Závodní geometrie

prohledat
1007 příspěvků (zobrazeno 101 až 150) od 26.04.2010 do 26.09.2023, založil/a vhml
řadit dle data
09:39:03
21.02.2020
Eidy
-> MVM: No vzhledem k záklonu rejdové osy a ET kola se při zatočení vnější kolo zvedá a vnitřní jde dolů. Dobře je to vidět na motokáře, kde se kroutí šasi. Ale když se pushrod přichytí na těhlici před rejdovou osu, tak dojde k tomu, že bod uchycení toho pushrodu (na těhlici) se při zatáčení přibližuje nebo oddaluje od kastle. Takže vnější těhlice jde při zatočení dolů a vnitřní nahoru. Dle vzdálenosti uchycení a úhlu pushrodu pak styčné místo pneu s asfaltem zůstává třeba v rovině nebo vnější může jít i níž a vnitřní kolo výš.
09:03:09
21.02.2020
MVM
-> Eidy 20.02.20 20:09:27: Můžeš tuhle teorii trošku jinak rozvést nebo jak to myslíš?
20:09:27
20.02.2020
Eidy
-> vhml: Hmm, něco do sebe to asi má. Nicméně kdybych chtěl něco z F1 instalovat, tak to bude pushrod a uchycení do těhlice před osou svisláku, aby to přitlačovalo vnější kolo a odlehčovalo vnitřní kolo, což ve výsledku zlepší rozložení zatížení a zmenší naklánění auta. Ale to je takový kdyby.1
18:55:50
20.02.2020
vhml
11:11:02
26.10.2018
Bery
já mám při 25 l v nádrži a s posádkou celkovou sbíhavost + 4´

odklon 2°
upraveno 1x, naposled 26.10.2018 11:11:43
19:32:18
25.10.2018
MVM
-> Aviatik93: Podle mě je stanovená seriová sbíhavost pro 13" kola 1mm. (Tolerance -1/+2. Tzn 0 až 3mm - celkové sbíhavosti) Co se pamatuju tak se nejdřív udělala 0 a potom klidně na jednom kole do sbíhavosti 1mm, Důležitý je u Všech geometrii dodržet podmínky - tj, zatížení,a obsah nádrže. Nikde se nedočteme co používáš za pneu a jaký je využití auta.
19:30:24
25.10.2018
Eidy
-> Aviatik93: Máš pravdu. Buď mi tam vypadla jednička nebo jsem to blbě převedl. Stejnak bych to dal k nule. Ale to tahání tam bude vždycky.
19:21:35
25.10.2018
Aviatik93
-> Bery: Sbíhavost je 1,84 mm, nikoli 7mm. Je to sin0,16x330 =0,92 mm na jedno kolo, takže celková sbíhavost 1,84. 0,6 stupně je 36 minut a to opravdu nemám.
upraveno 1x, naposled 25.10.2018 19:23:09
10:22:29
24.10.2018
Bery
-> Aviatik93: To s tim autem jezdíš jen rovně? Ta sbíhavost - jako psal Eidy - kurva dost to krásně vystihuje:-)
09:35:00
24.10.2018
Aviatik93
Jinak těch 10´ na jedno kolo jsem si spočítal přes lichoběžník a celková sbíhavost mi vychází 1,84 mm
09:27:43
24.10.2018
Aviatik93
Smáznul jsem, v práci máme pomalý net a když jsem to přidal, byly tu už jiné příspěkvy a k tomu jsem napsal blbost s těma podložkama, samozřejmě že ubrat. Jinak ty hodnoty přední sbíhavosti se dělali na laseru podle předlohy Škoda 120 a tam je 15´ +- 30´. Zkusím nejdříve zmenšit Ačka a uvidí se, když to nepomůže tak dám sbíhavost k 0
08:40:35
24.10.2018
Eidy
-> Aviatik93: Kam přidáš podložky? Pod horní ramena? To ty štafle ještě zvětšíš. Na sbíhavosti bych rozhodně nepřidával. Naopak bych to hodil někam na nulu. Ta štafle fungují jako sbíhavost samy od sebe.



Edit: Aha, než jsem to dopsal, příspěvek zmizel.
upraveno 1x, naposled 24.10.2018 08:41:08
08:36:23
24.10.2018
Eidy
-> zabiakPUK: To já vím. Jenže sin0,6 x 330mm=3,45mm. Takže sbíhavost 7mm. Předtím jsem dosadil 450mm, páč jsem to nastřelil od boku. Takže sbíhavost kurva veliká. Pokud je to údaj pro jedno kolo.
08:35:45
24.10.2018
Antony - zrušená registrace
-> Aviatik93: Jak píše Eidy, to je vlastnost Aček. Já mám vpředu příklon 3°, vzadu 2,5° a tahá to neskutečně. Nejhorší jsou vyjetý koleje.
08:30:57
24.10.2018
zabiakPUK
eidy: on píše 12 minút nie stupňov. a to je asi málo. trošku by som pridal na zbiehavosti. (aj zmenil odlony do mínusu,ak to ide)

edit: prečital som to ešte raz. vzadu zväčšiť zbiehavosť!
upraveno 1x, naposled 24.10.2018 08:34:20
08:23:36
24.10.2018
Eidy
-> Aviatik93: Ty odklony jsou pozitivní nebo negativní? U předních kol do štaflí je to tak nějak normální, že hrbatá silnice to tahá do stran. Taky záleží na ET kol. Ale ta sbíhavost mě vychází přes sinus cca 9mm, což je strašně moc. Tam bude asi problém.
05:31:46
24.10.2018
Aviatik93
Zdravím,

měl bych dostaz, na Š130 mám vyztužené nápravy dle L/A, sníženo cca o 5 cm vepředu, vzadu vlečka s pružinou z kyvky, tlumiče HP sporting, stabík 19 mm. Geometrii mám nastavenou na předku: sbíhavost 10´, odklony 50´. Vzadu sbíhavost 12´ a odklony 1 stupeň. Auto nikam netáhne, v zatáčkách se vede dobře, jen na rovině se chytá každé nerovnosti a při jízdě nad 100 km/h je potřeba to dost korigovat. Co bych měl zkusit změnit? Budu rád za každé rady.
23:10:48
29.04.2018
Venca.
Tak záhada malých odklonů vyřešena, áčkové držáky tlumičů nejsou úplně kompatibilní s protlumy, nicméně stačilo trochu probrousit a je to tam. Odklony jsem nakonec nastavil digitální vodováhou, kde se dá alespoň trochu korigovat křivá podlaha. Uvidíme jak to bude vycházet v servisu na geometrii.



Nicméně jsem to projel a je to dost divoký, tak uvidíme až bude čas na větší testování.



Díky všem za rady a doporučení, rozbíhavost jsem nakonec nastavil na cca 2 mm. 4
upraveno 1x, naposled 29.04.2018 23:11:40
06:33:43
25.04.2018
MVM
-> Venca.: Ten stav při měření by měl odpovídat stavu při jizdě. (Píšu měl by.) Protože záleží na tuhosti pružin a tomu jak se při propružení auta geometrie změní. Takže já se tomu jizdnímu stavu přibližuju co nejvíc.Když to měříš na těch cihlách - tak zkus aspoň vodováhou na bublinku mit je v rovině.. Jinak to nemá smysl,(nebo jen hodně orientačně),pokud je tam nerovnost.

A co se týká nastavení - tam tomu budeš muset pomoct, nebo zjistit proč to nejde víc, nula je prostě málo.
06:22:59
25.04.2018
Bery
na to první nastavení se to asi nemusí hrotit, ale pozdeji to budeš řešit až to auto poznáš.

Dělali jsme geo v zatíženém autě, mě se blbě třeba jede (jezdilo...) s rozbíhavou geo. Při kompresy a brzdách nemám rád když je auto neklidné a musel jsem hodně rovnat např do retardéru.

Navíc náprava v tý gumě pořád dost cvičí, takže některý hodnoty lítají neuvěřitelně..
06:13:49
25.04.2018
Venca.
-> MVM: Chápu, na geo plánuju jet v sobotu, ale chtěl jsem to změřit jenom orientačně, po nastavení jsem auto sundal a popojel s ním, aby si to sedlo. Ale prostě i při nastavení max odklonu je to kolo v nejlepším případě rovně.



Mimochodem, když už se řeší i benzín, co hmotnost posádky, řešit nebo neřešit, vzhledem k tomu co váží auto a co my 3
05:25:47
25.04.2018
MVM
-> Petr Urban: Ja jsem nikde nenapsal že 2° nebudou fungovat. A taky jsem Tunerovi nebo Tobě neřek že nemáte pravdu,nebo nefuknční kompromisní hodnotu.

Já odklon nastavuju právě podle toho aby fungovala ta daná pneumatika.na tom určitým jednotlivým kole na autě.za těch daných podmínek. Taky mě znáš a chápu že amaterská Felda je trochu jinde než třeba okruhový auto. Zároveň ale pokud něco měřím nebo nastavuju na závodním autě -klidně Felda -přece nikdo nebrání to udělat precizně a smysluplně. Tak jako každý jiný měření čehokoliv.

-> Venca. 24.04.18 23:45:25:

V první řadě to chce mit vodorovnou podlahu na který auto stojí - to je mimimální základ. Nejlip však zajet na geometrii kde maji rovinu srovnanou do nuly,volant rovně,kola v přímým směru/rovnoběžně s podélnou osou/. Za další je chyba v tom že pod pneumatikama není kluzná podložka pro snížení odporu,házivost disků /musí být nové nebo rovné/ tlaky v pneu,zatížení auta předpokládám se neřeší případně benzin v nádrži .. atd.
23:45:25
24.04.2018
Venca.
Tak dneska první pokud o nastavení a trochu problém, v nejlepším případě dostanu odklon někam okolo 0° 8



Ale nějak mě nenapadá, co je špatně...
zvětšit Závodní geometrie - obrázek od Venca. vložen 24.04.2018 23:45:25
22:34:12
24.04.2018
Petr Urban
-> MVM: Ja bych souhlasil s tím co Tuner řek... Není šance pro "amatéra" aby vše testoval a ruku na srdce, trvá získat správné rozpoznávací schopnosti a jak není tým a čas či prostor testovat... Ani se to neřeší na tyto skoro historiky jako u profiků na okruhu.

Ono Těch 1.5 až 2st. na Felicia, Favorit rally na asfalt jedou snad všichni co se tak zákazníků ptávám u ladění motorů a většina taky shodně říká sbíhavost rovné nebo maličký rozběh. A záklon maximum co dovoluje jiné horní uložení nebo předělání ramene a stejně to bývá stále málo.
19:32:32
24.04.2018
MVM
-> Tuner#2: Jasně jako výchozí "něco" na začátek proč ne. On sam musí si najit svý optimum a funkční polohu pro to aby fungovaly pneu,stejně tak jako tlaky atd .. Toto mu přesně nikdo neporadi a neprozradi ..

Ano přesně -opět slovo kompromis který mám na závodění tuze rád :-)
upraveno 1x, naposled 24.04.2018 19:33:26
19:27:35
24.04.2018
Tuner#2 - zrušená registrace
-> MVM 24.04.18 19:17:06: Neříkám, že nemáš pravdu, na druhou stranu pro univerzální auto jako mám já od cestování na srazy, přes slalom až po okruh je to stejně o kompromisu, neb odklon nijak nepřenastavíš (rozsah excentru je směšný). Stejně tak to asi není třeba hrotit pro auto na amatérské rallye, které se jede po každé na jiném povrchu a nejsme přece továrna, aby jsme mohli měnit nastavení jak Kopecký dle konkrétního testu že... Takže všeho s mírou a Venca se potřeboval od něčeho odpíchnout a postupně časem může zkoušet tak jako my různé změny a sbírat poznatky.
19:17:06
24.04.2018
MVM
-> Tuner#2: Ale ona taková analogie uplně nemusí být pravda. Tady se bavíme o jiný koncepci a co já mám zkušenost s okruhovýma dvoulitrama typu Octavia Cup,Clia atd, tak je to dáno tím že nastavení předku je alfa omega s tím že přední kola dělají naprostou většinu práce. A jedno nastavení Dunlop nefunguje pro pneu třeba Michelin. Nemluvě o jízdním stylu kterekj má na chování pneu absolutní vliv. Další věc je technický možný rozsah kam až se dá s tím či oným hýbat )nebo je umožněno pravidly atd)
19:09:22
24.04.2018
Tuner#2 - zrušená registrace
-> MVM 24.04.18 18:40:46: Protože jsme si taky nějakým vývojem prošli a třeba mých 2°15" tam vznikalo postupně třeba několik let (první svezení v Mostě před 10ti lety bylo v porovnání s dnešním nastavením dost hrozné). Na normální silnice by stačilo tak 1,5° aby se méně sjížděli vnitřky gum zejména na dálnici, na druhou stranu v Mostě by to sneslo klidně 2,5 - 3°. Taky záleží na uložení náprav, já mám vše tvrdé od Pemita a i přesto se kolo dost rovná což je vidět jak podle fotek, tak podle opotřebení a prohřátí gumy. Eidy má unibaly a pracuje to zas o fous méně.
upraveno 1x, naposled 24.04.2018 19:10:39
18:40:46
24.04.2018
MVM
Mě by jen zajímalo jak takhle od klávesnice dokážete určit odklon s tolerancí 0,5° Hrozně by mi to ulehčilo život když to optimum pro danou pneumatiku hledám třeba půl testovacího dne 2 Jinak samozřejmě ty cca 2° na 15" kole jsou tak nějak univerzální.
21:10:15
23.04.2018
Tuner#2 - zrušená registrace
Většina už tady zazněla, pokud bude rallye převážně asfalt, tak odklon 1,5 - 2 je optimální. Sbíhavost u předokolky nemám zkušenost, sám jsem zkoušel už všechno a nejvíce mě vyhovuje statická sbíhavost kolem nuly, protože při propérování se mění v rozbíhavou a řízení je tím pádem s větší odezvou. Když to je sbíhavé, je to takové tupější.
09:14:42
23.04.2018
Petr Urban
-> Venca.: To ti nějaký kluci řekli dobře. Spousta mých přátel na rally jede mirný rozběh s předokolkou, fakt je ten - jsou na to zvyklí. Přípravek je jednoduchý a můžeš zkoušet... Velmi varuji před psychonámluvou, mírně změněny stav sbíhavosti nemusíš vůbec poznat, ale aby sis už před sednutím do auta někde vzadu nemyslel : "A teď to musí být asi lepší/horší" a ono to pak tak bude.... Poznat co ti vyhovuje je o delší jízdě s jedním či druhým nastavením a zkušenostech.
09:02:39
23.04.2018
Venca.
-> MVM:



Odklon seřídit lze, má to áčkové uložení. Tlumiče jsou Protlum verze race, gumy semislick Nankang AR-1 15", sériové stabilizátory vepředu i vzadu. Odklon mám doporučeno od kluků někde mezi 1,5 - 2°, pořád váham nad sbíhavostí.



-> Petr Urban 22.04.18 23:44:46: Díky za shrnutí



Nicméně promyslel jsem přípravek na domácí změření, zadal ho do výroby a zkusím to nastavit doma a uvidíme, zajímá mě rozdíl sbíhavost x rozbíhavost a jestli to vůbec poznám 3
06:45:55
23.04.2018
MVM
-> MISCHO: Nikde nepíše Venca o jakou "Feldu" se jedná/ pouze rally/ jak má upravený podvozek,jaký jede kola,jaký jede pneu. Když dá přehnaně velký odklony,nebude mu to brzdit,trakce v háji,atd. Nejdřív je potřeba seřídit (pokud jde) odklon,potm tu sbíhavost. Tady je potřeba vycházet individuálně nebo narovinu se zeptat kluků co to v podobný konfiguraci jedou. ve finále je to stejně v rukách. A jak to snáší pneumatiky.
06:29:06
23.04.2018
MISCHO
-> Venca.: Myslim ze Petr to velmi pekne a hlavne funkcne zhrnul 4
23:44:46
22.04.2018
Petr Urban
-> Venca.: Odklony dej co nejvíce do negativu - áčka na asfalt. Normální rally - nula. Více technická či slalomy - mírný rozběh. Děláš z toho vědu. Na začátek jeť nulu a pojedeš... Pokud chceš mít jistotu z volantu v vyšších rychlostech a vůbec jemnější reakce kolem nulové polohy volantu, pak sběh.
23:28:20
22.04.2018
Venca.
-> MVM: -> MISCHO: Noo pěkný, tohle bych chtěl taky umět. Jinak dá se o tohmle přečíst někde nějaká teorie? Já nejsem takovej expert, aby když mi s tím někdo pohne o milimetr tak sem poznal rozdíl, právě proto sem chtěl vědět, jestli už to má někdo na feldě vychytaný a je o to ochoten se o to podělit... 4



Jinak hledám nastavení do sucha na asfalt, i odklony se dají štelovat. Očekávam od toho, že to bude nějak kompromisně fungovat na rally.
upraveno 1x, naposled 22.04.2018 23:29:58
17:39:47
22.04.2018
MVM
-> MISCHO: To zase ne,, to už je čtyři roky stará fotka a klasický analogový měření -standard na okruhový auta. Formule je ještě větší show 1 Ale v tý době jsem ještě neměl digi fotak a za další moc fotit v praci nesmim ... Cil je pokaždy stejnej.
17:31:05
22.04.2018
MISCHO
-> MVM: tak to je ina liga 9 smekam pane
17:17:51
22.04.2018
MVM
-> MISCHO 22.04.18 17:12:43: Jedno z mnoha měření u mě
zvětšit Závodní geometrie - obrázek od MVM vložen 22.04.2018 17:17:51
17:12:43
22.04.2018
MISCHO
-> MVM: V piatok som robil jedno poctive nadobicko ale majitel o tom ani prd nevedel 1
zvětšit Závodní geometrie - obrázek od MISCHO vložen 22.04.2018 17:12:43
16:43:42
22.04.2018
MVM
-> MISCHO: Však já zčinám s nulou .. a poto to jde mirně korigovat,jednak podle toho jak se chovaji pneu,potom jak se mu s tim jede.. Ale abych s tim točil tam a zpatky -to rozhodně ne.
16:36:45
22.04.2018
MISCHO
-> MVM: Ja vychadzam z pracovnych skusenosti, to ze vela ludi ani nepozna ze maju geometriu uplne v prdeli sa presvedcujem pomaly kazdy den v praci . A univerzalna geometria proste neexistuje co je dobre na tomto aute nemusi byt dobre na druhom. Ale niekde treba zacat 4
16:00:43
22.04.2018
MVM
-> MISCHO: To máš sice pravdu.. Ale když tady 80% lidi vlezu pod auto zachrastim kličema o sebe a po 15minutách vylezu že to může zkusit .. Tak garantuju že si to bude pochvalovat jak je to uplně jiný auto.. 5 Tim se nechci nikoho dotknout - ale realita je bohužel taková.
15:57:25
22.04.2018
MVM
-> Venca.: Musiš si obecně položit otázku co od toho předohrabu očekáváš. Vyhovět pneumatikám trakci při přenosu síly a taky při brždění .. A protože je to pevná velična kterou nemůžeš měnit - je to zase (moje oblíbený slovo kompromis) Ideální geometrie je Nula. Protože ale náprava a ramena bývají v pružných uloženích - uhýbá se tomu. Taky záleží na tuhosti pružin a to jak moc auto propruží/zda má tzv.dorazy bump stopy atd - jak mění světlou výšku. Protože to co nastavíš v klidu - je jiný za jizdy. Na to vše je potřeba naměřit si tabulku a potom z toho vycházet. (co to dělá) Není problém si nastavit nulu a odpočítat si otáčky na každou stranu pro rychlou změnu geometrie atd.. 4 1
15:15:55
22.04.2018
MISCHO
-> Venca.: zalezi od trate , podla toho ci je mokro alebo sucho . Ci prevazne asfalt alebo šotolina. Tak isto zalezi aj od odklonov.
13:47:05
22.04.2018
Venca.
-> Petr Urban 22.04.18 08:39:10: Jasně, rozumím tomu, že ideální je to vyzkoušet, ale do závodů 14 dní a ještě to nejelo. Navíc si aktuálně nedokážu představit, že zajedu na geo, necham nastavit něco a pak to projedu a pojedu zase znova na přenastavení 4



Až to auto poznam, pak začnu ladit, ale teď potřebuju něco do začátku. Zatím se taky přikláním k mírné rozbíhavosti...



... a právě jsem zvědavej, co jezdí zbytek.



Jinak rozumím tomu správně, že pokud to bude nastavené rozbíhavě, reaguje to rychleji na volant a je to méně stabilní?
09:15:03
22.04.2018
el.tomas
-> Venca.: V kombinaci s nesériovými záklony mi vyhovuje mírná sbíhavost.
08:39:10
22.04.2018
Petr Urban
-> Venca.: Dle závodníka co má rád a s čím se mu lépe jede, jinak rovně nebo min. rozběh. Každý by si měl zkusit co mu více do rukou na ovládání sedí.
06:54:13
22.04.2018
Venca.
Ahoj, dotaz pro závodníky s favority/feliciemi, jakou nastavit sbíhavost / rozbíhavost předku na felicii na rallye?
15:58:27
07.11.2016
Petr Urban
www.autoforum.cz/zivot-ri dice/5-zdanlive-prospesnyc h-veci-kterymi-jen-zhorsit e-jizdni-vlastnosti-sveho- auta



něco celá pravda, něco polo ... pořádné souvislosti chybí. Ti co zvládnou přes titulky nebo v ANG, video pod je lepší.
upraveno 1x, naposled 07.11.2016 16:03:49
Extreme Tyres