skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Jde o elektromobil a vyrobil závod Škoda Ejpovice v Plzni, celkem 1100 kusů, většina šla na vývoz, u nás je cca 9 kusů v pojízdném stavu.
Vyrábělo se více verzí, buď s digitální kapacitoměrem (ukazuje stav baterií, dojezd, napětí, %, atd) nebo rekuperací nebo oboje.
Také topení bylo buď elektrické nebo dvojstupňové teplovodní (bufík).
Napětí motoru je 72V/13kW, 84/15,4kW a 96V/18kW
Také v osobní verzi a i u nás pár kusů jezdí.
Co kus, to originál.
Začátek výroby 1992 a ukončení v roce 1993.
Osazovali se trakční olověné baterie nebo NiCd baterie.
Něco z TP a z tech. údajů:
Dojezd 60 až 80 km na trakční olovo, na LiFeYPO4 se dá dojezd zvýšit na cca 250 km.
Váha trakčních baterií cca 400 kg, užitečná 350 kg. (LiFeYPO4 mám v plánu koupit, má větší dojezd a třetinovou váhu atd.)
Max. rychlost 80 km, zablokovaný 5 stupeň, převodovka má jinak zpřevodovanou rozvodovku 4.412 (75/17).
Elektromotor 84V 220A, regulace dává 350A a max. krátkodobý proud elektromotoru je 550A.
Maximální otáčky elektromotoru 5000 ot/min.
Výkon 15,4 kW.
Centrální pulsní nabíječka (umístěná pod rádiem) 230V a výstup 100V 22A, nabíjení je třístupňové. Nastavuje se letní a zimní nabíjení. Nabíječka nabíjí 14 ks 6V 180Ah baterií a baterie pro pohon nabíjejí přes DC/DC měnič palubní 12V baterii. Pod víkem motorového prostoru je přední maska odklápěcí a pod ní je nabíjecí kabel s vidlicí do zásuvky a v případě nabíjení je zablokovaná jízda, aby nedošlo k omylu rozjezdu.
Má verze z prvních kusů nemá rekuperaci, ani kapacitoměr, ale pracuji dodělat oboje.
Pod seřízením světel je hlavní odpojovač baterií v případě poruchy.
Přístrojovka ukazuje teplotu motoru a v případě přehřívání spustí ventilátor na ochlazení elektromotoru. Dále ukazuje proud přes ampermetr (předělaný otáčkoměr) a z palivoměru je voltmetr (jednoduchý kapacitoměr). Dvě kontrolky jsou též předělané, jedna ukazuje předehřev baterií (symbol oleje nahrazený symbolem předehřevu) a druhá poruchu DC/DC měniče (symbol baterie). Kontrolka rezervy paliva je zachována, včetně ostatních zbylých kontrolek.
Podtlaková vývěva slouží k posilovači brzd.
K jízdě stačí první poloha klíčku, druhá se nepoužívá.
Celkem je elektromobil jednoduše postavený, baterie, regulace, nabíječka a pár pomocníků. Oproti spalovací verzi dost věcí chybí a celkově je auto lehčí (bez baterií) než spalovací verze. Místo chladiče je regulace motoru a vedle je hlavní stykač a bufík. Nádrž pro bufík je malá, cca 8 l.
Popis postupně dodám, za těch pár let už docela vím a znám Eltru. Mám i nějakou servisní dokumentaci a katalog ND na Eltru.
PS: Jediné auto, co se rozjede bez problému na 4 stupeň a docela svižně, elektromotor a okamžitý max. kroutící moment udělají své. :-)
Zážitky z jízd jsou velmi dobré, nejde sice o žihadlo, ale jede dobře a tiše a nelíbí se chodcům. :-D
Jízda je taková měkká a je nutné si zvyknout na řízení, vlastně se používá jen proudový pedál a brzda, spojka se používá jen k přeřazení rychlostí a zpátečky. ;-) Při rozjezdu je jen zařazeno a šlape se na pedál.
Musí se používat ruční brzda, elektromotor nemá kompresi a rozjede se při jakémkoliv zařazeném rychlostním stupni i z malého kopečku. :-)
Na STK také byla sranda, nechápali. :-D PČR mě ještě nestavěla, tak nevím co bude následovat, ale rozhodně si všimnou chybějící známky emisích a nepřítomnost výfuku. :-)
Vyrábělo se více verzí, buď s digitální kapacitoměrem (ukazuje stav baterií, dojezd, napětí, %, atd) nebo rekuperací nebo oboje.
Také topení bylo buď elektrické nebo dvojstupňové teplovodní (bufík).
Napětí motoru je 72V/13kW, 84/15,4kW a 96V/18kW
Také v osobní verzi a i u nás pár kusů jezdí.
Co kus, to originál.
Začátek výroby 1992 a ukončení v roce 1993.
Osazovali se trakční olověné baterie nebo NiCd baterie.
Něco z TP a z tech. údajů:
Dojezd 60 až 80 km na trakční olovo, na LiFeYPO4 se dá dojezd zvýšit na cca 250 km.
Váha trakčních baterií cca 400 kg, užitečná 350 kg. (LiFeYPO4 mám v plánu koupit, má větší dojezd a třetinovou váhu atd.)
Max. rychlost 80 km, zablokovaný 5 stupeň, převodovka má jinak zpřevodovanou rozvodovku 4.412 (75/17).
Elektromotor 84V 220A, regulace dává 350A a max. krátkodobý proud elektromotoru je 550A.
Maximální otáčky elektromotoru 5000 ot/min.
Výkon 15,4 kW.
Centrální pulsní nabíječka (umístěná pod rádiem) 230V a výstup 100V 22A, nabíjení je třístupňové. Nastavuje se letní a zimní nabíjení. Nabíječka nabíjí 14 ks 6V 180Ah baterií a baterie pro pohon nabíjejí přes DC/DC měnič palubní 12V baterii. Pod víkem motorového prostoru je přední maska odklápěcí a pod ní je nabíjecí kabel s vidlicí do zásuvky a v případě nabíjení je zablokovaná jízda, aby nedošlo k omylu rozjezdu.
Má verze z prvních kusů nemá rekuperaci, ani kapacitoměr, ale pracuji dodělat oboje.
Pod seřízením světel je hlavní odpojovač baterií v případě poruchy.
Přístrojovka ukazuje teplotu motoru a v případě přehřívání spustí ventilátor na ochlazení elektromotoru. Dále ukazuje proud přes ampermetr (předělaný otáčkoměr) a z palivoměru je voltmetr (jednoduchý kapacitoměr). Dvě kontrolky jsou též předělané, jedna ukazuje předehřev baterií (symbol oleje nahrazený symbolem předehřevu) a druhá poruchu DC/DC měniče (symbol baterie). Kontrolka rezervy paliva je zachována, včetně ostatních zbylých kontrolek.
Podtlaková vývěva slouží k posilovači brzd.
K jízdě stačí první poloha klíčku, druhá se nepoužívá.
Celkem je elektromobil jednoduše postavený, baterie, regulace, nabíječka a pár pomocníků. Oproti spalovací verzi dost věcí chybí a celkově je auto lehčí (bez baterií) než spalovací verze. Místo chladiče je regulace motoru a vedle je hlavní stykač a bufík. Nádrž pro bufík je malá, cca 8 l.
Popis postupně dodám, za těch pár let už docela vím a znám Eltru. Mám i nějakou servisní dokumentaci a katalog ND na Eltru.
PS: Jediné auto, co se rozjede bez problému na 4 stupeň a docela svižně, elektromotor a okamžitý max. kroutící moment udělají své. :-)
Zážitky z jízd jsou velmi dobré, nejde sice o žihadlo, ale jede dobře a tiše a nelíbí se chodcům. :-D
Jízda je taková měkká a je nutné si zvyknout na řízení, vlastně se používá jen proudový pedál a brzda, spojka se používá jen k přeřazení rychlostí a zpátečky. ;-) Při rozjezdu je jen zařazeno a šlape se na pedál.
Musí se používat ruční brzda, elektromotor nemá kompresi a rozjede se při jakémkoliv zařazeném rychlostním stupni i z malého kopečku. :-)
Na STK také byla sranda, nechápali. :-D PČR mě ještě nestavěla, tak nevím co bude následovat, ale rozhodně si všimnou chybějící známky emisích a nepřítomnost výfuku. :-)
Škoda ELTRA 151 L pick-up - komentáře:
23:58:54
18.03.2011
18.03.2011
Karátek
Zde je jediný kus EMA 1 z 68 roku. Dojezd do 50 km a rychlost 50 km/hod.
23:54:47
18.03.2011
18.03.2011
Karátek
-> Kurier Grobar:
Už v 68 roce byla EMA, ale tu zakázali vyrábět, prý není ten správný čas a v 93 zas VW ukončil výrobu.
Tenkrát byl problém s bateriemi, velké a těžké s malým dojezdem, takže se neprosadili na trhu. Dnes je situace jiná, jak všichni víme, baterie udělali velký pokrok.
Už v 68 roce byla EMA, ale tu zakázali vyrábět, prý není ten správný čas a v 93 zas VW ukončil výrobu.
Tenkrát byl problém s bateriemi, velké a těžké s malým dojezdem, takže se neprosadili na trhu. Dnes je situace jiná, jak všichni víme, baterie udělali velký pokrok.
23:49:10
18.03.2011
18.03.2011
Karátek
-> CadLubeen:
Vyrábělo do té doby, co VW ukončil výrobu, většina kusů šla na vývoz, stálo o dost víc než normální fáčko a u nás zakoupila ČP jen pár kusů a dost se jich zešrotovalo. Nejvíce jich jezdí ve Švýcarsku a v německu, vím o jednom kusu v americe.
Jezdí dodnes a denně do práce, každý s tím jezdí, celkem nenáročný na údržbu a stačí dolévat vodu do ostřikovačů, zásuvku k nabíjení a jede se dál.
El. motor je dobře navržený a dá se přetěžovat, aniž by se poškodil. Což je velká výhoda.
A cena je pěkná, cca 35 hal/km.
Vyrábělo do té doby, co VW ukončil výrobu, většina kusů šla na vývoz, stálo o dost víc než normální fáčko a u nás zakoupila ČP jen pár kusů a dost se jich zešrotovalo. Nejvíce jich jezdí ve Švýcarsku a v německu, vím o jednom kusu v americe.
Jezdí dodnes a denně do práce, každý s tím jezdí, celkem nenáročný na údržbu a stačí dolévat vodu do ostřikovačů, zásuvku k nabíjení a jede se dál.
El. motor je dobře navržený a dá se přetěžovat, aniž by se poškodil. Což je velká výhoda.
A cena je pěkná, cca 35 hal/km.
23:44:10
18.03.2011
18.03.2011
Kurier Grobar
masaker fakt už 1992 sa takéto auta na elektriku robili a ešte do dnes to nieje zabehane....biznis je biznis hh
23:10:56
18.03.2011
18.03.2011
CadLubeen - zrušená registrace
Bomba. Kdysi jsem videl na nejaky vystave normalni kratky Favo s touhle upravou, ale netusil jsem ze to nekdo vubec prodaval a ze se to jeste dnes pohybuje po silnicich. Super zajimavost!
22:57:16
18.03.2011
18.03.2011
Karátek
-> MATTESS:
Tím pádem jel na doraz, nedivím se. Takhle se odrovnají baterie, je lepší mít vždy rezervu, mě se ještě nestalo nic podobného. Raději sleduji kapacitu a když by nevyšla, nejedu tam a rychle k zásuvce. Nevýhoda baterií, když není po ruce zásuvka. Ještěže dojel.
Tím pádem jel na doraz, nedivím se. Takhle se odrovnají baterie, je lepší mít vždy rezervu, mě se ještě nestalo nic podobného. Raději sleduji kapacitu a když by nevyšla, nejedu tam a rychle k zásuvce. Nevýhoda baterií, když není po ruce zásuvka. Ještěže dojel.
22:51:29
18.03.2011
18.03.2011
MATTESS
-> Karátek: Jel z Plzně, docházela "šťáva" a po Rokycanský jel asi 30km/h. Víc to nešlo. Mam pocit, že tehdy tam byla 70ka. Naštěstí dojel
22:35:31
18.03.2011
18.03.2011
Karátek
-> MATTESS:
A už na něj nemáš kontakt? Jaké zážitky? To mě zaujalo.
A už na něj nemáš kontakt? Jaké zážitky? To mě zaujalo.
22:18:11
18.03.2011
18.03.2011
MATTESS
-> Tuner#2: se mnou asi ne, to bych si pamatoval. Ale prvně ráno, když jsem ho potkal, taky jsem se lekl, když byl najednou vedle mě
-> Karátek: aha. Každopádně je hodně zajímavé auto. Kolega mi kdysi vyprávěl pár zážitků, když tam dělal a jezdil s tím
-> Karátek: aha. Každopádně je hodně zajímavé auto. Kolega mi kdysi vyprávěl pár zážitků, když tam dělal a jezdil s tím
22:11:07
18.03.2011
18.03.2011
Karátek
MATTESS 18.03.11 21:36:10 napsal: Jeden z vedlejší obce dělal v Ejpovicích a jezdil s elektrofávem do práce. Takové zvláštní potkat na vsi „trolejbus“.
Záleží na regulaci, některé jsou naprosto tiché a nic neslyšíš a jiné (ELIS) slabě pískají jako slabý "trolejbus).
Záleží na regulaci, některé jsou naprosto tiché a nic neslyšíš a jiné (ELIS) slabě pískají jako slabý "trolejbus).
21:57:29
18.03.2011
18.03.2011
Tuner#2 - zrušená registrace
-> MATTESS 18.03.11 21:36:10: Teď nevím zda to bylo s Tebou nebo s Cipríkem, ale tenkrát nás dojel v kopci a oba jsme se tak lekli že je auto najednou vedle nás, že jsme skočili do pangejtu
21:36:10
18.03.2011
18.03.2011
MATTESS
Jeden z vedlejší obce dělal v Ejpovicích a jezdil s elektrofávem do práce. Takové zvláštní potkat na vsi "trolejbus".
21:32:54
18.03.2011
18.03.2011
MOLSO
-> MATTESS: neznam az teraz
21:32:30
18.03.2011
18.03.2011
Placko
tak to čumím
21:31:48
18.03.2011
18.03.2011
MATTESS
21:30:07
18.03.2011
18.03.2011
MOLSO
tyyy vole
19:24:30
18.03.2011
18.03.2011
Karátek
Postupně doplňuji informace, takže stačí číst. Je toho nějak moc k popsání a více fotek se sem nevejde.
19:18:04
18.03.2011
18.03.2011
Norton
-> Čokin: mno asik tak... a kurna ja som o tom tiez nevedel :OD
19:17:33
18.03.2011
18.03.2011
Pavel P..
Kolik to váží s těma baterkama?
19:13:35
18.03.2011
18.03.2011
castrol
-> Tomaso435: a sakra