-> Borderer: Jo, to je přesně ono - taky jsem tomu říkal "akustické turbo"
Ale dělá to fakt myslím jen při přehrávání kazet...
Jinak kondík na altíku jsem v té Feldě měl, ale měnil jsem regulátor a koupil jsem už ten novější s integrovaným kondenzátorem. Ale je pravda, že jak už v tom autě nejezdím a mám ho tu jen občas na údržbu, nebo servis, tak nevím, zda to náhodou ta výměna regulátoru nevyřešila
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Sání Škoda 130 ve Škodě 120
22:23:46
08.12.2016
08.12.2016
Bukaj
22:14:07
08.12.2016
08.12.2016
Borderer
21:56:09
08.12.2016
08.12.2016
Bukaj
-> Borderer 08.12.16 21:53:31: No, právě proto je mi to záhadou. Nemůže to rušit altík? Pokud vím, tak ty odrušovací kondenzátory se dávaly právě na nějakej kablík v dobíjecí soustavě - ale to spíš bylo u aut s mechanickým regulátorem - ten byl zajisté také zdrojem rušení...
21:53:31
08.12.2016
08.12.2016
Borderer
-> Bukaj: U feldy ti to podle mne musí dělat spíš kostra radia...kruci...dyť ty máš tu feldu MPi, ne? Tam žádný kabely nejsou a rušení ze zapalování tam lízt nemůže...
21:38:26
08.12.2016
08.12.2016
Bukaj
-> minno: Klasické škodovácké uhlíkové kabely s plastovou izolací mají odpor 19 KOhm (předpokládám, že na metr délky...?) a odporové koncovky jsou na ně našroubované, u starší produkce (60.-70. léta) navíc zajištěné smáčknutým kovovým prstýnkem. Odrušovací odpory jsou jak v koncovkách u rozdělovače, tak v koncovkách ke svíčkám, jen koncovka k cívce je bez odrušení. Favorit už má silikonové kabely s koncovkami u hlavy rozdělovače zalitými a u svíček nalisovanými, odrušené jsou svíčky.
V Andrtovi se píše, že odrušení nemá vliv na funkci zapalování, ale je jen a pouze kvůli nerušení radiového a televizního vysílání v blízkosti vozidla.
Zajímavé je, že ve 130LPG nemám odrušené ani svíce, ani kabely (mám tam ETZ z Favorita a kabely z nějakého stoletého západního vozu - používám je už cca 15 let v různých škodovkách)
a přesto nemám problém s rušením rádia, zatímco v Å a ve Feldě mám odrušení jak má být z výroby a problémy s rušením rádia tam mám (nikoli ovšem při poslechu raiostanic, ale při přehrávání MC - rušení je cvakání, respektive bzučení korespondující s frekvencí otáček motoru.
Tak toho bych se rád zbavil, proto jsem se ptal na ten kondenzátor...
Jinak před pár lety jsem zažil rušení jiným vozem - šlo o popojíždění v koloně - jel jsem za nějakým Fordem (tuším Focus první generace) a vždy, když jsem se k němu přiblížil, bzučelo/cvakalo to z reproduktorů stejně, jako u Å, jen výrazněji a čím jsem byl blíž, tím to bylo silnější. Docela mne to tehdy překvapilo - netušil jsem, že i moderní vozy mohou být zdrojem rušení...
...nemají náhodou moderní vozy akustický otáčkoměr?
V Andrtovi se píše, že odrušení nemá vliv na funkci zapalování, ale je jen a pouze kvůli nerušení radiového a televizního vysílání v blízkosti vozidla.
Zajímavé je, že ve 130LPG nemám odrušené ani svíce, ani kabely (mám tam ETZ z Favorita a kabely z nějakého stoletého západního vozu - používám je už cca 15 let v různých škodovkách)
a přesto nemám problém s rušením rádia, zatímco v Å a ve Feldě mám odrušení jak má být z výroby a problémy s rušením rádia tam mám (nikoli ovšem při poslechu raiostanic, ale při přehrávání MC - rušení je cvakání, respektive bzučení korespondující s frekvencí otáček motoru.
Tak toho bych se rád zbavil, proto jsem se ptal na ten kondenzátor...
Jinak před pár lety jsem zažil rušení jiným vozem - šlo o popojíždění v koloně - jel jsem za nějakým Fordem (tuším Focus první generace) a vždy, když jsem se k němu přiblížil, bzučelo/cvakalo to z reproduktorů stejně, jako u Å, jen výrazněji a čím jsem byl blíž, tím to bylo silnější. Docela mne to tehdy překvapilo - netušil jsem, že i moderní vozy mohou být zdrojem rušení...
...nemají náhodou moderní vozy akustický otáčkoměr?
20:46:15
08.12.2016
08.12.2016
minno
-> Bukaj: Ako bývajú implantované odpory v tých koncovkách (kábloch) si už nepamätám (je to už dávno). Viem ale, že na výrobu mojich medených káblov som použil sadu novodobých Tesla káblov a z nich som využil len kovovú časť koncovky, ktorá sa nacvakuje na sviečku, teda žiadne odpory (plus samozrejme kryt koncovky).
Ak použiješ medené káble a na ne koncovky s odporom, tak to bude fungovať podľa rovnako OK, bude to rovnaké ako uhlíkové káble, len vodičom nebude uhlík, ale meď.
Odrušovací kondenzátor som istý čas mal v aute - montoval ešte otec kedysi dávno k napájaniu indukčnej cievky. Zmyslom malo byť lepšie odrušiť rádio - čo si pamätám, tak to moc nepomáhalo, dnešné rádia už nič také nepotrebujú a montovať tam kdesi nejaké kondenzátory podľa mňa žiadny zmysel nemá - archaický vynález, dnes bez uplatnenia.
Ak použiješ medené káble a na ne koncovky s odporom, tak to bude fungovať podľa rovnako OK, bude to rovnaké ako uhlíkové káble, len vodičom nebude uhlík, ale meď.
Odrušovací kondenzátor som istý čas mal v aute - montoval ešte otec kedysi dávno k napájaniu indukčnej cievky. Zmyslom malo byť lepšie odrušiť rádio - čo si pamätám, tak to moc nepomáhalo, dnešné rádia už nič také nepotrebujú a montovať tam kdesi nejaké kondenzátory podľa mňa žiadny zmysel nemá - archaický vynález, dnes bez uplatnenia.
18:59:41
08.12.2016
08.12.2016
Bukaj
-> minno: Hele a jak je to s odrušením, když použiji měděný kabel a na něj koncovky s odporem (bez odporu možná byly koncovky na nějaké veterány do 50. let) - škodovácké koncovky jsou buď 5K Ohm, nebo 1K Ohm - je potřeba i v tomto případě mít další odrušení? A co odrušovací kondenzátory v elektrosoustavě vozidla - má smysl jejich montáž...?
16:53:28
08.12.2016
08.12.2016
isti
-> minno: Ďakujem za vysvetlenie,zas som múdrejší.
15:50:30
08.12.2016
08.12.2016
minno
-> isti: Každá zapaľovacia sústava vo vozidle (vysokonapäťová časť) by mala byť odrušená - kvôli rušeniu rádiopríjímačov a aj inej elektroniky v aute a jeho okolí.
Odrušenie sa vykonáva: a) odrušovacím odporom priamo vo VN kábli, b) odrušovacím odporom v zapaľovacej sviečke.
Aktuálne dostupné VN káble na škodovku na trhu sú všetky silikónové (obal - sú mäkké a ohybné aj v mrazoch) a jadro (vodič) je z uhlíkových vlákien + koncovky vybavené odrušovacím odporom. K tomu prislúchajú sviečky bez odporu.
Uhlíkové káble ale časom a pri častejšej manipulácii strácajú svoje elektrické vlastnosti (ničia sa), navonok to nie je poznať, len po zmeraní odporových hodnôt kábla.
Preto radšej odporúčam obyčajný medený kábel a k tomu kúpiť odrušené sviečky s odporom (v označení majú "R").
Používať neodrušenú sústavu neodporúčam (káble bez odporu + sviečky bez odporu), dokáže to robiť zaujímavé veci, až sa človek čuduje - vyskúšané).
Odrušenie sa vykonáva: a) odrušovacím odporom priamo vo VN kábli, b) odrušovacím odporom v zapaľovacej sviečke.
Aktuálne dostupné VN káble na škodovku na trhu sú všetky silikónové (obal - sú mäkké a ohybné aj v mrazoch) a jadro (vodič) je z uhlíkových vlákien + koncovky vybavené odrušovacím odporom. K tomu prislúchajú sviečky bez odporu.
Uhlíkové káble ale časom a pri častejšej manipulácii strácajú svoje elektrické vlastnosti (ničia sa), navonok to nie je poznať, len po zmeraní odporových hodnôt kábla.
Preto radšej odporúčam obyčajný medený kábel a k tomu kúpiť odrušené sviečky s odporom (v označení majú "R").
Používať neodrušenú sústavu neodporúčam (káble bez odporu + sviečky bez odporu), dokáže to robiť zaujímavé veci, až sa človek čuduje - vyskúšané).
15:34:16
08.12.2016
08.12.2016
isti
-> minno: A čo sú to odporové a bezodporové káble a sviečky?Vysvetli to pre laika že ako sa to rozpozná.
15:12:18
08.12.2016
08.12.2016
minno
-> Jajda: Káble sa mi najviac osvedčili bezodporové medené home-made a k tomu sviečky s odrušovacím odporom.
14:15:10
08.12.2016
08.12.2016
Jajda
Teď už to frčí nádherně :) Jinak jaké kabely používáte?
21:58:04
06.12.2016
06.12.2016
Petr Urban
-> Jajda: Ty jooo ... Všechno závady kterým se dalo lehce předejít. V kelly nenakupovat - čína nebo Polsko 90% dílů,nehledě na nechutné ceny za šmejd. Skládání karb. chce preciznost a to nejen na zmíněných věcech a správné nastavení dle tabulek a pak spíše dle citu a reakcí motoru, to už je ale na delší čas a bádání... pokud to má jet na A1
16:59:03
06.12.2016
06.12.2016
Jajda
Problem vyreseny, otočena klapka na jednom stupni a vadny jehlovy ventil, hodne spatne sitko a vyměněna jedna hridel klapek. Dale jsem vyměnil svíčky a kabely, mel jsem tam silikonové z kelly a jsou jaksi na jedno pouziti. Mají hodne spatne vyřešené konektory, které ze rozjíždějí a potom to spatne drzi na svici a blbe dává jiskru.
20:30:21
20.11.2016
20.11.2016
MVM
-> Jajda: To ohledně námrzání karb. v tomto vlhkým počasí s nízkou teplotou se řeší hlavně u leteckých pístových zážehových motorů s karburátory (Rotax,Lycoming,Jabiru atd.. ) A tam,kde je vysoká rychlost proudění v difuzoru,to klidně může nastat i u jiných motorů klidně v autě (Proto se řeší nasávání teplýho vzduchu a regulace.. Buď automatická,a nebo u letadel manuálně.)
20:07:59
20.11.2016
20.11.2016
Jajda
Četl jsem o tom hodně z různých zdrojů
jmjm.cz/clanky-skoda-742- 743-karburator-jikov-32-se dr.php
Nejspíš se to často nestává a člověk na to musí mít "štěstí"
Vznik námrazy při konkrétních vlhkostech a teplotách atmosférického vzduchu
Relativní vlhkost Rozsah teploty okolí
100% −7°C až +14°C
90% −6°C až +13°C
80% −4°C až +11°C
70% −3°C až +09°C
60% +1°C až +06°C
58% +2°C až +04°C
jmjm.cz/clanky-skoda-742- 743-karburator-jikov-32-se dr.php
Nejspíš se to často nestává a člověk na to musí mít "štěstí"
Vznik námrazy při konkrétních vlhkostech a teplotách atmosférického vzduchu
Relativní vlhkost Rozsah teploty okolí
100% −7°C až +14°C
90% −6°C až +13°C
80% −4°C až +11°C
70% −3°C až +09°C
60% +1°C až +06°C
58% +2°C až +04°C
17:29:05
20.11.2016
20.11.2016
Petr Abrahámek
Teda o tom že bys mohly zamrznout trysky slyším poprvé . Předehřev mám odpojený od koupě auta a ani v -20 to teda nezamrzlo, asi mám štěstí
16:27:30
20.11.2016
20.11.2016
Star LC20
-> Urbi: měli bysme se zase potkat na nejakem srazu a rozvinout nějakou plodnou diskuzi
15:25:44
20.11.2016
20.11.2016
Jajda
Je to serie na motoru 742.12 MII, to znamená, předehřátý vzduch si to saje, vím o tom, že jinak by za určitých podmínek (vlhkosti vzduchu) mohly zamrznout trysky. Co se týče trysek, tak je to osazeno klasikou na SEDR 2932 (stodvacítka) podle tabulky. No a na víko jsem koukal a to je rovné. Budu si s tím muset pohrát. Dám vědět až něco dalšího vykoumám.
14:36:38
20.11.2016
20.11.2016
Petr Urban
-> MOLSO: Přesně
-> Star LC20: Ty bys mohl přispívat častěj a měli bychom někdy dát řeč ...
-> Jajda: Tak rovný a čistý to je, teď už jenom aby to dávalo správnou dávku a tlak injektorem při přidání plynu, správnou hladinu, rovné i víko, překalibrované veškeré průtočné profily a natryskování s ohledem použití daného motoru a zda si saje či nesaje předehřátý vzduch od výf. svodů (zvlášť teď v zimě), nastavení všech systémů a jejich správné návaznosti - přechodů a je vyhráno i s SEDREM. U mne to většinou znamenávalo nedávat půl dne a zkoušet malé niance a pak jsem ho na jakémkoli motoru přinutil k funkci i když se mu nechtělo
-> Star LC20: Ty bys mohl přispívat častěj a měli bychom někdy dát řeč ...
-> Jajda: Tak rovný a čistý to je, teď už jenom aby to dávalo správnou dávku a tlak injektorem při přidání plynu, správnou hladinu, rovné i víko, překalibrované veškeré průtočné profily a natryskování s ohledem použití daného motoru a zda si saje či nesaje předehřátý vzduch od výf. svodů (zvlášť teď v zimě), nastavení všech systémů a jejich správné návaznosti - přechodů a je vyhráno i s SEDREM. U mne to většinou znamenávalo nedávat půl dne a zkoušet malé niance a pak jsem ho na jakémkoli motoru přinutil k funkci i když se mu nechtělo
14:07:51
20.11.2016
20.11.2016
Star LC20
-> MOLSO: no díky, bro
dávat tam nějakou sjetou jebku by bylo z bláta do hovna
jsem rád, že to vidíš takhle, neb je to pravda
dávat tam nějakou sjetou jebku by bylo z bláta do hovna
jsem rád, že to vidíš takhle, neb je to pravda
13:31:53
20.11.2016
20.11.2016
Jajda
Tak jsem tu jebku trošku popiloval a zbývající nedostatky už snad zvládne těsnění. Mám objednané nové trysky a vzdušníky (celá sada na SEDR 2932), tak to pak ještě povyměňuju a uvidí se. Kdyby ne, tak někde seženu nový karburátor, protože dávat tam nějakou sjetou jebku by bylo z bláta do hovna.
12:40:51
20.11.2016
20.11.2016
MajoLR
12:13:41
20.11.2016
20.11.2016
MOLSO
-> Star LC20: clovece ty by si mohol prednasat na CVUT
11:57:56
20.11.2016
20.11.2016
Star LC20
No, v zásadě se jedná o typický problém, jeden z mnoha, který přímo koresponduje s tech.úrovní/vyspělostí toho reliktu, zvaného motor .12 . A nakonec právě proto je vcelku snadné tyhle problémy úspěšně odladit.
Tyhle probs se špatným volnoběhem, a trhavým nástupem otáček, apod., jsou způsobený primárně nedostatky na sacím aparátu. Když teda víš co a jak nastavit, zaměř se na kvalitu a bezchybnost těch dílčích komponent, a musí to fachat hladce, nebo aspoň skoro hladce. Není v tom žádná věda.
Máš prostě buď nahovno karbec, prohnutej jak luk, a celkově vyšlehanej (což není nic divnýho, 80% jetých Edsr,Sedr je po smrti, ikdyž dá se zrenovovat i skoro šrot, někdo to tady na Virtu dělá, a hodně profi, můžeš pohledat), anebo netěsnost v sání.
Tyhle, zdánlivě neřešitelný, problémy jsou vesměs i umocněný tím, že se (v dobré víře) mění kus za kus, ovšem jinak řečeno "mrdka za mrdku". Pak je to skutečně nekonečné žužu.
Tyhle probs se špatným volnoběhem, a trhavým nástupem otáček, apod., jsou způsobený primárně nedostatky na sacím aparátu. Když teda víš co a jak nastavit, zaměř se na kvalitu a bezchybnost těch dílčích komponent, a musí to fachat hladce, nebo aspoň skoro hladce. Není v tom žádná věda.
Máš prostě buď nahovno karbec, prohnutej jak luk, a celkově vyšlehanej (což není nic divnýho, 80% jetých Edsr,Sedr je po smrti, ikdyž dá se zrenovovat i skoro šrot, někdo to tady na Virtu dělá, a hodně profi, můžeš pohledat), anebo netěsnost v sání.
Tyhle, zdánlivě neřešitelný, problémy jsou vesměs i umocněný tím, že se (v dobré víře) mění kus za kus, ovšem jinak řečeno "mrdka za mrdku". Pak je to skutečně nekonečné žužu.
11:33:40
20.11.2016
20.11.2016
Jajda
Zapalování je ok, to jsem také kontroloval. Jinak jsem teď koukal na tu přírubu karbce a trošku ohnutá je, ani ne milimetr v prostředku. Respektive ty kraje jsou ohnuté od šteftů a matic. Podtlakovou hadici od posilovače jsem zkoušel odpojit a díru ucpat, ale nic se nezměnilo. Každopádně do toho zásahu to nějak fungovalo, netvrdím, že ideálně, ale to co to dělá teď je děs.
plovák jsem nastavil na vývěsu na 16 a druhá hodnota v rovině aby to lízlo kuličku jehlového ventil je těch 12.
Asi zkusím sehnat nějaký jiný karburátor a pojedu vylučovací metodou.
plovák jsem nastavil na vývěsu na 16 a druhá hodnota v rovině aby to lízlo kuličku jehlového ventil je těch 12.
Asi zkusím sehnat nějaký jiný karburátor a pojedu vylučovací metodou.
10:58:37
20.11.2016
20.11.2016
Star LC20
Přesně, jak píše Bukaj. Možná to přisává vzduch přes hadici k posilovači, anebo někde na přírubě karbec/sání. Předpokládám, žes přírubu karbecu nijak nerovnal, takže problém by mohl být právě tam.
10:30:53
20.11.2016
20.11.2016
Bukaj
Sání jako takové určitě problémy nedělá. Spíš jestli to nepřisává někde falešný vzduch.
A trhavé přechody spíš budou karburátorem (případně honě špatným zapalováním, ale pokud jsi s tím nic nedělal, tak bych to zatím vyloučil).
Jinak mezi sáním 120 a 130 zase tak velký rozdíl není, jen u 130 je víc materiálu na případné úpravy kanálů...
A trhavé přechody spíš budou karburátorem (případně honě špatným zapalováním, ale pokud jsi s tím nic nedělal, tak bych to zatím vyloučil).
Jinak mezi sáním 120 a 130 zase tak velký rozdíl není, jen u 130 je víc materiálu na případné úpravy kanálů...
10:20:20
20.11.2016
20.11.2016
Jajda
Ahoj, mám dotaz je nějaký přínos sání ze škody 130 ve škodě 120? Jde o to, že jsem jedno měl, tak jsem to prohodil. Při tom jsem ještě v ultrazvukové čističce vyčistil karboš, nastavil plovák atd. Hodil jsem to do auta a už to neudrží volnoběh, do otáček jde trhaně. Co se týká karboše, řekl bych, že je v pohodě a mám podezření na to sání. Je možné, že to s tím prostě nefunguje?