skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Řemenice alternátor Pal, Favorit
-> Borderer 14.12.21 20:55:23: Ubytek napeti na prechodu v diode (v nasem pripade Shottkyho) je samozrejme funkci protekajiciho proudu, takze hodnota namerena lacinym DMM bude o neco mensi, nez kdyz pred prechod tece treba 1A. Ten rozdil ale bude odhadem 0,1V. U klasickyho altiku je zrada, ze vystup pro regulator ma jednocestnej usmernovac, ale "silovej " vystup ma dvoucestnej, takze soucastka s ubytkem napeti 0,2V vrazena pred regler automaticky neznamena, ze vykonovej vystup se taky posune jenom 0,2V.
Vzpomněl sem si na zdejší diskuzi a mel bych k tomu všemu poznatek.
Alternator po vyčištění, proměření který dával na teplem motoru:
Volnoběh bez zátěže 13,6V
Volnoběh se zátěží 13,0V
Otáčky zátěž/nezátěž 13,8V
Vložil jsem schottkyho diodu s přechodovým odporem -0,370 V (5A, 100V):
Volnoběh bez zátěže: 15,1V
Volnoběh se zátěží: 13,0V
Otáčky zátěž/nezátěž 14,7 V.
Poznatkem bylo, že kontrolky pulzují kolem tisíce otáček.
Je to ta samá dioda o které píšu v březnu 2020 níže. Jen na jiném altíku.
Pak jsem zkusil schottkyho diodu s přechodovým odporem -0,160 V (5A, 40V):
Volnoběh bez zátěže: 14,2V
Volnoběh se zátěží: 13,0V
Otáčky zátěž/nezátěž 14,3V.
Kontrolky nepulzují, pro přidání plynu se plynule rozzáří.
Takže evidentně úbytek na diodě, který se naměří multimetrem nemá nic moc společného s běžným režimem v autě a v reálu je cca 2-3x takový, proč, to už nechám na znalejší. :-)
Alternator po vyčištění, proměření který dával na teplem motoru:
Volnoběh bez zátěže 13,6V
Volnoběh se zátěží 13,0V
Otáčky zátěž/nezátěž 13,8V
Vložil jsem schottkyho diodu s přechodovým odporem -0,370 V (5A, 100V):
Volnoběh bez zátěže: 15,1V
Volnoběh se zátěží: 13,0V
Otáčky zátěž/nezátěž 14,7 V.
Poznatkem bylo, že kontrolky pulzují kolem tisíce otáček.
Je to ta samá dioda o které píšu v březnu 2020 níže. Jen na jiném altíku.
Pak jsem zkusil schottkyho diodu s přechodovým odporem -0,160 V (5A, 40V):
Volnoběh bez zátěže: 14,2V
Volnoběh se zátěží: 13,0V
Otáčky zátěž/nezátěž 14,3V.
Kontrolky nepulzují, pro přidání plynu se plynule rozzáří.
Takže evidentně úbytek na diodě, který se naměří multimetrem nemá nic moc společného s běžným režimem v autě a v reálu je cca 2-3x takový, proč, to už nechám na znalejší. :-)
Tak sem dneska konečně potunil 14V 55A Magneton (socka felda BMM). Přidal sem 1 diodu 5A 100V. Úbytek napětí dle voltmetru za studena 0,375V.
V autě se to projevilo takto:
- původní stav: volnoběh na prázdno 14,0V ; volnoběh se světly atd. (provozní stav) 13,4V
- s diodou: volnoběh na prázdno 14,4V ; volnoběh provozní stav 14,0V.
Ohřátím motoru, altíku a tedy i diody = pokles napětí o 0,1V.
V autě se to projevilo takto:
- původní stav: volnoběh na prázdno 14,0V ; volnoběh se světly atd. (provozní stav) 13,4V
- s diodou: volnoběh na prázdno 14,4V ; volnoběh provozní stav 14,0V.
Ohřátím motoru, altíku a tedy i diody = pokles napětí o 0,1V.
-> Tomaso435 23.02.20 19:57:18: ja kdyz jsem videl v africe, co tam dokazi udrzet pri zivitote - sama piana a pak stare japonske pickupy, ktere by uz u nas byly 3x ve srote
ale kdyz jsem u nivy vyndal u hospudky poloosu a behal s ni chvili po meste, nez jsem nasel cloveka, co dokaze vymenit lozisko, potom ji tam namontoval a kdyz jsem odjizdel, tak mi tleskali
od evropana to asi necekali



-> Tomaso435 23.02.20 19:57:18: na YouTube když dáš Pákistán Truck.. Tak tam se dějí věci. A je tam i ta repase baterií.. 

-> Jarda: kdesi sem viděl video.. snad někde z afriky ? přijede borec s nakladakem, vyndá baterku, vezme to další maník sedne si s ní do písku, vykuchá ji, vyleje ji, vyndá ty desky.. začne do toho bušit kladivem a nevim co všechno... pak to znova složí donějaký jiný bedničky, udělá znova kontakty naleje kyselinu zavře tomu víko a baterka je zrepasovaná a jezdíme dál :-D
-> Tomaso435 23.02.20 18:37:47: tak nejvic se odparuje, kdyz nejaky clanek uz nema kapacitu a zacne se prebijet, pak uz te baterce moc casu nezbyva... nekdy do baterek neco kapnu, ale ne moc, pokud je OK

-> Jarda: voda naředí hustotu kyseliny který dělá dost tu kapacitu... mě se baterky teda nevyvařujou i když do nich peru tolik
-> Tomaso435 23.02.20 18:24:13: jakto? kyselina se neodpari, treba tu z octy jsem dolil a dal amper plus, pak fungovala albanii bez problemu a za 14 dni po prijezdu odesla
-> Jarda: ty někdy dolejváš baterku ? já nikdy.. a když tak je to stejně baterka před smrtí a dolejvám zásadně kyselinu... voda baterku pohřbí
-> Tomaso435 23.02.20 16:25:02: to jsem prave nechtel, aby se mi neodparovala voda z baterky
proto jsem bral s nejnizsim ubytkem napeti, ale psal jsem hodnoty z apri, takze na baterce muze byt o neco vic... mam to proste o 0,3V vys oproti drivejsku a to i v zatezi, coz jsem ani necekal 


-> Jarda - zrušená registrace 23.02.20 15:21:19: no tyhle volty mě to drží bez toho. já mám při světlech 14,4
-> Jarda: ja som sa k tomu ešte nedostal a vzhľadom na to že je teplo tak beterka zase prežije do zimy
-> suri 27.01.20 18:55:33: me funguje 1ks paradne, teto -> Jarda - zrušená registrace 22.01.20 18:22:24: , pri svetlech a normalni jizde drzi 13,8V, s dennima svetlama 14,0 - 14,1V, nijak to nekolisa... takto jsem to presne chtel
Je to malinka SMD s max. proudem 3A
cemuz se u SMD docela divim, napajel jsem ji na konec dvoulinky, premyslel jsem, jesli neudela zkratovaci vypinac, ale pri tomto napeti je to naprosto vpoho, takze tam dalsi delat nebudu.
Je to malinka SMD s max. proudem 3A

-> Rori: zkontroluj si souosost s ostatníma řemenicema akorát
Ľudkovia, je možné nahodiť na Felicia alternator 70A remenicu na klinový remeň z Favorita a šupnúť to potom do Škodovky? Ďakujem.
EDIT: Ano, da. :D
EDIT: Ano, da. :D
-> suri: 2ks tedy :)
-> Tomaso435: ak ich máš vyskúšané tak nebudem laborovať
-> suri: ano tak tak. když budeš obědnávat , vezmi si i jiné typy podobné a laboruj... jedne kus, nebo dva nebo i tři :)
-> Tomaso435: dva kusy paralelne? mám 90A Magneton a ráno ak dám vyhrievané sedačky, vetrák na štvorku , svetlá , prípadne vyhrievanie okna tak na voľnobeh som na 12V a v otáčkach max 13,3-13,5V ... k 14 sa dostanem len komplet vypnutý v otáčkach ... je to síce podľa PP nie multimetrom ale je to málo
-> suri: 1n5820 v případě mojich favoritů. u feldy uvidime , tam to budu teprve řešit fčíl.
-> Jarda - zrušená registrace 25.01.20 20:15:15: jakej máš typ ? :)
no já když dal jednu nebylo to ono.. dvě vedle sebe prostě fungujou lip :-D neptej se proč, nevím :-D já to jen udělal a ono to funguje :-D
no já když dal jednu nebylo to ono.. dvě vedle sebe prostě fungujou lip :-D neptej se proč, nevím :-D já to jen udělal a ono to funguje :-D
Aký typ teda presne používate a funguje? každý píše niečo iné
-> Jarda: Ne, mne šlo o to, jestli se úbytek napětí nezvyšuje s protékajícím proudem. A jaký je důvod toho, co psal Tomaso435, když rozdíl úbytku napětí mezi diodama byl v cca 0,1V.
-> Tomaso435 25.01.20 12:46:20: ja stale nechapu duvod, tam dat dve... ja si objednal taky jen jednu 5A, ale 0,3V jen
-> Vojťas 25.01.20 13:38:28: tak to mas dioda 9kc, faston 2x2kc, izolacka 0,5kc, cin 0,5kc, elektrika, amortizace pajky a hrotu a v neposledni rade vynalozeny cas

-> Vojťas 25.01.20 13:38:28: tak to mas dioda 9kc, faston 2x2kc, izolacka 0,5kc, cin 0,5kc, elektrika, amortizace pajky a hrotu a v neposledni rade vynalozeny cas
-> Tomaso435: jednu samozrejme
-> minno 24.01.20 16:08:19: a nemáš tam jen jednu tu diodu ?
jinak tady to někdo už vymyslel. náklady 9kč www.sbazar.cz/casodej/... /98351498-zvyseni-dobijeni -o-04v-pro-felicii-favorit
jinak tady to někdo už vymyslel. náklady 9kč www.sbazar.cz/casodej/... /98351498-zvyseni-dobijeni -o-04v-pro-felicii-favorit
Nemate nekdo navic tu malou remenici z favorita ? Ze bych si ji tam dal.

-> Borderer 24.01.20 14:51:22: nezmeni se tim vubec nic, mas to paralelni ubytek, takze stejnej, muze to byt vyhodne pro vetsi proud, to je jedine..., sef me trochu zviklal, pry a seriove?, tak mu rikam to bude soucet ubytku a tak me rika, jasne a jakto, ze par. se nic nemeni?, tak jsem to hodil na stul a promeril a bylo to, jak rikam - mel jsem teda Si diody na jedne ubytek 0,71V a dve par. ubytek 0,7V

-> Tomaso435: aj ja tam mám jednu diódu, typ už neviem, ale tiež som s tým trochu vtedy laboroval a myslím, že na inom type diódy bolo napätie už moc veľké, tak som tam nechal tú, čo mám teraz.
Ale mám s tým iný problém, napätie s diódou dosť skáče (vidím to na palubáku), t. j. preblikuje stále hore-dole aj bez zmeny otáčok. Neskáče to o veľkú hodnotu, ale skáče (napr. 14,1 / 14,3 a tak stále dookola), vidno to aj na svetlách keď stojím.
A bez diódy to neskáče (len je zas napätie moc nízke), čiže reglerom to asi nebude.
Čím teda? Dióda je nová, skúšal som aj iné.
Ale mám s tým iný problém, napätie s diódou dosť skáče (vidím to na palubáku), t. j. preblikuje stále hore-dole aj bez zmeny otáčok. Neskáče to o veľkú hodnotu, ale skáče (napr. 14,1 / 14,3 a tak stále dookola), vidno to aj na svetlách keď stojím.
A bez diódy to neskáče (len je zas napätie moc nízke), čiže reglerom to asi nebude.
Čím teda? Dióda je nová, skúšal som aj iné.
-> Borderer: jojo tak to mám na všem a jedině tak jsem docílil nejlepšího napětí
-> Tomaso435: To je chceš zapojit paralelně? Jakože úbytek napětí se zvyšuje s protékajícím proudem?
-> Jarda: no pomužu si tim že když dám jednu, napětí je už moc vysoko (myslim že) když sem dal dvě vedle sebe, napětí bylo to správné. stejně tak když sem laboroval s 1N5822 nebo 1N5819 prostě výsledek nebyl uspokojivej. bud nízké, nebo až moc vysoké napětí.
A jaky prumer ma ta mensi remenice z favoritu oproti 742kovymu ? To me laka ta dat malou, aby se rychleji tocil.
-> Tomaso435 23.01.20 20:06:34: a co si tema dvema pomuzes? To jenom zvednes max. proud, tam je potreba az 6A? Ja si objednal na 5A, ikdyz nekde v katalogu jsem nasel stejnou a uvadeli 3A
www.gme.cz/1n5820
2ks smotat vedle sebe proužkem od altiku mezi kabel od regulátoru a altik. Jinou kombinací ani typem jsem nedosahnul na žádným autě ideálnějšího napětí...
-> tomvm: na to že baterku netejras na nižším napětí ale dobijis ji tak jak by se mělo;)
2ks smotat vedle sebe proužkem od altiku mezi kabel od regulátoru a altik. Jinou kombinací ani typem jsem nedosahnul na žádným autě ideálnějšího napětí...
-> tomvm: na to že baterku netejras na nižším napětí ale dobijis ji tak jak by se mělo;)
-> tomvm 23.01.20 13:14:37: jak v urcitem? preci na baterce to bude, proto se to chystam udelat, ale jen o 0,3V, aby to bylo bezpecne, dobijeni ma byt 13,8-14,2V a pal reglery to maji z nejakeho duvodu dolni hranici

Asi jsem to nepochopil, ale na co je dobra zmena napeti v urcitem okruhu, kdyz se jedna o dobijeni ? 

-> Bukaj: Magneton 55A je ideální ke karburátoru, v užovce mám na volnoběh 13,5V, nad 1 500 otáček 14V a tam se to drží. Ale stejnej altík u feldy BMM a už to je 13,3V na volnoběh a 13,6V v otáčkách a to už je celkem málo. Jezdím denně 8km do/z práce a když jsem u baráku neparkoval čumákem dolů, musel jsem jednou za měsíc dát auto na nabíječku. (to se mi přes léto se škodovkou nestane a to má velice slabou baterku)
-> Borderer: Třeba proto, že v době produkce těchto vozů bylo poměrně odlišné využití vozu? Ve dne se nesvítilo, málokdo měl auto na denní cesty 2 km na nádraží a zpět, standardem bylo, že o vůz, tedy i o akumulátor majitel pečoval - prostě to nebyla spotřební věc.
Dále je všeobecně známo, že s přibývající (povinnou) elektrickou výbavou (mlhovka, výhřev skla atd) byla potřeba výkonnějšího alternátoru - PAL Magneton 55A byl sice výkonný, ale k jeho nabuzení byly potřeba vyšší otáčky (cca 800/min a více), na volnoběh prostě nedobíjel - jednak aby zbytečnou zátěží "nekecal" do již tak ne moc spolehlivého systému běhu naprázdno, druhak aby byl schopen spolehlivě fungovat i ve vyšších otáčkách bez přílišného omezení jeho životnosti...
Dále je všeobecně známo, že s přibývající (povinnou) elektrickou výbavou (mlhovka, výhřev skla atd) byla potřeba výkonnějšího alternátoru - PAL Magneton 55A byl sice výkonný, ale k jeho nabuzení byly potřeba vyšší otáčky (cca 800/min a více), na volnoběh prostě nedobíjel - jednak aby zbytečnou zátěží "nekecal" do již tak ne moc spolehlivého systému běhu naprázdno, druhak aby byl schopen spolehlivě fungovat i ve vyšších otáčkách bez přílišného omezení jeho životnosti...
Otázka do pranice, proč teda tam tu diodu za 7,50 Kč nedali z výroby, když vědomě vyráběli něco, co málo dobíjí? 

-> darklord: 

-> darklord 22.01.20 18:36:09: mi povidej, naposled mi behem objednavky zdrazili pneu :), ale toto probehlo, tak snad bude

-> Jarda: ty si chodis tym problemom naproti naschval co? alebo si objednal tu poslednu co bola skladom? 

tak jsem si objednal tuto www.gme.cz/dioda-pmeg3050
ep-115 to bude stacit
-> MVM 21.01.20 20:20:44: jen to das do obvodu, kde regulator hlida napeti, pak tam je o ubytek min a o to tam prida
tusim svorka D+ dyztak me opravte...

-> Jarda: Kluci jak to funguje? Je někde schéma? Asi bych to třeba někde uplatnil,, 

-> Tomaso435 21.01.20 19:58:50: jo, uz na to koukam, ze shottkyho dioda ma asi polovicni ubytek, nez kremikova... jakou presne jsi pouzil? udelam si to u feldy - na to popojizdeni
-> Jarda: přesně tak :) protože to tak vyšlo o přesně tolik kolik jsem chtěl:)