-> COL: Čau, naskenoval jsem ten článek: skoda-virt.cz/cz/.../8877
1-pro-cola
Akorát teď zrovna nemůžu poslat soubory v plném rozlišení, protože jsem na služebce. Můžu kdyžtak v pondělí.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
S136R (šedý II)- mam ho od roku 2000; dilci renovace a upgrady: 2004, 2009, 2015-2017
cilovy stav je uplne renovovane auto, pri vyuziti drobnych uprav motoru, podvozku a elektriky, vzhledove jen malo odlisne od originalu.
Rad si obcas projedu nejaky horsky prusmyk nebo vyjdeu na kopec (pokud mozno nad 2500m), maly seznam:
Alpy:
1 GrossGlockner - Hochtor 2550m (Rakousko, 2006, 2019)
2 Passo Resia 1508m (Italie, 2007, 2010, 2011, 2019, 2021)
3 Passo Stelvio 2750m (Italie, 2007, 2009, 2010, 2011, 2019, 2021)
4 Passo Gavia 2640m (Italie, 2007, 2019)
5 Simplonpass 2005m (Svycarsko-Italie, 2007, 2011)
6 Furkapass 2436m (Svycarsko, 2007)
7 Oberalppass 2046m (Svycarsko, 2007)
8 Passo piccolo san Bernardo 2188m (Francie, 2008, 2010, 2011)
9 Passo grande san Bernardo 2423m (Svycarsko-Francie, 2010, 2011)
10 Col de'l Iseran 2770m (Francie, 2008, 2010)
11 Col du Galibier 2645m (Francie, 2008,2009)
12 Col du Vars 2111m (Francie, 2008, 2011, 2021, 2024 (2×))
13 Cima de la Bonette 2802m (Francie, 2008, 2011, 2021)
14 Passo Rombo 2503m (Rakousko,Italie, 2009)
15 Col de'l Izoard 2344m (Francie, 2009, 2021)
16 Umbrailpass 2503m (Italie-Svycarsko, 2010)
17 Passo dello Splungo 2118m (Italie-Svycarsko, 2010, 2011)
18 Nufenenpass 2478m (Svycarsko, 2010)
19 Col de la Croix du Fer 2068m (Francie, 2010)
20 Passo S. Bernardino 2065m (Svycarsko, 2011)
21 Passo Torre di Fraele 1800m (Italie, 2011)
22 Passo di Foscagno 2291m (Italie, 2011)
23 Passo Bernina 2328m (Svycarsko, 2011)
24 Livigno Pass 2315m (Italie-Svycarsko, 2011)
25 Montgenevre 1854m (Francie, 2011, 2021, 2024)
26 Passo Sella 2218m (Italie, 2019)
27 Passo Pordoi 2239m (talie, 2019)
28 Passo Falzarego 2105m (Italie, 2019)
29 Col d'Allos 2250m (Francie, 2021)
30 Colle della Maddalena/Col de Larche 1996m (Fr-It, 2021, 2024)
31 Col de la Cayolle 2326m (Francie, 2024)
32 Col de la Machine 1011m + Combe Laval (Francie, 2024)
ToDo:
prio 1:
Col Agnel (Fr-It, 2744 m)
Col de la Lombarde (Fr-It, 2350 m)
prio 2:
Flüela Pass (Svycarsko, 2383 m)
Albula Pass (Svycarsko, 2312 m)
Grimsel Pass (Svycarsko, 2164 m)
Ostatni:
1 Veleta 2600m (az nahoru se vyjet neda) (Sierra Nevada, Spanelsko, 2010)
2 Pas de La Casa 2400m (Pyreneje, Andorra, 2009)
3 Col d'Aspin 1489m (Pyreneje, Francie, 2011)
4 Col du Tourmalet 2115m (Pyreneje, Francie, 2011)
5 Port de Boucharo 2270m (Pyreneje, Francie-Spanelsko, 2011) az nahoru vyjet nejde, zavalena cesta
6 Col du Soulor 1474m (Pyrenje, Francie, 2011)
7 Col du Aubisque 1709m (Pyreneje, Francie, 2011)
8 Col du Pourtalet 1794m (Pyreneje, Francie-Spanelsko, 2011)
9 Transfăgărășan 2042m (Făgărăș, Rumunsko, 2022, 2023)
10 Pasul Urdele 2145m (Capatanei, Rumunsko, 2022)
ToDo:
Pikes Peak (USA-CO, 4301 m) :D
Stav:
-> Pohon
--> Motor 1.5 (druha verze od MEXu 2009 po repasi 2015), olejovy chladic (MOCAL, 115mm 34 rad.) plus termostat
--> spojka SACHS s lamelou z TAZ1500 (109-150111, 441 270 532 529).
--> ventilator dochlazovani SPAL, trochu mne zklamal, ale nejak to chladi
--> Karburator revize C:
----> komora 25/28 udelana ze zakladu 23/27.
----> hlavni systemy: I st. 140/180, II. st. 160/140. II. st.
----> prechod/volnobeh: I. st. 50, II. st. 70
----> viko SEDR T613, ventil 2mm
----> sytic (tlumitko, tycka, kluisa) dle originalu SEDR T613, tryska 145
--> mereni teploty oleje a vody ridici jednotkou (presnost +-1 st.), sensor domaci vyroby s termistorem EPCOS (kalibrovano)
--> indikace tlaku oleje (VDO set - snimac 10bar + klasicky indikacni budik, presnost +- bota)
--> lpg na hrani a levnejsi jezdeni (1998,2009,2020)
--> upravene sani s implementovanou upravenou starsi verzi mixu pro fel 1.3 (viz. foto)
---> snizeni zastavbove vysky
---> lepsi provoz na beno a hlavne bez der, zpusobenych virenim za puvodnim mixem
---> vestaven delsi vzduchovy filtr z Fiatu Doblo 1.4JTD? (3C1-18900, C 1189 (Mann) )
--> vestaveny modul pro prubezne mereni bohatosti sirokopasmovou LS (Bosh LSU4.2)
--> elektronicka ridici jednotka zapalovani BTZ-III (2007)
-> Podvozek
2004:
--> nova zadni naprava, vyztuzena nova podelna ramena, nova sikma ramena, nove silentbloky, nova pricka
2008:
--> nove kloubove hridele
2009:
--> Predni naprava s chlazenymi kotouci (Saky) a pruzinami 260mm (od PJ) (2009)
2020:
--> Vymena kotoucu - opet za Sakyho typ (upravce wena), vyreseneo zahadne mlaceni
--> Vymena naboju a prednich lozisek
2021:
--> Vymena zadni napravy
--->Osazena puvodni ramena sikma i podelna a pricka (demontovano 2004), podelna vyztuzena, pricka ovarena
--->Nove tlumice (Monroe z sedeho I po 21 letech demontovany)
--->Loziska 21306 (+spacer) a 22205 (zkraceny naboj u kloubu o 3mm)
--->Hridele Kalmar
--->Nove silentbloky
2022:
--> Instalovany unasece kol od paja120
-> vicemene nova prevodovka 5q/3.9 a prislusenstvi (2004, 2009, 2015)
--> servis a serizeni (Wena, 5/2024)
-> Elektro
--> Zastavba BlueTooth gatewaye, k jednotce je mozno se pripojit pres BT z notebooku nebo telefonu (SPP)
--> Elektronizovany pristrojovy stit (krom tachometru - je v planu) (2010)
--> Renovace/vymena predni casti svazku
--> Predratovani hlavnich napajecich vodicu
--> Pridavna pojistkova skrinka na baterii (pritomnost nejistenych dratu vedoucich vsude mozne mne stavala)
--> Doplneno silove jisteni sarteru a alternatoru
-> Karoserie
--> nove zadni okno tonovane na cca 50% nakovenim, bocni na 30% (2007)
--> vymenene predni blatniky (2004, 2016)
--> novy lak 1305 - barva + bezbarvy lak (2004)
--> novy lak 1305 - barva + bezbarvy lak (2017)
--> vymena stropnice (2017)
------------------------- -------------------------- -----
Poznamkovnik (naplne, spotrebni material, netypicke dily):
Maziva a jiné materiály:
- predni kola SKF LGWA 2
- zadni kola SKF LGWA 2
- svislaky Mogul A00
- vodni cerpadlo SKF LGHP 2
- homokinetaky Millers Hi Mol 20
- motor:
-- Millers Oils NANODRIVE - CFS 10W-60 NT+ (10/2024; 4/2023)
-- Lozisko v klice SKF LGHB 2
- prevodovka:
-- Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 (Novy od: 2024, 2017), doplneno 6/2023 2dl
- chladici kapalina G12+
- brzdovka DOT 4
- brzdy predek - Ferodo Ds2500 "Renovak"
- brzdy zadek - Renovak beral
- vzduchovy filtr (longbox) MANN C 1189
- spojkova lamela TAZ1500 (109-150111, 441 270 532 529)
- spojkove lozisko SACHS (02) 3151 812 001
- chladic oleje MOCAL, 115mm 34 rad.
- termostat oleje MOCAL OT/2G
- ventilator dochlazovani vody VA02-AP70/LL-52A
- snimac tlaku oleje 443429021000 Tatra - snad ekvivalent VDO 360-081-030-004C
- indikator tlaku oleje VDO-350010014K
- snimac teploty oleje pro VDO indikátor - interní kalibrační označení 12
- civka Pertronix 60103 (0.3 Ohm, 2.6mH, 60kV)
- pneumatiky: Continental EcoContact 3 185/70 R13
- palivove hadice dle spec. SAE 30R9
/*
motor:
-- Castrol Edge TITANIUM FST 10W-60 (6/2021)
-- snimac tlaku oleje VDO 360-023 (0-10bar) + indikator tlaku oleje VDO-350-108 (0-10bar, stupnice PSI) demontaz 6/2023
-- Karburator A: 23.5/26.5 I. st. 130/180 II. st. 160/140 - slouzi jako zalozni nouzovy
-- Karburator B: 26/28 mm z polotovaru 22/24. Puvodne I. st. 130/160 II. st. 155/140. (nasazuje bohate pak prilis chudne) Nalsedne II. st. 145/120. Prechodove/volnobezne trysky lehce zvetseny, prumer neznamy.
- Karburator D: komora 23/27 (T-613 bez uprav). I.st 130/180/50 2st. 155/140/60
*/
cilovy stav je uplne renovovane auto, pri vyuziti drobnych uprav motoru, podvozku a elektriky, vzhledove jen malo odlisne od originalu.
Rad si obcas projedu nejaky horsky prusmyk nebo vyjdeu na kopec (pokud mozno nad 2500m), maly seznam:
Alpy:
1 GrossGlockner - Hochtor 2550m (Rakousko, 2006, 2019)
2 Passo Resia 1508m (Italie, 2007, 2010, 2011, 2019, 2021)
3 Passo Stelvio 2750m (Italie, 2007, 2009, 2010, 2011, 2019, 2021)
4 Passo Gavia 2640m (Italie, 2007, 2019)
5 Simplonpass 2005m (Svycarsko-Italie, 2007, 2011)
6 Furkapass 2436m (Svycarsko, 2007)
7 Oberalppass 2046m (Svycarsko, 2007)
8 Passo piccolo san Bernardo 2188m (Francie, 2008, 2010, 2011)
9 Passo grande san Bernardo 2423m (Svycarsko-Francie, 2010, 2011)
10 Col de'l Iseran 2770m (Francie, 2008, 2010)
11 Col du Galibier 2645m (Francie, 2008,2009)
12 Col du Vars 2111m (Francie, 2008, 2011, 2021, 2024 (2×))
13 Cima de la Bonette 2802m (Francie, 2008, 2011, 2021)
14 Passo Rombo 2503m (Rakousko,Italie, 2009)
15 Col de'l Izoard 2344m (Francie, 2009, 2021)
16 Umbrailpass 2503m (Italie-Svycarsko, 2010)
17 Passo dello Splungo 2118m (Italie-Svycarsko, 2010, 2011)
18 Nufenenpass 2478m (Svycarsko, 2010)
19 Col de la Croix du Fer 2068m (Francie, 2010)
20 Passo S. Bernardino 2065m (Svycarsko, 2011)
21 Passo Torre di Fraele 1800m (Italie, 2011)
22 Passo di Foscagno 2291m (Italie, 2011)
23 Passo Bernina 2328m (Svycarsko, 2011)
24 Livigno Pass 2315m (Italie-Svycarsko, 2011)
25 Montgenevre 1854m (Francie, 2011, 2021, 2024)
26 Passo Sella 2218m (Italie, 2019)
27 Passo Pordoi 2239m (talie, 2019)
28 Passo Falzarego 2105m (Italie, 2019)
29 Col d'Allos 2250m (Francie, 2021)
30 Colle della Maddalena/Col de Larche 1996m (Fr-It, 2021, 2024)
31 Col de la Cayolle 2326m (Francie, 2024)
32 Col de la Machine 1011m + Combe Laval (Francie, 2024)
ToDo:
prio 1:
Col Agnel (Fr-It, 2744 m)
Col de la Lombarde (Fr-It, 2350 m)
prio 2:
Flüela Pass (Svycarsko, 2383 m)
Albula Pass (Svycarsko, 2312 m)
Grimsel Pass (Svycarsko, 2164 m)
Ostatni:
1 Veleta 2600m (az nahoru se vyjet neda) (Sierra Nevada, Spanelsko, 2010)
2 Pas de La Casa 2400m (Pyreneje, Andorra, 2009)
3 Col d'Aspin 1489m (Pyreneje, Francie, 2011)
4 Col du Tourmalet 2115m (Pyreneje, Francie, 2011)
5 Port de Boucharo 2270m (Pyreneje, Francie-Spanelsko, 2011) az nahoru vyjet nejde, zavalena cesta
6 Col du Soulor 1474m (Pyrenje, Francie, 2011)
7 Col du Aubisque 1709m (Pyreneje, Francie, 2011)
8 Col du Pourtalet 1794m (Pyreneje, Francie-Spanelsko, 2011)
9 Transfăgărășan 2042m (Făgărăș, Rumunsko, 2022, 2023)
10 Pasul Urdele 2145m (Capatanei, Rumunsko, 2022)
ToDo:
Pikes Peak (USA-CO, 4301 m) :D
Stav:
-> Pohon
--> Motor 1.5 (druha verze od MEXu 2009 po repasi 2015), olejovy chladic (MOCAL, 115mm 34 rad.) plus termostat
--> spojka SACHS s lamelou z TAZ1500 (109-150111, 441 270 532 529).
--> ventilator dochlazovani SPAL, trochu mne zklamal, ale nejak to chladi
--> Karburator revize C:
----> komora 25/28 udelana ze zakladu 23/27.
----> hlavni systemy: I st. 140/180, II. st. 160/140. II. st.
----> prechod/volnobeh: I. st. 50, II. st. 70
----> viko SEDR T613, ventil 2mm
----> sytic (tlumitko, tycka, kluisa) dle originalu SEDR T613, tryska 145
--> mereni teploty oleje a vody ridici jednotkou (presnost +-1 st.), sensor domaci vyroby s termistorem EPCOS (kalibrovano)
--> indikace tlaku oleje (VDO set - snimac 10bar + klasicky indikacni budik, presnost +- bota)
--> lpg na hrani a levnejsi jezdeni (1998,2009,2020)
--> upravene sani s implementovanou upravenou starsi verzi mixu pro fel 1.3 (viz. foto)
---> snizeni zastavbove vysky
---> lepsi provoz na beno a hlavne bez der, zpusobenych virenim za puvodnim mixem
---> vestaven delsi vzduchovy filtr z Fiatu Doblo 1.4JTD? (3C1-18900, C 1189 (Mann) )
--> vestaveny modul pro prubezne mereni bohatosti sirokopasmovou LS (Bosh LSU4.2)
--> elektronicka ridici jednotka zapalovani BTZ-III (2007)
-> Podvozek
2004:
--> nova zadni naprava, vyztuzena nova podelna ramena, nova sikma ramena, nove silentbloky, nova pricka
2008:
--> nove kloubove hridele
2009:
--> Predni naprava s chlazenymi kotouci (Saky) a pruzinami 260mm (od PJ) (2009)
2020:
--> Vymena kotoucu - opet za Sakyho typ (upravce wena), vyreseneo zahadne mlaceni
--> Vymena naboju a prednich lozisek
2021:
--> Vymena zadni napravy
--->Osazena puvodni ramena sikma i podelna a pricka (demontovano 2004), podelna vyztuzena, pricka ovarena
--->Nove tlumice (Monroe z sedeho I po 21 letech demontovany)
--->Loziska 21306 (+spacer) a 22205 (zkraceny naboj u kloubu o 3mm)
--->Hridele Kalmar
--->Nove silentbloky
2022:
--> Instalovany unasece kol od paja120
-> vicemene nova prevodovka 5q/3.9 a prislusenstvi (2004, 2009, 2015)
--> servis a serizeni (Wena, 5/2024)
-> Elektro
--> Zastavba BlueTooth gatewaye, k jednotce je mozno se pripojit pres BT z notebooku nebo telefonu (SPP)
--> Elektronizovany pristrojovy stit (krom tachometru - je v planu) (2010)
--> Renovace/vymena predni casti svazku
--> Predratovani hlavnich napajecich vodicu
--> Pridavna pojistkova skrinka na baterii (pritomnost nejistenych dratu vedoucich vsude mozne mne stavala)
--> Doplneno silove jisteni sarteru a alternatoru
-> Karoserie
--> nove zadni okno tonovane na cca 50% nakovenim, bocni na 30% (2007)
--> vymenene predni blatniky (2004, 2016)
--> novy lak 1305 - barva + bezbarvy lak (2004)
--> novy lak 1305 - barva + bezbarvy lak (2017)
--> vymena stropnice (2017)
------------------------- -------------------------- -----
Poznamkovnik (naplne, spotrebni material, netypicke dily):
Maziva a jiné materiály:
- predni kola SKF LGWA 2
- zadni kola SKF LGWA 2
- svislaky Mogul A00
- vodni cerpadlo SKF LGHP 2
- homokinetaky Millers Hi Mol 20
- motor:
-- Millers Oils NANODRIVE - CFS 10W-60 NT+ (10/2024; 4/2023)
-- Lozisko v klice SKF LGHB 2
- prevodovka:
-- Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 (Novy od: 2024, 2017), doplneno 6/2023 2dl
- chladici kapalina G12+
- brzdovka DOT 4
- brzdy predek - Ferodo Ds2500 "Renovak"
- brzdy zadek - Renovak beral
- vzduchovy filtr (longbox) MANN C 1189
- spojkova lamela TAZ1500 (109-150111, 441 270 532 529)
- spojkove lozisko SACHS (02) 3151 812 001
- chladic oleje MOCAL, 115mm 34 rad.
- termostat oleje MOCAL OT/2G
- ventilator dochlazovani vody VA02-AP70/LL-52A
- snimac tlaku oleje 443429021000 Tatra - snad ekvivalent VDO 360-081-030-004C
- indikator tlaku oleje VDO-350010014K
- snimac teploty oleje pro VDO indikátor - interní kalibrační označení 12
- civka Pertronix 60103 (0.3 Ohm, 2.6mH, 60kV)
- pneumatiky: Continental EcoContact 3 185/70 R13
- palivove hadice dle spec. SAE 30R9
/*
motor:
-- Castrol Edge TITANIUM FST 10W-60 (6/2021)
-- snimac tlaku oleje VDO 360-023 (0-10bar) + indikator tlaku oleje VDO-350-108 (0-10bar, stupnice PSI) demontaz 6/2023
-- Karburator A: 23.5/26.5 I. st. 130/180 II. st. 160/140 - slouzi jako zalozni nouzovy
-- Karburator B: 26/28 mm z polotovaru 22/24. Puvodne I. st. 130/160 II. st. 155/140. (nasazuje bohate pak prilis chudne) Nalsedne II. st. 145/120. Prechodove/volnobezne trysky lehce zvetseny, prumer neznamy.
- Karburator D: komora 23/27 (T-613 bez uprav). I.st 130/180/50 2st. 155/140/60
*/
COL/S136R - komentáře:
14:44:54
16.07.2008
16.07.2008
Labros
18:13:46
10.07.2008
10.07.2008
COL
-> Labros: ony ty pruziny mohou byt treba pneumaticke.....
vymyslet se da lecos, ale bohuzel nema tolik casu, abych na tom delal od a do z vsechno, jak kdysi. Muzu resit koncepci ruznych variant, rizeni a dalsi veci, ale tahat dratky, vybirat a shanet senzory, stavet mechaniku, osazovat plosnaky atd. musi nekdo jiny....
vymyslet se da lecos, ale bohuzel nema tolik casu, abych na tom delal od a do z vsechno, jak kdysi. Muzu resit koncepci ruznych variant, rizeni a dalsi veci, ale tahat dratky, vybirat a shanet senzory, stavet mechaniku, osazovat plosnaky atd. musi nekdo jiny....
17:12:05
10.07.2008
10.07.2008
Labros
-> COL: i když vymyslet ty pružiny asi bude oříšek a budou hodně namáhaný a když pružina praskne tak motor nejede...
17:10:27
10.07.2008
10.07.2008
Labros
-> COL: no vidim, že to máš zmáklý, tak je myslim škoda, že ten projekt je u ledu, mohlo z toho něco být...
14:56:27
10.07.2008
10.07.2008
COL
-> Labros: u tociveho motoru to nepotrebujes. Tady chybi setrvacnik - aby to melo vykon, musi to kmitat rychle (stejne jako se motor musi rychle tocit), jenze potiz je v tom, ze davka smesi je schopna pohyblivou cast (u normalniho motoru pist s ojnici) urychlit jen na urcitou rychlost - a to je ta potiz, u klasickeho motoru to udela klikovy mechanismus, tady nic neni - je treba dodat pruziny. Ty tam zatim nemame.
Ono, kdy vic tocis normalni motor, tak po casti drahy pist vubec nerozjizdi horeni, ale klikovy mechanismus a horeni si pak jen pristouchne. Ty vykony, ktere se tam (mezi pistem, ojnici a setrvacnikem) ve spickach prelevaji jsou obrovske...
Ono, kdy vic tocis normalni motor, tak po casti drahy pist vubec nerozjizdi horeni, ale klikovy mechanismus a horeni si pak jen pristouchne. Ty vykony, ktere se tam (mezi pistem, ojnici a setrvacnikem) ve spickach prelevaji jsou obrovske...
14:13:21
10.07.2008
10.07.2008
Labros
-> COL: tak proč stejný princip (naledění do rezonance s pružností) nejde použít do klasickýho motoru s klikovým hřídelem, aby se snížily ztráty na ojnicích a pístech? ;) samozřejmě by to muselo jet na konstantních otáčkách a pohánět generátor.
11:28:35
10.07.2008
10.07.2008
COL
-> Labros: prima naskenuj mi to :o). Ony ty premanentni magnety (moderni kousky ze vzacnych zemin) jsou ve vysledku vyhodnejsi a lehci nez med. Ztraty to nezvetsuje, protoze samotna hmotnost te pohyblive casti energii neodebira (zanedbame-li zvysene treni)..... je potreba tu hmotnost ale naladit do mech rezonance s nejakou pridavnou pruznosti, coz je docela problem....
11:18:00
10.07.2008
10.07.2008
Labros
-> COL: Myslím, že se to jmenuje Čtyřka, ještě to mám, tak to naskenuju a dám to sem. No byl tam rozhovor s Veselým o principu lineárního motoru, o výhodách - motor pro budoucnost s nižší spotřebou ;) , byl tam obrázek - schéma motoru - dva písty proti sobě, na dlouhý ojnici permanentní magnety - to mě zarazilo, že by tam byly těžký permanentní magnety, což zvyšuje ztráty kvadraticky s "otáčkama". Tak já to zkusim naskenovat.
13:46:41
09.07.2008
09.07.2008
COL
-> Labros: col = sindelm, a to je rozdil, ale zbytek je pravda. Jaky noviny, ja nic nevim? Ten projekt je uz skoro mrtvej, pac na tom nema kdo delat, tak by mne zajimalo, co tam psali...
09:57:53
09.07.2008
09.07.2008
Labros
-> COL: Čau, člověče, neděláš ty na tom lineárním motoru, co se vyvíjí na katedře řízení? Včera jsem viděl na titulní stránce novin pro Prahu 4 článek s fotkou - 4 maníci okolo lineárního motoru - a v popisu bylo že jeden je Michal Šindelka. Tak mě napadlo, COL=sindelkam=maník na obrázku vpředu? :)
22:04:35
18.04.2008
18.04.2008
COL
-> ventYl: ovsem takovyhle hrani je ohromny zrout casu...
22:12:59
23.03.2008
23.03.2008
ventYl
uch ty vole... cumim
o nejakej takej jednotke, resp. o jej konstrukcii som uvazoval tiez... a teraz uplne nahodne pozeram, ze to niekto ma uz postavene a pouziva...
o nejakej takej jednotke, resp. o jej konstrukcii som uvazoval tiez... a teraz uplne nahodne pozeram, ze to niekto ma uz postavene a pouziva...
18:44:49
13.06.2007
13.06.2007
COL
Jubilejni prispevek c. 1975 si napisu sem :o))
15:03:23
12.04.2007
12.04.2007
COL
-> Labros: No to je taky reseni, mit tam delo a moci si dovolit mene efektivni kod. Nicmene misto 50% by to muselo byt nekdy taky az 500%, a to jen kvuli nekolika malo pasazim, ktere se casto opakuji. Problem je ale take v tom kompilatoru, ne vsechno dela efektivne, neco z principu cecka nejde jednoduse.
Napr. kdyz je potreba nasobit dva inty a z vysledku brat horni dva bajty - typicky u filtru nebo regulatoru ve fixed pointu, kdyz je tecka pred bitem 15. V cecku mi to vedlo na pretypovani na longy a nasobeni longu a odberu hornich dvou bajtu, coz si reklo o nejakych 400-500 cyklu procesoru, kdyz jsem si ale v asmu napsal jen to, co jsem opravdu potreboval dostal jsem se na cca 43cyklu.... Pochopitelne, kdybych mel 32bit, tak by to bylo jedno :o).
Tenhle MCU jsem tam, dal pro to, ze jsem ho znal, mel a mel k nemu kompilator. Puvodne jsem tan chtel mit nejakeho infineona primo pro tyhle RJ, ale nemohl jsem k nemu sehnat kompilator. Ted bych asi sel do motoroly resp. freescalu, ale musel bych se ji ucit, coz by protahlo i tvorbu HW.
Napr. kdyz je potreba nasobit dva inty a z vysledku brat horni dva bajty - typicky u filtru nebo regulatoru ve fixed pointu, kdyz je tecka pred bitem 15. V cecku mi to vedlo na pretypovani na longy a nasobeni longu a odberu hornich dvou bajtu, coz si reklo o nejakych 400-500 cyklu procesoru, kdyz jsem si ale v asmu napsal jen to, co jsem opravdu potreboval dostal jsem se na cca 43cyklu.... Pochopitelne, kdybych mel 32bit, tak by to bylo jedno :o).
Tenhle MCU jsem tam, dal pro to, ze jsem ho znal, mel a mel k nemu kompilator. Puvodne jsem tan chtel mit nejakeho infineona primo pro tyhle RJ, ale nemohl jsem k nemu sehnat kompilator. Ted bych asi sel do motoroly resp. freescalu, ale musel bych se ji ucit, coz by protahlo i tvorbu HW.
14:09:42
12.04.2007
12.04.2007
Labros
-> COL: Musí to bejt legrace teda. Člověk je zvyklej, že když škodovka nestartuje, tak je to buď cívka, palec nebo kladívka, zatimco u tebe je to chyba někde ve zdrojáku :))
a s tim assemblerem, nešlo by tam dát o 50% rychlejší procesor a psát to v céčku? Na assembler bych se teda vy...
a s tim assemblerem, nešlo by tam dát o 50% rychlejší procesor a psát to v céčku? Na assembler bych se teda vy...
16:15:44
02.04.2007
02.04.2007
COL
-> Labros: Aha. Ta regulacni smycka s PI regulatorem je softwarova. HW mi k tomu "jen" zajistuje omezeni proudu na hodnotu danou pwm vystupem + mi hlasi, ze k doslo k jeho dosazeni + zarucuje, ze pokud by vystup procesoru z nejakeho zatvrdl nezustane civka sepnuta. Spinaci prvek je 2x IGBT 25A 1000V (ty dve TO247, co jsou videt na obrazku).
Software je menitelnejsi to je jasne, s pruhlednosti je to horsi :o) jednak treba ty ruzne regulatorky, co tam jsou, vetsinou bezi ve fixed pointu uzpusobenym maximalni rychlosti, fura normovani a saturaci, aby to nepreteklo. Nektery dalsi veci musi byt misto v C napsany v asm, aby to bylo rychle. Nektery funkce jsou event-driven, jiny time-driven. Krom toho se to pise uz asi 2 roky, kdy uz clovek pomalu zapomina i pres komentare jak nektery veci myslel. Napr. vcera jsem 2h hledal chybu, ktera spocivala jen ve spatnem pocatecnim nastaveni jednoho timeru. Chyba sice prestala mit po cca 3 otackach vliv, ale diky ni to blbe startovalo.... atd... :o)
Software je menitelnejsi to je jasne, s pruhlednosti je to horsi :o) jednak treba ty ruzne regulatorky, co tam jsou, vetsinou bezi ve fixed pointu uzpusobenym maximalni rychlosti, fura normovani a saturaci, aby to nepreteklo. Nektery dalsi veci musi byt misto v C napsany v asm, aby to bylo rychle. Nektery funkce jsou event-driven, jiny time-driven. Krom toho se to pise uz asi 2 roky, kdy uz clovek pomalu zapomina i pres komentare jak nektery veci myslel. Napr. vcera jsem 2h hledal chybu, ktera spocivala jen ve spatnem pocatecnim nastaveni jednoho timeru. Chyba sice prestala mit po cca 3 otackach vliv, ale diky ni to blbe startovalo.... atd... :o)
14:18:12
02.04.2007
02.04.2007
Labros
-> COL: Tak to je slušný, a bylo to jednodušší dělat takhle pomocí toho regulačního obvodu, než v software, když už tam stejně máš mikroprocesor? Přece jen software je tak nějak průhlednější, kontrolovatelnější, opravovatelnější, než ty analogový obvody...
14:09:36
02.04.2007
02.04.2007
COL
-> bitmap: treba simos 2 z oktavky 1.6 ma pudorys asi 2/3 a je nizsi, ale ze by se vesel treba do dlane tak to ne...
13:45:36
02.04.2007
02.04.2007
bitmap - zrušená registrace
COL 02.04.07 10:50:31 napsal: cca 200x200 mm. Pri pouziti 4V DPS, by to slo stlacit jeste tak o 30-40%. Ovsem nechtelo se mi tehdy davat za DPS kolem 4.500. Ikdyz by to chtelo spis 6V desku, protoze az tehdy, bych dostal vsechny signaly (cca 95 signalu) po DPS ve spravnych sirich na jednu stranu DPS, kam bych pak mohl dat nejaky pekny automotive konektor. Ale nejak vyrazne mensi to stejne byt nemuze a) kvuli vnitrnimu EMC, koncove stupne (jsou tam dva) zapalovani bych radeji z blizka neobstavoval jinyma soucastkama, b) boky slouzi jako montazni plocha pro vykonove prevky a jsou temer cele vyuzite, takze nevim, kam bych je daval. Celkem je tam asi 690 soucastek, takze do krabicky od sirek se to fakt nevejde.
Tezko se to da srovnat s komercni seriovou jednotkou protoze:
a) komercni jednotky maji maji jen ty nejnutnejsi hw funkce, ktere potrebuji. Soucastek je tam jen naprosto nezbytne minimum, jsou osizene i nektere ochrany vstupu.
Naproti tomu, tohle je experimentalni, relativne dost univerzalni vec s nadbytkem funkci.
b) maji k dispozici zakaznicke obvody a elektromechanicke prvky na miru
c) k funkcni seriove jednotce vede zpravidla nekolik nefunkcnich prototypu, coz si ja nemuzu dovolit. Tohle muselo chodit v prvni verzi, takze radeji 2x vice soucastek a funkcnost, nez nekonecne dobastlovani vetsiny subsystemu.
Me to vysvetlovat je zbytecny, ja jsem pravnik
Ja jen kdyz jsem srovnal rj na obrazku s tim co ma treba MPI, tak proti tomu je pekne otekla.
Tezko se to da srovnat s komercni seriovou jednotkou protoze:
a) komercni jednotky maji maji jen ty nejnutnejsi hw funkce, ktere potrebuji. Soucastek je tam jen naprosto nezbytne minimum, jsou osizene i nektere ochrany vstupu.
Naproti tomu, tohle je experimentalni, relativne dost univerzalni vec s nadbytkem funkci.
b) maji k dispozici zakaznicke obvody a elektromechanicke prvky na miru
c) k funkcni seriove jednotce vede zpravidla nekolik nefunkcnich prototypu, coz si ja nemuzu dovolit. Tohle muselo chodit v prvni verzi, takze radeji 2x vice soucastek a funkcnost, nez nekonecne dobastlovani vetsiny subsystemu.
Me to vysvetlovat je zbytecny, ja jsem pravnik
Ja jen kdyz jsem srovnal rj na obrazku s tim co ma treba MPI, tak proti tomu je pekne otekla.
12:50:12
02.04.2007
02.04.2007
COL
-> Labros: treba to moje. Ja zapinam nabijeni tak, aby doba omezeni proudu (tj. dosazeni pozadovane energie v civce) na pozadovanou hodnotu (tu muzu i menit) trvala 1ms. Je tam na to regulacni smycka s PI regulatorem.