skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škoda 120S rallye (1975)
(replika podle testu v časopise Svět Motorů)
V roce 2007 jsme se rozhodli postavit společně s tátou a bráchou co nejvěrnější repliku auta 120S Rallye a jako námět posloužil dobový článek ze Světa Motorů,kde bylo auto podrobeno testu. Zároveň jsem chtěl použít komponenty z novějších modelů (motor s hliníkovou hlavou +převodovka 5°,široký nápravy,.4P třmeny,posilovač,hřebenov é strmé řízení. V posledních letech jseme společně s Petrem Urbanem (Urbi) za jeho velkého přispění pracovali na konečné verzi motoru (1.3R) který byl dokončen v roce 2016. Na podzim 2016 proběhlo zajíždění a na jaře 2017 finální odladění.
Motor 1.3R: 1289ccm 75.5x72. k.p 12:1, Použit základ z Formule ŠKODA NF 1300 - upraven pro soutěžní použití,H ojnice,nová kliková hřídel 1.3Mpi,lehké pístní čepy,upravené písty Almet,odlehčená leštěná zdvihátka,Hlava motoru v úpravě Max od Petra Urbana, Utěsnění spalovacích prostorů metodou měděných kroužků,zakázkové těsnění vodního prostoru od Kalina Zlín,sání přes hlavu optimalizace délek a tvarů kužele kanálů Petr Urban,2xFajs 40DCOE,King regulátor tlaku paliva,nízkotlaká pumpa Facet, molitanové filtry Pipercross. Mazání z olejové vany SAE 10W/60.Chladič oleje Setrab. Rozdělovač kontaktní PAL Š110R,(upravená odstředivá regulace 130LR),cívka červená Bosch,zapalovací svíčky NGK Japan VX
Max.otáčky 7500ot/min.
Spojka: - Lamela závodní Rennsport kovokeramická,přítlačák ZF Sachs M190
Převodovka: - 5st.synchronní,alternativ ní úprava převodů s rovnými zuby, sériová rozvodovka bez samosvoru,mokré poloosy.
Podvozek: - vyztužená ramena,hřebenové řízení strmý pastorek, tlumiče HP, altern.(GAZ), přední stabilizátor 20mm
Kola: -Disky loukotě, pneu 175/70 R 13
-ARC, 175/60 R13 YOKOHAMA A539 Yokohama
Brzdy: - přední čtyřpístky +Ferodo DS 3000 - seriové kotouče
- vzadu bubny, pakny Beral
- DOT 4 Racing SRF
Interiér: -Kaplička,mechanický tlakoměr oleje,teploměr, otáčkoměr Smiths,pásy Moravan,2x tripmaster Halda,středový panel se spínačkou,intercom,lampič ka, ochraný demontovatelný dobový rám ,odpojovač baterie,hasičák.
Rampa: 2+2 světlomety Hella
Fotky ze skládání auta v roce 2008 a další info : www.skodateam.cz/Martasko va_120_S_Rallye
(replika podle testu v časopise Svět Motorů)
V roce 2007 jsme se rozhodli postavit společně s tátou a bráchou co nejvěrnější repliku auta 120S Rallye a jako námět posloužil dobový článek ze Světa Motorů,kde bylo auto podrobeno testu. Zároveň jsem chtěl použít komponenty z novějších modelů (motor s hliníkovou hlavou +převodovka 5°,široký nápravy,.4P třmeny,posilovač,hřebenov é strmé řízení. V posledních letech jseme společně s Petrem Urbanem (Urbi) za jeho velkého přispění pracovali na konečné verzi motoru (1.3R) který byl dokončen v roce 2016. Na podzim 2016 proběhlo zajíždění a na jaře 2017 finální odladění.
Motor 1.3R: 1289ccm 75.5x72. k.p 12:1, Použit základ z Formule ŠKODA NF 1300 - upraven pro soutěžní použití,H ojnice,nová kliková hřídel 1.3Mpi,lehké pístní čepy,upravené písty Almet,odlehčená leštěná zdvihátka,Hlava motoru v úpravě Max od Petra Urbana, Utěsnění spalovacích prostorů metodou měděných kroužků,zakázkové těsnění vodního prostoru od Kalina Zlín,sání přes hlavu optimalizace délek a tvarů kužele kanálů Petr Urban,2xFajs 40DCOE,King regulátor tlaku paliva,nízkotlaká pumpa Facet, molitanové filtry Pipercross. Mazání z olejové vany SAE 10W/60.Chladič oleje Setrab. Rozdělovač kontaktní PAL Š110R,(upravená odstředivá regulace 130LR),cívka červená Bosch,zapalovací svíčky NGK Japan VX
Max.otáčky 7500ot/min.
Spojka: - Lamela závodní Rennsport kovokeramická,přítlačák ZF Sachs M190
Převodovka: - 5st.synchronní,alternativ ní úprava převodů s rovnými zuby, sériová rozvodovka bez samosvoru,mokré poloosy.
Podvozek: - vyztužená ramena,hřebenové řízení strmý pastorek, tlumiče HP, altern.(GAZ), přední stabilizátor 20mm
Kola: -Disky loukotě, pneu 175/70 R 13
-ARC, 175/60 R13 YOKOHAMA A539 Yokohama
Brzdy: - přední čtyřpístky +Ferodo DS 3000 - seriové kotouče
- vzadu bubny, pakny Beral
- DOT 4 Racing SRF
Interiér: -Kaplička,mechanický tlakoměr oleje,teploměr, otáčkoměr Smiths,pásy Moravan,2x tripmaster Halda,středový panel se spínačkou,intercom,lampič ka, ochraný demontovatelný dobový rám ,odpojovač baterie,hasičák.
Rampa: 2+2 světlomety Hella
Fotky ze skládání auta v roce 2008 a další info : www.skodateam.cz/Martasko va_120_S_Rallye
MVM 120S - komentáře:
21:11:36
30.07.2014
30.07.2014
vhml
-> MVM 30.07.14 21:02:30: já mám taky zahnutý kanály ve 140LS a nejede to vyloženě blbě :-)
21:02:30
30.07.2014
30.07.2014
MVM
-> Šediváček:
Zdar pane :-)
Asi takhle: ta hlava je pravá dobová upravovaná z roku 90 - 92 a je ještě se zahnutým kanálem (řekněme že z určitýho pohledu by -"neměla jet" ) Jenže je původem z NF 1300 kde byly určitý technický a rozměrový předpisy a tudíž je v rámci průměrů kanálů a ventilů upravená na 101% (dost se na tom podílel Urbi který to finišoval) Máte pravdu že hlava 50kW má větší potenciál a je možný s menším úsilím při úpravě dosáhnout podobných parametrů. Tahle hlava má 8mm ventily a znatelně odlehčené kvůli proudění a taky otáčkám, ale největší podíl se skrývá jinde.
Motor nedělám se snahou o nejvyšší výkon - páč autem se nezávodí,bude na Véčkových číslech a chci aby měl motor důrazný projev. Protože motor dělá auto a převodovka ho pohání ..
Zdar pane :-)
Asi takhle: ta hlava je pravá dobová upravovaná z roku 90 - 92 a je ještě se zahnutým kanálem (řekněme že z určitýho pohledu by -"neměla jet" ) Jenže je původem z NF 1300 kde byly určitý technický a rozměrový předpisy a tudíž je v rámci průměrů kanálů a ventilů upravená na 101% (dost se na tom podílel Urbi který to finišoval) Máte pravdu že hlava 50kW má větší potenciál a je možný s menším úsilím při úpravě dosáhnout podobných parametrů. Tahle hlava má 8mm ventily a znatelně odlehčené kvůli proudění a taky otáčkám, ale největší podíl se skrývá jinde.
Motor nedělám se snahou o nejvyšší výkon - páč autem se nezávodí,bude na Véčkových číslech a chci aby měl motor důrazný projev. Protože motor dělá auto a převodovka ho pohání ..
20:44:46
30.07.2014
30.07.2014
Šediváček
od Vény: -> MVM: Zdar. Už tu mám tlumočníka, tak se můžu zeptat Jen tak ze zvědavosti, nebylo by lepší tam šoupnout rovnou třeba felda ventily do tý hlavy, eventuálně něco úchylnějšího s 6mm a míň dříkem a třeba větším talířkem? když už tam sou ty webery. Cenově to je někdy lepší, než fávo ventily (pokud to sou 8mm dřík, nemam v očích šupleru). Tohle je řek bych zbytečně moc práce s dílem, co za to nestojí a docela mě zajímá jakou to má takle pevnost. Ale tak každej má svoje způsoby A ještě bych jí líznul ze stran parohů, když už byla takle rozebraná.
Véna.
Véna.
12:40:08
27.07.2014
27.07.2014
MVM
-> Urbi:
Ahoj... No ony ty písty jsou pozůstatky z ČSSR.. V tý době měli už němci dávno Mahle Japonci a zbytek světa nemluvě.Do zastaralých OHVček tehle píst ve své podstatě "stačí" a jak píšeš - mockrát stejně shoří... ovšem kvůli nevhodnýmu nastavení. Navíc tyhle motory najely do repase max desítky hodin..
Ahoj... No ony ty písty jsou pozůstatky z ČSSR.. V tý době měli už němci dávno Mahle Japonci a zbytek světa nemluvě.Do zastaralých OHVček tehle píst ve své podstatě "stačí" a jak píšeš - mockrát stejně shoří... ovšem kvůli nevhodnýmu nastavení. Navíc tyhle motory najely do repase max desítky hodin..
11:32:39
27.07.2014
27.07.2014
Petr Urban
-> m8rinek: Přesně jak píše -> MVM:
Sériový píst Favorit/Fel. má vůli ve válci 0,04mm a vydrží i dlouhodobější detonace - ale ta váha..., Almet minimálně 0,13mm aby fungoval a u více přetíženého motoru ještě více. Kdo navrhoval jeho tvar - tlustost na některých místech úplně přehnaně a zbytečně, zbytečně velkou výšku spodního dna od oka (nemožno ufiknout) atd., to asi nebyl přiznivec motorsportu, protože váha pístu je v základu větší než sériového Fabiového. Co pochválit je snad hladkost vrchlíku pístu, který se stejně musí strojně upravit vybráním pro ventily (mohlo být z výroby vč. jiné tloušťky dna, ok pro čep a výšky pístu.) Tzn. jediné proč tyto písty používat je nahnání velkého KP bez nadměrného snížení hlavy a že jsou prostě jediné dostupné na naše krámy. O Maďarech jsem taky něco slyšel... zatím né přesně. Ale budou i celkem levné kované písty na škodovku, jde jen o čas kdy, výroba se bude řešit, více k tomu nevím. Ale jsou i další možnosti hned ...použití lehčích pístů z nějakého sériově vyráběného auta např. s maličko jiným vrtáním, převrtat a vyhonovat vložky (mohu nechat udělat). Jen vzít několik katalogů a hledat...
Sériový píst Favorit/Fel. má vůli ve válci 0,04mm a vydrží i dlouhodobější detonace - ale ta váha..., Almet minimálně 0,13mm aby fungoval a u více přetíženého motoru ještě více. Kdo navrhoval jeho tvar - tlustost na některých místech úplně přehnaně a zbytečně, zbytečně velkou výšku spodního dna od oka (nemožno ufiknout) atd., to asi nebyl přiznivec motorsportu, protože váha pístu je v základu větší než sériového Fabiového. Co pochválit je snad hladkost vrchlíku pístu, který se stejně musí strojně upravit vybráním pro ventily (mohlo být z výroby vč. jiné tloušťky dna, ok pro čep a výšky pístu.) Tzn. jediné proč tyto písty používat je nahnání velkého KP bez nadměrného snížení hlavy a že jsou prostě jediné dostupné na naše krámy. O Maďarech jsem taky něco slyšel... zatím né přesně. Ale budou i celkem levné kované písty na škodovku, jde jen o čas kdy, výroba se bude řešit, více k tomu nevím. Ale jsou i další možnosti hned ...použití lehčích pístů z nějakého sériově vyráběného auta např. s maličko jiným vrtáním, převrtat a vyhonovat vložky (mohu nechat udělat). Jen vzít několik katalogů a hledat...
16:00:47
26.07.2014
26.07.2014
MVM
-> m8rinek:
Tak já se setkával s Almety dost často a pokud je vše ostatní na motoru (směs,předstih) ok,tak slouží dobře. Mají nevýhodu že jsou poměrně těžký,bývají hůř dostupný,ale jinak slouží svému účelu. Jsou určitě k dispozici i jiný písty(u jiných výrobců) ale je potřeba variovat s kompresní výškou,délkou ojnice a pod..
Píst obecně vydrží dost - zničí jen detonace,teplotní přetížení,nesprávná vůle..
Tak já se setkával s Almety dost často a pokud je vše ostatní na motoru (směs,předstih) ok,tak slouží dobře. Mají nevýhodu že jsou poměrně těžký,bývají hůř dostupný,ale jinak slouží svému účelu. Jsou určitě k dispozici i jiný písty(u jiných výrobců) ale je potřeba variovat s kompresní výškou,délkou ojnice a pod..
Píst obecně vydrží dost - zničí jen detonace,teplotní přetížení,nesprávná vůle..
15:48:01
26.07.2014
26.07.2014
MISCHO
Pekná praca len tak dalej.
15:25:35
26.07.2014
26.07.2014
m8rinek
-> MVM: Jaký jsou reference na Almetí písty? Slyšel jsem hlášky o kvalitních pístech z Maďarska, ale kam na ně nevím.
15:25:14
26.07.2014
26.07.2014
Luky
-> MVM: to máte docela široké možnosti
15:22:32
26.07.2014
26.07.2014
MVM
-> m8rinek:
Tak je snaha v rámci možností... dík.
Tak je snaha v rámci možností... dík.
10:16:55
26.07.2014
26.07.2014
m8rinek
Krásná čistá práce...
12:06:50
20.04.2014
20.04.2014
Adam59
-> MVM: díky
12:02:15
20.04.2014
20.04.2014
MVM
-> Adam59:
š100 r.1973 (120S 1971-1975)
š100 r.1973 (120S 1971-1975)
13:19:17
19.04.2014
19.04.2014
Adam59
můžeš se prosím podělit o rok výroby kastle?
20:27:27
13.04.2014
13.04.2014
rally-skoda
Moc moc moc pěkné... :)
18:20:30
08.04.2014
08.04.2014
Jozka
-> MVM: Odhadnul bych, že takovýmhle způsobem postavená replika by vůbec neměla nikoho urazit.. ostatně by mě zajímalo, kolik "origo" 120S jsou jen štítek, plech, papíry a příslušné komponenty v upravený stovkový kastli.
Když se kamarádovou auto originální likvidovalo, bylo po 12ti letech závodění tak roztrhaný na kaši, že bylo dobrý leda tak jako dárce orgánů - a taky tak nakonec posloužilo jednomu čímanovi.. kterej má teď podfukem originál (a kámoš jen ten kousek plechu s číslem).
Když se kamarádovou auto originální likvidovalo, bylo po 12ti letech závodění tak roztrhaný na kaši, že bylo dobrý leda tak jako dárce orgánů - a taky tak nakonec posloužilo jednomu čímanovi.. kterej má teď podfukem originál (a kámoš jen ten kousek plechu s číslem).
17:39:51
08.04.2014
08.04.2014
MVM
-> Jozka:
V pohodě - dík za pochvalu všem. Není to renovovaný originál ale postavená replika - tak jako tu někde byl článek že si parta kluků postavila 130ku. My si udělali Sko pro radost.
V pohodě - dík za pochvalu všem. Není to renovovaný originál ale postavená replika - tak jako tu někde byl článek že si parta kluků postavila 130ku. My si udělali Sko pro radost.