Jaký tlak oleje je dostačující

prohledat
157 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 25.07.2009 do 24.08.2014, založil/a Kapřík
řadit dle data
21:10:42
24.08.2014
Jozka
-> pavucina: Stejně tam napřesrok půjde něco řidšího, nežli 15W40...4
15:38:06
23.08.2014
pavucina
-> Jozka 20.08.14 19:55:08: dokud se ti nenafoukne filtr a nevyskoci tesneni olejovy filtru, tak je to ok :-)
19:58:52
21.08.2014
MVM
-> Bery: Tak 150°C není pro motorsport olej nic kritickýho,ale zajímalo by mě co jim na to řek jejich motorář. Když už nic,tak kluci ten olej jistě často mění - pokud jim to trvale jde na 150 C. Druhá věc kolik jim to maže tlak při těch 150? Jinak věřím že to jde uchladit na snesitelných 120...
18:10:35
21.08.2014
Adam59
-> Eidy 21.08.14 17:55:53: ne vůbec to není tendenční 3
17:55:53
21.08.2014
Eidy
8

( WARNING ) For You Fram Oil Filter Lover's.YouTube
08:33:39
21.08.2014
Bery
Studeny subaru maze taky 9.se clovek boji slapnout na plyn aby to nekde nevyletelo.

Je mazu na millers NT 4-4,5. S tim chladicem oleje a bez termostatu na prejezdu voda 60-70°, v zavodnim rezimu 80-90 voda (kdyz teploty lezly k 35°) ,olej 95-110, kratkodobe 120°(rz 10 a vice km) nebo 9km kopec v Litvínove kde odpoledne bylo 35°.ale co vim.tak skodovky,co s nami jezdi a obsahem jdou prez 1400ccm maji na delsich RZ olej kolem 150° .a to jsou motory od věhlasných motoraru.
22:54:54
20.08.2014
Jozka
-> vhml: Ještě žes mi to připomněl.. na předchozí motor teď v dalším autě dohlíží čidlový VDO funglový a ukazuje cca to samý, jako předtím tenhle erkobudík..
22:44:37
20.08.2014
vhml
-> palinator 20.08.14 21:12:34: nahrazoval jsem mechaniku elektrikou a ukazuje to stejně
21:18:35
20.08.2014
Jozka
-> palinator: Doteď se zatím dalo, tohle je 3rd motor na něj připojenej, resp. 3 motor v autě - první dle něj nemazal skoro nic, což bylo ověřeno kalibrovaným mano u kámoše (bohužel to byla pravda), druhej motor mazal standartně, čili nikdy se nedostal přes 8 ani za studena.. ale už jenom to, že těsnění tlakových hadic chladiče najednou propouští, je dost podezřelý..



Mimochodem, motory R/LS, pokud měly oka (banja) měly těsnění hliník, nebo měď ?
21:12:34
20.08.2014
palinator
-> Jozka:

Jenom jedna faktická: Dá se tomu budíku věřit?
21:10:08
20.08.2014
Jozka
-> MVM: 3 3 3
21:02:43
20.08.2014
sikula
-> MVM: 3
20:52:35
20.08.2014
MOLSO
-> MVM: 3
20:48:42
20.08.2014
MVM
-> Jozka 20.08.14 19:55:08: Takovej tlak,to už by stačilo na sklápění vleku s pískem 6
20:08:59
20.08.2014
Jozka
-> MOLSO: 52 52 Trochu mě to mate.. i když jak dojde voda na 88°C, tak se to uklidní (cca stejný otáčky ve stádiu před otevřením termostatu).
zvětšit Jaký tlak oleje je dostačující - obrázek od Jozka vložen 20.08.2014 20:08:59
19:59:32
20.08.2014
MOLSO
-> Jozka: boha 3 to je ten motor s obtokom hej ?
19:55:08
20.08.2014
Jozka
Jsem si tak dneska vzpomněl.. po nastartování studenýho motoru (venku +10°C), na sytič, mám dojem 2200 ot/min.. 3
zvětšit Jaký tlak oleje je dostačující - obrázek od Jozka vložen 20.08.2014 19:55:08
18:12:20
19.08.2014
MVM
-> vhml: Podívej mně je tak nějak technicky jedno "kde" budete teplotu oleje měřit. Napsal jsem umístění který jsem za deset let v motorsportu vypozoroval na motorech mnoha typů a značek,škodovky nevjímaje.

Pokusím se to vysvětlit takto: Je určitý motor bez chladiče oleje a ten začnu prohánět víc než je v seriovým provozu předpokládaný. (i dnešní seriovka se dostane na dálnici lehce přes sto,obecně o 10-15 víc než voda.) První krok - namontuju teploměr,zjistím kolik je teplota. Mám dvě možnosti - nahradím např. univerzální (pro naše klima 10W/40) olejem "racingovým" - s vyšší viskozitou a vyšší výkonovou normou a stále nemusím chladit teplotu oleje - protože jezdím svižně občas a těch 120 - 130 je tam krátkodobě (píšu o teplotě oleje - jedno jestli ve vaně,na sítku sacího koše,v čerpadle ,za čerpadlem,potažmo i v hlavním kanálu mám těch 120°c. Pak mám druhou možnost: rozhodl jsem se využívat potencionál motoru naplno neustále a hodně (už předpokládám tuto zátěž) a zapojím seriově olejový chladič. Právě proto,abych docílil ochlazení na hodnotu řekněme řádově 90° To znamená že zvolím tak velký - výkonný - chladič oleje - který mě vzhledem k umístění umožní teplotní spád oněch 30-40°C (Nebo i větší a přístup vzduchu budu regulovat.)

Pak mám při jízdě na očích "normální" provozní teplotu oleje,která mi při překročení - které běžně nenastane - naznačí/informuje že je něco špatně.

Je to stejné jako s chlazením vody - tam ale teploměrem pouze kontroluješ funkci termostatu - protože každý chladič má jiný výkon v kJ W- tím pádem umí jíný spád. Myslím že to je taky nějakých 20°C .. Ale protože potřebuji hlídat teplotu hlavy 80° měřím ji tomto místě a na tuto hodnotu reguluji. U ložisek kliky a ojnic potřebuji hlídat vstupní teplou a tlak - zrovna tak na potřebnou hodnotu reguluju.

Obecně taky hodně záleži jak je objemově výkonný ol.čerpadlo a jaký je objem olejové náplně .4
22:16:37
18.08.2014
Eidy
-> vhml: A nebo si dej na motor třeba 3 čidla (vana, za čerpadlem, za chladičem) a pak třícestnej přepínač k jednomu budíku a přepínej. To by bylo zajímavý.
22:13:32
18.08.2014
Adam59
-> vhml 18.08.14 21:30:00: já myslím že to není špatná myšlenka měřit za chladičem ... jako pokud za chladičem naměříš 120°C tak je jasné že je něco špatně 3 a pak je ten problém jak to teda měřit když ve vaně se ti chladí olej žebrama (Al vana) a různě se ti převaluje zprava do leva ...



Beztak nakonec zjistíme že je jedno kde to čidlo bude, protože to chce vyzkoušet různé jízdní režimy a zjistit "normální" teplotu a až když je to mimo ni tak řešit nějaký problém a neohlížet se na nějakou absolutní teplotu 3 ale pokud chceš vědět jestli v motoru frituješ tak to asi zjistíš z čidla ve vaně, ale asi pozdě tj. než se převaří všechen olej ...
21:31:20
18.08.2014
vhml
-> Tuner#2 - zrušená registrace 18.08.14 19:59:04: zřejmě proto, že MVM preferuje měření za chladičem. Což by nějak odpovídalo, že tam se to chce držet kolem 80.
21:30:00
18.08.2014
vhml
-> MVM 18.08.14 20:08:01: Já tomu právě pořád úplně nerozumím. Protože co mi bude platný, že tam olej budu tlačit klidně zmraženej, když mi z motoru ( tj. ve vaně ) poteče přehřátej. Já si právě pořád myslím, že potřebuju hlavně vědět ,, jak to na konci dopadlo". A pokud to dopadlo špatně, tak ho musím chladit ještě víc a to je podle mě to, co bych si z toho měření měl odnést.
20:11:51
18.08.2014
MVM
-> Eidy: To naředění je jen v případě hodně bohatých motorů nebo s turbem.. A nespolíhá se na odpaření ale prostě se vymění. Běžně i po 1000km 26
20:08:01
18.08.2014
MVM
-> vhml: -takhle se dozvíš že chlazení (čehokoliv - vody nebo oleje nestíhá) Vodu měříš na výstupu - protože cca 20-30°spád chladiče vody by znamenalo na vstupu vody cca 60. A olej se do systému tlačí - tím pádem má za úkol chladit a musíš vědět že má teplotní rezervu právě pro chlazení.
20:07:45
18.08.2014
Eidy
-> MVM: Jo, na ředění palivem jsem zapomněl. Z toho hlediska je zase lepší vyšší teplota, aby se benzín líp vypařoval.

-> vhml: 1) Jak to měřit, když olej stéká v podobě kapiček? 2) Z motoru poteče olej třeba 130°C když jde do motoru 50°C, a když tam budeš tlačit olej 80°C, tak bude stékat dolů třeba 140°C. To pak není takový rozdíl na výstupu, ale na vstupu ano. Nicméně bod 1 je podle mě neřešitelný.
19:59:04
18.08.2014
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Petr Urban 18.08.14 15:06:26: Taky me zarazilo, proc drzet 80-90°C kdyz lepsi oleje xxW50 ci 60 maji daleko vyssi teplotni odolnost.
upraveno 1x, naposled 18.08.2014 19:59:21
19:56:45
18.08.2014
vhml
-> MVM 18.08.14 19:46:07: já bych právě čekal to co jde z motoru. Protože co je mi platný, že vím že to chladič uchladí na nějakou sympatickou teplotu, když z motoru mi to teče přehřátý ( a musím tak chladit ještě víc, což se ale nedozvím ).



Alespoň můj filozofickej pohled...
19:46:07
18.08.2014
MVM
-> vhml: To co jde do motoru... tak jsem to zažil na všem.. -> Eidy: A ještě než teplem dostává olej chemicky - naředěním palivem
19:41:25
18.08.2014
vhml
-> Eidy 18.08.14 19:25:16: čímž se skoro vracíme k filozofické otázce jestli mě zajímá olej co jde z motoru ( ve vaně ) nebo co jde do motoru ( za chladičem ) ...
19:36:47
18.08.2014
MVM
-> Eidy: Jsou místa kde je teplota vysoká (drážka prvního kroužku,jak píšeš může to být i dno pístu) ale podle toho se to neřeší. S tím se počítá při konstrukci.

Myslím že Alfa má v základu olej SAE 10W/60. No a když Ty používáš Millers který je Esterový - troufám si říct že je to nepřestřižitelný olej.. Teploty a zapečení kdekoliv se v tvým přípdě obávat nemusíš 4
19:25:16
18.08.2014
Eidy
Mě povídání určitě nevadí. Spíš mám jinou otázku. Co je pro olej a jeho teplotu kritický. Páč za mě olej ve vaně na 100-120°C v zasádě nemusí být problém. Ale největší kopr dostává olej na dně pístu a kolem výfukových ventilů. Tam podle mě olej degraduje a přepaluje se. Tam musí olej chvilkově vydržet daleko víc.
19:10:59
18.08.2014
MVM
-> vhml: Když jsme jezdili F škoda .. tak se na start šlo s šedesáti - a pak se to drželo okolo osmdesáti podle toho jak velkej byl pařák venku. Některý motory mívaly provozní 60 na vodě na okruhy běžně (VW Spiess F3) - ale musí tomu být uzpůsobený vůle -větší - v motoru..



Asi tak .. jen čekám komu tohle povídání bude "vadit" ..
19:04:58
18.08.2014
vhml
-> MVM 18.08.14 19:03:10: jo, na popojíždění se 60 nebojím, ale kdybych tomu chtěl někde pro radost šlapat tak je to asi špatně.



Regulovat to asi nemá význam, to je snažší tam po závodech vracet termostat a mít pokoj.
19:03:10
18.08.2014
MVM
-> vhml: Šedesát je "málo" na ježdění - ale zase tolik se tomu neubíží,žádný strach. Je možný to mít bez termostatu a regulovat teplotu na sedmdesát clonama nebo lepící páskou - ale je to nepraktický. 8
18:05:17
18.08.2014
vhml
Ještě se zeptám na opačnej stav. Vyndal jsem před Pačejovem termostat a běžná cestovní teplota teď je kolem 60 na vodě i oleji. Předpokládám, že to není správně a budu ho muset vrátit a na závody vyndavat?



Protože šlapat tomu někde pro radost když to celý má jen 60 asi nebude ideální.
16:13:42
18.08.2014
MVM
Není problém mít na oleji 100°C (10W/40) Ale je důležitý mít i při takové teplotě potřebný tlak. Buď se toho dosáhne menší vůlí v ložiskách nebo větší objemovým výkonem čerpadla...( a nebo vyšší viskozitou) U HTP právě ta -poměrně vysoká- teplota způsobuje uhelnatění a přepalování oleje..zanešení zdvihátek a pod.následuje smrt.

10W/60 není nutný držet přes sto °C i když to zvládne (vzducháče motory) ale o kvalitě oleje to nic nevypovídá -je podle toho zařazen do viskozitní třídy podle SAE, kvalitu určuje ACEA nebo Americká API.. 4

Do motorů kde je předepsaná 40ka je ta 60ka právě kvůli tomu že za tepla "udrží" vyšší tlak.
15:06:26
18.08.2014
Petr Urban
-> MVM: 5w,10w-40 je standartní olej, který můžeš držet kolem 100C ne ? Myslel jsem že právě pro 10w-60 není problémem 120-130 C a je to také jeden z důvodů proč za takový platit. Např. olej v 1,2 HTP má v dálničním režimu 140-150 C a výměny po 15 tis. km. 3
12:29:49
18.08.2014
MVM
-> vhml: No jo ...když tomu šlape za krk 2 5 Ale to se musí..
09:00:38
18.08.2014
vhml
-> MVM 18.08.14 08:49:12: jo, chladič určitě přidávat budu. Při Pačejově to se pohybovalo kolem 120.
upraveno 1x, naposled 18.08.2014 09:01:14
08:49:12
18.08.2014
MVM
-> vhml: Valvoline VR1 je uplně v pohodě olej. Spíš je potřeba víc chladit a nejít zbytečně přes sto .. (80-90°)
00:51:26
18.08.2014
Petr Urban
-> vhml: www.valvolineeurope.com/e nglish/.../vr1_racing_10w- 60

Sice to nemá nejvyšší specifikaci API pro benzínové motory jako některé jiné 10w-60, ale viskozita při 100C je dobrá. Zřejmě to bude někde utíkat nebo problém s čerpadlem.
upraveno 1x, naposled 18.08.2014 00:52:15
21:46:42
17.08.2014
vhml
Přes víkend jsem pozoroval jak se chová tlak oleje. A dokud má olej do 60 stupňů tak to maže 4atm. Od 60 do 100 to klesá ke 3atm a nad 100 ke 2,5atm.



Možná jestli ten Valvoline jako nejlevnější 10W-60 může dělat problém, že za tepla tu viskozitu prostě ztrácí moc. ( + je po nějakejch závodech řízlej dolitým půllitrem 10W-40 )
20:38:24
14.08.2014
Jozka
-> Urbi: A tak.. spodek celej bych měl mít origo 110LS - sice se celej rozebranej motor léta porůznu povaloval, ale snad by to byli odborníci poznali, kdyby bylo něco prohozenýho..
13:50:24
14.08.2014
Petr Urban
-> Jozka: Ale to byl sací koš bez přetlaku na felda motoru. Pokud to máš na motoru kde i původně takový koš byl, tak se nic nestane.
08:08:05
14.08.2014
Jozka
-> Urbi: 3 Tak doufám, že obtok nestřelí.. neb mám vymalováno na žluto a tam by se to taky moc pěkně vyjímalo..
01:40:28
14.08.2014
Petr Urban
-> MOLSO: Byl jsem kdysi u startu nově složeného motoru u kámoše...taky se spletl s košem...samozřejmě tuningář musel mít všude nový barvičky v motoru. To normálně běželo asi 5 minut na volnoběh a poklepávání plynu, ale při první vytočení na 3000ot. to hned střelilo a protože no name filter, tak né u gumky, ale celej 1 a v motorovým prostoru celkem humusno.
21:32:44
13.08.2014
Jozka
-> MOLSO: 0,6 MPa čili 6 bar je čilej vodovod, bych se toho tak nebál - tlakoměr 110R má sice stupnici v kPa, ale maximum na ní je těch 10 bar.. radost mi to teda nedělá hlavně kvůli olejovýmu chladiči, ale krom těch těsnění se snad nic neděje, to je pár vteřin, než to padne dolů. A taky mám obtokovej filtr..



-> palinator: Jestli se k autu dostanu, zkusím foto.. 4 Na první náplň fakt řídkýho zajižděcího oleje, co mi tam dali (aktuálně 15W40), ukazoval budík mám dojem po nastartování pod 8 bar - ale mám erkovej budík i instalaci, vývod hned za čerpadlem...



-> Urbi: Taky mi ti psíci takhle vyšli v barech
20:36:23
13.08.2014
palinator
-> MOLSO 13.08.14 13:06:34:

Jozka 22:21:29 10.08.2014 psal něco o 10 barech.
20:35:10
13.08.2014
MOLSO
-> minno: nie, mám normálny 120M kôš, len tu bolo pár prípadov keď na plnoprietok nahodili kôš z užovky / kila a filter strelil. Tak som zvedavý, aký tlak dokáže urobiť taká kombinácia.....



inak mi to leze za studena krátkodobo do cca 6 barov a nerád by som zažil vystrelený filter ....
20:32:35
13.08.2014
minno
-> MOLSO 13.08.14 16:29:27: máš úžovkový sací kôš? A pretlakový ventil máš kde, ako?
Extreme Tyres