
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Pierburg vs. Jikov Lekr
-> Discovera: Hlavne aby se pak benzin neukazal na rozpalenym benzinovym potrubi 

-> Matthes130: no jestli je to druhovýroba nebo origo asi nezjistím...papírová krabička je bez potisku bílá a na samotnmém odlučovači je jen katalogové číslo co je na origu a na starém origu není ani znak škoda takže se uvidí...ale je docela možné, že je to druhovýroba...uvidíme co ukáže čás...
-> Discovera: Jo a nedavej tam druhovyrobu ... viz skoda.panda.cz/forum/view
topic.php?t=8018
-> Discovera: No ja tu nadobku koupil i s karbem ... ale mam dilema jesi to pouzit ... kamarad to mel v hundertce bez nadobky a fungovalo to taky. Pokud bych sehnal T redukci na ty hadicky tak bych to dal asi taky do hrdla
Tahat to az primo k nadrzi by zas bylo na tejden ...

-> Matthes130: půjde napojit na přepad do hrdla přes malé měděné Téčko. No napojit bez něj by to šlo ale zase mi nemusí chcát přebytečný benál po karbecu.....jako u SEDRa...pokud by to tak bez něj fungovalo:-) jinak stojí 180,- jestli tě to zajímá....já raději, když je to kompletní....
-> Discovera: Nechas tam tu bilou lahvicku a budes z ni teda davat vratku do nadrze? Kam ji kdyztak napojis? Ma to vubec nejaky vyznam, nelze napojit z cerpadla primo na karbec?

-> Rooney: Ale ano pojede, ale pokud se ve směšovači ihned po startu nezvýší tlak tím že se přívěra mírně pootevře dojde k tomu že se směs nadměrně obohatí a motor se začne dusit čili bude mít nepravidelný běh a špatné přechody. Jinak jak bylo řečeno je potřeba ucpat vývod podtlaku k objemovému ovladači.
-> Labros: Aha, mno tak to vyzkouším a uvidím
dík za info

-> Rooney: Pokud ucpeš podtlak, aby ti to nepřisávalo, tak jo, akorát to budeš mít po startu moc bohatý
-> Neex: takže bez těch "UFO" to asi nepojede že? 

-> Neex: no a proto tomu říkám omezovač sytiče, i když oficiálně se tomu tak neříká.
A co se týká rozdílné kvality mezi karburátory Pierburg a Jikov tak s tím nemůžu souhlasit... prošlo mi rukama těchto karburátorů už několik takže posouzení je objektivní a tohle bych si nedovolil tvrdit.
Ty dvě černé "ufa" nejsou omezovač sytiče i když v podstatě mají tu funkci ale patří do tzv. nuceného otvírání vzduchové přívěry... Po startu se musí přívěra otevřít ve dvou krocích (ihned po startu asi o 0,8 mm a po dalších 3-6 vteřinách na celkových 2 mm) jinak dojde k nadměrnému obohacení směsi. To zajišťuje právě objemový ovladač ve spolupráci s termoventilem.
Ta klapka je vzduchová přívěra sytiče... Pierburg 2E3/Jikov 28-30 LEKR mají sytič řešený vzduchovou přívěrou která je pro chod studeného motoru daleko výhodnější než pomocný karburátoru u EDSR nebo SEDR. Její polohu má na starost bimetal ve víku sytiče který se s postupným ohříváním prostřednictvím chladicí kapaliny rozvíjí a natáčí tak vzduchovou přívěru a stupňovitou vačku která má na starosti volnoběžné otáčky na sytič.
-> Labros: Ten článek by byl fakt super, doufám že to vyjde 

a ta klapka to je přívěra, to zvyšuje při startu bohatost směsi. tzn. místo "sytiče" na SEDRu.
ano je to omezovač sytiče... Chystám se napsat článek o LEKRu ale nějak se k tomu nemůžu dostat
Jo a pak se dívám že to jde ještě i do automatického sitiče 

Když už jsme u těch LEKRU, tak by mě zajímalo, naco tam jsou ty dva kulate bazmeky ke kterým vedou hodičky, kterýma tam jde předpokládám podtlatk, a pak z nich jdu drátky k el mag ventilu, pokud vidím dobře.
Já tam ty dva bezmeky nemám, tka se ptám pojede mi to i bez nich? elektro magnet připojim na drat co vedl k el.mag. ventil na sedru.
Mám to v Rapidu na motoru 742.136, dík za rady
Já tam ty dva bezmeky nemám, tka se ptám pojede mi to i bez nich? elektro magnet připojim na drat co vedl k el.mag. ventil na sedru.
Mám to v Rapidu na motoru 742.136, dík za rady

Tak ještě info ti co ví...na poslední fotce je foto shora na komory...a jde mi o tu druhou komoru jestli ta klapka má či nemá být úplně uzavřena??????? na druhém karbu Lekru je o něco víc uzavřena a tady na tom Pierburgu je víc otevřena...ptám se protože u SEDRu to není a nevím...jinak foto sou jen tak.....pěkná drbačka 

tahlo bez lanka na karbci, je na nouzovy sytic,to kdyz je motor neni teplej a ani studenej
-> Discovera: pir
OT: Jak poznam na SEDRu ze jsou v prdeli klapky - laicky. Please.
-> zdenekz: já nikdy SEDR nepomlouval, jen vždycky reaguju na to když někdo píše, že LEKR je horší karbec, což je nesmysl, komu nevadí manuální sytič a nekulturní chování motoru v přechodových režimech (tzn. kdo nejezdí po městě) ať klidně zůstane u SEDRu
-> Labros: -> Zazaa: už jsem se probudil a neptám se jak malej Jarda
,pokud se týká sání,tak ten odlitek museli udělat novej,tudíž ho mohli uzpůsobit na Lekra,a kolik se po té inovaci motorů vyrobilo aut 742,743?Moc už toho nebylo.takže v řádu těch kusů by se ty karbesy montovat mohly stejně jako na favo a navýšení ceny už by bylo nepatrné.Myslím že dobře seřízenej SEDR není špatnej karburátor a pokud je vyhřívaný sání tak je bezproblémovej i za studena,kdy odpadá to cukání a poskakování.LEKR - SEDR bude stále na pořadu dne





-> zdenekz: minimalni uprava kde se cloveku zda ze naklady by byly v radu desetikorun je pri pasove vyrobe v automobilce nepouzitelna ...
vem si jen to sani na jinej sklon .... znamenalo by to jine potrubi coz je u dodavatele novej odlitek a na nej forma s cenou v radu statisicu (tenkrat), airbox je taky uplne jinej a jinak smerovanej ten saci otvor navic je sroubovanej zezhora kde neni moc mista ... zase hromada specifickejch dilu a forem na kazdou blbost, hadice od vodni pumpy by zas musely bejt jinak naohejbane, uplne jine ovladani - struna vs lanko a jinak prepakovane
vem si jen to sani na jinej sklon .... znamenalo by to jine potrubi coz je u dodavatele novej odlitek a na nej forma s cenou v radu statisicu (tenkrat), airbox je taky uplne jinej a jinak smerovanej ten saci otvor navic je sroubovanej zezhora kde neni moc mista ... zase hromada specifickejch dilu a forem na kazdou blbost, hadice od vodni pumpy by zas musely bejt jinak naohejbane, uplne jine ovladani - struna vs lanko a jinak prepakovane
-> zdenekz: stejně tak by ses mohl ptát, proč se do hlav favoriťáckých motorů dávaly od začátku sedla na bezolovo, zezačátku dovážený z japonska, stejně tak stírací kroužky, zatímco 742.136 byly zpočátku na olovnatej benzín. A tak dále a tak dále, a ještě se koukni, kolik stálo favo a kolik rapid 136, uvědom si, že škodovky řady 742 by skoro neprodali, nebýt nižší ceny.
-> zdenekz: Ptáš se vážně jak malej jarda, na tohle ti odpoví snad i malý dítě. Když odhlídnu od toho, že LEKR je několikrát dražší, než SEDR, tak ze začátku se ani v Jikovu nevyráběl a montovaly se Pierburgy dovážené za valuty (mimochodem ve své době nejlepší karbece.) Probuď se člověče...
-> Zazaa: jakej problém s airboxem?Jakej problém se sytičem?Proč problém se svodama?Vždyť je to všechno jednoduché a při té inovaci na novou řadu motorů stejně hafo věcí předělávali,takže by to byla už jen úprava minimální.
Stejně jsem čekal odpověď,že tato řada dojížděla atd..Dojížděla ještě 3roky.
Stejně jsem čekal odpověď,že tato řada dojížděla atd..Dojížděla ještě 3roky.
-> zdenekz: odpoved je jednoducha ... rada 74x dojizdela a rozdilu je tolik ze by se absolutne nevyplatilo to upravovat na motor v zadu .... treba sklon, orientace motoru, airbox, vyhrivani sytice, ovladani klapek, hadice ....
Pánové,krásná akademická diskuse na toto téma a na několik let(ještě bude)
.Dotaz pro vyznavače LEKRů.proč se nemontovali na novou řadu 742 a 743,s novym motorem 135,136?Pokud se nemýlím tak v tý době už vyjížděli favoriti s jiným karbesem.A svody byly taky předělány a tak nemohl být žádný problém je udělat na LEKRy místo SEDRů.
Jak jsem četl níže že je se SEDRy problém za studena a v otáčkách 2000.Nikdy jsem tento problém na Rapidu 135 nepociťoval,svod je ohřívanej na malej okruh a mám tam přes ventil zapojenej zvláštní vehement(jak to jenom pojmenovat)přírubu s dírama a takovou trubičkou přes sání a zapojenou s obou stran hadicema,něco jako přisávání teplého vzduchu z prostoru motoru,na tom podložku a na tom karburátor.Jestli budu mít čas tak hodím fotku,jak to vypadá.Po této úpravě motor chodí jako hodinky,žádný cukání,žádný poskakování,žádný problémy v jakémkoliv režimu otáček.Mám ve vsi specialistu na karburátory a ten na SEDRy nedá dopustit a EDSRy už vůbec neopravuje.

Jak jsem četl níže že je se SEDRy problém za studena a v otáčkách 2000.Nikdy jsem tento problém na Rapidu 135 nepociťoval,svod je ohřívanej na malej okruh a mám tam přes ventil zapojenej zvláštní vehement(jak to jenom pojmenovat)přírubu s dírama a takovou trubičkou přes sání a zapojenou s obou stran hadicema,něco jako přisávání teplého vzduchu z prostoru motoru,na tom podložku a na tom karburátor.Jestli budu mít čas tak hodím fotku,jak to vypadá.Po této úpravě motor chodí jako hodinky,žádný cukání,žádný poskakování,žádný problémy v jakémkoliv režimu otáček.Mám ve vsi specialistu na karburátory a ten na SEDRy nedá dopustit a EDSRy už vůbec neopravuje.
-> Labros: -> Bruno: no já to právě chci zkusit a nezahazuji flintu do žita jen k vůli tomu, že to někdo řiká...na fáavu našich to šlapě jak hodinky a jestli i mě to bude šlapat (a udělám proto vše co je v mých silách) tak budu rád...prostě netahám suchý z nosu, ale vyzkouším a potom budu říkat jestli to je dobrý nebo na prd....do té doby sám nemá důvod říct, že je Pierburg/Lekr na 2 věci

-> Bruno: Kdepak, nepotřebuješ Lekra zkoušet, stačí přečíst si virt a hned víš, že auto s Lekrem je líný, moc žere, nestartuje a nikdo to na světě neumí seřídit. Potřebuješ pak ještě něco zkoušet? 

-> Labros: To že sedr je lepší píšou jen ti co lekra nikdy nezkusili. No ale jejich blbost, nevěděj o co přicházej :o)
Hoši tady na tomhle webu je zbytečný psát, že LEKR je lepší karbec, to už tady píšu pár let a nemá to pražádnej účinek. Prostě někteří jedinci mají zafixováno že LEKR se dával v době, kdy se těžko shánělo potrubí na 742.136, a nevysvětlíte jim, že to potrubí máte ve sklepě a nepotřebujete ho...
-> favo110lrs: novej?...LEKRa?..Pierburg
a?....
-> Discovera: jsem ti mohl sehnat novej...za hubičku
-> Discovera: Tak to je zajímavé teda, vždycky mi to reagovalo aspon na jeden. tak gumičky k těm sřubům mám nový, vždycky ty šruby hodně čistím a ty díry pro ne taky, vatičkou do uší a acetonem.Jestli to nereagovalo aspon na ten vetsi sroub vzduchu, pak bud je špatná gumka kolme nej nebo si to někde jinde přisává už mnohem větší množství vzduchu, např kdyz jsou špatně seřízené klapky nebo spatné těsnění pod svody nebo špatné těsnění pod karburátorem, já jeste pod karburátor vždy dávám červený silikon na motory. Jestli to nereaguje ani na sroub bohatosti smesi, pak zase muze být bud gumka spatná nebo si to směs bere už z trochu otevřené klapky, zkus rukou na motoře obě klapky dovřít kdyz to bude nakopnutý, pokud se otáčky sníží, musíš pruzinou lépe zajistit uplné dovření klapek a malinko dát volněji lanko plynu, pokud nepomuze jde zase o seřízení klapek, to ti klidne udělám během chvilky. Mám vsechny tesnění a gumicky do karburátoru nové doma k dispozici kdyztak.
-> Urbi: můj na 105ku je dobrej ale popravdě rozdrbanej.....ale nereaguje na oba šrouby bohatost a volnobeh
-> Discovera: Jako jak se stavíš pro tu nápravu, klidně rád ti karbec seřídím, pokud jsou na nem klapky bez vůle a horní víko rovný, pak zbytek je docela dobře seříditelný, to že se to zahlcuje muze být způsobeno pár mouchama.. např špatné nastřikování akc. pumpičky. Mám i přípravek s indikátor na přesné seřízení klapek.
-> favo110lrs: no stejný mě to přijde taky na chlup...jen to propracovaní je přeci jen podle mě lepší než na LEKRu ... dám tam Pierburg dnes sem nakoupil matroš na malou GO celekm šlupka, ale když je člověk puntičkář na nové origo věci

-> Petr105l: -> Discovera: Uznávám že zpracování je teda u sedra velice pokulhávájící co se týče životnosti pohyblivých součástí a hlavně rovnocti jak víka tak příruby karburátoru. Já mám tedy úplně nový karburátor 130 a jsem s ním velice spokojený :), seřídit to jde krásně, nic necuká, motoro slape jak hodinky (kdyz nepocitam v potaz ze jde trochu slyset rozvodák a klepání kliky,coz je u 130 zcela normal zalezitost), okamžité reakce na sebemenší přidání plynu. Jako na druhou stranu chápu že ne každý se s tím chce s*át, shánet karburátor zcela v pořádku a vychytávat nedostatky-vůle klapek, nerovnosti víka a příruby. I tak si myslím že pokud je dobrej je jízda s ním trochu jiná, kdyz šlápnu plnej je to nesrovnatelný rozdíl kdyz se šlápne plnej s pierburgem.
-> Matthes130: ufiklá náruba z fávo sání pod závitem 5mm zarovnanná a navařená na sání 130 které je snížené o tu samou víšku té náruby s fáva aby to bylo ve stejné výšce...a jde to dám sem fotky jak to vapadá navařené a vybroušené...pod nativním plynem, elektrodou se to lepí a prská. ale u saní na fávu to je to samé...jde to bez podložky ale potřeba naříznout a roztáhnout a vyvařit...je to drbačka ale de to...
-> Discovera: Trysky protáhnutý drátkem ???
taky dobrý no 


-> Discovera: to co mas na fotce je mechanickej sytič jinak jsou ty karburatory totozně stejný jenže pierburg ten se lip upravuje na závody...:)
-> Discovera: Hele jak ho tam pripevnis? Ja budu laborovat s hlinikovou podlozkou asi 1cm ...
Ale co musím dodát, že mám takový silný pocit
, že JIKOV je v kvalitě provedení horší než ten němec Pierburg...a přišel sem natuto doměnku tak , že vše co je na Lekru má "vůle a druhá klapka je volná jak prase (u dvou co sem se díval) a pružina pod tím plastovým bazmekem na plyn ta tlustá je na Lekru navinutá jak když se vysere a na pirburgu je to naprosto rovné a žádná vůle...proto sem založil téma lekrvs. Pierburg...protože mě to trochu zaskočiloa nejsem si jistý jaké to má trysky jestli je to stejné na Lekru víku je 28-30 a na difuzorech je to prázdné a na Pierburgu je na difuzorech 24 a druhý si teď nevybavim.....doufám, že tu někdo mi to vyjasní...Díky
