chladení- škoda 100 plis....

prohledat
136 příspěvků (zobrazeno 101 až 136) od 21.03.2009 do 18.07.2016, založil/a Peto-89
řadit dle data
12:31:11
23.03.2009
Olgoj Chorchoj
Vhmle, přesněs to vystih:) Je to tak, že práce mechanický vrtule je oproti elektrický vrtuli daleko větší. Elektrika chladí s nižší účinností, to je fakt. Znamená to, že z výkonu který se sebere motoru odečteme ještě nějakých 30procent ztrát a máme výkon elektrovrtule. Tenhle výkon na uchlazení taktak stačí. Mechanika je řekněme 3x předimenzovaná, a tak ač na ztrátách sebere jen 5procent, ve finále vezme motoru oproti elektrice dvojnásobek. Jinýmy slovy, větší část práce mechaniky je zbytečná (a oceníme jí, když táhnem s kilem do kopce strom... což se ovšem zas tak často nedělá). U elektriky se nic zbytečnýho nekoná...

Sebrat lopatky a zvětšit řemenici je pro snížení výkonu ventilátoru možné, ale pro závody to dělám tak, že vytáhnu káblík z altíku, motoru pak nic neodebírám a ten kousek cesty uchladim:)
upraveno 1x, naposled 23.03.2009 12:33:42
07:23:50
23.03.2009
vhml
-> Olgoj Chorchoj: Wanče pokud ty vrtule budou dávat stejnej výkon tak nelze aby žrala víc. To prostě fyzikálně není možný...

A to že ti to do 15 stupňů uchladila jedna elektrická s ještě vyměněným chladičem bych se nechlubil... Kolem 15 stupňu nám ještě na republice litra uchladila vyřezaná vrtule s třema listama a 1150 řemenem a litrovým ocelovým chladičem...
23:30:10
22.03.2009
Olgoj Chorchoj
co řiká VHML neni úplně pravda:) Totiž při plnym výkonu motoru odebírá mechanická vrtule o moc víc než elektrická. Elektrická možná ubírá pořád a třeba ne málo, ale to platí i při výkonu. Elektrika bere furt něco, mechanika bere v tu chvíli víc. Sériová řemenice ventilátoru má menší průměr než řemenice na klice, takže se v kalupu točí fakt rychle. Řemenice se dá zvětšit, případně vyházet pár lopatek, uchladí to furt, jen se to třeba musí trochu víc točit... Je to ale potřeba vyvážit, jinak to vymele ložiska! Nicméně, v závoďáku sem jezdil dvě elektrovrtule - tlačnou a tažnou. Do 15 stupňů nad nulou to bohatě uchladila i jedna - z fiatu 127 - mám z něj i chladič. Ta tlačná spouštěla málokdy, pak to ale chladilo fest, dokonce to až přechlazovalo... Ještě je možná důležitý použít "uši" jako na obrázku a zvednout haubnu... www.skoda110r.ic.cz/akce/ .../5.jpg
19:29:58
22.03.2009
Peto-89
je to takova moja hračka s novoposkladanym motorom nerad bych vimienal nove piestne kružky 10 preto radšej prosim o rady.opatrnosti neni nikdy dost6
19:27:54
22.03.2009
Peto-89
-> skoda 120 es: hooj mna len zaujima: ked si škoduli aj šliapol na pedal a trocha jej dal extremu stihalo to chladiť tiež? nestupala teplota?
19:24:47
22.03.2009
Peto-89
toto je ončo
zvětšit chladení- škoda 100 plis.... - obrázek od Peto-89 vložen 22.03.2009 19:24:47
19:23:36
22.03.2009
Peto-89
ešte som videl tuto variantu ale najhoršie natom je že ono elektrika by to možno aj v extremnich situaciach uchladila len sa musi použit vetrak ktory je poriadne silny,ma vysoke otačky a nizku spotrebu elt.
17:57:12
22.03.2009
vhml
-> ferrari: jo, neběží ti prvních 5 kilometrů 3

pozdější typy už neměli tu maznici...

-> Crestik: jinak ten 1kW jsem bral pro jednoduchost výpočtu. Použijemeli tvých 300W výkonu tak ty spotřebuješ 461W a já 333W. Kdo spotřeboval méně?
upraveno 3x, naposled 22.03.2009 18:02:37
17:51:57
22.03.2009
ferrari
No, je jasné, že musíš mechanicky pohánať altík a ten s nejakou účinnosťou poháňa vetrák...ale...el. vetrák nejde stále, mechanický hej...

Ja osobne by som do tej elektiky šiel, ale dlho by som chodil s očkom na teplomeri...a teda neviem, ja som mal Š110LS r.v.72, vrtulu som komplet menil a teda tesnenie som tam nejak nemal...a v dielenskej príručke bolo vyslovene napísané, že pre mazanie ložísk mám vyskrutkovať skrutku na držiaku vrtule nad oskou vrtule a natlačiť tade vazelínu...možno to bolo neskôr zmenené, no ja som to mal tak...
17:44:34
22.03.2009
bflm
Elektrika to neuchladí
17:37:52
22.03.2009
vhml
-> Crestik: ovšem uchladí-li ti míň, jako že uchladí, tak je ti prd platná...Vždycky si musíš zvolit nějakou konstantu od který se odvíjíš (u mě stejný výkon chlazení)...

Aneb teorie tu rozvíjíme pěkný, leč nejlepší je praxe. Zeptej se na webu 110R. Každý kdo to ozkoušel to po čase zavrhnul a vrátil se buď k originálu nebo přešel na nápor...
17:26:07
22.03.2009
Crestik
-> vhml: jenže problém je v tom, že ty máš dva imaginární ventilátory, po kterých požaduješ stejný výkon, tedy ten 1KW. Já beru hodnoty přímo reálné, spočítané, zjištěné, změřené apod. Jo, takhle je to sice fajn, jak jsi psal, ale já když to vemu z to mojiho tvrzení, tak na ten tvůj 1kW motor potřebuješ 80A. Kdežto já bral reálný motor, že má nějakých třeba 300W výkonu, a veme od oka půl kW. Kdežto mechanická si bere 1-2kW. To, že mech toho uchladí míň/víc než elektrický je druhá věc
17:02:09
22.03.2009
vhml
-> Crestik: vysvětlím to znovu, pomalu a snad jasně...

Chceš li dosáhnout stejného průtoku vzduchu musíš mít větrák o stejném výkonu(zanedbáme účinnost samotných lopatek, protže někdo si dá 4list ze 120, někdo 9 list z feldy, někdo nechá origo 9listou, někdo si dá 5listou jako já. pojmeme to obecně).

Ted je otázka kde ten výkon brát takže možnosti: buď budeš pohánět rovnou mechanicky s účinností řemenu někde kolem 90pct včetně ztrát v ložiskách.

Nebo elektricky kde máš účinnost 90pct řemenu k alternátoru, 80 samotného alternátoru, 90 elektromotoru. Sumasumárum celková účinnost 0,65

Výkon ventilátoru uvažujme třeba 1kW.

Takže pro pohon mechanické vrtule potřebuješ 1,11kW

Pro pohon elektrické 1,53kW...



Která teda žere víc?



Pokud stále trváš na svém tak to nějak rozumně oddůvodni a ne že jedna paní povídala, že to sežere dva kilowatty...
upraveno 2x, naposled 22.03.2009 17:03:35
16:43:54
22.03.2009
Crestik
-> red.bill: omg....když vemu účinnost alternátoru 80%, účinnost elektromotoru 90%, a kdyby si ele vzal 20A, tak to je nějakých 250W, čili na výrobu potřebuju max 350W. Kdo pozná na výkonu půl kilowatty, je frajer, ale furt to je míň než např 1-2kW pro mech. vrtuli. Takže jakápak větší spotřeba ele. proti mech...
16:26:49
22.03.2009
red.bill
-> Crestik: a co třeba ztráty?? měnit mech. energii na el. a pak el. zpátky na mech. musí mít víc ztrát než mechanickou "převádět" zas na mechanickou a taky pozor u jak velkýho ventilátotu aby to nebylo u nějaký tatry4
16:09:28
22.03.2009
Crestik
dle mě je zas blud, že ele vezme víc, než mech. Někde jsem vyčetl, že mech. si veme cca 2-3koně. Kdyby si ele vzala, 1,2kW, tak bude mít odběr nějakých 100A, což přetlačit přes 55A alternátor asi nepude...bych řekl 4
14:00:32
22.03.2009
skoda 120 es
Možná to je z 1.9 feldy,ale krásně to sedí v origo otvoru
zvětšit chladení- škoda 100 plis.... - obrázek od skoda 120 es vložen 22.03.2009 14:00:32
13:59:20
22.03.2009
skoda 120 es
Ja to měl takhle a v pohodě to uchladilo
zvětšit chladení- škoda 100 plis.... - obrázek od skoda 120 es vložen 22.03.2009 13:59:20
12:57:33
22.03.2009
Peto-89
tak si myslim že asi nieje očom...zhodim vanu urobim do bloku dziiru ,nahodim tam druhy držiak s ramenom a vrtulou,a šupnem dvojitu remenicu nebudem vymyšlat už som sa stym autom hral dlho.diki moc chalani4
11:46:45
22.03.2009
suri
-> ferrari: a tesnenie pod nohou bolo .
11:45:38
22.03.2009
vhml
-> ferrari: elektrická žere víc výkonu než mechanická. Aby si v autě vyrobil elektriku tak musíš mechanicky pohánět alternátor, který má celkem velké ztráty(nízká účinnost). Když budeš pohánět rovnou vrtuli mechanicky tak se těmto ztrátám vyhneš. To je věc o který netřeba diskutovat.

Jinak ta vrtule je mazaná tou dírou v bloku. Existuje samozřejmě i varianta kdy jsou ložiska mazaná vazelínou z maznice jako na vodní pumpě, pozdější typy ale byly mazaný touhle mlhou, kterou byla zároveň odvětráváná skříň.

Takže příspěvek si napsal krásnej, bohužel v obou směrech nepravdivej :-)
11:21:01
22.03.2009
suri
-> ferrari: elektrika bere výkonu dosť viac ako myslíš a tá diera tam na niečo bola - odvetrávanie klukovej skrine
11:10:34
22.03.2009
ferrari
Hm, keď už to máš v takomto štádiu, tak tú elektriku aspoň vyskúšaj...ale nie tak, ako to máš, ten vetrák musí byť po obvode utesnený, aby nasával vzduch iba cez chladič



A ako máš riešenú elektriku? Máš tam silnejší altík? neviem, či by to aj 55A stabilne utiahol...

Niekto tu písal "el. vrtula žerie viac výkonu, ako mech." - neverím, to je podľa mňa somarina, el. pohon je zvyčajne s menšími stratami...a keď to bude zapojené cez termospínač, tak ten vetrák nepôjde stále...ale mech. pôjde stále...



A si si istý, že mech. vrtuľa je nejak mazaná olejom? To je podľa mňa blud, ložiská vrtule sú mazané normálne vazelínou...ak tam bola na Š110 nejaká diera, tak určite nie na mazanie, bo aj tak tam nebolo žiadne tesnenie...s tou dierou si starosti nerob.
07:52:00
22.03.2009
vhml
-> Peto-89: mimo náporáku nevymyslíš nic lepšího než origo chlazení. Maximálně můžeš dát celoměděnej chladič ze 110R/LS
07:51:42
22.03.2009
suri
-> Peto-89: tak prečo nepoužiješ medený či aký to je chladič zo 110 tky a origo vetrák remeňom
01:49:37
22.03.2009
Peto-89
-> Majklsto: diki
01:47:35
22.03.2009
Peto-89
tie stovky su potvory pokial nemaju naporak na predu....j si myslim že J KED TAM LISKNEM VRTULU Z FELDY 1.9 D tak stale sa to bude prehrievat.. :( bolo by to škoda bo otec vravi že črstvo poskladany motor sa parkrat prehreje a možem ho vyhodiť...takže origovrtula bude as na mieste však? :(10
01:43:33
22.03.2009
Peto-89
-> suri: ale keby som chcel použiť len stovkovy chladič,tak asi nemam šancu na lepšie chladeni..však?
01:42:10
22.03.2009
Peto-89
takže asi najlepšie bude vyvrtat dieru do 120tkoveho bloku a šupnut tam spat stovkovu vrtulu aj s ramenom ? to by som velmi nerad ...10
20:04:44
21.03.2009
LuisiLe
elektricky vetrak na kilo je blud. ja to u mojho erka budem riešit naporakom, chladič 1.6felda a vetrak 1.9 felda je to istejsie a samo expanzka z fava...
19:19:11
21.03.2009
aceboss
-> Peto-89: Vyměnit mechanické chlazení za elektrické je naprostá blbost.A to říkám s klidným srdcem jako eRkař5
18:57:10
21.03.2009
vhml
Dávat elektrickou vrtuli je absolutní blbost. Žere to více výkonu než mechanická a hůř to chladí. Pokud použiješ chladič ze 110R tak máš natolik předimenzovaní chlazení že to musí uchladit cokoliv. Pro příklad: Na republice jsme jezdili na závodním litru sériový chlazení a mojí 110LS pro radost chladím 5 listou vrtulí a dlouhým řemenem...
17:44:52
21.03.2009
Majklsto
ja som mal daco taketo,a celkom to stihalo chladit,ale nemam lepsiu fotku
zvětšit chladení- škoda 100 plis.... - obrázek od Majklsto vložen 21.03.2009 17:44:52
17:42:00
21.03.2009
Majklsto
vhodny ventilator by mohol byt s feldy 1,9diesel

problem pri chladeni elektrikou nastava pri vyssich rychlostiach ked prud vzduchu obteka karoseriu a tazsie sa nasava ventilatorom ku chladicu,pricom pri vyssej rychlosti je aj motor viac zatazeny a tak produkuje viac tepla



ja spekulujem okolo zastavby vyrazne vecieho chladica dozadu
17:24:08
21.03.2009
Peto-89
tu mam jednu fotku mojej "amaterskej" roboty nom...prosim poradte10
zvětšit chladení- škoda 100 plis.... - obrázek od Peto-89 vložen 21.03.2009 17:24:08
17:23:14
21.03.2009
Peto-89
čaute chalani.moja cesta ku koncu mojej roboty na aute sa bliži k zavieru ale mam však už len jeden jediny problem.touto temou chcem poprosit hlavne tich ktori maju skusenosti s prerobenim mechanickeho chladenia vody na elektricke chladeni na škode 100..skusil sem variantu použit elektricku vrtulu zo škody 120(ventilator za napornym chladičom) ale mojim typom je že na 101% nebude stihat chladit preto vas prosim o radu,či neviete z akeho typu auta by som mohol hodit ventilator na chladenie do mojho kilečka aby určite aj v lete pri popojiždani stihal chladit.za pomoc vopred dakujem.motor na aute je 120LS,čiže v bloku nieje diera na mazanie mechanickej vrtule,ktora bola ako original na kilečkach ale mechanicku tam už davat nechcem ...
Extreme Tyres