-> pavucina 16.04.25 14:23:40: To som zabudol napísať, olejový filter mám upravený na plnoprietokový. Foto je staršia, teraz je tá hadica nahradená trubkou.
Preto som sa pýtal na tie podrobnosti o tom výmenníku, ako to vyzerá atď... či to tam vôbec nejako pôjde dať
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Jaky olej do zavodnich motoru Skoda???
-> dragon_cb_cz: Ano - a hadice k tomu jak Lovosice.. Zdarec.
Minimálně novější kilí skelety (dokonce i embéčkový jako ND z Kvasin) měly v sacím plášti zprava dokonce předlisovaný důlky na oil chladič - nastojato, což dělá dojem, že když 110LS, tak otvory dodatečně vrtali.
Ale pokud bych netoužil po originalitě, asi je lepší řešení jinej chladič (mě sice ještě nikdy nepraskl, ale údajně na to byly originální náchylný), jiný napojení (mezikus) a někam jinam, tj. třeba použít dobově závodní umístění na nosnou rouru. Na který pak u 742 stejně skoro přešli i v sérii..
Minimálně novější kilí skelety (dokonce i embéčkový jako ND z Kvasin) měly v sacím plášti zprava dokonce předlisovaný důlky na oil chladič - nastojato, což dělá dojem, že když 110LS, tak otvory dodatečně vrtali.
Ale pokud bych netoužil po originalitě, asi je lepší řešení jinej chladič (mě sice ještě nikdy nepraskl, ale údajně na to byly originální náchylný), jiný napojení (mezikus) a někam jinam, tj. třeba použít dobově závodní umístění na nosnou rouru. Na který pak u 742 stejně skoro přešli i v sérii..
-> pavucina: Motor š110 má originálně ,"jen" obtokový olejový filtr.
-> pavucina: Pokud si to dobře pamatuju tak originálně měly 110R/LS olejový chladič strčený za tím vodním v "kapse".
Jakej ma 110 vubec olejový filtr ? Vzhledem k seriovemu chladici vody to spis vidim na podlozku pod filtr s termostatem a olejový chladič. Spatne se hledá místo, kde jde na chladič vzduch, kdyby se nepovedlo najít, tak na nej stačí dát vetrák/větráky se spoustěním dle teploty a uchladis to jak prd.
Kam umistit chladic oleje ti urcite porádi zdejší majitele zadohrabů.
Kam umistit chladic oleje ti urcite porádi zdejší majitele zadohrabů.
-> pavucina 14.04.25 20:56:51: Auto je Š100, chladič vzadu, teraz medený zo 110R, ale už mám pripravený repasovaný (Kvinto) s novým medeným jadrom.
Motor - teraz 110R prekopaný na 120LS (hlava, zvihátka zostali 110R), vačka Fav 136X.
Pripravujem Fav motor 136, plánujem úpravu hlavy (Fel MPI), vačka 265 Urbi.
Najradšej by som tam dal el. vetrák (kvôli hluku a odberu výkonu), ale neviem či je to reálne...bola o tom diskusia v inom vlákne.
Tak hľadám čo ešte viem spraviť na zlepšenie chladenia bez nutnosti presunu chladiča dopredu a ideálne s el. vetrákom
Motor - teraz 110R prekopaný na 120LS (hlava, zvihátka zostali 110R), vačka Fav 136X.
Pripravujem Fav motor 136, plánujem úpravu hlavy (Fel MPI), vačka 265 Urbi.
Najradšej by som tam dal el. vetrák (kvôli hluku a odberu výkonu), ale neviem či je to reálne...bola o tom diskusia v inom vlákne.
Tak hľadám čo ešte viem spraviť na zlepšenie chladenia bez nutnosti presunu chladiča dopredu a ideálne s el. vetrákom
-> Boco: A co máš teda presne za motor a auto ? zadohrab jsem pochopil, a chladic mas seriový ?
-> Tomaso435: 80°C jezdím a je to dobrý, jsem rád, že jsem plastoMPI domeček zmenil na hlíníkový domeček, kde je aspon lepsi výber...
-> Tomaso435: 80°C jezdím a je to dobrý, jsem rád, že jsem plastoMPI domeček zmenil na hlíníkový domeček, kde je aspon lepsi výber...
-> COL 14.04.25 13:43:01: To jsou hodnoty který se uvádí v dokumentaci. Není tam tak do podrobna řešení kde měří atd. Je to prostě definována teplota oleje. (Ja to beru jako bych ji měřil v olejové vaně a tim to pro mě končí)
Ted mi došlo, favorití termostaty pro upravené motory.... Kdysi sem míval 85° nebo snad i 83° . Na léto dálnici supr. Ale jinak v autě mrzlo. Což s výměníkem by mohlo bejt už úplně ok
-> MVM 09.04.25 22:59:17: Ta hodnota teploty přísluší, kterému místu? vana/vstup do hlavního kanálu/nebo?
-> pavucina 14.04.25 00:05:32: Ďakujem za vysvetlenie, o tom riešení s výmenníkom, prípadne s termostatom na olej som nevedel. Vieš ma nasmerovať kde by som o tom našiel viac informácií (ideálne aj čo konktrétne by som vedel použil v mojom aute). Možno by to bola dobrá poistka, minimálne pocit že mám rezervu v chladení.
-> pavucina: Aha, teď je to jasný.
Reaguji hlavne na tyto posty.
-> MVM 12.04.25 22:17:44: -> Boco 12.04.25 23:36:50: -> Tomaso435 13.04.25 07:36:51:
Takze reaguji na originalni plnoprutokovy chladic co se daval do favorita a ze to dneska nedava smysl (pokud by neslo o originalitu), ze jsou dnes lepsi reseni a mirim bud na vymenik voda/olej nebo pripadne vami navrhovanou podlozku pod filtr s termostatem…
Proste slo o to, aby se Boco vyhnul takovemu reseni co se davalo origo v 90´s. Nic vic.
-> MVM 12.04.25 22:17:44: -> Boco 12.04.25 23:36:50: -> Tomaso435 13.04.25 07:36:51:
Takze reaguji na originalni plnoprutokovy chladic co se daval do favorita a ze to dneska nedava smysl (pokud by neslo o originalitu), ze jsou dnes lepsi reseni a mirim bud na vymenik voda/olej nebo pripadne vami navrhovanou podlozku pod filtr s termostatem…
Proste slo o to, aby se Boco vyhnul takovemu reseni co se davalo origo v 90´s. Nic vic.
-> pavucina 13.04.25 21:06:14: asi tu myšlenku vůbec nechápu. Dám pod filtr mezikus s termostatem a hotovo nazdar ne?
-> pavucina 13.04.25 20:03:46: nojo, paknleda chladič vody z 1.6 a "pouze" výměník. A je asi po problemech.
-> Eidy: Ano existují, ale na zde zminovany origo plnoprutokový chladič oleje ho neni možné osadit, protože je práve plnoprůtokový. Pak je otázka, jestli lidé ví co se musí vše udělat, aby byl plnoprůtokový a nebyla to jen druhá vetev hlavního kanálu.
-> pavucina: Teď tě nechápu. Vždyť adaptéry pod filtr s termostatem existujou dávno.
-> Tomaso435: Ty vole me nebavi ani obejit auto nez vyjedu, a jeste tohle resit... Nevim myslim si, ze v roce 2025 uz je to resitelne jinak...
No a nebo tam dat ten termostat

-> pavucina 13.04.25 12:58:04: na normální cestu zakrýt, na sport odkrýt
Prispeju svojí troškou. Na svém motoru 1,3T 189hp/290Nm jezdím odjakživa výmeník voda/olej, vyhody jsou jasné - dříve ohřátý olej. Jediný problém, kdy to mělo problém se uchladit bylo vloni, když jsem kveten-červen-červenec jezdil na mosteckym okruhu v odpoledních hodinách a bylo pres 30 ve stinu. Nicmene to vyřešil ostrik vodního chladiče vodou. Jezdim Castrol nebo Shell 10W-60 a menim ho jen na jaře. Nikdy se to neraflo, nepřidřelo... (Ano kdysi to zaklepalo na moste, ale to se mi odlil olej). Ale na druhou stranu to ale netočí ani 6500... To ze to nelechtam asi svedci lonsky čas jízdy na plny plyn - 3h 41m. (počítá to jednotka a mažu to po zimě).
Takže pokud to není uplnej závodak a stíha chladit voda, tak vymenik je ideální na daily použití či takove polozávodní motory/tempo.
Plnoprutocného chladice bych se u nezávodních ucelu bál, že to naopak bude jezdit podchlazené, protože tam ani neni možné dát termostat...
Takže pokud to není uplnej závodak a stíha chladit voda, tak vymenik je ideální na daily použití či takove polozávodní motory/tempo.
Plnoprutocného chladice bych se u nezávodních ucelu bál, že to naopak bude jezdit podchlazené, protože tam ani neni možné dát termostat...
-> ajok: To dopadl ještě dobře. Ja mam naježděnou trasu Trutnov-Liberec už 15 let a občas se mi s feldou stává, že se na mne někdo tlačí. Passat, Golf zpravidla starších generací. Když mám bojovnou náladu, tak ho zkouším povodit a jednou se mi stalo, že frajer co se mi lepil na zadek byl najednou fuč. Když sem se pak vracel, bylo v jedny zatáčce zánovní oraniště a půlka nárazníku barvy toho golfa. 

-> MVM: Máš nejaké info o tom plnoprietokovom chladiči oleja na Favo? Ako to bolo zapojené, aký to bol výrobca, typ, kde sa to montovalo...asi by to bolo aplikovateľné aj do zadomotoru (136 - Fav)
-> palinator 12.04.25 12:12:37: U Favorita bylo doporučeno pri otáčkách nad 3500 s plným zatížením nebo tahani přívěsu použití chladiče oleje. Už 89 fav. mohl mít originální chladič oleje plnoprůtokový.
To jen pro informaci že zadomotorový auta na tom jsou ještě hůř.
To jen pro informaci že zadomotorový auta na tom jsou ještě hůř.
-> Bukaj 09.04.25 08:28:38:
No, já jel na poslední Pohofest se 120 15 km po Hradubický s vlekem tak, že jsem byl v podstatě nejrychlejší (jel jsem na čtyřku 4500-5000 otáček, na pětku to nejelo). Nicméně myslím, že to trvalá cestovní rychlost být nemohla, protože i když jsem asi 7 km před Hradcem výrazně zvolnil (na prvních světlech by to okamžitě vyvřelo), tak celý Hradec na volnoběh problikávalo mazání a celkově bylo auto hlučnější o to, jak bylo vše zřídlý. Ono teda ten 7 let starej motorák (Mogul Extreme 15W-40) není pro tohle nasazení úplně OK..
No, já jel na poslední Pohofest se 120 15 km po Hradubický s vlekem tak, že jsem byl v podstatě nejrychlejší (jel jsem na čtyřku 4500-5000 otáček, na pětku to nejelo). Nicméně myslím, že to trvalá cestovní rychlost být nemohla, protože i když jsem asi 7 km před Hradcem výrazně zvolnil (na prvních světlech by to okamžitě vyvřelo), tak celý Hradec na volnoběh problikávalo mazání a celkově bylo auto hlučnější o to, jak bylo vše zřídlý. Ono teda ten 7 let starej motorák (Mogul Extreme 15W-40) není pro tohle nasazení úplně OK..

-> Jarda/felda 09.04.25 21:45:05: tak vylitly saze..., tomudle ne, ten po chvilce zastavoval u krajnice :)
-> Boco: Teplota oleje 100°C +- 10°C je běžně provozní
-> ajok 09.04.25 20:03:38: to mi připomnělu příhodu s kámošem když jsme odjížděli z burger kingu v paatu jsem tomu naložil, najednou zakuckal vylítla briketa z vejfuku že kámoš za mnou v tom dýmu doslova zmizel
od tý doby to už neudělal a jede normálně 



-> Robert 106 09.04.25 19:51:44: ja jednou takto zavodil s passatem rapidem a najednou kour, jak prase, asi se mu rozletelo turbo :) ja teda domu prijel taky uz bez vody, ale byla to jen hadice od termostatu...
A tendle syran www.rajce.idnes.cz/jardaj /.../812609066 , toho jsem predjel a on se mi pak dlouho drzel na zadku, pak se vzdalil, my nekde zakempili a za nejakou dobu ho uz tahli :)
A tendle syran www.rajce.idnes.cz/jardaj /.../812609066 , toho jsem predjel a on se mi pak dlouho drzel na zadku, pak se vzdalil, my nekde zakempili a za nejakou dobu ho uz tahli :)
-> Boco: Vidíš a já bych řekl, že mnohem lepší zábava je předjíždět nová auta v zatáčkách na okresce, než to někde na rovině mlátit hlava nehlava.
Na takovejch těch klikatejch okreskách v polích, kde vidíš 2 km dopředu není problém potrápit Passata 2.0 TDI
Na takovejch těch klikatejch okreskách v polích, kde vidíš 2 km dopředu není problém potrápit Passata 2.0 TDI
-> vhml: Máš pravdu to asi kecám. 1. by toho 1.4 v čipu s tvrdým, sníženým podvozkem nebyla schopná a 2. ty budíky ukazují samé kraviny jeden neví kde má stupnici a druhý je pořád v červeným. :-)
Ale váženě největší zásluhu na vysokých otáčkách mají kola s Favoritím rozměrem.
Ovšem ten Motul to umaže krásně, ono když dáš několik desítek tisíc do motoru, který si ještě musíš sám poskládat tak olej za pár tis už nevadí.
Ale váženě největší zásluhu na vysokých otáčkách mají kola s Favoritím rozměrem.
Ovšem ten Motul to umaže krásně, ono když dáš několik desítek tisíc do motoru, který si ještě musíš sám poskládat tak olej za pár tis už nevadí.
-> vhml 09.04.25 15:02:12: v r.2006 jsem si myslel, ze je v Rakousku neomezena a taky jsem tam tak rapidem jel :) pak uz jsem se tam mnoho let bal
-> Robert 106 09.04.25 14:58:09: proč jezdíš furt na čtyřku? 

-> Robert 106 09.04.25 14:58:09: Áno, na okreskách 80-90 sa cíti dobre, ale oveľa väčšia zábava je keď obieham moderné autá vo vyšších rýchlostiach 

-> vhml: presne 

-> Robert 106 09.04.25 14:58:09: jakože máš cestovní rychlost 170. Ale no tak 

-> Boco: 5q převodovka pomůže jen trochu. Právě kvůli dálnicím jsem dával dlouhej (3.9) 5q z Rapida a stejně na dálnici mám otáčky tak 5500 skoro pořád. Když vezmu v potaz co obnáší 5q do š100 a to ideálně vlečku tak bych to nechal jak to je a užíval si jízdu na okreskách.
-> Bukaj: Myslím že v Cedrychovi teda psali, že vůz je konstruován na trvalou cestovní rychlost 80 - 90 km/h a v těchto rychlostech bych teda řekl, že je auto nejspokojenější.
-> Bukaj: Myslím že v Cedrychovi teda psali, že vůz je konstruován na trvalou cestovní rychlost 80 - 90 km/h a v těchto rychlostech bych teda řekl, že je auto nejspokojenější.
Keď sme pri téme olejov - aká teplota oleja M7ADX je ešte bezpečná pre motor?
Google o oleji Dynamax M7ADX pise toto:
Vlastnosti produktu:
viskozitná trieda: sae 15w-40
výkonnostný profil: api sf/cd; acea a2/b2
špecifikácie: mb 227.1; mil-l-46152 b; mil-l-2104 d
kinematická viskozita pri 100 °c: 13,5 mm2/s
viskozitný index: 133
Google o oleji Dynamax M7ADX pise toto:
Vlastnosti produktu:
viskozitná trieda: sae 15w-40
výkonnostný profil: api sf/cd; acea a2/b2
špecifikácie: mb 227.1; mil-l-46152 b; mil-l-2104 d
kinematická viskozita pri 100 °c: 13,5 mm2/s
viskozitný index: 133
-> Bukaj: Tak ak by som sa mal zariadiť podľa toho čo píšeš ty, cestovná rýchlosť 140kmh je OK vzhľadom na to že mám motor 120LS. 110LS mala max 140.
Takže trvalých 5000ot by nemal byť problém
Takže trvalých 5000ot by nemal byť problém

-> Borderer: Maximální (trvalá cestovní) rychlost je udaná pro každý konkrétní vůz. Například pro škodu 1000 MB je to 120 (respektive 125) Km/hod, pro Škodu 120 je to 135/142 km/hod (v závislosti na modelovém ročníku a použité převodovce), pro Škodu 130 je to 150 km/hod...
...to ovšem neznamená, že by ten který vůz nebyl schopen vyvinout vyšší rychlost - jen pro tu "papírovou" maximálku je vůz jako celek odzkoušený v dlouhodobé zátěži (otáčky motoru při nejvyšším převodovém stupni) a výrobce garantuje, že se nerozsype...
...to ovšem neznamená, že by ten který vůz nebyl schopen vyvinout vyšší rychlost - jen pro tu "papírovou" maximálku je vůz jako celek odzkoušený v dlouhodobé zátěži (otáčky motoru při nejvyšším převodovém stupni) a výrobce garantuje, že se nerozsype...

-> MVM: Může se optat, z čeho těch 75% vychází? Není to spíš o tom, že 75% by měl motor vydržet za všech okolností a zbylých 25% jen ve specifických? Př. že se neuchladí? Protože trvalá cestovní a maximální rychlost se udávala snad jen u Trabanta.
-> MVM: a sakra tak to mam problém... A jediné riešenie na vyššiu cestovnú rýchlosť je potom silnejší motor a 5q...
-> palinator: Ne nehrozi! Trvalé provozní obvyklé u seriovky můžou být na 75% maximalnich a nic mechanicky nesmí odejít. Kvuli tomu se dělají (dělaly) buď reálný nebo zkrácený zkoušky na brzdě. A taky jedna vec jsou otáčky a druhá zatížení. Ale i zatížení na 3/4 maxima musi motor vydržet.
Potom máš dalši pásmo otáček kde se můžeš pohybovat krátkodobě.( u některých otáčkoměrů bývalo oranžově znacený) a pak máš červenou hranici kterou bys u seriovyho motoru neměl překročit, protože tam se dostaváš do nadkritickych otáček. Tam už hrozí nebezpečí. Ale zase záleží jak kdo motor navrhoval. Když je motor "sportovní"už se s překročení počítá a rezerva může být větší.
Potom máš dalši pásmo otáček kde se můžeš pohybovat krátkodobě.( u některých otáčkoměrů bývalo oranžově znacený) a pak máš červenou hranici kterou bys u seriovyho motoru neměl překročit, protože tam se dostaváš do nadkritickych otáček. Tam už hrozí nebezpečí. Ale zase záleží jak kdo motor navrhoval. Když je motor "sportovní"už se s překročení počítá a rezerva může být větší.
-> MVM:
Jakože nad 4000 už hrozí, že se vevnitř něco poláme?
Jakože nad 4000 už hrozí, že se vevnitř něco poláme?
-> Boco: Otáčky 75% maximalnich. Takže trvale kolem 4tis ot/min.
-> MVM: super, vdaka za potvrdenie
čo sa týka toho dynamického namáhania, ešte stále si jasne spomínam, keď som mal ešte sériový 100 motor, podarilo sa mi vo vysokých otáčkach zničiť vnútorné pružiny na ventiloch, našiel som ich polámané dole vo vani - pružina sa rozlámala po závitoch... chcelo by to asi nejaký limiter pre istotu, ale otázka je aké otáčky sú ešte bezpečné?
čo sa týka toho dynamického namáhania, ešte stále si jasne spomínam, keď som mal ešte sériový 100 motor, podarilo sa mi vo vysokých otáčkach zničiť vnútorné pružiny na ventiloch, našiel som ich polámané dole vo vani - pružina sa rozlámala po závitoch... chcelo by to asi nejaký limiter pre istotu, ale otázka je aké otáčky sú ešte bezpečné?

-> Boco 08.04.25 15:02:30: Ty nepotřebuješ zvolit jiný olej. Podminky co popisuješ jsou skoro ideální co se teploty týká. Můžu ti navrhnout pri častých takovych jízdách zkrátit interval výměn na polovinu. Ale s těmito oleji Škodovka téměř na 99,9% dělala dlouhodobý motorovýho zkoušky.
V těch otáčkách kolem 5000 je motor víc namáhaný dynamicky. Protože se blížíš maximalním otáčkám seriovýho motoru.
V těch otáčkách kolem 5000 je motor víc namáhaný dynamicky. Protože se blížíš maximalním otáčkám seriovýho motoru.
Ak môžem, priživím sa na tejto olejovej téme - nemám závodný motor, len "upgrejdnutý" motor 110R na 120LS - hlava/C zdvihátka sú 110R, vačka je tam teraz z Favo 136X. Sanie ala 110R, karb SEDR. Mazanie upravené na plnoprietok, bez olejového chladiča, inak séria.
Motor mám v 100 a keďže mám 4Q prevodovku 4,22 tak na diaľnici je to celkom "hukot", motor ochotne točí, 140kmh / 5000ot na rovine kedykoľvek ide. Ale tu mám obavy o olej...tlak je stabilny, len rozmýšľam či môžem výberom vhodného oleja znížiť riziko poškodenia. Zatiaľ najvyššiu teplotu oleja som mal 100st minulé leto (vonkajšia teplota 33+, jazda po diaľnici cca 30min v tempe 130-140kmh), inak je to cca 80-90st. Olej teraz mám Dynamax M7ADX 15W-40
Riedkych olejov sa hlavne v lete obávam.. V zime nejazdím vôbec
Aký olej zvoliť?
Motor mám v 100 a keďže mám 4Q prevodovku 4,22 tak na diaľnici je to celkom "hukot", motor ochotne točí, 140kmh / 5000ot na rovine kedykoľvek ide. Ale tu mám obavy o olej...tlak je stabilny, len rozmýšľam či môžem výberom vhodného oleja znížiť riziko poškodenia. Zatiaľ najvyššiu teplotu oleja som mal 100st minulé leto (vonkajšia teplota 33+, jazda po diaľnici cca 30min v tempe 130-140kmh), inak je to cca 80-90st. Olej teraz mám Dynamax M7ADX 15W-40
Riedkych olejov sa hlavne v lete obávam.. V zime nejazdím vôbec
Aký olej zvoliť?
-> Robert 106 31.03.25 20:20:20: Pokud si nastaviš takhle vysokou laťku v podobě 300V, tak neni cesty zpět.
Chce to vždycky vybírat adekvátně k podmínkám provozu. Tím chci říct, že je správné na oleji "nešetřit" ale ve správným vyznamu. PROTOŽE jsou lidi kteří si tu "třistovku" sice koupí, ale když jim řekneš že i přesto ji musí tim motorem prolívat, některý to odradí a začnou intervaly prodlužovat. Což je krok zpět.
Za další neni vždy maximální tlak oleje priorita. Prioritou je STABILNÍ tlak. A ve vysokých otáčkách průtok ložiskem (bavíme li se teď jen o jednom z mnoha mazacích bodů).
[Z čehož obecně plyne, že opravdu kvalitě zkonstruované olejové čerpadlo s velkym čerpacím vykonem umožňuje provoz s viskozitou 0W/40)
Chce to vždycky vybírat adekvátně k podmínkám provozu. Tím chci říct, že je správné na oleji "nešetřit" ale ve správným vyznamu. PROTOŽE jsou lidi kteří si tu "třistovku" sice koupí, ale když jim řekneš že i přesto ji musí tim motorem prolívat, některý to odradí a začnou intervaly prodlužovat. Což je krok zpět.
Za další neni vždy maximální tlak oleje priorita. Prioritou je STABILNÍ tlak. A ve vysokých otáčkách průtok ložiskem (bavíme li se teď jen o jednom z mnoha mazacích bodů).
[Z čehož obecně plyne, že opravdu kvalitě zkonstruované olejové čerpadlo s velkym čerpacím vykonem umožňuje provoz s viskozitou 0W/40)