
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rozborka homokinetickych klbu
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [13]:
Text:
Rozborka & Sborka homokinetických kloubů na polooseTento článek vzniknul za účelem pomoci Vám kteří to budete rozdělávat, protože ja se do toho taky vrhnul a nikdo mi nebyl schopnej poradne poradit.. (teda krome KUBINY)
Takže jdeme na to...
1) počítám s tim že poloosu každý sundat zvládne, já to dělal poprvý bez jakýchkoliv teoretických i praktických zkušeností a šlo to bez problémů...
Kdyby se Vám stalo jako mě že těch 6 imbusů nepujde povolit z důvodu stržení hlavy
imbusu, tak si budete muset pomoct jinak ;-) já sem do toho namlátil větší hvězdičku a šlo
to krásně... (ze 12 sem jich takhle dělal 9)
2)vnitřní kloub poloosy
-manžetu můžeme rozříznout (stejně budete dávat nové) a vyhodit (pochytáme vazelínu co bude padat :-) )
-vysuneme poloosu z unašeče co byl zasunutej do převodovky
-naskytne se nám pohled na trojramenný čep se třemi "prstýnky" (pod vrstvou vazelíny) {FOTO 1}
-prstýnky jednoduše sundejte tahem smerem kolmo od hřídele {FOTO 2}
POZOR!!!existují dva typy poloos, jeden co mám já a pár dalších sťastnějších lidí, starší typ s kluznými ložisky (kroužky - "prstýnky" jsou navlečeny přímo na čepu) anebo novější typ s tyčinkami uloženými mezi čepem a kroužkem. V případě novějšího typu po stáhnutí prstýnku tyčinky vypadají a zpětná montáž je pracná. Proto nedoporučuji u tohoto typu čepu demontáž kroužku. Bohužel od kterého roku se montovaly vlečky s tímto typem nevíme..
-trojramenný čep zajišťuje jedna "ségrovka" (pojistný kroužek) ze zhora a druhá zespoda (na fotce jsou drážky již po sundaných ségrovkách) {FOTO 3}
-horní ségrovku sundejte, vysuňte trojramenný čep z hřídele a pak sundejte druhou ségrovku
-vnitřní kloub je teď rozebraný {FOTO 4}
3)vnější kloub poloosy
-manžetu sundejte rozříznutím (stejně budete dávat nové) nebo sesunutím přes hřídel
-teď se vám naskytne pohled na vnější kloub poloosy {FOTO 5}
-teď máte víc možností jak hřídel vyndat, ja hřídel chytil do ruky a kladivem jsem praštil ze zhora do prstence co je pevně na hřídely (má 6 cípů a jsou v něm jakoby ty kuličky) asi na 6 pokus (střídal sem různé cípy prstence) to povolilo... {FOTO 6}
-drží to tam pojistný kroužek co je na konci hřídele, který se tou ránou stáhne a prstenec přes něj přejede {FOTO 7}
-hřídel je venku, teď naklopíme kloub a po jedné vytahujeme kuličky (je jich 6).. {FOTO 8}
-když jsou kuličky venku nastává hra na ježka v kleci, musíme vnější pouzdro (klec) kloubu nasměrovat největší dírou na výstupek kloubu (je svisle dolu) a vysuneme smerem nahoru {FOTO 9 & 10}
-teď se musí vysunout 6-cípý prstenec z pouzdra (klece), to se udělá tak, že jeden cíp prstenců zasuneme do největší díry na pouzdru (kleci), tím se posune trochu mimo a lze ho vyndat z cela z pouzdra (klece). {FOTO 11}
Krátké video jak se to vyndavá je zde: majkl125.wz.cz/kloub.avi
-všechny části DŮKLADNĚ očištěte od staré vazelíny a při montáži nezapomeňte na novou;-){FOTO 12}
cituji:"Vlečené nápravy nemají žádné manžety u převodovky, ale zase o dvě manžety více na kloubových hřídelech. Homokinetické klouby jsou citlivé na únik mazacího tuku, který kromě mazací funkce i vymezuje vůle. Pokud dojde k porušení manžet, je nutné důkladně vymýt i původní tuk a nahradit ho novým, protože obsahuje spoustu prachu, který s tukem vytvoří brusnou pastu a kloub silně poškodí. Hmotnost tuku pro kloub u převodovky je 100 g a pro kloub u kola 80 g. Tato množství je nutné dodržet...!"
Zdroj: www.faann.net/
a je HOTOVO :-))
{FOTO 13}
Montáž zpět:
- montáž je opačný postup demontáže + nezapomeneme navléct manžety před montáží kloubů
POZOR!! kdyby ste si třeba nezapamatovali jako já, tak pro Vás: 6-cípý prstenec patří širší dosedací plochou dolů (směr do kloubu) a pouzdro (klec) širší dosedací plochou nahoru...
Zpětná instalace Hřídele s pojistkou:
pojistnej kroužek jde zmáčknout tak, že se skoro schová do hřídele, musíte ho pořádně zmáčknout a zároveň vsunout do kloubu, hřídel zatlačte dolu a tam krouzek "vykoukne" ale nevypadne a zpátky už to nejde, funguje jako pojistka...
Tak doufám že Vám to pomohlo... ;-)
O manžetách, sponách a vazelíně napíšu až je koupím...
Děkuji Labrosovi za korekturu a upřesnění nejasností....
info:
Správce článku: MajklZaloženo: 23.09.05 11:05 Poslední změna: 26.09.05 08:06
Rozborka homokinetickych klbu - komentáře:
-> Bagrr: tak aspon sem ti ulehcil praci

-> Majkl: SUPER!! Tohle sem potřeboval, sem totiž zjistil, že u vnějšího kloubu mam popraskaný manžety:o( (Ještěže před montáží)

-> Labros: jo zakomponuju to tam...
-> Borin: jo to jo
-> shakal: díky moc...
-> Borin: jo to jo

-> shakal: díky moc...

dobrý užitečný článek, dobře napsaný, detailní fotky, máš ode mě 10b nejen kvůli tomu že ti je dlužím

-> Majkl: to o tom jak dát zpátky pojistný kroužek dej taky do článku!
-> Dušan: A byli origo? z roku 89? to někdo mohl vyměnit.
-> Majkl: Pěkný video
Ježek v kleci hadr






ja mam r89 a tycinky v tom nebyly. koukal jsem na to jako lojza
-> Majkl: Ty jehličky se dávali od roku 1985, prej a na ty imbusy jsem použil sikovky a ty co nešli tak na ty jsem naklepal nějakej šmejd imbus klíč a navařil švajcem. A pak už to šlo povolit.
-> PeterP136: pojistnej krouzek jde zmacknout tak, ze se skoro schova do hridele, musis ho poradne zmacknout a zaroven vsunout do kloubu, hridel zatlacis dolu a tam krouzek "vykoukne" ale nevypadne a zpatky uz to nejde, funguje jako pojistka...
jinak ja mel imbus hodne kvalitni ale ty hlavy sou jak z blata...
jinak ja mel imbus hodne kvalitni ale ty hlavy sou jak z blata...
Pjekne, chvalim.
Len by ma zaujimalo ako das nazad poistny kruzok pod tu jezciu klietku.
No a este odporucam vsetkym kupit si kvalitny imbus kluc a nebudu musiet spekulovat nad imbus skrutkami. Tie ktore sap okusali povolit smejdom sa im sice povolit nepodari, ale nedotknute proste musia ist aj ked cez 2metrovu paku.
Len by ma zaujimalo ako das nazad poistny kruzok pod tu jezciu klietku.
No a este odporucam vsetkym kupit si kvalitny imbus kluc a nebudu musiet spekulovat nad imbus skrutkami. Tie ktore sap okusali povolit smejdom sa im sice povolit nepodari, ale nedotknute proste musia ist aj ked cez 2metrovu paku.
-> kubina: jo ten byl dobrej
bylo u neho malem i pozat o co jde..
ale popravde diky tomu sem to asi rozebral



-> Majkl: hele nechces sem hodit ten technickej vykres ode me?

-> kubina: ich bin der ingenyre aus Prag von Skoda und ich suche Veb Sachsenring



-> Majkl: musis na hrensko nebo varnsdorf a po prejeti cary se ptej na Veb Sachsenring.te uz navedou spravnym smerem

JINAK VŠEM DOPORUČUJU TO VIDEO
KDYBYCH CHTEL TAK TO TAK NEUDELAM

KDYBYCH CHTEL TAK TO TAK NEUDELAM

-> kubina:
kde to je?


-> Majkl: ty bys mohl jit delat mechanika do
Veb Sachsenring - Automobilwerke Zwickau
Made In German Demokratic Republik
Veb Sachsenring - Automobilwerke Zwickau
Made In German Demokratic Republik
-> kirri:
-> Všichni: má pravdu....


-> Všichni: má pravdu....

Majkl me vyhrozoval po icq abych mu to pochvalil, ze me rozkope sandal vypusti vsechny kola. tak mu to teda chvalim
TAKŽE FOTKY PŘIDÁNY !!!!!
-> ace ventura: díky moc...
perfektní článek, taky jsem s tím před měsícem zápolil takže doplním svoje zkušenosti:
- pásky na manžety radši kupte jednotlivě, ty velké co se prodávají se nedají dostat na vnitřní klouby
-s množstvím vazelíny to není tak horké, když naplníte vnitřní kloub 100 gramy tak se pak ani nehne a tlačí se zkrz manžetu ven
- a na povolení šroubů je nejlepší flexa a ubrousit kus hlavičky, seknout sekáčem a pak už to jde
- pásky na manžety radši kupte jednotlivě, ty velké co se prodávají se nedají dostat na vnitřní klouby
-s množstvím vazelíny to není tak horké, když naplníte vnitřní kloub 100 gramy tak se pak ani nehne a tlačí se zkrz manžetu ven
- a na povolení šroubů je nejlepší flexa a ubrousit kus hlavičky, seknout sekáčem a pak už to jde
Takže doufám že Vám to kněčemu bude, a vaše připomínky vítám
BTW: fotky sem dám až příjdu z práce... takže kolem 18:00 možná až večer

BTW: fotky sem dám až příjdu z práce... takže kolem 18:00 možná až večer
