
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Sedr vs. Lekr
-> minno: Takže jakmile po otočení klíčem se rozsvítí kontrolky tak to mám hned startovat? Já sem (ani nevim proč) naučenej, že když otočim klíčem aby se rozsvítily kontrolky tak po rozsvícení chvíli počkám a pak startuju. Možná tim že sem se učil na feldě a tam po chvíli dycky něco cvakne a pak startuju. 

-> minno: 

-> darklord: jo, s relé miesto diódy by to tiež šlo, ale myslím že s diódou to bude fajn. Dal som tam takú silnejšiu, tak by to mala zvládať. Zatiaľ cca 20 km a neštartovalo to samočinne za jazdy 
Štartér mám reduktor a práve ten zvyšný káblik, ktorý sa u origo štartéra v pôvodnom zapojení využíva na napájanie indukčky mimo predradný odpor počas štartovania, som využil na pripojenie tohto zlepšovadla. U napájacieho kábla kotvy štartéra spravená odbočka na pripojenie tohto druhého kábla.

Štartér mám reduktor a práve ten zvyšný káblik, ktorý sa u origo štartéra v pôvodnom zapojení využíva na napájanie indukčky mimo predradný odpor počas štartovania, som využil na pripojenie tohto zlepšovadla. U napájacieho kábla kotvy štartéra spravená odbočka na pripojenie tohto druhého kábla.
-> minno: ono keby sa ti nepacila dioda, tak aj miesto nej sa da pouzit rele, pripadne ak mas original starter tak myslim ze by to slo zapojit na vystup do cievky
-> darklord: Tak zrealizované a zdá sa, že funguje. Uvidíme dokedy :D tak dík za radu.
-> Nepér: A na co tam je ta dioda ?
Dyť takhle se ten startér pak nezastaví! 

-> minno: prípadne klasické relátko a pripojiť na signál z cievky.
-> darklord: to vôbec nie je zlý nápad a ako sa tak na to pozerám, tak by to aj mohlo fungovať 

-> minno: a co "rekurzivne" zapojit relatko ktore sa aktivuje starterom?
Dnes som prišiel na zaujímavú vec. Že niečo celý čas robím zle
Čiastočne aj vďaka -> Adler - ovi (som na to prišiel).
Zistil som, že ten termoventil na ovládanie sytiča sa fakt už asi po 5 sekundách od zapnutia zapaľovania v zimnom období nahreje a uzavrie.
Problém je, že na riadenie zapaľovania používam RJ, ktorá loaduje asi 2 s od zapnutia + je k RJ pripojená elektrická palivová pumpa, ktorá beží asi 5 s po zapnutí zapaľovania na dočerpanie paliva. Mám k tomu pripojenú aj kontrolku, čiže zapnem zapaľovanie, počkám na zhasnutie LED a štartujem. Áno správne, za ten čas čo ja čakám na zhasnutie LED, sa ohreje a uzavrie termoventil a ja pri štarte prichádzam o jeho výhodu
Nie je to bez neho najhoršie, motor chytí na brnk, len ho musím potom trošku ešte oživovať plynom, kým sa ustália otáčky (čo je vlastne úloha termoventilu, na krátky čas to výrazne obohatiť kvôli stabilizácii chodu motora po štarte). S termoventilom to predtým a aj dnes pri teste vždy chytilo a držalo, na to som aj bol donedávna zvyknutý, preto mi bolo divné, prečo sa to začalo správať "z ničoho nič" takto.
A teraz babo raď. Ako to po elektrickej stránke prerobiť, aby sa termoventil začal ohrievať až s oneskorením, ideálne až na impulz roztočenia štartéra? Mňa žiadne funkčné riešenie typu "zapojiť a ide to" nevie napadnúť

Zistil som, že ten termoventil na ovládanie sytiča sa fakt už asi po 5 sekundách od zapnutia zapaľovania v zimnom období nahreje a uzavrie.
Problém je, že na riadenie zapaľovania používam RJ, ktorá loaduje asi 2 s od zapnutia + je k RJ pripojená elektrická palivová pumpa, ktorá beží asi 5 s po zapnutí zapaľovania na dočerpanie paliva. Mám k tomu pripojenú aj kontrolku, čiže zapnem zapaľovanie, počkám na zhasnutie LED a štartujem. Áno správne, za ten čas čo ja čakám na zhasnutie LED, sa ohreje a uzavrie termoventil a ja pri štarte prichádzam o jeho výhodu

A teraz babo raď. Ako to po elektrickej stránke prerobiť, aby sa termoventil začal ohrievať až s oneskorením, ideálne až na impulz roztočenia štartéra? Mňa žiadne funkčné riešenie typu "zapojiť a ide to" nevie napadnúť

-> xerox422: Objemový (podtlakový) ovladač neboli Pulldown je záležitost, kterou je potřeba cca po 100 tis. km vyměnit pomalu u každého karburátoru tohohle typu tj. Pierburg řady 2E (není to pravidlo, ale povětšinou to tak je). Membrána uvnitř vlivem stárnutí a únavou jednou prdne a komora neudrží podtlak. Na bezvadné funkci Pulldownu stojí a padá chování motoru ihned po studeném startu při plně aktivovaném sytiči resp. uzavřeném hrdle vzduchovou přívěrou. Ani vadný termoventil nemá takovou důležitost. Jelikož pokud je vadný termoventil pak lze po menších úpravách fungovat jen na Pulldown seřízený na jednu mezeru - tak jako u dřívějšího jednostupňového ovladače (cca do roku 1984 u karburátorů Pierburg) - není to úplně ideální, ale lze to. Pulldown se jednoduše přezkouší tak, že z vrchního vývodu "B" se stáhne hadička a otvor se zaslepí např. prstem a přes spodní vývod "A" se třeba pusou nebo vývěvou (nebo kdo čím chce :) vytvoří v ovladači podtlak. Tím dojde k vytvoření velké mezery, ale co je hlavní přívěra musí zůstat pootevřená. Jestli se uzavře pak je to jasný a ovladač netěsní resp. membrána uvnitř to má za sebou.
Jinak ještě malá poznámka - nebo spíš dvě. U karburátoru kde je vadný Pulldown je záhodno pročistit i přívodní kanálek pod šk. klapkou (průměr jen 0,22 mm). Často se stane, že je zabordelený a i přes výměnu ovladač nepracuje jak má. A pak je taky fajn si ohlídat aby přívěra chodila v uložení volně jelikož už při protáčení motoru při studeném startu přívěra pootevírá a zase uzavírá hrdlo a tím dojde k prvotnímu ochuzení. Neboli jinak a jednodušeji řečeno klapka klape do rytmu startování :) Po naskočení už je to známá písnička tj. Pulldown plus otevřený a následně cca po 5 vteřinách nahřátý a uzavřený bimetalický termoventil rovná se malá a velká mezera při nízkých teplotách cca pod 4° C nebo nebo nad cca 15°C kdy je termoventil už před startem uzavřený díky vnější teplotě se vytvoří jen velká mezera - viz nejlepší popis knížka Andrt-Malina. Tolik k tomu jen pár mých skromných poznámek.
Jinak ještě malá poznámka - nebo spíš dvě. U karburátoru kde je vadný Pulldown je záhodno pročistit i přívodní kanálek pod šk. klapkou (průměr jen 0,22 mm). Často se stane, že je zabordelený a i přes výměnu ovladač nepracuje jak má. A pak je taky fajn si ohlídat aby přívěra chodila v uložení volně jelikož už při protáčení motoru při studeném startu přívěra pootevírá a zase uzavírá hrdlo a tím dojde k prvotnímu ochuzení. Neboli jinak a jednodušeji řečeno klapka klape do rytmu startování :) Po naskočení už je to známá písnička tj. Pulldown plus otevřený a následně cca po 5 vteřinách nahřátý a uzavřený bimetalický termoventil rovná se malá a velká mezera při nízkých teplotách cca pod 4° C nebo nebo nad cca 15°C kdy je termoventil už před startem uzavřený díky vnější teplotě se vytvoří jen velká mezera - viz nejlepší popis knížka Andrt-Malina. Tolik k tomu jen pár mých skromných poznámek.

-> minno: Viem že treba zohrievat za jazdy ale zatial je to o pochopenie principu fungovania Lekr-u, Cakal som ze to bude trochu viac automaticke mam namysli to postupne šlapanie na plyn.Co už.
Vytahanou pružinou som myslel jednu z dvoch malych hned za stup. vačkou medzi špiralou a vekom karburatora. Ale to je už teda jedno kedže to podla tvojho popisu tak ma pracovat.
Privera sa zaviera uplne, otvara sa naplno neskor pretože nemam zapojene ešte vyhrievanie vodou. Po naštartovani sa trochu otvori privera, no a tu je moja otazka. Podtlakovy ovladac funguje ako? po nastartovani bude ta plastova packa vlavo ked je trochu pootvorena privera? Alebo to funguje len na okamih ktorý ja nevidim kedže som pri volante? a tým sa vrati naspat do povodneho stavu teda vpravo.
Vytahanou pružinou som myslel jednu z dvoch malych hned za stup. vačkou medzi špiralou a vekom karburatora. Ale to je už teda jedno kedže to podla tvojho popisu tak ma pracovat.
Privera sa zaviera uplne, otvara sa naplno neskor pretože nemam zapojene ešte vyhrievanie vodou. Po naštartovani sa trochu otvori privera, no a tu je moja otazka. Podtlakovy ovladac funguje ako? po nastartovani bude ta plastova packa vlavo ked je trochu pootvorena privera? Alebo to funguje len na okamih ktorý ja nevidim kedže som pri volante? a tým sa vrati naspat do povodneho stavu teda vpravo.
-> xerox422 05.02.15 21:10:39: Tak k tomu čo si napísal ti viem uviesť len jedno: V prvom rade sa motor nemá zohrievať na mieste, ale za jazdy. Sytič u LEKRa sa má vypínať práve šľapaním na plyn, pretože práve zošľapnutím plynu sa uvoľní dorazový šrób od stupňovitej vačky a tým sa sytič postupne vypína. Bimetalická špirála vo veku sytiča nemá takú silu, aby to na stupňovitej vačke nasilu samočinne znižovala na nižšie stupienky. Takže toto ti funguje správne. Ono môže sa stať, že aj samočinne sa ti za státia pri ohrievaní znížia otáčky (ak je dorazový šrób napríklad niekde na hrane stupienkov a stačí malá sila na preskočenie dorazu na nižší stupeň), ale nemusí to byť pravidlo. Aspoň ja som v tom, že takto je správne keď to takto funguje. Takže toto riešiš nepodstatnú zbytočnosť. Ohrievaj motor normálne jazdou a ani nebudeš vnímať ako sa ti sytič postupne vypína. Maximálne ak budeš mať niekde na križovatke vyššie otáčky voľnobehu, ťukneš jemne do plynu a hotovo.
Podľa toho, čo si písal, máš len jeden skutočný problém a to je to, že ti to zle chytá za studena. Príčinou môže byť zle nastavené uzavieranie prívery. Skontroluj, či u studeného motora po prešľapnutí plynu sa prívera úplne uzavrie. Ak nie, treba to došteľovať pootočením šesťhranu na veku sytiča, prípadne pootočením celého veka tak, aby u studeného motora po prešľapnutí plynu sa prívera úplne zavrela.
Ďalšou možnou príčinou je závada na podtlakovom alebo elektrickom ovládači sytiča, prípadne zlé nastavené medzery otváranie prívery za pomoci týchto prídavnych ovládačov prívery.
Okamžite po naštartovaní studeného motora by sa prívera mala mierne pootvoriť. Ak sa nepootvorí, je to chyba a preto sa ti to môže zo začiatku dusiť s skapínať. Skontrolovať a donastaviť.
Plne otvorená prívera (plne vypnutý sytič) je vtedy, keď je prívera v zvislej polohe. U mňa mám plne otvorenú príveru pri cca 60 st. motora.
Otáčky na sytič sa dajú tiež nastaviť pootočením dorazového šróbu, ktorý sa dotýka stupňovitej vačky. T.j. nemusíš ich mať u studeného motora také vysoké. V pohode sa to dá nastaviť tak, aby studený motor točil 1000 ot. a postupným vypínaním sytiča sa to stále držalo na približne tých 1000 ot. až do ohriatia motora.
Podľa toho, čo si písal, máš len jeden skutočný problém a to je to, že ti to zle chytá za studena. Príčinou môže byť zle nastavené uzavieranie prívery. Skontroluj, či u studeného motora po prešľapnutí plynu sa prívera úplne uzavrie. Ak nie, treba to došteľovať pootočením šesťhranu na veku sytiča, prípadne pootočením celého veka tak, aby u studeného motora po prešľapnutí plynu sa prívera úplne zavrela.
Ďalšou možnou príčinou je závada na podtlakovom alebo elektrickom ovládači sytiča, prípadne zlé nastavené medzery otváranie prívery za pomoci týchto prídavnych ovládačov prívery.
Okamžite po naštartovaní studeného motora by sa prívera mala mierne pootvoriť. Ak sa nepootvorí, je to chyba a preto sa ti to môže zo začiatku dusiť s skapínať. Skontrolovať a donastaviť.
Plne otvorená prívera (plne vypnutý sytič) je vtedy, keď je prívera v zvislej polohe. U mňa mám plne otvorenú príveru pri cca 60 st. motora.
Otáčky na sytič sa dajú tiež nastaviť pootočením dorazového šróbu, ktorý sa dotýka stupňovitej vačky. T.j. nemusíš ich mať u studeného motora také vysoké. V pohode sa to dá nastaviť tak, aby studený motor točil 1000 ot. a postupným vypínaním sytiča sa to stále držalo na približne tých 1000 ot. až do ohriatia motora.
-> Pavell: Za studena nenastartovany sa sytič vrati, to bolo tiež nefunkčne ale už to ide vracanie.
Jo minno, dufam že sa tu čoskoro objavi.
Jo minno, dufam že sa tu čoskoro objavi.
-> xerox422: To vypadá jako by se ti nevracel sytič. Když to prošlápneš studený tak by to mělo slyšet, že se pružina v sytiči vrátí. Samozřejmě myslím nenastartovaný motor. Napiš rovnou členovy minno to je Lekroodborník:)
Pokusam sa zpojazdnit lekr, ale asi nefunguje ako ma. Tak by som bol rad keby mi niekto povedal ako pesne ma fungovat pekne odzačiatku (od studena). Funguje mi to nasledovne:
V garaži cca 2°C, samozrejme prešlapnem na podlahu, niekedy len blafne a niekedy musim šlapat aby sa prebral ostane cca 800 ot. a pomaly sa zvyšuje na 2200 ot. Po asi 2 minutach ked mu trochu šlapnem (skor nie) sa da na 2. stupen vačky na 1500 ot. Sám sa neda na nižšie stupne na vačke. Takže to funguje len na špiralu a ked mu vždy po čase šlapnem na plyn. To asi tak nema fungovat čo? Asi jedna pružinka je vytahana.
Ta vzduchova privera kde mam byt ked je zohriaty? Lebo asi nefunguje.
Poprosim ako sa ma chovat.
V garaži cca 2°C, samozrejme prešlapnem na podlahu, niekedy len blafne a niekedy musim šlapat aby sa prebral ostane cca 800 ot. a pomaly sa zvyšuje na 2200 ot. Po asi 2 minutach ked mu trochu šlapnem (skor nie) sa da na 2. stupen vačky na 1500 ot. Sám sa neda na nižšie stupne na vačke. Takže to funguje len na špiralu a ked mu vždy po čase šlapnem na plyn. To asi tak nema fungovat čo? Asi jedna pružinka je vytahana.
Ta vzduchova privera kde mam byt ked je zohriaty? Lebo asi nefunguje.
Poprosim ako sa ma chovat.
Ja to tiež tak mám a je to naprd... Musím to nejako "vytuningovať" :D
-> Jozef2: Asi 1 cm. Skrze ty 4 šrouby musím montovat spodní díl už s filtrem. Jinak by tam asi nešel dát.
-> Kadelus: akú máš medzeru medzi filterboxom a "plafónom" motorového priestoru?
-> minno: Já ho mám doma na ponku. Je fakt že to jde kousek od řemenu tak ho tam dám.....
-> minno: Ja chapem ako to ma zlozene. Len som sa pytal ako mu to beha. 

-> su.tech – nezodpovědný hajzlík: pri tomto zapojení sa k sytiču dostáva voda normálne, to skôr do ohrevu sania je prietok vody obmedzený (skrz sytič), ale na funkci to nemá vlyv.
-> Kadelus 01.02.15 22:10:03: K tej trubici na ohrev vzduchu patrí do toho favo filterboxu ešte také koleno, aby tá trubica nebola vedená takto sprosto do dola, zožeň si ho.
www.skoda-dily.cz/nahradn i-dil/115095972-hadice-cis tice-vzduchu-oe-1071.html
-> Kadelus 01.02.15 22:10:03: K tej trubici na ohrev vzduchu patrí do toho favo filterboxu ešte také koleno, aby tá trubica nebola vedená takto sprosto do dola, zožeň si ho.
www.skoda-dily.cz/nahradn i-dil/115095972-hadice-cis tice-vzduchu-oe-1071.html
-> Kadelus: Jo věřím, mám to zapojené trochu jinak, ale věřím že to běhá proto jsem se ptal. 

-> su.tech – nezodpovědný hajzlík: Jo - bez problémů. Krásně ho to vytopí že po zahřátí klesnou otáčky na těch 850 ot/min.
Ale ještě jsem s tím nejel. Až bude hezčí počasí tak vyrazíme pro ropu. Doufám že to pojede normálně.
Ale ještě jsem s tím nejel. Až bude hezčí počasí tak vyrazíme pro ropu. Doufám že to pojede normálně.
-> Kadelus: Při tom zapojení hadic ti dobře funguje automatický sytič?
Sláva, dnes jsem to taky rozchodil, zatím jenom nastartováno ale vypadá to, že vše funguje jak má. Už se těším na první jízdní dojmy.
-> darklord: hm, zajímací
-> minno: bimetalicky ventil, mozno aby si studene auto netrapil na dve komory, to bude mat suvis s emisiami si myslim
Aha, čo som našiel na nete. Čo to sakra je? Ide o ten bazmek prišróbovaný do telesa veka sytiča, vyzerá to ako snímač teploty vody, ale prečo je to prepojené hadičkou s podtlakovým ovládačom 2. komory a k čomu to akože má slúžiť? 

-> Sejki: Asi špatně hledáš. Hledej "škoda favorit na díly" no a začni se těch lidí ptát co chtěji za karbec.... Neni nic jednoduššího.
-> Sejki: Stav se v Plzni, jeden ti dám, jestli to vůbec ještě najdu 

-> Kadelus: tak to me rekni kde, bazos ani aukro nic nehlasi
-> Sejki: no prece na inzerci. Jsou jich mraky.
-> Kadelus: kde se da sehnat? asi lepsi kraj... :(
Tak ja dneska privezl "dalsi" lekr z facka co ma jit do huti a nasadil na rapida a........ heureka - ja lekriiiiiiim. Vono to funguje! Jupi!
Tak se hlasim do klubu.
Tak se hlasim do klubu.
-> Strašlivý Píďa (aka PeťaKlíč): to je otázka? Ak áno, tak to ja neviem, prečo si ho tam mal.
-> minno: proč jsem ho na 135/6 měl :D
-> xerox422: no je možné, že myslel ten plech, ale je to nelogické, ten plech pod LEKR nepatrí, nie je ani u favorita, a ani by tam bez prevŕtania dier nepasoval. Navyše nemá ten plech ani obdĺžnikovú dieru v strede
Ten plech slúži na prípadné "odkvapkávanie" benzínu z karburátora na rozpálené výfukové potrubie a montoval sa len do 5 kanálových motorov, kde je malé sanie. Nepatrí ani na 135/136 so SEDRom.

-> minno:
-> xerox422:
No já pochopil že mluví o Lekru.....a napojeném sytiči na vodu
Ten popis se mi zdál divný
-> xerox422:
No já pochopil že mluví o Lekru.....a napojeném sytiči na vodu

Ten popis se mi zdál divný

-> jate-line: -> minno: Ale hoši on myslí na plech pod karburatorom skoda-katalog.eu/ekatalog
-105-120/.../20-cistic-vzd
uchu--karburator diel č.4
-> jate-line: ale tam nie je obdĺžniková diera a okraje zahnuté "nahoru".
-> Peckin: daj foto.
Je v něm taková obdélníková díra a má okraje lehce zahlé nahoru, je to první věc co je k sání přišroubovaná, na ní pak je taková bakelitová podložka a na ní až karburátor. Podle mě to má být nějaký tepelný odstínění.
-> Peckin: No s tou vodou neviem. Ja mám vodu zapojenú tak, ako mám (foto v karte auta) a som s tým spokojný, všetko funguje dobre, takže by som nemenil.
Aký dierovaný plech pod karburátorom máš na mysli? Neviem, čo myslíš.
Aký dierovaný plech pod karburátorom máš na mysli? Neviem, čo myslíš.
-> minno 26.11.14 14:29:00:
Koukl jsem na ty odkazy. Příjde mi ale že to mají napojené na velkém okruhu takže to musí na sytič běžet příliš a zbytečně dlouho ne? Kdybych vzal zase teplou vodu od topení což je malej okruh a vrátil to do tý tlustý hadice co vede do vodní pumpy tak ty okruhy propojím a bude se mi déle ohřívat celý motor. Jestli se pletu tak mě prosím opravte. Je to sice koplikovaný ale mě ať na to koukám jak na to koukám příjde nejlepší zapojení do toho spojení jak je obtok topení. Tam si myslím by to nemělo ničemu vadit a fungovat nejlépe. Zase ale to je velká délka hadic a dost kolínek.
A poslední věc, ten děrovaný plech jak je pod karburátorem můžu vyhodit? Nebude se potom karburátor nějak moc ohřívat od výfuku?
Koukl jsem na ty odkazy. Příjde mi ale že to mají napojené na velkém okruhu takže to musí na sytič běžet příliš a zbytečně dlouho ne? Kdybych vzal zase teplou vodu od topení což je malej okruh a vrátil to do tý tlustý hadice co vede do vodní pumpy tak ty okruhy propojím a bude se mi déle ohřívat celý motor. Jestli se pletu tak mě prosím opravte. Je to sice koplikovaný ale mě ať na to koukám jak na to koukám příjde nejlepší zapojení do toho spojení jak je obtok topení. Tam si myslím by to nemělo ničemu vadit a fungovat nejlépe. Zase ale to je velká délka hadic a dost kolínek.
A poslední věc, ten děrovaný plech jak je pod karburátorem můžu vyhodit? Nebude se potom karburátor nějak moc ohřívat od výfuku?
Seřídit otáčky na sytič.
Zdravím, nasadil jsem LEKR na stopětku a když nastartuju tak má strašně vysoké otáčky (dá se říct plný plyn). S volnoběhem jsem už hýbal a už ani víc snížit nejde. Není možné že je LEKR na 105 prostě velkej? Popř. co by se stím dalo ještě dělat? Děkuji