-> DuriQ: neviem kde je chyba, mam to si dokazem presne u ustavene uz v zaklade bez potrebneho dostavenia na unibale pre zaujimavost na montaz boli pouzite tieto nastroje:
spagat, vodovaha a meter, velkova presnost a suoosost naprav je na 0,5mm presne i ked n unibale to je jedno kedze ju viem posuvat vpred, vzad i do stran tak sa tato nepresnpst pri montazi strati. u man ma naprava nespocetne vela vyhod ak pojdem tak len do formulovej trubkovej napravy.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Molčan-ova naprava
10:30:27
12.07.2010
12.07.2010
pistaa
10:29:32
12.07.2010
12.07.2010
TTomas
-> DuriQ: Ta naprava uz jezdi na mnoha autech a vsude s velkym ohlasem. Je to v podstate jako by jsi rikal, ze lr naprava je horsi nez vlecka/kyvka, coz je uplna blbost. Problem bych hledal nekde jinde jak tu pise Vaclav.
10:22:10
12.07.2010
12.07.2010
vhml
-> DuriQ: jenom jestli je doopravdy chyba v nápravě a ne v uživateli...
10:17:17
12.07.2010
12.07.2010
DuriQ
TTomas: toz tuto otazku si davam aj ja :) povedal som si ze jej dam este sancu a budem skusat rozne nastavenia geometrie a ked nic tak je to pica naprava... ale najskor musim doskladat motor. Robi to zatial presny opak toho co pise teoretik Rapid, hlavne v tychto troch bodoch "lip prenasi vykon, lip projedes zatacku, lip zabrzdis" ked to zacne byt aspon porovnatelne zo seriou, tak potom zacnem uvazovat o tom, ze ta naprava ma aspon nieco do seba :)
mozete si o mne myslet co chcete, je vas tu viac teoretikov ako praktikov, inac povedane viac kecalov :)
mozete si o mne myslet co chcete, je vas tu viac teoretikov ako praktikov, inac povedane viac kecalov :)
09:45:46
12.07.2010
12.07.2010
TTomas
-> Zazaa: Diky Radku za radu, ale tenhle obecnej postup je mi celkem jasnej. Spis jsem chtel znat nazor a konkretni postup nekoho kdo to ma uspesne za sebou. Verim, ze v tomto pripade to musi jit i bez pripravku. Ono se nastesti da dost dohnat naslednym serizenim.
-> DuriQ: A proc ti nechodi "ako by mala"?
-> DuriQ: A proc ti nechodi "ako by mala"?
23:12:42
11.07.2010
11.07.2010
DuriQ
Rapid: ja ti tvoj nazor neberem :) ale zatial mi ta naprava nepriniesla absolutne ziadnu vyhodu oproti serii, az na moznost jej nastavenia, ale nato sa mozem celkom vysrat ked nechodi tak ako by mala :)
17:30:53
11.07.2010
11.07.2010
Zazaa
-> TTomas: no nebyla to sice molcanova naprava, ale postup bude asi stejnej ...
svarit z jeklu nebo trubek pripravek do ktereho se uchyti obe ramena tak aby mely pozadovanou zakladni geometrii a nasledne to i s tim pripravkem a drzakama vevarit do auta tak aby to sedelo na rozvor a podelnou osu a na stredni polohu tech pohyblivejch ulozeni
svarit z jeklu nebo trubek pripravek do ktereho se uchyti obe ramena tak aby mely pozadovanou zakladni geometrii a nasledne to i s tim pripravkem a drzakama vevarit do auta tak aby to sedelo na rozvor a podelnou osu a na stredni polohu tech pohyblivejch ulozeni
14:21:34
11.07.2010
11.07.2010
TTomas
Myslim, ze vyhody a nevyhody jsou az na vyjimky jasne.) Mne by spis zajimalo jaky je doporuceny/vyzkouseny postup pri instalaci napravy do Skody 100/110. Podeli se nekdo o svoje zkusenosti?
22:53:02
10.07.2010
10.07.2010
Rapid
-> Tuner#2: to zaprvé, a zadruhé velká výhoda v konstrukci/bytelnosti nápravy
-> DuriQ: to ze mas odzkousino vubec neznamena, ze tu nepises blbosti :)
shodneme se, ze na zavodni auto na vrchy, okruhy nebo slalom je trojuhelnikova naprava dobra volba, at z hledisek co uz jsem psal, tak kvuli moznosti pouziti lepsich tlumicu atp atp
ale jednoznacna kravina je napsat ze vlecka se na rallye auto hodi vic, to mi proste nevyvrati ani 10000 tvejch natestovanejch kilometru ;), jak pise tuner2, u 10°napravy chodi kolo temer rovne, na rozbitejch cestach lip prenasi vykon, lip projedes zatacku, lip zabrzdis a v neposledni rade se ti na ni po skocich a dirach nic nepovoli, nevymacka podobne jako u spojeni sikmeho a podelneho ramene
tak zatim, zavodniku
-> DuriQ: to ze mas odzkousino vubec neznamena, ze tu nepises blbosti :)
shodneme se, ze na zavodni auto na vrchy, okruhy nebo slalom je trojuhelnikova naprava dobra volba, at z hledisek co uz jsem psal, tak kvuli moznosti pouziti lepsich tlumicu atp atp
ale jednoznacna kravina je napsat ze vlecka se na rallye auto hodi vic, to mi proste nevyvrati ani 10000 tvejch natestovanejch kilometru ;), jak pise tuner2, u 10°napravy chodi kolo temer rovne, na rozbitejch cestach lip prenasi vykon, lip projedes zatacku, lip zabrzdis a v neposledni rade se ti na ni po skocich a dirach nic nepovoli, nevymacka podobne jako u spojeni sikmeho a podelneho ramene
tak zatim, zavodniku
22:27:18
10.07.2010
10.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> DuriQ: Pane bože, na tohle není potřeba nic odjezdit, to vyplívá z logiky použití a na rallye je daleko větší zdvih, kde se uplatní málá změna odklonu při velkém zdvihu, ale na okruhu či vrchu, kde auto propruží max. 1 - 2cm, tak tam opravdu mezi vlečkou a Molčanovo nápravou nemůže být logicky žádný rozdíl...
22:24:02
10.07.2010
10.07.2010
DuriQ
Rapid: mas ich odjazdene obe ? ja ano a vravim zo skusenosti, ne z teorie ;)
20:17:05
10.07.2010
10.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Rapid: Schodnem se jak v doporučení nápravy, tak i v tom, že spočítat pomocnou pružinu není vůbec jednoduché a tlumič k tomu samozřejmě musí být odladěn jako ke každé pružině.
18:28:15
10.07.2010
10.07.2010
Rapid
-> DuriQ: nechapu proc na vrchy a okruhy, kde kolo skoro nepruzi doporucujes pouzit molcanovu napravu a na rallye vlečku. Z geometrie a konstrukce trojuhelnikove 10° napravy snad poznas jeji vyhody. To ze mas obe dve je pekny, ale cos napsal je blbost. Pri pouziti na zavodnim aute je skvela vec moznost snadnyho nastaveni sbihavosti, odklonů atp. at uz jedes vrchy nebo rallye, ale geometrii a provednim bych ji doporucil prave na rallye.
-> Tuner#2: necetl jsem uplne celou diskuzi o pomocnejch pruzinach, ale fungovat budou jen dobre spocitany s hlavni pruzinou a odladenym tlumicem, moc dobre si nedokazu predstavit jejich funkci k "naky" pruzine na "nakom" tlumici
-> Tuner#2: necetl jsem uplne celou diskuzi o pomocnejch pruzinach, ale fungovat budou jen dobre spocitany s hlavni pruzinou a odladenym tlumicem, moc dobre si nedokazu predstavit jejich funkci k "naky" pruzine na "nakom" tlumici
08:06:25
07.07.2010
07.07.2010
Bedřich - zrušená registrace
-> vhml: Asi je to tak jak říkáš.To na co jsem narážel já ovlivňují jiné věci.
19:58:14
05.07.2010
05.07.2010
vhml
-> Bedřich: tak to kdyžtak rozveď nějak víc. Rád se o tom dozvím něco navíc...
17:20:16
05.07.2010
05.07.2010
Bedřich - zrušená registrace
-> vhml: Myslím si, že v podmínkách kdy potřebuješ podvozek extrémně změkčit má ta slabá pružina jiný význam než říkáš.
23:03:24
03.07.2010
03.07.2010
vhml
-> Tuner#2: ale ono to nikam nedovytáhne, ta pružine je bahenní :-) ta prostě drží hlavní pružinu aby tam v týhle fázi neplandala a s trochou stěstí sebere jemný kmity
23:01:50
03.07.2010
03.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> vhml: Jo to máš pravdu, však jsem to tvrdil i já, že ten tlumič jakoby dovytáhne už tady: 21:00:28 02.07.2010. To je ta komunikace psaná, slovně by jsme to měli vyřešeno za půl minuty
22:57:12
03.07.2010
03.07.2010
vhml
-> Tuner#2: já mylím že Prokop něco polovičního určitě nepojede. FIesta je těmahle zdvihama známá a bez pomocný pružiny by to prostě udělat nešlo.
22:55:27
03.07.2010
03.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> vhml: Min. u WRC to stejný na 100% nebylo a když vidím fotku Prokopa, tak to nebude čistě asfaltový podvozek co jezdí továrna.
22:53:21
03.07.2010
03.07.2010
vhml
22:51:59
03.07.2010
03.07.2010
vhml
-> Tuner#2: mám za to že je stejný, není důvod prověšení kol omezovat. Na skoku je to žádoucí
22:48:52
03.07.2010
03.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> vhml: NJ tak ale to má jen se šotolinovým podvozkem, když jedou asfalt, tak vyvěšení při skoku je minimální.
22:46:11
03.07.2010
03.07.2010
vhml
-> Tuner#2: stav se, ukážu ti to jak to nestačí a zajedem pak na přejezd si zaskákat :-D
Skoukni třeba fotky Fiesty S2000 jaký má brutální vyvěšení kola při skoku
Skoukni třeba fotky Fiesty S2000 jaký má brutální vyvěšení kola při skoku
22:28:57
03.07.2010
03.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> vhml: U Zondy nevyvěsíš kolo o 10cm a Fénovo pružiny za o tolik tvrdší nejsou aby na to nestačilo podvázání přece. Pustit kolo níž při skoku je spíš nežádoucí, neb Tě to potom víc odskočí.
18:55:27
03.07.2010
03.07.2010
vhml
-> Tuner#2: oba píšeme o tom samém a myslíme to stejně, jenom ty to nechceš pochopit :D
Že je to na jemný kmity na pár mm se schodnem. A teď vem tu fotku tlumiče Zondy a pusť kolo o 10cm níž. Co se stane kdyby tam ta malá nebyla? Hlavní pružina by tam plandala s vůlí...
A to samý mám já na pružině od Féna. Kdybych pustil kolo ve skoku tak nízko jak chci tak mi tam bude pružina plandat...
Že je to na jemný kmity na pár mm se schodnem. A teď vem tu fotku tlumiče Zondy a pusť kolo o 10cm níž. Co se stane kdyby tam ta malá nebyla? Hlavní pružina by tam plandala s vůlí...
A to samý mám já na pružině od Féna. Kdybych pustil kolo ve skoku tak nízko jak chci tak mi tam bude pružina plandat...
15:02:20
03.07.2010
03.07.2010
Tommyk
-> Tuner#2: jenže to co píšeš ty a vhml se vzájemně nevylučuje.. v podstatě píšete stejnou věc
13:15:39
03.07.2010
03.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> vhml: To teda fakt slyším prvně, že její účel by bylo vyvěšení. Hlavní účel jsou jízdní vlastnosti, lepší kontakt kola s vozovkou a jemnější pobírání nerovností. Tady je třeba pohled na odpružení Zondy a je krásně vidět, že ta slabá pružina je dělaná na plocho a za normální situace a váhy zůstavají mezi závitama mezery aby pobrali to první mírné propružení. To je smysl tohodle podvozku. Ta malá pružina tam není kvůli vyvěšení to je dle mě blbost už jen když se na ní podíváš.
10:15:26
03.07.2010
03.07.2010
vhml
-> Tuner#2: právě že je tam hlavně kvůli vyvěšení. Aby šlo udělat velké a nevypadla ti hlavní pružina. Je to tam víceméně jenom kvůli větším zdvihům.
Podle provedení může pobírat i ty jemný kmity, ale zpravidla bejvá docela měkká a při položení auta na zem se téměř zmáčkne, zbejvá tam pár milimetrů.
Podle provedení může pobírat i ty jemný kmity, ale zpravidla bejvá docela měkká a při položení auta na zem se téměř zmáčkne, zbejvá tam pár milimetrů.
21:42:47
02.07.2010
02.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> m8rinek: To si nedokážu představit, vždyť se to zvrtne. Jedině že by byla navařená na podélné rameno kolmo trubka přes kterou by to bylo středěné, ale to by dělalo neplechu a "cinkalo". Pružina u škodovky se totiž dost vychyluje do strany.
21:20:25
02.07.2010
02.07.2010
m8rinek
-> Tuner#2: třeba místo podložky dát misku s vedením na obě strany....
21:00:28
02.07.2010
02.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> vhml: Počkej já teda doteď žil v tom, že ta měkkčí pružina, která se obvykle váhou auta zmáčkne buď úplně a nebo skoro úplně je tam proto, aby auto bylo tvrdé (to zajistí větší silnější pružina) ale zároveň aby menší nerovnosti nevykopli auto z cesty, takže ta měkkčí pobírá právně tyhle kopance. Navíc když auto něco nakopne, tak ta měkší "dovytáhne" tlumič a kolo tím pádem méně ztrácí kontakt s vozovkou a naopak při dopadu tlumí měkce dopad a auto neodskočí. Tohle všechno je dle mě její funkce, vyvěšení pružiny tam vůbec nehraje roli, tomu zamezíš podvázáním jak v předu, tak vzadu a hotovo.
-> m8rinek: -> vhml: Tak napiště jak?
-> m8rinek: -> vhml: Tak napiště jak?
20:17:47
02.07.2010
02.07.2010
vhml
-> Tuner#2: konstrukčne by tam šla a taky bych si dokázal představit řešení.
Jinak pomocná pružina je tam jenom pro maximální zdvih. Za jízdy má vliv pouze minimální , je to jenom začátek kdy auto drží jen na tlumiči a ještě není v akci hlavní pružina a její funkce je tam víceméně jen pro to aby hlavní pružina nevypadla. Popř se vyřadí rovnou při puštění auta na kola.
-> m8rinek: progresivní pružina ve spojení se ,,sériovým tlumičem" by byla problém protože by se z jemných kmitů uvařil.
Jinak pomocná pružina je tam jenom pro maximální zdvih. Za jízdy má vliv pouze minimální , je to jenom začátek kdy auto drží jen na tlumiči a ještě není v akci hlavní pružina a její funkce je tam víceméně jen pro to aby hlavní pružina nevypadla. Popř se vyřadí rovnou při puštění auta na kola.
-> m8rinek: progresivní pružina ve spojení se ,,sériovým tlumičem" by byla problém protože by se z jemných kmitů uvařil.
19:41:46
02.07.2010
02.07.2010
m8rinek
-> Tuner#2: zrovna před chvílí jsi popřel možnost dát dvě pružiny nad sebe u klasický nápravy, i když bych si jedno řešení představit uměl...
19:20:23
02.07.2010
02.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> m8rinek: Progresivní pružina je přežitek. Z jednohu kusu se to dělá blbě, respektive blbě se to počítá aby to fungovalo. Daleko jednodušší jsou dvě pružiny a testovat.
19:18:29
02.07.2010
02.07.2010
m8rinek
-> Zazaa:
19:18:16
02.07.2010
02.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Zazaa: Má naklápěcí ložisko, tady jsou fotky: skoda-virt.cz/cz/.../254-
zeliv-jaro-2010
a že je to lepší než Molčanovka jsou i jeho slova. Samozřejmě pokud vezmu Molčana a předělám ho jako to má tuším třeba pistaa, tak tam se ten zadek potom taky ani nehne.
a že je to lepší než Molčanovka jsou i jeho slova. Samozřejmě pokud vezmu Molčana a předělám ho jako to má tuším třeba pistaa, tak tam se ten zadek potom taky ani nehne.
19:17:40
02.07.2010
02.07.2010
m8rinek
a co si nechat namotat pružinu progresivní?
19:14:43
02.07.2010
02.07.2010
Zazaa
-> Tuner#2: ten silentblok z predniho svislaku se na te molcanove naprave nijak moc mlet nemuze ....
vzhledem k tomu ze ma osu kyvani spolecnou a prochazejici skrz oba silenty, tomu jak sou ty uchycovaci body daleko od sebe a tomu ze tam je jen par mm gumy tak je to ulozeni tvrde az az
stejne ulozeni ma spousta aut s vlecenejma zadnima napravama a co sem videl tak silentbloky byvaji o poznani mekci :)
vepredu je to jine na ten silentblok pusobi sily jinak (sou dva nad sebou) a hlavne se to tam mele v silentblocich mezi ramenem a napravnici
jinak nevim jak to bohous ma na rapidu, ale vzhledem k tomu spoji podelne-sikme rameno a tomu ze osy kyvani ramenna vlece sou ruzne tak jedine spolehlive fungujici reseni ktere nebude namahat skelet jsou naklapeci loziska nebo unibaly
vzhledem k tomu ze ma osu kyvani spolecnou a prochazejici skrz oba silenty, tomu jak sou ty uchycovaci body daleko od sebe a tomu ze tam je jen par mm gumy tak je to ulozeni tvrde az az
stejne ulozeni ma spousta aut s vlecenejma zadnima napravama a co sem videl tak silentbloky byvaji o poznani mekci :)
vepredu je to jine na ten silentblok pusobi sily jinak (sou dva nad sebou) a hlavne se to tam mele v silentblocich mezi ramenem a napravnici
jinak nevim jak to bohous ma na rapidu, ale vzhledem k tomu spoji podelne-sikme rameno a tomu ze osy kyvani ramenna vlece sou ruzne tak jedine spolehlive fungujici reseni ktere nebude namahat skelet jsou naklapeci loziska nebo unibaly
19:11:09
02.07.2010
02.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> vhml: To nechápu jak jí chceš na klasické nápravě vystředit, za co bude vedená ta mezipodložka? To prostě jde jen na tlumiči, který dělá vedení.
Co se týče Eidyho, tak na zadku má podstatně tvrdší pružinu než 120cka co mám info.
Co se týče Eidyho, tak na zadku má podstatně tvrdší pružinu než 120cka co mám info.
18:53:12
02.07.2010
02.07.2010
DuriQ
vhml: mno to moze byt krok cislo dva :) je to o tom ze budem muset skusat dane nastavenia, uvidim mozno sa do tej napravy silno zamilujem a nedam na nu dopustit :)
18:49:00
02.07.2010
02.07.2010
vhml
-> DuriQ: já ti rozumím, ale právě eidy nastavoval tlumič o hodně měkčí, tak bych možná šel cestou pružiny spíše měkčí ze 120 než tvrdší octávie
18:45:50
02.07.2010
02.07.2010
DuriQ
vhml: ja mam zavesenie na pouzitie tlmicov ako ma eidy takze ja tam moc LR pruzinu nedam, kedze ak sa nemylim tak ta pruzina sedela priamo na telese tlmica, ale mozem sa mylit :) Mno neviem ako mam zistit kolko kN ma ta pruzina co pouzivam ale mala by byt tvrdsia ako 120-va. Doteraz som jazdil na 1 a 1/2 tlmica takze to stalo za hovno ... a zadok mi skakal, ale uvidim ked to osadim Gaz-my.
18:36:22
02.07.2010
02.07.2010
vhml
-> Tuner#2: kam jí dát by se nějak vymyslelo, spíš kde jí vzít
18:25:12
02.07.2010
02.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> vhml: Aha právě mě bylo divný že by jsi to v ruce zmáčknul, když i sportingy samotný tlumiče jsou problém se 70kg. Malá pružinka je problém kam jí dát na klasickou nápravu, to jde řešit jen u zadku LR jinak ne.
18:13:13
02.07.2010
02.07.2010
vhml
-> Tuner#2: mačkal jsem jenom tlumič samoten. S pružinou to v ruce neumáčkneš. Ale ty pomocný pružiny se mi líbí, s mým snížením bych už je taky potřeboval, protože pružinu už mám volnou a kola nemám ani s nulovým odklonem. Hrozne malej pracovni zdvih tak mám jak jsou krátký a tvrdý... :-( Docela by mě lákali pružiny ze stovky, sehnat někde nový nebo alespoň zánovní. O trosku delsi, o trosku mekci.
18:06:53
02.07.2010
02.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> vhml: Křistek dělá na zadek v základu 60kN pružiny, je pravda že kinematika nápravy klade na pružinu spíš menší nároky. U těch HP nebylo to tím, že jsi rukou mačkal jen tu měkkou pružinku a nedostal jsi se k tomu zmáčknout tu která nese váhu auta?
17:53:01
02.07.2010
02.07.2010
vhml
-> DuriQ: neměli by na molčanovku přijít naopak pružiny měkčí? Alespoň Eidy má tu zkušenost a HP na LR nápravu jsou znatelně měkčí než na kyvku jak jsem měl možnost si pomačkat...
15:25:14
02.07.2010
02.07.2010
DuriQ
Tuner#2: co sa tyka tlmicov a pruzin, tak ja osobne si myslim, ze pruziny zo starej octavie su tuhsie ako pruziny zo 120cky :) proste nikde som nenasiel hodnoty tej octaviackej pruziny, co sa tyka tlmicov tak snad ich uz konecne vyskusam a potom budem moct potvrdit definytivne ci je ta naprava shit alebo ne :) jeden zadny tlmic som mal ciastocne vyteceny, ale aj tak mal lepsie vlastnosti ako dake seriove atesa, hold tie tlmice maju co to zasebou a guferka do nich neni mozne zohnat :( v kazdom pripade som zatial neni spokojny :)
14:07:46
02.07.2010
02.07.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Zazaa: To jsi vytrhl z kontextu... Je to myšleno tak, že pokud to bude auto na kopce, tak než mít Molčanovku přes silenbloky z přední nápravy v kterej se to hrozně mele, tak je lepší z hlediska stálosti nápravy vlečka jako to má třeba Bohouš Krejší a to podélné přes ložisko a šikmé na příčce v bronzu s mazničkou. Taková náprava se ani nehne zatímco co to dělá v silentblokách asi íme všichni. Zrovna Bohouš nám vyprávěl jak Vosmek na svém LRu ještě když měl sériovou přední nápravu měl ošoupané podběhy a ono to bylo od kola, které v klidné stavu mělo do podběhu ještě dobrých 4 - 5cm ale prostě v těch všech silentblokách to propruží. Takhle to bylo myšleno.
-> DuriQ: Viz. odpověď zazoovi a pokud se nemýlím,tak i Ty na tu nápravu nadáváš. U Tebe bych ale viděl problém v pružinách a tlumičích jak už jsme si jednou psali.
-> DuriQ: Viz. odpověď zazoovi a pokud se nemýlím,tak i Ty na tu nápravu nadáváš. U Tebe bych ale viděl problém v pružinách a tlumičích jak už jsme si jednou psali.