Sedr vs. Lekr

prohledat
541 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 11.06.2014 do 19.02.2025, založil/a BooCheer
řadit dle data
22:29:44
19.02.2025
Jozka
-> Jakub05: 3 Dobrý zaklínadlo je dobrý zaklínadlo - měl jsem kdysi taky, na firemní dodávku, u který se po roce oloupaly zrcátka a začal stávkovat imobilizér - už si ho po těch letech nepamatuju, ale nebylo tak zdvořilý, tuším něco ve stylu "bestie španělská, prober se"..5
14:31:41
19.02.2025
Jakub05
-> Jozka: Jo modlení - to jsem kdysi praktikoval při ranním mrazivém startu už tehdy obstarožního Jumpera. Několikaminutové žhavení a pak obalen modrobílým kouřem, chytal válec po válci. A jám mu říkal - Ó velký Jumpere, naskoč!1
14:28:03
19.02.2025
Jakub05
... dneska ty lidské schopnosti jdou pozorovat třeba při startech zahradní techniky. Já tuhle koupil 2 identické fukary listí jako nefunkční. Jeden prý nešel vůbec (přišel jsem, nacupoval, zapnul sytič a chytnul hned), druhý prý nešel do otáček (tam jsem po startu zase ten sytič vypnul a běžel jak měl) A byly za pěkný peníze3

Sousedka na chalupě ke mě pravidelně před sezonou nosí pilu, křoviňák a sekačku, že to nechce chytit...zatáhnu a jede to vždycky.

To už i děti se naučily ty jejich čínský pomstychtivý čtyřkolky a motorky se sytičem nějak startovat, byť pokaždé, když vyrazí, mám krizi, protože vím, že do hodiny je někdo zpátky se závadou a mám zbytek dne co dělat1
21:01:33
18.02.2025
Jozka
-> MVM: Věřím - kámoš měl (u trucovitý hranatý 2-válcový ČZ 250) v tý proceduře i motlitbu..3
18:59:30
18.02.2025
MVM
-> Jozka 17.02.25 20:32:48: Když jsme s klukama jezdili na Jawach 350 výlety a dovolený po ČR a SR, tak každý z nás měl jinou startovací procedůru. Navíc měnící se od studeného motoru, přes vlažný po horký motor. I když ten horký chytnul na drc všem 3
17:59:02
18.02.2025
minno
-> Jozka: 3
09:33:27
18.02.2025
Sita
-> Robert 106 17.02.25 20:02:43: jo tak to jo, to je pro me porad jeste "pred termostatem"
upraveno 1x, naposled 18.02.2025 09:33:40
20:32:48
17.02.2025
Jozka
-> minno: Tvoje "každá škodovka sa štartovala trochu inak" jsem si náramně užil, jedna moje konfigurace se chovala tak, že když jsem před startem šlápl na plyn, mohl jsem si dát na 20 minut odchod - a až pak jít startovat znova.3
20:18:44
17.02.2025
minno
-> ajok 17.02.25 17:31:29: Ja som kedysi (tak pred 20 rokmi) spísal bratovi návod na celú A4, ako štartovať škodovku3 Dokonca by som to ešte aj niekde dohľadal.



To bola katastrofa, ako brat a otec ten sytič nevedeli používať a teda ani štartovať, mal som z toho hrozné nervy... A ani sa to nikdy nenaučili.



Myslím, že ani vtedy to veľa ľudí nevedelo používať, tak ako píše -> MVM 17.02.25 19:41:29: .

Zvlášť preto, že každá škodovka sa štartovala trochu inak a existovalo asi 1000 okolností, čo na to všetko vplývali.



Kto daným konkrétnym autom nejazdil denne a nebol s tým zžitý a neprišiel sám na postupy kedy, ako a čo robiť, nikdy na to neprišiel...

A ignorovali sa aj servisné potreby.



Otec bol schopný aj pri 80°C na budíku na križovatke po dobrzdení vytiahnuť sytič naplno, lebo pri bežných voľnobežných otáčkach sa mu zdalo, že to ide zdochnúť3 A tak to hučalo na ohriatom motore v križovatke bežne na 3000 ot./min.10



Podobných príkladov mám v pamäti viac.... A potom po 80 tkm vylágrovaný motor.



Favorit, to už bolo zlaté auto.
20:08:31
17.02.2025
Robert 106
-> MVM: To máš i na SEDRu hlavní problém proč to v mazu nestatovalo, bylo krom mizerné údržby také hlavně neznalost ovládání. Pokud při vytaženém sytiči někdo startoval se sešlápnutým plynem tak to naředil. Pokud šlapal na plyn jak blbej tak to uchlastal.

Našlapávalo se jen za tuhých mrazů 3 před startem a pokusy na start byly ta 3 - 4 po 3 vteřinách dle stavu baterie myslím třeba při -15°C.



Dělám chytrýho, ale naučil mě to děda před 22 lety a do té doby jsem vždy - no skoro vždy odjel.

EDSR startoval v mazech líp hlavně ten první.
20:02:43
17.02.2025
Robert 106
-> Sita: Nevím jak to myslíš, ale vyhřívání je přeci připojené před termostatem stejně jako topení. Pokud dáš T-čko na vývod z domku termostatu pro topení, tak tudy voda teče přes sání a sytič a vrací se do vodní pumpy bez ohledu na otevření termostatu. Původní zkrat na trubkách od topení zrušíš.
19:41:29
17.02.2025
MVM
-> ajok: Ale to máš i s tím Lekrem ve Favoritovi. Který "řidič" lépe řečeno vycvičený ovladač ví, že Favorita s karbecem aktivuješ tu tady omílanou přívěru(lidově sytič) - prošlapnutím plynovýho pedálu a potom startovat,bez plynu?

Lidi po vzoru americkýho filmu šlapou na plyn ja bubenik na šlapák.

A ono to nějak přece chytne.. A nebo ten plyn nesešlápnou a nechce jim to chytit..

Jen blbý spouštění motoru..

Nebo u Tdi .. kontrolka žhaveni.. je sice symbol žhaveni,ale významem určuje okamžik kdy je možný začít startovat,byť žhaveni probíhá dál..

A takových detailů je vic..

Převodovka,"automat& quot;... lidi nepoužívaji ruční brzdu pri parkování a jebnou tam jen péčko... serou na to..





upraveno 1x, naposled 17.02.2025 20:08:17
19:19:01
17.02.2025
ajok
-> MVM 17.02.25 18:34:03: vidis, to jsi me dostal, ja vubec nevim, jestli to v tom navodu je, probehl jsem si ho, vim ze tam je popsane EBV a pak me zajimaly provozni kapaliny a ulpelo mi v hlave, ze se maji pravidelne delat dutiny a nikdy nedopustit, aby na karoserii ulpela voda, ktera pak zmrzne :) a dobre tam je, ze doporucuji na zimu mit lepsi svicky, nez na leto3 a driv mel zigul v navodu, jak vyuzivat - motat rezervu, aby jsi sjel 5 kol a byvaly kolega to pak aplikoval i na felicii :)

Ale jak rikas, lidi dnes jsou, zvlaste u auta, schopni ignorovat kde co... zavadu brzd nebo se rozsviti mazani a rekne tyden budu jeste jezdit a dam to do servisu a ono mu to dojede velmi rychle, na Gumbalkanu byl clovek, kterej prorazil u feldy vanu a pokracoval... asi 500m :)
18:43:51
17.02.2025
Jozka
-> Milan 136 17.02.25 09:30:27: Už se díky tomu ani moc nebojím, že mi někdo odebere embéčko na projížďku..3



-> MVM: Návod se přece čte až nad doutnajícími troskami..4
18:34:03
17.02.2025
MVM
-> ajok 17.02.25 17:31:29: Každej výrobek od Durexu počínaje a jadernou elektrárnu konče má nějakej návod k obsluze. Tzn. Že je každy dneska mistr světa a směje se někomu že vůbec navod k obsluze čte je věc druhá. Prostě k automatické pračce si to lidi třeba prečtou, ale auto berou jako samozřejmost. A pak se mě chodí ptat vo je to za kontrolku. (Ku*va to ani ja kolikrát nevim a musim se do ty uživatelský příručky podivat.)
17:31:29
17.02.2025
ajok
-> Milan 136 17.02.25 09:30:27: az tolik asi ne, ale velke procento to dnes uz bude... kdysi jsem zapnul televizi a tam bezela vymena manzelek a ta vymenena nedokazala nastartovat nejakou 120ku1

Ale sytic je jeste primitivni, ja se na lada sraze snazil vysvetlit cloveku, ktery si koupil fungl novou 5dv. nivu, na co tam jsou ty dve paky, jak funguji a jak je pouzivat... jako asi po hodine jsem to vzdal :) a pochopil jsem, ze mu ten v salonu pry rekl, kdyz potrebujes dojet na chalupu, tak zastav a prerad tu velkou dozadu a na tu malou radeji nechmatej... a pak znamej koupil nivu od policie a rovnou menil pridavnou prevodovku, protoze nekdo tu uzaverku zaradil a jezdili s tim tak dlouho, dokud to jezdilo :)
upraveno 1x, naposled 17.02.2025 17:38:21
09:30:27
17.02.2025
Milan 136
-> kpt.Budha 17.02.25 09:28:33: To by tak 90 % "řidičů" nedalo.

Zrovna nedávno mi mamka říkala, že jsem jí jako asi tříletej zapínal na 1000MB sytič, když jsme jeli za taťkou do vedlejší vsi 3

A pak jsem ho vypnul tam, kde ho vypínal taťka.
09:28:33
17.02.2025
kpt.Budha
Úplně mimo téma, ale když jsem to pročítal, tak jsem si představil, jak by se dneska tvářili zákazníci, kdyby si při kupování nového auta museli vyslechnout, jak se pracuje s manuálním sytičem 1
22:51:27
16.02.2025
Sita
-> Robert 106 15.02.25 23:32:52: uz jsem z toho dost vypadl, ale neni to vyhrejvani karbce zapojeny az ZA termostat tak trochu naruseni malyho (primarniho) ohruhu?
upraveno 3x, naposled 17.02.2025 00:02:30
22:00:00
16.02.2025
Robert 106
-> SO545: Děkuji za nabídku. Teď zrovna nemám co, ale jinak bych se určitě ozval a nějak se revanšoval.
21:48:37
16.02.2025
minno
-> ajok 16.02.25 21:15:16: Lekr má výhodu v tom, že ten sytičový systém sa dá krásne vyladiť. Bohatosť za studena a aj otáćky. Mne to studené držalo okolo 1000-1200 +posledný stupeň stupňovitej vačky som zbrúsil a tak sa to celé vyplo už pri cca 60st. vody na budíku. V origu to drží zbytočne dlho zvýšené otáčky voľnobehu až do cca 80 st.
21:15:16
16.02.2025
ajok
me teda prijde, ze s lekrem to zbytecne bezi studene moc rychle, vstrikovana auta studena bezi tak 1100/min, rapida nastartuju na sytic a okamzite to davam dolu, otacky pres 1500 nikdy nenechavam, vim nekdo to nechava, aby se to rechle zahralo, ale neprijde mi to moc prospesne k tomu studenymu motoru...7
20:31:27
16.02.2025
SO545
-> Robert 106 16.02.25 20:25:36: ak si to nachystas a zlicujes...mozem ti to zavarit gratis.4 5
20:25:36
16.02.2025
Robert 106
-> Boco: No jo vlastně ty máš takovou specialitu. Já nikoho na vření hliníku nemám, tak to dělám vše na koleni. T-čko mám na té hadici k topení až za hlavou, aby byly všechny spoje přístupné z pravé strany.



Máma měla na favoritu, co jí za asi za dva měsíce ukradli, takový šikovný mechanismus, který měl páku z jedné strany mechanismu rohatky a fungovalo to tak ,že se tím dal jen bimetal přimáčknout jako, že je víc ohřátý. Sytič se tím dal jen přivřít. Vyvedené to bylo pod naklápěním světel a celé to působilo dost profesionálně. Byla tam i nějaká pružina byt se to nervalo na krev. Po koupi jsem si myslel, že to je ruční sytič a že to nefunguje, než jsem se podíval pod kapotu. Bylo to docela šikovný, ale málokdy jsme to reálně používali.

Většinou to fungovalo dobře.



Na 105 mi tehdy, když jsem tam dal Fávo bez vody, nabízeli mechanický sytič což bylo takový pozinkovaný táhlo co sprostě ovládalo přívěru a k tomu návod jak sundat původní automat.

Hlavně to, ale bylo por mě jako pro mlýčáka moc drahý, Takže jsem vyraboval ten domek s bimetalem a na tu páčku připojil táhlo sytiče. Sice to fungovalo obráceně - páčka dolů zapnutý sytič, ale vzhledem k tomu, že jsem věděl jako to na Lekru funguje to bylo dobrý řešení. Dát páčku dolů, sešlápnout plyn a pak nastartovat a postupně páčku zvedat.
17:18:46
16.02.2025
SO545
-> MVM 16.02.25 17:01:43: ano ak si pedant a dbas kde co mas nastavene mozno.

Ale ak vsetko funguje tak po pridani to aj tak tu klapku otvorilo a ides bez sytica a ked pustis plyn na studenom motore tak to pekne podrzi a nezdochne. Ten karbec je tak zlozity tusim presne kvoli tomu.



Ja som si ho osahal az nedabno ked som si kupil favorita.

Karbec od Bukaja mam v policke, Velmi rychle a aj celkom lacno som spojazdnil ten povodny....a len pre jeho nepochopenie a nevedomost opravy som kupil velmi pekne povodne auto za par E.
17:01:43
16.02.2025
MVM
-> SO545: Na krátký jízdy to mělo výhodu že jsem za kilometr od baráku jel bez "sytiče". Dřív to odblokovalo stupňovou vačku a mělo to hned ten nejnižší volnobězný otáčky. PRO běžného uživatele bylo tohle řešení přídavného systému spouštění a ohřevu naprosto v pohodě.

Jen říkám, že to umí fungovat i manuálně. Tzn za mě radši budu při zástavbě do zadomotoru řešit radsi jeden bowden než hadice s vodou..

Ale ten nazor je jen muj
16:03:21
16.02.2025
SO545
-> MVM 16.02.25 14:11:41: ak je vsetko v poriadku a podtlak funguje....tak ta prestavba nieje vobec nutna skor naopak. Ale kto mal zvyk zo starych aut ...mal asi lepsi pocit.
14:53:36
16.02.2025
Lamac
To ručné ovládanie tú príveru iba nútene otváralo.
14:11:41
16.02.2025
MVM
Pierburg/Lekr umi fungovat i bez vody, už v roce 90 byly přestavbový návody na "ruční" ovládání polohy přívěry. Otec to měl v našem novým Fačku a já jsem s tim v 18.normálně potom jezdil.
09:09:42
16.02.2025
minno
-> SO545: nj, pamätám tie časy, keď boli ešte ulice plné Š120 a ako to tu kuvíkalo ráno :-)
08:13:04
16.02.2025
SO545
-> minno 16.02.25 00:02:17: sice trosku OT...ale top u mna bolo u 120L LPG....ci v lete alebo v zime start na brnk a volnobeh ako s katalogu. A to boli kedysi ine mrazi.

Az sused ku mne raz zasiel ze ako je mozne ze moja skodovka nereve kazde rano ako ta jeho...ale ide tak pekne.3
00:02:17
16.02.2025
minno
-> Robert 106: Mne to prišlo so 742.136 + SEDR + vyhrievané sanie za studena (a v zime) rovnako nahovno ako so 742.12 + SEDR bez výhrevu sania, tak som SEDR zahodil a dal tam LEKR a to bol teda poriadny zlom k lepšiemu za studena a v zime (a aj za tepla a v lete 3)
23:59:58
15.02.2025
Boco
-> Robert 106: Neviem ako presne to myslíš s tým Tčkom, myslíš medzi termostat a chladič? Ja mám 100, chladič vzadu. Chcem dať na 5 kanál motor čo tam mám teraz LEKR karbec (na klasické sacie potrubie Š110R), vodu chcem na ohrev sytiča LEKRa. V tej súvislosti chcem vymeniť celé pôvodné 100 teleso termostatu aj s termostatom za Š105-130 (teleso + termostat + upravené viečko na rovný vývod 30mm), na teleso termostatu spraviť vývod na vodu pre ohrev sytiča. Chladič mám pripravený repasovaný s upravenou hornou trubkou tak aby sa tam v budúcnosti dal dať prípadne motor Fav (ešte nie som rozhodnutý, je to len ako možnosť). Tá trubka ide dosť tesne okolo kasne, je tam celkovo málo miesta na hadicu, neviem si predstaviť ta ešte dávať Tčko. Preto chcem upraviť to teleso termostatu. A ako som písal, keď sa rozhodnem že pôjde naspäť SEDR, jednoducho šróbom otvor zaslepím. S Tčkom to je komplikovanejšie.

Pred pár dňami podobnú úpravu robil M.Vičík (FB), spraví ju aj mne, len potrebujem rozmery.

A ten priemer nebude 14 ale asi 12, viz podložka podľa katalógu a aj vývody termosytiča LEKR majú 12mm...
zvětšit Sedr vs. Lekr - obrázek od Boco vložen 15.02.2025 23:59:58
upraveno 2x, naposled 16.02.2025 09:59:03
23:42:53
15.02.2025
ajok
-> Robert 106 15.02.25 23:32:52: opravdu? ja hledal duvod k te dire, kterou tam mam, kdyz jedu na benzin... s Bukajem jsme se tenkrat shodli, ze to asi bude LPG mixem, ja jezdim na LPG a benzin mam jako nouzovku, tak vyhrev zapojovat nebudu, nedavno me napadlo, jesti by na kroutak nebylo lepsi pouzit saci z feldy mpi a udelat redukci se srovnanym sklonem na SEDR
23:32:52
15.02.2025
Robert 106
-> Boco: Ahoj,

zbytečně složité řešení. Navíc pokud nebudeš mít k dispozici tu dvakrát zahnutou hadici S pro 742.163 tak se to blbě napojuje. Mnohem jednodušší je dát za termostat T-čko a použít Hadici od topení Favorit. Jedna má přesné kolínko a pěkně to pasuje.

Vyhřívání musíš mít jak pro SERD tak LEKR. Rozdíl je v tom, že Fávo sání má ještě jednu odbočku pro termosytič.

Určitě se tady objeví názor, či zkušenost, že odpojené vyhřívání sání přidá 7 PS, ale mě se to absolutně neosvědčilo. akorát jsem měl díru ve 4000. S vyhřívání navíc během chvíle sundávám sytič a chod za studena je mnohem lepší.

Průměr je tuším 14 jak na topení.
upraveno 1x, naposled 15.02.2025 23:34:32
22:37:46
15.02.2025
ajok
-> Boco 15.02.25 21:50:53: nasel jsem jen, ze ten natrubek ma cislo 114-054110 a ze je pod nim tesnici krouzek 12x18, v tydnu se Ti to pokusim zmerit, jestli teda treba Bukaj nebude vedet4
21:50:53
15.02.2025
Boco
Ahojte

viete mi niekto dat udaje o rozmeroch origo vyvodu (viz foto) na ohrev sacieho potrubia na S136 z telesa termostatu? Original je tam srobovany, priemer bude tipujem na 12mm hadicu, tak zavit možno nejaký jemný M14? Potrebujem priemer hadice, dlzka, závit... Chcem do telesa S120 spraviť takýto vývod aby to bolo na závit, nech to v prípade keď nebude treba (keď bude v aute SEDR) viem zablendovať šrobom.
zvětšit Sedr vs. Lekr - obrázek od Boco vložen 15.02.2025 21:50:53
18:34:48
22.01.2025
Robert 106
-> Boco: u kila si přesně nepamatuji, ale přívod zapoj na T-čko k topení a zpátečku do vodní pumpy. Mám udělanou 136 pumpu z Vika pumpy. je to jednoduché. Do imbusu M10 jsem vyvrtal 4 ku dírku a do pumpy závit + jsem to zalepil epoxidem, toho materiálu tam zas tak moc není. Doporučuji nakoupit hadice k topení pro favorita, stojí pár koruna a mají několik zatáček ze kterých se to dá pěkně natvarovat.
upraveno 1x, naposled 22.01.2025 18:36:21
11:38:08
22.01.2025
Boco
Pomaly začínam premýšľať ako vyriešim vodu do Lekra na mojej Š100, chladič vzadu zostáva.

Je tu niekto kto to má?

Vodná pumpa je jasná, skúsim nejakú 3tandardnú prerobiť na pumpu s výstupom ako má 136, ale vracačku uvažujem že namiesto origo 100 termostatu dám teleso termostatu zo 105-120 s navareným vývodom na hadicu ku krabecu. Samozrejme aj termostat a upravené víko na rovný vývod vody. Len neviem ako tam pasne hadica keďže je tam potrebný ohyb...

Alebo niekto nejaký lepší nápad?
upraveno 3x, naposled 22.01.2025 12:28:56
11:28:12
22.01.2025
minno
-> Bukaj 22.01.25 11:02:04: Ten termoventil má pomôcť štartu len pri veľmi nízkych teplotách. Pri teplotách okolo 0°C (alebo len malý mráz) tam ani nemusí byť a ak je len malý mráz, ono sa to po štarte nejako spamätá aj bez toho. Ale ešte keď som škodovkou jazdil aj v zime a boli silné mrazy (-20°C), tak to s tým termoventilom fungovalo fakt výborne a bez neho o poznanie horšie.



A práve vtedy, ak užívateľ nevie o princípe fungovania si tých "pár sekúnd k dobru" ľahko vyčerpá tým, že zapne zapaľovanie a neštartuje okamžite. Preto je dobré zapojiť to tak, ako som mal ja (cez relátko na impulz zo štartéra). Ale v dnešnej dobe to už stráca relevantnosť, lebo s tými autami v zime a v silných mrazoch aj tak skoro nik nejazdí.



Ja som si prvé zimy s LEKRom (10-11 rokov dozadu) veľmi pochvaľoval, bolo to fakt špičkové, ako aj pri tuhých mrazoch to nakoplo na prvú dobrú a hlavne ako šlo s autom okamžite vyraziť a motor šiel krásne plynulo bez cukania. Čo sa o SEDR v zime nedalo povedať, pri silnejšom mraze problém s tým jazdiť po meste (do kopca sa tomu nechcelo a na križovatkých to zdochýňalo), kým sa to aspoň trochu neohrialo.
11:02:04
22.01.2025
Bukaj
-> minno: No, ten termoventil je mi taky trochu záhadou - plně otevřený je víceméně jen při velmi nízkých teplotách a výhřev (po zapnutí zapalování) jej má uzavřít během pár vteřin (v testu dle dílenské příručky při teplotě termoventilu 0-1°C se po připojení napájení výhřevu má uzavřít v rozmezí 1,5-5,5 vteřin - v praxi cvakne kolem 2 vteřin od připojení).

Což dle mého názoru není dost pro start motoru. Ale funguje to, tak to neřeším...1
10:29:01
22.01.2025
minno
-> Bukaj 21.01.25 21:12:12: Aha, no to potom asi áno. Ale kedysi som testoval LEKR myslím s nezapojenou vodou (alebo som mal aj odpojený bimetal?), pretože boli názory, že sa to nemusí ani zapájať a vypínanie sytiča (otvorenie prívery naplno) funguje dostatočne aj od samočinného ohrevu motora a bola to katastrofa, trvalo tomu strašne dlho, kým sa ten sytičový systém po štarte "deaktivoval". Takže to tam nie je len tak pre srandu.



Ja som mal v škodovke upravené elektrické zapojenie bimetalu + elektrický tepelný ventil (ktorý zabezpečuje ešte viac zatvorenie sytičovej prívery - lepší štart vo vyšších mrazoch), aby sa to aktivovalo až po štarte motora a nebežalo to už po samotnom zapnutí zapaľovania (ešte ani motor nebeží a bimetal sa už zahrieva + ten tepelný ventil ide tiež len pár sekúnd a deaktivuje sa).
22:42:41
21.01.2025
Bukaj
-> COL: Jo, teoreticky je to blbost, ale prakticky pro potřeby autorizovaných servisů Jikov to bylo pochopitelné. 4
22:33:20
21.01.2025
COL
-> Bukaj 21.01.25 12:59:35: No, takhle to nejspíš vzniklo, ale tlak je buď v "kPa", nebo v "mm nějakého sloupce" (H2O, Hg). Ale tlak "v kPa vodního sloupce" nedává smysl, protoze informace o slopuci a jeho mediu, je zcela zbytecna a zavadejici. 17.7 kPa je 17.7mm kPa, sloupec nesloupec. Kdyby tam byla rtut, bylo by 17.7 kPa furt 17.7 kPa, jen rtutovy sloupec by byl cca 13x nizsi, a rovnez prislusna znacka na stupnici by byla niz.
22:15:19
21.01.2025
Bukaj
-> Robert 106: No, LEKRy se nepovalují na každém rohu hlavně proto, že je na autě vydržel jeden jediný od začátku do konce a nebylo potřeba je co pár let měnit, jako u SEDR/EDSR (a starý se šoupnul do garáže)... 3

Ale vysloveně nouze o ně není - kdybys měl zájem, tak jeden zánovní tu mám z loňska a dalších 5 ks rozdělaných, zítra vezu věci do galvanovny, takže až bude nazinkováno, dám je taky dokupy (tedy asi ne všechny, chybí mi nějaké mechanismy "sytiče"), takže budou také k mání...5
21:41:21
21.01.2025
Robert 106
-> Bukaj: Taky se LEKR ještě blbě shání, původně jsem si myslel, že jich všude bude hromada za pár stovek a opak je pravdou. V minulosti jsem měl ještě smůlu a někdo ty tři šrouby tak brutálně utáhnul, až karburátor zdeformoval v oblasti plovákové komory. Motor škubal a opravit to nešlo.
upraveno 1x, naposled 21.01.2025 21:41:48
21:19:51
21.01.2025
Bukaj
-> Robert 106 21.01.25 20:08:08: Velkou nevýhodou SEDRu (stejně, jako EDSR a BS, SOP) je nízká životnost a náchylnost na deformace odlitku zinkové slitiny. Vydírání uložení osiček jde řešit přepouzdřením, ovšem šišatost dosedacích ploch pro klapky v hrdlech karburátoru rozumně nevyřešíš.

V tomto ohledu byl skvěle vymyšlen a zkonstruován DDSR.

A Pierburg/LEKR je ještě o kus dál - na tom karburátoru je sice asi deset věcí, co se můžou podělat, ale když si odmyslíš systém ovládání přívěry "sytiče", tak zbydou jen dvě věci - membrána akcelerační pumpičky a membrány obohacovače - a ztvrdlé a děravé membrány jsou po letech problém každého karburátoru...6
21:12:12
21.01.2025
Bukaj
-> minno 21.01.25 18:38:54: V situaci, kdy není zapojený vodní okruh a domeček s bimetalem neochlazuje studená chladicí kapalina, ta topná spirálka, ohřívající bimetal, skutečně otevře přívěru do plného otevření do dvou minut (při cca 20°C).

V dílenské příručce k LEKRu je na to i kontrolní postup, kdy po přivedení proudu na topnou spirálu (u demontovaného víka s bimetalem) se má závěs ("oko") bimetalové pružiny natočit o 20° za cca 40-55 vteřin a o 40° v rozmezí 80-105 vteřin.

A vezmeš-li v potaz, že od uzavřené do plně otevřené přívěry (celý rozsah pohybu páčky, ovládané bimetalem) je to cca přesně 45°, tak do dvou minut po zapnutí zapalování musí být přívěra plně otevřená i bez externího zahřívání teplem od motoru. Tedy za mrazu to bude asi trvat trochu déle... 4
20:13:25
21.01.2025
Robert 106
-> Boco: Dej tam rovnou fávo motor, za 200 EUR ho jistě seženeš a přehození věnce s ložiskem mrkve je na odpoledne. Ostatní je otázka vkusu.

Sání asi zfrézovat co to jde a zbytek úhlu dohnat podložkou na ten LEKR. Každopádně doporučuji startér s reduktorem teď se objevily nějaký polský na Slovensku - kupoval jsem ho za 1200 Kč a jsem s ním spokojen. Chodí krásně.
20:08:08
21.01.2025
Robert 106
Já bych ten SEDR zas tolik nedehonestoval. Taky jsem zprvu nabyl pocitu, že všechny karburátory jsou lepší než SEDR. Jezdil jsem i LEKR ve 105 s fávo motorem a nakonec jsem zjistil, že takový dobře zrepasovaný a natryskovaný SEDR 22/24 není takové zlo jak se říká a dá se s ním hezky pojezdit s lehce upravenou 136. Navíc to všechno krásně pasuje a nemusí se znásilňovat půl příslušenství motoru.

Nejvíc mi asi vadil chod plynového pedálu, když se to přepákuje jde to na můj vkus ztuha a když se prodlouží chod pedálu tak je pak ve výchozí pozici kolmo což mi dost vadí.
zvětšit Sedr vs. Lekr - obrázek od Robert 106 vložen 21.01.2025 20:08:08
Extreme Tyres