skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škoda 120S rallye (1975)
(replika podle testu v časopise Svět Motorů)
V roce 2007 jsme se rozhodli postavit společně s tátou a bráchou co nejvěrnější repliku auta 120S Rallye a jako námět posloužil dobový článek ze Světa Motorů,kde bylo auto podrobeno testu. Zároveň jsem chtěl použít komponenty z novějších modelů (motor s hliníkovou hlavou +převodovka 5°,široký nápravy,.4P třmeny,posilovač,hřebenov é strmé řízení. V posledních letech jseme společně s Petrem Urbanem (Urbi) za jeho velkého přispění pracovali na konečné verzi motoru (1.3R) který byl dokončen v roce 2016. Na podzim 2016 proběhlo zajíždění a na jaře 2017 finální odladění.
Motor 1.3R: 1289ccm 75.5x72. k.p 12:1, Použit základ z Formule ŠKODA NF 1300 - upraven pro soutěžní použití,H ojnice,nová kliková hřídel 1.3Mpi,lehké pístní čepy,upravené písty Almet,odlehčená leštěná zdvihátka,Hlava motoru v úpravě Max od Petra Urbana, Utěsnění spalovacích prostorů metodou měděných kroužků,zakázkové těsnění vodního prostoru od Kalina Zlín,sání přes hlavu optimalizace délek a tvarů kužele kanálů Petr Urban,2xFajs 40DCOE,King regulátor tlaku paliva,nízkotlaká pumpa Facet, molitanové filtry Pipercross. Mazání z olejové vany SAE 10W/60.Chladič oleje Setrab. Rozdělovač kontaktní PAL Š110R,(upravená odstředivá regulace 130LR),cívka červená Bosch,zapalovací svíčky NGK Japan VX
Max.otáčky 7500ot/min.
Spojka: - Lamela závodní Rennsport kovokeramická,přítlačák ZF Sachs M190
Převodovka: - 5st.synchronní,alternativ ní úprava převodů s rovnými zuby, sériová rozvodovka bez samosvoru,mokré poloosy.
Podvozek: - vyztužená ramena,hřebenové řízení strmý pastorek, tlumiče HP, altern.(GAZ), přední stabilizátor 20mm
Kola: -Disky loukotě, pneu 175/70 R 13
-ARC, 175/60 R13 YOKOHAMA A539 Yokohama
Brzdy: - přední čtyřpístky +Ferodo DS 3000 - seriové kotouče
- vzadu bubny, pakny Beral
- DOT 4 Racing SRF
Interiér: -Kaplička,mechanický tlakoměr oleje,teploměr, otáčkoměr Smiths,pásy Moravan,2x tripmaster Halda,středový panel se spínačkou,intercom,lampič ka, ochraný demontovatelný dobový rám ,odpojovač baterie,hasičák.
Rampa: 2+2 světlomety Hella
Fotky ze skládání auta v roce 2008 a další info : www.skodateam.cz/Martasko va_120_S_Rallye
(replika podle testu v časopise Svět Motorů)
V roce 2007 jsme se rozhodli postavit společně s tátou a bráchou co nejvěrnější repliku auta 120S Rallye a jako námět posloužil dobový článek ze Světa Motorů,kde bylo auto podrobeno testu. Zároveň jsem chtěl použít komponenty z novějších modelů (motor s hliníkovou hlavou +převodovka 5°,široký nápravy,.4P třmeny,posilovač,hřebenov é strmé řízení. V posledních letech jseme společně s Petrem Urbanem (Urbi) za jeho velkého přispění pracovali na konečné verzi motoru (1.3R) který byl dokončen v roce 2016. Na podzim 2016 proběhlo zajíždění a na jaře 2017 finální odladění.
Motor 1.3R: 1289ccm 75.5x72. k.p 12:1, Použit základ z Formule ŠKODA NF 1300 - upraven pro soutěžní použití,H ojnice,nová kliková hřídel 1.3Mpi,lehké pístní čepy,upravené písty Almet,odlehčená leštěná zdvihátka,Hlava motoru v úpravě Max od Petra Urbana, Utěsnění spalovacích prostorů metodou měděných kroužků,zakázkové těsnění vodního prostoru od Kalina Zlín,sání přes hlavu optimalizace délek a tvarů kužele kanálů Petr Urban,2xFajs 40DCOE,King regulátor tlaku paliva,nízkotlaká pumpa Facet, molitanové filtry Pipercross. Mazání z olejové vany SAE 10W/60.Chladič oleje Setrab. Rozdělovač kontaktní PAL Š110R,(upravená odstředivá regulace 130LR),cívka červená Bosch,zapalovací svíčky NGK Japan VX
Max.otáčky 7500ot/min.
Spojka: - Lamela závodní Rennsport kovokeramická,přítlačák ZF Sachs M190
Převodovka: - 5st.synchronní,alternativ ní úprava převodů s rovnými zuby, sériová rozvodovka bez samosvoru,mokré poloosy.
Podvozek: - vyztužená ramena,hřebenové řízení strmý pastorek, tlumiče HP, altern.(GAZ), přední stabilizátor 20mm
Kola: -Disky loukotě, pneu 175/70 R 13
-ARC, 175/60 R13 YOKOHAMA A539 Yokohama
Brzdy: - přední čtyřpístky +Ferodo DS 3000 - seriové kotouče
- vzadu bubny, pakny Beral
- DOT 4 Racing SRF
Interiér: -Kaplička,mechanický tlakoměr oleje,teploměr, otáčkoměr Smiths,pásy Moravan,2x tripmaster Halda,středový panel se spínačkou,intercom,lampič ka, ochraný demontovatelný dobový rám ,odpojovač baterie,hasičák.
Rampa: 2+2 světlomety Hella
Fotky ze skládání auta v roce 2008 a další info : www.skodateam.cz/Martasko va_120_S_Rallye
MVM 120S - komentáře:
23:04:42
02.10.2014
02.10.2014
jourin
No vyřádili jste se na tom statečně.. ted uz staci jen spravny motor :-) nebo alespon spravna hlava... pokud byste chteli tak se ozvi
19:25:12
04.08.2014
04.08.2014
MVM
Děkuju Vám pánové že jste se nakonec domluvili.. S kolegou Urbim myslím,za sebe můžu říct, že spolupracujem v dobrém. Vám ostatním dík aspoň za to,že škodovka vzbudila ohlas a diskusi,která pevně věřím bude jen v dobrém duchu. Škoda 120S je legenda stejně jako 130RS a možná je slávou a úspěchy "stotřicítky" trochu zastíněna. Nezaslouží si aby se vedly hádky.
A motor auta? Ten stávající z fotky není vůbec špatný - teď je lehce zajetý. Ale toto auto si zaslouží "ostřejší" a točivější motor - protože prostě tomu autu takový motor a stávající zpřevodování dává charisma soutěžních aut 70/80let.
A motor auta? Ten stávající z fotky není vůbec špatný - teď je lehce zajetý. Ale toto auto si zaslouží "ostřejší" a točivější motor - protože prostě tomu autu takový motor a stávající zpřevodování dává charisma soutěžních aut 70/80let.
14:43:51
04.08.2014
04.08.2014
Petr Urban
-> Šediváček: souhlas, rozumné slovo
13:22:59
04.08.2014
04.08.2014
Šediváček
od vény. -> Urbi: Proti majiteli auta nic nemám. Zbytek si vyřešíme po e-mailu nebo osobně. Je lepší tady nic nepsat,protože za klávesnicí je každý frajer
MVM: ať se ti to podaří zprovoznit jak má.
MVM: ať se ti to podaří zprovoznit jak má.
10:55:09
04.08.2014
04.08.2014
Petr Urban
-> Šediváček: Jak ti píše velmi rozumný majitel auta... Tady bude záležet spíše na průběhu a hlavně spolehlivosti. Nabízel jsem vačku i hlavu, která bude mít nejvyšší možnou výkonnost, ale odmítl, že by radši "klidnější" , "spolehlivější" řešení celého agregátu a postavit motor s tím co má a podle vlastních představ, já pouze pomáhám co je potřeba, nevnucuji nikomu svou realitu, někdy se snažím nastínit fakta a aby si každý rozmyslel co a jak, ale nestavím se za věci, které nemám vyzkoušené nebo nemám ověřená fakta od jiných. Ty jsem napsal tobě...a ejhle, seš hned uražený a začínáš napadat, zpochybňovat = nejjednoduší co umí každý, vlastně přirozená obranná pozice, to je ale tvá prezentace tvé osoby. Nikomu nebudu říkat co je a není neúspěch podle svých měřítek....každý má priority a náhledy na danou věc jinde. Já ti řekl ověřená fakta a ty ses nasral a už napadáš i můj rozdělovač v jiném tématu o kterém jsi měl psal že funguje dobře, to mě na tebe mrzí Václave ! Tolik jsem ti toho naradil a napomáhal zadarmo na milion tvých emailů a ty takle.... = svět virtu !
08:00:25
04.08.2014
04.08.2014
MVM
Pánové prosím o uklidnění horkých hlav.. jinak se vám prohnou nebo vylítnou mrazový zátky /Pište prosím k věci nebo založte jinde diskusi.. dík Michal
Vzhledem k tomu že bych nejradši origio litinový osmikanál,tak tahle varianta s hlínou je každá "dobrá" a protože auto proti nikomu nezávodí - nemám jediný důvod hledat poníky. Hlava tam půjde stejně jiná - tahle má nejspíš kupce .. Už pochopte,že hlava je dvacet let stará a v tý době se takto upravovala. Práce na ní dnes bylo jen dílčím procentem. 8mm ve vodítku má sakra vliv na otlačení,chlazení atd. Použit musel být seriový díl a dovoleno bylo ubírání materiálu. K těm koním - budu se snažit z toho dostat hezký průběh a nikoliv maximum, který se stejně nedosáhne bez toho aby motor měl vysoký otáčky nad 7 tis.
Vzhledem k tomu že bych nejradši origio litinový osmikanál,tak tahle varianta s hlínou je každá "dobrá" a protože auto proti nikomu nezávodí - nemám jediný důvod hledat poníky. Hlava tam půjde stejně jiná - tahle má nejspíš kupce .. Už pochopte,že hlava je dvacet let stará a v tý době se takto upravovala. Práce na ní dnes bylo jen dílčím procentem. 8mm ve vodítku má sakra vliv na otlačení,chlazení atd. Použit musel být seriový díl a dovoleno bylo ubírání materiálu. K těm koním - budu se snažit z toho dostat hezký průběh a nikoliv maximum, který se stejně nedosáhne bez toho aby motor měl vysoký otáčky nad 7 tis.
22:26:30
03.08.2014
03.08.2014
Šediváček
pd Vény -> Urbi:
PS: schválně kolik bude mít tenhle motor na brzdě,když na něm máš tak velký podíl.Nevim,co tam je za vačku,takže nebudu odhadovat.Ale 110koní bych bral jako neúspěch každopádně.
PS: schválně kolik bude mít tenhle motor na brzdě,když na něm máš tak velký podíl.Nevim,co tam je za vačku,takže nebudu odhadovat.Ale 110koní bych bral jako neúspěch každopádně.
22:25:35
03.08.2014
03.08.2014
Šediváček
od vény- -> Urbi: Píšu nic, protože to tady nechci zasírat, normálně sem se zeptal na řešení a pokud to je originálka nová hlava, tak to chápu. Každopádně to nemění nic na tom, že při repasy hlavy bych nikdy 8mm dřík nenechával a takle se s ubrušováním ventilů neprcal. S použitím 6mm dříků bych nebyl první ani poslední a jasný, že nemůžu mít 10mm vodítko. A jestli myslíš, že tě těch cca 20% rozdílu v ploše vedení spasí na motoru, co vydrží 20-30 000km a bude to hodně. Mezi 8 a 7mm dříkem to je zanedbatelný rozdíl a spíš bych řešil kvalitu materiálu.
Jinak já se snažím jít vlastní cestou a nemám kolem sebe X-lidí, který by mě řikalo ,že dělám dobře, jako to pořád předhazuješ ty Jak brzda a motoráři řikaj, jak to je pravda. Se za tebou asi opravdu někdy přijedu podívat a zeptam se osobně tvýho vedoucího, jak moc si šikovnej Pokračování kdyžtak v hádkách
Jinak já se snažím jít vlastní cestou a nemám kolem sebe X-lidí, který by mě řikalo ,že dělám dobře, jako to pořád předhazuješ ty Jak brzda a motoráři řikaj, jak to je pravda. Se za tebou asi opravdu někdy přijedu podívat a zeptam se osobně tvýho vedoucího, jak moc si šikovnej Pokračování kdyžtak v hádkách
10:11:26
03.08.2014
03.08.2014
Petr Urban
-> MVM: Píše raději nic, protože si myslel na jiné závěry, které mu byli vyvráceny a nebo má motoráře co mu kuká nějaké písničky...a nechce se o ně podělit
09:58:00
03.08.2014
03.08.2014
MVM
-> Šediváček:
Rozdíl tam je- - v těch hlavách podstatný . No a když něco tady nakousnete - bylo by dobrý to říct celý nebo radši nepsat nic. Dík
Rozdíl tam je- - v těch hlavách podstatný . No a když něco tady nakousnete - bylo by dobrý to říct celý nebo radši nepsat nic. Dík
00:17:52
03.08.2014
03.08.2014
Šediváček
od Vény: -> Urbi: Raději nic
15:14:17
02.08.2014
02.08.2014
Petr Urban
-> Šediváček: Předsedo s těmi závěry k hlavě si dost mimo. Není absolutně jedno jakou hlavu použiješ, 40 kw kanály (tzn. hlavy favorit 136,135 MPI a také Fabia 1.4) nikdy neuděláš-nerozhrabeš jako 50kw hlavu ani kdyby ses na hlavu stavěl, v určitých místech je 40kw z výroby vybraná moc a to značně negativně ovlivňuje výsledný špičkový výkon, který nikdy nemůže dosáhnout na výkonnost 50kw hlavy - to je mockrát odbržděno a mám to potvrzeno od mnoha motorářu, průběh krouťáku odspodu může být jiná písnička.
Jenom si zkus dát do hlavy 6mm ventily a uvidíme jak dlouho ti vydrží ve vodítkách a jak rychle se to při tvrdších pérách vydře nahoře o vahadlo....takový už tady byli...ano nějaký koník snad, ale těžce na úkor dalších věcí, navíc já třeba sací ventil zužuji na 6mm v místě kanálu...tzn. přinos 6mm ventilu celého = 0. Tzn. také dobře odlehčený 8mm ventil s ubranými vodítky délkově na polovinu vydrží právě v takových vodítkách nejdéle bez vůlí = největší opěrná plocha a při odlehčeném ventilu rozhodně výkonově neomezuje a jeho váha je menší než u 7mm ventilu bez odlehčení a věř že ta hlava má značně jiné výkonové přednosti na místech kde se o výkonu rozhuduje především....velké odlehčení ventilu není vůbec to hlavní, ale doplňkové.
U OHV hlav je právě problém, že vahadlo namáhá ventil i na boční síly. Jinak některé dnešní i převýkonované turbodiesely mají 5mm ventily, ale taky jsem na takové hlavě vyměňoval vždy všechny vodítka ať měla najeto cokoli, ventil chodil ve vodítku třeba i 0,20mm radiálně !
Jenom si zkus dát do hlavy 6mm ventily a uvidíme jak dlouho ti vydrží ve vodítkách a jak rychle se to při tvrdších pérách vydře nahoře o vahadlo....takový už tady byli...ano nějaký koník snad, ale těžce na úkor dalších věcí, navíc já třeba sací ventil zužuji na 6mm v místě kanálu...tzn. přinos 6mm ventilu celého = 0. Tzn. také dobře odlehčený 8mm ventil s ubranými vodítky délkově na polovinu vydrží právě v takových vodítkách nejdéle bez vůlí = největší opěrná plocha a při odlehčeném ventilu rozhodně výkonově neomezuje a jeho váha je menší než u 7mm ventilu bez odlehčení a věř že ta hlava má značně jiné výkonové přednosti na místech kde se o výkonu rozhuduje především....velké odlehčení ventilu není vůbec to hlavní, ale doplňkové.
U OHV hlav je právě problém, že vahadlo namáhá ventil i na boční síly. Jinak některé dnešní i převýkonované turbodiesely mají 5mm ventily, ale taky jsem na takové hlavě vyměňoval vždy všechny vodítka ať měla najeto cokoli, ventil chodil ve vodítku třeba i 0,20mm radiálně !
21:56:03
30.07.2014
30.07.2014
MVM
-> Šediváček: Ta hlava je původní - nová z tý doby. Dělaly se teď jen mírný úpravy a to,co se kdysi neřešilo. Z jistech důvodů nechcu pouštět detaily ale co se týká průměrů ventilů měl jsem úvahu nechat udělat od základu novou hlavu vycházející z 50ky a v ní velký talířky. Když ale mám tohle - bylo by škoda ji na motor neosadit.
21:24:17
30.07.2014
30.07.2014
Šediváček
od Vény: -> MVM: Tak mě nešlo o hlavu, tam je defakto jedno, jaká se použije na úpravu. Ale tak prdnout jiný vodítka a ventily, pokud se dávaly nový, tak prostě jenom vložit úsilí se stáčením ventilů do vodítek. S tím, že když by se něco posralo, nahodí se jiný ventil a nemusí se stáčet. A předpisy už teď neplatí ne? A zase vůči zachování originality vodítko pak můžeš zase vrátit na 8mm Ale jak řikam, každý to dělá jinak. Já bych šel cestou nejmenšího zla A ventily jsou teda 34/30? ono dřív předpisy byly dost škrtící.
21:11:36
30.07.2014
30.07.2014
vhml
-> MVM 30.07.14 21:02:30: já mám taky zahnutý kanály ve 140LS a nejede to vyloženě blbě :-)
21:02:30
30.07.2014
30.07.2014
MVM
-> Šediváček:
Zdar pane :-)
Asi takhle: ta hlava je pravá dobová upravovaná z roku 90 - 92 a je ještě se zahnutým kanálem (řekněme že z určitýho pohledu by -"neměla jet" ) Jenže je původem z NF 1300 kde byly určitý technický a rozměrový předpisy a tudíž je v rámci průměrů kanálů a ventilů upravená na 101% (dost se na tom podílel Urbi který to finišoval) Máte pravdu že hlava 50kW má větší potenciál a je možný s menším úsilím při úpravě dosáhnout podobných parametrů. Tahle hlava má 8mm ventily a znatelně odlehčené kvůli proudění a taky otáčkám, ale největší podíl se skrývá jinde.
Motor nedělám se snahou o nejvyšší výkon - páč autem se nezávodí,bude na Véčkových číslech a chci aby měl motor důrazný projev. Protože motor dělá auto a převodovka ho pohání ..
Zdar pane :-)
Asi takhle: ta hlava je pravá dobová upravovaná z roku 90 - 92 a je ještě se zahnutým kanálem (řekněme že z určitýho pohledu by -"neměla jet" ) Jenže je původem z NF 1300 kde byly určitý technický a rozměrový předpisy a tudíž je v rámci průměrů kanálů a ventilů upravená na 101% (dost se na tom podílel Urbi který to finišoval) Máte pravdu že hlava 50kW má větší potenciál a je možný s menším úsilím při úpravě dosáhnout podobných parametrů. Tahle hlava má 8mm ventily a znatelně odlehčené kvůli proudění a taky otáčkám, ale největší podíl se skrývá jinde.
Motor nedělám se snahou o nejvyšší výkon - páč autem se nezávodí,bude na Véčkových číslech a chci aby měl motor důrazný projev. Protože motor dělá auto a převodovka ho pohání ..
20:44:46
30.07.2014
30.07.2014
Šediváček
od Vény: -> MVM: Zdar. Už tu mám tlumočníka, tak se můžu zeptat Jen tak ze zvědavosti, nebylo by lepší tam šoupnout rovnou třeba felda ventily do tý hlavy, eventuálně něco úchylnějšího s 6mm a míň dříkem a třeba větším talířkem? když už tam sou ty webery. Cenově to je někdy lepší, než fávo ventily (pokud to sou 8mm dřík, nemam v očích šupleru). Tohle je řek bych zbytečně moc práce s dílem, co za to nestojí a docela mě zajímá jakou to má takle pevnost. Ale tak každej má svoje způsoby A ještě bych jí líznul ze stran parohů, když už byla takle rozebraná.
Véna.
Véna.