Pár aktuálních postřehů pro ty, kteří se chystají s LPG autem přes Německo do Holandska:
Má pracovní cesta do Holandska vedla nejrychlejší cestou (tedy po dálnicích) přibližně jak je patrno z přiložené mapky.
Nejel jsem škodovkou, ale VW Caddy Maxi 1,6 BSE 75 kW s dodatečně namontovaným LPG systémem (byla i verze s továrním LPG) a nádrží o užitečném objemu cca 55 litrů LPG.
Ve svém autě vozím redukci z italského systému plnění (používanému v ČR, Polsku a částečně či úplně i v dalších okolních evropských státech) na holandský systém (bajonet), ale zapomněl jsem ji vzít s sebou, redukci na německý (belgický) systém nevlastním.
Cestou tam se spěchalo, takže Caddy s velmi krátkou převodovkou točila prakticky neustále 4-4,5 tisíce ot./min. (rychlost 130-140 km/h), což se projevilo na spotřebě (a tedy i dojezdu) -průměrná spotřeba kolem 13-14 l LPG na 100 km, dojezd kolem 400 km na nádrž.
Tankoval jsem v Praze na Barrandově (Shell) a náhodou jsem v Německu na dálnici potkal pumpu shodou okolností též Shell), kde měli též italskou plnicí pistoli a bylo tedy možno dotankovat i bez redukce. V severní části Německa většinou natrefíte na čerpací stojany s belgickou verzí plnicí pistole, někdy mívají na benzince více stojanů na LPG (případně jeden stojan s více hadicemi) s různými koncovkami, ale je to spíše výjimečné. Po zbytek cesty do Holandska už jsem v Německu nepotkal žádnou čerpací stanici s italskou pistolí, takže posledních cca 150 km jsem jel na benzín.
V Holandsku je situace úplně jiná - LPG tam seženete téměř na všech benzinkách, prakticky všude tam mají pistole holandského typu (bajonet s pákou), na jedné benzínce u hranic s D měli i stojan s belgickou pistolí. Velký rozdíl je také v ceně LPG - v Holandsku je cena srovnatelná s cenou v ČR, v Německu je téměř dvojnásobná...
Cestou zpět jsem se rozhodl, že v Německu tankovat nebudu a tím, že nebyl spěch, tak dle mých propočtů by mělo při úsporné jízdě jít přejet Z NL do ČR na jednu nádrž LPG. Auto bylo cestou zpět po střechu naloženo materiálem (látky) a mělo ještě menší ochotu akcelerovat, než bez nákladu (i tak bída). Ale cestovní rychlost v rozmezí 80-100 km/hod byla fajn nejen na spotřebu, ale i pro mne - aspoň jsem neměl bolehlav z hluku vozu jako cestou tam a jízda byla plynulá i v hustším provozu.
Natankoval jsem v Holandsku u hranic plnou, pak ještě pár krátkých pojížděk v Německu a pak přímý směr domů - myslel jsem, že k hranicím ČR je to něco mezi 550 a 600 km, nakonec to bylo 634 km a LPG mi došlo při 636 km - respektive ve stoupání před UL jsem jel 1 km na benzín a pak přišlo dlouhé táhlé klesání k Ústí, takže celkově jsem na 55 l nádrž LPG ujel přesně 650 km což je cca 8,5 l/100 km, palubní počítač vozu ukazoval průměr 7,3 l/100 km... V Ústí dotankováno (opět na Shell - v sobotu po jedenácté večerní už měly ostatní LPG čerpačky zavřeno) a o půlnoci doma...
Jinak pro srovnání ještě ceny LPG (srpen 2023):
ČR 14-16 Kč/l
D 25-30 Kč/l (cca 1-1,3 Euro)
NL 14-17 Kč (0,6-0,7 Euro)