skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Kalení, tvrdost, pevnost zadní náboje
prohledat
439 příspěvků (zobrazeno 351 až 400) od 01.03.2020 do 04.04.2020, založil/a Tuner#2 - zrušená registrace
Přispívání do tohoto tématu bylo zastaveno. Důvod:
Vyřešeno
Zastavil:Nwkt
16:35:10
18.03.2020
18.03.2020
StepaNoFUN
-> znovuzrozenýSaky: driv na to bylo i tlacitko, ale bylo postupem casu nahrazeno odkazem na konkretni prispevek. Citovat stale lze (tak jak psal U-Geen), ale uz to musis napsat.
16:32:26
18.03.2020
18.03.2020
Matthes, záškodník z TechWebu
-> palinator: Se nedivim, kdyz chces zobrazit neco nezobrazitelnyho...
16:32:17
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
no to je jedno.. dopíšu seriálek o tom jakej jsem idiot posbírám názory o tom kolik lidí za těch 15let se na tom zabilo, komu se to rozpadlo, kdo byl všechno nasranej a jakmile opadne korona šílenství tak zase pojedu užívat kurevských zisků na Tahiti
16:31:09
18.03.2020
18.03.2020
palinator
16:29:33
18.03.2020
18.03.2020
U-Geen
-> znovuzrozenýSaky: pouzivame spis odkaz, pokud chces vypichnout cast textu, tak to zkopiruj a dej do toho <cite> tagu jak jsem ukazoval
16:28:06
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
-> U-Geen 18.03.20 16:26:52: jo abych odpovídal citací..
16:27:08
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
ono v poslední době, kdy už se tenčili sklady materiálu ve fabrice a materiál se normálně kupoval pak už to bylo jednotné a dneska už bych to asi řešil jinak.. ono jak jsem psal cena materiálu je zlomek ceny výroby, byla i serie z kované 16535 16440 přímo na hříbky, které se zušlechťovali, ale ta dvojice výkovků stála podobně co celé hotové nábojky.. a hlavně, ze známosti ofiko od tuny a nebo za nesmysl..
koupíš sice materiál za 150kč/kg místo třeba 40, víc jak polovinu váhy ušetříš takže jsi na tom cenově podobně... jenže 20cm 14220ky koupím kdekoliv ale nemusíš kupovat tunu a zásobovat škodovku
koupíš sice materiál za 150kč/kg místo třeba 40, víc jak polovinu váhy ušetříš takže jsi na tom cenově podobně... jenže 20cm 14220ky koupím kdekoliv ale nemusíš kupovat tunu a zásobovat škodovku
16:26:52
18.03.2020
18.03.2020
U-Geen
-> znovuzrozenýSaky: <cite> takhle </cite>?
16:18:26
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
-> Jarda - zrušená registrace 18.03.20 16:03:22: mimochodem jak se tady na těch vašich stránkách cituje?
co se týká tolerance drážkování, technologie výroby byla taková, že se to protlačovalo protahovacím trnem - na nové hřídeli nikdy nebyl problém, tohle technologií v podstatě toleranci neovlivníš a ani bys neměl udělat zmetek oproti třeba protlačování v děličce atd..
ty máš moje náboje?
samozřejmě jinou houževnatost bude mít vysoustruženej výkovek ve tvaru hříbku a jinou tažená tyč.. jenže já to psal pro pochopení širší lajckou veřejností proto tam zmiňuji v podstatě jen pevnost, i když to není uplně vypovídající.. už vidím otázky typu jaký byl polotovar, proč se to nekovalo, čísla tavby materiálu atesty atd..
co se týká tolerance drážkování, technologie výroby byla taková, že se to protlačovalo protahovacím trnem - na nové hřídeli nikdy nebyl problém, tohle technologií v podstatě toleranci neovlivníš a ani bys neměl udělat zmetek oproti třeba protlačování v děličce atd..
ty máš moje náboje?
samozřejmě jinou houževnatost bude mít vysoustruženej výkovek ve tvaru hříbku a jinou tažená tyč.. jenže já to psal pro pochopení širší lajckou veřejností proto tam zmiňuji v podstatě jen pevnost, i když to není uplně vypovídající.. už vidím otázky typu jaký byl polotovar, proč se to nekovalo, čísla tavby materiálu atesty atd..
16:03:22
18.03.2020
18.03.2020
Jarda - zrušená registrace
-> znovuzrozenýSaky: jak jsi navrhoval presah na drazkovani? ja mam na rapidu L stranu, kterou skoro sundam rukou a drzi to, nic se nevymackalo (origo r.1988) prava strana se mi vymackala - uz se mi kejvalo cely kolo a sjizdely pakny :), tak jsem dal neco z prvnich stotricitek - tam je presah jak krava, 120 stahovak na tom clovek deformuje a prijde mi, ze to i trochu hazi, ikdyz to apollo tam mam trosicku narazene, tak to muze delat to
Jinak porad se tu hovori jen o pevnosti, ale delal jsem zkousky houzevnatosti - stejny material, dosazeno stejne pevnosti, ale ruznymi technologickymi postupy tepelneho zpracovani a odolnost na vznik a sireni trhliny se dost lisila - jednalo se teda o chirurgicke nastroje. Ale jak pises skodovka neni raketoplan... a pokud je bezp. koeficient 2, tak neni o cem. Mohl bych psat, co v seriovce dokazi pustit rusove, ale radeji nebudu :).
Jinak porad se tu hovori jen o pevnosti, ale delal jsem zkousky houzevnatosti - stejny material, dosazeno stejne pevnosti, ale ruznymi technologickymi postupy tepelneho zpracovani a odolnost na vznik a sireni trhliny se dost lisila - jednalo se teda o chirurgicke nastroje. Ale jak pises skodovka neni raketoplan... a pokud je bezp. koeficient 2, tak neni o cem. Mohl bych psat, co v seriovce dokazi pustit rusove, ale radeji nebudu :).
15:55:11
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
Dále k zmiňovanému materiálu a postupu:
V průběhu těch několika let jsem těch nábojků vyrobil cca 80 sad z výše popsaných důvodů se to vyrábělo z několika materiálů co fabrika dala .. nicméně všechny nábojky co šly ode mne v konečné verzi byly zušlechtěny na 850+-30MPa… Lojzové se můžou ptát proč takový rozptyl.. ty odkážu na kalírnu případně na kalící youtube kanál (kalící od kalírny ne od chlastu) v žádné kalírně se Vám totiž nebudou dělat s jedním vzorkem a popouštět ho na Xkrát aby měl stejnou pevnost a i kdyby tak pevnost bude daná rychlostí chladnutí a ty na kraje koše můžou mít jinou pevnost než ty uprostřed atd.. nicméně pro tyto účely nekosmického použití je uplně jedno jestli má nábojek 850 nebo 870 MPa zvlášť když výpočtově by stačilo i 500MPa.. jsou tam důležitější věci..
Dnes již opravdu nemám statistiku kam šel jaký nábojek nebyli nijak značeny nehraju si na žádné ISO ..
Byly série z 12060 série z 14220, pak se používali výkovky z 16ky třídy 15142ka bylo toho víc.. samozřejmě ačkoliv jsou tyto materiály jiné tak pokud jsou zušlechtěny na stejnou pevnost tak mají hodně podobné vlastnosti.. 15142 sice bude mít vyšší mez kluzu ale pořád si hrajeme s čísly .. prostě Franto upadly nám vrata dej tam šroub, a jakej tam byl nevím, nějaká 8ka a jakej 5,6 nebo 8,8 nebo12,9 nebo co? To je jedno hlavně ať netáhne.. ale taky o tom můžu npasat dipomku a řešit problémy jestli ten první válečnej z pevností 5,6 můžu nahradit Kadmiovaným nebo snad černým nebo zinkovaným?
Když se chce hledat problém a diskutovat na fórech jde cokoliv..
Takže všechny co šli ode mne byli komplet zušlechtěny a to jestli to bylo 12060 12050 14220 nehraje roli… dokonce jsem dělal 4 páry i z hliníkové slitiny s pevností nějakých 540MPa a fungovalo to uplně stejně (a to tam byl motor o 450koních) byly ozobané a vážili 4tinu… jenže to se dá nabízet někomu kdo ví co od toho čekat.. opakuji že standartní ocelová verze funguje, fungovala a nebyla žádná závada mimo jednoho idiota co tam dal krátké šrouby a ještě jednoho co dal zase dlouhé a odtlačil a zlomil kotouč (vůbec mu nevadilo že slyšel 4 lupnutí (prý kolové šrouby takhle praskaj normálně) no nic..
Takže měli jsme nábojky z nějaké doby z nějakého materiálu (co je a co není důležité jsem se snažil vysvětlit, rozumní pochopí nerozumným je to stejně jedno)
A jak to bylo s polotovarama?
To je jednoduché, protože škodovkář je tvor nerozhodný, a v pondělí chce 4x100 ve středu 5x100 a v září zase něco jiného, dneska je škodovka in zítra zase Subaru a termíny dodávky byly takové jaké byly tak jsem třeba vyrobil nábojky pro LojzuObrovského s exotickou roztečí 4x116mm co na plat bylo vysvětlování že 4x116 žádné auto nemá on si trval na svém a že to je 114,3 a jeho Lidl šuplera ukazuje 116 jsem mu nevysvětlil.. samozřejmě stalo se to co jsem očekával, kola nešly namontovat, ale idiot jsem byl opět já (v tomto případě jsem poprvé vzal zálohu na dílo) a veřejně jsem ho tady tenkrát poslal do řiti … tak někdy v té době probíhala výroba pouze placek s drážkováním a dovrtávalo se to až na základě objednávky.. pak to šlo na zinek a pokud ještě nebyl zušlechtěný tak zušlechtit..
Ono s těma kalírnama je to taky takové zajímavé.. jedna Vám bude říkat že jedině takhle druhá takhle a že tohle a tamto ale jakmile si vytvoříte vlastní názor a zjistíte jak to funguje tak si jedete po svém..
Takže jedna kalírna ti řekne pane to se musí jedině indukcí ve vakuu za 1000kč kus jinak se Vám to hne.. druhej Vám řekne co Vám to nalhali moje matka jen jednu dceru má.. to je ale jiná pohádka.. hoď to do oleje třetí do vody, čtvrtej by to hodil do výzkumáku.. a cílem je samozřejmě vytahat na Joudovi prachy.. reálně to chodí takhle.. nemyslete si že někdo v kalírně kde maj pec jak kráva, čeká jakmile příjdete se zakázkou typu 4 nábojky ano s těhle zakázek si opravdu nikdo nesedne na prdel.. takže to chodí tak, že se to vždycky hodí k něčemu.. a věřte tomu, že se ve stejné peci bude pro kalení hřát 14220 i 12060 a klidně se tam bude krčit i „nezušlechtitelný“ výpalek z 11523 opravdu nebude Vaše zakázka čekat na dalších 1000 identických nábojků… ale většina kalíren Vám z toho udělá divadlo aby Vám mohli naúčtovat 2-3000 za takovou kravinu.. a jak je to možné? Protože kdo milé děti plnil Sakyho úkoly a podíval se na kalící teploty daných ocelí tak zjistil, že jsou hodně podobné a hlavně co si myslíte že se stane s kusem železa jestli ho rozpálíte na 750 nebo 760st? Ten olej to pozná stejně jako pan farář, že jsi zřešila dívko nečistá a nezakalí ho…… to je blbost co? Stane se co? Opět modří už vědí stane se uplně kulové jen výsledná pevnost třeba nemusí mít max hodnotu.. a co to pro nás znamená?
Ať to byl materiál jakýkoliv z těch 2 uvedených tak bude mít hodnoty někde v rozsahu 850-900MPa je to sice uplně nelogické (to co jsem tady napsal přece vůbec není možné, kalírna nás podvedla atd) v každé kalírně použijí zkoušku tvrdosti a tuto hodnotu zjistí a pak znovu rozjedou pec (resp samozřejmě tam jede jiná pořád) a tam to šlehnou znova a milé děti teď už nebudeme kalit ačkoliv u té pece je teplo jak svině a nabízí se to teď budeme popouštět.. a protože chlapci v kalírně nejsou idioti tak pokud 100% nevědí z čeho to je tak začnou na teplotě nižší a po popuštění to znovu omáčkne a ona nám pevnost klesne, materiál se ustálí a milí kalírník odečte nějakou hodnotu, která bude na kraji jiná než uprostřed a řekne si a má to požadovaných 850 (třeba 830 třeba 860) to je oč tu běží…
Samozřejmě jinak se bude pracovat s ocelí pokud řeknete Franto chci tohle nacemetovat do hloubky 0,6mm s tím ať má jádro 1250MPa a nevím co to je a jinak Franto mám tady něco co je z 14220 neb 12060ky a chci to zušlechtit na 850 MPa to je oč tu běží a s takovými instrukcemi jsem to já dodal..
To byla moje další chyba.. v průběhu těch let co jsem „užíval svou první miliardu“ přišel pan Bery a na kolenou mne prosil, špony ze stroje kydal a šilhal po těch nedodělaných nábojcích.. já mu řekl jasně dodělám je.. a rok nic.. pak opět až přišel s tím, že si to někdo z Virtu dodělá.. říkám klidně mě je to fuk tady to stejně rezne.. ale musí to zušlechtit na 850MPa a dodělat závity já už se k tomu nedostanu.. a co se stalo? Hromádka 12ti nábojků zmizela, rozprostřela se mezi lidi a všichni buď jezdí nebo spekulují proč nejezdí..
Měl jsem jich všech 12 dodělat dát na ně dvojnásobnou cenu a byl by klid..
a jestli vím nebo nevím co je to za materiál… a jak to bylo dál to zase zítra milé děti
V průběhu těch několika let jsem těch nábojků vyrobil cca 80 sad z výše popsaných důvodů se to vyrábělo z několika materiálů co fabrika dala .. nicméně všechny nábojky co šly ode mne v konečné verzi byly zušlechtěny na 850+-30MPa… Lojzové se můžou ptát proč takový rozptyl.. ty odkážu na kalírnu případně na kalící youtube kanál (kalící od kalírny ne od chlastu) v žádné kalírně se Vám totiž nebudou dělat s jedním vzorkem a popouštět ho na Xkrát aby měl stejnou pevnost a i kdyby tak pevnost bude daná rychlostí chladnutí a ty na kraje koše můžou mít jinou pevnost než ty uprostřed atd.. nicméně pro tyto účely nekosmického použití je uplně jedno jestli má nábojek 850 nebo 870 MPa zvlášť když výpočtově by stačilo i 500MPa.. jsou tam důležitější věci..
Dnes již opravdu nemám statistiku kam šel jaký nábojek nebyli nijak značeny nehraju si na žádné ISO ..
Byly série z 12060 série z 14220, pak se používali výkovky z 16ky třídy 15142ka bylo toho víc.. samozřejmě ačkoliv jsou tyto materiály jiné tak pokud jsou zušlechtěny na stejnou pevnost tak mají hodně podobné vlastnosti.. 15142 sice bude mít vyšší mez kluzu ale pořád si hrajeme s čísly .. prostě Franto upadly nám vrata dej tam šroub, a jakej tam byl nevím, nějaká 8ka a jakej 5,6 nebo 8,8 nebo12,9 nebo co? To je jedno hlavně ať netáhne.. ale taky o tom můžu npasat dipomku a řešit problémy jestli ten první válečnej z pevností 5,6 můžu nahradit Kadmiovaným nebo snad černým nebo zinkovaným?
Když se chce hledat problém a diskutovat na fórech jde cokoliv..
Takže všechny co šli ode mne byli komplet zušlechtěny a to jestli to bylo 12060 12050 14220 nehraje roli… dokonce jsem dělal 4 páry i z hliníkové slitiny s pevností nějakých 540MPa a fungovalo to uplně stejně (a to tam byl motor o 450koních) byly ozobané a vážili 4tinu… jenže to se dá nabízet někomu kdo ví co od toho čekat.. opakuji že standartní ocelová verze funguje, fungovala a nebyla žádná závada mimo jednoho idiota co tam dal krátké šrouby a ještě jednoho co dal zase dlouhé a odtlačil a zlomil kotouč (vůbec mu nevadilo že slyšel 4 lupnutí (prý kolové šrouby takhle praskaj normálně) no nic..
Takže měli jsme nábojky z nějaké doby z nějakého materiálu (co je a co není důležité jsem se snažil vysvětlit, rozumní pochopí nerozumným je to stejně jedno)
A jak to bylo s polotovarama?
To je jednoduché, protože škodovkář je tvor nerozhodný, a v pondělí chce 4x100 ve středu 5x100 a v září zase něco jiného, dneska je škodovka in zítra zase Subaru a termíny dodávky byly takové jaké byly tak jsem třeba vyrobil nábojky pro LojzuObrovského s exotickou roztečí 4x116mm co na plat bylo vysvětlování že 4x116 žádné auto nemá on si trval na svém a že to je 114,3 a jeho Lidl šuplera ukazuje 116 jsem mu nevysvětlil.. samozřejmě stalo se to co jsem očekával, kola nešly namontovat, ale idiot jsem byl opět já (v tomto případě jsem poprvé vzal zálohu na dílo) a veřejně jsem ho tady tenkrát poslal do řiti … tak někdy v té době probíhala výroba pouze placek s drážkováním a dovrtávalo se to až na základě objednávky.. pak to šlo na zinek a pokud ještě nebyl zušlechtěný tak zušlechtit..
Ono s těma kalírnama je to taky takové zajímavé.. jedna Vám bude říkat že jedině takhle druhá takhle a že tohle a tamto ale jakmile si vytvoříte vlastní názor a zjistíte jak to funguje tak si jedete po svém..
Takže jedna kalírna ti řekne pane to se musí jedině indukcí ve vakuu za 1000kč kus jinak se Vám to hne.. druhej Vám řekne co Vám to nalhali moje matka jen jednu dceru má.. to je ale jiná pohádka.. hoď to do oleje třetí do vody, čtvrtej by to hodil do výzkumáku.. a cílem je samozřejmě vytahat na Joudovi prachy.. reálně to chodí takhle.. nemyslete si že někdo v kalírně kde maj pec jak kráva, čeká jakmile příjdete se zakázkou typu 4 nábojky ano s těhle zakázek si opravdu nikdo nesedne na prdel.. takže to chodí tak, že se to vždycky hodí k něčemu.. a věřte tomu, že se ve stejné peci bude pro kalení hřát 14220 i 12060 a klidně se tam bude krčit i „nezušlechtitelný“ výpalek z 11523 opravdu nebude Vaše zakázka čekat na dalších 1000 identických nábojků… ale většina kalíren Vám z toho udělá divadlo aby Vám mohli naúčtovat 2-3000 za takovou kravinu.. a jak je to možné? Protože kdo milé děti plnil Sakyho úkoly a podíval se na kalící teploty daných ocelí tak zjistil, že jsou hodně podobné a hlavně co si myslíte že se stane s kusem železa jestli ho rozpálíte na 750 nebo 760st? Ten olej to pozná stejně jako pan farář, že jsi zřešila dívko nečistá a nezakalí ho…… to je blbost co? Stane se co? Opět modří už vědí stane se uplně kulové jen výsledná pevnost třeba nemusí mít max hodnotu.. a co to pro nás znamená?
Ať to byl materiál jakýkoliv z těch 2 uvedených tak bude mít hodnoty někde v rozsahu 850-900MPa je to sice uplně nelogické (to co jsem tady napsal přece vůbec není možné, kalírna nás podvedla atd) v každé kalírně použijí zkoušku tvrdosti a tuto hodnotu zjistí a pak znovu rozjedou pec (resp samozřejmě tam jede jiná pořád) a tam to šlehnou znova a milé děti teď už nebudeme kalit ačkoliv u té pece je teplo jak svině a nabízí se to teď budeme popouštět.. a protože chlapci v kalírně nejsou idioti tak pokud 100% nevědí z čeho to je tak začnou na teplotě nižší a po popuštění to znovu omáčkne a ona nám pevnost klesne, materiál se ustálí a milí kalírník odečte nějakou hodnotu, která bude na kraji jiná než uprostřed a řekne si a má to požadovaných 850 (třeba 830 třeba 860) to je oč tu běží…
Samozřejmě jinak se bude pracovat s ocelí pokud řeknete Franto chci tohle nacemetovat do hloubky 0,6mm s tím ať má jádro 1250MPa a nevím co to je a jinak Franto mám tady něco co je z 14220 neb 12060ky a chci to zušlechtit na 850 MPa to je oč tu běží a s takovými instrukcemi jsem to já dodal..
To byla moje další chyba.. v průběhu těch let co jsem „užíval svou první miliardu“ přišel pan Bery a na kolenou mne prosil, špony ze stroje kydal a šilhal po těch nedodělaných nábojcích.. já mu řekl jasně dodělám je.. a rok nic.. pak opět až přišel s tím, že si to někdo z Virtu dodělá.. říkám klidně mě je to fuk tady to stejně rezne.. ale musí to zušlechtit na 850MPa a dodělat závity já už se k tomu nedostanu.. a co se stalo? Hromádka 12ti nábojků zmizela, rozprostřela se mezi lidi a všichni buď jezdí nebo spekulují proč nejezdí..
Měl jsem jich všech 12 dodělat dát na ně dvojnásobnou cenu a byl by klid..
a jestli vím nebo nevím co je to za materiál… a jak to bylo dál to zase zítra milé děti
15:08:15
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
Tak odpovědi žádné, tak se trošku posuneme…
Takže abychom mohli říct jaký je ten správný nábojek tak bude pouze tak dobrý jako jeho nejslabší část, je to jak v životě pokud polezete na Mt Everest můžete lézt tak rychle jak nejpomalejší z Vás..
No a teď už se dostáváme k jádru věci, celý slavný Sakyho nábojek není věc která poletí do kosmu a musí mít ty nejlepší vlastnosti jaký si kdo vzpomene (pro někoho max tvrdost, pro druhého vzhled, barva, pro třetího pevnost.. a co názor to jiná nejdůležitější vlastnost) ale Sakyho nábojek byl navržen tak aby fungoval na poloose auta škoda 130, která je daná jasně danou geometrií drážkování zádní poloosy, která přenese daný moment a proto se udělal nějaký výpočet…
Jinými slovy pokud mi poloosa praskne např. při 2kNm kroutícího momentu tak postrádá smysl navrhovat nábojek tak aby vydržel 20kNm, tím ho zesilovat, používat kosmický materiál atd..,
Pokud dané zatížení nepřenesou štefty, je zbytečné dělat takové úpravy aby nábojek byl pevnější..
Pokud nábojek dostane takovou ránu, že se rozletí kolo, utrhají štefty atd tak už je taky většině lidí jedno, že ten nábojek nevydržel takovou bouračku atd.. Všechny takovéto věci se navrhují pro kritické zatížení a ještě samozřejmě s nějakou rezervou…
Na to všechno byl tedy proveden výpočet, který při nějakých okrajových podmínkách které tam asi mohou nastat (ano můžeme se dohadovat jaké podmínky mohou nastat, někomu stačí aby nábojek vydržel např víc než poloosa, druhý si představuje, že jeho škodovka spadne z Janovského mostu a pojede dál atd.. a z těhle keců vyplynulo to, že nejslabší článek daného nábojku je drážkování, vše ostatní se dá předimenzovat a skutečně je předimenzováno a ačkoliv toto drážkování je nejslabším článkem celého řetězce tak i s materiálem jako 11700,14220,15142,12060 a to dokonce v jakémkoliv stavu tzn i pokud je žíhaný na měkko plně vyhovuje danému zatížení…
Jinými slovy, pokud vezmete max zatížení, které je schopna přenést poloosa, tak jakýkoliv nábojek s pevností cca 500MPa (v podstatě jakákoliv ocel v libovolném stavu) toto zatížení přenese s bezpečnostním koeficientem 2 (tzn kriticky přenese 2x tolik)..
A samozřejmě, že člověk je tvor nedůvěřivý, tak nedá na hloupé výpočty a radši to ještě víc pojistí.. co kdyby náhodou něco..
Proto se také tenkrát vyšlo z běžných materiálů, které měli mít po zušlechtění onu hodnotu 850MPa, někdo může namítnut proč zrovna 850 proč ne třeba 950 nebo 1250 MPa atd.. ano odpověď je proč ne.. někdo si vezme pro jistotu gumu, někdo si nasadí dvě, někdo nepíchá vůbec je to každého věc..
Ale trošku k tomu výpočtu, obvykle se počítá tak, že zvolíte materiál o dané pevnosti např si řeknete mám pod ponkem metr 12050 a uděláme nábojky pro škodováky (není to sice žádná 14ka a nebo 15ka 16ka 17 ani 19ka protože to jak jsme si vysvětlili je přece víc.. ale našemu škodovákovi to bude stačit taky to přece není Porsche.. no a daný materiál má nějaké možnosti.. můžete ho koupit měkký, nebo tvrdší nebo ještě tvrdší.. to jsou takové ty čísílka za tím číslem 12050.3 např.. (zajímavé je, že se nikdo neptá na tohle číslo za tou tečkou, to totiž o materiálu říká mnohem víc než to jestli to je cementační nebo uhlíková ocel)
Takže možnosti tohoto materiálu budou např pevnost v rozsahu co já vím 500-800MPa tak si řeknu, že bych ho mohl nechat zušlechtit někam třeba na 700MPa a poté zadám hodnoty a provedu výpočet tam mě vyjdou nějaká kritická místa na otlaky a lokální překročení meze kluzu což správným návrhem mohu trošku poladit a nebo celé vzít a přepracovat, celé to je závislé pouze na vstupních podmínkách, které jak jsem vysvětlil před chvíli si v podstatě můžu tahat z prstu, prostě někomu bude stačit aby 6ka šroub unesla 30kg a druhej na ní bude chtít věšet 30tun a ať zvolíš materiál jakýkoliv tak to nebude vycházet a většinou to neznamená, že je špatný návrh… v podstatě na základě těchto vstupních údajů, které se mohou lišit klidně +-100% se samozřejmě i výsledné výsledky budou lišit.. nicméně výsledek výpočtu je např ten, že náboj vyhovuje a že v nejkritičtějším místě je to tak a tak.. a pak si člověk řekne co se stane když to vyhobuje na 500MPa a dám tam 750MPa a nebo 850MPa ano bude to vyhovovat taky ale Saky chcípne hlady protože od něj nikdo už další náboj nekoupí protože mu vydrží na věky.. to je právě ta škola života, navrhnout to tak aby to vydrželo tak akorád a po opotřebení a záruce koupit nový kus.. nemusím dělat nábojek silný 16mm ale třeba 12mm bude to fungovat uplně stejně (jen bude lehčí, pro závodníky OK, ale může nastat to, že nějakej idiot do toho našroubuje šroub třeba na 3 závity za 4,5mm a vytrhne se mu kolo.. a je problém… (samozřejmě stejně to může našroubovat i do 16mm nábojku.. tady v tom případě by samozřejmě změna materiálu za pevnější mohla leccos zachránit.. ale lidskou blbost nikoliv…
Shrnutí lekce o 3tí: Nábojky měly zpracovaný výpočet namáhání, který byl několikrát předimenzován a i když by by byly udělány z bláto oceli tak by s nejvyšší pravděpodobností nábojky přežili naprostou většinu škodovek, max by došlo k otlačení drážek a postupné devastaci drážkování až asi až po protočení náboje na poloose (kritický scénář s motorem z F1 a zamotanejma poloosama do kola..
Větší problém by mohl nastat, pokud někdo vezme nějakou vymlácenou poloosu a ta bude hrkat už sama o sobě v náboji, případně nedotáhne matici atd.. tam se pak samozřejmě může stát cokoliv, ale to nevyřeší sebelepší materiál…
Takže abychom mohli říct jaký je ten správný nábojek tak bude pouze tak dobrý jako jeho nejslabší část, je to jak v životě pokud polezete na Mt Everest můžete lézt tak rychle jak nejpomalejší z Vás..
No a teď už se dostáváme k jádru věci, celý slavný Sakyho nábojek není věc která poletí do kosmu a musí mít ty nejlepší vlastnosti jaký si kdo vzpomene (pro někoho max tvrdost, pro druhého vzhled, barva, pro třetího pevnost.. a co názor to jiná nejdůležitější vlastnost) ale Sakyho nábojek byl navržen tak aby fungoval na poloose auta škoda 130, která je daná jasně danou geometrií drážkování zádní poloosy, která přenese daný moment a proto se udělal nějaký výpočet…
Jinými slovy pokud mi poloosa praskne např. při 2kNm kroutícího momentu tak postrádá smysl navrhovat nábojek tak aby vydržel 20kNm, tím ho zesilovat, používat kosmický materiál atd..,
Pokud dané zatížení nepřenesou štefty, je zbytečné dělat takové úpravy aby nábojek byl pevnější..
Pokud nábojek dostane takovou ránu, že se rozletí kolo, utrhají štefty atd tak už je taky většině lidí jedno, že ten nábojek nevydržel takovou bouračku atd.. Všechny takovéto věci se navrhují pro kritické zatížení a ještě samozřejmě s nějakou rezervou…
Na to všechno byl tedy proveden výpočet, který při nějakých okrajových podmínkách které tam asi mohou nastat (ano můžeme se dohadovat jaké podmínky mohou nastat, někomu stačí aby nábojek vydržel např víc než poloosa, druhý si představuje, že jeho škodovka spadne z Janovského mostu a pojede dál atd.. a z těhle keců vyplynulo to, že nejslabší článek daného nábojku je drážkování, vše ostatní se dá předimenzovat a skutečně je předimenzováno a ačkoliv toto drážkování je nejslabším článkem celého řetězce tak i s materiálem jako 11700,14220,15142,12060 a to dokonce v jakémkoliv stavu tzn i pokud je žíhaný na měkko plně vyhovuje danému zatížení…
Jinými slovy, pokud vezmete max zatížení, které je schopna přenést poloosa, tak jakýkoliv nábojek s pevností cca 500MPa (v podstatě jakákoliv ocel v libovolném stavu) toto zatížení přenese s bezpečnostním koeficientem 2 (tzn kriticky přenese 2x tolik)..
A samozřejmě, že člověk je tvor nedůvěřivý, tak nedá na hloupé výpočty a radši to ještě víc pojistí.. co kdyby náhodou něco..
Proto se také tenkrát vyšlo z běžných materiálů, které měli mít po zušlechtění onu hodnotu 850MPa, někdo může namítnut proč zrovna 850 proč ne třeba 950 nebo 1250 MPa atd.. ano odpověď je proč ne.. někdo si vezme pro jistotu gumu, někdo si nasadí dvě, někdo nepíchá vůbec je to každého věc..
Ale trošku k tomu výpočtu, obvykle se počítá tak, že zvolíte materiál o dané pevnosti např si řeknete mám pod ponkem metr 12050 a uděláme nábojky pro škodováky (není to sice žádná 14ka a nebo 15ka 16ka 17 ani 19ka protože to jak jsme si vysvětlili je přece víc.. ale našemu škodovákovi to bude stačit taky to přece není Porsche.. no a daný materiál má nějaké možnosti.. můžete ho koupit měkký, nebo tvrdší nebo ještě tvrdší.. to jsou takové ty čísílka za tím číslem 12050.3 např.. (zajímavé je, že se nikdo neptá na tohle číslo za tou tečkou, to totiž o materiálu říká mnohem víc než to jestli to je cementační nebo uhlíková ocel)
Takže možnosti tohoto materiálu budou např pevnost v rozsahu co já vím 500-800MPa tak si řeknu, že bych ho mohl nechat zušlechtit někam třeba na 700MPa a poté zadám hodnoty a provedu výpočet tam mě vyjdou nějaká kritická místa na otlaky a lokální překročení meze kluzu což správným návrhem mohu trošku poladit a nebo celé vzít a přepracovat, celé to je závislé pouze na vstupních podmínkách, které jak jsem vysvětlil před chvíli si v podstatě můžu tahat z prstu, prostě někomu bude stačit aby 6ka šroub unesla 30kg a druhej na ní bude chtít věšet 30tun a ať zvolíš materiál jakýkoliv tak to nebude vycházet a většinou to neznamená, že je špatný návrh… v podstatě na základě těchto vstupních údajů, které se mohou lišit klidně +-100% se samozřejmě i výsledné výsledky budou lišit.. nicméně výsledek výpočtu je např ten, že náboj vyhovuje a že v nejkritičtějším místě je to tak a tak.. a pak si člověk řekne co se stane když to vyhobuje na 500MPa a dám tam 750MPa a nebo 850MPa ano bude to vyhovovat taky ale Saky chcípne hlady protože od něj nikdo už další náboj nekoupí protože mu vydrží na věky.. to je právě ta škola života, navrhnout to tak aby to vydrželo tak akorád a po opotřebení a záruce koupit nový kus.. nemusím dělat nábojek silný 16mm ale třeba 12mm bude to fungovat uplně stejně (jen bude lehčí, pro závodníky OK, ale může nastat to, že nějakej idiot do toho našroubuje šroub třeba na 3 závity za 4,5mm a vytrhne se mu kolo.. a je problém… (samozřejmě stejně to může našroubovat i do 16mm nábojku.. tady v tom případě by samozřejmě změna materiálu za pevnější mohla leccos zachránit.. ale lidskou blbost nikoliv…
Shrnutí lekce o 3tí: Nábojky měly zpracovaný výpočet namáhání, který byl několikrát předimenzován a i když by by byly udělány z bláto oceli tak by s nejvyšší pravděpodobností nábojky přežili naprostou většinu škodovek, max by došlo k otlačení drážek a postupné devastaci drážkování až asi až po protočení náboje na poloose (kritický scénář s motorem z F1 a zamotanejma poloosama do kola..
Větší problém by mohl nastat, pokud někdo vezme nějakou vymlácenou poloosu a ta bude hrkat už sama o sobě v náboji, případně nedotáhne matici atd.. tam se pak samozřejmě může stát cokoliv, ale to nevyřeší sebelepší materiál…
14:55:09
18.03.2020
18.03.2020
Bery
Divadlo? stačilo to zakalit a jezdit. Ale nebudu tu trhat to vlákno. vzdělávací.
14:37:45
18.03.2020
18.03.2020
Milan 136
-> znovuzrozenýSaky 18.03.20 14:14:38: Mně to je úplně jedno. Jen nechápu to divadlo okolo. Trochu zbytečný za mě.
14:16:53
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
já Vás chci dobrat k výsledku, když totiž Saky napíše, že je to tak,tak je to pro některé jak když to řekne čarodejnice, tak stylem jednoduchých otázek a odpovědí se dopátráme k výsledku, ke kterému si dojde každý sám.. a třeba to i někoho pobaví..
14:14:38
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
-> Milan 136 18.03.20 14:10:15:
no protože na to máme celej den, jen do mě jakej jsem to idiot, že nevím z čeho to je atd.. doteď 70 příspěvků a najednou nikdo nechce diskutovat?
no protože na to máme celej den, jen do mě jakej jsem to idiot, že nevím z čeho to je atd.. doteď 70 příspěvků a najednou nikdo nechce diskutovat?
14:13:12
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
tak to tenkrát bylo takové živé fórum, no jo lidi stárnou, mladí už neumějí psát a do toho ta zlá korona..
tak mě tak napadá, že jsem asi vyhlásil špatnou cenu, Sakyho nábojek nikdo nechce ani zadarmo, tak co třeba aktuální téma.. jedna maska 3M v té nejvyšší třídě, to má dneska cenu zlata, ale abych zase nebyl popotahován za nějaké rozprodávání/rozdávání národních pokladů...
tak mě tak napadá, že jsem asi vyhlásil špatnou cenu, Sakyho nábojek nikdo nechce ani zadarmo, tak co třeba aktuální téma.. jedna maska 3M v té nejvyšší třídě, to má dneska cenu zlata, ale abych zase nebyl popotahován za nějaké rozprodávání/rozdávání národních pokladů...
14:10:15
18.03.2020
18.03.2020
Milan 136
Celou dobu jen mlčím, ale asi jsem blbej?
Tak jsem si to celý přečetl, dozvěděl jsem se spoustu chytrostí, ale nikde nevidím, z jakýho materiálu je to udělaný???
Tak jsem si to celý přečetl, dozvěděl jsem se spoustu chytrostí, ale nikde nevidím, z jakýho materiálu je to udělaný???
13:48:15
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
a ještě než dostaneme nějakou správnou odpověď na otázku jaké mají tedy být ty správné nábojky? (modří již vědí, že to skutečně nebudou ty od Sakyho, zakoupené z podponku jako polotovar pro další dodělání)
Tak by mohl některý z moderních "googleexpertů " napsat něco o tom jak se provádí zušlechtění materiálu, pro začátek 14220,12060,11700,15142 (pokud známe jejich pevnost v dodaném stavu, jak zjistíme v jakém stavu jsou podle dané pevnosti a protože jistě všichni odborníci tady vědí, že se zušlechťuje kurva v peci, bo i baba jaga zušlechťovala Jeníčka s Mařenkou v peci do zlatova … tak by mohl napsat kalící a popouštěcí teploty.. pozor popouštění není od slova připustit...
Tak by mohl některý z moderních "googleexpertů " napsat něco o tom jak se provádí zušlechtění materiálu, pro začátek 14220,12060,11700,15142 (pokud známe jejich pevnost v dodaném stavu, jak zjistíme v jakém stavu jsou podle dané pevnosti a protože jistě všichni odborníci tady vědí, že se zušlechťuje kurva v peci, bo i baba jaga zušlechťovala Jeníčka s Mařenkou v peci do zlatova … tak by mohl napsat kalící a popouštěcí teploty.. pozor popouštění není od slova připustit...
13:21:05
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
-> Petr Urban 18.03.20 12:29:58:
já jsem samozřejmě v té době dělal vše pro "můj kurevský zisk" jak kdysi tady někdo napsal.. Andrej s Petrem Kellnerem mě sice trošku utekli, ale kdybych dělal nábojky včas, dodával vše co se po mě chtělo tak by žebříček top10 boháčů vypadal dneska jinak... já se zastavil na 1mld a řekl jsem si, že mi to stačí..
já jsem samozřejmě v té době dělal vše pro "můj kurevský zisk" jak kdysi tady někdo napsal.. Andrej s Petrem Kellnerem mě sice trošku utekli, ale kdybych dělal nábojky včas, dodával vše co se po mě chtělo tak by žebříček top10 boháčů vypadal dneska jinak... já se zastavil na 1mld a řekl jsem si, že mi to stačí..
13:15:27
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
Takže položme si otázku, jaký je nejvhodnější materiál na takové nábojky? Jednoduchá otázka, ale je tak jednoduchá odpověď?
Vezměme to trošku z pohledu zvídavého poučeného teoretika.. obvykle do výběru materiálu zasahuje toto:
1, množství vyráběných nábojků – jinak se k tomu postaví odstavená škoda auto, pro výrobu vysocevýkonného CityGo v stotisícových kusech a jinak se k tomu postaví Pepík z horní dolní pro repas svoji multikáry, ono totiž v dnešní době si můžete vymyslet jakýkoliv materiál, pokud chcete desítky tun tak Vám každá slévárna odleje cokoliv, nabouchaj Vám výkovky s minimem odpadu pro soustružení atd.. krásná práce ale bohužel statisíce CityGo nedělá každý Pepík… ten bude muset zvolit něco co mají běžní hutní dodavatelé …
2, i v běžných hutích dostanete materiály pro normálního smrtelníka naprosto dostačující jejichž vlastnosti se přelévají a nikdo nedokáže říct jestli bude lepší 11700, 12060 a nebo 14220 nebo 15142 resp. Ano můžu od stolu říct že po zušlechtění budou všechny 3 poslední pevnější než 11700, ale znamená to že by 11700 byl nějakej odpad? Že to nemůžu mít na svém autě?
Tady příjde většinou debata poučených konstruktérů, kteří ví že víc je víc a když je něco dražší tak logicky to musí být lepšíta kže vyhrává 15142 jakožto nejdražší varianta.. ale myslíte, že jde jen o cenu? Polotovar toho nábojku může mít třeba 10kg a jestli materiál stojí 20kč 40 nebo 80kč/kg je to ve finále tolik znát? Pro milionovou škodu auto určitě, ale pro Pepíka a jeho pár kusů to nehraje roli.. tam jde hlavně o dostupnost a jiné parametry jaké?
Běžně se materiál volí kvůli vlastnostem , použití a na základě nějakého konstruktérského výpočtu.
A stejně jako se Vaše manželka, dcera, přítelkyně nebo tchýně dokáže převléct do špinavých hadrů pro úklid zahrady, se dokáže převléct do šatů a zajít ke kadeřníkovi a může se zušlechtit tak, že vypadá jako Popelka případně nájemní ku..a … a porovnáme-li výsledné vlastnosti a vzhled, tak už není tak jednoduché říci, jestli Vaše uklízečka je lepší než sousedova, zvlášť když ta sousedova dostala zušlechťovací proces…
Jinými slovy, materiál je takový, jak se zušlechtí, a jiné vlastnosti bude mít v použití jako ložisko a jiné v použití jako nábojek ačkoliv původní materiál je stejný…
Takže po odlehčení se vraťme k tomu výpočtu, to je krásná odborná věc a tady se všichni chytneme, protože tomu všichni rozumíme..
jaký by měl být tedy ten nábojek?
První správná odpověď dostává jeden Tunerův kus ode mě zdarma… (hned poté jakmile mi ho přijede narvat do řiti jak se nechal slyšet)
Pokračování po správné odpovědi… jinak nebojte se den nekončí, korona neodchází a bude čas se dostat ke všemu podstatnému..
Vezměme to trošku z pohledu zvídavého poučeného teoretika.. obvykle do výběru materiálu zasahuje toto:
1, množství vyráběných nábojků – jinak se k tomu postaví odstavená škoda auto, pro výrobu vysocevýkonného CityGo v stotisícových kusech a jinak se k tomu postaví Pepík z horní dolní pro repas svoji multikáry, ono totiž v dnešní době si můžete vymyslet jakýkoliv materiál, pokud chcete desítky tun tak Vám každá slévárna odleje cokoliv, nabouchaj Vám výkovky s minimem odpadu pro soustružení atd.. krásná práce ale bohužel statisíce CityGo nedělá každý Pepík… ten bude muset zvolit něco co mají běžní hutní dodavatelé …
2, i v běžných hutích dostanete materiály pro normálního smrtelníka naprosto dostačující jejichž vlastnosti se přelévají a nikdo nedokáže říct jestli bude lepší 11700, 12060 a nebo 14220 nebo 15142 resp. Ano můžu od stolu říct že po zušlechtění budou všechny 3 poslední pevnější než 11700, ale znamená to že by 11700 byl nějakej odpad? Že to nemůžu mít na svém autě?
Tady příjde většinou debata poučených konstruktérů, kteří ví že víc je víc a když je něco dražší tak logicky to musí být lepšíta kže vyhrává 15142 jakožto nejdražší varianta.. ale myslíte, že jde jen o cenu? Polotovar toho nábojku může mít třeba 10kg a jestli materiál stojí 20kč 40 nebo 80kč/kg je to ve finále tolik znát? Pro milionovou škodu auto určitě, ale pro Pepíka a jeho pár kusů to nehraje roli.. tam jde hlavně o dostupnost a jiné parametry jaké?
Běžně se materiál volí kvůli vlastnostem , použití a na základě nějakého konstruktérského výpočtu.
A stejně jako se Vaše manželka, dcera, přítelkyně nebo tchýně dokáže převléct do špinavých hadrů pro úklid zahrady, se dokáže převléct do šatů a zajít ke kadeřníkovi a může se zušlechtit tak, že vypadá jako Popelka případně nájemní ku..a … a porovnáme-li výsledné vlastnosti a vzhled, tak už není tak jednoduché říci, jestli Vaše uklízečka je lepší než sousedova, zvlášť když ta sousedova dostala zušlechťovací proces…
Jinými slovy, materiál je takový, jak se zušlechtí, a jiné vlastnosti bude mít v použití jako ložisko a jiné v použití jako nábojek ačkoliv původní materiál je stejný…
Takže po odlehčení se vraťme k tomu výpočtu, to je krásná odborná věc a tady se všichni chytneme, protože tomu všichni rozumíme..
jaký by měl být tedy ten nábojek?
První správná odpověď dostává jeden Tunerův kus ode mě zdarma… (hned poté jakmile mi ho přijede narvat do řiti jak se nechal slyšet)
Pokračování po správné odpovědi… jinak nebojte se den nekončí, korona neodchází a bude čas se dostat ke všemu podstatnému..
12:55:24
18.03.2020
18.03.2020
MISCHO
3..2..1.. o chvilku to pride
12:29:58
18.03.2020
18.03.2020
Petr Urban
-> znovuzrozenýSaky: ty jedeš ... Máš teď čas jo... Do jaké kategorie ses řadil, když ti to dělali za ciga a chlast a ty za prachy sem pro kluky a do jaké se řadíš teď?
12:20:33
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
Pokud ještě někoho baví ty kecy tak přejděme trochu dál. Opět píši svým odlehčeným stylem, protože reagovat normálně na diskuzní fóra plná odborníků ani jinak nelze. Diskuzní fórum je krásná věc, spojuje účastníky mohou si pokecat o čemkoliv, ale rovněž je to rozhádá a stačí jeden troll a rozbije celou komunitu.. (kdo se teď zastavil, že mluvím o něm, ať jede dál nemyslím nikdy nikoho konkrétního..) např v dnešní době homeofficů je ideální čas si takhle polemizovat..
A aby nikdo nebyl vztahovačný tak uvedu jiný příklad.. vezmem si rybářské fórum.. nejdříve tam je pár kamarádů co se zná a posílají si fotky svých úlovků, všechno si chválí dávají si rady na co, kde, co chytli atd.. pak tam příjde závistivej blbeček, kterej nemá na to aby chytal velké ryby v Norsku a začne to hejtovat, další už pak radši ani nic nepíšou aby nebyly terčem posměchu jednoho vola, a stejně vše na konec skončí tak že se na fóru řeší děvky a chlast.. rady už se nepodávají, už jen komerční rady aby z toho někdo něco měl, to je bohužel smutná pravda o všech fórech..
Takže myšlenka pomoci si, skončí komercí, urážkami atd… a největším kápem se stává ten kdo nejvíc píše..
No to bylo takové odbočení k vysvětlení některým pojmům..
A abychom přešli opět k těm nábojkům, a třeba zmiňovanému materiálu.. podívejme se na to z několika pohledů..
1 ,máme člověka důvěřivého, který je třeba kuchař a o oceli neví vůbec nic, jen ví, že by chtěl kotoučové brzdy na svoji škodovku, která jednou bude jezdit 250km/hod.. takový člověk půjde klidně do Kauflandu a koupí to co mu tam bude pasovat, když to funguje ostatním a jestli to má pevnost 550 nebo 850 nebo 1200MPa ho nebude vůbec vzrušovat protože prostě věří, že to funguje ostatním a jemu bude také, spíš přemejšlí jestli má dost koření do svíčkové na večer…
2, máme člověka osvíceného, ten se logicky zeptá co je to za materiál, jak je to udělané ale ve skutečnosti od sebe nepozná bronz od mosazi, a o pevnosti ví jen to, že 550MPa je víc než 850MPa..
Takovému člověku stačí říct, že je materiál zušlechtěn na 850MPa a že to dle výpočtů s koeficientem bezpečnosti třeba 3 nebo 5 v pohodě vyhovuje.. on je rád, že ví něco navíc.. a je spokojen
3, pak máme člověka z oboru, který chápe, že ve všem je nějaké know-how a stejně tak, jako Vám ve škodovce neřeknou, z čeho je odlitá hlava na jejich Karoqa, tak že Vám nikdo nebude slepičit jak se vyrábí něco, do čehož dal nějaký vývoj a co po celou dobu nějak funguje.. a opět mu stačí odpověď s tímto vysvětlením viz předchozí případ..
4, pak máme člověka vychcaného, ten za vším vidí jen ty miliony a přemejšlí jen jak toho někoho ojebat, že přeci když to může dělat tenhle blbec tak přece já můžu taky, vymámím materiál, výkresy postup práce, zušlechtění a jedeme dál..
5, člověk typicky nedůvěřivý, pro toho nebude nikdy nic dobré.. a pak ještě 6ka někteří škodováci…
No a vzhledem k tomu, že jsem v tomhle půlstránkovém článku nenapsal vůbec nic zajímavého tak si to necháme na příště..
A aby nikdo nebyl vztahovačný tak uvedu jiný příklad.. vezmem si rybářské fórum.. nejdříve tam je pár kamarádů co se zná a posílají si fotky svých úlovků, všechno si chválí dávají si rady na co, kde, co chytli atd.. pak tam příjde závistivej blbeček, kterej nemá na to aby chytal velké ryby v Norsku a začne to hejtovat, další už pak radši ani nic nepíšou aby nebyly terčem posměchu jednoho vola, a stejně vše na konec skončí tak že se na fóru řeší děvky a chlast.. rady už se nepodávají, už jen komerční rady aby z toho někdo něco měl, to je bohužel smutná pravda o všech fórech..
Takže myšlenka pomoci si, skončí komercí, urážkami atd… a největším kápem se stává ten kdo nejvíc píše..
No to bylo takové odbočení k vysvětlení některým pojmům..
A abychom přešli opět k těm nábojkům, a třeba zmiňovanému materiálu.. podívejme se na to z několika pohledů..
1 ,máme člověka důvěřivého, který je třeba kuchař a o oceli neví vůbec nic, jen ví, že by chtěl kotoučové brzdy na svoji škodovku, která jednou bude jezdit 250km/hod.. takový člověk půjde klidně do Kauflandu a koupí to co mu tam bude pasovat, když to funguje ostatním a jestli to má pevnost 550 nebo 850 nebo 1200MPa ho nebude vůbec vzrušovat protože prostě věří, že to funguje ostatním a jemu bude také, spíš přemejšlí jestli má dost koření do svíčkové na večer…
2, máme člověka osvíceného, ten se logicky zeptá co je to za materiál, jak je to udělané ale ve skutečnosti od sebe nepozná bronz od mosazi, a o pevnosti ví jen to, že 550MPa je víc než 850MPa..
Takovému člověku stačí říct, že je materiál zušlechtěn na 850MPa a že to dle výpočtů s koeficientem bezpečnosti třeba 3 nebo 5 v pohodě vyhovuje.. on je rád, že ví něco navíc.. a je spokojen
3, pak máme člověka z oboru, který chápe, že ve všem je nějaké know-how a stejně tak, jako Vám ve škodovce neřeknou, z čeho je odlitá hlava na jejich Karoqa, tak že Vám nikdo nebude slepičit jak se vyrábí něco, do čehož dal nějaký vývoj a co po celou dobu nějak funguje.. a opět mu stačí odpověď s tímto vysvětlením viz předchozí případ..
4, pak máme člověka vychcaného, ten za vším vidí jen ty miliony a přemejšlí jen jak toho někoho ojebat, že přeci když to může dělat tenhle blbec tak přece já můžu taky, vymámím materiál, výkresy postup práce, zušlechtění a jedeme dál..
5, člověk typicky nedůvěřivý, pro toho nebude nikdy nic dobré.. a pak ještě 6ka někteří škodováci…
No a vzhledem k tomu, že jsem v tomhle půlstránkovém článku nenapsal vůbec nic zajímavého tak si to necháme na příště..
11:54:37
18.03.2020
18.03.2020
znovuzrozenýSaky
Zdravím všechny známé i neznámé, ačkoliv jsem tady několik let (možná deset) nebyl tak si dovolím napsat moje vyjádření, když už se tady skloňuje moje jméno...
Pro neznalé začnu trošku z historie těchto nábojů : jejich výrobou jsem se zabýval v době své aktivní činnosti na tomto fóru, hlavně v době mého studia na VŠ (a kdy jsem byl majitelem škodovky) což je doba cca před 15-20ti lety. V té době jsem dělal mnohé pro škodováky. A to zejména z důvodu, že tady „nic“ nebylo a když tak nějaký „bastl“, tenkrát jsem šel cestou výroby nového typu náboje zadní nápravy s kotoučovou brzdou, vyrábělo se to melouchem v továrnách socialistickým přístupem (výměna za kuřivo nebo chlast, výměnný obchod, materiál ušetřený, práce placená zaměstnavatelem atd..) tímto způsobem jsem byl schopen zařídit výrobu na svou dobu řekl bych univerzálního řešení za hodně příznivé ceny. Bohužel jak šel čas, tak se v těchto továrnách přešlo na běžný komerční provoz a to co šlo běžně v malém, ve větším to již nešlo, nebyl materiál, musel se dokupovat a nosit do fabriky poté problémy s vynášením věcí z fabriky (šlo to třeba jen o nočních jednou za měsíc) a ceny šly nahoru, kdy z původní ceny kolem 2500 za komplet sadu to šlo někam ke 4-6000 což byla cena, kterou už mnoho škodováků nechtělo akceptovat.
Můj největší problém byl tento : snažil jsem se každému udělat jeho vlastní verzi: tzn, jeden chtěl rozteč 4x100, druhý 4x108 třetí 4x130 další tam chtěl 2rozteče na zimní a letní kola, další to chtěl posunout kvůli ET o 10mm,jinej o 25mm a vzhledem k tomu, že to bylo relativně univerzální řešení,tak jsem se v první fázi snažil všechny tyto alternativy nabízet. Tím pádem vzniklo několik verzí s převlečným kotoučem, další zase s kotoučem zezadu a i kotoučů bylo několik typů dle velikosti a průměru a dle použitého brzdiče. Proto taky třeba nejběžnější náboje 4x100 s převlečným kotoučem z oktávie a brzdiči z oktávie měli 3verze dle použitého držáku, kotouče a vlastního brzdiče. Vzhledem k těmto komplikacím a univerzálnosti jsem začal náboje vyrábět jako polotovary, které se později dovrtávaly, dosoustružily, dofrézovaly na požadovanou variantu. A díky této univerzálnosti samozřejmě přišly problémy.
Např ve fabrice byl metr tyče 130mm tak se udělali jen oktávkové nábojky s roztečí 4x100 (5sad – objednáno bylo ale 15) a na nábojky 4x130 z kulatiny 16 se čekalo klidně rok.. ,protože na otázku chceš nábojky za 3500 a počkáš si a nebo dokoupíme materiál za dalších 1500 a budou za 5000 dříve.. každej řekl já si v pohodě počkám (stejně většina stavěla auta roky.. .), ale čekali měsíc, dva, rok pak už to ani nechtěli.. (v tu dobu jsem ani já nevěděl kdy to bude, já dodal materiál, měl jsem slíbeno např.je to vytočené, půjde to do kalírny, a stejnou odpověď jsem dostal za měsíc, za půl roku a já to nemohl ovlivnit- pouze stažením a doděláním jinde za jinou cenu což zase nikdo nechtěl) nikdy jsem nedělal žádný objednávkový závazný pořadník, žádná záloha nic.. prostě byla to služba za rozumné peníze a když se něco vyrobilo poslalo se to do světa v pořadí tak jak kdo na mě řval (kdo neřval neměl nic) ano byl jsem a jsem stále salámista, neživilo mne to, neživí mne to a přistupoval jsem k tomu takto… kdo to nechtěl ode mne mohl jít o dům dál (bohužel nebylo kam a nebo třeba u Kalmárů to bylo za 3násobek) … jinak to asi ani bohužel za daných podmínek nešlo, kdo chtěl pochopil to, kdo nechtěl plival špínu..
Tož trošku na osvětu, jdu si přebalit roušku a budu pokračovat…
Pro neznalé začnu trošku z historie těchto nábojů : jejich výrobou jsem se zabýval v době své aktivní činnosti na tomto fóru, hlavně v době mého studia na VŠ (a kdy jsem byl majitelem škodovky) což je doba cca před 15-20ti lety. V té době jsem dělal mnohé pro škodováky. A to zejména z důvodu, že tady „nic“ nebylo a když tak nějaký „bastl“, tenkrát jsem šel cestou výroby nového typu náboje zadní nápravy s kotoučovou brzdou, vyrábělo se to melouchem v továrnách socialistickým přístupem (výměna za kuřivo nebo chlast, výměnný obchod, materiál ušetřený, práce placená zaměstnavatelem atd..) tímto způsobem jsem byl schopen zařídit výrobu na svou dobu řekl bych univerzálního řešení za hodně příznivé ceny. Bohužel jak šel čas, tak se v těchto továrnách přešlo na běžný komerční provoz a to co šlo běžně v malém, ve větším to již nešlo, nebyl materiál, musel se dokupovat a nosit do fabriky poté problémy s vynášením věcí z fabriky (šlo to třeba jen o nočních jednou za měsíc) a ceny šly nahoru, kdy z původní ceny kolem 2500 za komplet sadu to šlo někam ke 4-6000 což byla cena, kterou už mnoho škodováků nechtělo akceptovat.
Můj největší problém byl tento : snažil jsem se každému udělat jeho vlastní verzi: tzn, jeden chtěl rozteč 4x100, druhý 4x108 třetí 4x130 další tam chtěl 2rozteče na zimní a letní kola, další to chtěl posunout kvůli ET o 10mm,jinej o 25mm a vzhledem k tomu, že to bylo relativně univerzální řešení,tak jsem se v první fázi snažil všechny tyto alternativy nabízet. Tím pádem vzniklo několik verzí s převlečným kotoučem, další zase s kotoučem zezadu a i kotoučů bylo několik typů dle velikosti a průměru a dle použitého brzdiče. Proto taky třeba nejběžnější náboje 4x100 s převlečným kotoučem z oktávie a brzdiči z oktávie měli 3verze dle použitého držáku, kotouče a vlastního brzdiče. Vzhledem k těmto komplikacím a univerzálnosti jsem začal náboje vyrábět jako polotovary, které se později dovrtávaly, dosoustružily, dofrézovaly na požadovanou variantu. A díky této univerzálnosti samozřejmě přišly problémy.
Např ve fabrice byl metr tyče 130mm tak se udělali jen oktávkové nábojky s roztečí 4x100 (5sad – objednáno bylo ale 15) a na nábojky 4x130 z kulatiny 16 se čekalo klidně rok.. ,protože na otázku chceš nábojky za 3500 a počkáš si a nebo dokoupíme materiál za dalších 1500 a budou za 5000 dříve.. každej řekl já si v pohodě počkám (stejně většina stavěla auta roky.. .), ale čekali měsíc, dva, rok pak už to ani nechtěli.. (v tu dobu jsem ani já nevěděl kdy to bude, já dodal materiál, měl jsem slíbeno např.je to vytočené, půjde to do kalírny, a stejnou odpověď jsem dostal za měsíc, za půl roku a já to nemohl ovlivnit- pouze stažením a doděláním jinde za jinou cenu což zase nikdo nechtěl) nikdy jsem nedělal žádný objednávkový závazný pořadník, žádná záloha nic.. prostě byla to služba za rozumné peníze a když se něco vyrobilo poslalo se to do světa v pořadí tak jak kdo na mě řval (kdo neřval neměl nic) ano byl jsem a jsem stále salámista, neživilo mne to, neživí mne to a přistupoval jsem k tomu takto… kdo to nechtěl ode mne mohl jít o dům dál (bohužel nebylo kam a nebo třeba u Kalmárů to bylo za 3násobek) … jinak to asi ani bohužel za daných podmínek nešlo, kdo chtěl pochopil to, kdo nechtěl plival špínu..
Tož trošku na osvětu, jdu si přebalit roušku a budu pokračovat…
11:48:03
18.03.2020
18.03.2020
Petr Urban
Jejda to je vyostřený... hrozně nemám rád spory už, zvlášť u dvou slušných lidí co se umí podle mě vždy domluvit...
Snažil sem se pomoc hlavně technicky, více soudit u dvou kamarádů nemohu/nechci.
Ještě ... pokud dá kalírna protokol o provedené operaci a výsledné pevnosti jak nabízí Martin?
Snažil sem se pomoc hlavně technicky, více soudit u dvou kamarádů nemohu/nechci.
Ještě ... pokud dá kalírna protokol o provedené operaci a výsledné pevnosti jak nabízí Martin?
07:55:19
18.03.2020
18.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Petr Urban 17.03.20 23:24:23: Petře, vážím si toho co děláš nesmírně, ale své vyjádření píšu v předchozím postu a řešení pro mě je že vrátí původní peníze a ač jsem do toho své vložil a vezmou si to zpět. Když se nebojí to prodat dál, ať si to prodají oni sami, mají to ulehčené o práci s doděláním, dáme k tomu i ty kroužky...
Já nikdy nikoho nepodělal a čekám to i od druhých... Bohužel v dnešní době jsem asi naivní...
Já nikdy nikoho nepodělal a čekám to i od druhých... Bohužel v dnešní době jsem asi naivní...
07:49:48
18.03.2020
18.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Bery 18.03.20 06:59:54: Opět jsi si nepřečetl ani větu z toho co píšu...
NEVÍME CO TO JE ZA MATERIÁL = BEZ VÝZKUMÁKU TO NENÍ MOŽNO SPRÁVNĚ ZAKALIT
ZDE JSEM SE CHTĚL SLUŠNĚ DOMLUVIT -> Tuner#2 - zrušená registrace 16.03.20 21:08:33: JÁ I MILAN JSME V TO ZTRATILI DŮVĚRU A BYLI JSME UVEDENI V OMYL...
Co se týče možností, které nabízíš Ty, jsou pouze vhodné pro Tebe/Sakyho…
1. dodělání zvládneme i my tady, jak říkám, železárny Hrádek, bývalá Škodovka, spousta kamarádů po firmách... Rozhodně levněji jak za 1500,- co jsi nabízel, ale opět opakuji, BEZ ZNALOSTI MATERIÁLU, KTEROU NEMÁME BEZ ZÁRUKY = NA TOM JEZDIT NECHCEME.
2. nejsem vrah... To si to raději za 4500,- nechám na poličce a Tobě a Sakymu udělám všude pěknou reklamu
3. ano to je sci-fi. My jsme do toho vložili vlastní prostředky, dodělali kroužky na 57,1mm na kola, udělali profi rozteč 4 x 100mm + závit na fixační šroubek. To není znehodnocení, ale dodělání do hotového stavu, stačí "JEN" zakalit. Bohužel bez třídy oceli, kterou jste slíbili = NEMOŽNÉ...
NEVÍME CO TO JE ZA MATERIÁL = BEZ VÝZKUMÁKU TO NENÍ MOŽNO SPRÁVNĚ ZAKALIT
ZDE JSEM SE CHTĚL SLUŠNĚ DOMLUVIT -> Tuner#2 - zrušená registrace 16.03.20 21:08:33: JÁ I MILAN JSME V TO ZTRATILI DŮVĚRU A BYLI JSME UVEDENI V OMYL...
Co se týče možností, které nabízíš Ty, jsou pouze vhodné pro Tebe/Sakyho…
1. dodělání zvládneme i my tady, jak říkám, železárny Hrádek, bývalá Škodovka, spousta kamarádů po firmách... Rozhodně levněji jak za 1500,- co jsi nabízel, ale opět opakuji, BEZ ZNALOSTI MATERIÁLU, KTEROU NEMÁME BEZ ZÁRUKY = NA TOM JEZDIT NECHCEME.
2. nejsem vrah... To si to raději za 4500,- nechám na poličce a Tobě a Sakymu udělám všude pěknou reklamu
3. ano to je sci-fi. My jsme do toho vložili vlastní prostředky, dodělali kroužky na 57,1mm na kola, udělali profi rozteč 4 x 100mm + závit na fixační šroubek. To není znehodnocení, ale dodělání do hotového stavu, stačí "JEN" zakalit. Bohužel bez třídy oceli, kterou jste slíbili = NEMOŽNÉ...
06:59:54
18.03.2020
18.03.2020
Bery
Asi lepší jet to tady, písemně, veřejně, když už to taháš ven. Než aby jsi sem dával záznam z tel. rozhovoru.Na který taky dojde.jen se musím trochu oklepat...
Nevím kde jsem tě razantně poslal do prdele, to si nejsem vědom, ale tím jednáním to k tomu možná dospějem. Ač jsem optimista a věřím,že se lidi dokáží domluvit.
Nabídka na dodělání podložek je níže.
POřád to samé, a zopakuji to.Stručně.
1. Dodělat - nabídka je stále platná. Můžu udělat kompenzaci že to bude za 1/2 cenu, můžu k tomu dát protokol.
2.prodat
3. vrátit do původního stavu ale to je sci-fi.
Zopakuji také poslední větu - pokud jste to vy neznehodnotili děličkou, my to neznehodnotíme profi kalírnou a výsledkem je zakázkový náboj, který znáš a jezdíš.
Stručné a snad i jasné.
Nevím kde jsem tě razantně poslal do prdele, to si nejsem vědom, ale tím jednáním to k tomu možná dospějem. Ač jsem optimista a věřím,že se lidi dokáží domluvit.
Nabídka na dodělání podložek je níže.
POřád to samé, a zopakuji to.Stručně.
1. Dodělat - nabídka je stále platná. Můžu udělat kompenzaci že to bude za 1/2 cenu, můžu k tomu dát protokol.
2.prodat
3. vrátit do původního stavu ale to je sci-fi.
Zopakuji také poslední větu - pokud jste to vy neznehodnotili děličkou, my to neznehodnotíme profi kalírnou a výsledkem je zakázkový náboj, který znáš a jezdíš.
Stručné a snad i jasné.
01:39:44
18.03.2020
18.03.2020
Petr Urban
-> venni: Jsem úchyl, jak vidím pěkný nohy,prdel a sukni, je konec, odcházím od motoru
00:02:41
18.03.2020
18.03.2020
venni
-> Petr Urban 17.03.20 23:24:23: hele Ty jsi prostě úchyl ,v dobrým slova smyslu,klobouk dolu před Tebou Péťo
23:24:23
17.03.2020
17.03.2020
Petr Urban
-> Tuner#2: -> Bery: Chlapi všichni jsem dospělí a rozumní, snad i férový, hlavně klid .... Všichni z toho nakonec máte starosti a nervy a kdo se nad tím jenom pousměje je zřejmě Saky, tomu je nějaký škodovkář už salám.
-> Tuner#2: Já sem Martinovi psal o co jako jde, jen mě to zajímalo a prakticky jsem chtěl všem stranám pomoc a ulehčit od problému, snad nevadí a byl sem spíše na tvé straně jako kupující máš nejasné informace, ale nebyl ničí záměr někoho odrbat, spíše prostě se nedomyslelo už ze strany Sakyho že je pro všechny kalírny vždy nejlepší opravdu vědět přesný materiál, on protože je opravodvý salámista v tom neviděl žádný problém a tak to interpretoval zřejmě i Berymu, materiál tam, materiál sem :D šak už ho znáš...
Dle toho co jsem hledal já, je to z největší pravděpodobností 12060. Je však také pravdou, že v surovém dodávaném stavu mohou být změřené hodnoty také u 14220 podobné. Na 15ku už to nesedí. A co já našel, tak pro tyto použití a následné zušlechťování (kalení je jiná úprava) je hned několik i lepších materiálů, které mají vyšší houževnatost, a jsou určené hlavně pro zušlěchťovací proces finiš tepelné úpravy, po které mají i více jak 1200MPa, nutností to však není, všichni na těch sakyho nábojích bez problémů jezdíme, já teda málo, ale mám je taky na autě a tuším hned z té první várky tedy zřejmě z té 12060.
A teď co se zušlěchťovacího procesu týče, tak teploty a výdrže, atd. jsou pro tyto materiály podobné, ne stejné, avšak každý kalič řekne že to nejsou hrušky a jabka a je potřeba to vědět přesně pro správný výsledek... Opět na druhou stranu cca 900 MPa pevnost není natolik veliká aby toho nešlo rozumně dosáhnout inpři né zcela přísném dodržování teplot a výdrží a já bych vsadil na to říct kalírně o zušlěchtění 12060ky.... ale to je jen můj názor z načtení okolností, nemusí to být pravdou.
-> Tuner#2: Já sem Martinovi psal o co jako jde, jen mě to zajímalo a prakticky jsem chtěl všem stranám pomoc a ulehčit od problému, snad nevadí a byl sem spíše na tvé straně jako kupující máš nejasné informace, ale nebyl ničí záměr někoho odrbat, spíše prostě se nedomyslelo už ze strany Sakyho že je pro všechny kalírny vždy nejlepší opravdu vědět přesný materiál, on protože je opravodvý salámista v tom neviděl žádný problém a tak to interpretoval zřejmě i Berymu, materiál tam, materiál sem :D šak už ho znáš...
Dle toho co jsem hledal já, je to z největší pravděpodobností 12060. Je však také pravdou, že v surovém dodávaném stavu mohou být změřené hodnoty také u 14220 podobné. Na 15ku už to nesedí. A co já našel, tak pro tyto použití a následné zušlechťování (kalení je jiná úprava) je hned několik i lepších materiálů, které mají vyšší houževnatost, a jsou určené hlavně pro zušlěchťovací proces finiš tepelné úpravy, po které mají i více jak 1200MPa, nutností to však není, všichni na těch sakyho nábojích bez problémů jezdíme, já teda málo, ale mám je taky na autě a tuším hned z té první várky tedy zřejmě z té 12060.
A teď co se zušlěchťovacího procesu týče, tak teploty a výdrže, atd. jsou pro tyto materiály podobné, ne stejné, avšak každý kalič řekne že to nejsou hrušky a jabka a je potřeba to vědět přesně pro správný výsledek... Opět na druhou stranu cca 900 MPa pevnost není natolik veliká aby toho nešlo rozumně dosáhnout inpři né zcela přísném dodržování teplot a výdrží a já bych vsadil na to říct kalírně o zušlěchtění 12060ky.... ale to je jen můj názor z načtení okolností, nemusí to být pravdou.
11:34:08
17.03.2020
17.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Bery 17.03.20 08:14:28: Všichni toho máme hodně, nejsi v tom sám, ale pokud někomu před více jak týdnem slíbíš, že se ozveš...
Jediný s kým jsem o tom mluvil, byl Petr Urban a to ještě v návaznosti na diskuzi v SZ na facebooku. Nevím kdo další Tě mohl psát a když máš čas na psaní, proč nezavoláš???
Pravda vlastně o tom ví ještě Eidy a Téčko, protože jsem v jedné partě a Milan to i s Eidym řešil a Téčko od něj bydlí kousek, ale pochybuju, že Tě kvůli tomu psali...
Celé jsi to číst právě měl, jinak bys nepsal co píšeš...
Materiál nevíme!!! Můžeme se domnívat, že to je 12060, ale taky 14220 a nebo taky třeba něco jiného že? Takže jak už tu psal na začátku vhml, mám tu polotovar, který můžu vzít a zahodit... Přečti si vyjádření dalších odborníků, které ve screenu najdeš...
-> Tuner#2 - zrušená registrace 16.03.20 21:08:33: zde píšu, že to chceme oba s Milanem vrátit, nebo by bylo lepší, aby jsme bombardovali oba? Bylo hned na začátku řečeno, že vrátit to chceme oba.
Striktně jsi nás poslal do prdele. Ano na základě Tvé reakce mě ulítli nervy a proto ten soud. Za to jsem se zde také omluvil kdyby jsi si to opět přečetl...
O ceně hotového náboje netřeba diskutovat, Vy (Ty) jsi zinkasoval 4500,- od každého a slíbil jsi věc, která nebyla dodržena. Já se stále ptám na další postup/řešení...
To, že to zakalím "tak nějak" a pošlu dál je sice možnost co jsi nabízel (ve screenu je to vidět), ale já na to, aby se někdo zabil nemám žaludek a to si praktikujte se Sakym. Ostatně prodat to hotové můžete, my po Vás ani peníze za děličku nechceme...
Na své auto si to na Kalmar hřídele fakt nedám a Milan také ne... Takže prosím, pročti si to a dej vědět. Díky.
Jediný s kým jsem o tom mluvil, byl Petr Urban a to ještě v návaznosti na diskuzi v SZ na facebooku. Nevím kdo další Tě mohl psát a když máš čas na psaní, proč nezavoláš???
Pravda vlastně o tom ví ještě Eidy a Téčko, protože jsem v jedné partě a Milan to i s Eidym řešil a Téčko od něj bydlí kousek, ale pochybuju, že Tě kvůli tomu psali...
Celé jsi to číst právě měl, jinak bys nepsal co píšeš...
Materiál nevíme!!! Můžeme se domnívat, že to je 12060, ale taky 14220 a nebo taky třeba něco jiného že? Takže jak už tu psal na začátku vhml, mám tu polotovar, který můžu vzít a zahodit... Přečti si vyjádření dalších odborníků, které ve screenu najdeš...
-> Tuner#2 - zrušená registrace 16.03.20 21:08:33: zde píšu, že to chceme oba s Milanem vrátit, nebo by bylo lepší, aby jsme bombardovali oba? Bylo hned na začátku řečeno, že vrátit to chceme oba.
Striktně jsi nás poslal do prdele. Ano na základě Tvé reakce mě ulítli nervy a proto ten soud. Za to jsem se zde také omluvil kdyby jsi si to opět přečetl...
O ceně hotového náboje netřeba diskutovat, Vy (Ty) jsi zinkasoval 4500,- od každého a slíbil jsi věc, která nebyla dodržena. Já se stále ptám na další postup/řešení...
To, že to zakalím "tak nějak" a pošlu dál je sice možnost co jsi nabízel (ve screenu je to vidět), ale já na to, aby se někdo zabil nemám žaludek a to si praktikujte se Sakym. Ostatně prodat to hotové můžete, my po Vás ani peníze za děličku nechceme...
Na své auto si to na Kalmar hřídele fakt nedám a Milan také ne... Takže prosím, pročti si to a dej vědět. Díky.
08:14:28
17.03.2020
17.03.2020
Bery
Par lidí mi psalo, že jsem Tě asi nečím namíchnul. Bohužel nemám ted tolik času, moje omluva...včera jsem se dostal dom v 8 večer. Valim od 5ti.
Celé to číst asi netřeba, část jsem psal. Zkusím stručně.
Pořád platí co říkám od začátku. - 1. Zakalit a jezdit . materiál víš - je to 12060 - to víš podle píchnutí. Každá kalírna to zušlechtí na 850 - 950 MPa - jak bylo avizováno. Saky nabídl, že zařídí, já umim taky. Klidně mu zavolej, je salámista, ale rád Ti to vysvětli.
Pak jsem říkal že to můžeš prodat - jestli to nechceš, ale to by jsi měl sundat (a vlastně všichni bychom měli) náboje z auta. nedá se totiž věřit ničemu. Používal se na to mat. 12060;14220; a nějaká 15 xxx. Ta se popouštěla na 850 - 950 MPa. ve výsledku ze všeho náboj o tvrdosti 850 - 950 MPa.
Víc ohledně tvrdosti a kalení může vysvětlit odborník. Ale není pravda co říkáš o materiálu a o tom že to nejde.
Nebo jak jsi vyhrožoval soudy, tak proč se protistrana nemůže taky chovat jako hovado? Vratit do původního stavu a Saky jeden pár vezme z5. O druhý prodaný pár nemám zprávu že je zájem o zpětném odběru.
Psal jsem i o ceně takové podložky - je to honička to ofiko vyrobit aby to bylo prodejné. Ne že to je melouch a matroš malá domů+za flašku tohle a támhleto.
POkud jste to neznehodnotili na děličče, my to neznehodnotíme profi kalírnou a výsledkem je zakázkový náboj, který znáš a jezdíš.
Celé to číst asi netřeba, část jsem psal. Zkusím stručně.
Pořád platí co říkám od začátku. - 1. Zakalit a jezdit . materiál víš - je to 12060 - to víš podle píchnutí. Každá kalírna to zušlechtí na 850 - 950 MPa - jak bylo avizováno. Saky nabídl, že zařídí, já umim taky. Klidně mu zavolej, je salámista, ale rád Ti to vysvětli.
Pak jsem říkal že to můžeš prodat - jestli to nechceš, ale to by jsi měl sundat (a vlastně všichni bychom měli) náboje z auta. nedá se totiž věřit ničemu. Používal se na to mat. 12060;14220; a nějaká 15 xxx. Ta se popouštěla na 850 - 950 MPa. ve výsledku ze všeho náboj o tvrdosti 850 - 950 MPa.
Víc ohledně tvrdosti a kalení může vysvětlit odborník. Ale není pravda co říkáš o materiálu a o tom že to nejde.
Nebo jak jsi vyhrožoval soudy, tak proč se protistrana nemůže taky chovat jako hovado? Vratit do původního stavu a Saky jeden pár vezme z5. O druhý prodaný pár nemám zprávu že je zájem o zpětném odběru.
Psal jsem i o ceně takové podložky - je to honička to ofiko vyrobit aby to bylo prodejné. Ne že to je melouch a matroš malá domů+za flašku tohle a támhleto.
POkud jste to neznehodnotili na děličče, my to neznehodnotíme profi kalírnou a výsledkem je zakázkový náboj, který znáš a jezdíš.
21:10:10
16.03.2020
16.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
Tak nám s Milanem došla definitivně trpělivost...
Celý příběh je tady nasázený jako print screen diskuzí, nemám zapotřebí ve svém věku něco skrývat a nebo tajit. S každým jednám na rovinu a podle nejlepšího svědomí a vědomí. Bohužel na to občas doplácím, protože z druhé strany čekám to samé.
Jde to po sobě i datumově a abych to upřesnil.
Prodejce Bery a ten při prodeji slíbil, že nám zjistí jak náboje zušlechtit (původní výrobce nábojů Saky).
Jemu jsem to platil a ze začátku jsem také na něj šel slušně, že to i za cenu našich nákladů (na profi děličce udělaná rozteč, moje ježdění a zkoumání tvrdosti, čas s pánem z výzkumáku), vezmene na sebe a chceme vrátit jen původní cenu 4500,- za pár (máme dva páry já a Milan).
Bylo odmítnotu, že v žádném případě... V ten moment mě ujely nervy a pohrozil jsem soudem (moje blbost a moje ujetí)...
Pak už jen snůžka toho, že máme všechno a že si to u nich můžem ještě za 1500,- nechat zakalit?!?
Nemáme všechno?!? Ani náhodou. Pro tepelnou úpravu je třeba znát třídu oceli a tu řekne jen výzkumák metodou vyjiskření. Potvrdili mě to nezávisle tři odborníci!!! Ano, máme tady železárny Hrádek, máme tady bývalou Škodovku, máme tady nové pracovistě, kde dělá Dipiho brácha a všichni se na tomto jednoznačně shodli...
Ale my jsme diletanti co nic neumíme a jen Saky je svatý...
Mrzí mě kam až to zašlo, stačilo říct na začátku, OK Saky je vůl, vezmem to zpět, mávnete nad investicema navíc rukou?
To se nestalo... Od minulé soboty, kdy mě Bery vytípnul mobil s sms, že je s rodinou a že se ozve. Neozval se. Dnes jsem zkoušel marně volat naposledy...
Celý příběh je tady nasázený jako print screen diskuzí, nemám zapotřebí ve svém věku něco skrývat a nebo tajit. S každým jednám na rovinu a podle nejlepšího svědomí a vědomí. Bohužel na to občas doplácím, protože z druhé strany čekám to samé.
Jde to po sobě i datumově a abych to upřesnil.
Prodejce Bery a ten při prodeji slíbil, že nám zjistí jak náboje zušlechtit (původní výrobce nábojů Saky).
Jemu jsem to platil a ze začátku jsem také na něj šel slušně, že to i za cenu našich nákladů (na profi děličce udělaná rozteč, moje ježdění a zkoumání tvrdosti, čas s pánem z výzkumáku), vezmene na sebe a chceme vrátit jen původní cenu 4500,- za pár (máme dva páry já a Milan).
Bylo odmítnotu, že v žádném případě... V ten moment mě ujely nervy a pohrozil jsem soudem (moje blbost a moje ujetí)...
Pak už jen snůžka toho, že máme všechno a že si to u nich můžem ještě za 1500,- nechat zakalit?!?
Nemáme všechno?!? Ani náhodou. Pro tepelnou úpravu je třeba znát třídu oceli a tu řekne jen výzkumák metodou vyjiskření. Potvrdili mě to nezávisle tři odborníci!!! Ano, máme tady železárny Hrádek, máme tady bývalou Škodovku, máme tady nové pracovistě, kde dělá Dipiho brácha a všichni se na tomto jednoznačně shodli...
Ale my jsme diletanti co nic neumíme a jen Saky je svatý...
Mrzí mě kam až to zašlo, stačilo říct na začátku, OK Saky je vůl, vezmem to zpět, mávnete nad investicema navíc rukou?
To se nestalo... Od minulé soboty, kdy mě Bery vytípnul mobil s sms, že je s rodinou a že se ozve. Neozval se. Dnes jsem zkoušel marně volat naposledy...
21:09:52
16.03.2020
16.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
Moje poslední nabídka před týdnem...
21:09:42
16.03.2020
16.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
Profesionální děličkou jsme prý náboje znehodnotili
21:08:59
16.03.2020
16.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
Jsme tvrdě odmítnuti, takže ostřejší výměna názorů...
21:08:33
16.03.2020
16.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
Tak se domlouváme s Milanem na vrácení, řeším to já slušně...
21:08:08
16.03.2020
16.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
Nikdo to bez třídy oceli neumí zakalit, takže jedině výzkumák a vyjiskření...
Jen ta cena převyšuje novou výrobu...
Jen ta cena převyšuje novou výrobu...
21:07:11
16.03.2020
16.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
Hned jsme to poslal člověku co nám vrtal rozteč a umí i kalení...
21:06:43
16.03.2020
16.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
Něco si tady odložím...
První diskuze na téma jak zušlechtit náboje, které jsme už měli a dali na vyvrtání rozteče. Po pár urgencích tahle odpověď. Následně jsem volal i Sakymu na kterého jsem byl odkázán, ale třídu oceli si už nepamatuje a čísla tahal z hlavy jak ve sportce
První diskuze na téma jak zušlechtit náboje, které jsme už měli a dali na vyvrtání rozteče. Po pár urgencích tahle odpověď. Následně jsem volal i Sakymu na kterého jsem byl odkázán, ale třídu oceli si už nepamatuje a čísla tahal z hlavy jak ve sportce
12:35:25
15.03.2020
15.03.2020
Petr Urban
-> Tuner#2: Beryho sem se na to ptal a se Sakym je opravdu velmi těžká domluva a mu je to jedno teď prostě, on nikdy nebyl z těch zodpovědných, spíše salámista. On postupně dělal asi 3-4 různé druhy materiálu a protože v době kdy to dělal si myslel, že výrobu oné série dokončí, ani si zřejmě na náboje nepsal číslo materiálu protože ho prostě v danou chvíli věděl, ale teď po letech co našel nějaké polotovary už neví.
Avšak zjištění materiálu je možné. Používal hlavně 3 druhy docela používaných ocelí, které navíc mají i jiné mechanické vlastnosti hned v surovém základu jak sem se díval do tabulek, takže už jen z přesného pichnutí jde dobře odvodit materiál z těchto tří. Navíc materiál nábojů se zušlěchťuje ... Nemusí a kvůli křehkosti se ani nesmí kalit na nějaké vyšší hodnoty tvrdosti, tzn. v rámci těchto dejme tomu "požadavků" si s tím nemusíš dělat tak těžkou hlavu a kdejaká dobrá kalírna by si s tím měla bez probémů poradit...Pokud nechce, dá se jet jinam za rozumnými lidmi co se jim chce. Pichne si to a zušlechtí prostě na dané MPa. Více k tomu ti mohu popsat klidně v tel. a nebo mi ty náboje pošli a já ti to zařídím v velmi moderní kalírně tepelně zpracovat, přeci jen sem cosi jako technolog v nástrojárně pochytil snad. Sám jezdím s vačkami do kalírny, dělal jsem ty stabilizátory a dělám si mnoho dílů do motoru, které se tepelně upravovat musí a s majitel dvou kalíren se znám už osobněji, parádní borci na slovo vzatí, není to tak horké jak se to teď zdá
Avšak zjištění materiálu je možné. Používal hlavně 3 druhy docela používaných ocelí, které navíc mají i jiné mechanické vlastnosti hned v surovém základu jak sem se díval do tabulek, takže už jen z přesného pichnutí jde dobře odvodit materiál z těchto tří. Navíc materiál nábojů se zušlěchťuje ... Nemusí a kvůli křehkosti se ani nesmí kalit na nějaké vyšší hodnoty tvrdosti, tzn. v rámci těchto dejme tomu "požadavků" si s tím nemusíš dělat tak těžkou hlavu a kdejaká dobrá kalírna by si s tím měla bez probémů poradit...Pokud nechce, dá se jet jinam za rozumnými lidmi co se jim chce. Pichne si to a zušlechtí prostě na dané MPa. Více k tomu ti mohu popsat klidně v tel. a nebo mi ty náboje pošli a já ti to zařídím v velmi moderní kalírně tepelně zpracovat, přeci jen sem cosi jako technolog v nástrojárně pochytil snad. Sám jezdím s vačkami do kalírny, dělal jsem ty stabilizátory a dělám si mnoho dílů do motoru, které se tepelně upravovat musí a s majitel dvou kalíren se znám už osobněji, parádní borci na slovo vzatí, není to tak horké jak se to teď zdá
16:51:40
05.03.2020
05.03.2020
SO545
-> Dušan 05.03.20 09:57:47: stred je dratorez?
10:44:48
05.03.2020
05.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Dušan 05.03.20 09:57:47: já ty možnosti nemám a nevím kdo by ten tisícihran udělal. Už jen teď jsem tomu věnoval zbytečně dvě cesty, svůj čas a rodinný život...
Šel jsem do toho s tím, že to bylo nabídnuto Milanovi, který chtěl i uspořádat nějakou novou výrobu, měl na to tady i na FB téma a nikdo se nenašel. Bylo nabídnuto, že se našly náboje a po ověření rozměrů, že jde o ten samý náboj jako mám já na autě jsem také projevil zájem.
Asi před třema týdnama jsem se Milana ptal zda řešil tepelnou úpravu, protože jsem si vzpomněl, že to Saky tady psal. Nemaje číslo na Sakyho jsem to řešil s Berym a řekl, že dá vědět jak se to má upravit. Dostali jsme hodnotu, ale bez znalosti materiálu je to kalírně k ničemu a dostali jsme se na začátek. Tak jsem to opět řešil s Berym, ten byl v zahraničí, tak mě nakonec poslal číslo na Sakyho a zbytek jsem už psal...
Bery je v tom nevině, jen mě vadí, jak toho blbce kreje a ještě si dovolí napsat, že se nediví, že Saky nedělá pro škodovkáře… Když je to takový idiot, že neví z čeho náboje dělá a každýmu řekne jiné číslo oceli podle toho jak se vyspí, tak se na mě nezlob, ale chválit ho nebudu...
Šel jsem do toho s tím, že to bylo nabídnuto Milanovi, který chtěl i uspořádat nějakou novou výrobu, měl na to tady i na FB téma a nikdo se nenašel. Bylo nabídnuto, že se našly náboje a po ověření rozměrů, že jde o ten samý náboj jako mám já na autě jsem také projevil zájem.
Asi před třema týdnama jsem se Milana ptal zda řešil tepelnou úpravu, protože jsem si vzpomněl, že to Saky tady psal. Nemaje číslo na Sakyho jsem to řešil s Berym a řekl, že dá vědět jak se to má upravit. Dostali jsme hodnotu, ale bez znalosti materiálu je to kalírně k ničemu a dostali jsme se na začátek. Tak jsem to opět řešil s Berym, ten byl v zahraničí, tak mě nakonec poslal číslo na Sakyho a zbytek jsem už psal...
Bery je v tom nevině, jen mě vadí, jak toho blbce kreje a ještě si dovolí napsat, že se nediví, že Saky nedělá pro škodovkáře… Když je to takový idiot, že neví z čeho náboje dělá a každýmu řekne jiné číslo oceli podle toho jak se vyspí, tak se na mě nezlob, ale chválit ho nebudu...
09:57:47
05.03.2020
05.03.2020
Dušan
-> Tuner#2: hele misto spamovani a pomlouvani ostatnich je nejlepsi si zjistit co se pouziva a jak se to upravi. K tomu trosku sebereflexe. Resil jsi Sakyho uz driv a sralo te to. Ted to delas zase. Komu neni rady ...
Kazdopadne osobne jsem zvolil vlastni cestu a kupodivu to slo. Ani to tak nebolelo. Komplet vlastni navrh. Material 14220 a zuslechteni na 850MPa.
Kazdopadne osobne jsem zvolil vlastni cestu a kupodivu to slo. Ani to tak nebolelo. Komplet vlastni navrh. Material 14220 a zuslechteni na 850MPa.
09:33:26
05.03.2020
05.03.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Bery 02.03.20 14:58:14: odpíchnuto, co na to Saky?
Přispívání do tohoto tématu bylo zastaveno. Důvod:
Vyřešeno
Zastavil:Nwkt