skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
budíky trochu jinak
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [11]:
Text:
Jelikož valná většina škodovkářů řeší úpravu/vylepšení budíků výměnou pozadí, resp. polepem ciferníků, ukážu vám, jakou cestou jsem se vydal já.Na začátku byla výměna volantu v mém Gardečku za menší. Bohužel sedím v autě tak, že mi věnec volantu stínil půlku otáčkoměru a proto jsem zapřemýšlel, jak to udělat, abych viděl rafičku, i když se přehoupne přes 4000. Řešení je jasný - přesunout otáčkoměr doprostřed přístrojovky. Pochopitelně nastal problém s ostatními budíky a s jejich držákem. Chvilku jsem koumal, až jsem vykoumal, že před volant dám jen tři velké budíky a ty malé přesunu na středový panel na místo popelníku a rádia. Proto jsem poprosil kolegu z plzeňského gangu, jestli by mi nedokázal pomoct s výrobou brejlí na budíky. Výsledkem je duralovej skvost na obrázku a několik kontrolek ze stejnýho materiálu. Zbývalo vyřešit, kam s kontrolkama. Nechal jsem jen dvě na blinkry a zbytek jsem přicpal do sdružených kontrolek. Z původních šesti jich tam je deset :o) Samozřejmě je zapotřebí upravit i ciferník. Šikovnější makáči si možná dokážou udělat polepy sami, já to zadal grafickému studiu. Každý nechť si rozmístí kontrolky dle gusta, vše je na fantazii majitele.
Co je zapotřebí:
budík sdružených kontrolek - 2ks
vrtačku a vrtáky (počet kusů dle zručnosti) :o)
tyčku o průměru cca 4mm s plochými konci - na vyrážení otvorů do nového polepu
pilku na železo, kladívko, pilníček (dobrej je na nehty)
kvalitní modelářský lepidlo
trpělivost :o)
Jak rozdělat budíky asi nemá smysl popisovat. Opatrně odehnout obroučku, sejmout sklíčko a redukční vložku, zezadu pak vytočit dvě matičky a vnitřek budíku vám vypadne do klína - však to znáte. Pak je zapotřebí sundat krycí plíšek se symboly. Ten drží na dvou čepech, jejichž polokulaté hlavičky jsou vidět. Já to dělal tak, že jsem hlavičku opatrně chytil kombinačkama a pomalu čepík vytáhl. Tělo čepíků je trochu do vrtule, doporučuju tedy jimi trochu pootáčet, jakobyste povolovali šroubek. Další možnost je je odvrtat, ale bacha na to, máte vždycky jenom jeden pokus :o) Pak už jen odstranit středovou dekorační krytku a je hotovo. Stejným způsobem se musí rozebrat i druhý budík, který bude sloužit jako dárce orgánů vašeho výtvoru. Pilkou na železo odříznout komínky s barevnými sklíčky, přičmež dva komínky vám poslouží na výrobu vyrovnávacích kroužků. Pilka má nějakej prořez a navíc to jen těžko trefíte úplně přesně tak, aby ty uříznutý měly stejnou vejšku jako ostatní. Všechny řezy pečlivě zabrousit; mně se osvědčil pilník na nehty, co jsem si půjčil od přítelkyně - dobře se s ním manévruje a má jemnej brus. Komínky si provizorně položte mezi ostatní kontrolky a naměřte si jejich polohu. Vyvrtat díry odpovídajícího průměru není problém. Pak je zapotřebí vymezit nařezanýma kroužkama správnou výšku nových komínků a můžete přistoupit k lepení. Vřele doporučuju kvalitní lepidlo na plasty, třeba pro modeláře (výrobce tuším Rewell). Stačí dvě kapky a přiložit. Tělo budíku je z plastu podobného (ne-li stejného) jako jsou letadýlka, takže lepidlo naleptá styčné plochy a plast se v podstatě jakoby svaří. Nedávejte lepidla zbytečně moc, pak to paradoxně moc nedrží. Nechte dobře zaschnout, ideálně přes noc. Stejným způsobem odřízněte z dárcovského budíku držáčky objímek na žárovky a nalepte z druhé strany. Tady už nemusíte nic vymezovat, spíš naopak. Určitá výšková disproporce je žádoucí kvůli prosotorové náročnosti objímek žárovek. Podle kontrolek pak navrtejte dírky do krycího plíšku a pečlivě zahlaďte vzniklé hranky - opět pilníčkem vaší přítelkyně :o). Nalepíte nový polep a připevníte destičku k tělu budíku. Pravděpodobně to bez samořezných šroubků nepůjde, já je pak nabarvil normálním lihovým fixem :o) Zkompletovat a můžete jezdit :o)
Za výrobu držáku budíků a kontrolek blinkrů moc děkuju Němkymu, opravdu luxusní práce.
info:
Správce článku: patnact - zrušená registraceZaloženo: 27.04.10 18:32 Poslední změna: 02.05.10 19:37
budíky trochu jinak - komentáře:
20:10:41
03.05.2010
03.05.2010
Vilda - zrušená registrace
-> patnact: Mám jednu otázečku. Čím jsi lepil ty "komínky" pro obímky na žárovky? Díky
22:53:46
30.04.2010
30.04.2010
patnact - zrušená registrace
Děkuju, díky všem
22:29:25
30.04.2010
30.04.2010
Syny
-> patnact: Jeto detail - prace je to pardni :)
20:44:05
30.04.2010
30.04.2010
OJOUCH
Moooooc pekna prace!
18:23:10
28.04.2010
28.04.2010
Placko
tak to je fakt paradnáá prááca
14:06:17
28.04.2010
28.04.2010
patnact - zrušená registrace
-> Syny: Jo, vim o tom, to je holt takovej detail. Ale v nedokonalosti je krása, ne?
-> Nwkt: Já to zatím neucpával, mám tam jenom hadr Originalista nejsem, takže tam pak nabastlim cokoliv, co splní účel, třeba mě napadá šikovně seříznutá manžeta.
-> David.: Upřímně řečeno na hovno Ale rychlost není důležitá
-> Nwkt: Já to zatím neucpával, mám tam jenom hadr Originalista nejsem, takže tam pak nabastlim cokoliv, co splní účel, třeba mě napadá šikovně seříznutá manžeta.
-> David.: Upřímně řečeno na hovno Ale rychlost není důležitá
11:57:21
28.04.2010
28.04.2010
David.
trochu by mě zajímalo jak je vidět na tachometr když při normálním rozmístění si moc neviděl na otáčkoměr, jinak kontrolky jsou pěkný
10:22:25
28.04.2010
28.04.2010
Nwkt
-> patnact: Když si zvětšoval díru flexou, to se tam ta guma vejde do celý?
02:23:48
28.04.2010
28.04.2010
Syny
Az na ten symbol vyhrivani okna naprosto super :) Ten symbol je pro vyhrivane predni okno - kontrolka pro zadni ma obdelnkovy tvar. A taky bych jeste mozna prohodil pozici predni mlhovky a potkavacich svetel... Ale jako moc pekny!
00:32:55
28.04.2010
28.04.2010
Vilda - zrušená registrace
Tak tohle je moc moc moc krásná práce. Parádně jsi si vyhrál s těmi kontrolkami. Ten budík vypadá naprosto skvěle!!!
22:17:42
27.04.2010
27.04.2010
patnact - zrušená registrace
Jak to utěsnili ve fabrice? Dali tam gumovou průchodku a druhou díru zalepili samolepkou
21:51:06
27.04.2010
27.04.2010
Nwkt
-> patnact: A jak to utěsníš, aby ti tam nefoukalo?
21:47:56
27.04.2010
27.04.2010
patnact - zrušená registrace
Díky za názory. S tím tachometrem nevidím problém. Snad každá kastle má dva otvory pro náhon a tady ten tacháč neni zase až o tolik vychýlenej od klasickýho uspořádání. Takže tu levou díru jsem trochu poupravil flexou a je vymalováno. Mám tam náhon na čtyřkvalt, tím jsem získal prostor pro manévry
21:30:18
27.04.2010
27.04.2010
Tunerláďa #2 - zrušená registrace
-> mgbiker: jasny no, jako ja to delat nebudu, jen rikam ,ze me to taky napadlo posunout ten budik
20:57:53
27.04.2010
27.04.2010
mgbiker
-> Marcius: no vyriesit sa to da urobenim druheho otvoru v kasni kadial ten nahom prichadza takze vela stastia pri rezani
20:55:54
27.04.2010
27.04.2010
che.jiri
perfektní a hlavně originální nápad - ten sdružený budík je nej
20:49:22
27.04.2010
27.04.2010
Tunerláďa #2 - zrušená registrace
velmi pěkný, taky mě napadlo použít centrální budík s kontrolkama, ale nenapadlo mě tam přidat další... a druhej problém mi přišlo že je ten náhon tachometru, jak psal mgbiker... ale vyřešit to nejspíš jde... podle toho jak precizně vypadá celá ta přístrojovka, tak tipuju, že to máš už rozmyšlený fakt, vypadá to super
20:47:53
27.04.2010
27.04.2010
tunerlada
chlape tak tohle je luxus parádní práce zřejmě jak budu pojizdnej tak to taky zkusím
20:38:10
27.04.2010
27.04.2010
mgbiker
velmi pekne , len som zvedavi ako zapojis nahon tachometra, pretoze ja som robil velmi podobny pokus a nejak som to nevedel dostat na ten tachometer ked je vedla, skoncilo to tak ze uz mam len digitalny tacho
20:04:34
27.04.2010
27.04.2010
Bucifalek
Tak to gratuluju a dávám 10 protože todle je fakt moc pěkná práce...