rozvodová kola s možností časování vačky

prohledat
109 příspěvků (zobrazeno 51 až 100) od 06.04.2020 do 29.08.2021, založil/a znovuzrozenýSaky
řadit dle data
14:56:10
09.04.2020
suri
-> palinator: mpi je proti jednobodu raketa celkom , zase jednobod bol spoľahlivejší
14:33:28
09.04.2020
MISCHO
-> Milan 136: OK , chcel som odpoved od petra ale co uz . Videl si zotrvacnik na fabiu a zotrvacnik na feldu ? Odpojil si niekedy cidlo vacky a sledoval co sa deje ?
14:27:36
09.04.2020
vhml
-> palinator 09.04.20 14:20:32: povýšili na 4tryskový dvoubod :-) Oficiálně se tomu říká vstřikování sekvenční, polosekvenční a simultánní
upraveno 1x, naposled 09.04.2020 14:28:33
14:20:32
09.04.2020
palinator
-> Milan 136:

To už tam rovnou mohli nechat jednobod. 3
13:52:34
09.04.2020
Milan 136
-> MISCHO 09.04.20 13:45:45: S tím snímáním vačky?

Felda vstřikuje vždy do dvou válců, i když je jeden v pracovním cyklu a druhý ne.

Má jen info o poloze kliky. Kdežto u snímání otáček vačky už má jednotka info o tom, který válec je v pracovním cyklu a palivo vstřikuje jen tam.
13:45:45
09.04.2020
MISCHO
-> Petr Urban: mozes mi to blizsie popisat , rad sa priucim
13:36:25
09.04.2020
znovuzrozenýSaky
-> Petr Urban 09.04.20 10:47:35: tak samozřejmě se to dá dělat i klinkem na klice.. Ja nikomu to kolo nenutim je to pomůcka pro motorare co to brzdí.. Ja tvrdím že než ty povolis řemen sundas remenici vyndas klinek a zase složis tak s tímhle to uděláš třikrát a nastavis to jakkoliv plynule v podstatě v jakémkoli rozsahu ... To je to k čemu tyhle kola jsou..
10:49:38
09.04.2020
znovuzrozenýSaky
-> MISCHO 09.04.20 10:36:27: to s tím pootočením podle vybehaneho retezu byl vtip..
10:47:35
09.04.2020
Petr Urban
-> MISCHO: snímač na vačce je hlavně pro řízení sekvenciho vstřikování - emise.



Nebo jde taky povolit řemenice, překlepnout přesazený klínék s náběhy na začátku a jet dál už přečasovaný. U vytaženého řetězu bych si spíše dal tu práci a vyměnil rozvody.
10:36:27
09.04.2020
MISCHO
-> znovuzrozenýSaky: ono napriklad fabia 1,4 mpi ma v mieste kde byvala AC pumpa snimac vackoveho hriadela . Coz pri vytahanych rozvodoch spolu zo snimacim klepania pomahaja RJ riadit lepsie zapalovanie . Takze tvoje kolecko ma urcite prinos 4 Minimalne v tom ze nemusis zakazdym davat dole prsa pri spominanom ladeni a najdeni onej najlepsej polohy voci kluke. Ale aj pri vytahanych rozvodoch , povolis doladis trosku a eliminujes onen rozdiel . Tot moj nazor .
01:01:04
09.04.2020
Petr Urban
-> znovuzrozenýSaky: Stupně sem uvedl na klice. Tedy max. 7st. klikovka. Většinou se veškeré hodnoty vztahují k stupním na klice. Dále však je spousta názoru "jen do vzduchu, domněnky z palce"



To jak to popisujete... O tom ideálu k tomu a tomu to tak horké není. Jak sem říkal, na "tuningove" vačce jsou výkonostní rozdíly malé i plus mínus 2-3st., proto to časovat přes rozvody takovým pěkným kolečkem laikem bez znalostí postrádá smysl a může motoru ublížit. Při jiném časování se posunuje celý průběh krutu níže či výše... Tedy spektrum ot., v kterých chceš po motoru hlavní výkonnost, ale je to myšleno u našeho OHV s vačkou např. 280st. jako opravdu velmi málo znatelná věc. Trošku složitější situace však nastává u závodního motoru,s vačkami 290st.+, kde vše je více znát a rozkmitaný sloupec plynů v sani a výfuku vůči době otvirani ventilů už dosahuje větších vlivů a tam se nemusí jen posouvat průběh, ale i značně snižovat celkové hodnoty a výkonnost. Už sem to však jednou psal. Niance načasování tuningoveho motoru-malý vliv. Načasování závodního: zásadní vliv.



Poslední věc: klínek na vačce je u sériových a také u přebroušených vaček vždy přesně proti středu vrcholu S, brusič ani nemůže brousit jinde, když jinde nemá matroš co by přebrušoval. Pak tedy s dobrými sériovými rozvody přebroušený tuningový vačky sedí s načasováním do těch +-2st. a vliv jiného načasování o hodně stupňů může být vždy jen horší. Jiné načasování mají Fabia vačky a na ty když dáme závodní palce přebrusem, už to posouvání někam, je nutnějšího charakteru.



A to nechcete vědět situace a množství možností nastavení u 16V s DOHC kdy si každou vačkou můžete hýbat jak potřebujete a tam už i s přebrusy se dá značně výkonově kouzlit.
upraveno 3x, naposled 09.04.2020 02:09:51
22:42:42
08.04.2020
znovuzrozenýSaky
-> Tuner#2 - zrušená registrace 08.04.20 22:22:30: psal jsi, že na moje kola se čeká dva roky, ne ze cekas ty ale obecne.. vidis že nečeká, udělá se to co je potřeba a klidně hned..

Chtěl jsem.znat tvůj názor podle mne na rozumne tema, to nemáš vlastní názor nebo počkáš až co napíše někdo tebou uznávaný a priklonis se k němu?

Už pochop že se všechno netoci kolem Tebe a nebuď vztahovacnej.. máš tady skupinku obdivovatelů ale taky skupinku lidi kteří si do Tebe rádi kopnou za to jak se chováš.. tak nehazej všechno na.mne že napíšu vlastní názor a nejsem z partičky pritakavačů a spíš se snaž tu velkou skupinku přivézt na svoji stranu..



Rád bych aby toto téma se nestalo zase nějakým honenim ega a hadek tak bych rád diskutoval k věci..
22:22:30
08.04.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> znovuzrozenýSaky 08.04.20 22:08:21: ten názor jsem napsal už před těma 10ti lety na tuning forum a jak jsem tady napsal, dneska -> Tuner#2 - zrušená registrace 08.04.20 21:17:41: bych byl mírnější v absolutních hodnotách rozdílu výkonu. Opravdu nemám co dodat a rozhodně se nenechám zatáhnout do dalších pohádek...



Mimochodem, já jsem nikde nepsal, že na kola čekám... Nikdy jsem je nechtěl a už vůbec ne po tobě. 4
upraveno 4x, naposled 08.04.2020 23:04:03
22:14:10
08.04.2020
StepaNoFUN
-> Tuner#2: Koho že co bolelo? :-O Myslíš že někdo z (podle tvýho mínění) konce pohádky má minimálně infarkt? Garantuju Ti že rozhodně tomu tak není. ;-)
22:08:21
08.04.2020
znovuzrozenýSaky
Mimochodem ty jsi mě tady veřejně napsal že na ty kola se čeká 2 roky..tak jsem během víkendu dokázal udělat deset sad, takze sam vidis ze v tom problem neni..

a rozvedli jsme diskuzi o smysluplnosti těch kol.. A já chtěl trošku rozjasnit myšlenky a rozbit mýty .. A dostal jsem odkaz na tvůj post, nic proti Tobě já s tím co jsi napsal v podstatě souhlasím až na ty čísla bych byl opatrnejsi..

Prostě když jeden řekne A a druhej B a to si protiřečí tak se ozvu, nejsem z tech co by papouskovali neci názor jen pro to že nejvíc křičí...

Nic proti tobě ani petrovi naopak on je tady jedinej kterej je schopen se k tomu vyjádřit a má vlastní názor ..

Ale řekni ty svůj názor co si myslíš o potřebě časování vačky at už klinkem nebo casovacim kolem ..
21:58:41
08.04.2020
m8rinek
-> znovuzrozenýSaky: jak to je s opotřebením věnce? Mám kola z Elise od výrobce PiperCams, kde je relief zubu totálně vymačkaný od řemene. Případně bylo by možné dohodnout výrobu nových věnců pro moje náboje?
zvětšit rozvodová kola s možností časování vačky - obrázek od m8rinek vložen 08.04.2020 21:58:41
21:44:43
08.04.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> znovuzrozenýSaky 08.04.20 21:31:40: Můj názor je v předchozím postu, víc nemám co dodat. Jsem rád, že je o mě takový zájem, když někdo hledá moje posty všude po těch internetech. Asi ten konec pohádky zabolel víc lidí. 1
21:31:40
08.04.2020
znovuzrozenýSaky
-> Tuner#2 - zrušená registrace 08.04.20 21:17:41: těší mě tvůj zájem o tohle tema.. Ale neboj nevytahuju 10ti leta temata o tobě co jsi kde napsal, ani nemam archiv tvych prispevku. Tenhle odkaz jsem dostal .. A zaujalo mne to jak to sem zapadá..



Tak se k tomu zkus vyjádřit jak to vidíš ty dnes? Chápu že jsi stavbu motoru nechal na Petrovi, proc ne, ale nazor snad máš..
21:17:41
08.04.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> znovuzrozenýSaky 08.04.20 14:01:36: nemusíte ze mě dělat někoho kdo se pořád do někoho naváží



TO OPRAVDU NEMUSÍME VIZ PRINT SCREEN...



Jinak koukám slušná úchylka vytáhnout můj 10 let starý příspěvek z úplně jiného fóra. Ale celkem mě těší, že z toho co píšu platí vše i dnes snad kromě absolutních hodnot co to může na brzdě hodit. Dnes bych byl v tom rozdílu skromnější.



Naštěstí mě tohle všechno trápit nemusí. Vačka od Petra funguje skvěle, mám jen tuningový motor a výrobek od pohádkáře bych si nekoupil, ani kdyby jsi byl podlední na světě co bude něco na škodovky dělat. Naštěstí jsou tu i jiní kvalitnější dodavatelé 4
zvětšit rozvodová kola s možností časování vačky - obrázek od Tuner#2 - zrušená registrace vložen 08.04.2020 21:17:41
upraveno 2x, naposled 08.04.2020 21:18:08
20:24:20
08.04.2020
znovuzrozenýSaky
-> MVM 08.04.20 20:07:59: ja ti rozumím a souhlasim s tím že každý mlží.. A právě když každej mlží tak je podle.me řešení to odbrzdit a zkusit..
20:07:59
08.04.2020
MVM
-> znovuzrozenýSaky 08.04.20 18:49:51: Já mám důvěryhodné informace z fabriky. Tudiz pisu to k cemu to slouzilo tam. A musíme si přiznat že je nutný se bavit v různých úrovních podle toho kde má která vacky svůj původ. Já se odkazuji na fabriku kde vzniklo mnoho verzí vacek. Bavím se o vackach ryze závodních a ne o prebrusech ze seriovych - coz je zase jiný téma. Ale potom bylo spoustu lidí kteří je modifikovali,kradli,okopí rovali, ale i takoví kteří dělali vlastní vývoji jinou cestou. A protože lidí mlží je dobré mít informace a měřidla a vačku si prostě pri instalaci podle údajů změřit..
19:35:41
08.04.2020
znovuzrozenýSaky
ještě další veřejné info pro úplnost..



Čokin tady napsal

"Hračka je to zajímavá, ale abych zaplatil min. jeden den na brzdě (spíše dva) a zjistil ideální časování daného motoru, které bude pokaždé trochu jiné (i se stejnou vačkou). Výkonnostní přínos? Do 5 koní? Takže věc spíše pro pár vyvolených kteří už hledají i toho nejmenšího poníka a jsou ochotní za něj dát nemalou sumu."



na tuning fóru se píše (příspěvek Tunera2):

www.tuning-forum.org/tuni ng-motoru-vyfuky/nastaveni -vacky-280-280-skoda-t1000 61.html

"Ono to moc lidí nepoužívá a nebo ani nezná, ale jak říká kamarád ve správném načasování vačky se může schovávat klidně 5 - 8HP a to se bavíme o 140 - 150HP 1,3l motorech. Bohužel u OHVčka musí prsa dolů, takže vypustit olej, zvova přetěsnit a je to taková nevděčná práce než se to vyladí. Pokud od výrobce přímo víš o kolik jí přesadit na danou konfiguraci, tak je to sranda. Je to problém hlavně broušených vaček, které se nedají udělat tak aby to sedlo přesně vůči klínku, ale mnohdy se to netrefí ani na vačku z polotovaru a nebo seženeš třeba vačku na 4klapku se vstřikama a chceš to dát na karbce a to už zas chce malinko jinak. Je to věda a chce to dobrého motoráře."



takže se nabízí otázka, jak to tedy je? 5-8 koní zadarmo jen posunutím vačky vůči klice mě nepřipadá zanedbatelné a nechápu proč do toho nejít a nezkusit..



a posunuli to ti výrobci vačky schválně, aby toto tajemství zůstalo skryto běžnému tunerovi?



nebo to jsou ve skutečnosti 2koně na špičkovém motoru nebo 1 a nestojí to za to úsilí?



hromada otázek co tak napadne někoho kdo si tady ty střípky složí dohromady a snaží se dopátrat motorářského know-how..
18:49:51
08.04.2020
znovuzrozenýSaky
-> MVM 08.04.20 18:10:04: super další názor do diskuze.. takže pokud se pokusím z toho vytáhnout důležitou informaci.. takže někdo navrhl vačku, pak ji díky takovémuto kolu optimálně načasoval pro nějaký konkrétní motor a pak vyráběl vačky již správně načasované vůči sériovému klínku.... to by dávalo logiku ale..

a teď do toho vložím otázku já..

takže ti další motoráři, kteří tuto vačku používají a doporučují k ní nějaké klínky pod omáčkou správného načasování tedy v podstatě zahodili ten předchozí vývoj a udělali si vlastní závěr, že jinak je to lépe?

nebo je to skutečně lépe a je to potřeba různě časovat neboť třeba použili jinou konfiguraci ostatních dílů?

a nebo tím klínkem skutečně jen regulují jen nějaké výrobní nepřesnosti sériového kola (ale to netuším jak pokud na dálku bez měření pošlou nějaký klínek)..
18:10:04
08.04.2020
MVM
-> znovuzrozenýSaky: Já teda co mám info od člověka co dělal v Boleslavi na motorech, tak tyhle dvojdilny pohyblivý kola používali při vývoji, kdy zkušební vačku takto "různě" zkusmo prečasovali až našli nějaký optimální nastavení. A potom ty další vačky který potom vznikaly,už právě o ten určitý(zjištěný) úhel posunuli, tak aby šel použít sériový klinek..
16:22:03
08.04.2020
znovuzrozenýSaky
-> Petr Urban 08.04.20 15:47:22: "Vytahaný řetěz po 3 sezonách rally jsou 3-4st. Vytahaný řetěz jakože fakt hnůj stav že řetěz bere i prsa třeba - 5-7st. zpoždění vačky a to už je znát opravdu hodně, bavím se ve stupních měřeno na klikovce, na vačce je to pochopitelně půlka. "



tohle taky prosím doupřesnit…takhle jak to je to není uplně jasné..

vytahaný řetěz 3-4st až 5-7zpoždění vačky …. měřeno na klikovce (takže na klikovce teda 10-14st) a nebo tam to na vačce je navíc? a je to 5-7 na klice (a napsané na vačce)?



škoda, že nám tady nikdo neprozradí to své know-how jestli těch třeba 10st na klice udělá ve finále třeba u 100koňového motoru 10koní nebo 0,1koně aby měl čtenář možnost udělat si závěr jestli to má smysl?..
16:10:59
08.04.2020
znovuzrozenýSaky
když si tak pěkně povídáme, škoda, že se někdo nepřidá..



no ano máš pravdu, nenapsal jsem, kde ten 1mm na vačce udělá těch 5st.. udělá je na vačce,na klice samozřejmě 2x tolik..



nicméně celé to téma jsem myslel trošku jinak.. dejme tomu, že od Tebe dostane informace jaké jsi u nějakého motoru odbrzdil a zdají se ti nejoptimálnější, a jak to má nastavit, to jestli to nastaví či nenastaví správně a správně odměří to posunutí na daných kolech ponechme stranou, ale co když nekoupí vačku od Tebe, ale od běžného motoráře u nás, kterej ti řekne jen "moje vačka je nejlepší".. kde potom sebere ty hodnoty, které by měl změřit?

a kde ty máš tu jistotu, že tvoje nastavení na tvých motorech bude uplně optimální i na motoru tunera domácího, který má vačku od Tebe, písty, hlavu nějakou, karburátor, rozdělovač jakbysmet ? myslíš, že i do takového motoru se 100%ně promítne tvé odladěné nastavení tvojí vačky z jiného motoru? a nebo, že pokud by investoval čas na brzdě mohl dospět k jiným hodnotám pokud by tu vačku časoval v nějakém rozsahu a porovnal výsledky?



já tvrdím, že tyto kola jsou právě na měření na té brzdě, kdy člověk může vyzkoušet cokoliv povolením pár šroubků během několika minut a vidí to hned a nemusí složitě předělávat klínky atd.. to je to k čemu je to primárně určené, a díky rozsahu jaký to má to dokáže schroupnout i dost posunutou vačku, kterou klínkem prostě již neposuneš.. to že s tím potom někdo jezdí a funguje mu to to je již takový bonus navíc..
15:47:22
08.04.2020
Petr Urban
-> znovuzrozenýSaky: Jo to máš pravdu s tím čtením znova 3 A pak každý máme svoje myšlení a svoje představy, tak někdy je lepší osobně, tužka, papír, názornost, ale pro ty co by časovat chtěli, tak by to snad po tom jak sem to napsal mohlo být pochopitelné.



Nepřesnost rozvodů může být 2st. na každou stranu od pomyslného ideálu u těch novodobých. U těch origo vw group to většinou bylo hodně slušné. Ale vem si kolik tolerančních polí se ti musí sejít :

pozice : klikovka - drážka, vačka - dřážka, malé kolo - drážka, velké kolo - drážka, rozvodový řetěz a u každé této věci je nějaké tolerační pole pro výrobu - pozici, když se všechny sejdou nevýhodně k jedné straně, už to právě ty 2, nové rozvody i 3st. v maxu hodit může, s více jsem se nesetkal a to jako časuji vačky v našich OHV dejme tomu velmi často.



Vytahaný řetěz po 3 sezonách rally jsou 3-4st. Vytahaný řetěz jakože fakt hnůj stav že řetěz bere i prsa třeba - 5-7st. zpoždění vačky a to už je znát opravdu hodně, bavím se ve stupních měřeno na klikovce, na vačce je to pochopitelně půlka.



Ty si dával hádanky k zamyšlení v tématu nábojky, mohu i já tobě taky jednu... určitě vzpomeneš na matiku základní školy : když je konec vačky 24mm a točí se polovičními otáčkami jak klika, kolik přesazení je pak 1st. měřeno na klikovce? Úváha a počítání na míň času než napsat jeden příspěvek kde se na to dotazuji. 2



Co se týče 1-2st. u "tuningových" vaček do provozu, výkonově se prakticky moc neděje. U závodního motoru s závodní vačkou by to však měla být jakási samozřejmost, už tím předpokladem, že dáváme dost peněz, usílí atd. abychom z toho vyhnali výkonnost, tak zanedbávat takovou pro mě důležitou věc, není nikterak správné myšlení, když veškeré úpravy co dělám jsou pro zvýšení výkonu u závodního motoru a i kdyby sem měl celý den měřit jestli mám vačku postavenou dobře, jsou to koně či Nm navíc jen za můj čas... To kolik to může udělat změny výkony či změny v průběhu výkonu, tedy mé závěry z brzdy, která je velmi drahá a málokdo takové věci má čas zkoušet a chce je draze platit, bych si prosím nechal pro sebe, ti co se mnou zažili to martyrium na brzdě mi dají zapravdu, ostatní to mohou odsoudit, že některé věci prostě nepovím, nesouhlasný názor mě však nevadí. Každý má tu možnost vyndat desetitisíce a jít zkoušet na pořádnou přesnou motor.brzdu a dělat si závěry... Mohu říct, že to však nejsou žádná velká čísla ... Ale právě o tom závodní motor je, 50 správných precizních maličkostí k sobě a pak už jsou rozdíly samozřejmě v desítkách...
upraveno 1x, naposled 08.04.2020 15:55:02
14:01:36
08.04.2020
znovuzrozenýSaky
teď už jsem to pochopil i já 3 nevýhoda psaného a mluveného textu je v tom, že se nedá průběžně reagovat a většinou pisatel, když to píše z patra, tak předpokládá že to čtenář pochopí tak jak pisatel zamýšlel, ale mnohdy unikne něco zásadního, že to ani po několika čtení nedává úplný smysl a i když si to po sobě pisatel podruhé přečte tak taky kolikrát není jasné ani samotnému pisateli jak to myslel....nemusíte ze mě dělat někoho kdo se pořád do někoho naváží, ale když mi něco nesedí tak se zeptám, a když mě připadá něco směšné tak přidám i smajlíka..



ono někdo třeba ten můj styl nesnáší, někdo ho naopak bere,někomu se líbí zrzky někomu holohlavé3 to je fuk.. já neuznávám názor je to tak protože to tak je, radši když se nad tím společně zamyslíme..



ale zpátky k zajímavé debatě.. aby někdo kdo o tom neví vůbec nic z toho něco měl a udělal si vlastní závěr



zaujalo mne to, že každé rozvody jsou jiné (v nějaké toleranci) a logicky by tedy s každýma rozvodama měla být jinak "načasovaná vačka" pokud je toto skutečně pravda bavíme se o jaké nepřesnosti, resp. jaké toleranci samotných sériových rozvodových kol? mě totiž zrovna tohle nikdy nenapadlo měřit a osobně si myslím že to bude neměřitelné ( i když u nějaké druhovýroby pokud to má pokaždé jinou vůli v napnutí kdo ví..) takže je to kolik? +- stupeň, dva, půl stupně?



s tím souvisí další otázka, kolik stupňů vůle udělá vytahaný řetěz ?



a poslední otázka budeme-li se bavit o natočení vačky třeba o +-5st kolik to udělá skutečně na brzdě ví někdo? z Petrova případu pokud bude vrchol S ventilu ne 100st po HU ale třeba 98(95)st nebo 102(105)?



Pro představu, pokud přesadíme klínek na rozvodovém kole o 1mm udělá to cca 5st



samozřejmě pilovat klínek bylo nadnesené.. prostě jsem skutečně nepochopil, jestli to takhle někdo dělá, podle mě totiž 99% uživatelů tam tu vačku šlehne a hotovo.. a to jestli ji má dát klínkem o 0,2 nebo 0,4 (tedy 1 nebo 2st cca posunutou) stejně jak jsi napsal proměří na tom, že netrefí HU uplně přesně
12:42:46
08.04.2020
Petr Urban
-> znovuzrozenýSaky: Stačilo se zeptat normálně, ale musíš k tomu mít tu máčku a smajlíky jak ses zvyklej, fajn 3

Pokud tomu neporozumíš ty jako strojař, tak jde vidět že to není problematika lehce zvládnutelná a nebo se ti nechtělo číst a přemýšlet u toho... To už je na tobě.



Samozřejmě že má ode mne o vačce všechny informace o úhlech, zdvihu a o načasování co se dává běžně i u zahraniční produkce vaček, načasování bežně popsané u výrobců : Postavte vačku tak, aby vrchol sacího (většinou, nebo i výfukového) palce byl např. 110st. po HU a teď jdeš na kámen úrazu. Tedy kupuješ časovací kolo, vymýšlíš jak ho přes střed přesně uchytit, zjišťuješ že najít přesný vrchol daného palce vůči HU je problém (hodinky se na vrcholu palce klidně 5st. ani nehnou), počítáš, zkoušíš a na finiš nemusí být vrchol středu palce přesně ve stupních co sis oměřil, každopádně potřebuješ k tomu věci a znalosti a jistou sebekritičnost u měření a testování, zda je to dostatečně přesné a opravdu ono. Tohleto všechno už sem u těch cca 60ti vaček co mám změřených prostě udělal a tak sem si zapsal zjednodušení a to je kolik je zdvihu na S i V palci přímo v HU při střihu, když postavení vačky je ideální.



Příklad :

Mám vačku 280st., zdvih 7mm, 7mm má zdvih - vrchol sacího palce např. 100st. po HU. A já si zapsal, že když je přesně postavena vůči klice vrcholem S palce těch 100st. po HU co chci, tak zdvih přímo v HU (při střihu) se rovná např. 1,80mm měřeno na vačce/tyčce. A tedy když bude jiný zdvih, např. 1,95mm, tak je to mimo např. 2st. a je tím vačka postavena tak, že vrchol sacího palce je už 98st. po HU. Tato myšlená vačka 280st. začíná otvírat např. 35st. před HU a v HU už má tedy zdvih těch 1,80mm a to odpovídá např. tomu ideálnímu načasování 100st. vrcholu sacího palce po HU, všechny hodnoty jsou jen myšlené, né reálné teď. Tedy nemusíš složitě brát úhlové kole, nemusíš hledat vrchol sání, což je poměrně dost složité vše. Prostě vemeš hodinky, znuluješ na základní kružnici a zkontroluješ ten zdvih v HU. Když není, zkusíš jen jiné rozvody, protože výrobní tolerance jsou značné a ejhle s jinými rozvody už ten zdvih sedí a nebo když je to mimo dobrou toleranci, tak prostě hodím do obálky příslušně přesazený klínek a je to, proč bys piloval sériový klínek a co bys dal z druhé neupilované strany ? ... (a já už psal v minulém příspěvku, nepsal sem nic o maximálním zdvihu!) Přece klínek 6 na 4 mm v půli přesazeny o destinu, dvě, tři ... máš ty na cnc v rámci minut hotový pruty, který si jen řežeš na potřebnou délku.



Ale vidím stále stejnou věc - EGO naší věrné mužšké ješitnosti a tomu to nedá a je potřeba to takovým "nadneseně zesměšněným" textem nějak komentovat.



Pojďme se bavit raději technicky a konstruktivně... Bez těch příkrášlení. A jak nabízíš docela ideální připad je právě dát to kolo na nějaké lehce jeté rozvody, ostře jezdit a okuknout jak rychle a kolik se opotřebí z ozubení. Navrhni tento způsob testace u Beryho závodního motoru a já mu to narvu do motoru s starými rozvody a budem to moc obrovským víkem v prsách i sledovat 3 Pokud on s tím však vůbec bude mít kam vyjet že ...
11:35:05
08.04.2020
znovuzrozenýSaky
-> Petr Urban 08.04.20 09:50:16: promiň že se ptám jako uplnej blbec3 ale pořád nechápu co tam ty lidi na té tvojí vačce měřej? ... někdo staví motor, pořídí si blok, písty, ojnice upraví(nechá upravit) hlavu (atd) a ty tomu dodáš vačku, on ji vezme poskládá rozvodová kola o 12zubů oproti tečkám, nasadí vačku a hotovo.. chápal bych kdyby jsi mu řekl, hele ta vačka bude lepší když bude předsazená o 2st a tady máš za 100ku klínek, kterej to posune a postavil to s klínkem...

ale ty jim dáváš nějaký návod jak si to mají změřit podle polohy ventilu v HÚ a oni si potom ten klínek dělají podle toho co komu vyjde jen na základě tohoto měření? jeden to změří na 5st druhej -2st a pilujou klínky? nebo jak tomu mám rozumět?

pak tady píšeš o měření zdvihu to s tím přece vůbec nesouvisí, resp nesouvisí to s problematikou časování rozvodového kola vůči klice.. ten zdvih přece ani nemusí měřit když mu napíšeš že jsi mu dal vačku se zdvihem 6,5mm třeba (leda, že by jsi sáhnul vedle jako sahám já a dal jsi mu něco o čem ani nevíš co je3 )
11:06:15
08.04.2020
znovuzrozenýSaky
aby se něco vymačkalo/ otlačilo závisí na tlaku jaký na to ten řetěz vyvine, podle běžně dostupných výpočtů u řetězového kola takovéto velikosti bude zatížení a tedy tlak v přepočtu na jeden zub směšný oproti mez kluzu dané slitiny, dá se spočítat potřebná síla k přetržení řetězu (těch čtyř ocelových pásečků řetězu a porovnat to se stejnou silou, působící na řetězové válečky v mnohem větší ploše a které vytvoří tlak, který bude působit přeneseně do boků zubů řetězového kola při cca 15-20ti zabírajících zubech

tenhle problém může nastat hlavně u malých pastorků, kde zabírá např 5-6zubů trvale (tady u velkého kola cca 3x tolik, tedy i tlak v zubu je třetinový) malé ozubené kolo bych z toho asi nedělal, ne proto že by to nefungovalo, ale dával bych mu životnost asi jak těm čínským/polským z bláto oceli.. nicméně nikde není napsáno, že to kolo neodejde, celá tahle teorie je o tom, že ten řetěz zabírá rovnoměrně, dochází k rovnoměrnému záběru řetězu v řetězovém kole atd.. jenže když vezmeme stav, kdy dojde k vytahání řetězu, již nebude docházet k tomuto stavu a postupně se začne opotřebovávat i ozubené kolo.. stejně tak jako cyklisti/motorkáři mění řetěz (pokud nemění tak časem musej měnit celá kola) takže abych to shrnul, je to o údržbě, pokud někomu bude rachotit řetěz a bude si říkat ještě to pár tisíc km vydrží tak asi vydrží, ale pak bude měnit nejen řetěz ale i kola.. takovýchto řetězových kol (rozet pro motorkáře) jsem vyrobil desítky (oni mají výhodu, že co okruh tak jen změněj rozetu a nemusej rozpůlit převodovku) a troufám si tvrdit, že to vydrží to samé co ocelové rozety, samozřejmě viděl jsem i poškozené s podbroušenejma zubama u motorek co jezděj cross a celé se to mele v abrazivním blátě, ale jak říkám i ocelové jdou do háje v podstatě stejně..

jakmile se tady ta série dodělá tak se pokusím jedno nové rozvodové kolo vyměnit za staré, které už několik let jezdí a uvidíte co to udělalo..

nicméně to spíš jen tak pro zajímavost, protože toto zboží není mířeno do běžné cílové skupiny uživatelů..
09:50:16
08.04.2020
Petr Urban
-> znovuzrozenýSaky: Tak jak sem to napsal je to zavádějící a máš pravdu. To zjednodušené měření : Platí to a zjistí jen tak, pokud mu dám údaje k dané vačce .... tzn. oměřil sem cca 60 vaček i od jiných výrobců na všech důležitých parametrech a napsal si k nim také, jaký je zdvih na sacím palci v HU při střihu - tedy řemenice na nule a takovou věc má na motoru každý a nemusí vůbec brát stupnici úhlového kola. Pak stačí udělat si kus plechu, na který připneš hodinky se stojánkem a změříš na tyčce tento zdvih při překrytí v HU po odklonění S vahadla (což posunout díky pružinám mezi vahadly jde natolik, aby bylo možné přímo jen na tyčce měřit zdvih)



U neznámé vačky je potřeba oměřit tolik parametrů a oměřit je natolik přesně a pak dělat správně spočítat aritmetické hodnoty a dle toho uvážit/spočítat a aspoň dobře základně ji postavit. Je to opravdu náročné a to velmi časově i pro mě, s přípravky. Poprvé jsem to vymýšlel a dělal 2 dny, takže živě pamatuji co starostí, co neznámých tam bylo a stejně sem to tehdy neoměřil a nenastavil natolik dobře, jako to dělám teď a to jsem o tom tehdy ještě dlouho přemýšlel jak to budu co nejpřesněji dělat, není to taková sranda což každý hned zjistí také u měření. Narozdíl od toho zjednodušeně naměřit zdvih na sací vačce v HU od základní kružnice v +-0,05 mm zvládlo dle mého popisu už hodně lidí.

Takže tak to bylo myšleno, že u těch mnou známých vaček mohu dát hodnoty jak to udělat a pak i s těmito rozvody mohou mít předpoklad - určitou jistotu dobrého nastavení a také předpoklad výkonného motoru s pěkným průběhem. Dále také mohu říci jak si zkusit nastavit, pokud chtějí více krutu zespod nebo více výkonu nahoře a v jakém rozsahu si kam hýbnout ... Opět u těch mnou oměřených vaček.



Pak jsou ale také v ČR vačky s velikým zdvihem a úhlem otevření a tam může vést špatné nastavení v vys. ot. k desktrukci a u těchto závodních vaček by mělo docházet k načasování naopak vždy... což se neděje a tak se u těch "neználků" co rádi zasahují bez znalostí do motoru nebo do práce druhých, dějou destrukce.



Materiál : pevnost křehké litiny a "superduralu" věřím že je lepší v prospěch druhého materiálu, pevnost materiálu zrovna u litiny však neurčuje tvrdost povrchu a otěruvzdor, nebo se mýlím ? Nikdy jsem neměl strach o "utržení" - pevnost, ale spíše o vymačkání a otěr v zabírající zubové části a to byl vyjádřena pouze pochybnost, nikoliv faktum !
07:41:13
08.04.2020
Čokin
Hračka je to zajímavá, ale abych zaplatil min. jeden den na brzdě (spíše dva) a zjistil ideální časování daného motoru, které bude pokaždé trochu jiné (i se stejnou vačkou). Výkonnostní přínos? Do 5 koní? Takže věc spíše pro pár vyvolených kteří už hledají i toho nejmenšího poníka a jsou ochotní za něj dát nemalou sumu.



-> znovuzrozenýSaky: Jinak samozřejmě perfektní pracička jako vždy.
23:52:46
07.04.2020
znovuzrozenýSaky
-> StepaNoFUN 07.04.20 23:33:15: nevím nic.. Ale kdo nic nezkusil nic nezjistí.. teorie je taková.. řetěz je vhodný do rychlosti X řemen snese rychlost vyšší, řemen se nevytaha jak řetěz.. Jestli praskne řetěz nebo řemen je jedno 3 problém by byl s asi napinakem a nevěřím tomu že by to vyšlo osove bez nej.. Ale zajímalo by mě jestli a jak by to fungovalo.. Ono by se dalo vymyslet kravin... vyhodit rozdelovac olejove čerpadlo a mohl bys mít pěknej řemen venku v nějakém rychlo přístupném deklu.. olejove čerpadlo buď elektrické externí a nebo venku mechanické a suchou skříň.. rozdelovacu nahradit elektronikou.. A co s tím? Komisaři to zakazou

3
23:33:15
07.04.2020
StepaNoFUN
-> znovuzrozenýSaky: veris tomu, ze to bude o tolik lepsi? Nechci vypocty a statistiku. Jen konstatovani.

O jedny 1.4 kterou nikdo nemeril vim. A vim, ze jezdi stejny, nebo lepsi casy jak 1.5, ktera mela myslim 153HP ( uz si to nepamatuju presne, na potvrzeni majitelem cekam)
upraveno 1x, naposled 07.04.2020 23:36:17
23:15:30
07.04.2020
znovuzrozenýSaky
-> StepaNoFUN 07.04.20 23:07:01: až se najde někdo s motorem kterej má aspoň 120koni a bude ochoten to tam dát...
23:07:01
07.04.2020
StepaNoFUN
-> znovuzrozenýSaky 07.04.20 22:45:33: a kdy ze je zacnes vyrabet?
22:45:33
07.04.2020
znovuzrozenýSaky
-> Matthes, záškodník z TechWebu 07.04.20 18:24:19: ja vim ze jsou řemeny i v oleji..

Ale upřímně kdyby ti nekdo dal dvě ozubene remenice a kousek řemínku a řekl by ti dej si to do skodovackyho motoru místo retezu věřil by jsi tomu? A nebo by jsi tomu nevěřil?
19:19:44
07.04.2020
11mAjA11
To víš no, to bylo to "soudruzsky" plánování a rizeni.. mě mrzí že utopili Tatru třeba.. To mě fakt mrzí..
19:03:35
07.04.2020
MVM
-> 11mAjA11: Zetor, Avia.. Ale ne, my ve škodovce máme jako jedni z prvních na světě takový přesný odlivani bloků, ale potom 40 let budem řešit duplex..
18:48:59
07.04.2020
11mAjA11
Dyt kola ma i Zetor 1
18:44:39
07.04.2020
MVM
18:43:37
07.04.2020
vhml
-> MVM 07.04.20 18:29:02: no pockej. Skodovku prebastlenou na pohon ozubenejma kolama jsem videl na nějaké fotce.
18:38:31
07.04.2020
MVM
-> Matthes, záškodník z TechWebu: A hlavně to závodní motory (nejen F1)už taky od pravěku 4 . Cely řetězy,duplex,triplex,nap inaky, a kde jaký saskovani kolem je jen řešení něčeho aby bylo co na motorech měnit..3
18:32:30
07.04.2020
Matthes, záškodník z TechWebu
-> MVM: To jo, průmyslový motory to takhle maj a za 3 roky jsem prodal tak 3 rozvodový kola 3 3 To už bylo víc prodanejch vaček, než kol.
18:29:02
07.04.2020
MVM
-> znovuzrozenýSaky: Davno mělo někoho napadnout udělat systém ozubenych kol. VW brouk to má od pravěku (Tak jak to Náš Fery Porsche vymyslel), a tudíž i na věky. Nabrousit vačku která by se točila opačným smyslem než kika problém není. A nebo mít vložený kolo,nebo (lichy počet těch ozubenych koleček a takový rozvod jsou přesný a na věky..Ale to uz by se muselo v konstrukci tenkrát moc přemýšlet..
18:24:19
07.04.2020
Matthes, záškodník z TechWebu
-> znovuzrozenýSaky: Aha, to se to vytahá teda dost rychle :-) Napínák naprd, to prodlužování nevyřeší, protože napínák by měl být na volné straně řetězu. Jinak řemen v oleji Fordy maj a funguje to no.
upraveno 1x, naposled 07.04.2020 18:24:58
17:55:25
07.04.2020
znovuzrozenýSaky
no až někdo bude mít koule na to strčit si tam rozvodovej řemen tak se nebude ojíždět a protahovat řetěz3 a to bych uměl

jinak právě na ten vytahanej řetěz máš stavitelné rozvody, co RZta to posunout kolo o půl stupně dozadu a po 15té RZtě jsi na konci rozsahu a víš že máš měnit rozvodovej řetěz3



ještě se dá vymyslet napínák..
17:45:05
07.04.2020
Matthes, záškodník z TechWebu
-> znovuzrozenýSaky: Kdyz na to ma vliv i vytahanej retez, muzes vymyslet dalsi level - promenne vvt kolo natacene pomoci tlaku oleje. Muzes merit polohu vacky a kliky dvema senzorama a to casovani menit jen nastavenim nejaky ridici jednotky. Pak to nastavi casem 100 % lidi 140
17:03:32
07.04.2020
znovuzrozenýSaky
Takové zamyšlení nad smysluplností správného časování...



Petr píše



"načasovat rozvody (správně to zvládne 1% lidí co znám, změřit veškeré parametry a pak navrhnout to ideální zrovna pro danou vačku a dané použití otáček a spoustu dalšího"



"načasovat rozvody jde přesazeným klínkem za stovku ať přímo na vačce nebo i na klice. K vačkám dávám vždy informace o už vyzkoušeném ideálním načasování a jejich zjednodušené zkoušce načasování přes zdvih v HU, není potřeba úhlových stupnic ani ničeho dalšího a většinou když to někomu nesedí (pouze cca 5-10 %), stačí vyzkoušet více rozvodů - výrobní tolerance :D :D nebo tedy přesadit zmíněným posunutým klínkem."



a teď si vezměte pozorného čtenáře, který si musí udělat nějaký závěr.. souhlasím s tím, že správně to umí seřídit a má možnosti 1% uživatelů, ostatní to budou dělat stylem pokus omyl a ono to možná něco zlepší..

ale na druhou stranu píše o tom, že si to každý může zjednodušeně vyzkoušet a přeměřit, když to někomu nesedí,

ptám se tedy:

jak to dotyčný zjistí, že mu to "nesedí"? jak ví, že má sériové rozvody (pokud jsou tedy v nějaké toleranci vůči sobě posunuté a je potřeba správně vybírat) v toleranci do minusu nebo do plusu a že tedy musí ladit sem nebo tam? nabízí se otázka proč výrobce vačky to nenabrousí tak aby se to nemuselo ladit klínkem nikam? (u vačky dělané z plného materiálu jistě žádný problém)

a zde se pozorný čtenář ztrácí.. , protože ví, že nic neví3
Extreme Tyres