
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Zadrene zdvihatka?
-> Eidy: Můj ukazováčk na pravý ruce je asi odolný materiál .. ale už mám větší respekt a taky už těch zdvihátek není tolik .. protože to zkrátka končí.. 

-> MVM: Ty jo, na prst bych si to nedal ani náhodou. To bych si udělal mosazný futro do sklíčidla a točil to v tom. Upínák pro flexu na suport jel bych. Dobře vím, jak umí věci ze soustruhu vylítnout. Soustružení mě baví, ale teď už nemám kde dělat.
-> Eidy 16.07.18 21:47:21: Víš jak hezky to svádí navlíknout zdvihátko na prst
A když jich dělaš třeba 24kousků,ještě aby to jednou ten prst nerozseklo. Jo a podle otáček vřetene lítají v trajektorii až do 15-20 metrů


-> T: To se takhle upne flexa do svěráku...



-> MVM: s tím počítám a to odlehčení něco vymyslím...budu se raději držet a nepřehnat....ale alespoň něco...odlehčování, to je moje 

-> T 16.07.18 19:43:19: Nezlob se,je to udělaný tak,aby to neprasklo a přitom to bylo lehký -protože se v tý době používaly převážně 8mm dříky ventilů. Dneska jsou možnosti uplně jinde,jiný pružiny včetně kuželových - být Tebou zaměřím se na hladký rovný povrch třecí plochy,bez pitingu,ani malých teček,ty znamenají ohnisko a začne se drolit znova.
-> MVM: jasný, chápu
jen mě zajímal průměr na kolik je to stočený, jestli prozradíš, jinak v pohodě 


-> T: Já mám zdvihátka odlehčovaný hodně,je to broušený,zvenku i zevnitř,na výšku jsou zkrácený na 35mm. S prominutim bližší výkresovou dokumentaci uvádět nechci. 

-> MVM: pera by měla být počítaná k vačce, pokud se nepletu....koukal jsem na Tvoje a kolik se z nich dá ubrat, aby se to nerozlítlo ?
Každopádně jsem našel na každém zdvihátku malou ťupku ( na těch nejlepších ), takže jen na skle a zaleštit a nic víc ?
Každopádně jsem našel na každém zdvihátku malou ťupku ( na těch nejlepších ), takže jen na skle a zaleštit a nic víc ?
-> T: Závisí na hmotnosti všech dílů rozvodu a to jaký máš ventilový pera. Na tuhle vačku už se vyplatí odlehčit.
-> MVM: vačka 282 a zdvih myslím 7,35 provoz jako do teď....okresky a občas okruh 

-> T: Tak spodní plocha je nejdůležitější a nejvíc namáhaná. Zvlášť dneska když jsou oleje ochuzený diky ekoteroristům o zinek a fosfor. Co se týká odlehčení tj, součásti rozvodu-to je podstatný když máš v plánu trvalé provozní otáčky motoru nad 5000/min a jinou vačku než sériovou,s větším zdvihem atd.
pročetl jsem to tady a pochopil jsem spodní plochu přejet na skle 800, pak 1200 a hadr, ale co vodorovné plochy ? s tím nic ?
případně jsou ve zdvihátkách rozdíly 120 - felicie ?
má smysl je odlehčit, případně vrtat dirku ?
případně jsou ve zdvihátkách rozdíly 120 - felicie ?
má smysl je odlehčit, případně vrtat dirku ?
-> castrol 22.04.17 19:28:32: nižšie musí ísť isto
-> suri: radsej ho zves dole je to rychlejsie ako nejak spekulovat
-> Milan 136: to nie , včera som na to koukal a mohlo by to popustené vyjsť ... teraz idem ešte raz rozhodiť tú prevodovku , novú spojku aj zotrvák , potom vyvariť a v lete budeme špekulovať nad týmto
-> suri: dira v podbehu to jisti

Má niekto skúsenosť či na Felicii vymením vačku bez demontáže motoru , len nejak rozumne popustený dolu?
-> Jarda: Mě řekli že litinová zdvihátka povlakovat nejdou, že jim litina a ocelolitina rezne při čištění v ultrazvuku. Museli by být ocelové. No já to vyřešil jinde a jinak 

-> Petr Urban 14.12.16 13:53:27: jj ten pitting me taky stve, setkal jsi se s tim, ze by kvuli tomu doslo k poskozeni vacky? ja mam v praci 3 tvrdomery rockwell, dva vickerse (HV1-HV50 a HV0,1-HV10) a malyho brinella do 250kg, tak to taky mohu zkusit zmerit
Kdysi jsem byl v Plazme Modřice www.hvm.cz/?id=cz05 a tam zrovna zdvihatka delali, ale uz nevim o co se presne jednalo, vypadalo to jako DLC vrstva, ale to jen podle toho tmaveho vzhledu, my tam nechavali delat na zubni vrtaky nitrid titanu
Kdysi jsem byl v Plazme Modřice www.hvm.cz/?id=cz05 a tam zrovna zdvihatka delali, ale uz nevim o co se presne jednalo, vypadalo to jako DLC vrstva, ale to jen podle toho tmaveho vzhledu, my tam nechavali delat na zubni vrtaky nitrid titanu
-> Jarda: snad zhora u dotykové části a měřil jsem 4x vedke sebe, 57 až 58 Rockwella. Ano jde také o protioťeruvzdornost, která i v sériovém stavu asi nebyla nijak extrémně dobrá, když je na většině zdvihatek z čelní plochy pitting.
-> Tomaso435: když sem je v tom lednu sháněl,nebyla jiná možnost než Aukro Krejčík.. akorát,že já je měl ještě za asi 4kilča (8ks) , pak znatelně podražil..
aukro.cz/skoda-1000mb-100 -110-120-nova-ventilova-zd vihatka-i6639345754.html
aukro.cz/skoda-1000mb-100 -110-120-nova-ventilova-zd vihatka-i6639345754.html
-> Petr Urban 13.12.16 23:55:19: to bych zas tak netvrdil, uz jsem videl i dobre TZ cinske veci, ono staci kdyz pouziji horsi jakost materialu, tvrdost neni zdaleka vsechno
p.s. v kterm miste to tim Rockwellem meris?

p.s. v kterm miste to tim Rockwellem meris?
-> Petr Urban 13.12.16 23:55:19: tak tomu budem musieť veriť , tieto boli deklarované ako originál , na stykovej ploche s vačkou sú matné neleštené
-> suri: tak přímo viku čistokrevnou čínu jsem na stole neměl. Viditelně to jde poznat okamžiťě, ale jistotu budeš mít pouze z tvrdoměru. Vzít sebou origo a nové, víš okamžitě. Tvrdoměry mají kdekoli v kalírnách nebo v strojních firmách, většinou pro výrobu forem.
-> Urbi: ted lituju že se 3 motory zahodily bez demontáže tehlech drobností :-(
OK počítám s tebou ;)
OK počítám s tebou ;)
-> Petr Urban 13.12.16 18:51:44: a rozlíšiť origo a čínu vieme?
-> minno 13.12.16 18:48:58: vtedy ešte ofiko , dnes už sa objednať nedajú
-> minno: ve škodovce nejsou. Byly, ale to je minulostí.
Já píchal na tvrdost nějakou neznámou druhošku a měla 58 HRC, což beru jako dostatečnou tvrdost, jen bych čelní plochu, která nebyly zcela hladká nějakým způsobem vyhladil.
Já píchal na tvrdost nějakou neznámou druhošku a měla 58 HRC, což beru jako dostatečnou tvrdost, jen bych čelní plochu, která nebyly zcela hladká nějakým způsobem vyhladil.
-> Tomaso435 13.12.16 18:37:14: Hydroštel tam síce mechanicky pasuje,ale fungovať nebude,fabia ma na to olejový kanál v bloku.
-> suri 13.12.16 18:41:23: tak potom pred 3 rokmi, keď som si staval motor, ešte boli

-> Tomaso435: Vybral bych starší dobrá, 4ks ti klidně najdu a zaleštím ti čelní plochu. K hydroštelům musí být i správně broušená vačka, tedy z Fabie bys musel dát vačku... to není že si je budeš dávat k čemu chceš 

-> minno 13.12.16 18:35:56: Ani moc nie , čo som obvolal okolie aj známych široko ďaleko tak len čína ...
-> minno: a ted co je lepší, nechat to co tam je ted? nebo koupit 4 nový nějaký a doufat že budou fungovat.. a nebo dát hydroštely z fabie jesi to pasuje a je po problému se seřizováním ventilů 

-> Tomaso435 13.12.16 18:28:58: "nové origo" sa snáď ešte bežne predávajú. Ovšem kvalita vraj tak či tak nižšia, ako origo z prvomontáže motorov.
-> suri: taky by mě zajímalo.. a vie někdo zohnat 4ks normál, nových origo ? :D
Vie niekto rozlíšiť origo zdvihátka od číny?
Tak už jen pro info.
Normální zdvihátko 21mm průměr,abnormální 21.2mm průměr.
Normální zdvihátko 21mm průměr,abnormální 21.2mm průměr.
Nevěděl by někdo rozměry zdvihátek.
Kolik má mít normální a kolik má mít to abnormální ?
Zdvihátka jsou stejná od Škody 1000MB až po 1.3 Felicii ?
Anebo pouze záměnná a něco se na nich v průběhu let měnilo ? (síla stěny,hmotnost,tvrdost?)
DíkDík
Kolik má mít normální a kolik má mít to abnormální ?
Zdvihátka jsou stejná od Škody 1000MB až po 1.3 Felicii ?
Anebo pouze záměnná a něco se na nich v průběhu let měnilo ? (síla stěny,hmotnost,tvrdost?)
DíkDík
-> Jarda: Tohle řešit nejlépe přes tel. 739 675 149, mailem nebo v nejhorším případě zde do sz, ale tady už mi píše dost lidu a nemám v tom přehlednost, zde bychom zasírali. Nemám problém naladit téměř jakýkoli karburátorový motor řpi domluvě a dostatku osazovacích prvků pro daný typ karb. Pro SEDR a weber si dokážu zajistit či přímo skladem, ale zbytek je nutné zajistit si.
Furt dokola kluci ... možná to na hovno přes HRC je, ale zkuste ty vačky pichat a rozdíly tam jsou, třeba to není ideální, ale pro mě to základní vypovídací hodnotu má dostatečnou.
Furt dokola kluci ... možná to na hovno přes HRC je, ale zkuste ty vačky pichat a rozdíly tam jsou, třeba to není ideální, ale pro mě to základní vypovídací hodnotu má dostatečnou.
HRC je opravdu na hovno a opravdu se na to ale používá běžně :-)
-> Urbi: jj, jasně můžeme..., ja bych se nekdy na jaře nebo začátkem léta stavil u Tebe na seřízeni toho rozdělovače, co jsi mi dělal... a jestli by to šlo nějak lip odladit, ale asi mam největší rezervy na hlave a mozna i k.p. by mohl byt větší
je to na te 1.4, co jsem si stavěl a najeto už mam něco přes 50 tis. km, na rozdelovaci asi 20 tis. km
jestli bych předtím ještě nemel zkusit nejak poresit tu hlavu...
-> m8rinek: nakousl jsem i téma litých vaček, podle paní docentky je to úplně špatně, co ti automobilisti dělají, měl by to být výkovek (jak jsem si kdysi myslel, ze to je)... ale tak funguje to no
je to na te 1.4, co jsem si stavěl a najeto už mam něco přes 50 tis. km, na rozdelovaci asi 20 tis. km
jestli bych předtím ještě nemel zkusit nejak poresit tu hlavu...
-> m8rinek: nakousl jsem i téma litých vaček, podle paní docentky je to úplně špatně, co ti automobilisti dělají, měl by to být výkovek (jak jsem si kdysi myslel, ze to je)... ale tak funguje to no
-> m8rinek: OK. nemám možnosti Vickerse. Neměl jsem do teď s rockwellem problém, ukazuje málo když je problém, ukazuje 57-60 HRC, když je vše jak má být. Třeba časem vymyslím něco jiného, ale opravdu jsem viděl takto testovat vačice nejen mě.
-> Urbi: Na tohle je HRC opravdu na hovno... Ideál na funkční plochy je mikrotvrdost podle Vickerse...
-> Jarda: Já pichal zanitridované vačky - hloubka nitridace 0,3 či 0,4mm. A teď teda jednu cementovanou a ukázala na boku palce normálně 58 HRC a na vrcholu poškozené vačky téměř neměřitelně málo. Co vím tak dle Rockwella pichá vačku hodně lidí vč. brusiče. Nejsem technolog, kalič ani zkušební technik, ale toto má pro mě vypovídací hodnotu dostatečnou, vpich po rockwellovi je na pohled velmi málo hluboký a usuzuji že se nedostane do neprokalených vrstev. Vačky kvůli tomu řezat nebudu... ale jestli ty chceš, mohu ti někdy nějakou mrtvou poslat na analýzu. 

-> Urbi: ale TZ je samozrejme soucasti cementace, jsem zkusebni technik ne technolog kalirny, ale toto je jasne... ano k nezadoucimu rozmerovemu ovlivneni muze dojit
HRc nemuzes pichat do cementovaneho povrchu, to je nesmysl, protoze to nejtvrdsi propichnes 150 kg a dostranes nejake hausnumero (rockwell je zalozen na hloubce vpichu, resp. na mereni drahy vpichu - predzatizeni 10 kg a hlavni zatez 150 kg) o nicem nevypovidajici, je potreba ten palec za velmi ucinneho chlazeni (aby se tepelne novlivnil material) podelne riznou, zalit, vybrousit pod vodou, vylestit a pak bych volil vickerse asi 1kg a pichal bych to od kraje ke stredu a sledoval bych prubeh tvrdosti
predpokladam do 0,2 od kraje predpokladam tvrdost okolo 700HV1 - nestastnym prevodem okolo 70-75 HRc a pak bude pozvolna klesat... (samozrejme tvrdost zalezi jak na TZ, tak i na nasyceni povrchovych vrstev) v praci delam nejake desky a ty maji cementacni vrstvu okolo 1,2 mm, co si pamatuji, tak jsem delal kdysi analyzu prokaleni cepu brzdy k tramvaji, to je podobna zkouska
HRc nemuzes pichat do cementovaneho povrchu, to je nesmysl, protoze to nejtvrdsi propichnes 150 kg a dostranes nejake hausnumero (rockwell je zalozen na hloubce vpichu, resp. na mereni drahy vpichu - predzatizeni 10 kg a hlavni zatez 150 kg) o nicem nevypovidajici, je potreba ten palec za velmi ucinneho chlazeni (aby se tepelne novlivnil material) podelne riznou, zalit, vybrousit pod vodou, vylestit a pak bych volil vickerse asi 1kg a pichal bych to od kraje ke stredu a sledoval bych prubeh tvrdosti

Piting je mechanická eroze,unavové poškození obrobené plochy, která vzniká při velkých rychlostech a tlacích, např. na plochách ložisek,ozubených kolech,vačkách,zdvihátkác
h a jiných dílech. Je to "tichýzabiják součástek" Na závodních převodovkách si prohlížím každý kolečko,ložisko,hlavně talířový kolo a pastorek -- pokud chci mít jistotu že to vydrží.
Zdvidátko je součástka motoru jako každá jiná/podléhá životnosti a nevidím jediný důvod vracet do motoru "unavený s počínajícím povrchovým poškozením - který se bude dál rozvíjet. Bez ohledu zda jde o obyč nebo lepší motor.. Ideální jsou zdvihátka s rolnou - ale u škodovek se nepoužívaly. (aspoň o tom nevím)
Zdvidátko je součástka motoru jako každá jiná/podléhá životnosti a nevidím jediný důvod vracet do motoru "unavený s počínajícím povrchovým poškozením - který se bude dál rozvíjet. Bez ohledu zda jde o obyč nebo lepší motor.. Ideální jsou zdvihátka s rolnou - ale u škodovek se nepoužívaly. (aspoň o tom nevím)
-> Urbi: Třeba by pomohlo přihodit vhodný slůvko : "speciální" - "vyvážené" - "rovnoměrné" zapérování..
E: Ne, nepomohlo - pořád stejná otravně zdlouhavá pakárna, ať se to pojmenuje jakkoliv.. :-).
E: Ne, nepomohlo - pořád stejná otravně zdlouhavá pakárna, ať se to pojmenuje jakkoliv.. :-).
-> Jozka: Ano... vlastně většina to bere jako že složení hlavy, já už si pod tím vždy představuji tu hroznou drbárnu na několik hodin vyměřování a podkládání pružin pořád dokola - má deformace.
-> Urbi: Sice se termín "zapérování hlavy" používá i pro nasazení jakýhkoliv ventilových pružin bez jemného dolaďování, ale srozumitelný i v tomhle specifickým významu..