Elektromobily

prohledat
192 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 22.03.2009 do 11.01.2021, založil/a Tomaso435
řadit dle data
18:42:30
11.01.2021
Mr._Nosferatu
-> King: Ale to mám kolikrát pocit i u hybridu, že jede po dálnici 80km/h na baterku...
18:21:17
11.01.2021
King
-> palinator 07.01.21 12:16:50: Rakety to mozna jsou, ale na dalnici ale s tim obvykle tahnou jak s hnojem, protoze dojezd a to jsem sam spis brzda provozu.
08:56:40
11.01.2021
růža
Mně se ten názor Toyody líbí. A troufnu si říct, že o tom má určitě velký přehled. Teda větší, než spousta z nás. www.idnes.cz/auto/.../toy ota-elektromobil-spalovaci -motor-japonsko.A201203_11 1202_automoto_fdv
12:16:50
07.01.2021
palinator
-> Pilot 105:
No, vzhledem k tomu jaký jsou EV obecně rakety, ať už je to malý Citigo nebo Tesla, oproti spalovacím sourozencům, úplně se nebojim, že by takovej EV i s polovičníma proudama měl problémy držet krok s provozem i v těch největších kopcích. Jinak to samozřejmě může bejt na posledních 20% nabití. Těch proměnnejch do toho vstupuje celá řada, jak se to auto chová jako nový a jak se bude chovat po letech. Obecně ale platí, že když ty baterky ošidíš, tak de facto nic softwarově nelimituješ a na hardwarový omezení narazíš už za nova. Např. že auto nejede stejně na 100 i na 10%. Přitom jde to udělat tak, aby v tomto rozmezí auto podávalo furt stejnej výkon. Ale buď to musíš SW limitovat a nebo pustit škváru do baterek.

Je to jen o tom, jak se k tomu postaví výrobci, státy, následně taky zákazníci a jakej se mezi tím podaří pokrok ať už ve zvyšování jakosti baterií, tak snížení ceny stávajících technologií.
Asi je nesmysl, aby se elektromobilita široce rozmáhala tím stylem, že se lidi budou elektromotorizovat mrdkoidníma EV, který skutečně budou po 8 letech na vyhození, jen proto, že na nich výrobce musel šetřit, neb jinak by si to lidi nemohli vůbec koupit.
12:11:41
07.01.2021
Pilot 105
-> pavucina: Děkuji za info.4
12:06:18
07.01.2021
pavucina
-> Sita: Degradace u Ioniqa co jsem videl čísla, tak při 100.000km je 5-8% standartne, samozrejme záleží kdo se k tomu jak chová.
Vetsinou to udávají lidi jakej meli dojezd, kdyz to bylo novy a kolik to má ted.

a pak treba tady:
Hyundai Ioniq 28 kWh degradation test


-> Pilot 105: Leaf je takovej pilotni program u seriove vyrabenych elektromobilu, nemá termomanagment baterie a vubec se toho nebali a pri prehrate baterii se nejak neresili nabijeci proudy, takze baterie silene trpela, potom u auta nejde omezit maximalni nabiti, takze jsou i pripady, ktery maji v 60.000km 60% baterie. Takze to neni uplne pekný případ
4
12:03:58
07.01.2021
Pilot 105
-> dragon_cb_cz: Nevím, neznám, já řeším baterky ne konkrétní auta, ono ani ta kapacita z BMS auta, nebo apky z mobilu nic nevypovídá o opravdovém stavu baterie, ať do toho naloží rodinu a vyrazí na hory, pak pozná jaké proudy je ještě ta baterie ochotna dávat.
Nepotřebuji auto na ježdění kolem komína, ale někdo možná ano.;)
upraveno 1x, naposled 07.01.2021 12:04:54
12:00:24
07.01.2021
Nwkt
-> Pilot 105: Ten Leaf je neskutečná sračka i novej. Měli jsme v práci na testování a víc jak 200km nedal bez dobití. Nehledě na celkovou kvalitu .... Teslu jsem osobně nezkoušel, ale dle informací jsou na tom ohledně výdrže až podezřele dobře
11:51:13
07.01.2021
dragon_cb_cz
-> Pilot 105 07.01.21 11:46:01: Nissan Leaf první generace je mimochodem přesně ten, který v reálných číslech co jsem viděl vyšel úplně nejhůř. A 60% kapacity je pořád pro spoustu lidí dobře použitelné.
11:46:01
07.01.2021
Pilot 105
-> Nwkt 06.01.21 15:46:19: Tady máš 250tkm 6 let 60% kapacity, nová baterie 220k 3
Elektromobil 1. generace po 251 000 km (rozhovor s majitelem Nissan Leaf 24 kWh) | Electro Dad #112

Ta repase musí být taky dobrá haluz, jak technicky tak finančně.3
11:40:50
07.01.2021
Sita
-> pavucina: diky, me spis jde obecne o to jestli 60tkm/3 roky, z cehoz plyne nejakej pocet nabijecich cyklu atd, bys nejak okomentoval... Ale jestli ne, tak nevadi, koukam se po Ioniqu uz delsi dobu, ale moc se v tom porad neorientuju...
11:38:24
07.01.2021
pavucina
-> Sita: Jak jsem psal Ioniq byl a stále je taky adept, zvlaste ta první generace, sice mensi baterka, ale rychlejsi dobíjení, nemá to teda aplikaci a jen 3,6kW palubni nabijecku, jinak super vybavenej stroj, ma nejmensi spotrebu na trhu i na dalnicich, baterie s termomanahmentem.
Doporucil bych teda vybavu EV Ultimate, ta má i tepelné čerpadlo.
Jediný čeho jsem si všiml, že na některých kusech odcházejí 12V baterie.

Akorát si myslim, ze tento co zminujes(cena, rok, kilometry) na netu visí nějak dlouho, a resilo se to na forum proc, ale to uz si nepamatuju.
11:03:55
07.01.2021
Sita
-> pavucina 06.01.21 12:27:02: Super recenze. Zajimalo by mne jakej mas nazor na ojety EV. Treba 3 roky starej Ioniq za 500tKc, najeto 60tkm?
upraveno 2x, naposled 07.01.2021 11:10:07
10:46:33
07.01.2021
palinator
-> dragon_cb_cz:
Já bych se šroubovákem pošťoural hlavně v tý nabíječce. 3 47
10:46:29
07.01.2021
Nwkt
Nebude lepší počkat do jara? 3
10:43:12
07.01.2021
dragon_cb_cz
-> vhml 07.01.21 10:11:33: No já bych řekl, že ten kdo jí vymyslel na tom z těch tří má asi vinu nejmenší teda.

Jo, to s tím autem je pochopitelně jeho fail, o tom žádná.

Což mi teda ale připomíná, že podobná příhoda se může stát i se spalovákem - kdysi jsem takhle kus za Táborem potřeboval v noci natankovat naftu, protože v nádrži sucho, do Prahy ještě kus cesty, na sedadle spolujezdce žena v pokročilém stupni těhotenství a venku kosa jak sviň. No a to víčko se ne a ne otevřít... Nebylo teda zmrzlý, odešla kabeláž levých zadních dveří, dělala nějaký bordel a to stačilo k tomu, aby to nefungovalo. Naštěstí to vyřešil šroubovák, dokonce bez poškození laku a víčko taky přežilo.

Zkus se v tej elektronice toho zámku náhodně pošťourat šroubovákem, třeba to pomůže 1
10:22:00
07.01.2021
pavucina
-> dragon_cb_cz: To je jako kdyby někdo nechal hozenou hadici na pumpe přes vanoce na zemi a k tomu otevřenou nádrž v autě
3
10:11:33
07.01.2021
vhml
-> dragon_cb_cz 07.01.21 09:55:06: podle mě všichni 3 3
Jenom pro pořádek, plnej ledu je samec na nabíječce a zároveň na tom nezávisle nefunguje i zamykání na samici v autě ( nový auto 10/2020).
upraveno 3x, naposled 07.01.2021 10:13:26
09:55:06
07.01.2021
dragon_cb_cz
-> vhml 07.01.21 09:28:35: Otázka za deset bludišťáků - je debil:

- ten kdo vymyslel zásuvku
- ten kdo jí nezavřel
- správce

???
09:54:15
07.01.2021
dragon_cb_cz
-> palinator 06.01.21 22:44:03: Nikde jsem na to nepřišel a ani jsem to tak nemyslel - nevybíjel jsem ho pokaždé do mrtva - na to ta baterka vydrží až moc dlouho 4 Takže většinou na konci dne ve škole měla třeba 20-30%, doma jsem jí při vhodné příležitosti zase dobil, pak vybil třeba na 40%, dobil a tak pořád dokola. Což je výrazně lepší, než když je pořád v dokovačce nabitá na 100%.
09:51:58
07.01.2021
Milan 136
09:28:35
07.01.2021
vhml
Tak u firemní nabíječky někdo před vánocema nezakrytkoval konektor, takže dneska plnej ledu. Což správce budovy vyřešil tak, že do něj poslal konvici vařící vody 3 3 3

A pak pro změnu nejde nabít ředitelský GLS , asi zamrkznul zámek v zásuvce a ta nezamkne a tudíž nezačne dobíjet 3
22:44:03
06.01.2021
palinator
-> dragon_cb_cz 06.01.21 15:34:14:
Kdes přišel na to že u lithiovky je dobrý dělat cykly s hlubokým Depth of discharge? To není niklovka. Naopak je vhodnější dobíjet častěji, ideálně se pohybovat třeba mezi 40-80% nabití. Na druhou stranu lithiovka nemá ráda vysokej stupeň nabití. Vybíjením a nabijením ji zase ohříváš a to taky nemá ráda. 3
Past vedle pasti 3
20:14:05
06.01.2021
SO545
-> saskyn2 06.01.21 20:10:44: to je skor ochrana predajcou a ich servisu ako automobilky. Ale je to tak.
Neberme si iluzie ze clovek kupi auto ktore bude bez servisu...skor naopak.
Dnes sa viac zaraba u elektrikara ktory meni kde ake cidla , kamery , radar , nocnevidenie...a ine kokotiny ktore kazdy nutne potrebuje na palube.
20:10:44
06.01.2021
saskyn2
Tak věřim že konec mnoha nepřizpůsobivých servisů to bude, stejně jako položil spoustu starých mechaniků nástup elektroniky do aut, prostě neměli potřebnou flexibilitu. Ale obrovský problém to bude i pro automobilky samotné, které v podstatě žijí hlavně z následného servisu, než z prodeje aut jako takových. Proto už frčí různý ochrany komponent, diagnostika jedině online, elektronická servisní knížka s placeným přístupem a další čím se snaží sichrovat.
19:44:46
06.01.2021
dragon_cb_cz
-> pavucina 06.01.21 17:48:02: No nejen "konec mnoha servisů" - ono to prostě zásadně promění celej trh, od výroby, přes distribuci/prodej až po servis... ale jak přesně to bude vypadat asi nikdo netuší.
17:52:10
06.01.2021
SO545
-> pavucina 06.01.21 17:48:02: a kolko klakne fuserov ??? ak k tomu dojde ? hmmm

Uvidime co este bude a co nie...
17:48:02
06.01.2021
pavucina
-> SO545: Zas tak bych to neprozival, spis servisy nebudou mit co zrat, ptz spolehlivost novych EV je jinde, tak se vymysli aspon kraviny na pravidelne servisy, aby se zaplatila dilna (napr KIA po 60tkm se meni chladici kapalina za 35 tisic atd.)
Jinak u nissanu je karantena po odpojeni HV 30minut, pak se zmeri, zda jsou vybite kondenzatory a uz se pracuje

Ale jasne, ze je to dostanou kutilove do ruky, tak bude hodne mrtvejch a shorelejch aut.


A k vymenam baterii na zaruku: treba u tesly se kapacita zjisti z diagnostiky a meni bez kecu, pro ne to jsou data a znalosti.
U VW to auto musi projit dvoudennim procesem nabitim a vybitim malym proudem, pokud je to pod hranici, tak to vymeni, pokud ne, tak si tenhle proces plati ten kdo to reklamoval.

Docela i chapu, ze standartni vyrobci se cukaji a nechteji to vyrabet a prodavat, bude to konec mnoha servisu.
17:34:33
06.01.2021
Jozka
-> SO545 06.01.21 15:59:51: Tohle riziko se každým dnem zmenšuje - tím, jak stoupá počet lidí, kteří neumějí ani kapotu otevřít a dolejt kapalinu do ostřikovačů..4
16:23:18
06.01.2021
SO545
-> Mr._Nosferatu 06.01.21 16:04:24: OK ale nieje to take jednoduche...napr u nas to zacina pri trosku vacsej oprave demontom celej baterie a pred tym karantena auta...bude sranda.
90% kokotov co si to kupy su ludia co si myslia ze rano donesu auto a poobede vytepovane si ho beru domov...to bude sranda...len neviem kedy...ale dufam ze sa toho dozijem.1
16:04:24
06.01.2021
Mr._Nosferatu
-> SO545: Nemyslím si, to by musel násilím. 1. je to oranžový, 2. kůly bezpečnosti je tam interlock systém, nejdřív musíš odpojit malý 12v konektor, který odpojí přívod do vysokonapěťové části. Takže pokud opravdu nepůjde na vysokonapěťové vedení kladivem, tak se nic nestane.
15:59:51
06.01.2021
SO545
-> Jozka 06.01.21 15:52:36: tu skor bude sranda ak do toho niekto hrabne kam nema.
15:52:36
06.01.2021
Jozka
-> SO545 06.01.21 15:36:04: Ano.. a ano - když i u klasiky je problém poladit kompromis pro všechny možný režimy používání, taky to to bude ještě větší kláda.
15:46:19
06.01.2021
Nwkt
-> Pilot 105 05.01.21 18:27:33: hele nevím jak to ty televize dělají, ale asi jim baterky drží - zatím 3
2013 Model S P85 Signature degradation test after 7 years
15:43:18
06.01.2021
dragon_cb_cz
-> SO545 06.01.21 15:36:04: Přesně tak. A na výběru vhodného auta taky. Životnost některých spalováků provozovaných na dvoukilometrové postrky taky není nijak hvězdná (a elektro tam naopak bude ideální).
15:36:04
06.01.2021
SO545
-> dragon_cb_cz 06.01.21 15:34:14: na zaruku by som nesadzal...co vsetko je v zaruke a dojde na lamanie chleba...

Ale musi sa uznat ze bude velmi zalezat aj na obsluhe...ako aj teraz.
15:34:14
06.01.2021
dragon_cb_cz
-> Bukaj 06.01.21 15:15:58: Tak nějaký fyzikálně-chemický omezení tam jsou, ale určitě není problém vyrobit baterku, co bude mít slušné vlastnosti i po těch osmi či deseti letech (tak dlouhou záruku na ně automobilky dávají).

Akorát u notebooků tě musím klasicky korigovat 3, tam se životnost baterie počítá spíš tak 2-3 roky... ten můj ThinkPad je v tomhle spíš vyjímka - ale já ho taky používal takřka ideálním způsobem (nabít do plna, pak používat většinu času na baterce, skoro vybít a zase do plna). Baterky co většinu času tráví v notebooku připojeném do zásuvky odcházejí daleko rychleji (můj pracovní notebook co jsem teď jako asi 3.5 roku starý nahradil šel poslední dobou výdrží dost dolů třeba).
15:15:58
06.01.2021
Bukaj
-> dragon_cb_cz: Taky si myslím, že baterka má takové vlastnosti, které výrobce zařízení požaduje. U mobilů, foťáků, NTB apod, kde se počítá životnost tipuji 5-10 let pochopitelně bude baterka po 5-7 letech letech mít poloviční kapacitu, ale to neznamená, že někdo neumí vyrobit baterku, která by vydržela 20 let a úbytek kapacity by byl do 30%. Jenže to u těchto zařízení jaksi nikdo (z výrobců) nechce. U auta už ta doba plánované životnosti bude někde mezi 10 a 20 lety a určitě nebude výjimkou, že po 10 letech bude úbytek kapacity téměř neznatelný (do 20%)...6
15:05:08
06.01.2021
dragon_cb_cz
-> palinator 06.01.21 12:57:37: Ad notebooky - pokud dobře počítám, tak můj ThinkPad X200s už je puberťák a v listopadu nebo kdy jsem ho měl 11 let od novoty. S devítičlánkovou baterkou kterou jsem kupoval současně s ním pořád vydrží v pohodě cca 3-4 hodiny běžného provozu - tzn cca polovinu toho co nový. To po 11 letech podle mě není špatné. Schválně můžu zkusit večer změřit. A to ho poslední tak 3 roky používám už jen velmi občasně, takže po zapnutí po delší době je vždy baterka úplně vymlácená.

A když budu mít fakt dobrou náladu, tak vyhrabu z krabice i tu základní čtyřčlánkovou baterku, kterou skladuju prakticky permanentně ve stavu hlubokého vybití - od koupení používám jen tu devítičlánkovku a tuhle zkusím vždycky tak po 3-4 letech když mi zrovna padne do ruky. Uvidíme kolik kapacity v ní zbylo.
14:12:59
06.01.2021
Jozka
-> pavucina: Ve správný konstelaci je pro důchodce dost velký plus - nemusí dlouze vybírat na stojanu pistoli, laborovat s PIN při placení... a hlavně ušetří čas, protože on přece žádnej nemá..5
14:09:32
06.01.2021
pavucina
-> Jozka: Jo takhle 1 to bych nebyl já, abych aspon trosku nepoprudil.

To jsem takhle nabijel na nabijecce v Pribrami (která tam udajne neni), a prisel duchodce se psama, a vyptával se, "Kdybych byl mladsi, tak bych si to taky koupil, to vzdycky když jedu s bábou do lidlu pro rohlíky, tak je tam strasna fronta, a porad musim na spojku, strasne to zere, a jeste to smrdí."
Dědkovi koukalo parte z kapsy, ale přehled měl.
13:57:10
06.01.2021
Jozka
-> pavucina: 6 To "ohromování" byla jen reakce na velkopanský "Docela srandy tu jedete pánové".. jinak skvěle popsaná reálná zkušenost, kterou mi nedokázal sdělit ani majitel patrně úplně stejnýho City, jako je tvůj (nejde mu nějak "přidat volume", děsně mě už 2x vylekal - on nevěděl?).
K nabíjení - asi ještě nemám (jako novější ročníky) nabíjecí "mozkovej závit", mě úplně stačí, že musím ošéfovat všechny dosavadní bateriový sra*ky, jako jsou svítilny, mobily, foťáky, NTB.. a ještě takhle (resp. mnohem víc) dumat nad autem už si moc nedovedu představit..
Tvůj citigo kolega zdejší jako důchodce nic z toho neřeší, dojede domů, napíchne se, pak zajede nakoupit, na nádraží pro manželku.. odhaduju, že nejde přes 2x15 km - kdyby jo, kdoví, jak by se mu dařilo, ale takhle si libuje..5
13:38:23
06.01.2021
pavucina
-> Jozka: Ani nechci ohromit, jen jsem napsal zkusenosti, každý si v tom najde co chce, tak to chodí. Když jsem v roce 2012 sem napsal něco ohledně vstřikování a turbem, tak jsem byl taky za exota 3 a nehodlam lidi přesvědčovat, jen piši jak to je.

A co ti přijde za srani s nabíjením, ohledně domácího, že odpoledne přijedeš zapojiš konektor, ráno ho vypojíš, pověsíš a jedes do práce ? No a nabíjení po ceste, ano musis plánovat, ale proto jsem si řekl, že cesta delší než 150-200km v jednom směru tam v jednom dni pojedu necím jiným.

Uvidíme jak to bude v budoucnu, ale pokud se budou rušit spalovací auta, tak je na obzoru EV s bateriema nebo na vodík.
A vodík to je kapitola sama pro sebe, od jeho výroby, skladování, čerpaní až po palivový článek.
12:57:37
06.01.2021
palinator
-> Pilot 105 05.01.21 18:27:33:
Všechno je chemie, železo hnije, některý míň, některý víc, některý je tlustší takže hnije delší dobu než se to úplně rozpadne. Když vezmu obyčejnej olověnej akumulátor, tak mi určitě nechceš tvrdit, že mezi různejma technologiema nejsou rozdíly a i při stejný technologii se nedá udělat různě kvalitní akumulátor.
A to je podle mě zásadní i u EV. Li-ion není jen jedna technologie, nějaká je dobrá na specifickou hustotu energie, jiná na specifický výkon, jiná zase na mnoho nabíjecích cyklů. Ovlivnit jde i míra samovybíjení. Abych řekl pravdu netuším, jaké jsou teoretické rozdíly mezi technologiema co se týče toho, když ta baterka bude 10 let takřka nepoužívaná v regálu, tak kolik toho za tu dobu ztratí ze svý jakosti.
Když vezmu třeba ty notebooky - v některém vydrží baterka i více než 5 let, jinde už nemá kapacitu po polovině. Jestli je to daný jen tepelným namáháním a výkonovým dimenzováním? Nemyslím si, podle mě je klíčová hlavně kvalita těch článků.
Jako u EV vidím baterky jako problém, nicméně v některých případech to fungovat může. Bojim se akorát právě toho, že budu mít akorát na auto starý 15-20 let, hovno ježděný, ale bude už po baterkách. U koloběžky mě to moc trápit nemusí, protože dost možná za ty 3 roky bude už celkově koloběžka na vyhození, přeci jen je to prachobyčejná sice značková, ale levná Čína a dle zkušeností ostatních se dřív vysere cokoliv jinýho, než samotný články.

Jinak co se týče kapacity, naštěstí čím je baterka starší, tím kapacitu ztrácí pomaleji, takže je předpoklad, že na konci životnosti vozidla jí ještě jakš takš použitelná kapacita zbyde. Co se týče vnitřního odporu, tam to asi bude horší, ale je to řešitelný vhodným naddimenzováním. Je to jen o tom, jak se k tomu staví a postaví výrobci - jaké jsou v jejich řešení rezervy.
12:48:52
06.01.2021
Tomaso435
-> pavucina: já tě rád mám, rychlejším favoritem mě nikdo ještě nesvez 1 3
12:39:11
06.01.2021
Jozka
-> pavucina: Odhaduju, že reálnejma zkušenostma z provozu jednoho jedinýho auta ani ty nikoho neohromíš 4 Ale to obsírání se s nabíjením je teda fakt úžasný..8
12:27:02
06.01.2021
pavucina
Docela srandy tu jedete pánové. Tak Vám napíši reálné zkušenosti. Někdy v létě jsem psal, že o tom uvažuji. Kdo mě nezná, tak jen shrnuji, že nejsem žádný ezoegoekopíčus, doted jsem jezdil V8, mám víkendové 1,8T quattro, 9,5 let provozuji favorita s turbem, takže se muzu povazovat za petrolheada.

Napřed ale podmínky nutné a podmínky dostačující, které splnuji a proto jsem do toho šel:
Běžný denní nájezd do 120km, dobíjení doma, 80% jízda okolo města, časté parkování v Praze na zonách.

Jelikož jsem sračka a taky nemám uplně ůvěru pořídil jsem nové Citigo IV 27.11.2020, trošku jsem na to spěchal, protože na jaře bych ho už nekoupil, jel jsem pro něj dokonce do Brna (jsem jeden z nejvetsich Brno-haterů v ČR). Auto vyrobené 11.9.2020 (pátek) - vysvetlim dále proč to píši.
Nové auto z důvodu plné záruky, rovnou říkám, že za tu cenu by byly technologicky lepší auta, třeba 2,5 roční. Ale toho jsem se bál rovnou píší zbytečně.

K dnesnímu dni má auto najeto 4500km, nabíjení z domací zásuvky zatím za 2,36Kč/kWh 1f/16A, budu kupovat kabel za 12k na 400V/16A, auto umožnuje nabijet 7,2kW, tzn 4,5h z 0-100%. Standartně nabíjeno na 80%. Pokud jedu dál tak 100%. Spotřeba a s ní spojený dojezd je při 0°C 18kWh/100km dojezd 182km, při 10°C 15kWh 210km atd. V lete pri 25°C je spotřeba okolo města a okresky 10kWh/100km včetne klimatizace (to jsem ho mel pujceny víkend). Je to za normálního komfortu, včetne předehřevu ráno a odpoledne, když jedu z práce. Samozřejme při delší trase se snažím nabíjet na free nabiječkách nebo zatím nemám lepčí tarif tak na eonu za 6kč/kWh, čez 5,5Kč/kWh.

Momentálně jsem projel 1600kč (rychlé porovnání, na silvestra jsme šli jezdit s quattrem 700km za den tzn 2000kč za benzín, v LPG by to bylo 1200kč - chapu 10l/100km není bezna spotřeba na daily)

Cesty jsou okolí Prahy, a cesty jako je Plzen, Liberec, kdy se snažím vychytat nabíjení se zastávkou na jidlo. Příklad delší cesty o Vánocích Rudná u Prahy Náchod, 10min nabití na D11 se zástavkou na chcaní, a nabítí v cíli, cesta zpátky nabíjení na PRE v IKEI na cernaku (momentálne zadarmo). (175km 2:05h)

No a pokud jdu nakupovat, kde je nabíjení zadarmo (Lidl, PREpointy), tak to pripojuju, sockuju a casto to staní je blizko o vchodu. Připojení včetně autorizace na nabíječce trva do 30s.

K baterkám je na to nejaká zaruka, a z praxe at uz bez thermomanagmantu (e-Golf, e-Up, Leaf 2. generace) nebo s thermomanagmentem, tak pokud auto neni dobijeno a dlouho udrzováno ve 100% nebo naopak vybite nekde stoji, tak ty degradace po 6-7letech a klidne 200000km jsou od 7-20% to jsou reálná číslá. Ano baterie jsou "mekčí" a neposkytujou maximální vykon delší dobu.
Nelze srovnávat baterii s mobilem nebo s ntb, kdy je vyzadována nejdelsi provoz na nabiti a nikoho nezajíma zivostnost, baterie v aute se nenabiji ani nevybijí do technických maxim a minim článku (mohu vycist z diagnostiky a porovnat s katalovogým listem u citiga) a maji horni i dolni buffer.
Nezapomenme, že se baterie vyvyjí, ale tězko baterie bude žít 20let, ale to je jiny pribeh proc je věkový prumer vozoveho parku jaký je. Tohle bude v budoucnu problem, ale to uz se tu naznacilo.

A ted k tomu proc jsem psal datum výroby: Nové auto od škosovky, sice nejlevnejsi model v sortimentu (neresme ze je to elektro) a od 1000km, mlati zadni tlumice, pri zmene smeru jizdy mláti předni brzdy, občas se nerozsvítí rucicky tachometru, a na nekterých nabijeckach se projevuje SW chyba a musi se nabijeni zapnout se zaplým zapalováním, což jsem dle fora opet chytnul specialitu já a jinde se to neprojevuje.

Auto neni dalnicni bezec, takze jizda tak 120, maximálka 135, to tak proste je. Kdysi jsem psal, že aspon neprijdu o papiry, což bylo nazváno argumentacnim failem, tak na dalnici skutecne ne, a po meste je to spis naopak.

Kde to auto silne kulha a je to ostuda v roce 2020 je rychlost nabijeni na rychlonabijeckach, pokud baterka neni ohrata na aspon 25°C tak to nabiji pomalu, pri tech 25 a vice to nabiji 32-36kW do nejakých 50%, pak to padá, což proste nabijite do 60% procent a je lepsi nabijet na dalsi nabijecce, ale urcite s tim nepojedu cestu 500km, na to mám jiné auto.
To ej ta technologická nevyhoda a kdybych nebyl posera koupil jsem i3 nebo ioniqa, kterí nabiji rychleji, nepřehriva se baterie a jsou to spolehlivá auta, ioniq s TČ je navic nejuspornejsi auto na trhu a v zime i na dalnicich jezdi do 15kWh/100km.

Zni to blbe, ale vzdy jsem se v aute honil, abych kazdyho prejdel a byl vsude rychle, ted vyjedu na prazskem okruhu z tunelu a rikám si, tvl to je takový klid a klidná jizda a jsem z toho naprosto nadšen. Plynulé dojezdy, ticho, no to asi nemusim zminovat.

Plán je takový hlídat cenu ojetin a pri náznaku velkého poklesu to hned prodat a koupi dalsi auto, nebo to prodat s nájezdem do 80-100tkm, coz bude tak 2-2,5roku.
SAmozrejme probehly nejake vypocty vyhodnosti a docela me to velmi mile prekvapilo.


Urcite to neni auto pro každýho a clovek na to musi mit jiste podminky, aby se mu to vyplatilo to tak je a nema cenu se o tom bavit. O cestach 500km+, které bezny clovek jede jednou za rok se nema cenu bavit a nez drzet univerzalni auto, ktere tohle ujede na nadrz a jeste se do toho vejde gauc, je lepsi i levnejsi si pujcit.



-> Tomaso435: Ty mě na Pohofestu nebudeš mít rád, ale naschvál tam přijedu, abych viděl ty protažený držky !
upraveno 1x, naposled 06.01.2021 12:29:46
18:27:33
05.01.2021
Pilot 105
-> palinator: Tak schválně napiš za další 3 roky jak jezdí.4. Je to jen prachsprostá chemie a degradační procesy nezastavíš, ikdyby ses na hlavu postavil.4
I za naprosto ideálních podmínek je 8 let hodně, natož v autě, kde dostávají baterie kopr, samozřejmě bude záležet na použitých článcích a BMS výrobce vozu, chování spotřebitele atd. a možná za 10 let budou baterie zadarmo.3
15:30:14
04.01.2021
palinator
-> Pilot 105 02.01.21 11:05:44:
Ona je baterie a baterie. 4

V zásadě je to jen otázka ceny a priorit. To, že je po 5 letech zdechlá lionka v notebooku ještě neznamená, že musí bejt zdechlá baterka v nějakým high-power packu.

V e-koloběžce mám 10S3P pack z nějakejch LG článků, celkem 7,8 Ah. Max. dovolenej krátkodobej proud je 10 A na článek. Koloběžku mám natuněnou, že při rozjezdu nebo v nejkritičtější chvíli v kopci dává až 26 A, v podstatě 2x víc, než kolik dávala v sérii. A někdy i desítky vteřin. Jsem schopnej ohřát baterku za 5 minut z 25 na 50°C. Nabíjí se pouze velmi malým proudem 1,8 A a na poměrně nízké napětí, čili asi 20% kapacity se nechá ležet na oltáři životnosti. To samé platí i o hloubce vybíjení.

Baterka má za sebou 330 nabíjení, přepočteno na 102 celých cyklů. Najeto na koloběžce 1300 km a stará je 2,5 roku. Vliv opotřebení baterie je těžko poznatelný, daleko větší vliv na dojezd a dynamiku jízdy udělá změna hmotnosti, protivítr nebo malej tlak v gumách. Měření stavu nabití je zatíženo chybou kvůli zohledňování svorkového napětí baterie, které během provozu plave podle odběru. Dá se to jakš takš určit až po desítkách minut klidu, kdy se BMS ustálí. Statistiky o teoretickém dojezdu si nevedu, nicméně tento byl ničemný už v době, kdy ta koloběžka byla nová.

Nechci se tim EV zastávat, ale v určitých aplikacích to už dneska má význam. Rozšíření knihovny použitelných aplikací brání a bude ještě dlouho bránit samotná energetika, kde obnovitelné regulační výkony v podstatě nejsou a jen tak ani nebudou a samotná obnovitelná výroba leckdy není schopná uživit vůbec nic.
Shrnul bych to asi takhle, pro EV je ideální velké město, kopec a Norsko. 3
upraveno 1x, naposled 04.01.2021 15:32:38
Extreme Tyres