-> mishom:
To jsem si představit dovedl, jen jsem čekal, že vliv parazitní kapacity bude oproti tomu DC proudu zanedbatelný.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Elektromobilita
prohledat
1354 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 04.09.2021 do 26.02.2025, založil/a Jirik_Tuňák1983
-> palinator 25.02.25 10:36:16: tu je o tom celkom fajn pisane:
blog.est-aegis.com/how-do -vfds-cause-bearing-damage
blog.est-aegis.com/how-ca n-insulated-bearings-get-e lectrically-damaged
V skratke, nove invertory spinaju napatie velmi rychlo, co sposobuje velke dv/dt. Prudy potom tecu cez rozne parazitne kapacity. Ten "jednostranne odizolovany rotor" je jednostranne odizolavny iba pre DC. Stale je tam napr. parazitna kapacita vinutia k rotoru a cez tuto kapacitu sa moze uzatravat obvod na druhe (nekeramicke) lozisko. Ked sa prerazi vrstvizka oleja vazeliny, je na svete iskrenie, a nechcene EDM
blog.est-aegis.com/how-do -vfds-cause-bearing-damage
blog.est-aegis.com/how-ca n-insulated-bearings-get-e lectrically-damaged
V skratke, nove invertory spinaju napatie velmi rychlo, co sposobuje velke dv/dt. Prudy potom tecu cez rozne parazitne kapacity. Ten "jednostranne odizolovany rotor" je jednostranne odizolavny iba pre DC. Stale je tam napr. parazitna kapacita vinutia k rotoru a cez tuto kapacitu sa moze uzatravat obvod na druhe (nekeramicke) lozisko. Ked sa prerazi vrstvizka oleja vazeliny, je na svete iskrenie, a nechcene EDM
-> 11mAjA11:
Ještě jsi mi nevysvětlil jak k tomu jiskření s jednostranně odizolovaným rotorem má docházet.
Ještě jsi mi nevysvětlil jak k tomu jiskření s jednostranně odizolovaným rotorem má docházet.
-> 11mAjA11: Manželka má na sebe napsanou Konu v práci jako služebák. Jako polostátní organizace museli koupit z našich daní elektro, jinak to nejde. To auto je tak strašně oblíbený, že mi to na podzim přivezli at to přezuju. Koukám na ty kola a říkám, jako na zimu to chcete přezouvat na letní jo
nikdo se toho ani nevšimnul. Najedou s tím tak 2000km za rok, nikdo v tom nechce jezdit, jediný kde to využijou když jedou žebrat na ministerstvo, tak že tam mají pro elektrikáře vyhrazený místo zdarma, tak jedou tím protože vědí, že bez problémů zaparkují.


Kombinací jiskření a kolísající kvality.. co víc si přát.
-> 11mAjA11:
U auta s nájezdem pod 5 tisíc to ale snad nebude projiskřeným ložiskem ne?
Zbytek komentovat nehodlám, protože k objektivitě to má hodně daleko.
U auta s nájezdem pod 5 tisíc to ale snad nebude projiskřeným ložiskem ne?
Zbytek komentovat nehodlám, protože k objektivitě to má hodně daleko.
Ne to auto sme tu rozebírali / a to auto tu sestavujeme z komponent dodaných z různých zákoutí planety.
I nové baterky mají defekty, které se tu neopravují, ale mění se jako celek, jak sem psal, ta baterka at už původní nebo nepůvodní, jezdila v režimu jaký se běžnému uživateli nikdy nepodaří.
Jestli je ložisko z hovna nebo keramiky je mi uplně jedno, konstatování že je odstraněná hlučnost prostě v tomto případě není pravda a řeší se X reklamací právě na hlučnost, na autech s nájezdem pod 5tis km..
A není to recenze je to jen změť pár vybraných informací, ze které běžný zájemce akorát nabyde dojmu, že je to vlastně uplně skvělá věc a musí to mít.
Kdo to chce at si to koupí, pro nás dobře.
Kdo se v elektru našel , super, fandím.
Já to nechci, nebudu nikoho přesvědčovat že spalovák je lepší než elektro.
Taktéž nechci, aby mi bylo jakkoli nuceno, že spalovák je ďáblův výtvor a musí se vymazat ze světa a že elektro spasí svět.
Několik našich "manažerů" si jako služební vozy vybrali Kony...no až na jednu vyjímku, většina po pár měsících užívání prozřela a zjistila, že to prvoplánové nadšení z levného provozu není tak jednoznačné, jak si to naplánovali..jeden s tím jezdí tedy i na dovolené k moři, byt tedy o den déle než by bylo nutno a ne uplně levněji..ale je z toho nadšený a to je dobře.
Bývalý spolužák ze základky se pro elektro naprosto fanatizoval, akorát teda na otázku čím jezdí na dovolenou prohlásil, že kombíkovou octavii dvoulitrem v naftě, protože to je přeci uplně geniálně úsporné a praktické auto..to mi tedy stačilo..
Elektro nadšencům co to chtějí.
PS: kony jsou tedy zatím ještě v záruce, ale jak dopadnou auta po záruce to teda nevím..
I nové baterky mají defekty, které se tu neopravují, ale mění se jako celek, jak sem psal, ta baterka at už původní nebo nepůvodní, jezdila v režimu jaký se běžnému uživateli nikdy nepodaří.
Jestli je ložisko z hovna nebo keramiky je mi uplně jedno, konstatování že je odstraněná hlučnost prostě v tomto případě není pravda a řeší se X reklamací právě na hlučnost, na autech s nájezdem pod 5tis km..
A není to recenze je to jen změť pár vybraných informací, ze které běžný zájemce akorát nabyde dojmu, že je to vlastně uplně skvělá věc a musí to mít.
Kdo to chce at si to koupí, pro nás dobře.
Kdo se v elektru našel , super, fandím.
Já to nechci, nebudu nikoho přesvědčovat že spalovák je lepší než elektro.
Taktéž nechci, aby mi bylo jakkoli nuceno, že spalovák je ďáblův výtvor a musí se vymazat ze světa a že elektro spasí svět.
Několik našich "manažerů" si jako služební vozy vybrali Kony...no až na jednu vyjímku, většina po pár měsících užívání prozřela a zjistila, že to prvoplánové nadšení z levného provozu není tak jednoznačné, jak si to naplánovali..jeden s tím jezdí tedy i na dovolené k moři, byt tedy o den déle než by bylo nutno a ne uplně levněji..ale je z toho nadšený a to je dobře.
Bývalý spolužák ze základky se pro elektro naprosto fanatizoval, akorát teda na otázku čím jezdí na dovolenou prohlásil, že kombíkovou octavii dvoulitrem v naftě, protože to je přeci uplně geniálně úsporné a praktické auto..to mi tedy stačilo..
Elektro nadšencům co to chtějí.
PS: kony jsou tedy zatím ještě v záruce, ale jak dopadnou auta po záruce to teda nevím..
-> 11mAjA11 24.02.25 20:17:36:
A jak by se ti v rotoru uzavřely bludný proudy, když jedno z těch dvou ložisek, přes který musej jít, máš keramický?
O baterkách máš spolehlivé informace, že po roce a 160 tkm maj bejt víc na hadry?
Znáš nějakýho lepšího recenzenta, co se týče technickejch detailů, než je Vaculík? Různý Pepové z Autosalonu jsou lepší?
A jak by se ti v rotoru uzavřely bludný proudy, když jedno z těch dvou ložisek, přes který musej jít, máš keramický?
O baterkách máš spolehlivé informace, že po roce a 160 tkm maj bejt víc na hadry?
Znáš nějakýho lepšího recenzenta, co se týče technickejch detailů, než je Vaculík? Různý Pepové z Autosalonu jsou lepší?
Jenže to jezdí kombinovaný provoz a ne jeden řidič..a lehké to auto taky úplně není..ale je to jedno..kdo to chce ať si to koupí, my aspoň budeme mít práci...prostě to není tak žůžový / zelený...jak se to pompézně všude prezentuje...ale opravdu si to kupujte, nás to pak po koupi živí.
-> 11mAjA11: nevím co bylo ve článku, ale brzdy jsme na elektromobilu během 12 let řešili jen kvůli tomu, že zarezly, ale ne, že by se ojely. Stáčely se kotouče i bubny. Většinou se zasahovalo až když začal zadek flekovat. Motorem/rekuperací to brzdí fakt dlouho. V městském provozu a používání mozku, bych řekl že 90% brzdění je přes rekuperaci.
-> 11mAjA11: Tak každému, kdo trochu uvažuje, musí být jasné, že když se někdo nechá pozvat přímo do výzkumného centra nějaké automobilky, tak asi těžko bude tu automobilku v reportáži pomlouvat (nebo opačně - když firma pozve reportéra a nechá jej nahlédnout "do vývoje" a vydat o tom reportáž, tak se jaksi předpokládá, že to bude natočené jako solidní reklama).
A co se týče těch brzd, tak nevidím důvod, proč by nemohly být původní - opravdu záleží na stylu jízdy a používání vozu - u ne úplně těžkého elektrovozu vlastně (pokud nejsi neurotik, který jezdí brzda/plyn) brzdy potřebuješ jen v krizových situacích a pro zastavení vozu z nízké rychlosti, kdy už nezpomaluje rekuperací. A jestli to auto jezdilo sem a tam nějak úsek dálnice (což je při průměrném nájezdu 16 tisíc kilometrů měsíčně velmi pravděpodobné), tak kdyby to auto nebylo po tom necelém roce ve stavu nového vozu, tak by muselo mít něajké vážné konstrukční chyby...

A co se týče těch brzd, tak nevidím důvod, proč by nemohly být původní - opravdu záleží na stylu jízdy a používání vozu - u ne úplně těžkého elektrovozu vlastně (pokud nejsi neurotik, který jezdí brzda/plyn) brzdy potřebuješ jen v krizových situacích a pro zastavení vozu z nízké rychlosti, kdy už nezpomaluje rekuperací. A jestli to auto jezdilo sem a tam nějak úsek dálnice (což je při průměrném nájezdu 16 tisíc kilometrů měsíčně velmi pravděpodobné), tak kdyby to auto nebylo po tom necelém roce ve stavu nového vozu, tak by muselo mít něajké vážné konstrukční chyby...
No tak nějak tam nehrajou ty brzdy, byť to teda na rekuperaci brzdí fakt zdatně, nicméně ruku na srdce, po 160 tkm tak nějak úbytek na brzdach musí být (už jen kvůli tomu že se v tom střídali "řidiči" různých kvalit)..pak ta baterka taky tak nějak asi není původní..ale u ní o to asi ani tak nejde, ta v podstatě jezdila furt v ideálních podmínkách teploty vs. vybíjení a nabíjení. "Vyřešené" hlučnosti pohonné jednotky - keramickými ložisky...no jako je na jednom konci..na druhém tak nějak není, hlučnost se odsunula na později...a žádné extra výhody toho systému "vše v jednom" ala Ioniq nejsou bohužel..obecně ty baterky sou pravda poměrně hodně kvalitní, umírá to okolo co je řídí..kladem budiž minimálně aspoň třeba např., zapálit Konu jakoby od baterky je v podstatě nemožné. Prostřelili to skrze kabinu vzadu několika kusy velkých tesařských hřebíků z nastřelovacího plynového nastroje (simulace zločinu vraždy střelnou zbraní uvnitř kabiny vozu) a auto nezačalo hořet, kouřilo se z něj několik desítek minut ale nevzplalo, oproti tomu od Tesly hasiči ani nestihli utéct po tom prostřelení..jako vzhledem k tomu že Vaculík je tak nějak obecně "druh" úplně bych to nebral jako hodnotnou "recenzi" vozu, potenciálnímu kupci je to v podstatě jakožto směs informací pro uživatele nepodstatných k ničemu. Tyhle "rozborky" na úrovni fabriky mají vypovídací hodnotu pro výrobu a dizajnery (aby věděli kde můžou ještě ušetřit aby to nebylo vidět a nějakým způsobem to jako celek působilo hogofogo). Jako za ty peníze co to stojí..to opravdu nestojí..

-> 11mAjA11 24.02.25 12:11:36: Možná ne úplně pohádky, ale pro neznalého člověka to může působit impozantně.
Takováto zkouška u 10 měsíců nového vozu, jezděného v cyklech bez zatížení více, než jednou osobou po nějakém dálničním úseku, opravdu nic neřekne o tom, jak to auto bude vypadat po 10 letech provozu po středočeských okreskách...
Zajímalo by mne spíš, jak by to auto vypadalo po tom, kdyby jej na dva roky půjčili Jardovi, Istimu nebo mně na aktivity, které provozujeme s našimi škodovkami...
Takováto zkouška u 10 měsíců nového vozu, jezděného v cyklech bez zatížení více, než jednou osobou po nějakém dálničním úseku, opravdu nic neřekne o tom, jak to auto bude vypadat po 10 letech provozu po středočeských okreskách...

Zajímalo by mne spíš, jak by to auto vypadalo po tom, kdyby jej na dva roky půjčili Jardovi, Istimu nebo mně na aktivity, které provozujeme s našimi škodovkami...

-> 11mAjA11:
Tak to uveď na pravou míru ne?
Tak to uveď na pravou míru ne?

nějké polopravdy a ne uplně reálné pohádky..kdyby to teda nekoho zajímalo..
www.auto.cz/tohle-jinde-n euvidite-vaculik-detailne- zkouma-hyundai-kona-electr ic-po-160-000-km-155807

www.auto.cz/tohle-jinde-n euvidite-vaculik-detailne- zkouma-hyundai-kona-electr ic-po-160-000-km-155807





-> pavucina: Jako co nabíjet během nakládky/vykládky?
Mixa určitě ne, a u toho kamionu záleží co a jak kam vozí. Jestli mu jen vymění kontejner nebo přepřáhne návěs, tak těžko
Mixa určitě ne, a u toho kamionu záleží co a jak kam vozí. Jestli mu jen vymění kontejner nebo přepřáhne návěs, tak těžko
-> David29: A vis ze behem nakladky vykladky, to stačí nabijet
Me by spis zajimaly co to auto má za provozní naklady. To muze dost rozhodovat jestli se to vyplati a dokonce tomu neco prizpusobit nebo se jedná je o styl/trend...

Me by spis zajimaly co to auto má za provozní naklady. To muze dost rozhodovat jestli se to vyplati a dokonce tomu neco prizpusobit nebo se jedná je o styl/trend...
-> Borderer: Podle mě nic, předpokládám že to bude natrvrdo v rámu, stejně jako je cokoliv jinýho
Jinak v Mělníku parkuje elektrický tahač Volvo, dojezd 300km. Jezdí pravidelnou trasu, za den 2x MB - Mělník. Tak to je dobrý, proč ne. Jen nesmí o ten kšeft přijít nebo dostat lepší s delšíma kilometrama
Jinak v Mělníku parkuje elektrický tahač Volvo, dojezd 300km. Jezdí pravidelnou trasu, za den 2x MB - Mělník. Tak to je dobrý, proč ne. Jen nesmí o ten kšeft přijít nebo dostat lepší s delšíma kilometrama
-> David29: Hele? Co ty baterie udělají s kabinou při čelním ťukanci? 

-> Bukaj 11.02.25 13:35:54: pokud se bude jednat o ciste odporovej spotrebic, tak bude mit (chvilku, nez shori) o malicko vic jak 4nasobnej vykon.
Osobne vyzkouseno, kdyz jsem si jaksi neuvedomil, ze by mohlo bejt vyhrivani zrcatek Z700 i na 12V a sef si zase neuvedomil, ze mam 24V auto. :-D bylo mi divny, ze total namrzly zrcatko se rozehrejva po asi 3sec. No kdyz mi doslo proc, tak jsem to uz nestihnul vypnout a zase jsem jezdil celej den s popraskanym.
Pak jsem to schvalne pro tu prdel pocital. Vykon u odporovejch spotrebicu roste s druhou mocninou zmeny napeti. Samozrejme teoreticky. Protoze se zmenou teploty se meni i odpor...
Osobne vyzkouseno, kdyz jsem si jaksi neuvedomil, ze by mohlo bejt vyhrivani zrcatek Z700 i na 12V a sef si zase neuvedomil, ze mam 24V auto. :-D bylo mi divny, ze total namrzly zrcatko se rozehrejva po asi 3sec. No kdyz mi doslo proc, tak jsem to uz nestihnul vypnout a zase jsem jezdil celej den s popraskanym.
Pak jsem to schvalne pro tu prdel pocital. Vykon u odporovejch spotrebicu roste s druhou mocninou zmeny napeti. Samozrejme teoreticky. Protoze se zmenou teploty se meni i odpor...
-> Bukaj 11.02.25 13:35:54: to jsem zkusil se starým PC zdrojem- přepnuto na 110V a akorát padla rána a už nešel
takže spotřebu měl nulovou 




-> Matthes, záškodník z TechWebu: No vidíš, alternativa spotřebičů se spínaným zdrojem s variabilním síťovým napětím (notebooky apod) mi nedošla

-> Bukaj 11.02.25 13:35:54: No pokud je to moderní elektronickej spotřebič se spínanym zdrojem, kterej umí pracovat od 110 V do 240 V, tak čím nižší napětí mu dáš, tim vyšší bude mít proudovej odběr, aby zůstal zachovanej jeho výkon.
-> palinator: A když do 230 V sítě zapojíš 110 V spotřebič, tak bude žrát o půlku míň? 

-> Jarda/felda:
Jo tohle... tak 20V baterka v Lídlu je taky nesmysl, žejo..
E: ale je to prostě zmrdovina a nechápu že to není klamání spotřebitele, vždy by se měla uvádět jmenovitá hodnota
To je jako kdybys prodával třináctivoltovou autobaterii že je lepší než dvanáctivoltová
Jo tohle... tak 20V baterka v Lídlu je taky nesmysl, žejo..

E: ale je to prostě zmrdovina a nechápu že to není klamání spotřebitele, vždy by se měla uvádět jmenovitá hodnota
To je jako kdybys prodával třináctivoltovou autobaterii že je lepší než dvanáctivoltová

-> palinator 11.02.25 10:57:14: o článek méně znamená že na "tabulkový hodnoty" počítají napětí plně nabitého článku, pak jim to papírově vyjde
na plácnu 21V bateii můžeš počítat 6 článků po 3.5V nebo taky jenom 5 článků po 4.2V




-> gim:
Olovo v dnešní době nemá kromě startovacích akumulátorů žádný smysl.
"Účinnost" Li-Ion a LFP bude obecně stejná, ale jak správně píšeš, LFP mají plochou vybíjecí křivku. Co ale úplně nedává smysl, že by měly být LFP o polovinu menší, než Li-Ion. Pokud srovnáme většinu Li-Ion chemií, tak soudobý LFP akumulátor bude vždy větší, protože má menší měrnou kapacitu (3,2 V na článek). Bude ale samozřejmě záležet také na výrobci a konkrétním modelu.
Jinak nevím, co máš na mysli tím "o článek míň". Jako že baterie nesplňuje údaje, které má na štítku? Tzn. má buď menší napětí nebo kapacitu?
Olovo v dnešní době nemá kromě startovacích akumulátorů žádný smysl.
"Účinnost" Li-Ion a LFP bude obecně stejná, ale jak správně píšeš, LFP mají plochou vybíjecí křivku. Co ale úplně nedává smysl, že by měly být LFP o polovinu menší, než Li-Ion. Pokud srovnáme většinu Li-Ion chemií, tak soudobý LFP akumulátor bude vždy větší, protože má menší měrnou kapacitu (3,2 V na článek). Bude ale samozřejmě záležet také na výrobci a konkrétním modelu.
Jinak nevím, co máš na mysli tím "o článek míň". Jako že baterie nesplňuje údaje, které má na štítku? Tzn. má buď menší napětí nebo kapacitu?
-> Matthes, záškodník z TechWebu: někdy z kraje léta, snad.
-> gim 10.02.25 21:40:30: Rencek jo? Kdy dorazi? 

-> palinator: táta teď v rámci VŘ testuje akumulátory pro záložní zdroje k jejich technologii. Celkem zajímavé výsledky, laicky přetlumočeno - olovo dává z udávané kapacity 53A jen 44A a výkon klesá od cca 60% vybití postupně dolů. Li ion dávají z 53A nějakých 48A a pokles výkonu je strmější od 80%. LiFePo při polovičních rozměrech a udávané nižší kapacitě 50A dala 54A. Prý drží do 95%. Tak asi má favorita. Jinak v rámci vybíjecích testů zjistil, že není úplně neobvyklé, že výrobci škudlí a dají o článek méně. To se potvrdilo až při destruktivním zkoumání, proč se tak rychle vybíjí.
-> Jumbo: pár let zpátky jsem měl na den a 800km výlet půjčenou XC90 v pluginu a byla to teda paráda. Jede velice slušně a postrky po městě na baterku fajn (dalo to skoro 60km na elektriku). Na těch kilometrech jsem se dostal na 7l spotřeby a to jsem se na dálnici neupejpal. Věřím, že teď jsou už jsou zase o výrazný kus dál, po těch pár letech.
Osobně bych chtěl zkusit něco od Hondy, jejich hybridy se mi moc líbí, ale nejsou pluginí.
Na firmě nám dosluhuje Citroen Zero, už má 10 let a cca 70tkm najeto. Baterka je kach, dojezd je necelých 70km z původních 130-140. Do šrotu asi zatím nepůjde, necháme ho na postrky kolem. Až odejde úplně, zkusíme vytěžit baterky na úložiště k fve, ale moc nevěřím, že seženeme nějakého nadšence co se do toho pustí. Objednali jsme R5, tak jsem celkem zvedavej, jaký to bude. K testovací jízdě jsem se bohužel nedostal.
Osobně bych chtěl zkusit něco od Hondy, jejich hybridy se mi moc líbí, ale nejsou pluginí.
Na firmě nám dosluhuje Citroen Zero, už má 10 let a cca 70tkm najeto. Baterka je kach, dojezd je necelých 70km z původních 130-140. Do šrotu asi zatím nepůjde, necháme ho na postrky kolem. Až odejde úplně, zkusíme vytěžit baterky na úložiště k fve, ale moc nevěřím, že seženeme nějakého nadšence co se do toho pustí. Objednali jsme R5, tak jsem celkem zvedavej, jaký to bude. K testovací jízdě jsem se bohužel nedostal.
-> pavucina:
Tak předpokládal jsem, že těch 33 kW je trvalej výkon pro nějakej speciální případ (hustej materiál, zima, nevimco). Fakt nemám tucha kolik to bere běžně za provozu.
Co se týče toho zapojení. Vždyť je úplně jedno, jestli máš zapojení sériový nebo sérioparalelní. Záleží z jakejch článků to je a jakej dostaneš výsledek. Pokud z 10A (max. dovolený proud) článku taháš 10 A nebo z dvou paralelně řazených 5A článků taháš zase 10 A, je úplně jedno.
Pokud máš v zadání baterku, která má mít plácnu 10 kWh a dávat (krátkodobě) 100 kW, tak seš v prdeli ať to poskládáš jakkoliv, protože vždycky budeš omezenej hodnotama vybíjecího C - a nebo tu baterku uděláš větší, z nějakejch HP článků oproti HE. Někdo musel navrhnout, jestli motor bude na 400 V nebo třeba na polovinu (a s menším napětím ten motor bude vycházet při stejném výkonu větší a dražší), podle toho se pak všechno dimenzuje jak napěťově, tak proudově. Teoreticky můžeš poskládat baterku z velikánskejch prismatickejch článků, kde budeš mít všechno v sérii a pojede ti na to kamion.
Samozřejmě vstupujou pak do toho i další faktory, jako jak to poskládat, jak se to bude chladit, jak jsou ty články veliký - jak se ten pack dá natvarovat.
Takže bych to za mě shrnul tak, že problém baterky v plug-inu bude prostě v tom, že je mrňavá a že jí výrobce drtí víc, než by bylo zdrávo. Se zapojením článků to nemá co do činění.
Výše uvedené je spíš pro ostatní, kdyby je to zajímalo.
-> Jarda/felda:
Jenže ten zbytkovej výkon pálí ve veškerým svým příslušenství a v točení hřídelema v převodovce. A to je tak nějak k hovnu
Co je použitelné, je teplo na topení.
Tak předpokládal jsem, že těch 33 kW je trvalej výkon pro nějakej speciální případ (hustej materiál, zima, nevimco). Fakt nemám tucha kolik to bere běžně za provozu.
Co se týče toho zapojení. Vždyť je úplně jedno, jestli máš zapojení sériový nebo sérioparalelní. Záleží z jakejch článků to je a jakej dostaneš výsledek. Pokud z 10A (max. dovolený proud) článku taháš 10 A nebo z dvou paralelně řazených 5A článků taháš zase 10 A, je úplně jedno.
Pokud máš v zadání baterku, která má mít plácnu 10 kWh a dávat (krátkodobě) 100 kW, tak seš v prdeli ať to poskládáš jakkoliv, protože vždycky budeš omezenej hodnotama vybíjecího C - a nebo tu baterku uděláš větší, z nějakejch HP článků oproti HE. Někdo musel navrhnout, jestli motor bude na 400 V nebo třeba na polovinu (a s menším napětím ten motor bude vycházet při stejném výkonu větší a dražší), podle toho se pak všechno dimenzuje jak napěťově, tak proudově. Teoreticky můžeš poskládat baterku z velikánskejch prismatickejch článků, kde budeš mít všechno v sérii a pojede ti na to kamion.
Samozřejmě vstupujou pak do toho i další faktory, jako jak to poskládat, jak se to bude chladit, jak jsou ty články veliký - jak se ten pack dá natvarovat.
Takže bych to za mě shrnul tak, že problém baterky v plug-inu bude prostě v tom, že je mrňavá a že jí výrobce drtí víc, než by bylo zdrávo. Se zapojením článků to nemá co do činění.
Výše uvedené je spíš pro ostatní, kdyby je to zajímalo.
-> Jarda/felda:
Jenže ten zbytkovej výkon pálí ve veškerým svým příslušenství a v točení hřídelema v převodovce. A to je tak nějak k hovnu

-> pavucina: Souhlasím, ta baterka u té generace ja fakt malá... Když ale vidím tu novou generaci, tak mi to už docela smysl dává...
Servisně nevím, zatím je to v záruce, jakmile ta padne, tak půjde do světa a vezme se nový PHEV. Budu se asi muset projet a porovnat ty verze, je mi jasné, že to Volvo bude jízdníma vlastnostma úplně někde jinde, ale na koncern jsem si strašně zvykl a s tímhle Superbem jsem už taky najezdil dost, tak uvidíme, jaký bude rozdíl v nové generaci a pak porovnání s tou V60 T6 Recharge.
Napadá tě ještě někdo, kdo má rozumného Plug-ina? Nechci SUV, pokud by to nebylo hodně zajímavé cenově a bylo to 4x4, ale aby to mělo aspoň 80 km reálny dojezd na elektro...
Servisně nevím, zatím je to v záruce, jakmile ta padne, tak půjde do světa a vezme se nový PHEV. Budu se asi muset projet a porovnat ty verze, je mi jasné, že to Volvo bude jízdníma vlastnostma úplně někde jinde, ale na koncern jsem si strašně zvykl a s tímhle Superbem jsem už taky najezdil dost, tak uvidíme, jaký bude rozdíl v nové generaci a pak porovnání s tou V60 T6 Recharge.
Napadá tě ještě někdo, kdo má rozumného Plug-ina? Nechci SUV, pokud by to nebylo hodně zajímavé cenově a bylo to 4x4, ale aby to mělo aspoň 80 km reálny dojezd na elektro...
-> pavucina: To je různý.. od 1m3 po 10m3, jak je potřeba.
Otázkou je, jak to ještě vychází na váhu. Já legálně vezmu 7,5m3, max. 8m3.
Kolik vezme legálně elektrika je otázka, kvůli baterkám bude asi těžší....
Otázkou je, jak to ještě vychází na váhu. Já legálně vezmu 7,5m3, max. 8m3.
Kolik vezme legálně elektrika je otázka, kvůli baterkám bude asi těžší....
-> pavucina 09.02.25 17:59:31: zase musíš vzít do úvahy i to že ten motor už produkuje nějaký "zbytkový" výkon i na volnoběh 

-> palinator: Tak zrovna tobe asi nemusim rikat, ze kdyz je tam 33kW motor, tak že nejede porad na plnej výkon, ale parametry má takové. Jinak nafta má v 1l cca 10kWh, takze i kdybych vzal celých 3,7l na hodinu, vynasobil to ucinnosti 30% (coz si myslim, že při této zátezi bude i min nez 30%), tak jsme na 11kWh. Tak to asi nebude hlavni problém.
Phev, zvlaste ty 1,4TSI tzn Superb 3 atd, má docela malou baterku, ale musís se dostat na nejaky napetí, takze más malo clánku a aby jsi se dostal na napeti, tak jsou vsechny v serii, to znamena, že vybijeni a nabijeni dostavaj vsechny zabrat celkovým proudem. (vetsi baterie jsou v serioparalernim zapojeni). Do toho jsou docela tahaný jak na dolní, tak na horní mez napeti na clánku. To znamená, že rychle degradují. Puvodne jsme chteli pro ženu passata GTE, ne nového ale jetého, a to je proste okolo 150tis km, jak dojezdove, tak servisne nesmysl.
Phev, zvlaste ty 1,4TSI tzn Superb 3 atd, má docela malou baterku, ale musís se dostat na nejaky napetí, takze más malo clánku a aby jsi se dostal na napeti, tak jsou vsechny v serii, to znamena, že vybijeni a nabijeni dostavaj vsechny zabrat celkovým proudem. (vetsi baterie jsou v serioparalernim zapojeni). Do toho jsou docela tahaný jak na dolní, tak na horní mez napeti na clánku. To znamená, že rychle degradují. Puvodne jsme chteli pro ženu passata GTE, ne nového ale jetého, a to je proste okolo 150tis km, jak dojezdove, tak servisne nesmysl.
-> pavucina:
A 33 kW se udělá z litru a půl nafty navíc, co tu postoval David? Trochu pochybuju...
A povedzte Kefalín, čo si predstavujete pod pojmom "baterka zapojená seriově"?
A 33 kW se udělá z litru a půl nafty navíc, co tu postoval David? Trochu pochybuju...
A povedzte Kefalín, čo si predstavujete pod pojmom "baterka zapojená seriově"?
-> palinator: Elektricky mix od volva ma motor na buben 33kW. Uveze 7m3. Pak maji i 9m3.
-> David29: kolik vozis m3 ty ?
-> Jumbo: Jako narovinu, PHEV od koncernu je tak strasne nestastna konstrukce, ze to nechces jetý, rado tece gufero mezi elektromotorem a prevodovkou, to je rozebrani do prvocinitelu. Baterka je zapojena seriove, takze jde srat strasne rychle. rozhodne jsou lepsi PHEV, obecne jsou tam problemy obou technologii dohromady.
-> David29: kolik vozis m3 ty ?
-> Jumbo: Jako narovinu, PHEV od koncernu je tak strasne nestastna konstrukce, ze to nechces jetý, rado tece gufero mezi elektromotorem a prevodovkou, to je rozebrani do prvocinitelu. Baterka je zapojena seriove, takze jde srat strasne rychle. rozhodne jsou lepsi PHEV, obecne jsou tam problemy obou technologii dohromady.
-> msar 05.02.25 14:09:31: nebo obézní černý zrzavý asiat influencer a samozřejmě gáj 

-> msar: Taková osoba nebude nikdy chodit do práce, kde by musela něco dělat. Vidím to na neziskovku a bojovat za práva čehokoliv
S trochou představivosti by mohli najít diskriminovanou menšinu, třeba černou lesbu, která by si chodila do práce na 4 hodiny, takže by ji dojezd elektromixu stačil. V Bruselu by hýkali blahem a betonárku ocenili za rozvoj diverzity a eurohodnot



-> David29:
1,5 litru na hodinu udělá při jízdě kolik? +3 litry na 100 km? Ve městě víc, na dálnici míň. Pokud by ten pohon bubnu bral 7 kW (fakt netuším kolik ten buben potřebuje, ale odhaduju to ze spálené nafty), tak za těch 15 hodin je to něco přes 100 kWh, pokud by se točil pořád plnej.
Jednodušší ale bude sednout do toho elektrickýho mixu a prostě to vyzkoušet a změřit.
1,5 litru na hodinu udělá při jízdě kolik? +3 litry na 100 km? Ve městě víc, na dálnici míň. Pokud by ten pohon bubnu bral 7 kW (fakt netuším kolik ten buben potřebuje, ale odhaduju to ze spálené nafty), tak za těch 15 hodin je to něco přes 100 kWh, pokud by se točil pořád plnej.
Jednodušší ale bude sednout do toho elektrickýho mixu a prostě to vyzkoušet a změřit.
On ten dojezd limituje točení bubnem, který se točí od startu defacto furt, jen zátěž se mění. Ted jsem schválně koukl na hodinovou spotřebu při stání a volnoběhu:
bez bubnu: 2,2l
točení na prázdno (typicky před nakládkou, mytí atd): 2,7l
s betonem (což se bude měnit dle hustoty betonu a rychlosti točení): 3,7l
bez bubnu: 2,2l
točení na prázdno (typicky před nakládkou, mytí atd): 2,7l
s betonem (což se bude měnit dle hustoty betonu a rychlosti točení): 3,7l
-> Jumbo: Plug-in je asi to jediný, v čem vidím smysl. Ovšem ty auta jsou "přechytračený" (stejně jako nový spalováky), takže stejně nic pro mě
K tomu mixu: Nevím kdo by si to připlácel, když to bude jezdit jen na jedný betonárně, protože navíc i přejezdy mezi betonárkama to prostě nedá. Navíc to uveze snad je 6m3, což vychází na nějakej malej základ pod malej plot a při betonáži fakt nechceš, aby se ti točil jeden mix - navíc tenhle to dá možná 3x, když to bude kousek
K tomu mixu: Nevím kdo by si to připlácel, když to bude jezdit jen na jedný betonárně, protože navíc i přejezdy mezi betonárkama to prostě nedá. Navíc to uveze snad je 6m3, což vychází na nějakej malej základ pod malej plot a při betonáži fakt nechceš, aby se ti točil jeden mix - navíc tenhle to dá možná 3x, když to bude kousek

-> palinator: Přesně proto bych si ojetý Plug-in nikdy nekoupil, vím jak jednoduše to dokáže běžný uživatel naprosto odpálit... Ale to dokáže skoro s každým autem, pokud ho nastartuje, šlápne a jede, jen u toho Plug-Inu je ta pravděpodobnost vyšší, protože většinou už neco na elektřinu ujel a dostal se do "otevřené krajiny", kde se dá jet rychleji...
Zase na druhou stranu ten Superb předehřívá v elektrickém režimu i chladící kapalinu, takže nestartuje úplně studený motor, počítám že to tak budou mít i ostatní. Rozdíl je, že Superb používá stejnou převodovku, pro elektro i pro benzín, kdy ten elektromotor vstupuje přímo přes spojku do převodovky, kdežto hromada ostatních (Volvo určitě, myslím že i Lexus) má koncepci "každý pohon na jedné nápravě, takže při jízdě na elektro ani nepoužívá převodovku, kde spíš ta může dostat docela ránu.
Ale jak říkám, když nekdo sedne do auta, nastartuje, dojede na křížovatku a s pištěním gum se napojuje na hlavní, tak budou ty rány pro ten motor hodně podobné...
Zase na druhou stranu ten Superb předehřívá v elektrickém režimu i chladící kapalinu, takže nestartuje úplně studený motor, počítám že to tak budou mít i ostatní. Rozdíl je, že Superb používá stejnou převodovku, pro elektro i pro benzín, kdy ten elektromotor vstupuje přímo přes spojku do převodovky, kdežto hromada ostatních (Volvo určitě, myslím že i Lexus) má koncepci "každý pohon na jedné nápravě, takže při jízdě na elektro ani nepoužívá převodovku, kde spíš ta může dostat docela ránu.
Ale jak říkám, když nekdo sedne do auta, nastartuje, dojede na křížovatku a s pištěním gum se napojuje na hlavní, tak budou ty rány pro ten motor hodně podobné...
-> Jumbo:
Mně na nějakým plug-inu od Lexusu vyděsilo, když se předemnou tetelil běžnou jízdou, pak ho to asi přestalo bavit, tak na konci jedné vesnice za to vzal, zezadu se bíle zahulilo a začlo hulit tak, že pomalu zadek nešel vidět, šla cejtit taková spálenina - z toho usuzuju že ten motor byl studenej a dostal pěknou čočku. Jak to v takovým režimu dlouho vydrží?
Mně na nějakým plug-inu od Lexusu vyděsilo, když se předemnou tetelil běžnou jízdou, pak ho to asi přestalo bavit, tak na konci jedné vesnice za to vzal, zezadu se bíle zahulilo a začlo hulit tak, že pomalu zadek nešel vidět, šla cejtit taková spálenina - z toho usuzuju že ten motor byl studenej a dostal pěknou čočku. Jak to v takovým režimu dlouho vydrží?
Tak se taky podělím se zkušenostma, sice je to jenom částečný elektromobil, ale "EL" značky to má taky. Už skoro rok sedlám v práci poděděného Superba Plug-in hybrid, model 2020, takže ještě s menší baterkou. Ze začátku jsem k tomu autu byl dost odtažitý, moc jsem to nechápal a až jsem se s tím naučil fungovat, tak najednou vidím ty benefity, které tahle kombinace má.
Nabíjím v práci, dojezd cca 35-40 km v zimě a létě a 40-45 jaro a podzim, rychlé elektrické topení a elektrická klima, která se dá zapnout i bez spuštění motoru, takže auto je vyhřáté nebo vychlazené když do něho sedám, pokud je v tu chvíli v zásuvce, tak to ani nejde poznat na baterce. Většinu měsíce se motám kolem Brna, občas delší soukromá cesta, kde není problém se motat kolem 6-7 l benzínu na 100 km, když v tom není moc dálnic. Už se mi hodněkrát stalo, že se mi povedlo dojet ráno do práce, nabít auto, pojezdit čistě na elektřinu pojížďky po Brně, vrátit se do práce a nabít, než pojedu domů. Jediné omezení je absence wallboxu a nutnost pomalého nabíjení z klasické zásuvky, ale to se změní s novou halou letos, kde wallboxy budou. Jediná neduha je vysoká spotřeba při rychlejším dálničním tempu, kdy kombinace 1,4 TSi a 6ti kvaltu prostě žere. Poslední služební cesta ČR - D - NL - D - ČR byla s průměrnou 8,7 l/100 km, ale zase s průměrnou rychlostí 115 km/h (v NL je maximálka 100), takže auto dostávalo celkem napít.
A reálně musím říct, že právě ty služebky po Evropě jsou asi jediný důvod, proč bych nemohl mít čistou elektřinu, pokud by tam nebyly, tak bych o ní možná i uvažoval jako o dalším služebním autě. Takhle půjdu pravděpodobně cestou opět Plug-ina, ve hře je nový Superb, nebo V60. Oba už mají velkou baterku s dojezdem 80-90 km, která už pokryje plně moje cesty do práce a domů, takže reálně většinu týdne pojedu na elektřinu.
Osobně musím říct, že i při jízdě čistě na elekro, kdy to auto má "jen" 80 kW, tak ani na těžkého Superba to není žádný problém, kombinace "BOOST", kdy zapne elektro+benzín je hodně luxusní na svezení a když vím, že mě třeba na konci delší cesty čeká poskakování po městě, třeba na konci služebky, tak ještě na dálnici dobiju baterku nucenou rekuperací a po městě pak jezdím čistě na elektřinu, což se mi líbí ne kvůli ekologii, ale hlavně že benzíňák může v klidu odpočívat...
Počítali jsme i možnost dobíjet občas mimo firmu, ale tam to nedává smysl, když ČEZ pro rychlé nabíjení, které už nové plug-iny umí, bere 13 Kč/kWh, takže při optimistické spotřebě 20 kWh/100 km je to 2,6 Kč/km, při stejném stylu jízdy se dostanu na benzín levněji, nebo obdobně. Pomalé nabíjení je 8 Kč/kWh, tam už je to zajímavější, ale vzhledem k rychlosti to nedává smysl například při nákupu, nebo podobně.
Ale abych to shrnul, asi už jsme se tu shodli, že elektromobil rozhodně není pro každého a pro každou situaci. Kdybych já nejezdil dálky po Evropě, tak bych nad ním možná uvažoval, ale to jen díky tomu, že bych měl možnost nabíjet v práci a nemusel řešit nabíjení mimo firmu, nebo jen občas, protože při veřejném rychlém nabíjení jde ekonomika provozu hodně rychle k šípku.
Nucení elektro a zákaz spalováků je nesmysl, ale stejně tak nadávání na ně, protože kupci se očividně najdou a i ta zmiňovaná betonárka není asi úplně hloupá, protože kdyby to pro ně nemělo nějakou přidanou hodnotu, tak to auto nekupují. A v dnešní době se najde dost lidí, kteří si za závoz betonu "ekologickým" mixem na elektřinu rádi připlatí...
Nabíjím v práci, dojezd cca 35-40 km v zimě a létě a 40-45 jaro a podzim, rychlé elektrické topení a elektrická klima, která se dá zapnout i bez spuštění motoru, takže auto je vyhřáté nebo vychlazené když do něho sedám, pokud je v tu chvíli v zásuvce, tak to ani nejde poznat na baterce. Většinu měsíce se motám kolem Brna, občas delší soukromá cesta, kde není problém se motat kolem 6-7 l benzínu na 100 km, když v tom není moc dálnic. Už se mi hodněkrát stalo, že se mi povedlo dojet ráno do práce, nabít auto, pojezdit čistě na elektřinu pojížďky po Brně, vrátit se do práce a nabít, než pojedu domů. Jediné omezení je absence wallboxu a nutnost pomalého nabíjení z klasické zásuvky, ale to se změní s novou halou letos, kde wallboxy budou. Jediná neduha je vysoká spotřeba při rychlejším dálničním tempu, kdy kombinace 1,4 TSi a 6ti kvaltu prostě žere. Poslední služební cesta ČR - D - NL - D - ČR byla s průměrnou 8,7 l/100 km, ale zase s průměrnou rychlostí 115 km/h (v NL je maximálka 100), takže auto dostávalo celkem napít.
A reálně musím říct, že právě ty služebky po Evropě jsou asi jediný důvod, proč bych nemohl mít čistou elektřinu, pokud by tam nebyly, tak bych o ní možná i uvažoval jako o dalším služebním autě. Takhle půjdu pravděpodobně cestou opět Plug-ina, ve hře je nový Superb, nebo V60. Oba už mají velkou baterku s dojezdem 80-90 km, která už pokryje plně moje cesty do práce a domů, takže reálně většinu týdne pojedu na elektřinu.
Osobně musím říct, že i při jízdě čistě na elekro, kdy to auto má "jen" 80 kW, tak ani na těžkého Superba to není žádný problém, kombinace "BOOST", kdy zapne elektro+benzín je hodně luxusní na svezení a když vím, že mě třeba na konci delší cesty čeká poskakování po městě, třeba na konci služebky, tak ještě na dálnici dobiju baterku nucenou rekuperací a po městě pak jezdím čistě na elektřinu, což se mi líbí ne kvůli ekologii, ale hlavně že benzíňák může v klidu odpočívat...
Počítali jsme i možnost dobíjet občas mimo firmu, ale tam to nedává smysl, když ČEZ pro rychlé nabíjení, které už nové plug-iny umí, bere 13 Kč/kWh, takže při optimistické spotřebě 20 kWh/100 km je to 2,6 Kč/km, při stejném stylu jízdy se dostanu na benzín levněji, nebo obdobně. Pomalé nabíjení je 8 Kč/kWh, tam už je to zajímavější, ale vzhledem k rychlosti to nedává smysl například při nákupu, nebo podobně.
Ale abych to shrnul, asi už jsme se tu shodli, že elektromobil rozhodně není pro každého a pro každou situaci. Kdybych já nejezdil dálky po Evropě, tak bych nad ním možná uvažoval, ale to jen díky tomu, že bych měl možnost nabíjet v práci a nemusel řešit nabíjení mimo firmu, nebo jen občas, protože při veřejném rychlém nabíjení jde ekonomika provozu hodně rychle k šípku.
Nucení elektro a zákaz spalováků je nesmysl, ale stejně tak nadávání na ně, protože kupci se očividně najdou a i ta zmiňovaná betonárka není asi úplně hloupá, protože kdyby to pro ně nemělo nějakou přidanou hodnotu, tak to auto nekupují. A v dnešní době se najde dost lidí, kteří si za závoz betonu "ekologickým" mixem na elektřinu rádi připlatí...
-> StepaNoFUN:
Souběh pračky a indukce vyřešíš omezením té indukce přímo v jejím nastavení ne?
Btw. tohle dost dobře neřeší ani fotovoltaika. Teda jak se to vezme. Sice ti nepadne jistič, protože tu pračku krmí měnič, ale špičky od indukce ti na FVE v hybridním režimu dost ochotně polezou ze sítě a naopak měnič se zpožděním smartmetru něco vyrobí zpět do sítě, takže na jeden peak nakupuješ a prodáváš zároveň. Pak záleží na smlouvě, jakou máš, zda platíš jen distribuci a nebo i poplatek obchodníkovi.
Jsou sice FVE které velice dobře umí offgrid (mají na výstupu obrovský toroid a jdou špičkově silně přetížit), ale co jsem tak slyšel, tak nějaké automatizované přepínání sítí je celkem problém a navíc to nese určitá rizika.
Souběh pračky a indukce vyřešíš omezením té indukce přímo v jejím nastavení ne?
Btw. tohle dost dobře neřeší ani fotovoltaika. Teda jak se to vezme. Sice ti nepadne jistič, protože tu pračku krmí měnič, ale špičky od indukce ti na FVE v hybridním režimu dost ochotně polezou ze sítě a naopak měnič se zpožděním smartmetru něco vyrobí zpět do sítě, takže na jeden peak nakupuješ a prodáváš zároveň. Pak záleží na smlouvě, jakou máš, zda platíš jen distribuci a nebo i poplatek obchodníkovi.
Jsou sice FVE které velice dobře umí offgrid (mají na výstupu obrovský toroid a jdou špičkově silně přetížit), ale co jsem tak slyšel, tak nějaké automatizované přepínání sítí je celkem problém a navíc to nese určitá rizika.
Jakousi baterkárnu na VZV si taky odněkud vybavuju, ale fakt nevím odkud. Jestli snad DHL, DC Globusu nebo jiného gigahypersupermegamarketu nebo tak něco....