skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
motorová brzda v Plzni a okolí
-> Tuner#2: Trefili jste to.. viz -> vhml 13.01.14 16:14:45: . Už nevím, jaká padla částka, jen jsem usoudil, že zas až tak zvědavej nejsem a pojal to jako Rolls Royce..
-> Jozka: A o koho šlo? Jinak motorová brzda to je něco jiného, ale taky i finančně...
-> Tuner#2: Jsem ho nijak podrobně nevyšetřoval.. utkvělo mě to právě kvůli tý (relativní) dálavě.. a jo, šlo o samotný motory a jezdí, nebo minimálně loni tam několikrát byli.. se ho příště zeptám, když nezapomenu - mohlo to být klidně i na přání zákazníka..
-> vhml 13.01.14 16:14:45: Koláře z Blovic znam, ale pochybuju že zrovna on jezdí drzdit motory do Boule...
-> Jozka: Už to tu zaznělo, ale docela by mě taky zajímalo, jaký všechny motoráře máme v okolí :-) Myslím, že ty podstatný znám, ale třeba se dozvím něco nečekaného.
-> Tuner#2 - zrušená registrace 13.01.14 16:11:43: jihoplzeňsko zřejmě bude Kolář z Blovic.
-> Jozka 13.01.14 14:45:04: Které motoráře z jihu Plzně máš na mysli? Moc jich tu není a pokud brzdí samotný motor, tak je to i logické. Nicméně kvalitní a značkové válcové brzdy jsou i v Praze od Čepka počínaje, po diesel power konče a tak opravdu nechápu, proč někdo z jihu čech jede až na sever? Můžeš to objasnit?
-> Čokin: To náhodou nebylo o h.. jsem konečně pochopil, proč asi motoráři z jihoplzeňska jezdí "brzdit" až do Boleslavi



-> milanekprek: Nevím, co máš proti Pohofestu.
-> milanekprek: Tím, ale celý virt ztrácí smysl......když nemůžem diskutovat o ho....... 

Válcová brzda je jen orientační. Má ukázat hlavně to, jak se v jakých otáčkách motor chová, aby člověk věděl kdy má řadit atd... Chlapík v Plzni neřeší údaje jako rozměr pneu atd a nebrzdí na všechny kvalty a nedělá z toho průměr. Proč taky? Chce za to 1000Kč. Když budete chtít přesnou brzdu, jeďte na motorovu, nebo na kolovou za 4000Kč. A neneckujte tady furt kdo má kolik koní a kdo kolik nabrzdil a jakej zajel čas na Hovnofestu;)
-> Tuner#2: válcovka měří + - autobus, mohlo tam být více či méně. Při popisu majitele kdy vůbec neví stávající stav motoru, jeho naladění a nastavení, klidně tam mohlo být i měně. Jak říká Alenka...tam lépe, tam lépe a nasbírá se to hned, to samé ale i v opačném případě, tam špatně...a tam a už to jede úplně málo.
Ty jsi zase pochopil úplný prd z toho co píšu, překroutil jsi to, hážeš tady číslama jak ta brzda a vnucuješ někomu co si myslí, z toho co si myslíš.

Ty jsi zase pochopil úplný prd z toho co píšu, překroutil jsi to, hážeš tady číslama jak ta brzda a vnucuješ někomu co si myslí, z toho co si myslíš.


-> zdeny10: dva kone jsou HODNE.
Ono se to nezda, ale dva kone sem, kun tam, pul kone tady...udelas nekolik takovych uprav a mas najednou pohromade mensi stadecko :)
Ono se to nezda, ale dva kone sem, kun tam, pul kone tady...udelas nekolik takovych uprav a mas najednou pohromade mensi stadecko :)
-> Petr Urban 12.01.14 10:09:48: Přečetl jsem si při svačině i to bez toho EDITu jen nebyl čas odpovídat. Pomalu začínám věřit Vrbovi a Čokinovi co ty seš za pacienta a ty tvoje žvásty to jen potvrzují. S tím, že je brzda stejná a že tím pádem to asi Vašek opravdu naměřil snad souhlasíš. Protože pokud by tam vašek neměl to co naměřil, tak by tohle teda mělo 100Nm? Hmm, zajímavé myšlenkové pochody...
P.S.: Vašek nemá sériovou 1,3jku, to by se dalo při přivřených očích napsat o motoru ve Žlutce, ale ne o tom co tam má Vašek...
P.S.: Vašek nemá sériovou 1,3jku, to by se dalo při přivřených očích napsat o motoru ve Žlutce, ale ne o tom co tam má Vašek...
ulozto.cz/xtgKXwSA/motoro
va-brzda-felicia-1-4-rar
Pro ty, kteří ten graf chtěli vidět ve větším rozlišení. Měření bylo prováděno dvakrát. Za A kvůli nepřesnostem a za B kvůli mé zvědavosti. Mám totiž v autě kvůli zkvalitnění chlazení chladič a ventilátor z naftové feldy 1,9 a tím ventilátorem teče 18A. Ve spojitosti s 55A altíkem z fáčka (asi ho vyměním za 70A z feldy) jsem měl pocit, že při té zátěži může výkon možná lehce poklesnout. Buďto je to dáno tolerancí brzdy nebo tím ventilátorem, každopádně s běžící vrtulí ubyly dva koně. Nic zásadního...jen možná zajímavost.
Pro ty, kteří ten graf chtěli vidět ve větším rozlišení. Měření bylo prováděno dvakrát. Za A kvůli nepřesnostem a za B kvůli mé zvědavosti. Mám totiž v autě kvůli zkvalitnění chlazení chladič a ventilátor z naftové feldy 1,9 a tím ventilátorem teče 18A. Ve spojitosti s 55A altíkem z fáčka (asi ho vyměním za 70A z feldy) jsem měl pocit, že při té zátěži může výkon možná lehce poklesnout. Buďto je to dáno tolerancí brzdy nebo tím ventilátorem, každopádně s běžící vrtulí ubyly dva koně. Nic zásadního...jen možná zajímavost.
Za brzdu jsem dal tisíc korun. A konec hádek chlapci ;-)
-> zdeny10: Co stojí Plzeňská brzda?
-> Tuner#2: Motor od zdeny10 určitě není zcela ok, proto na druhou stranu docela malá, ale uvěřitelná odhadová čísla s válcové brzdy ! Nikde neříkám že to proměřuje + - 20 Nm a ani žádnou hodnotu nemůžu tipovat, tak furt nehoň čísla a nevkládej mi je do huby !
Nejen můj názor je že na lepší poladěné sériovce 1.3 nemáš přesných 138 Nm. Brždění na kolech není a nebude přesný údaj, je to + - , u vás máte štěstí že to zrovna vyšlo plusově nad reálné hodnoty.
Nejen můj názor je že na lepší poladěné sériovce 1.3 nemáš přesných 138 Nm. Brždění na kolech není a nebude přesný údaj, je to + - , u vás máte štěstí že to zrovna vyšlo plusově nad reálné hodnoty.
-> zdeny10 11.01.14 21:56:34: Díky to mě stačí 

-> Petr Urban 11.01.14 21:14:45: Zajímavé je, že tento graf byl bržděn na stejné brzdě kde Žlutka, Zelenka a kupodivu i Véna se 138Nm. Chceš říct, že to kecá +/- 20Nm?
Jseš k smíchu...
Jseš k smíchu...
bržděno bylo v Plzni prostřednictvím společnosti Dragpower
asi by šlo udělat ještě nějaký harakiri s hlavou (větší ventily, přizpůsobení kompresního poměru pomocí úpravy spalováku), dokonalejší zapalovaní + optimální nastavení předstihu, webery, výfuk vyrobit dle potřeb motoru a ne pouze dle odhadů......ještě se ten výkon posunout určitě dá....ale i s tím, co je tam teď, si myslím, že je to konkurenceschopný a především spolehlivý (jak již jsem tady asi zmiňoval - s tím, že se někdy na závěr sezony postavím na druhý nejvyšší stupeň v celkovém hodnocení, jsem při skládání toho auta ani ve snu nepočítal)....vidím, jak to na těch závodech chodí - čím větší výkon, tím větší zátěž motoru, tím menší životnost. A i když to zní alibisticky - tou životností se ALESPOŇ PROZATÍM dostává moje auto do popředí. Letos budem dávat optimálnější převodovku (loni jsem měl stálý převod 4,5 a letos mám skříň, kde je také 4,5 ale k tomu to má delší jedničku a kratší tři, čtyři, pět).....takže prachy utopené především v té převodovce :-) Uvidíme, co bude dál. Třeba v tom během sezóny zakřupe a je po výkonech.....čas je obrovskej nepřítel :-(
-> zdeny10: Děkuji za popis. Tady jde vidět že 1.4 má např. klidně pěkný průběh kroutáku, ale hodnoty nejsou přehnaně závratné jak si tady někteří myslí že jezdí s 1.3 a přebrusem 265 či 280st. a mají 140 Nm.
Na druhou stranu je dle tvého popisu výkon i krouták docela malý, i vzhledem k tomu že máš objem 1.4 díky zdvihu. Nemrzí tě to trochu a budeš s tím něco podnikat ?
Na druhou stranu je dle tvého popisu výkon i krouták docela malý, i vzhledem k tomu že máš objem 1.4 díky zdvihu. Nemrzí tě to trochu a budeš s tím něco podnikat ?
-> zdeny10 11.01.14 12:47:32: Pěkný, kde jsi brzdil?
Ten můj popis byl takhle skepticky psanej především proto, protože ta felda je rádoby autokrossovej speciál a spousta mých závodních kolegů se hrozně rádo nechává slyšet, jak maj ve škodováckých motorech 120 koní a více. Dokud jsem neměl graf v ruce, tak mi nezbývalo, než těm pohádkám věřit. S tím, co jsem tady zveřejnil (tzn. 90 koní a 120 Nm), jsem dokázal i s leckým závodit. Tak především pro ty, kteří maj ve fáčkách těch vysněných stodvacet koníků, byl ten popis směřován. Já stojím nohama na zemi a jsem nadmíru spokojen, že konečně znám průběh svého motoru. Pokud bych měl být tedy přesnější, tak dle údajů, se kterými jsem byl obeznámen, tak se jedná o favoriťácký blok, ve kterém je upravená klika z fabie 1.4, písty a ojnice taktéž z tohoto vozu, vačka dle vyrytých čísel 300/300 (spíš bych řekl, že je pouze přebroušená a tudíž nemá vyšší zdvih palců), hlava snížená o 0,5mm, tvrdé ventilové pružiny, ventily sériové, sací kanály vyleštěné a zvětšené, výfukové pouze lehce vylehčené, karburátor....uznávám, že jsem lajdák a ještě jsem ho nerozebral, takže o něm pouze vím, že má spražené obě klapky a tryskován je na vrchařskou feldu 1.5, sání vyleštěné, výfuk složen ze svodů 4-1, trubky bez středního tlumiče a nějakého asi doma vyráběného koncového tlumiče. Toď asi shrnutí mého auta.
-> Eidy: To je právě celkem zajímavé, křivka krouťáku...
-> Urbi: 92 koní a 121Nm jestli dobře vidím. A průběh velmi hezkej. Plochý jako moderní motor.
-> Urbi: On ten popis je relativní. Když máš doma několik více či méně upravenejch hlav, tak můžeš psát, že je tam hlava "nějaká". To samý s vačkou...
-> zdeny10: Nahoď tu fotku někam kde se s ní dá i něco přečíst a dej odkaz. A proč ty řeči... pokud to mělo smysluplný výkon, tak těžko bude souhlasit tvůj super popis.
stydím se dát ten graf na to vaše profi téma "Grafy motorů" a proto to raději zatím poskytnu k nahlédnutí pouze tady......takže s bezkontaktním rozdělovačem s "jézéďáckýma" vůlema, s karburátorem tryskovaným na úplně jinej motor, s hlavou tzv. "nějakou" a s vačkou jejíž hodnoty znám pouze z vyražených čísel na ní :-D
Pěkná debata o rozdělovačích, pánové.. doosvětlila mi rozpor bezkontakt vs. kontakt, kterej spolu mají dva mí dva známí (oba velmi motorářsky fundovaní)..
-> Urbi: Ted je otázka jestli se tohle všechno ekonomicky vyplatí a nebo dá se říct za stejnou cenu potažmo čas jít do elektroniky a mít univerzální zapalování, které umožní naladit všechny režimy motoru a nabídne další doplňkové funkce. Pak už je to bych řekl pouze o majiteli na co si troufne a jaké má potřeby.....ono zničit písty se dají tak i tak.
Ale ať neodbočuji od tématu, pokud se budeme bavit o rozdělovačích tak určitě zvedám ruku za kontaktní rozdělovač.
Ale ať neodbočuji od tématu, pokud se budeme bavit o rozdělovačích tak určitě zvedám ruku za kontaktní rozdělovač.
-> Vrba: To je přehnané tvrzení, sám si na to odjezdil 50 tis. km a nedělal si každých 500km opravu/úpravu. Teď sis pořídil elektro a hned je rozdělovač šmejd. Je to méně dokonalé zařízení, ale né nepoužitelné. Rozdělovače hodně mažu kvalitními věcmi a všechny nabádám k údržbě, pokud chtějí stále dobré výsledky od svého zapalování. Většina ani netuší že z boku rozdělovače je šroubek (když není, tak to dodělávám) a že společně s místem pod palcem je třeba to velmi pravidelně mazat, aby se neudělaly rychle vůle. To nedělal nikdo nikdy ani ty a všem to rychle odešlo a udělali se kravské vůle nebo je tam mají do teď ani to neví. Co se ale týče dorovnání osy, aby neházala, toto vydrží. Ale je to skutečná piplačka dorovnat souosost hřídelky.
-> Urbi: jenze ona je to vlastnost.at s tim udelas co chces,kazdych 500 ostřejších kilometrů to můžeš dělat znovu,protože se zase udělají vůle a zase musíš jít s předstihem dolů,aby byla dostatečná rezerva. výsledkem je neustalé doladovani posledního stupně tak jak to bylo doposud.
-> Vrba: Ten rozptyl předstihu dělá vůle v ose a to že je ohlá osa rozdělvoače na které chodí vačka. Klidně i u nového prvovýrobového kusu. Když to měřím hodinkami na vačce a v místě kde je palec, tak i nový rozdělovač háže klidně 0,05mm i více a to už je i 3st. předstihu na každý válec jinak. Tuto nepřesnost a osu jsem se naučil rovnat. Pokud by někdo chtěl opravdu top rozdělovač, mohu nechat osu podbrousti, nanést tvrdochorm a nechat osu přebrousit s přesností na 0,005mm, tak jak to dělám u repase Bosch rozdělovače. Nechápu proč to z výroby dělali s tak obrovskou nepřesností nebo proč mají tu osu pro vačku tak ohlou.
-> zdeny10: Spolehlivější bezkontakt je, jenže tuto spolehlivost bych osobně na závodech raději vyměnil za co největší výkonnost ! S mými kontaktními rozdělovači závodí i oficiální poháry několik desítek lidí, které pravidelně kontaktuji či oni mě zda je vše s zapalováním ok či dělám pozdější údržbu. Až na opalující se kontakty (nezměnitelná vlastnost), které ovšem vydrží klidně celou závodní sezonu i déle, s těmi rozdělovači nejsou potíže. Jediné co jsem inovoval je zavařená základní deska s kontakty, kvůli estetice provedení jsem dělal moc malé sváry. Při servisu či reklamaci bezplatně vylepším.
-> Tuner#2: Ty si nevěřícný Tomáš nebo jak z pohádky "Hloupý Honza" Tolikrát už jsem to tady všude psal a nejen já ! Že bezkontakt jakmile přestane regulovat, tzn. v orig. dobrém stavu v 4500ot. (špatný jetý klidně i v 3000ot.), tak jde předstih dolů a jde dolů tím více, čím se zvětšují otáčky. Časové zpoždění signálu k cívce je u tohoto systému stále stejné, jenže dokud jede regulace a jsou malé otáčky, je čas zpoždění zanedbatelný. Ale v vysokých ot. uběhne klikovka za jednotku času mnohem větší úhel a zpoždění se prohlubuje. Tzn. že časové zpoždění ETZ je stále stejné, ale čím více točíš ot., tím větší úhel klika uběhne a tím větší zpoždění je, předstih jde dolů a to značně ! Toto je oměřeno na mnoha rozdělovačích a mnoha ETZ, výsledky stále stejné. Abych tomuto blbému vlivu aspoň trochu předešel, tak posunuji regulaci do 5000-5500ot., tzn. snažím se předcházet zpoždění. Tak i tak jde předstih za 6000ot. již dolů, ale protože toto je cca vrchol výkonu i s vačkou 280st. (málokdo tady i s toutu vačkou má ale vrchol výkonu v 6000ot.,spíše níže kvůli mnoha zanedbaným věcem), tak jde toto zapalování použít právě pro svou spolehlivost, přesnost a malou údržbu do 6500ot. docela dobře, ale rozhodně né v originálním stavu !
-> Tuner#2: Ty si nevěřícný Tomáš nebo jak z pohádky "Hloupý Honza" Tolikrát už jsem to tady všude psal a nejen já ! Že bezkontakt jakmile přestane regulovat, tzn. v orig. dobrém stavu v 4500ot. (špatný jetý klidně i v 3000ot.), tak jde předstih dolů a jde dolů tím více, čím se zvětšují otáčky. Časové zpoždění signálu k cívce je u tohoto systému stále stejné, jenže dokud jede regulace a jsou malé otáčky, je čas zpoždění zanedbatelný. Ale v vysokých ot. uběhne klikovka za jednotku času mnohem větší úhel a zpoždění se prohlubuje. Tzn. že časové zpoždění ETZ je stále stejné, ale čím více točíš ot., tím větší úhel klika uběhne a tím větší zpoždění je, předstih jde dolů a to značně ! Toto je oměřeno na mnoha rozdělovačích a mnoha ETZ, výsledky stále stejné. Abych tomuto blbému vlivu aspoň trochu předešel, tak posunuji regulaci do 5000-5500ot., tzn. snažím se předcházet zpoždění. Tak i tak jde předstih za 6000ot. již dolů, ale protože toto je cca vrchol výkonu i s vačkou 280st. (málokdo tady i s toutu vačkou má ale vrchol výkonu v 6000ot.,spíše níže kvůli mnoha zanedbaným věcem), tak jde toto zapalování použít právě pro svou spolehlivost, přesnost a malou údržbu do 6500ot. docela dobře, ale rozhodně né v originálním stavu !
-> zdeny10: Spolehlivost,řekl bych, bude asi srovnatelná. Co čtu o rozpadlých dívkách,magnetických zkratech a dalších poruchách u bezkontaktu,tak jako jedinou výhodu vidím lepší startovatelnost při vybité baterce. Pokud dáš kontaktu minimální udržbu a použiješ originál prvovýrobní kondíky,tak zůstavá jediný nešvar v nepřesnosti,což byl u mě jediný důvod proč jsem nakonec od tohoto systému upustil.Rozptyl předstihu +-2st a více je fakt moc...pokud chceš z motoru dostat maximum a nezničit písty detonacema. Bezkontakt jsem na autě nepoužil,protože to s tím nešlo nikdy pořádně dotočit.
-> zdeny10: Bezkontakt je určitě spolehlivější, o tom žádná, jde jen o to s čím ho spojíš - a to favoriťácké ETZ má níže popsané mouchy. Pokud ho nahradíš něčím co to zpoždění nemá, tak ti zůstane spolehlivost a zbavíš se toho omezení výkonu. -> Vrba: a další už s tím mají docela dost zkušeností a po počáteční "vychatávací" fázi myslím veskrze pozitivních...
Chlapy o těch rozdělovačích jsem slyšel taky. Teda mluvím "kladívka versus bezkontakt". Slyšel jsem, že kladívkovej rozdělovač je živější a funkčnější ve vysokých otáčkách. Ale když vidím kolik lidí se na závodech zabývá hledáním problémů na zapalování (kondíky, nastavování odtrhu, výměna kladívek)......tak mi ta elektronická krabička a rozdělovač s hvězdicí přijde spolehlivější. Teda možná se mýlím. Zdaleka nemám tolik zkušeností jako vy. Ale já během loňské sezóny dolíval pouze benzin a právě díky spolehlivosti se mi podařilo pokořit i výkonnější auta a udělat vicemistra celého šampionátu. Ano.....možná na úkor pár koní kvůli rozdělovači, ale nemáme ideální prostory na úpravy a opravy, a proto nás především těší, že se to auto nesere :-) Ať tak čí onak, s největší pravděpodobností jdu příští víkend na válce, tak vám pak můžu poslat naměřenej graf :-) ......jinak za všechny vaše poznatky jsem hrozně vděčnej a poctivě si je uchovávám nejen v paměti, ale i v počítači ;-)
Ja mam na bezkontaktu v jednotce nastavenou od nejakych 5700 do 7000 fajfku nahoru s rozsahem asi 3 stupnu a funguje to dobre :)
-> Tuner#2: Doporučuju vzít jakýkoliv stroboskop a změřit si charakteristiku. Předstih ti stoupá podle charakteristiky,ale od cca 5500otáček nahoru se křivka otočí a předstih zase padá a to dost progresivně(díky konstrukčnímu nedostatku ETZ). Celé se to pak chová jako výkonový omezovač. Změř si předstih v 5000ot (tam už regulace nesahá a bude to tedy rovný). Pak si změř předstih třeba v 6500 a nebo v 7000 a uvidíš ten error. Kontaktní tohle nedělá. Má sice jiné mouchy,ale rozhodně je pro upravené motory vhodnější než jakkoliv upravený systém s ETZ.
-> Tuner#2: Nejde o rozdělovač, ale o ETZ - to má jisté (pokud mi paměť slouží konstantní) zpoždění, které se s rostoucíma otáčkama projevuje jako lineárně rostoucí snížení předstihu.
-> Vrba: Proč bys neměl? Jak kontaktní, tak bezkontaktní lezou s odstředivou regulací více méně lineárně od 0 do 2000 - 2500ot. rozdělovače což je 4 - 5000 otáček motoru a pak už se předstih nemění.
-> Tuner#2: Točit můžeš až za roh,ale dávno seš za vrcholem,protože nemáš potřebný předstih.
-> Tuner#2: Motor se klidně točí dále, ale výkon tam nemá. I když má motor na vrcholu např. jen 20st., tak se tam prostě nechá vytočit a ruku na srdce, mnohdy řev a vysoké otáčky úplně zamlží to, že už ten motor nemá takový tah-výkon a pokud to člověk neporovná s jiným smyslupnějším zapalováním, může si myslet že mu to jede maximálně co může. Měl určitě originální zapal. bezkontakt s originální ETZ, žádné úpravy ?
-> Vrba: Zajímavé, že třeba Martin 120 pouzival až do letoška bezkontakt na sve 1,5 a koncil o dobrych 1500 otacek dale...
-> zdeny10: Pokud používáš bezkontakt z favorita,můžeš s čistým svědomím řadit tak 5800-6000ot. Víc to stejně nebude mít smysl,pač motor už bude daleko za vrcholem. Bohužel tohle zapalování v kombinaci s takovou vačkou je vyloženě kontraproduktivní,protože vačkou zabiješ spodek a zapalováním vrch.
-> zdeny10: Elektronické zapalování Ignitech (preferuji) či IMF ti neodejdou na nerovnostech, proč by měly ? Stačí jednotku i čidlo na snímání předstihu pevně uchytit. S těmito zapalováními dosáhneš nejvyššího výkonu zapalovací soustavy. S bezkontaktem co máš, zcela nejnižšího viz. text první odstavec : skoda-virt.cz/cz/.../9172
-upravy-rozdelovacu-odlade
ni-motoru
Pokud by jsi nechtěl zapalování elektronické, doporučuji upravený kontaktní rozdělovač.
Dle vačky by měl motor dosahovat otáček i přes 7000ot., ale záleží na spoustu faktorech (veškeré úpravy vyplachování a krmení + váha pístů,čepů a ojnic) kde už výkonová křivka padá natolik, že je výhodnější přeřadit. Toto zjistíš nejlépe na motorové brzdě, kde i nejlépe naladíš celý motor, mohu zajistit. Laicky zkus projíždět auto do prudčího kopce např. na 3 rychl.st. a kde už ručička ot. přestane souvisleji stoupat, tam by mohl být vrchol pro přeřazení. Toto nezkoušej na rovině či velmi mírného kopce, protože motor se nechá přetočit i dále než kde je výhodné řadit.
Pokud by jsi nechtěl zapalování elektronické, doporučuji upravený kontaktní rozdělovač.
Dle vačky by měl motor dosahovat otáček i přes 7000ot., ale záleží na spoustu faktorech (veškeré úpravy vyplachování a krmení + váha pístů,čepů a ojnic) kde už výkonová křivka padá natolik, že je výhodnější přeřadit. Toto zjistíš nejlépe na motorové brzdě, kde i nejlépe naladíš celý motor, mohu zajistit. Laicky zkus projíždět auto do prudčího kopce např. na 3 rychl.st. a kde už ručička ot. přestane souvisleji stoupat, tam by mohl být vrchol pro přeřazení. Toto nezkoušej na rovině či velmi mírného kopce, protože motor se nechá přetočit i dále než kde je výhodné řadit.
....ale jinak samozřejmě díky za tip

Mám vačku 300/300, karburátor ve smyslu Ačkového favorita (spřažené klapky, přetryskovanej), jinak je to fábie ve feliciáckym obalu (klika upravená pro instalaci do felda bloku, fábiácký vložky, písty, ojnice) a hořejšek je felda hlava (taky upravená - kanály, snížená, tvrdé pružiny a asi i lehce upravenej spalovák), jinak sání vyleštěný, výfuk je složenej z laděných svodů, trubky bez středního tlumiče a nějakýho home made zadního tlumiče, zapalování bezkontakt favorit....o těch indikačních zařízeních jsem taky už četl, ale nechce se mi zas přidávat další elektronickej obvod do auta, plus když nevím, jak dlouho by to vydrželo při těch "nerovnostech" a nárazech :-)