-> Bukaj: Mail poslán, a je to z naskenovanýho stohu papírů co jsem kdysi někde stáhnul. Jsou tam desítky listů dodatečnejch pokynů pro servisy a opravny co se týče věcí co se měňej, včetně svolávaček, pokyůn k reklamacím, pokynům k opravám co nejsou v dílence a tak. Poslední dobou jsem to trošku procházel a je tam strašně moc zajmavejch věcí, včetně tohohle.
E: A že táhlo řazení se dá vybrat s motorem a převodovkou na místě.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Pro originalisty - určení data výroby dílů
07:47:33
17.03.2020
17.03.2020
Bukaj
Ale potvrdilo to mé dlouholeté "výzkumy", že značení jednotlivých podniků není jednotné a je v tom bordel. Ani na písmenném značení měsíců se nebyli schopni shodnout...
07:42:33
17.03.2020
17.03.2020
Bukaj
-> Tom Troll: Ó, děkuji převelice. Kde jsi to splašil?
A mohl bych poprosit třeba na FB nebo spíš na mail v plném rozlišení? tady je to nečitelné...
A mohl bych poprosit třeba na FB nebo spíš na mail v plném rozlišení? tady je to nečitelné...
07:10:49
21.02.2020
21.02.2020
Bukaj
Nikdo nic? Co dnes již vím jistě, že Jikov na přelomu 80. a 90. let (viz první příspěvek) měl minimálně o jedno písmeno posunutou řadu značení roku, než kupříkladu PAL (Autopal).
Nicméně celistvou řadu se mi zatím nepodařilo ověřit u žádného výrobce - buď nejsou pamětníci, nemají archivy nebo podniky neexistují...
Nicméně celistvou řadu se mi zatím nepodařilo ověřit u žádného výrobce - buď nejsou pamětníci, nemají archivy nebo podniky neexistují...
11:03:47
10.02.2019
10.02.2019
Bukaj
Nejnovější systém značené (hrnec Mko ze sklonku výroby, štítky místo razítek se používaly cca od začátku 90. let, tento formát data výroby až od přelomu tisíciletí):
...a mohl bych pokračovat donekonečna
Jinak tyto údaje se hodí i třeba pro určení původnosti konkrétního vozu (jsou-li čitelné) atd.
...a mohl bych pokračovat donekonečna
Jinak tyto údaje se hodí i třeba pro určení původnosti konkrétního vozu (jsou-li čitelné) atd.
11:01:16
10.02.2019
10.02.2019
Bukaj
další Lucas RR K6 (říjen 1985?, kontroloval stejný člověk, jako ten z roku 1990?)
11:00:20
10.02.2019
10.02.2019
Bukaj
Lucas - CX K6 - tedy červenec 1990 (K6 - jiné označení výstupní kontroly?)
10:56:24
10.02.2019
10.02.2019
Bukaj
...blinkr užovka CQTK - ? - tedy červen 1984?, číslo kontroly nečitelné.
Tedy v písmenné řadě zjevně Q chybět nebude...
Tedy v písmenné řadě zjevně Q chybět nebude...
10:55:17
10.02.2019
10.02.2019
Bukaj
...blinkr číslo kontroly nečitelné.
10:54:27
10.02.2019
10.02.2019
Bukaj
...parabola dálkového přídavného světlometu KO - tedy květen 1983?
10:52:05
10.02.2019
10.02.2019
Bukaj
základna zadní skupinové svítilny 1000MB z června 1969, kontroloval - 5
10:50:08
10.02.2019
10.02.2019
Bukaj
...razítko na parabole Mkového světlometu:
SUTK 5
TK 5
Tedy srpen stejného roku, jako předešlá mlhovka, kontroloval/a zaměstnanec s kódem 5
SUTK 5
TK 5
Tedy srpen stejného roku, jako předešlá mlhovka, kontroloval/a zaměstnanec s kódem 5
10:47:56
10.02.2019
10.02.2019
Bukaj
...třeba razítko na mlhovce PAL (TK, či OTK značí "výstupní kontrolu" a číslo za ním pravděpodobně kód konkrétního zaměstnance, který kontrolu provedl):
PUTK 4 - tedy prosinec 1988?, kontroloval zaměstnanec s kódem 4...
PUTK 4 - tedy prosinec 1988?, kontroloval zaměstnanec s kódem 4...
10:42:38
10.02.2019
10.02.2019
Bukaj
...a na čem všem se dá najít údaj o "datu výroby"?
No, je toho hodně - dokonce bych se odvážil tvrdit, že na většině dílů (funkčních celků) na autě.
Kupříkladu veškeré výrobky PAL, Jikov, převodovky, bloky motorů, různé odlitky, svařence atd...
No, je toho hodně - dokonce bych se odvážil tvrdit, že na většině dílů (funkčních celků) na autě.
Kupříkladu veškeré výrobky PAL, Jikov, převodovky, bloky motorů, různé odlitky, svařence atd...
10:40:01
10.02.2019
10.02.2019
Bukaj
Mnozí z vás dozajista vědí, jiní tuší, že na mnohých náhradních dílech respektive funkčních celcích lze najít různé výrobní údaje, mimojiné i údaje o datu výroby (výstupní kontroly, expedice - vále jen "datum výroby").
Úkolem tohoto tématu je zmapovat toto značení od prvopočátků (pro naše potřeby bude dostačující od přelomu 50. a 60. let) do současnosti (resp. do ukončení výroby konkrétního dílu, či ukončení produkce výrobního závodu) a doufám, že se podaří utvořit přehledný klíč k rychlému určení významu jednotlivých výrobních údajů.
Vzhledem k tomu, že dodnes v tom sám nemám zcela jasno, obracím se na vás s prosbou o pomoc - doplnění chybějících dílků pomyslné "skládačky"...* 4*
Co vím:
Je jisté, že snad všechny výrobní závody v ČSSR měly jednotné značení "data výroby", a to dvoupísmenným kódem, kde první písmeno značí měsíc, druhé rok výroby. Pro označení měsíce se zpravidla (až na dvě výjimky - viz dále) používalo první písmeno názvu měsíce:
L, U, B, D, K, N, C, S, Z, R, T, P (leden, únor, březen, ..., prosinec).
Pro označení roku výroby se používala písmena abecedy od A do Z a po vyčerpání se opět začínalo od A. A tady mám první dvě nejasnosti:
a) zda všechny výrobní závody používaly jednotné značení roků (předpokládám, že ano) a
b) jaká písmena abecedy nebyla pro toto značení použita,
respektive jaká je kompletní a správná posloupnost písmen pro jednotlivé roky od konce let padesátých do konce let devadesátých (kdy již všichni výrobci přešli na značení "data výroby" ve formátu /dd-mm-rr/.
Jasno v tomto ohledu mám pouze u MBček, kdy výše zmíněnému systému značení odpovídalo vše a od 1964 do 1970 tedy není o ničem pochyb:
1964 - T
1965 - U
1966 - V
1967 - W
1968 - X
1969 - Y
1970 - Z
...dalo by se předpokládat, že 1963 bude S, 1962 - R a 1971 bude A, 1972 - B atd.
Nicméně sedmdesátá a osmdesátá léta nemám ověřena a při náhodných pokusech s nějakým dílem, u kterého znám původ (třeba, že původní brzdový štít z auta, vyrobeného v listopadu 1986 má označení xy) mi do celistvé písmenné abecední řady nezapadá
Další ověřený údaj, který by "měl sedět" je ze servisní příručky karburátorů na Favorita z roku 1995, kde je pro "roky výroby" 1987 až 1995 vypsaná písmenná řada:
1987 - T
1988 - U
1989 - V
1990 - W
1991 - X
1992 - Y
1993 - Z
1994 - A
1995 - B
Za předpokladu, že Jikov používal i v tuto dobu značení jednotné pro všechny výrobce (v letech šedesátých tomu tak bylo), tak by zbývalo doplnit písmennou řadu od roku 1971 do roku 1986.
A tam právě nastává ten hlavní problém - totiž že písmen abecedy Od A do S je více, než těch let - logicky tedy musí nějaká písmena být vypuštěna. Ovšem jaká?
Pokud někdo zná 100% správnou odpověď, neváhejte a sem s ní, případně budu vděčen i za informace (fotky) o konkrétních náhradních dílech se 100% jasným původem (zaručeně původní díly na autě o známém "datu výroby")...
Úkolem tohoto tématu je zmapovat toto značení od prvopočátků (pro naše potřeby bude dostačující od přelomu 50. a 60. let) do současnosti (resp. do ukončení výroby konkrétního dílu, či ukončení produkce výrobního závodu) a doufám, že se podaří utvořit přehledný klíč k rychlému určení významu jednotlivých výrobních údajů.
Vzhledem k tomu, že dodnes v tom sám nemám zcela jasno, obracím se na vás s prosbou o pomoc - doplnění chybějících dílků pomyslné "skládačky"...* 4*
Co vím:
Je jisté, že snad všechny výrobní závody v ČSSR měly jednotné značení "data výroby", a to dvoupísmenným kódem, kde první písmeno značí měsíc, druhé rok výroby. Pro označení měsíce se zpravidla (až na dvě výjimky - viz dále) používalo první písmeno názvu měsíce:
L, U, B, D, K, N, C, S, Z, R, T, P (leden, únor, březen, ..., prosinec).
Pro označení roku výroby se používala písmena abecedy od A do Z a po vyčerpání se opět začínalo od A. A tady mám první dvě nejasnosti:
a) zda všechny výrobní závody používaly jednotné značení roků (předpokládám, že ano) a
b) jaká písmena abecedy nebyla pro toto značení použita,
respektive jaká je kompletní a správná posloupnost písmen pro jednotlivé roky od konce let padesátých do konce let devadesátých (kdy již všichni výrobci přešli na značení "data výroby" ve formátu /dd-mm-rr/.
Jasno v tomto ohledu mám pouze u MBček, kdy výše zmíněnému systému značení odpovídalo vše a od 1964 do 1970 tedy není o ničem pochyb:
1964 - T
1965 - U
1966 - V
1967 - W
1968 - X
1969 - Y
1970 - Z
...dalo by se předpokládat, že 1963 bude S, 1962 - R a 1971 bude A, 1972 - B atd.
Nicméně sedmdesátá a osmdesátá léta nemám ověřena a při náhodných pokusech s nějakým dílem, u kterého znám původ (třeba, že původní brzdový štít z auta, vyrobeného v listopadu 1986 má označení xy) mi do celistvé písmenné abecední řady nezapadá
Další ověřený údaj, který by "měl sedět" je ze servisní příručky karburátorů na Favorita z roku 1995, kde je pro "roky výroby" 1987 až 1995 vypsaná písmenná řada:
1987 - T
1988 - U
1989 - V
1990 - W
1991 - X
1992 - Y
1993 - Z
1994 - A
1995 - B
Za předpokladu, že Jikov používal i v tuto dobu značení jednotné pro všechny výrobce (v letech šedesátých tomu tak bylo), tak by zbývalo doplnit písmennou řadu od roku 1971 do roku 1986.
A tam právě nastává ten hlavní problém - totiž že písmen abecedy Od A do S je více, než těch let - logicky tedy musí nějaká písmena být vypuštěna. Ovšem jaká?
Pokud někdo zná 100% správnou odpověď, neváhejte a sem s ní, případně budu vděčen i za informace (fotky) o konkrétních náhradních dílech se 100% jasným původem (zaručeně původní díly na autě o známém "datu výroby")...