skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
tlak oleje?
-> Kocvin 18.02.20 20:10:36: a cim si to meral? Neklepe to?
-> Bukaj 18.02.20 21:58:25: hadam ze za ten cas to bud vyriesil alebo zosrotoval 

-> zdrub 11.08.18 23:09:09: A neni ohnutá klika? Nedostal kromě vany ránu třeba i střední most (víko ložiska)?
Jaký měříte tlak oleje u svých upravených motorů ? Základ Felda MPi..
Dneska jsem se s tím pokusil trošku jezdit a při 4000 ot/min. jsem tam měl nějaké 2,2-2,3 bary a to při 100 °C na oleji.. Přijde mi to nějak málo..
Po dojetí zpět na dílnu, to na volnoběh spadlo dokonce na nulu a rozsvítila se kontrolka mazání. Olej mám Millers CRO 10w40.. Při 1800/2000 ot/min. tam bylo cca 0.2 baru..
Za pár motohodin má jít stejně vana dolů na vymytí a přechod na 10w60, tak teď přemýšlím, jestli to dojezdit, se snahou vyhýbat se za tepla volnoběhu, nebo to radši otevřít hned a kouknout v čem je chyba ?
Dneska jsem se s tím pokusil trošku jezdit a při 4000 ot/min. jsem tam měl nějaké 2,2-2,3 bary a to při 100 °C na oleji.. Přijde mi to nějak málo..

Po dojetí zpět na dílnu, to na volnoběh spadlo dokonce na nulu a rozsvítila se kontrolka mazání. Olej mám Millers CRO 10w40.. Při 1800/2000 ot/min. tam bylo cca 0.2 baru..
Za pár motohodin má jít stejně vana dolů na vymytí a přechod na 10w60, tak teď přemýšlím, jestli to dojezdit, se snahou vyhýbat se za tepla volnoběhu, nebo to radši otevřít hned a kouknout v čem je chyba ?
Ahoj prosím o radu. Řeším Felicia 1.3MPI 42 000 km najeto. Motor po bouračce na vanu. Vyměnil jsem vanu VIKA. Byl ohnutý sací koš, tak jsem ho taky vyměnil, ale ne za nový. Po zkušební jízdě jsem zjistil že na volnoběh motor nemaže. Znovu jsem to rozebral a zjistil špony ve vaně. Byl lehce přidřený prostřední hup na klice, krajní v pořádku. Vyměnil jsem všechna ložiska a to i na ojnicích. Zde přichází možná chyba, nalil jsem tam ten olej totiž zpátky. Znovu zkušební jízda a na volnoběh zase svítí kontrolka. Změřil jsem tlak a za studena 2 bary, za tepla 0,3. Znovu jsem ho rozebral a pořádně jsem to vyčistil. Byly tam zase špony, jak ve vaně tak i pod kuličkou. Zkontroloval jsem ložiska a dobrý. Z původního čerpadla jsem tam dal pružinu, byla totiž delší. Nalil jsem tam nový olej 10W40 a vyměnil filtr. Tlak oleje byl za studena 4 bary, po ohřátí na místě (sepnul ventilátor na chladiči) tlak 2 bary. Říkám si super, vyndal jsem tlakoměr, dal čidlo a jel to projet. Vrátím se a zase to na volnoběh problikávalo. Teď jsem s tím týden jezdil a když popojíždím po městě tak dobrý. Jak to vezmu na dálnici, tak to zase na volnoběh svítí. Zkoušel jsem i jiné čidlo tlaku.
-> MVM 18.11.17 20:11:08: spis, kde jsou rozvody remenem, tam to temer opodstatneni nema - u te feldy 1.6, kde je retez, tak tam to dobre je, obcas neco najdu jak u MTX, tak u rapida... no neni to jezek, jako u prevodovky, ale prave mala sponka se obcas objevi

-> Jarda: To bych u běžnejch motorů ani neřek, tam stačí dost jemý sítko. Ale třeba u motorek kde je náplň společná tam ten magnet bývá právě kvůli převodovce.
proto je vhodny i na motor ten magnet, je docela velka pravdepodobnost, ze tu sponku chytne, ja vlastne nemam magnet jen u feldy 1.6
-> Dušan: Mě (na štěstí-neštěstí) to potkalo už kdysi,že se dostalo a prošlo čerpadlem kousek drátku ze sítka (pravděpodobně) a zůstalo i pod vypodloženou kuličkou,stejně tak jako to může být jiná tvrdá nečistota,špona ze záběhu,i když zase tak velká by se tam objevovat spíš neměla.. A prostě za jízdy kdy tomu topíš spadne tlak z pěti na dva .. z ničeho nic.
Bohužel u těchto motorů je ten ventilek dostupnej až po sundání vany a tak si to člověk při opakovaných pokusech patřičně užije
Bohužel u těchto motorů je ten ventilek dostupnej až po sundání vany a tak si to člověk při opakovaných pokusech patřičně užije

-> MVM: za tyroky jsem mel spoustu motoru a ruzny stavy cerpadel. Od fakt viditelne sedrenych az po libovky. Vicemene to vzdycky bez problemu mazalo. Toto byl prave prvni pripad kdy to prestavalo mazat i presto, ze je pruzina podlozena.
-> Dušan: Tak ono zase olejový čerpadýlko a přepouštěcí ventilek s kuličkou je sna to nejjednodušší typ mazání jaký jsem viděl. Takže jediný na co je třeba dát pozor je čistota a rovinost.
-> Urbi: tak, ze se mam porad co ucit :)
-> Dušan: Jak je to myšleno ?
-> Urbi: asi nejsem stále vzdělaný :-) Projel jsem to řádně a tlak je pořád nad 2b. V ot. nad 4b.. vyřešeno
-> Petr Urban 15.11.17 22:39:08: myslim a doufam, ze to bude problem v tom redukcnim ventilu, kterej jsem nezkontroloval no :/
-> Jarda: tak je něco s čerpadlem nebo někde utíká tlak ... S takovými oleji to musí být úplně v pohodě.
-> Evž@ 15.11.17 13:20:12: jo taky hluboka vana, rekl bych, ze prave s hlubokou to bude lepsi... To ze je niz kos, to pteci nemuze byt problem, ale cekal bych, ze to bude min nachylne na odlevani
-> Petr Urban 15.11.17 13:59:01: s 20w50 se to chovalo skoro stejne jako s 15w40, akorat mi to prislo lepsi, kdyz jsrm dal filtr s mensim pretlakem, tusim misto 1,2 jsrm dal 1,0
-> Petr Urban 15.11.17 13:59:01: s 20w50 se to chovalo skoro stejne jako s 15w40, akorat mi to prislo lepsi, kdyz jsrm dal filtr s mensim pretlakem, tusim misto 1,2 jsrm dal 1,0
-> Jarda: To co říkáš nemusí být závada na přetlakovém ventilu. Čerpadlo se nepřetěsňuje žádným tmelem ani těsněním. Příruba sacího koše musí být absolutně rovná, stejně jako dos. plocha prsou a vše bez vydřenin. Kolečka čerpadla bez pittingu, prostor v kterém čerpadlo běhá také bez vydřenin na bocích i čele uvnitř prsou a to tam právě mnohdy bývá, řekl bych velmi často. Axiální vůle čerpadla viz. dílenská příručka Felicie. Magnet na vaně být nemusí, to je pro převodovku. Motor musí být uvnitř absolutně čistý, aby se nepoškozovalo právě olejové čerpadlo, v ideálním případě se tam žádné špony nemají objevit. Pokud to dělá jen při hodně prohřátém oleji, můžeš zkusit jinou viskozitu oleje, např. 10w-50 , 10w-60. Pokud však motor nemá žádné nadměrné vůle v všech svých uloženích a čerpadlo je zcela v pořádku, pak motor i při 5w-40 má při 100C oleje kolem 0,7 - 1bar při 1000ot., což je ještě v pořádku. V zvýšených ot., tedy nad 3 tis. tam musí být přes 3 bary. Kontrolka se rožíná tuším až pod 0,5 bar, což už je kritická hodnota, vše bych však ověřil externím manuálním kvalitním tlakoměrem oleje.
-> Jarda: Mě na užovce s hlubokou vanou nešel jezdit slalom....parkrát sem to někde prudce říznul a už svítilo mazání a nezhasínalo,musel se chcípnout motor,chvíli počkat a znovu nastartovat.A to sem teda měl víc oleje než na spodní rysce.
-> vhml 15.11.17 12:17:56: jj, to bych jeste chapal, ikdyz na dolni rysce by to jeste melo fungovat nornalne, ale proc tak nejak celkove to na te hladine zavisi... Hlavne ten volnobeh, jsrm zvedav, az se mi povede vyrobit to mereni tlaku, ale asi budu nemile prekvapen no.
-> Jarda - zrušená registrace 15.11.17 12:08:55: při brždění s nízkou hladinou se to může odlejt a nasát vzduch
-> Petr Urban 15.11.17 09:34:34: muze se to projevovat tak, ze kdyz prudce zabrzdim, ze zacne svitit kontrolka mazani a lepsi to je, cim je vyssi hladina oleje? Kdyz je to hodne prohrate, tak na volnobeh obcas problikne, kdyz je po horni rysku, ale jakmile je olej po dolni rysku, tak kontrolka vpodstate blika stale pri prohratem motoru, vim musim zmerit tlak... Cerpadlo jsem kontroloval, pretesnoval, ale redukcni ventil nezkontroloval:/, salky jsou OK, motor uplne vybehanej neni, nic v nem nemlati. Dela to uz cca 50tis. Km a stale se to mirne zhorsuje, magnet jsem na vanu dal, ale driv tam nebyl, tak jestli to taky nemuze byt nejaka zaseknuta sponka pod kulickou

-> Dušan: Bohužel je bordel pod kuličkou zcela normální jev.
Vcera jsem doskladal motor zpet. Jedine co jsem nasel je teoreticky mala spona pod kulickou na cerpadle. Bylo to chvili rozdelane tak to nevim na 100%, ale vypada to, ze motor opet funguje jak ma. Tlak v otackach nad 4b, volnobeh 3b. Prohral jsem to jen namiste delsim behem, ale i tak to vypada jako vyreseny problem. Tzv neco co jsem zatim jeste nevidel...
-> Eidy: V podstatě sem neudělal nic. Jen sem shodil vanu, kouknul na sluchátko a dostupnými měřidly zkontroloval rovinnost na prsou. Na čerpadle byl jeden zoubek mírně poškozen a na přírubě sacího koše udělal drážku. Zoubek sem lehce zarovnal a složil to...nebyly po ruce lepší díly. Na volnoběh tlačí 2 bary, v 1 800 otáčkách pak necelé 4 a v 5 000 otáčkách 3,5 baru. Takže to už dál řešit nebudu a až budu mít náladu (i díly), tak vyměním sací koš.
-> Borderer: A čím to bylo nebo co jsi dělal?
Dneska sem měl konečně možnost to pořádně projet. Se zahřátým olejem na volnoběh 2 bary a při dvou tisících necelé 4. Pak to postupně se zvyšujícíma se otáčkama klesá, ale nedostane se pod tři bary. Zátěž na to nemá žádný vliv. Už máme najeto cca 800km a když dostal plnej céres do kopce, na 3 a 5 tisíc otáček, tak se tlak oleje nehnul. Dřív se motor začal přehřívat.
-> palinator 29.10.17 21:45:34: To víš že mohl .. Proto píšu důkladná kontrola všeho ..
-> Dušan:
Nemoh se dostat nějakej bordel do redukčního ventilu kterej tim pádem přestal dovírat?
Nemoh se dostat nějakej bordel do redukčního ventilu kterej tim pádem přestal dovírat?
-> MVM: 5000+ po dejme tomu 3min ? Tzn dostal zabrat. Me jde spis o zkusenosti. Rozborka je jasna. Teoreticky me napada jeste pres vacku. Zdvihatka by asi zhorsily chod.
-> Dušan: Pokud ten motor/olej nedostal nějakou tepelnou "čočku" vlivem zátěže - tak si nemyslím (pakliže nešlo o čínskou napodobeninu) že by se dokázal v dnešních chladnějších dnech přepálit v běžným provozu. Pokud vyloučím nekvalitní olej, předpokládám 500km i měněný olejový filtr -zkusil bych jinýho výrobce. Potom už jedině detailní prohlídku čerpada atd...
Řeším zvláštní věc. Motor fabia v 742. Čerpadlo 742. Normálně to tlačítko 4b nad cca 3000ot. , pod 2t. Cca 2b. Po poslední jízdě ale zmizel tlak pod 2t. ot. Je tam cca 0,5- 1b pořád. Všiml jsem si, že blikl olej. Ve 4000ot pořád 4b. Motor neklepe. Sundal jsem všechny ložiska a jsou pěkný bez poškození. Je možný, že by se upekl olej a přestal mít svoje vlastnosti ? Q8 10w40. Byl tam tak 500km. Nebo bude chyba jinde, ale projev klasika. studený motor tlak komplet ok, zahřeje se a ve spodních ot. klesne.
-> Borderer: Jen si poznač přes kolečka lihovkou jak byly a klidně to vyndej a prohlédni je - nesmí na nich být pitting - vydřeniny v ozubení, navíc si zkus tu axiální vůli :
img.skoda-virt.cz/vase_au ta_upload/.../10595_2015-1 2-31_15-38-03_37.jpg
Pod rovným kusem příložky (radeka či hrana posuvky) bys neměl protáhnout 0,10mm měrku.
Rovinnost sacího koše musí být absolutně perfektní.
img.skoda-virt.cz/vase_au ta_upload/.../10595_2015-1 2-31_15-38-03_37.jpg
Pod rovným kusem příložky (radeka či hrana posuvky) bys neměl protáhnout 0,10mm měrku.
Rovinnost sacího koše musí být absolutně perfektní.
Diky za rady, ještě zkusím porovnat s/bez zátěže. Pak asi teda vanu dolů a kouknout na sací koš, na čerpadlo jako takové asi zatím sahat nebudu (nulové znalosti).
Olej dávám Shell HX5 15W40.
Olej dávám Shell HX5 15W40.
-> MVM: Nevadí. Jde o to zda se dostane k nějakému výsledku a díky tobě snad zdiagnostikuje více. Nárůst tlaku na nějakou hodnotu a opětovný pokles při dále se zvyšujících otáčkách neznačí úplně dobrou situaci. Určitě bych přál, aby to bylo jen v sacím koše a přetlakovém ventilu a tuto věc bych zkusil vyměnit s přeměřením rovinnosti sacího koše a vymezením axiální vůle olej. čerpadla - dobroušením dos. plochy prsou, hodnotu a obrázek jak to měřit najde v jakékoliv škoda příručce.
-> Borderer: Ještě se dobře podívej, jestli se tlak mění s zátěží motoru, tedy pod plynem a bez plynu v těch vyšších ot. kdy jsou jen 3bary nebo čistě jen vlivem otáček.
-> Borderer: Ještě se dobře podívej, jestli se tlak mění s zátěží motoru, tedy pod plynem a bez plynu v těch vyšších ot. kdy jsou jen 3bary nebo čistě jen vlivem otáček.
-> Borderer: Prosim Tě vim že se dotazuješ Urbiho,snad promine.
No já Ti k tomu měření napíši svuj názor: 1) pokud chceš ten tlak oleje v mazání dílensky diagnostikovat, pořiď si pořádný mechanický tlakoměr se stupnící rozsahu od 0 do cca 8 barů s dílky 1Bar.K tomu cca 3/4metru hadice a přizpusobené zakončení do bloku,redukce podle toho co tam máš za spínač,např M10x1 atd.Takoměr si připevníš ať na něj vidíš pokud jsi v dílně sám,na indučku nebo podle indukčních kleští na 1. válec dáš otáčkoměr - třeba ze stroboskopu. Začneš měřit studený tlak - uděláš si třeba malou tabulku,pokud chceš,tlak vs. otáčky.
Výkon zubovýho čerpadla je přímo úměrnej jeho otáčkám. Díky vůlim v ložiskách,různým tryskám v mazacím okruhu,aj., vzniká nějaký xy úbytek tlaku - jinak by tlak rostl až do max.hodnoty kdy by povolila nejslabší část okruhu. Takže to maximum reguluje obtokový kuličkový ventil jehož reulační hodnota je dána předpětím pružinky. Pokud se výkon čerpadla vyrovná s úbytkem tlaku = tlak zůstane konstantní. Tj.pokud Ti tlak zůstane na 3Bar máš buď někde úbytek nebo slabé čerpadlo. (Záměrně nepíši o nízkoviskozním oleji - protože ten to celé mírně komplikuje - obecně za tepla se dostaneš k nižšíím hodnotám tlaku s "řidším olejem") Čím je ten olej míň za tepla viskozní - tím s postupným ohříváním oleje ten tlak rychleji klesá - (každej olej má nějakou křivku viskozity vůči teplotě a různý oleje mají ten sklon křivky jinej) - -poznáš případně z tý tabulky,pokud si hodnoty pamatuješ/píšeš.jak klesnul tlak s rostoucí teplotou při stejných otáčkách.
Pokud je motor solidní bez nadměrných vůlí nejen na klice,stejně tak čerpadlo v nějaké rozumné kondicí - máš možná prohnutou přírubu sacího koše,nečistoty v sedle pod kuličkou,nebo nekvalitní olej.
No já Ti k tomu měření napíši svuj názor: 1) pokud chceš ten tlak oleje v mazání dílensky diagnostikovat, pořiď si pořádný mechanický tlakoměr se stupnící rozsahu od 0 do cca 8 barů s dílky 1Bar.K tomu cca 3/4metru hadice a přizpusobené zakončení do bloku,redukce podle toho co tam máš za spínač,např M10x1 atd.Takoměr si připevníš ať na něj vidíš pokud jsi v dílně sám,na indučku nebo podle indukčních kleští na 1. válec dáš otáčkoměr - třeba ze stroboskopu. Začneš měřit studený tlak - uděláš si třeba malou tabulku,pokud chceš,tlak vs. otáčky.
Výkon zubovýho čerpadla je přímo úměrnej jeho otáčkám. Díky vůlim v ložiskách,různým tryskám v mazacím okruhu,aj., vzniká nějaký xy úbytek tlaku - jinak by tlak rostl až do max.hodnoty kdy by povolila nejslabší část okruhu. Takže to maximum reguluje obtokový kuličkový ventil jehož reulační hodnota je dána předpětím pružinky. Pokud se výkon čerpadla vyrovná s úbytkem tlaku = tlak zůstane konstantní. Tj.pokud Ti tlak zůstane na 3Bar máš buď někde úbytek nebo slabé čerpadlo. (Záměrně nepíši o nízkoviskozním oleji - protože ten to celé mírně komplikuje - obecně za tepla se dostaneš k nižšíím hodnotám tlaku s "řidším olejem") Čím je ten olej míň za tepla viskozní - tím s postupným ohříváním oleje ten tlak rychleji klesá - (každej olej má nějakou křivku viskozity vůči teplotě a různý oleje mají ten sklon křivky jinej) - -poznáš případně z tý tabulky,pokud si hodnoty pamatuješ/píšeš.jak klesnul tlak s rostoucí teplotou při stejných otáčkách.
Pokud je motor solidní bez nadměrných vůlí nejen na klice,stejně tak čerpadlo v nějaké rozumné kondicí - máš možná prohnutou přírubu sacího koše,nečistoty v sedle pod kuličkou,nebo nekvalitní olej.
na jednom bloku padal v tahu tlak. To byl nejdebilnejsi problém a řešili jsme ho výměnou motoru. Nikdo to neuměl vysvětlit ani najit
-> Urbi: Dneska sem to prohnal do otáček a tlak oleje opravdu klesne na tři bary, kde se drží až do plných. Je-li to mechanický problém, kde by se dala hledat chyba? Čerpadlo už má něco za sebou, tak je vyndané těsnění, aby bylo těsnější.
-> Borderer: Hodnota tlaku je ok. Že tlak opět klesá a o tolik je trochu divný dle mě, už by se měl držet na maximální hodnotě kterou dosáhne přetlakový ventil u sac. koše, tedy nevím zda měřící technika nebo mechanika má problém.
-> Borderer: Tlak je dobrý - není důvod to nějak extra řešit. Spíš je důležitý si to takhle zapamatovat a díky tlakoměru poznáš že je ten tlak pořád při určitých otáčkách stejně vysoký.. 

-> Urbi: Tak jsem to dnes projel a v rámci zajíždění prohnal. Na volnoběh tlačí čerpadlo 1 bar a od 2 tisíc otáček necelé 4 bary až do cca 3 500 otáček. Pak začne tlak klesat a na 4,5 tisících to ukazuje už zase jen 3 bary a dál sem to nezkoušel. Teplotu oleje neumim změřit, ale jel sem cca 35km daleko a nakonec 4km do prudkého kopce, který je plný serpentýn (na dvojku a v otáčkách). Takže to zatím neřešit a brát v potaz hlavně tu hranici tří barů, jak si napsal?
-> Urbi: Ano,máš pravdu - nechci jej lekat. Těch 5bar je nastaven maximální regulační tlak hlavně kvůli zimním (studeným) startům,s plným sytičem, kdy motor vyletí do vyšších otáček. Jako min. provozní tlak se udával při 2000ot tlak 0,2MPa (2Bar) při 80°C oleje. Pro motory Felicia/Fav byla v dílenský příručce i metodika měření s tabulkou - z níž přibližný hodnoty jsem udával - a málokterý ze seriových motorů opravdu těch horních hranic tlaku dosahoval 

-> MVM: Těch 5 bar málokdy bez podložení pružiny dosahuje i zcela nový motor s novými prsami, čerpadlem správně usazeným a novým sacím košem, abys jej zbytečně nelekal.
Jakýkoliv tlak nad 3 bar při otáčkách nad 3 tis. je ok pro životnost motoru. Na volnoběh 900ot. by pak neměl ani dobře prohřátý klesat pod 0,5 bar.
Jakýkoliv tlak nad 3 bar při otáčkách nad 3 tis. je ok pro životnost motoru. Na volnoběh 900ot. by pak neměl ani dobře prohřátý klesat pod 0,5 bar.
-> Borderer 21.09.17 19:30:08: Tlak oleje se má při kontrole mazání měřit při provozní teplotě. Tj. jak vody,tak oleje - nejlíp projet normální jízdou. Přičemž se udává viskozita oleje SAE 30 jako minimum a otáčky 1000,2000,3000 až cca 5000max - čemuž orientačně jde přisoudit co tisíc otáček, to 1bar. Tj na volnoběh 0,5-1 Bar a v nejčastěji používaným pásmu 2tis -2Bary atd ,,, (5bar je reg. maximum u seriovky)
-> MOLSO: Takže to, že budík ukazuje cca 3 bary mam brát jako odchylku měření a zkusit to pak se zahřátým motorem?
-> Borderer: pretože je olej studený a viskózny, olejové čerpadlo aj na volnobehu dokáže natlačit XY barov, a väčšina preteká regulačným ventilom nazad do vane, čím sa udržuje max tlak na cca 4 bary. Po zohriatí oleja ti tlak na volnobehu spadne na 0.niečo - 1 bar, po zvýšení otáčok bude stúpať do tých 4 barov.
Zdravím,
po jarní anabázi, kdy se na dálnici přidřel motor jsem se rozhodl pro kontrolu ke kontrolce mazání přidat i tlakoměr oleje. Koupen byl KMGY (i čidlo), ale po zapojení a nastartování studeného motoru ukázal toto: Pročítal jsem zdejší fórum, ale zdá se mi to málo a nevím, jestli je bezpečný s tim jezdit. A hlavně proč se tlak oleje s otáčkama nezvedá? Chtěl sem se podívat do Andrta, ale bohužel ho nemám u sebe.
Diky za postřehy,
Borderer.
po jarní anabázi, kdy se na dálnici přidřel motor jsem se rozhodl pro kontrolu ke kontrolce mazání přidat i tlakoměr oleje. Koupen byl KMGY (i čidlo), ale po zapojení a nastartování studeného motoru ukázal toto: Pročítal jsem zdejší fórum, ale zdá se mi to málo a nevím, jestli je bezpečný s tim jezdit. A hlavně proč se tlak oleje s otáčkama nezvedá? Chtěl sem se podívat do Andrta, ale bohužel ho nemám u sebe.
Diky za postřehy,
Borderer.