skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
budíky trochu jinak
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [11]:
Text:
Jelikož valná většina škodovkářů řeší úpravu/vylepšení budíků výměnou pozadí, resp. polepem ciferníků, ukážu vám, jakou cestou jsem se vydal já.Na začátku byla výměna volantu v mém Gardečku za menší. Bohužel sedím v autě tak, že mi věnec volantu stínil půlku otáčkoměru a proto jsem zapřemýšlel, jak to udělat, abych viděl rafičku, i když se přehoupne přes 4000. Řešení je jasný - přesunout otáčkoměr doprostřed přístrojovky. Pochopitelně nastal problém s ostatními budíky a s jejich držákem. Chvilku jsem koumal, až jsem vykoumal, že před volant dám jen tři velké budíky a ty malé přesunu na středový panel na místo popelníku a rádia. Proto jsem poprosil kolegu z plzeňského gangu, jestli by mi nedokázal pomoct s výrobou brejlí na budíky. Výsledkem je duralovej skvost na obrázku a několik kontrolek ze stejnýho materiálu. Zbývalo vyřešit, kam s kontrolkama. Nechal jsem jen dvě na blinkry a zbytek jsem přicpal do sdružených kontrolek. Z původních šesti jich tam je deset :o) Samozřejmě je zapotřebí upravit i ciferník. Šikovnější makáči si možná dokážou udělat polepy sami, já to zadal grafickému studiu. Každý nechť si rozmístí kontrolky dle gusta, vše je na fantazii majitele.
Co je zapotřebí:
budík sdružených kontrolek - 2ks
vrtačku a vrtáky (počet kusů dle zručnosti) :o)
tyčku o průměru cca 4mm s plochými konci - na vyrážení otvorů do nového polepu
pilku na železo, kladívko, pilníček (dobrej je na nehty)
kvalitní modelářský lepidlo
trpělivost :o)
Jak rozdělat budíky asi nemá smysl popisovat. Opatrně odehnout obroučku, sejmout sklíčko a redukční vložku, zezadu pak vytočit dvě matičky a vnitřek budíku vám vypadne do klína - však to znáte. Pak je zapotřebí sundat krycí plíšek se symboly. Ten drží na dvou čepech, jejichž polokulaté hlavičky jsou vidět. Já to dělal tak, že jsem hlavičku opatrně chytil kombinačkama a pomalu čepík vytáhl. Tělo čepíků je trochu do vrtule, doporučuju tedy jimi trochu pootáčet, jakobyste povolovali šroubek. Další možnost je je odvrtat, ale bacha na to, máte vždycky jenom jeden pokus :o) Pak už jen odstranit středovou dekorační krytku a je hotovo. Stejným způsobem se musí rozebrat i druhý budík, který bude sloužit jako dárce orgánů vašeho výtvoru. Pilkou na železo odříznout komínky s barevnými sklíčky, přičmež dva komínky vám poslouží na výrobu vyrovnávacích kroužků. Pilka má nějakej prořez a navíc to jen těžko trefíte úplně přesně tak, aby ty uříznutý měly stejnou vejšku jako ostatní. Všechny řezy pečlivě zabrousit; mně se osvědčil pilník na nehty, co jsem si půjčil od přítelkyně - dobře se s ním manévruje a má jemnej brus. Komínky si provizorně položte mezi ostatní kontrolky a naměřte si jejich polohu. Vyvrtat díry odpovídajícího průměru není problém. Pak je zapotřebí vymezit nařezanýma kroužkama správnou výšku nových komínků a můžete přistoupit k lepení. Vřele doporučuju kvalitní lepidlo na plasty, třeba pro modeláře (výrobce tuším Rewell). Stačí dvě kapky a přiložit. Tělo budíku je z plastu podobného (ne-li stejného) jako jsou letadýlka, takže lepidlo naleptá styčné plochy a plast se v podstatě jakoby svaří. Nedávejte lepidla zbytečně moc, pak to paradoxně moc nedrží. Nechte dobře zaschnout, ideálně přes noc. Stejným způsobem odřízněte z dárcovského budíku držáčky objímek na žárovky a nalepte z druhé strany. Tady už nemusíte nic vymezovat, spíš naopak. Určitá výšková disproporce je žádoucí kvůli prosotorové náročnosti objímek žárovek. Podle kontrolek pak navrtejte dírky do krycího plíšku a pečlivě zahlaďte vzniklé hranky - opět pilníčkem vaší přítelkyně :o). Nalepíte nový polep a připevníte destičku k tělu budíku. Pravděpodobně to bez samořezných šroubků nepůjde, já je pak nabarvil normálním lihovým fixem :o) Zkompletovat a můžete jezdit :o)
Za výrobu držáku budíků a kontrolek blinkrů moc děkuju Němkymu, opravdu luxusní práce.
info:
Správce článku: patnact - zrušená registraceZaloženo: 27.04.10 18:32 Poslední změna: 02.05.10 19:37
budíky trochu jinak - komentáře:
diky za popis demontácie obruče :D potvrdilo to moje tvrdenie
Zdravim. Vyhral jsi si pekne. Jedine co me trochu vadi je povrchova uprava toho plechu. Jsou na nem videt stopy po brouseni. Nebylo by lepsi pouzit spuntovany?
skvely napad, dokonale prevedenie, no parada, klobuk dolu ![9](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
naozaj ten budik je nadherny este som ani len nepocul ze by take nieco bolo, krasne a velmi originalne....jednotka :)
super nápad a provedení...![105](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/105.gif)
![105](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/105.gif)
modelářským lepidlem Rewell, přečti si článek :o)
-> patnact: Mám jednu otázečku. Čím jsi lepil ty "komínky" pro obímky na žárovky? Díky![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Děkuju, díky všem ![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> patnact: Jeto detail - prace je to pardni :)
Moooooc pekna prace!![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
tak to je fakt paradnáá prááca
![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![2](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/2.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Syny: Jo, vim o tom, to je holt takovej detail. Ale v nedokonalosti je krása, ne?
-> Nwkt: Já to zatím neucpával, mám tam jenom hadr
Originalista nejsem, takže tam pak nabastlim cokoliv, co splní účel, třeba mě napadá šikovně seříznutá manžeta.
-> David.: Upřímně řečeno na hovno
Ale rychlost není důležitá ![5](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> Nwkt: Já to zatím neucpával, mám tam jenom hadr
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> David.: Upřímně řečeno na hovno
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
trochu by mě zajímalo jak je vidět na tachometr když při normálním rozmístění si moc neviděl na otáčkoměr, jinak kontrolky jsou pěkný
-> patnact: Když si zvětšoval díru flexou, to se tam ta guma vejde do celý?
Az na ten symbol vyhrivani okna naprosto super :) Ten symbol je pro vyhrivane predni okno - kontrolka pro zadni ma obdelnkovy tvar. A taky bych jeste mozna prohodil pozici predni mlhovky a potkavacich svetel... Ale jako moc pekny! ![105](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/105.gif)
![105](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/105.gif)
Tak tohle je moc moc moc krásná práce. Parádně jsi si vyhrál s těmi kontrolkami.
Ten budík vypadá naprosto skvěle!!!
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Jak to utěsnili ve fabrice? Dali tam gumovou průchodku a druhou díru zalepili samolepkou ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> patnact: A jak to utěsníš, aby ti tam nefoukalo?
Díky za názory. S tím tachometrem nevidím problém. Snad každá kastle má dva otvory pro náhon a tady ten tacháč neni zase až o tolik vychýlenej od klasickýho uspořádání. Takže tu levou díru jsem trochu poupravil flexou a je vymalováno. Mám tam náhon na čtyřkvalt, tím jsem získal prostor pro manévry ![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> mgbiker: jasny no, jako ja to delat nebudu, jen rikam ,ze me to taky napadlo posunout ten budik ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)