skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rozborka homokinetickych klbu
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [13]:
Text:
Rozborka & Sborka homokinetických kloubů na polooseTento článek vzniknul za účelem pomoci Vám kteří to budete rozdělávat, protože ja se do toho taky vrhnul a nikdo mi nebyl schopnej poradne poradit.. (teda krome KUBINY)
Takže jdeme na to...
1) počítám s tim že poloosu každý sundat zvládne, já to dělal poprvý bez jakýchkoliv teoretických i praktických zkušeností a šlo to bez problémů...
Kdyby se Vám stalo jako mě že těch 6 imbusů nepujde povolit z důvodu stržení hlavy
imbusu, tak si budete muset pomoct jinak ;-) já sem do toho namlátil větší hvězdičku a šlo
to krásně... (ze 12 sem jich takhle dělal 9)
2)vnitřní kloub poloosy
-manžetu můžeme rozříznout (stejně budete dávat nové) a vyhodit (pochytáme vazelínu co bude padat :-) )
-vysuneme poloosu z unašeče co byl zasunutej do převodovky
-naskytne se nám pohled na trojramenný čep se třemi "prstýnky" (pod vrstvou vazelíny) {FOTO 1}
-prstýnky jednoduše sundejte tahem smerem kolmo od hřídele {FOTO 2}
POZOR!!!existují dva typy poloos, jeden co mám já a pár dalších sťastnějších lidí, starší typ s kluznými ložisky (kroužky - "prstýnky" jsou navlečeny přímo na čepu) anebo novější typ s tyčinkami uloženými mezi čepem a kroužkem. V případě novějšího typu po stáhnutí prstýnku tyčinky vypadají a zpětná montáž je pracná. Proto nedoporučuji u tohoto typu čepu demontáž kroužku. Bohužel od kterého roku se montovaly vlečky s tímto typem nevíme..
-trojramenný čep zajišťuje jedna "ségrovka" (pojistný kroužek) ze zhora a druhá zespoda (na fotce jsou drážky již po sundaných ségrovkách) {FOTO 3}
-horní ségrovku sundejte, vysuňte trojramenný čep z hřídele a pak sundejte druhou ségrovku
-vnitřní kloub je teď rozebraný {FOTO 4}
3)vnější kloub poloosy
-manžetu sundejte rozříznutím (stejně budete dávat nové) nebo sesunutím přes hřídel
-teď se vám naskytne pohled na vnější kloub poloosy {FOTO 5}
-teď máte víc možností jak hřídel vyndat, ja hřídel chytil do ruky a kladivem jsem praštil ze zhora do prstence co je pevně na hřídely (má 6 cípů a jsou v něm jakoby ty kuličky) asi na 6 pokus (střídal sem různé cípy prstence) to povolilo... {FOTO 6}
-drží to tam pojistný kroužek co je na konci hřídele, který se tou ránou stáhne a prstenec přes něj přejede {FOTO 7}
-hřídel je venku, teď naklopíme kloub a po jedné vytahujeme kuličky (je jich 6).. {FOTO 8}
-když jsou kuličky venku nastává hra na ježka v kleci, musíme vnější pouzdro (klec) kloubu nasměrovat největší dírou na výstupek kloubu (je svisle dolu) a vysuneme smerem nahoru {FOTO 9 & 10}
-teď se musí vysunout 6-cípý prstenec z pouzdra (klece), to se udělá tak, že jeden cíp prstenců zasuneme do největší díry na pouzdru (kleci), tím se posune trochu mimo a lze ho vyndat z cela z pouzdra (klece). {FOTO 11}
Krátké video jak se to vyndavá je zde: majkl125.wz.cz/kloub.avi
-všechny části DŮKLADNĚ očištěte od staré vazelíny a při montáži nezapomeňte na novou;-){FOTO 12}
cituji:"Vlečené nápravy nemají žádné manžety u převodovky, ale zase o dvě manžety více na kloubových hřídelech. Homokinetické klouby jsou citlivé na únik mazacího tuku, který kromě mazací funkce i vymezuje vůle. Pokud dojde k porušení manžet, je nutné důkladně vymýt i původní tuk a nahradit ho novým, protože obsahuje spoustu prachu, který s tukem vytvoří brusnou pastu a kloub silně poškodí. Hmotnost tuku pro kloub u převodovky je 100 g a pro kloub u kola 80 g. Tato množství je nutné dodržet...!"
Zdroj: www.faann.net/
a je HOTOVO :-))
{FOTO 13}
Montáž zpět:
- montáž je opačný postup demontáže + nezapomeneme navléct manžety před montáží kloubů
POZOR!! kdyby ste si třeba nezapamatovali jako já, tak pro Vás: 6-cípý prstenec patří širší dosedací plochou dolů (směr do kloubu) a pouzdro (klec) širší dosedací plochou nahoru...
Zpětná instalace Hřídele s pojistkou:
pojistnej kroužek jde zmáčknout tak, že se skoro schová do hřídele, musíte ho pořádně zmáčknout a zároveň vsunout do kloubu, hřídel zatlačte dolu a tam krouzek "vykoukne" ale nevypadne a zpátky už to nejde, funguje jako pojistka...
Tak doufám že Vám to pomohlo... ;-)
O manžetách, sponách a vazelíně napíšu až je koupím...
Děkuji Labrosovi za korekturu a upřesnění nejasností....
info:
Správce článku: MajklZaloženo: 23.09.05 11:05 Poslední změna: 26.09.05 08:06
Rozborka homokinetickych klbu - komentáře:
-> Bukaj: zuper dakujem ano ku prevodovke zom sohnal ale ku kolezu my pryšly felycyove podľa katalógu ztrašne malé
-> PRPKO-Bes auta:
Pokud ze ptáš na manžeti na vleĝkové poloozi, tak dávám Gomet.
ke kolu GO 332997 www.autokzeft.cs/GOMET-ma nseta-ke-kolu-GO-332997-33 2997-nd213418
a k převodovce (ztejná, jako Favoryt) GO 551499 www.autokzeft.cs/GOMET-ma nseta-k-prevodovce-GO-5514 99-551499-nd213425

Pokud ze ptáš na manžeti na vleĝkové poloozi, tak dávám Gomet.
ke kolu GO 332997 www.autokzeft.cs/GOMET-ma nseta-ke-kolu-GO-332997-33 2997-nd213418
a k převodovce (ztejná, jako Favoryt) GO 551499 www.autokzeft.cs/GOMET-ma nseta-k-prevodovce-GO-5514 99-551499-nd213425

A ĝo konktrétne ty nezedý?
-> Bukaj: ahoj vyeš poradyť objednavacý kod na tu felycyovu manžetu favorytacku zom sohnal z tich felycyovich my any jedna nyjak nezedý
Dakujem

-> Bukaj: Ďakujem :)
-> Kyrtap: Rosměrově zedý na vnytřný kloub manžeta s Favoryta (je ztejná, jako 742), na druhí kloub s Feldi (je jyná, ale sáměnná). A snaĝka Zpydan, Gomet,... cokoly, co nený No Name 

-> Eydi: no preznejšye akú náhradu poĝul zom že nyekto dáva favoryt alebo felýcya tak preto za pítam
-> Kyrtap: Jako snaĝku? Dal bich Zpydan.
sdravým možno to tu už bolo ale chcem za zpítať aké manžeti dávate Favoryt Felycya ? ďakujem
Podarylo za koneĝne
ale pryzaham Bohu že zom mal dvojaké guľôĝki, meral zom šublerou tak potom za my to podarylo zkombynovať.

-> Dušan: ďakujem. Budem zkúšať.
-> davyd 105: cvaknout. Nekteri jdou lehce a ti konecni hur.
A ešte otásoĝka, tye guľôĝki tam majú ýzť ľahko alebo tak ako kebi za tam maly nacvaknut?
-> Bukaj: ee vaselynu zom mal aj sa ušamy 

-> davyd 105: A nezkládáš to "nazucho"? Kdiž je to odmaštěné po ĝyštěný, tak to celkem drhne...
-> Bukaj: vyem, mal zom dobre otoĝenu aj kletku aj jeska to zom zy posrel keď zom rosoberal. Ešte zom zy povedal se ako krázne to yde von že to bude jhedna radozť zkladať



-> davyd 105: Ano, obě vijýmatelné ĝázty kloubu jzou azimetrycké. ten ježek muzý bít tým zešykmením náběhem ven (náběh je tam kvůly uznadněný naražený hřýdele z pojyztním kroužkem) a klec také nený scela zimetrycká. Oztatně je to tu vše ve ĝlánku popzané...

-> Bukaj 13.01.20 21:26:55: co je azymetrycki ten "ježko" ? Sajtra to ešte pokúšam. Ďakujem sa radi
-> Bukaj: akí ztred? Ja mizlým zamotnú klyetku bes "ježka".. Môže biť poškodená? To bi hádam nemalo bi to je tvrdí materyál
-> davyd 105: To je nějaké ĝudné. Nedal jzy třeba ten ztřed opaĝně?