skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Výměna gufer ventilů bez demontáže hlavy
-> Tomaso435: Sundej to a nefrfněj, už jen proto, žes ji dával nedávno aspoň půjdou pěkně šrouby a nezalomí se. Vymýšlet cokoliv jiného bude jen ztráta času a materiálu ... tohle je mimochodem důvod, proč se dělá malý repas hlavy (vyčištění, gufera, zabroušení do sedel), když jde po dlouhé době kebule dolů.
-> rsvancara: to už to mužu vyhodit. hlavu do pu páté.. kvuli takovýmu nesmyslu... nene, musí to jít bez sundání...
-> Tomaso435: Dáš něco svíčkou, křápneš do toho a zkurvíš píst (nebo se to tam rozpadne a poreje to stěny válce). Já bych to sundal :-)
tak mě to taky čeká... házet dolů hlavu kterou sem tam před měsícem dal je blbost. od té doby je vysoká kuřivost a hlavně s olejem jsem už na půlce měrky :-D takže co doporučíta nacpat svíčkou mezi píst a ventil aby se do toho dalo z vrchu křápnout? :-D a vahadla odstranit? nebo jen v pružince vyosit?
-> MVM 31.08.14 17:23:24: Najlepšie a najrýchlejšie riešenie výmeny.Robím takto už roky a všetko je ok.Akurát dávam piest do dolnej uvrate lebo tlak ho tam aj tak zatlačí.Na navliekanie gufier dávam také male umelohmotné (ja im hovorím kondomik) klobučiky aby sa nepoškodil brit gufera.Niektorý výrobcovia ich dokonca dávaju k sade .Rýchle ,elegantné.
Pokud jsou vodítka vyběhána, výměna gufer pomáhá jen částečně, stále to bude brat olej. S hodně vychozenými vodítky budou i vykřápaná sedla a při jejich obrobení se ventil bude muset částečně zapustit níže, napojit také spalovák, aby to fungovalo jako výkonná hlava atd. I když strojní obrobení dělá dnes kde kdo, né každý ví jak správně to udělat, aby to nejen fungovalo, ale také "jelo"
-> Vrba: dnes mi nabizel na emisich nejakou prisadu do oleje, ktera pry ozivi stiraky

-> Evž@: to je mi taky jasny,ze by to mělo žrát minimálně 10x méně. Ona ta hlava už má něco za sebou + 3x tam chrstla voda od mrazovky,takze ty guferka dostala záhul. Bud vyměním jen je a nebo to vemu celé i s vodítkama. Po sezone se rozhodnu.
-> Vrba: to je hračka pro tebe.....jinak ta spotřeba je dle mě dost vysoká...GLS mi žere ted 1L na 1000km a to teče venkem ve velkym stylu(ac pumpa,3-ložisko kliky skrz korky) takže ani nejsem schopný říct jestli mi to žere i přes ventily nebo kroužky :D.A motor ve 125 mi bere 1 litr na 3000 km (nikde neteče)
-> Evž@: se stav pomoct

-> Vrba: to zmákneš na káře
...zbytečně nerozebirat to co funguje

-> Vrba: v Tvem pripade bych asi taky volil vymenu bez demontaze hlavy, zkracovana voditka mam ted taky na jedne hlave - v priprave, trochu mam strach z toho vedeni, ale Tobe to funguje dobre, mas to celych 100 tis. km?
-> Vrba: Pokud bys to delal na slozenym motoru, tak staci vymenit guferka sacich ventilu.
Tak uvidím. Zatím dojezdím sezonu a pak bud sundám hlavu a vymením i ta zkracovaná vodítka za sériová a nebo sundám vahadla a zkusim udělat jen ty guferka. Každopádně co si pamatuju,tak motory s novýma guferama at už byly v jakémkoliv stavu olej prostě nezraly.
-> Jarda: Nikoho neomlouvám a že mi některý praktiky vadily nepopírám - taky jsem toho nechal a šel jinam (to jen pro doplnění)
Ale míra rizika při demontáži hlavy,utopených vložek, utržených šteftů na svodech,nedejbůh stržený/zalomený závit v bloku - jde mechoš kvůli gufírkům - domů téměř bez peněz a na zvedáku mu stojí felda bez palice.. Jsou to dva různé pohledy na situaci a rozhodně se vyplatilo (tenkrát) hlavu nedemontovat.. Toť vše..
guferama jde snížit i o 1litr/10tis
Ale míra rizika při demontáži hlavy,utopených vložek, utržených šteftů na svodech,nedejbůh stržený/zalomený závit v bloku - jde mechoš kvůli gufírkům - domů téměř bez peněz a na zvedáku mu stojí felda bez palice.. Jsou to dva různé pohledy na situaci a rozhodně se vyplatilo (tenkrát) hlavu nedemontovat.. Toť vše..
guferama jde snížit i o 1litr/10tis
-> Vrba: hmm, to Ti bere dost, me bere po 230 tis. km 2l na deset tisic km, ale myslim, ze po vymene gufer se to zlepsi vyrazne, mozna vic nez o polovinu
-> MVM: chudak zakaznik si mysli, ze ma nove tesneni pod hlavou a ono treba za rok KO a musi platit znova
kolega si nechal delat GO motoru na alfe 146, dal za to 33tis. kc a spoustu dilu dodaval, po GO zjistil, ze to je horsi nez pred - tlaky atd., je to smutne...
-> MVM: chudak zakaznik si mysli, ze ma nove tesneni pod hlavou a ono treba za rok KO a musi platit znova
kolega si nechal delat GO motoru na alfe 146, dal za to 33tis. kc a spoustu dilu dodaval, po GO zjistil, ze to je horsi nez pred - tlaky atd., je to smutne...
-> darklord: Jak se to vezme - ale v podstatě to tak v servisech bylo je a bude - ovšem nápady jak a co udělat co nejjednodušeji nemají vždycky význam někoho ojebat. Byl to rok 2003. Mechanik si chodí do práce především vydělat - hrát si může o víkendech doma.. 

-> Vrba: Tak poznat to bude určitě .. Otázka jak jsou na tom kroužky ale těmi gufery bych začal. Guferama umí zmiznout půl litru raz dva.
-> MVM: takze ojebat zakaznika, gratulujem. Aspon viem, ze sa praktiky servisov stale nezmenili a je lepsie si robit vsetko sam.
-> minno: ja som to parkrat robil bez demontaze, ovsem nie na skodovke. A po istom case aj nove gufera zacali pustat olej, prave kvoli volnym zdvihatkam. Takze demontazi hlavy sa to aj tak nevyhlo, a len zbytocne sranie s tym bolo. Stvrdnute gufera nikdy nebudu samostatnou vadou.
-> minno: ja som to parkrat robil bez demontaze, ovsem nie na skodovke. A po istom case aj nove gufera zacali pustat olej, prave kvoli volnym zdvihatkam. Takze demontazi hlavy sa to aj tak nevyhlo, a len zbytocne sranie s tym bolo. Stvrdnute gufera nikdy nebudu samostatnou vadou.
-> Vrba: Nepamatuju si už kolik my to bralo ale snažil jsem se udržovat hladinu uprostřed, a dolíval jsem to po 1/2 litrech celkem často, možná bych řekl, že za těch 15tis km jsem tam dolil min. 4-5l co si tak pamatuju. Po výměně to nebere vůbec. Co jsem tam nalil to i vypouštím při výměnách. Takže to zabralo výrazně.(Felda)
-> darklord: Osobne by som to tiež radšej riešil bez demontáže hlavy. Nejde o cenu za tesnenie a podobne.... Každá demontáž hlavy je pre motor zlo. Ak je spodok v poriadku a človek chce fakt len vymeniť staré stvrdnuté guferá, určite by som to robil s hlavou na motore.
-> MVM: Obecně - kolik oleje motor veme právě přes ty gufera? Ted bere cca 1,5L /2000km. Dá se očekávat výraznější zlepšení? Pístní sada má od nova cca 100tis
-> darklord: V předpise je demontáž hlavy.. ty uděláš bez demontáže .. vyúčtuješ demontáž .. těžké na pochopení ? Ono je rozdíl si za půl hodiny "vydělat" s stejně jako za čtyři (plus čekání na rovnání hlavy) 

-> darklord 31.08.14 18:00:19: čím víc aut mechanik opraví tím větší plat proto se to taklr vychitává

Není potřeba povolovat vůbec šrouby co drží hlavu - a tím pádem právě nehrozí že foukne těsnění. Stačí ty krátké co drží vahadla a jen posouvat dle potřeby vahadla, pružinky a držáky do stran.
-> darklord 31.08.14 18:00:19: jo pracuji tam a mužu potvrdit
ale felda v autorizáku už začíná být minulost a u dnešních už to takhle stejně nejde

Se špagátkem kein problem...
-> MVM: to mi povedz ktora automobilka ma oficialny postup vymeny gufer s hlavou na motore ked sa chces hrat na normohodiny?
-> darklord: Až budeš pracovat v servise v normohodinách - budeš se snažit ušetřit každou minutu 

-> Jarda: Protože (to se stalo jednomu kolegovi ve škoda servisu) údajně při povolení dvou nejdelších šroubů se nerovnoměrně "uvolní" hlava.. Jak píšu dělal jsem v autorizáku několik let a takhle jsme to dělali na feldách. Píst třeba já osobně nedával přímo do Hú ale 90° - všechny jsou potom v jedný rovině a je potřeba min 10,nejlíp 12Bar vzduch z komresoru - ne kvůli tomu aby držel ventliy - ty udrží i šest - ale kvůli odklepnutí misek. Někdy drží,jindy jdou samy - však to znáte,,,
Je nejaky dovod to riesit takto zlozito? U skoda motorov kde tesnenie pod hlavu stoji 200Kc, zrovnanie hlavy dalsich 200 a spolu sa cena tejto opravy nevysplha ani na tisickorunu mi to pride usmevne. Pravda, ked uz ide o auta kde tesnenie pod hlavu zacina na 3000Kc, sa uz o takejto hluposti oplati uvazovat, ale aj tak vacsinou KO gufera znamenaju ze je na GO zrela cela hlava.
-> MVM: proc by kvuli tomu melo fouknout tesneni?
-> Vrba: přemýšlím, že bych to taky zkusil, ale mám strach, abych nepoškodil píst
-> Vrba: přemýšlím, že bych to taky zkusil, ale mám strach, abych nepoškodil píst
Já foukám vzduch z kompresoru přes závit svíčky,píst v hú,misky odklepnoutý přes trubkový klíč.. jak už tu bylo napsaný. Pri nasazování nových gufer navlíkám přes stopku ventilu kus igelitu (jako ochranu břitu gufera) může být ostrá hrana v drážkách pro klínky.
Někdo vyvrací tuto metodu bez demontáže hlavy kvůli (údajně) pozdějšímu fouknutí těsnění - mě se tohle nikdy nepotvrdilo.
Někdo vyvrací tuto metodu bez demontáže hlavy kvůli (údajně) pozdějšímu fouknutí těsnění - mě se tohle nikdy nepotvrdilo.
Jde to i přípravkem z Andrta pro stah. pružin, před tímto odrazit trubkou. Píst v horní úvrati u měněného válce při stlačování, nandávání a výměně gufer, pokud se surově nezatlačí proti pístu zaklepané klínky, nic se mu nestane, proto odrazit. Gufero jde kombinačkama s citem vždy, vodítka jsou křehká, když je to litina, proto se to nemačká násilím jak kdyby se trhali zuby praseti, ale uchycením a postupným vytočením jde ven vždy, pro ty co cit nemají: www.kingtony.cz/kategorie
/9ad11--kleste-na-gufera-v
entilu.aspx
U měněného gufera jde ventil podržet např. silným magnetem z objektivu přilepeným na něčem, ale není potřeba, ventil max. zůstane dole opřený o píst a nepropadne, při nandávání pružiny už jej co nejvíce nahoře drží nové gufero, které se do hlavy narazilo trubkovým naražečem s osazením. Po stlačení pružiny povytáhnout ventil nahoru čímkoli (tenký šroubovák) pro nandání klínků.
Kontrola vůle vodítek u vyndaného gufera.
U měněného gufera jde ventil podržet např. silným magnetem z objektivu přilepeným na něčem, ale není potřeba, ventil max. zůstane dole opřený o píst a nepropadne, při nandávání pružiny už jej co nejvíce nahoře drží nové gufero, které se do hlavy narazilo trubkovým naražečem s osazením. Po stlačení pružiny povytáhnout ventil nahoru čímkoli (tenký šroubovák) pro nandání klínků.
Kontrola vůle vodítek u vyndaného gufera.
Jde to už jsem to dělal 2x. Měl jsem na to originál stahovák na pružiny. A opravdu nějvětší problém je odlepit zámečky. Takže bylo třeba i kladivo. Ale jde to. Už jsem to tady i kdysi popisoval. Pokud se tedy bavíme o škodováckým klasickým 8V motoru.
já dělal dvě, dírou pro svíčku narvat provázek a nějak to šlo, hlavně neztratit konec:-)
-> Vrba: Gufera idu v pohode dole blitzkami, treba ísť na ne podobne ako keď trháš zuby
Ale zase nemačkať tolko aby si nezlomil vodítko.. Viac by som sa bál tých zámkov, že budú zažraté..

Nějaké přípravky na to? A samotné sundání gufera z vodítka je nejlépe provést jak? Posledně se mi povedlo jedno vodítko zlomit.
Podle mě to bude hodně o náhodě, jak se ti povede odlepit miska od zámků. Někdy to jde v pohodě, někdy vůbec takže to pořádně nejde dělat ani na stole.
No kamarád to prej dělal u Favorita ale nebyl jsem u toho, ale jít by to mohlo. osobní zkušenosti nemám.
Už někdo zkoušel?