na každý poznatek zvlášť:



Za názor na vložky velice děkuji. Nejprve jsem se tě chtěl ptát, zda ses nespletl a není to naopak. Opět pouze myšlenkový pochod - Fabia má vyšší zdvih, takže "logicky" je potřeba mít vyšší vložky kvůli delší dráze pístů. No jo, ale.... pak mi to asi došlo. Je logické, že je to naopak tak, jak říkáš ty - dokonce jsi to i zdůvodnil. Vyšší zdvih je dán odlišnou "geometrií" klikovky, kdy ojnice opisují větší kružnici a potřebují na to více prostoru - proto jsou Fabiácké vložky logicky nižší, aby se ojnice dokázali protočit. Otázka zní, zda tomu nejsou přizpůsobeny i písty, tedy zda Fabiácké nejsou nižší z důvodu, aby necestovali v dolní úvrati mimo vložku (při stejné výšce jako fa/fe by "logicky" chodili do dolní úvrati o 6mm níže). Na druhou stranu se nabízí hned další otázka, zda by naopak nestačili Fabiácké vložky na fa/fe písty - nedokážu ale odhadnout, zda by při dolní úvrati fa/fe kliky nevyjížděli naopak fa/fe písty z Fabiáckých vložek ven. Ale už vás do toho zbytečně zamotávám - nechme to být. Nevymýšlejme vymyšlené jako Dva písaři z dnes již "historického" seriálu :-) Až budu motory "překroužkovávat&quo t;, tak si vše pro klid duše přeměřím. Ještě jednou díky ti za cenný poznatek :-)



Co se těch hlav týče, vařil bych z vody. Nechám tedy vyjádření na zkušenějších. Jen můžu přidat to, co jsem slyšel. Slyšel opět od "všeználků" na závodišti. Údajně je v sériovém provedení opravdu nejlepší hlava z 50kW (136) MPI felicie 98-. Údajně je to dáno tvarem a velikostí kanálů. Nevím, nedokážu potvrdit ani vyvrátit. Shodou náhod jsem se včera brouzdáním tady dostal k problematice ventilových pružin a jen si potvrdil načtená data z literatury. Těch koncepcí hlav měly favority, respektive felicie opravdu několik. Existovaly (pro nás všechny asi nejznámější) koncepce dvojitých pružin, přičemž o jejich tuhosti rozhodoval navíc typ motoru. Ať 135 nebo 136 a pak ještě v případě felicií zda jednobod nebo MPI. Ve finále mladoboleslavské chytré hlavy vymyslely pružiny jednoduché kuželové, ale teď bych lhal jestli pro motor 135 (40kW) nebo 136 (50kW). Ovšem zda je to pro sportovní účely cesta kupředu, to též netuším. Odhaduji, že v případě náhrad za pružiny sportovní může být toto vzhledem k dostupnosti velký problém.



Jinak zase - názory, se kterými jsem se v posledních letech potkával. Snižování hlavy není prioritou pro získání vyššího výkonu motoru (bohatě PRÝ stačí do 1mm a i to je mnohdy zbytečně mnoho). Tvrdé ventilové pružiny jsou PRÝ také přežitek. Minimálně v případech, kdy auto netočí dlouhodobě více než 6000 ot./min. Leštěné sací kanály mohou být přínosem, ale pouze v součinnosti s dalšími komponenty a úpravami. Jinak se díky vyleštěným kanálům přichází o potřebné víření nasávané směsi. Jejich zvětšování už je extrémní záležitost, která se doporučuje opravdu jen u závodních motorů, kdy se nasává mnohem větší množství směsi dané například jinými karburátory a s tím ruku v ruce má hlava upraven spalovací prostor, je osazena většími ventily atd. atd. Budu vděčný, když mi i tyto mnou nabité poznatky, co jsem leckde zaslechl nebo vyčetl někdo potvrdí nebo vyvrátí :-)



Poslední, co řešíš, jsou ty písty - 44 a 50kW. Ani tady tě poradit nedokážu, ale rád se nechám i já v tomto ohledu poučit. Písty, co užívám já v závodním autě mají rovnou horní stěnu. Nebývá právě zde rozdíl? Nemají písty pro 44kW frézovanou prohlubeň pro docílení nižšího kompresního poměru? Opět je to JEN teoretický poznatek. Ale pokud se nepletu, u favoritů (možná pak i Felicií) tomu tak bylo. Myšlen rozdíl 42 a 46kW u favorita a 40 a 50kW u felicie (prostě rozdíly koncepcí 135 a 136). S tím jsem se ale pustil opravdu na tenký led a nejsem si jistý, zda nepovídám hlouposti. Ostatně já mám v tomto ohledu asi štěstí, protože zatím všechny škodovácké motory, které vlastním (mám ještě i dvě sériové felicie), mají písty s horní stěnou rovnou.



Chtěl jsem stručně zareagovat - nepodařilo se mi to. Omlouvám se 3 Ale když už něco k tématu píšu, chci, aby to nemělo "hluchá místa" a sepsal jsem vše, co vím nebo alespoň tuším. Možná jsem tě tím ovšem udělal více starostí než radostí, že 8



Nicméně i dál čekám na poznatky dalších členů tohoto (znovu opakuji) profesionálního fóra. Díky
22:21:45
07.02.2025
ajok
Vlozky fel/fab jsou pouzitelne, vrtani stejne, ty fabiacke jsou trochu dole kratsi, tak teoreticky by u fel vlozek mohlo dojit ke kontaktu s fab. ojnici, ale to by stacilo dole ubrousit4

Ulozeni vacky u fel. mpi je asi az od r.98 nebo 8/97. Fel/fab vacka nevim :(.



Jinak ja bych mel taky dotaz, jakou nejlepe volit hlavu k motoru s klikou fab. a vacka Chovanec 265, rozdelovac bezkontakt od Urbiho, ted tam je seriova z fel SPi 50kW jen trochu snizena, jelikoz tam je ted nacnute tesneni, tak uvaziji dat serii z fel MPi 50kW (r.1999) - co na ni upravit, aby to trochu ozilo? Vlastne pisty ma fab 44 a 50 KW stejne? jak by vysla komprese, kdyz bych tu MPi hlavu ani nesnizoval? taky 10:1 nebo min?
upraveno 1x, naposled 07.02.2025 22:23:33
21:32:30
07.02.2025
zdeny10
Ahoj kluci,



téma tu bylo (tedy aspoň to odhaduji) v jednotlivých fázích jistě probíráno možná nejednou. Mně ani tak nejde o radu, jako spíše o urovnání si pojmů a poznatků v rámci řekněme otevřené diskuze. Mnozí z vás si možná zaťukají na čelo, proč se na takové věci ptám, ale leckomu možná toto vlákno bude (stejně jako mně) přínosem. Zkusím to rozdělit do jednotlivých odstavců pro lepší orientaci. Pojďme do toho:



Klikové ústrojí:

před dnes již více jak deseti lety jsem tu zakládal různá témata (vždy jsem se dočkal pochopení a odpovědi 6 ), vztahující se k mému koníčku, čímž je hobbyautocross a úpravám naší felicie pro tyto účely. Auto jsme postupně zdokonalovali z dostupných komponentů a ovoce to přinášelo. Dokonce jsme se dočkali třech titulů vicemistra v divizi 6. Ale nepleťme sem můj životopis. Spíše jde o to, že stárnu a ačkoliv už nechci auto posouvat dál za astronomické částky, rád bych se závoděním především bavil a auto jen udržoval. Problém je v tom, že se začínám obávat o dostupnost dílů na klasický osmiventilový fa/fe motor. Tedy takhle - konkrétně já mám připravené motory dva. Rezervní, kde je koncepčně VŠE klasická 1.3 a ten, který je teď v autě, a to BLOK fa/fe, ale klikové ústrojí FABIA 1.4 MPI. A především o ten mi jde. Potvrďte mi prosím úvahu, případně opravte, pokud se mýlím:



Klika: Fabia stažená na hlavních ložiskách, jinak kompatibilní s fa/fe

Ojnice, písty a vložky: Fabia bez úprav

Blok: Vybroušen v místech protočení ojnic



A teď přichází ta sranda - kroužky a šály. Říkám to správně, když:



Kroužky: lze použít na Fabiácké písty kroužky fa/fe

Hlavní šály: fa/fe

Ojniční šály: Fabia



Až sem si myslím, že uvažuji správnou cestou. Ale kdyby mělo dojít na lámání chleba a kromě "polo GO" formou výměny šál a kroužků nám "ruplo v bedně" a chtěli bychom měnit i vložky s písty, zajímalo by mě v rámci dostupnosti dílů, zda se dají použít do této Fabiácké koncepce vložky fa/fe. Jinak a jednoduše řečeno:



Jsou vložky fa/fe a Fabia 1.4 MPI rozdílné? Opět trocha úvahy. Výška od horní hrany vložky k dosedací ploše a průměr (ať už vnější nebo vnitřní) musí být samozřejmě shodné. Ale jediné, v čem se dle mého názoru mohou lišit, je výška od dosedací plochy ke spodní stěně vložky. Vynechte prosím to "klepání na čelo" - samozřejmě je to jen kutilský dotaz. Je mi jasné, že v případě výměny vložky se mění i píst, takže k podobné kočkopsí akci v praxi asi nedojde. Spíše se ptám jen pro zajímavost.



Tolik asi ke klikovému ústrojí - VELICE SI VÁŽÍM, ŽE JSTE SE DOSTALI AŽ SEM a děkuji za jakoukoliv zpětnou vazbu.



Pojďme (ale už jen okrajově) o kousek dál, a to na vačky:



Pochopil jsem, že Favority a SPI Felicie měly vačkové hřídele sice různě broušené, ale mechanicky záměnné. MPI Felicie už ale měly vačku s větším uložením, tedy nekompatibilní se staršími modely. OK, s tím se nedá nic dělat, takový je svět. Ale slyšel jsem na závodišti zajímavý názor a byl bych rád, kdyby mi někdo z vás potvrdil, zda se zakládá na pravdě, či nikoliv. Jeden řekněme kolega nebo chcete-li konkurent se mi lidově řečeno vysmál, že jsme se zbytečně "hrabali" v předělávání fa/fe bloku na Fabiácká střeva, když mnohem jednodušší je použít celý "spodek" z Fabie a osadit ho ostřejší vačkovou hřídelí z Felicie MPI. Posledních pár slov je nejzásadnějších - vačková hřídel Fabia 1.4 MPI je opravdu totožná s Feldou MPI, tedy s tím větším uložením? Byl to totiž jeden z hlavních důvodů, proč se nám do "ryzí Fabie" nechtělo. Měli jsme obavy z pořizovací ceny ostré vačkové hřídele na Fabii. Standartní Fa/fe je (alespoň dle našeho názoru) mnohem dostupnější.



Třešnička na závěr - velké ventily (třešnička opět teoretická - já jezdím standartní, byť s upraveným tvarem talířku a o velkých na svém autě neuvažuji)



Asi jsem pochopil, v čem je rozdíl - v průměru talířku. Ale říkám to správně, že NESTAČÍ pouze koupit a osadit větší ventily bez dalších úprav? Logicky se tomu musí přizpůsobit sedlo, resp. i kanál ventilu v hlavě, že?



A teď už je to přátelé úplně vše!!! Děkuji za pozornost a vážím si zpětné vazby, ať už je třeba i hanlivá. Rád si rozšířím obzory, ale pokud vám mé dotazy přijdou hloupé nebo snad máte pocit, že škemrám o vaše know-how, klidně mi to dejte "sežrat". Ostatně i to je součást mnohých diskuzních fór. Ale i tak doufám, že toto je fórum profesionální. A proto jsem toto podrobné vlákno založil právě tady.



Ještě jednou mnohokrát děkuji a těším se na vzniklou diskuzi.



Zdeny
Extreme Tyres