skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Jaký olej?
Jen at papaj
-> David29 11.02.17 18:23:05: Jasně že ten Mobil bohatě splňí podmínky o kterých byla řeč.. Můžeš se podivat třeba na Garden olej Mogul Alfa (10W/30) jaký má specifikace a jak je zbytečně do sekaček v podstatě předražený olej 

-> MVM 05.02.17 22:12:24: ja poznám Leon 1,9TDi 77kw čo má najazdené na 10W/60 Liqui moly aktuálne okolo 450000km , ale na bežné jazdenie by som to nedoporučoval .
-> MVM: Já vím, to já jen tak ze slušnosti 

-> David29: Za málo.
-> MVM: To jsou, to vím 
Tož děkuju

Tož děkuju
-> David29 05.02.17 22:37:22: Jasně, myslím že jsme to už dali dohromady, Navíc v každém návodu je ona známá tabulka s rozsahy viskozit a teplotou a šipečkami.-> Milan 136: Doživotní náplň ne? 

Dva typy olejů jsou už schůdné. Máme 7 agregátů, z toho 4 různé viskozity a z toho ještě určitě různé specifikace (ve výpisu mám SJ, SL a SM)
Agregáty jsou v teple v garáži, takže starty probíhaj když maj běžně teplotu 15 - 20st. Výrobce přece jen počítá, že to člověk bude mít hozený i v nevytápěný garáži, proto ta 5W
Takže když pořídím 10W40 SJ, tak tím nic nezkazím...
Agregáty jsou v teple v garáži, takže starty probíhaj když maj běžně teplotu 15 - 20st. Výrobce přece jen počítá, že to člověk bude mít hozený i v nevytápěný garáži, proto ta 5W
Takže když pořídím 10W40 SJ, tak tím nic nezkazím...
-> MVM: nejlepší jsou lidi, co do motorů s DPF lijou oleje nesplňujíci 507 00 a pak nadávají, jak je ten filtr na hovno, že je zanesenej

-> TTomas: To ale pleteš jabka s hruškama .. PD oleje s normou 505.01 se s viskozitou vyšší než 5W/40 nevyrábí. Kdyby byl k dispozici - není potíž s jeho použitím.
(Apropo vím o Fábii RS -ne ta moje - která má najeto téměř 200tis a byl tam 10W/60 a žádné nekalosti se nedějíí - což samozřejmě neomlouvá užití "nesprávného " oleje ..)

-> MVM: Pokud je to obecně, tak zkus nalejt obyčejnou "desítku" do PDčka a povíme si kolikrát to přes zimu nastartuješ, než zadřes vačku

-> TTomas: To je o olejich obecně. Musi se vycházet z toho v jakých teplotách se motor bude provozovat. Tudíž stejný motor bude mit jiný olej na Aljašce a jiný rozsahem vhodnější v rovníkový oblasti Afriky. Přičemž API bude shodný. S desítkou nastartuje sekačku ve střední Evropě po celý rok..
-> MVM: Se sekackama nemám zkušenosti žádné, ale cerpatelnost za studena bude zcela jinde. Zdali to u sekáček ne/vadí netuším.
-> TTomas: On to má do "malých čtyřtaktních jednoduchých sekaček"
A viskozitu žádný výrobce nemůže přikázat - pouze doporučuje.

Osobně bych teda 10w40 místo 5w30 nelil a raději poridil viskozity dvě. 10w40 a 5w30 s kvalitní specifikaci jak tu píše MVM ( pro benzin SL-SJ).
-> David29: Není to o ceně. Nejlepší co se mazání a ochrany motoru byly oleje SH,SJ,částečně SL.. Potom nastoupili ekoteroristi a stím spojené snižování síry a fosforu v obsahu oleje. Viskozita před W určuje nebo je důležitá pro rychlost zaolejování a startovatelnost za studena. Za lomítkem je při 100°C Tam má vliv na hlučnost a spotřebu oleje. Co se náročnosti motoru na kvalitu týká ke to a už opakuju o výkonostní normě např API. A protože je někde M8AD - ty motory příliš náročné nebudou. Takže 10W/40 je rozumný kompromis a SL dostačující výkonnost. A je lepší pro motor levnější olej měnit častěji - proto ta cena. 

-> MVM: Cenu neřeším, to platí město
Radši tam naleju něco kvalitního (a dražšího), a budu mít klid že je to v pohodě
Co jsem našel, u nějkých se píše o SJ nebo SM a u jedn elektrocenrály Sj nebo SL.
A SM je na tom nejlíp, ne? Takže SM nic nezkazím?
A stím proplachem... U jednech čerpadel uvádějí 15W40 a v dokundamentech dokonce M8AD (a ted rad, co tam je). A to jsou čerpadla někdy z roku 06, nebo tak něco

Co jsem našel, u nějkých se píše o SJ nebo SM a u jedn elektrocenrály Sj nebo SL.
A SM je na tom nejlíp, ne? Takže SM nic nezkazím?
A stím proplachem... U jednech čerpadel uvádějí 15W40 a v dokundamentech dokonce M8AD (a ted rad, co tam je). A to jsou čerpadla někdy z roku 06, nebo tak něco
-> David29: Ohřát vypustit dlouho, je to malý klidně naklonit. Proplach neřeš.. Ten Mogul jsem napsal že je dostupný za rozumnou cenu tady u nás i stáčený. Ale prostě tím chci říct že zkrátka viskozitu hledej 10W/40, co se týká API tak minima bych začal SL. Hlavně ten olej měnte spíš častěji - nebo dle provozu (nevím odhad cca 20hod) a kup co nejlevnější který splní SL..
-> MVM: A je to jeden z lepších?
A co ten proplach? Nebo se prostě na to vykašlat?
A co ten proplach? Nebo se prostě na to vykašlat?
-> David29: Tak to potom jistí každá dostupná 10W/40 (např Mogul GX FE) 

-> MVM: Přesněééé 

-> David29: Jo ták - Já beru slovo agregát jako pohonná jednotka ve všem motorovým obecně. Takže spíš myslíš malý čtyřtaktní vzduchem chlazený beznínový motory "sekačkovýho Honda typu" 

-> MVM: Nene, o autech se nebavím vůbec. Jedná se jen o agregáty typu plovoucí čerpadlo, elektrocentrála, kalový čerpadlo....
-> David29: Napiš nejlíp co je tam za seznam aut/motorů. Protože když tam bude na jedný straně Tatra815 a na druhý Transpík 1,9 PD , mezitím 1203 čerpadlo- tak to prostě jeden olej nezvládne. Existuji oleje označený zkratkou STOU (Zemědělská norma kde ten olej je univerzální motor benzin/nafta, zároveň hydraulický i převodový)
-> MVM: Nojo, ale co tam teda nalejt?
-> David29 05.02.17 19:38:26: To nejde tak odpovědět. Stejně jako když bys dal všem děckám ve školce ke svačině čerstvý mlíko od krávy.. Taky se některý poserou ..
-> MVM: No ono toho právě v tý dokumentaci se toho moc nepíše. Když svou otázku zjednoduším - tak nalitím do všeho 10W 40 SM něco poseru? 

-> David29 05.02.17 19:14:53: Asi takhle: Tys vypsal pouze SAE viskozity. Ty jsou jako takový celkem nedůležitý.Jsou doporučený - ale vztahují se obecně ke klimatickým podmínkám ve kterých je motor/vozidlo provozovaný. Co je důležitý: Dodržet minimální výkonostní normu požadovanou výrobcem motoru. Ten výrobce může onen požadavek udat buď formou API , nebo ACEA, u motorek JASO, nebo vlastní firemní normou např : VW xxxxx, MBxxxx,Fordxxxxx atd.
Zdar,
trochu to tu oživím.
Řeším výměnu olejů na agregátech, co máme na hasičárně. Bohužel, dokumentace je podřadná a navíc si myslím, že by bylo dobré to co nejvíc sjednotit, takže bych potřeboval radu od těch, co skutečně ví.
Co jsem si vypsal, vychází tyto oleje:
15w40
5w30
10w30
10w40
Šlo by to sjednotit třeba na 10w40? Myslím si, že problém to nebude, ale radši bych to měl od někoho kdo fakt ví.
Počítám s proplachem před vylitím - jestli někdo můžete něco doporučit, nebo je to jedno?
A dvou agregátů je specifikace oleje SJ nebo SL. Šlo by použít jednotně SM? Co jsem pochopil, SM je nad SL nebo SJ...
Díky moc
trochu to tu oživím.
Řeším výměnu olejů na agregátech, co máme na hasičárně. Bohužel, dokumentace je podřadná a navíc si myslím, že by bylo dobré to co nejvíc sjednotit, takže bych potřeboval radu od těch, co skutečně ví.
Co jsem si vypsal, vychází tyto oleje:
15w40
5w30
10w30
10w40
Šlo by to sjednotit třeba na 10w40? Myslím si, že problém to nebude, ale radši bych to měl od někoho kdo fakt ví.
Počítám s proplachem před vylitím - jestli někdo můžete něco doporučit, nebo je to jedno?
A dvou agregátů je specifikace oleje SJ nebo SL. Šlo by použít jednotně SM? Co jsem pochopil, SM je nad SL nebo SJ...
Díky moc
Ak to ide, tak OK...ale medzi rozpojením hadice a otvorením kohúta na spodku chladiča nebude veľký rozdiel. Ja len upozorňujem, že treba dať bacha...napr. na Corse idú obe hadice na vrch chladiča a na chladiči vypúšťak nie je...som musel nakoniec vymontiť čidlo spínača vetráku, to mi to za spotom tieklo
...no proste pánta

-> ferrari: Taky může rozpojit hadici a proláchnout to.
James1991 02.07.12 19:10:22 napsal:
Někde sem vygoogloval 3,5L 10w-40Dobre si vygoogloval...no, chl. kvapaliny tam bude 6-7l. každopádne doporučujem kúpiť 3l koncentrát, vypustiť čo sa dá (bohužiaľ sa posledné časy stretávam s tým, že z máloktorého auta ide vyčapovať všetko), doliať čistej vody, prebehnúť. zasa vypustiť čo sa dá, naliať tie 3l koncentrátu a doliať. Neodporúčam kupovať nariedenú zmes na čo ja viem -36 (tak som to urobil ja, do 306ky), lebo nepôjde všetko vypustiť a potom sa na -36 nedostaneš.
Někde sem vygoogloval 3,5L 10w-40Dobre si vygoogloval...no, chl. kvapaliny tam bude 6-7l. každopádne doporučujem kúpiť 3l koncentrát, vypustiť čo sa dá (bohužiaľ sa posledné časy stretávam s tým, že z máloktorého auta ide vyčapovať všetko), doliať čistej vody, prebehnúť. zasa vypustiť čo sa dá, naliať tie 3l koncentrátu a doliať. Neodporúčam kupovať nariedenú zmes na čo ja viem -36 (tak som to urobil ja, do 306ky), lebo nepôjde všetko vypustiť a potom sa na -36 nedostaneš.
-> James1991: Total Quartz 7000 (10W-40)
Někde sem vygoogloval 3,5L 10w-40
-> James1991: urcite nejaky Quartz tam pojde...
Lidičky, jaký olej a jaká chladicí kapalina patří do Citroenu Saxo 1.4 benzín r.v. 97?
Ještě bych se zeptal jaké množství kapaliny a jaké množství oleje.
Díky moc
Ještě bych se zeptal jaké množství kapaliny a jaké množství oleje.
Díky moc
-> Nwkt: Díky za radu, už vim kam koukat při koupi...

-> Dave - ten pátý: Vzadu na obalu je datum plnění
Tak mě napadá, jak zjistim, jak je ten olej starý a jestli se někde nenválel ve skladě. Píšou tam nějaký datum výroby?
Nwkt 18.04.09 18:14:01 napsal:
Se sem vsockuju, je něco na závadu když bych do motoru nalil olej kterej
byl vyrobenej před 2-3 rokama? Mezi tim ležel někde v regálu
na krámu
No většina olejů má trvanlivost 5 let,samozřejmě né v motoru,ale v nerozbalené pixle..:-)
Se sem vsockuju, je něco na závadu když bych do motoru nalil olej kterej
byl vyrobenej před 2-3 rokama? Mezi tim ležel někde v regálu
na krámu
No většina olejů má trvanlivost 5 let,samozřejmě né v motoru,ale v nerozbalené pixle..:-)
To je jasné, väčšina starších motorov nie je stavaná na 5W, alebo 0W...potom žerú veľa oleja, nehľadiac na to, že sa môžu veľmi ľahko poručiť...
Aj ja som na priateľkinej Corse prešiel z 0W-30 (by ma inak zaujímalo, kto určil takýto olej pre Corsu 1,2, 33 kW, r.v. 96 - asi servisák, bo liter je pekelne drahý) na 10W-40 a ajhľa - spotreba oleja šla pekne dole...
Aj jej 407čka 1,8 papá dosť oleja - tak 1l/2500km, je tam 5W-40; ale myslím, že použitím 10W-40 by spotreba oleja rovnako pekne poklesla..
Aj ja som na priateľkinej Corse prešiel z 0W-30 (by ma inak zaujímalo, kto určil takýto olej pre Corsu 1,2, 33 kW, r.v. 96 - asi servisák, bo liter je pekelne drahý) na 10W-40 a ajhľa - spotreba oleja šla pekne dole...
Aj jej 407čka 1,8 papá dosť oleja - tak 1l/2500km, je tam 5W-40; ale myslím, že použitím 10W-40 by spotreba oleja rovnako pekne poklesla..
-> Kuladmin: Presne tohle mel bratranek na felicii 1,9D porat se tam lila 10W-40 a pak tam nalil 5W-40 a motor je sice cistej ale malinko zacal chlastat olej takze to byla zmena k horsimu proto uz rikal ze auto do servisu uz ee.
Na tu feldu prave treba od autokelly ten Starline nema ten zpetny ventil takze jsou existujou.
-> Tuner#2: S tou polosyntetikou jsme myslel do feldy dat 10W-40 polosyntetiku klidne ten motor zchroupne i mineral ale plnou syntetiku nedoporucuju zvlaste pokud motor ma uz neco za sebou - videl jsme takhle facko - pan to tam chtel tak se mu to tam nalilo nastartovalo a akorad objelo barak a znelo to jak plna plechovka sroubku
takze se s tim akorad vycistil motor a dala polosyntetika a bylo to ok.A pan jeste se ptal zda by se to nekomu nedalo prodat - ten olej totalne zmenil barvu na jakou asi vsichni vite.
-> Tuner#2: S tou polosyntetikou jsme myslel do feldy dat 10W-40 polosyntetiku klidne ten motor zchroupne i mineral ale plnou syntetiku nedoporucuju zvlaste pokud motor ma uz neco za sebou - videl jsme takhle facko - pan to tam chtel tak se mu to tam nalilo nastartovalo a akorad objelo barak a znelo to jak plna plechovka sroubku

-> Nwkt: já taky kupoval výprodejový starší mogul a bez problemu, 4 Litry GX Pro za 200,- :-))
-> petr s: Díky. Je to normálně v krámu za výprodejovou cenu 4L, uzavřený
-> Nwkt: Nevadí pokud byl origo uzavřen
Se sem vsockuju, je něco na závadu když bych do motoru nalil olej kterej byl vyrobenej před 2-3 rokama? Mezi tim ležel někde v regálu na krámu
No, tie testy filtrov by som rád videl...aby to nebolo len o pocitoch, rovnako ako výber oleja...ale tiež sa snažím dávať Champion, resp. Bosch...cenový rozdiel pre Favo filter je minimálny...ale zasa by mazaujímalo, či je Bosch filter pre Favo motor (okolo 4 €) zas tak omnoho lepší voči nejakému noname filtru za 3€...