skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Kamioňáci :-)
-> Jarda/felda: Jestli se nepletu, tak stojáky měly od 290 do 410 koní... Záleželo na typu motoru (nicméně stejně se to lišilo v podstatě jenom čerpadlem). Ale nejběžnějších bylo 330 koní. Dalo by se to poznat jedině z označení. Třeba 18.33 bylo 18 tun, 330 koní... :-) Každopádně stoják motor a tahle převodovka v kombinaci s prázdným autem - raketa... :-D To muselo bejt jako když jsem se se samotným tahačem honil v kopci s nějakým BMW. :-) Když nepochopil to, že jsem to pustil na měchách dolů, abych si zatížil zadní nápravu a nehrabalo to, a nejel hned za odbočkou, tak pak do kopce už neměl šanci. Skončil někde daleko v hromadách sazí, který se z toho asi 12cm laufu hrnuly po kýblích. :-D
-> Jarda/felda: a keby na 380v motor tak jaky velky ? mam 4,5kw ale to by bola zbytocnost asi...
-> alpin: tak zase nebude mít kompresor otáčky 

-> Jarda/felda: ani keby bol dobry prevod cez remenice spraveny ?
-> alpin: pračka ti to neutáhne 

-> Stepan FUN: hmm este mam otazku - mam doma kopresor z karosy a 220voltovy motor s pracky by to mohol tocit bez problemov ? a este jak tam mam vyriesit mazanie a vodu ked to chcem tocit elektromotorom ? vodu by som aj vedel vyriesit ale neviem jak na to mazanie aby mi tam ta kluka necaptala v oleji ale aby sa tam aj jako rozprsknut

-> Stepan FUN: víc už o tom nevim
nevíš jak to bylo výkonný ? se mi zdálo že ten motor s prázdnou cvičil pěkně 


-> Stepan FUN 25.12.10 22:31:03: Co člověk v nouzi nevymyslí. :o))
-> alpin: Přesně jak říkáš... Dvoupísťák, mazanej z motoru a navíc chlazenej vodou z chladícího okruhu...
-> Jarda/felda: Vida další informace. Takže to byla nová. :-D Protože to mělo stoják motor. V těch starších (od Matesa vejš - ten měl stoják taky) byl ten samej motor, ale položenej...
-> Jarda/felda: Vida další informace. Takže to byla nová. :-D Protože to mělo stoják motor. V těch starších (od Matesa vejš - ten měl stoják taky) byl ten samej motor, ale položenej...
-> Stepan FUN: jo a byl to řadovej šestliválec 12litrů
co si pamatuju tak motor stál kolmo jak ve starej oktávce 


-> Stepan FUN: hele ty sa vyznas , jak ma liazka spraveny kompresor ? je to jak si myslim ? 2valcovy s holou klukou, zasrobovany do bloku a oblievany olejom z klukovej skrine ?
-> Jarda/felda: Turbo měly Liazky všechny. :-D Teda mimo matesa (Škoda 706MTSP). Ale i do toho jsme motor s turbem nacpali a pak to byla raketa. Tomu díky použitejm převodům (byly to auta s předkama a ty maj kratší převodovky) pak liazky v kopcích nestíhaly. :-D
Ale každopádně to o čem byla debata - závěr je nejasný. Liazka prostě předvolby může, ale nemusí mít. Záleží na konkrétním typu. Rozhodně starý 100 a 150tky s klasickou převodovkou jako měly matesy (5rychlostí v půlkách, jedna řada) tuhle funkci nemaj... Dokonce je u nich lepší na přepnutí půlky vyřadit do neutrálu a znovu zařadit...
Ale každopádně to o čem byla debata - závěr je nejasný. Liazka prostě předvolby může, ale nemusí mít. Záleží na konkrétním typu. Rozhodně starý 100 a 150tky s klasickou převodovkou jako měly matesy (5rychlostí v půlkách, jedna řada) tuhle funkci nemaj... Dokonce je u nich lepší na přepnutí půlky vyřadit do neutrálu a znovu zařadit...
-> Stepan FUN: já se o to nikdy nezajímal
já akorát přišel hodinu a půl se s tim povozil a zase odešel
jediný co o ní vim dalšího že měla turbo a vzduchovej filt jako škodovka ale asi 1000x větší 



-> Jarda/felda: Tak ta by opravdu předvolby mít měla... To byla pravděpodobně už ta nová řada 300 s označením 13.18, 18.33 či něco takovýho a podle schématu řazení 12ti kvalt EATON...
-> Stepan FUN 25.12.10 22:31:03: Tak to byl výborný nápad, je vidět, že si umíš poradit. 

-> Stepan FUN: 6 kvaltů a půlky
tim i dvě zpátečky malo a velkou 


-> palinator: Nene... To pako mi volalo v půl pátý ráno, že stojí na posední benzince na Hradecký před sjezdem na Kolín a že už mu to ani nesvítí ani nehraje rádio... Tak jsem mu vynadal, proč nejel ve dne bez světel, bez bufíka atd. (to by bejvalo vyšlo) a nechal jsem ho tam vekejsnout skoro do půl osmý... Ale od chvíle co mi volal jsem vymejšlel jak to auto dostat domů, abych to nemusel spravovat na parkovišti na dálnici a mohli jsme na firmě složit ten náklad, na kterej už tam čekali.
-> Stepan FUN:
Jo takhle, já myslel, že jste odněkud jeli a pak jsi vymejšlel, co s tím.
Jo takhle, já myslel, že jste odněkud jeli a pak jsi vymejšlel, co s tím.

-> Jarda/felda: Tak moment... Asi jsme si maličko nerozuměli... To mělo 2 řady v půlkách? Tj. 12 kvaltů + 2 zpátečky?
Edit: Podle toho, jak jsi to popisoval, tak jsem to hodnotil jako klasickou "jednořadou" převodovku. Pokud to bylo tohle, tak ta opravdu předvolby má a s tím autem, který jsi sem dával v odkazu to má společněj jenom tvar kabiny a šasi.... Jinak motor je jinej, převodovka je jiná... Tyhle převodovky se montovaly až na "stojáky" motory. I když - Liazka je stavebnice, takže to mohlo bejt úplně přeskládaný auto... :-)
Edit: Podle toho, jak jsi to popisoval, tak jsem to hodnotil jako klasickou "jednořadou" převodovku. Pokud to bylo tohle, tak ta opravdu předvolby má a s tím autem, který jsi sem dával v odkazu to má společněj jenom tvar kabiny a šasi.... Jinak motor je jinej, převodovka je jiná... Tyhle převodovky se montovaly až na "stojáky" motory. I když - Liazka je stavebnice, takže to mohlo bejt úplně přeskládaný auto... :-)
-> palinator: Nene... Já tam jel osobákem jako servisák a věděl jsem co mě čeká. :-) Takže jsem si tu centrálu a nabíječku vzal na dílně... To že je na ochozu toho návěsu je proto, že na autě není tolik místa. Naštěstí to byla vana, takže to bylo kam dát. U plachty bych na tom byl hůř. Ale myslím si, že bych nějaký místo taky našel. :-D
k tématu řazení ta liazka co sem jezdil měla
R2
13
po přepnutí vypínače
..5
46
R2
13
po přepnutí vypínače
..5
46
-> Stepan FUN:
Centrála je takhle v tahačích vždycky po ruce?
Centrála je takhle v tahačích vždycky po ruce?

-> Bobesh: Měl jsem 2 možnosti... Buď lítat celej den a opravit to na místě (vyndat altík, vyndat baterky, dovýzt cca 50km na dílnu, baterky dát nabít, altík rozebrat, sehnat díly, složit, a dojet to znovu k autu namontovat), nebo to nějak dostat domů. A jelikož na firmě celkem nutně potřebovali to, co bylo na tom návěsu, tak bylo rohodnutí jasný - dostat to nějak domů. Druhý baterky nebyly, ale centrála a nabíječka jo. :-D
Ale každopádně - díky za pochvalu. :-)
Ale každopádně - díky za pochvalu. :-)
Díky hoši za diskusi s řazením, tohle mě vždycky zajímalo.

-> Stepan FUN: asi jo i když s prázdnou se půlky moc nepoužívaji
i po těch letech šla jak švýcary i 100km/h uměla




-> Stepan FUN 25.12.10 22:31:03: Tady je vidět jasně na praktickým příkladu,že schopnost improvizace je našemu národu vrozená
Jinak jsem viděl hodně ale tohle ještě ne. Ovšem klobouk dolů nad tvojí kreativitou. Pokud se vyskytne problém,je jedno,jakou zvolíš cestu,hlavní je správný výsledek. Pokud bych byl tvým zaměstnavatelem,je to pro mě signál,že se snažíš,jdeš přes překážky,používáš hlavu a rozhodně bych se tě nezbavoval.

-> Jarda/felda: Tak už ji měl tak naučenou. :-D Nebo to bylo nějak upravený, ale nenapadá mě jak. Do malý by to šlo, ale velká musí bejt neustále pod tlakem vzduchu, takže samotná cívka spínaná od spojky by situaci neřešila...
-> Stepan FUN: www.otomoto.cz/index.php?
sect=show&... taková nějaká to byla 

-> Stepan FUN: mě to tak učili a sám autoškolák to tak dělal leta 

-> Matthes, záškodník z TechWebu: Ale mělo to i svoje výhody. To auto jsme měli ve firmě přes 2 roky a za tu dobu s ním 2x jel (po hodinovým školení) někdo jinej než já... :-D Každej když viděl to množství pák a vypínačů, tak z toho radši utekl. Ale bejt v tom silnější motor, tak na to auto nedám dopustit. Byl to neskutečnej tank a mě se s ním jezdilo super. :-)
-> Stepan FUN: Tyjo tak to je fakt moc tohle 

-> Jarda/felda: Prase... Nic jinýho se na to nedá říct. Ono to opravdu "v tahu" nepřeskočí... Ale tý převodovce to fakt nesvědčí...
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Tak tak... Bez vzduchu se to opravdu nezabrzdí celý...
Jinak jak jsme se bavili o tom řazení - tak úplně nejjednodušší auto na řazení byla Pragovka (UV80 - cestářskej speciál). U toho řadit byl neskutečnej mazec.
Pokusím se to popsat - Klasický háčko, jako je na obrázku (jednička k sobě a dozadu, trojka rovně dozadu) všechno v půlkách. Ale když jsi z toho háčka utekl v neutrálu doprava, tak jsi řadil redukce. Pokud byla zařazená siniční, tak jedno zatáhnutí dozadu byl neutrál, druhý zatáhnutí do zadu byla teréní a naopak (aktuální stav signalizovám kontrolkou na palubce). Lahůdkou byla zpátečka. Ta se řadila (oběma rukama) tlačítkama na palubce. Levou rukou sis vybral jestli dopředu, nebo dozadu, pravou jsi musel tlačítkem potvrdit. A na zpátečku i dopředu fungovaly všechny rychlosti. :-)
A to ještě pomíjím, že to mělo plazivý redukce (další páka vlevo od sedačky, která se dala řadit jenom pokud byl na redukční převodovce zařazenej neutrál, další 3 páky a další řadička na vývodový hřídele, 2 čerpadla hydrauliky (jedno zapnutelný další pákou), jedno stále funkční přes 3 páčkovej rozvaděč... A k tomu tlačítkama přiřaditelnej pohon přední nápravy (o5 vybrat a jiným tlačítkem potvrdit) a dalšíma vypínačema uzávěrky... :-D V tom autě jsem si spíš připadal jako v pilotní kabině než jako v náklaďáku... :-D
Jinak jak jsme se bavili o tom řazení - tak úplně nejjednodušší auto na řazení byla Pragovka (UV80 - cestářskej speciál). U toho řadit byl neskutečnej mazec.
Pokusím se to popsat - Klasický háčko, jako je na obrázku (jednička k sobě a dozadu, trojka rovně dozadu) všechno v půlkách. Ale když jsi z toho háčka utekl v neutrálu doprava, tak jsi řadil redukce. Pokud byla zařazená siniční, tak jedno zatáhnutí dozadu byl neutrál, druhý zatáhnutí do zadu byla teréní a naopak (aktuální stav signalizovám kontrolkou na palubce). Lahůdkou byla zpátečka. Ta se řadila (oběma rukama) tlačítkama na palubce. Levou rukou sis vybral jestli dopředu, nebo dozadu, pravou jsi musel tlačítkem potvrdit. A na zpátečku i dopředu fungovaly všechny rychlosti. :-)
A to ještě pomíjím, že to mělo plazivý redukce (další páka vlevo od sedačky, která se dala řadit jenom pokud byl na redukční převodovce zařazenej neutrál, další 3 páky a další řadička na vývodový hřídele, 2 čerpadla hydrauliky (jedno zapnutelný další pákou), jedno stále funkční přes 3 páčkovej rozvaděč... A k tomu tlačítkama přiřaditelnej pohon přední nápravy (o5 vybrat a jiným tlačítkem potvrdit) a dalšíma vypínačema uzávěrky... :-D V tom autě jsem si spíš připadal jako v pilotní kabině než jako v náklaďáku... :-D
-> Stepan FUN: já vždycky přešoupnul kolík a pak na spojku 

-> Jarda/felda: Tak neměla předvolby. :-D Musel jsi šlápnout spojku a pak až přepnout knoflík. ;-) Ty co maj předvolbu maj na řadičce jenom elektrickej přepínač... ;-)
-> Stepan FUN: tadyta měla takovej kolík na fofrklacku a vždycky to ukrutně syčelo 

-> Stepan FUN: Jo ten sjezd na Barrandove je peknej
Ja tam parkrat jel transitem a divil sem se na co tam jsou ty varovny znacky - prudky klesani. Me to moc prudky neprislo v relativne malym aute 
-> Syny: Tak samozrejme nemyslim retarder ani motorovku
Puvodne jsem myslel, ze kdyz neni vzduch, tak se zabrzdi vse, evidentne omyl :(


-> Syny: Tak samozrejme nemyslim retarder ani motorovku

-> Matthes, záškodník z TechWebu: Ano zabrzdí se to... Ale jenom ty kola, který brzděj na ruční brzdu (normálně když máš tlak, tak se návěs zabrzdí ručkou celej, ale když je bez tlaku, tak brzdí většinou jenom jedna náprava, která má pistony přes pružinu), což ve většině případů je jenom zadní na tahači a prostřední u návěsu. To stačí na to, aby se to auto nerozjelo samo z kopce. Ale z jízdy to je málo, takže ty brzdy stihnou dřív "shořet" než to auto zastaví a nebrzdí to vůbec. Jediný řešení je podřazovat, brzdit to kvaltem a těma vysokejma otáčkama dohánět vzduch, abys to zastavil na ty "studený" nápravy.
Jinak třeba na Klíčově (pro neznalý - od Elektrowordu u Teplický dálnice směrem dolů na křižovatku Kbelská-Průmyslová), nebo na Barandově není problém utavit na náklaďáku brzdy. Ani to nedá moc práce a dole to prostě nebrzdí vůbec...
Jinak třeba na Klíčově (pro neznalý - od Elektrowordu u Teplický dálnice směrem dolů na křižovatku Kbelská-Průmyslová), nebo na Barandově není problém utavit na náklaďáku brzdy. Ani to nedá moc práce a dole to prostě nebrzdí vůbec...
-> myschaak AZNP K.Hora: T815 bývala většinou nesynchron(aspoň ta co sem měl já a ostatních 6 co jezdily pod stejné bagr).v práci máme taky nesnychronku.ale párkrát sem se svezl s T815 se synchronní převodovkou s posilovačem a nádhera,to tam skákalo samo jen přitlačit do místa kvaltu a vzalo si to jako malinu
-> Matthes, záškodník z TechWebu: To zalezi na pouzitej brzde ne?
-> myschaak AZNP K.Hora: T148 má u stupňů 1-5 synchronizaci
a to dycky

-> Stepan FUN 25.12.10 22:31:03: To je brutal 
-> Stepan FUN 25.12.10 22:20:03: Ja mam zazito, ze kdyz dojde vzduch, tak se to zabrzdi, ne? Jinak je mi to jasny, radsi pomalu, nez se nechat dole seskrabavat...

-> Stepan FUN 25.12.10 22:20:03: Ja mam zazito, ze kdyz dojde vzduch, tak se to zabrzdi, ne? Jinak je mi to jasny, radsi pomalu, nez se nechat dole seskrabavat...
A ještě dám jednu - kterak si poradit, když odejde alternátor a je potřeba dojet na dílnu. Odešel v Teplicích a řidiče nenapadlo nic lepšího, než jet na noc a dojel jenom na poselední pumpu na Hradecký dálnici před sjezdem na kolín. Pak už to ani nesvítilo. A co tam s naloženým návesem a nedobíjícím tahačem? Po hodině mě napadla šílená blbost, ale fungovalo to. :-D
Nabíječka přivázaná k tahači, centrála na návěsu, kabel přimotanej k hadici od vzduch a jedééém. :-D
Nabíječka přivázaná k tahači, centrála na návěsu, kabel přimotanej k hadici od vzduch a jedééém. :-D
Tady mám dokonce fotku z webkamery jak jsem čekal na nakládku při jedný ze svejch prvních jízd... :-D Ten DAF se žlutým návěsem úplně vpravo...
-> Stepan FUN 25.12.10 22:11:39: jj, ved som pisal ze s prazdnym, s plnym to je samo o inom ...
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Tak mě to bavilo. :-D A o cestu zpátky (naloženej a v cestě mi stála mimo jiné Milešovka, což jak známo malej kopec není) jsem si řekl... :-) Ale největší sranda byla, když mě ten kluk co se mnou jel učil sjíždět kopce... Jeho slova - Dej tam tak malou 7 (pozdějí jsem pochopil, že on je prase na brzdy a chtělo to jít ještě níž - platí nepsaný pravidlo: Čím bys to jel nahoru, tím ten kopec sjížděj.), šlápni na motorovku a hlídej si to brzdou aby Ti to moc nezrychlovalo. (to že nemám brzdit v kuse, ale "přerušovaně" jsem věděl) Jo a hlídej si vzduch. Když bys tam měl pod 7, tam mi prosím Tě řekni. Tak jsem se zeptal, co by dělal, když by tam bylo míň. Odpověď s ledovým klidem zněla: Vyskočil bych... :-D
-> Stepan FUN: To by me asi hrablo tyjo :-) A to jsou lidi (kamos ze zakladky) pro ktery je problem fofrklacek v osobaku 1-5 :-D
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Náhodou je to prdel... :-D Jezdil jsem maximálně občas se sólo liazkou a pak jsem byl za prahou posazen do tahače s návěsem se slovy - hele já už mám dneska odjeto, takže řídíš. Kvalty jsou takhle a jeď. Do teplic máš čas si zvyknout. :-D
-> afro100: Ten styl řazení - 3, 5, 7, 8 je dobrej... Pokud nemáš za zadkem 24tun a nejedeš někde v kopcích. Tam když se Ti jednou nepovede přeřadit, nebo Ti to trvá o vteřinu dýl, než je potřeba, tak stojíš. A potom řadíš malá 1 a až nahoru nedáš víc než velká 1, protože na dvojku už prostě nemáš čas. Nestihneš to. Dřív Ti to zastaví, než stihneš přeřadit a ta dvojka si to ze zastavení nepřebere. A jelikož tam většinou není kde předjíždět, tak Tě maj ostatní hooodně rádi, protože se za Tebou vlečou krokem. :-D
-> Stepan FUN: Tyvole to je moc
To se neda. Uvidime o prazdninach... zda by zvitezil ridicak C nebo zbrojak B E


