skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Ladění upraveného motoru
-> ZdrubT: vůle k této vačce jsou 40 až 45. Dát jiné a namlouvat si že je to lepší si tam můžeš dát samozřejmě co chceš.
-> minno: Tak si mimo otvírací rampu vačku, ale důležitý je, že to subjektivně dobře jede. Tato vačka má však otvírání v rozhraní 35-40 provozní vůle. Nacházení otvírací rampy se dá velmi přesným a složitějším měřením vačky u časování motoru nalézt. Funkci běhu bude mít však motor s jakoukoliv vůlí, hlavně že tam nějaká je, že něco jede, nemusí znamenat že je to správně.
Ja dávam na 265 a KP 10,2:1 dlhodobo 0,25 mm / 0,35 mm (S / V) za tepla a funguje to dobre v celom pásme otáčok, či v zime alebo v lete.
Za tepla bych dal 0.35-0.40 spíš to druhý. Na 265 a kp 10.4 mám 0.35 a jeví se to dobře, táhne i dole.
Mam velkou prozbu, jakou vůli na ventilech udělat pro tuto tovární vačku 280° ze 120s??? Tyčky mam normálně ocelové a vahadla dle všeho normální 120.
-> Petr Urban: moc díky! ;-)
-> marra_rwd: U této není problém, to vidím i z fotky naštěstí.
-> Petr Urban: šlo mě o ten tvůj post jak jsi psal, že je tam špatný podpich u chovancovo vacek
-> marra_rwd: nejsem superman, abych z neurčité fotky poznal časování a zdvih. Co je napsáno na konci vačky ? Chovanec to popisuje. -> Shader: Nastavoval jsem několik DGV 32/36. Stav se a nastavím i tvůj.
-> Shader 06.05.18 08:43:11: Ja ho nemam, ale uvazoval jsem a stale uvazuji o nem jako alternative...
-> Petr Urban 03.05.18 09:22:43: takhle asi nepoznáš z fotky, co? Chovancovo 265..
Chci se zeptat jezdí tady někdo taky WEBER 32/36DGV, případně nevíte o někom, kdo ho má v autě? Díky.
Dnes motor opět složený. Při startu opět problémy se startováním a následným držením volnoběhu. Motor nechtěl naskočit, neustále mokré svíčky. Podařilo se mi doma najít ještě jednu cívku, takže jsem ji vyměnil a nahodil jsem staré svíčky Champion (NGK budu objednávat). Motor už začal fungovat na nižším předstihu, momentálně nastaveno 7-8°, ale SEDR neudrží volnoběh. Po testovací jízdě nic moc, auto jelo nějak líně. Proto jsem SEDR demontoval a namontoval zpátky WEBER. Motor drží volnoběh, krásná reakce na plyn a auto jede podstatně líp! Akorát bude nutno ho řádně natryskovat, svíčky zanesené sazemi!
-> Shader: tak to nastartuj a stříkni na to místo čistič na brzdy ;-)
-> Shader: Myslim, ze ne, ale pro jistotu muzes pouzit na zavit nejake zavitove lepdilo, staci nejake na lehkou fixaci.
-> COL: Jo, pokusím se to řešit nějakou vylučovací metodou. Co se týče toho falešného vzduchu, je tady jedna věc. Na sání (válec č.1), je malá dírka cca 4mm. Je to pozůstatek toho, když to měl kolega na LPG. Jednou říkal, že to zapomněl utěsnit a dělalo to neskutečný cirkus. Já tam mám udělaný závit a je tam našroubovaný šroub. Myslíš, že by to mohlo kolem závitu přisávat, a že by to mělo tak neskutečný vliv na ten chod motoru?
-> Shader: Zkoušet je potřeba ověřené věci, tak ten karb raději někde ověř.
A podivej se na ty vůle. 0.2 mm nemůže jen tak mizet.
A fakt jsi si jistej, že to třeba někde nesaje falešnej vzduch?
A podivej se na ty vůle. 0.2 mm nemůže jen tak mizet.
A fakt jsi si jistej, že to třeba někde nesaje falešnej vzduch?
-> Petr Urban:
Ten motor tehdy dělal Chovanec celej, takže jak to vypadá/vypadalo uvnitř, nevím. Pod cca 1200 ot/min začal značně růst tlak v sání a o nějakých stabilních 600 otáčkách si to mohlo nechat zdát. Na svíčkách to nezáleželo. Jediný, co trochu stabilitě pomáhalo, bylo dostat tam hodně směsi a nevyužít ji optimálně (tj. malý předstih).
Ten motor tehdy dělal Chovanec celej, takže jak to vypadá/vypadalo uvnitř, nevím. Pod cca 1200 ot/min začal značně růst tlak v sání a o nějakých stabilních 600 otáčkách si to mohlo nechat zdát. Na svíčkách to nezáleželo. Jediný, co trochu stabilitě pomáhalo, bylo dostat tam hodně směsi a nevyužít ji optimálně (tj. malý předstih).
-> darklord: ak by si mal cestu okolo, mam vystruzniky aj kalibre, tie volnobezky ti kludne vrtnem ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> COL: S tou vačkou je to složitější. Jedná se o vačku 280/280, kolega ji kdysi koupil na speedpro (cca 8-9 let zpět). Měl ji v autě v podstatě pár hodin než ho naboural, pak jsem jí od něho koupil. Co jsem se tak zjišťoval, pravděpodobně se jedná o přebrus od Krejbicha, ale není to jisté!
Co se týče karburátoru ten by měl být funkční, byl na tom motoru při koupi od kolegy. V původní úpravě měl motor originál hlavu (-1mm) a erkovou vačku. Sériový výfuk. Na téhle sestavě fungoval. Ale mám ještě jiné karburátory, tak můžu něco vyzkoušet.
Co se týče karburátoru ten by měl být funkční, byl na tom motoru při koupi od kolegy. V původní úpravě měl motor originál hlavu (-1mm) a erkovou vačku. Sériový výfuk. Na téhle sestavě fungoval. Ale mám ještě jiné karburátory, tak můžu něco vyzkoušet.
-> Petr Urban: ajo, ja som myslel ze mas original matros len poriadne zmerany a dostruzeny. v tom pripade to vrtnem aj sam.
-> darklord: Ja ti nastruzim prumery s přesností +- 1 setina, ale do starších vyčištěných trysek a popsané to bude jen na sáčku... Na takový blbosti abych si kdesi hrál s popisováním do čela trysky pod mikroskopem opravdu čas nemám a tímto život trávit ani nechci... Mám tady práce až nad uši. Dá se to lihovkou napsat z druhé strany kapoty s datumem nebo napsat kdekoliv a založit v voze...
-> vhml: pod mikroskopom? co je divne na tom ze by som to radsej mal original, kde navyse viem ze priemery od urbiho budu presne a nie plusminus 30% od cinskeho vrtaku
-> darklord 03.05.18 10:21:01: a napsat to do tej mosazi jehlou je problém téměř neřešitelnej ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Petr Urban: tak ja by som nechcel dva kusy, ale povedzme sadu trysiek a vzdusnikov aj na hlavne stupne. Tomu vrtaniu sa chcem vyhnut, lebo za dva roky ked zabudnem co som robil tak budem musiet kazdy prvok merat aby som vedel velkosti, kedze vyrazene nebudu sediet...
-> Tuner#2: už Felicia tam mala tri druhy sviečok , tebou menované BRISK , NGK trojelektrodové BKUR5ET-10 , a CHAMPION RC89PYC , fungujú všetky , pre citlivých by som BRISK nedával ale väčšinou to jazdí bez problému
-> darklord: Umim, ale na SK zbytecne draha posta. Kup 0,6 vrtacek, do akučky v ruce a projet, vrtaček se navede.
-> marra_rwd: Nafotim při chvilence a vysvětlím, nic měřit, stačí očima a zdvihatkem zkusit. Prostě zdvihátko jede moc u kraje uložení posledního, tzn. Vedle palce by měl být minimální podpich, aby zdvihatko jelo vzdy jen po tom palci. A to jsem ti neřekl jak jsou ty vačky z nitridace křivé... když se nevyrovnají správně. A jak po nitridaci mohou měknout. Úplně každý technolog v kalirně ti řekne, že 12050 z které je vačka není vůbec vhodný materiál k nitridování. Je ještě jeden dražší speciální druh nitridace pro nasycení povrchu uhlíkem, ale téměř nikde to nemají a rozhodně to pak vypadá jinak, než obyčejná nitridace co dělá většina. Vačka je z fabriky rozhodně tvrdší než po obyčejné nitridaci kdy se v 400C popouští vlastně.
-> marra_rwd: Nafotim při chvilence a vysvětlím, nic měřit, stačí očima a zdvihatkem zkusit. Prostě zdvihátko jede moc u kraje uložení posledního, tzn. Vedle palce by měl být minimální podpich, aby zdvihatko jelo vzdy jen po tom palci. A to jsem ti neřekl jak jsou ty vačky z nitridace křivé... když se nevyrovnají správně. A jak po nitridaci mohou měknout. Úplně každý technolog v kalirně ti řekne, že 12050 z které je vačka není vůbec vhodný materiál k nitridování. Je ještě jeden dražší speciální druh nitridace pro nasycení povrchu uhlíkem, ale téměř nikde to nemají a rozhodně to pak vypadá jinak, než obyčejná nitridace co dělá většina. Vačka je z fabriky rozhodně tvrdší než po obyčejné nitridaci kdy se v 400C popouští vlastně.
-> darklord: sviecky su NGK BCPR6ES, rozvody budu urcite spravne ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Petr Urban 03.05.18 02:15:44: co sa tyka casovania - s tymto neviem nic robit, spolieham sa na to, ze su spravne nasadene rozvody. Nejake posuvanie s upravenym klinkom je mimo moj vesmir. Tlaky mozem zmerat, ale nepredpokladam ze na novo zlozenom motore by boli nizke/nerovnomerne. Co sa tyka ventilovych voli, dal som 0,4 za tepla vsade (hlinik tycky). Saci trakt je tesny, skusal som cisticom na brzdy. Sviecky NGK, presne ktore tam molso dal netusim, ale mozem pozret az sa dostanem do garaze. Co sa tyka volnobeznych trysiek - vies dodat nejaku sadu na ladenie? Kedysi som mal toho plnu krabicu, ale mam pocit ze som to dakomu predal/podaroval uz davnejsie.
-> Petr Urban: zajímavé info o té chovancovo vačce, jak to nejsnadněji poznám, asi omerit co?
použitelné ? Ještě nikdy se mi nestalo, že bych jakýkoliv motor správně složený s správně načasovanou vačkou a kompresí nedonutil běžet na jakékoliv otáčky volnoběhu ... už i 320/320 mi běžela plynule v 600 ot., avšak pro správnost tam bylo ve výsledku ladění 1100.
Jde pouze o sladění : správně postavená vačka vůči klice - časování, rovnoměrné tlaky na všech válcích min. 14bar, správně xeřízené vůle - S40 a V45 za tepla, kompletní těsnost sacího traktu u hlavy a hlavně pod karb., správné svíčky - Brisk není svíčka nezlobte se, ale zklamaly mě nespočetněkrát. A zřejmě bych karb. prošel, nastavil hladinu správně a dal 60ky volnoběžky na oba stupně, poté si pohrál s šroubkem směsi, musí to běžet absolutně rovnoměrně kultivované. Nikdy se mi nestalo s touto vačkou že by na jakémkoliv motoru nebyl úplně klidný volnoběh 800-900 ot. Ale je taky možná i další věc ... Zdenda CH. nějak zapomíná podpichávat technologicky vačky... tzn. že u výf. ventilů mohou zdihátka jezdit po odlitku a né po základní kružnici vačky - palce a vůle jsou pak nastaveny úplně mimo a dochází k vydírání hran zdvihátek, zvláště u 4 válce bych se na toto podíval.
Jde pouze o sladění : správně postavená vačka vůči klice - časování, rovnoměrné tlaky na všech válcích min. 14bar, správně xeřízené vůle - S40 a V45 za tepla, kompletní těsnost sacího traktu u hlavy a hlavně pod karb., správné svíčky - Brisk není svíčka nezlobte se, ale zklamaly mě nespočetněkrát. A zřejmě bych karb. prošel, nastavil hladinu správně a dal 60ky volnoběžky na oba stupně, poté si pohrál s šroubkem směsi, musí to běžet absolutně rovnoměrně kultivované. Nikdy se mi nestalo s touto vačkou že by na jakémkoliv motoru nebyl úplně klidný volnoběh 800-900 ot. Ale je taky možná i další věc ... Zdenda CH. nějak zapomíná podpichávat technologicky vačky... tzn. že u výf. ventilů mohou zdihátka jezdit po odlitku a né po základní kružnici vačky - palce a vůle jsou pak nastaveny úplně mimo a dochází k vydírání hran zdvihátek, zvláště u 4 válce bych se na toto podíval.
-> darklord: zajimavy, u mne, kdyz jsem chtel minimalizovat otacky stabilniho volnobehu, tak to vedlo na nizke hodnoty predstihu a vetsi mnozstvi volnobezne smesi. A minimum bylo tak nekde kolem 900 ot/min...
jeste si matne vzpominam, ze jsem tehdy z nejakeho duvodu modifikoval trysku volnobezneho sysytemu na 60tku.
jeste si matne vzpominam, ze jsem tehdy z nejakeho duvodu modifikoval trysku volnobezneho sysytemu na 60tku.
-> COL: srob volnobehu uz skoro vypadaval :) skusal som vsetko mozne. Buduci tyzden skusim rozhodit karbec, ci to neni dade zasrate / rozpadnute. So sialene vysokym predstihom to ide donutit bezat aj na 700 ot pekne. Ale ked tam chcem daku rozumnu hodnotu tak bohuzial nenaladim nic co by aspon vzdialene pripominalo volnobeh
-> darklord:
Kdysi jsem mel od Chovance udajne s touhle vackou motor 1513. Neco tam bylo blbe, protoze nad 5200 ot to umiralo... nicmene volnobeh to chtelo tak 950-1050 ot/min. Predstih s mechanickym rizenim nekde kolem 2-5 st. s elektronickym cca 20 st. (vyzadovalo jina nastaveni karbece).
A pri tech tvych 15st to nejde dohnat pridanim volnobezny smesi? U mne to slo, problem byly otacky, pod 900 to prestvalo byt pouzitelne.
Kdysi jsem mel od Chovance udajne s touhle vackou motor 1513. Neco tam bylo blbe, protoze nad 5200 ot to umiralo... nicmene volnobeh to chtelo tak 950-1050 ot/min. Predstih s mechanickym rizenim nekde kolem 2-5 st. s elektronickym cca 20 st. (vyzadovalo jina nastaveni karbece).
A pri tech tvych 15st to nejde dohnat pridanim volnobezny smesi? U mne to slo, problem byly otacky, pod 900 to prestvalo byt pouzitelne.
Ad Brisk - u mne tyhle svicky celkem fungovaly, ale je pravda, ze kvuli experimentum tam nikdy nebyly dyl nez max. 10 tkm. Docela dlouho jsem (nez dosly zasoby) jezdil jiskriste ZC, coz je pomerne narocny a choulostivy jiskriste, takze odchazly palce a civky, ale ty svicky tech 10tkm daly bez nejakejch problemu. Jezdily plyn+benzin (80/20). Pokud se objevilo nejaky cukani, tak to byl priznak problemu zbytku zapalovani. Co jsem pozoroval, tak ty svicky oproti jednobodovym opravdu asi "lip" zapalovaly smes, protoze s nima byly jak vyssi volnobezny otacky, tak byla nizsi hranice predstihu, kdy zacinalo detonacni spalovani.
Ked uz sa tu toto prebera, co mozem mat spatne?
1397ccm, 278/270 chovanec, KP 11.2:1 (Fel MPi seriove kanale), SEDR 136 v zakladnom nastaveni, zapalko favorit.
Za boha to neviem donutit drzat aky-taky volnobeh. Jedine ze dam predstih 25-30° pri ~1100 otackach, vtedy to bezi takmer pravidelne. Minimum na ktore motor este spolahlivo nezhasina je niekde okolo 12-15° ale o pravidelnosti uz nemoze byt rec.
Vzhladom na to ze minuly rok na karbeci/rozdelovaci behala seriova 136ka bez tazkosti tipujem, ze cez zimu utrpel karburator nejaku ujmu sposobenu modernym benzinom. Alebo proste takyto motor nema mat volnobeh?![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
1397ccm, 278/270 chovanec, KP 11.2:1 (Fel MPi seriove kanale), SEDR 136 v zakladnom nastaveni, zapalko favorit.
Za boha to neviem donutit drzat aky-taky volnobeh. Jedine ze dam predstih 25-30° pri ~1100 otackach, vtedy to bezi takmer pravidelne. Minimum na ktore motor este spolahlivo nezhasina je niekde okolo 12-15° ale o pravidelnosti uz nemoze byt rec.
Vzhladom na to ze minuly rok na karbeci/rozdelovaci behala seriova 136ka bez tazkosti tipujem, ze cez zimu utrpel karburator nejaku ujmu sposobenu modernym benzinom. Alebo proste takyto motor nema mat volnobeh?
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Shader:
vůle začne mít zásadní vliv po té, co zmizí a ventil se kvůli pokračující změně geometrie nebo tepelné dilataci rozvodu přestane dovírat.
Jestli ti zmizelo 0.2mm po chvilce pokusování tak je to fakt divný... dost divný. Raději ověř stav, to že se doviraji ventily je jaksi základ pro další experimenty...
Co tam máš za vačku? Nemas tam neco bizarniho, co nutis pracovat za neprijatelnych podminek?
Co ten karburator, jsi si jistej, ze tam neni nejaky renonc typu, chybi volnobezna/syticova tryska, nekde chybi zaslepka, nebo je nesmyslna hladina paliva apod.? Mas jinou skodarnu? Vem z ni karbec, nebo na ni serid tenhle at se alespon o jedne veci vi, ze plus minus funkcni (neni to sice optimalni reseni na rozvrceni motoru by to mohlo stacit)
vůle začne mít zásadní vliv po té, co zmizí a ventil se kvůli pokračující změně geometrie nebo tepelné dilataci rozvodu přestane dovírat.
Jestli ti zmizelo 0.2mm po chvilce pokusování tak je to fakt divný... dost divný. Raději ověř stav, to že se doviraji ventily je jaksi základ pro další experimenty...
Co tam máš za vačku? Nemas tam neco bizarniho, co nutis pracovat za neprijatelnych podminek?
Co ten karburator, jsi si jistej, ze tam neni nejaky renonc typu, chybi volnobezna/syticova tryska, nekde chybi zaslepka, nebo je nesmyslna hladina paliva apod.? Mas jinou skodarnu? Vem z ni karbec, nebo na ni serid tenhle at se alespon o jedne veci vi, ze plus minus funkcni (neni to sice optimalni reseni na rozvrceni motoru by to mohlo stacit)
-> Milan 136 02.05.18 21:56:29: A to co mě nabízí za typ, to je správně do 1,4 Fabie? OE176/T10
-> Tuner#2 - zrušená registrace 02.05.18 21:40:06: bylo tam na vyber. Treba Brisky na fel byly 3 elektrodovy. A championky jen jedno. Ty championky v pohode vydrzi tedh 60 tkm.
Champion RC 89 PYC
Champion RC 89 PYC
-> MVM 02.05.18 21:44:58: No a právě do MPI mě Milan už kdysi radil ty tříbodovky nahradit jednobodovým Championem, který jsem tam pak jezdil. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Shader: Tak ono je rozdíl když se ztratí/rozhodí pár setin. Ale ztráta vůlí v řádu desetin na studeným motoru (předpokládám že to děláš pořád při jedný a tý samý teplotě) je prostě něco špatně.,. a to jakože dost.
-> MVM: Měl jsem tam 0,20 a jak jsem psal, vůle se "ztratily", nastavil jsem to opět na 0,20 (už jsem pak nekontroloval). Možná by stalo za zkoušku dát vůle větší. Když jsem si všiml, že tam ty vůle nejsou, tak jsem se schválně zaměřil na to, zda nejsou některé ventily pootevřené. Minimálně u jednoho ventilu to bylo viditelné... ale klidně to mohlo být na více ventilech.
-> Tuner#2: Nevim jak si to pamatuje -> Milan 136: ale myslim že byvaly v éře kdy jsem dělal ve škodovce jiný svíčky do jednobodový Feldy,jiný do Mpi,jiný do Fábie.. A dokonce bych řek že se slepicí byly jak právě Champion - tak i Brisk. Mpi byly tříelektrodový .. zbytek myslim klasika.
-> Milan 136 02.05.18 21:33:11: Aha, já to právě pochopil, že origo dávali jen Champion.
Tak půjdu do nich. Díky
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Milan 136 02.05.18 21:33:11: Ted jsem taky v nouzi do jedný Fabky 1,4 dal DR15TC protože prostě jsem je měl plonkovní v záloze doma a čtyři. Na vyzkoušení když dledám závadu atd - no majitel chtěl at tam zrovna zůstanou. Vzhledm k využití -asi jo,chvili to s tim jezdit bude. Projeví se to spíš dlouhodobě na spotřebě,na reakci na plyn,cukání. Jak říkáš - když jsem kdysi v servise si koupil do Favorita origo Champion - nebe a dudy -až jsem si skoro říkal že začnu věřit na placebo... ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Tuner#2 - zrušená registrace 02.05.18 21:07:48: ano, jsou nabizeny i origo. Ale jak rikam, tak po zkusenostech s Briskem ani omylem.
Ve fel/fab nejlip funguji ty Championky
Ve fel/fab nejlip funguji ty Championky
-> Shader: Vůle mají vliv na komp.tlak, ale když dáš nějaký vůle třeba 0,25 všude, tak ten motor prostě "nějak " musí jet, prostě běžet na volnoběh.
-> MVM: Je to divné, protože nikdy jsem si u měření kompresního tlaku nevšiml nějaké anomálie. Každopádně po opětovném seřízení, motor stále nešel. Může na to mít vliv samotná hodnota vůle?
-> Nwkt 02.05.18 21:09:48: Já mu právě říkal, že Brisk bych si do auta nedal, ostatně ve Žlutce jezdím NGK už leta... Ale jemu přišel Brisk jako origo díl...
-> Shader 02.05.18 19:09:48: Tak pochopitelně když zmizely vůle - bude to znatelné na komp.tlacích.