Zadření, olej, chladič, jak tomu předejít?

prohledat
680 příspěvků (zobrazeno 651 až 680) od 08.07.2018 do 10.07.2023, založil/a Tuner#2 - zrušená registrace
řadit dle data
13:55:03
09.07.2018
Jarda - zrušená registrace
-> m8rinek 08.07.18 23:06:01: Stejne, jako jsem to ted mel u nivy, ale ta si nabrala vzduch dostkrat, klika podobna, nechal jsem to, jen jsem dal novy salky, normalne to predtim jelo, nic nemlatilo, jen cimdal hur mazalo...

Ja mam ve vsem - rapid, mtx, niva vymenik oleje za LPG reduktorem, kterej tu vodu jeste ochladi, u octy je vymenik taky, jen nevim v jakem poradi.

-> Tuner#2:

Doporucil bych jako Matthes vymenik a poradnej chladic s poradnou saharou4 nebo navic k tomu jeste chladic oleje s termostatem (hlavne neco odzkousenyho a kvalitniho). A olej - ja ted zkousim valvoline vr1 racing 10w60, neni to na zavodeni, ale ten motor taky tavim radne, jen u OHC mam strach na zimu (po zkusenostech s 1.6), u OHV bych se toho nebal....

Kdyz jsem zlutyho rapida pripravoval na Afriku (ktera bohuzel nevysla), tak jsem dal jeste jednu vrtuli z mazdy pred chladic, ale je tam malo mista :/ no a pak mi ji ten blb zarazil do chladice. V Turecku to seriove chlazeni bylo na hrane a obcas i za hranou, viz. skubani pri vyjezdu na nemrut dagi, jinak dochlazuju na mirne zvyseny otacky.
upraveno 5x, naposled 09.07.2018 14:09:59
13:45:37
09.07.2018
dragon_cb_cz
-> Matthes, záškodník z TechWebu: No vidíš, na Saabu je zase z výroby olejový chladič (výměník je tam možná taky) 3 . Takhle jednoduše to asi nerozsekneme...



-> Milan 136: Takhle obecně to asi nikdo netvrdí, tam spíš jde o to, že ta přestupná plocha v tom sériovém výměníku bude zoufale malá na to, aby při tom malém teplotním spádu dokázal olej výrazně ochladit. (EDIT přesně jak píše tady -> vhml 08.07.18 22:02:21: ). A na opačným extrému je třeba to co mají HDM automaty, tzn společný chladič chladící kapaliny motoru a oleje převodovky...
upraveno 1x, naposled 09.07.2018 13:48:05
12:45:00
09.07.2018
vhml
-> Milan 136 09.07.18 12:42:09: jenže tam pouštíš vodu co jde z chladiče samostatným okruhem mimo termostat motoru ne?

Jak jsem pochopil tak hlavní důvod takového řešení je stálý výkon bez ohledu na okolní podmínky, takže to intercooleruje i při letním poskakování po městě.
12:42:09
09.07.2018
Milan 136
Ono se muze zdat, ze voda ten olej moc neochladi. Ale treba vodni IC, ktery je soucasti saciho potrubi, co maji soucasne diesely od VW EA 288 ma vetsi ucinnost, nez klasicky vzduchovy IC.
12:21:21
09.07.2018
Matthes, záškodník z TechWebu
Koukam, ze se to pekne rozdeluje na tabor zastavajici chladic a druhej tabor vyznavajici vymenik :-D Na volvu mam z vyroby vymenik a to je na chlazeni taky narocnej a na mazani nachylnej motor...
08:13:47
09.07.2018
vhml
Jinak ještě nějaký poznámky k tématu:



- Nízká teplota oleje se nechá mimo termostatu regulovat i celkem jednoduše - izolepou. I přes to, že mám termostat, tak na Mazdě chladič na zimu přelepuju. Jinak bych měl do skonání světa těch 70 na který je nastaven termostat oleje.



- Mě motor padnul na stovce úplně stejně na klice za studena, cestou na druhej konec vsi. Měli jsme nějakou pouťovou výstavu , na náves jsem dojel , zpátky to zaklepalo po půl kilometru volnou jízdou. Dal jsem nové pánve, najel nějakých 100km, vypadalo to v pohodě a pak na Pačejově to umřelo v půlce první RZ. Asi byla i načatá klika, s jinou to zatím funguje.
07:26:07
09.07.2018
MVM
Výměník je výhra jedině tam,kde jedeš vodu do 70°-80° třeba bez termostatu a chladič(e) má velkej výkon. Poznáš okamžitě při jízdě i pod zátěžíjak teplota vody s náporem viditelně klesá.

On má výhodu právě v rychlejším ohřátí - nižšší emise za studena,menší opotřebení. Ale jakmile olej diky jeho tepelný kapacitě jednou ohřeješ na vys.teplotu - tak se jí špatně zbavuje a ochladit 120° v zátěži je skoro nemožný. Je potřeba mit určitou rezervu. Každopádně olej 10W/60 je jistota,pokud je dobrý chlazení tak i klidně SAE 50. Důležitej co nejvyšší průtok oleje (tzn.tlak) kvůli chlazení ložisek, ložiskový kompozice seriovejch aut jsou na teplotu 100° -+ nějaký procenta kriticky krátkodobě snesou ...

Já mám na Sku termostat a stejně jedu když do 6500-tak 80-85° Pokud držim doraz 7200 -tak max 90° Olej jsem zatim nikdy neměřil(i když už mám připravu), ale na hadici z chladiče oleje vstup do motoru udržim ruku v rukavici. Mám chladič Setrab,zatim bez ventilátoru, a oleje vždycky 10W/60. Sice to není uplně nej,ale tlak mám 5bar za studena od volnoběhu až po strop. Na starter natlačím 3bary. Ty 3bary jsou tam i při dochlazování na volnoběh -třeba po jizdě na okruhu..
00:50:04
09.07.2018
Eidy
-> Tuner#2: Podle mě by bylo nejlepší pořídit větší/výkonnější chladič vody (při dnešních možnostech to není problém) a na motor pověsit výměník voda-olej. Jednak se olej rychleji zahřeje a při vysoké teplotě se naopak vychladí do vody. Já se teď budu pokoušet o větší chladič vody a třeba se budu řídit vlastní radou.
23:57:00
08.07.2018
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Milan 136 08.07.18 23:50:11: První sezónu ESSO 5W40, ale to se přepálilo hned a dával jsem tam pak už výhradně 10W50.
upraveno 1x, naposled 09.07.2018 21:49:38
23:50:11
08.07.2018
Milan 136
-> Tuner#2 - zrušená registrace 08.07.18 21:52:01: něměl jsi tam kdysi 5W olej? Mám dojem, že jsem to s Tebou kdysi řešil
23:42:52
08.07.2018
Tuner#2 - zrušená registrace
-> m8rinek 08.07.18 23:18:27: Ona údajně samotná plechová vana je na tohle lepší, ale zase je tam jiný sklon a bude se hůře chladit. 8
23:18:27
08.07.2018
m8rinek
-> Tuner#2: Plechová vana a k tomu nějaký fajnovy buffle by asi byl řešením.
zvětšit Zadření, olej, chladič, jak tomu předejít? - obrázek od m8rinek vložen 08.07.2018 23:18:27
23:13:09
08.07.2018
m8rinek
-> Tuner#2: Nepoznas. Stačí trochu méně oleje, vysoké otáčky a velké přetížení. Pokud ve vaně mas jen origo vlnolam, tak bych možnou příčinu hledal i tam...
23:12:50
08.07.2018
Antony - zrušená registrace
-> m8rinek: tomu věřím, kazdopadně já to mám tesněný gumou z filtru a zatim ok.
23:10:11
08.07.2018
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Matthes, záškodník z TechWebu 08.07.18 22:52:15: Díky za odkaz.



-> m8rinek 08.07.18 23:06:01: Jak to poznám? Neříkám že to není možné, ale jak to poznat a jak tomu zabránit? Někdo dokonce říkal, že na tohle jsou plechový vany s hrbem lepší a nebo tady udělat ještě jinak tu přepážku?



Jinak ty teploty to byl fakt extrém v Německu. Včera na dálnici to mělo 105 - 108°C na oleji, držím otáčky kolem 4000rpm.
23:09:57
08.07.2018
m8rinek
-> Antony: Tyhle čínský řešení těsněný slabým o kroužkem brzy saknou. Ať si říká kdo chce či chce, ale Mocal je Mocal
zvětšit Zadření, olej, chladič, jak tomu předejít? - obrázek od m8rinek vložen 08.07.2018 23:09:57
upraveno 1x, naposled 08.07.2018 23:14:09
23:06:01
08.07.2018
m8rinek
-> Tuner#2: Nemohl si ten tvůj motor na slalomu klutnout vzduchu? Stačí opravdu málo, aby to znamenalo začátek konce....
zvětšit Zadření, olej, chladič, jak tomu předejít? - obrázek od m8rinek vložen 08.07.2018 23:06:01
22:52:15
08.07.2018
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Tuner#2: Dirka do termostatu ti toho moc nevyřeší, potřebuješ vodu víc chladit a ne jen točit dokola.



Nejlepší a elegantní řešení by byl ten výměník a jinej chladič. Teoreticky, když jsi takovej hračička (v dobrym slova smyslu) tak bys mohl pouvažovat i o chladiči na zakázku (ideálně měděnej). Občas spolupracujeme s touhle firmou: www.rechl.cz/ Umí chladiče opravovat i vyrábět nový - dělaj chladiče do autobusu, veteránů a kdo ví čeho. Pak bys nemusel hledat jakej chladič by tam pasoval a připojovací body by bylo dle přání. Ale nechci to nutit nebo někoho propagovat, jen říkám, že takový možnosti jsou.
upraveno 1x, naposled 08.07.2018 22:52:29
22:44:27
08.07.2018
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Antony - zrušená registrace 08.07.18 22:39:48: Klidně nahoď odkazy, řeším s Vencou co má on tak ať mám větší rozhled 4
22:42:18
08.07.2018
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Matthes, záškodník z TechWebu 08.07.18 22:19:29: Princip výměníku chápu a do provozu asi OK, ale na okruh se mě to řešení nelíbí.



Jaký jiný/větší vodní chladič se do eMka vejde? těch 130 na oleji bylo po ujetí severní smyčky a voda byla i s větrákem na 90ti a postupně to v koloně lezlo nahoru po stupínku jak to prostě bylo celé natopené. Uhnout není kam, musíš vystát frontu... 8 Jak jsme projeli kruháč, tak to z 98 slezlo zpět na 88 během pár set metrů.



Vodu jsem měl loni 50:50 a to je natápělo ještě víc, teď mám 1:2 ve prospěch vody.



Co mě napadlo udělat ještě další dírku do termostatu, protože jezdit bez jako závodní auta se mě z principu úplně pro moje využití nelíbí...
22:41:59
08.07.2018
Matthes, záškodník z TechWebu
Jestli bude klika v pořádku, tak jsi vyhrál v loterii. Většinou to končí takhle jako na obrázku.

Pokud ten motor někdo trápí dýl, tak to odnese i ojnice. Každopádně zkontroluj ojnice a kliku - nesmí tam být ani náznak po přehřátí materiálu (zmodralá místa). Chtěl jsem to dát ke kartě auta, ale nešel tam dát obrázek.
zvětšit Zadření, olej, chladič, jak tomu předejít? - obrázek od Matthes, záškodník z TechWebu vložen 08.07.2018 22:41:59
upraveno 1x, naposled 08.07.2018 22:42:29
22:39:48
08.07.2018
Antony - zrušená registrace
-> Tuner#2: řeším teď naprosto to samý, co ty. Zatím jsem našel chladič za dobrou cenu, mezikus, ale pohořel na hadicich. Resp ceně fitinek. Kdyby ti to pomohlo, vývod AN8=3/4" 16 UNF, AN10=7/8" 14UNF
22:19:29
08.07.2018
Matthes, záškodník z TechWebu
Osobně bych se jako Molso klonil k názoru dát výměník pod filtr. Je to koncernová součástka a jen se na fa/fel blok musí dát jinej šroub - což by mě taky zajímalo kdo by ho vyrobil/prodal... Výhoda oproti chladiči oleje je v tom, že tu teplotu za studena rychle zvyšuje...



Samozřejmě se tím trochu přitíží hlavnímu chladiči a tady bych se dostal k tomu, že bys možná mohl pouvažovat o větším chladiči a větším větráku dopředu. Mít 130 na oleji a skoro 100 na vodě při stání mi nepřijde normální (počítám s tím, že máš vše v pořádku - čistý systém a funkční čerpadlo).



Jinak k tomu chcípání rozhicovanýho motoru - nikdy nechcípat rozhicovanej motor. Teplo, který je naakumulovaný v exponovaných místech (hlavně hlava) je pak schopný lokálně chladicí kapalinu uvařit... Proto máme u průmyslovejch aplikací vždycky dochlazování motoru před vypnutím - obvykle 30 sekunud až 5 minut dle aplikace. Jediný, kdy je lepší ten motor vypnout a doufat, je v případě, kdy se teplota i bez zatížení nekontrolovaně zvyšuje.

Tady je pak ještě jedna věc, že je asi lepší klidná jízda, než stání na volnoběh, protože na volnoběh je malý mazací tlak...



Ještě mě napadá jedna věc, už jsem to někdy dřív nakousnul... Nemáš moc vysokou koncentraci chladiva? Obvykle se doporučuje 50:50 s destilkou. Jak to je "hustější" tak ta směs hůř přejímá teplo. Proto jsem ti tehdá doporučoval ten Cool Gard od John Deere... Tohle se samozřejmě týká jen teploty na "vodě" a nesouvisí to s olejem, když zatím nemáš výměník...
upraveno 1x, naposled 08.07.2018 22:21:14
22:06:21
08.07.2018
vhml
-> Tuner#2 - zrušená registrace 08.07.18 22:02:21: mám dva, oba bez problémů. Honzovy5 Setrab prasknul předloni na Vltave.

www.ebay.com/itm/.../2514 85833974?epid=89719...
upraveno 2x, naposled 08.07.2018 22:06:46
22:02:21
08.07.2018
vhml
-> MOLSO 08.07.18 21:58:43: to je spis jen na ohrivani. Jeho vykon chlazení je mizivej vzhledem k jeho plose a bezne malému rozdílu teplot ( byt rozdíl 90/130 už je taky ale slusnej ) . Ale samozrejme lepsi nez nic...
22:02:21
08.07.2018
Tuner#2 - zrušená registrace
-> vhml 08.07.18 21:56:20: A máš konkrétní typ s odkazem kde na něj, aby to nebyl spíš zdroj problémů? Docela se chladiče bojím...



-> MOLSO 08.07.18 21:58:43: Výměník nechci, už takhle je to s vodou boj když zastavíš po 10min. zápřahu na okruhu a olej jí zbytečně šponuje nahoru.
upraveno 1x, naposled 08.07.2018 22:03:14
21:58:43
08.07.2018
MOLSO
nahodiť chladič oleja - výmenník voda-olej pod olejový filter. pri zahrievaní motora voda zahreje aj olej, potom prakticky "stabilizuje" teplotu oleja.
21:56:20
08.07.2018
vhml
Mezikus pod filtr s termostatem a není potřeba nic sáhodlouze ohřívat.
21:52:01
08.07.2018
Tuner#2 - zrušená registrace
Asi už všichni víte co se mě cestou z Pohofestu stalo. Zkusím to popsat tak nějak od začátku... V mém motoru jezdím od začátku olej Q8 10W50, který jsem si tehdy vybral dle parametrů a vycházel pro mé účely nejlépe.



Tlak oleje jsem měl za tepla na volnoběh kolem 1baru jakmile se dostali otáčky přes 2000rpm už to tlačílo o sílu rafičky před 4 bary. Loni se ale tlak lehce zmenšil a rafička byla přesně na 4 barech. Přisuzoval jsem to třeba nové specifikaci oleje a neřešil. Teď po Německu a Spa tlak klesnul ještě níže a to o sílu rafičky pod 4 bary a navíc ty necelé 4 tam byli až od 3000rpm. Na volnoběh stále kolem 1 baru.



Zrovna teď na Pohofestu jsme se o tom bavil s Vrbou, že mě to malinko padlo. Možná jsem měl po Německu vyměnit olej, protože to tam dostalo asi fakt naprdel a mohl být přepálený, ale nezdá se tak ani dnes po vypuštění.



Dosahované teploty. V Mostě se pohybuju kolem 120 - 122°C v Německu a ve Spa jsem se dostal ke 130, maximum asi 132°C. Je to z velmi přesného budíku, ale jak poznamenal jeden kamarád, vše může být ovlivěno blokem a když dáš čislo na 4 místa, budeš mít 4 různé teploty a uvnitř na třecích plochách to zase může být jinak. Já konkrétně měřím na výstupu z čerpadla.



Už padnul i názor, že u motoru, který se prakticky pravidelně provozuje na svém limitu a točí cca. 6300 - 6500rpm dle použitého kvaltu a odjel už nějakých 13 sezónu s nájezdem v průměru 5tkm se prostě tohle dá s jistotou očekávat na druhou stranu bych tomu raději předešel.



Ale teď k věci otázky:



Má smysl uvažovat po opravě o jiném oleji? Sychrovat to raději 10W60tkou? Co by tam pak museli lít kluci co točí o dobrých 1000 - 1500rpm více?



Má smysl olejový chladič? Bojím se, že to budu hlavně na jaře a podzimu sálodlouze ohřívat a je otázka co je větší hrob pro motor zda lehce přehřátý olej a nebo studený? Já si myslím ta druhá varianta a proto autu nenakládám dokud tam není alespoň 70°C a lépe více.



Pokud olejový chladič, tak jaký typ, jaké hadice a jaký mezikus pod filtr? Je to asi jediné místo kam ho můžu dát, protože na všude jinde mám čidla a sálodlouze to předělávat nemůžu.



Když se motor přehřeje (typicky olej přes 120°C, a voda 90°C je lepší motor ihned chpípnout a nebo ho přes saharu dochladit na volnoběh, kdy to při takto rozpáleném oleji moc nemaže? Typicky po dojetí stintu na okruhu či třeba na Nordschleife? Tam i přes zaplou saharu v koloně na parkoviště bylo 130 na oleji a voda vylezla na 98 než jsem se dostal na kruháč a odjet pryč. Pak to samozřejmě volnou jízdou padlo dolů.



Díky za Vaše názory.

Zamítnuté přispívání mají:

  • MISCHO (udělil Nwkt), důvod: na vlastní žádost
Extreme Tyres