Garde 83 Garde 83

komentáře | popis | fotky | Jakub M. | 30.08.09 09:06 | 40x v oblíbených
Konečně jsem se dostal k tomu, abych vám podal bližší informace o tomto voze. Na první pohled jde o zcela normální Garde se zrhoucenou zadní nápravu (asi jako většina sériovejch a špatně smontovanejch uhlovek).

Takhle jsem ho viděl, když jsem se na něj byl poprvé podívat. Prostě docela předražené neudržované auto... při bližším ohledání auta jsem narazil na 5q převodovku, kompletně eMkový základ skeletu, naprosto odlišný profil podlahy, jinou zadní nápravu a motor 742.13.

Následoval rychlý sled událostí, kdy jsem začal zjišťovat, co z tohohle výčtu abnormalit se na Garde kdy objevilo a po nahlédnutí do velkého techničáku jsem se zarazil, že budu 3. majitelem a to hned po prodávajícím ale hlavně, že prvním majitelem auta bylo ÚVMV, přesněji podnik údajně spadající pod jeho působení se sídlem v Mnichově Hradišti. Přibližně do týdně jsem měl potvrzeno, že Garde nikdy nemělo 5q převodovku! zajel jsem se proto na auto ještě jednou podívat a prošel celý podvozek, hlavně zadní nápravu, která, jak jsem zjistil je složena z těchto dílů : příčka převodovky má rozměry stejné jako Garde, ovšem má prolis kvůli 5q, uhlová ramena jsou z modelu M, podélná ramena jsou nainstalována stejně jako u Garde (tedy více vystrčenou stranou jejich silentbloků směrem ven z auta) - díky čemuž má auto naprosto katastrofální geometrii.

Ohledně motoru jsem v techničáku vyčetl, že byl vyměněn v den prodeje člověku, od kterého jsem Garde koupil. Takže vše alespoň nasvědčuje tomu, že nikdo neprováděl výměnu agregátu a nápravy po dobu vlastnicví předchozím majitelem (už jen způsob jeho údržby a způsob práce odvedené na pohonné jednotce(pravděpodobně právě výzkumným ústavem) je naprosto odlišný), jendoduše řečeno, pan Košek auto napatlal motorovým olejem, celé ho prolil a čekal, že nebude reznout... Štestím je, že opravdu nezrezlo a až na nějakou povrchovou lišku je ve 100% stavu....



toto je zatím vše, neodvážím se tu nic prohlašovat s naprostou jistotou, protže tohle vše bylo zjištěno pouze pohledovou kontrolou (okometrická metoda) a díky ctěným informacím M a r c e l a a Ondieho - Pánové, děkuji



co se týče úprav, někdo tu napsal, že to zadní křídlo musí dolu - ano, opravdu ho sundám. Vše ostatní se bude směřovat pod zadní kapotu, na podvozek, a skelet karoserie... zevnějšek vozu bude vylepšen snad jen koly (- viz obrázky), zrcátky(beskyd sport) případně přídavnými dálkovými světlomety. Nevylučuje se změna laku (to si ale dobře rozmyslím)





TUNING JE PRO DĚCKA... DOSPĚLÍ LEŠTĚJ ORIGINÁLKU :-D





Co se aktuálně děje:



Gardečko je ještě stále na špalkách, ale už má nové přední i zadní brzdy (nové 4pístky, vzadu zánovní bubny, prasátka, obložení vpředu OSINEK, vzadu Fri-Tech, kotouče - nové (Ferodo), dnes přibyla nová baterka, svíčky, zapalovací kabely, kondenzátor, nová ložiska alternátoru, zrepasový karburátor SEDR 2951 (orig, pro můj motor - hehe -)



Tak.. konečně to jezdí... sice mám stále problémy s chováním auta.. ale ten pocit, že to po roce jede je bezvadnej :-)



Aktuálně mě čeká poskládat novou převodovku.. a možná provedu upgrade na motor 781.136M (50kW), jeden se mi tu totiž válí v garáži a té 130tky je mi celkem líto.. ale uvidíme.. zatím najela se mnou 500km, čeká jí výměna oleje, přetěsnění, svíčky, repase rozdělovače.. a uvidí se, mám totiž dojem, že ťukají pístní čepy. :(



Z ťukajících pístních čepů se po výměně oleje stal asi větší problém který vygradoval na následné zkušební jízdě ve ztráty tlaku při volnoběžných otáčkách.

tuto skuttečnost jsem diagnostikoval jako "volnější" šálu nejspíš ojniční. Protože jsem tohle všechno překontroloval a šály byly OK, odjel jsem s autem jeden sraz (Želiv) a vpořádku se domů vrátil, situace se nezměnila, pořád pod 1100ot/min nemažu.

Neustálé ťukání v motoru mě tak naštvalo, že jsem problém ani neřešil a rovnou se pustil do stavby nového motoru, protože co si člověk neudělá sám pořádně, to pak taky pořádně nefunguje. Takže, motor bude blok 742.136(abych mohl provést legální výměnu motoru, protože 130tku už mám z výrobní linky v papírech, takže to bude jen výměna motoru ne změna typu) klika+ojnice+písty+vložky felda MPi - odlehčený setrvačník o 1,23kg a vše vyváženo, vačka 265/258 Motor-Excel, hlava MPi 50kW - kanály zvětšeny o 2mm na průměru a vyhlazen jejich povrch, KP 10,9:1.



Motor je hotový a je v autě... má za sebou 170km a vše vypadá OK ... supr pocit, když nemusim poslouchat to klepání na šálách který vypadaj jako že neklepou a fajn je, že když někde zastavim, tak se na mě nerozsvítí červený voko voleje ...

Garde 83 - komentáře:

22:44:03
01.08.2009
Jakub M.
sry.. smázl jsem omylem ten text o kterém tu jde řeč. ... no, v posledním vyjádření škodovky o přestavbách těchle aut se píše, že 742.136/5 a klasiská 130ca jsou jeden typ... takže je možná jejich záměna.. tzn. když já mám motor 130 už v papírech, neměl by být problém když se tam najednou objeví 136
15:21:16
29.07.2009
MATTESS
-> Labros: změna typu motoru1 V poznámce v TP je typ motoru 742.136. Ale zase to bude na úředníkovi, tohle bylo v roce 2004
15:17:07
29.07.2009
Labros
-> MATTESS: a jak se dělá "změna typu"?
11:57:26
29.07.2009
jerzy
já právě měl zato že škodovka se k jakýmkoli změnám nevyjadřuje takže už to není sranda jak dřív a záleží to na patřičném úředníkovi jestli ti to uzná. Nebo to jako u 130tek jde pořád tak že jenom dáš změnu typu na 742.136 a dobre?
22:24:29
27.07.2009
MATTESS
-> Jakub M.: jako přestavba ne, ale změna typu
19:08:49
22.07.2009
jerzy
-> Jakub M.: juu, ten motůrek bude zajímavý, jak tak koukám 6 zdá se mi takový akorát, žádný extrém ale mělo by to něco umět 6 akorát nechápu to s tou výměnou, to se pořád dá tak lehce vyměnit 130 za 136?
14:12:14
21.06.2009
Jakub M.
-> Quest:

jo.. pohopil jsi to správně 6 to proč jsem to bral byla historie (je to opravdu testovací auto UVMV pro agragát rapid 130 včetně široký nápravy). majitel předemnou na tom sice povyměňoval spoustu věcí ale jinak to byl více méně originál... a jak víme Gardeček se 130tkovým motorem z výroby byly řádově kusy. Tak proto jsem to vzal 4
18:33:08
20.06.2009
Quest
pochopil jsem správně že když seš šel na auto podívat byl to bastl jak swina, něco z toho a druhé ztoho, proč jsi to teda bral? díky za vysvětlení
23:27:40
06.06.2009
Jakub M.
-> jerzy:

jj .. Ronaly jsou 5,5j x 13" takže klasika... jsou z roku 74 ... takže by se hodily nějakému veteránistovi na éRo 6
23:25:51
06.06.2009
Jakub M.
-> ondie:

14dní sem na tom pracoval.. nic příjemnýho.... ale když to shrnu tak čistej čas nebyl ani den... tfuj tfuj... mam to zasebou... jentam mmch. dneska jsem nahodil dozadu origo pružiny, znova poladil geometrii, dal orig Garde tlumiče (číslo výrobku končí 000 ne 001 jako u rapida) a ty jsou samozřejmě skoro o 50% "tvrdší" ty garďácké.... a světe div se, auto sedí jak má a dokonce i jedí! 3
18:15:36
02.06.2009
ondie
-> Jakub M. 20.05.09 17:39:06:

No hezky ti to vyvixovali..ale dobrá práce,jak si to spravil..asi sis musel celkem i máknut,abys to stih do želiva co ?



Já sem zrovna včera vyčistil a vyleštil :) převodovku..mám teď motivaci po želivě,tak ji využívám.
10:07:14
29.05.2009
jerzy
-> Jakub M.: tak to je snad dokonce lepsi reseni nez ty ronaly 6 to musi hezky drzet, jen co je pravda... jestli se nepletu tak ty ronaly mas 13palcove zejo?
08:10:51
29.05.2009
Jakub M.
-> jerzy:

na Ronaly zatím nemám šikovnýho človíčka co by je udělal tak jak já chci (táta má na 135tce ronaly též a já bych chtěl mít na těch svých stejnou stříbrnou i povrchovou úpravu) takže zatím hledám ... jinak ty origo poklice jsou na ráfcích 5,5J 15" a pneu jsou Pirelli P5000 195/50 .... moc pěkně se to chová 6
10:03:19
24.05.2009
jerzy
-> Jakub M.: ty brdo fakt 3 kdyz se na to clovek zameri tak je to na nekterych fotkach videt :)

hele a co ty ronaly? ty origo poklice sou sice pekne ale neni nad pekne hlinikace, zeano 4
17:06:59
23.05.2009
Jakub M.
-> jerzy:

já mam béžovou favorit.. RAL1255 .. jen na fotkách to vypadá bílý... každopádně ta barva na tom autě vypadá docela hezky - s černejma doplňkama je tu supr..
09:11:36
22.05.2009
jerzy
-> Jakub M.: teda dik moc za snahu ale to nema smysl davat dohromady. kastle je cela hnuta, jakoby zlomena, cely bok je vyhnuty a navic zadek rozboreny (jak jsem jel po strese tak jsem zadkem chytl plotovy sloupek zapusteny v betonu). takze jsem sehnal novou kastli a musim to cele prekopat a prelakovat, takze ja jeste dlooouho nevyjedu 7

jinak jsem uvazoval o bile barve na rapida,kdyz uz budu lakovat 4
19:18:03
21.05.2009
Jakub M.
-> jerzy:

jau jau... sice jsme od sebe daleko.. ale v Rybí (nedaleko Příbora/Kopřivnice) mám příbuzný... a kdyby se ti hodilo.. mohl bych nabídnout vzdálenou pomoc - mám tu totiž jednu šikovně uřízlou střechu z Gardesa jednoho co jsem likvidoval... sice absolutně nevím jak bych to tam dopravil a ani kdy se tam podívám ............
23:00:42
20.05.2009
jerzy
-> jerzy: tyjo tak to me moc mrzi 8 neco podobneho se stalo moji tete a jejimu frajerovi, taky chytli blazna v protismeru a nedalo se nic delat takze jim vletel do leveho predniho rohu. Ale oni jeli oktavkou takze v klidu ale tohodle je skoda 10 jinak pro klid tvoji duse, u me se dejou horsi veci, obratil jsem rapida na strechu takze zacinam zase znova....
17:39:06
20.05.2009
Jakub M.
-> jerzy:

nojo.. děje.. samý děsy běsy... koukej:

ale už makám na opravě (měl jsem tu záložní dveře a teď se s*ru s karosařinou 10) stalo se to tu u nás na jedné úzké cestě.. ten v*l proti mě letěl jak hovado... a já se mu snažil maximálně uhnout z cesty, jinak by to byla čelovka...
zvětšit Garde 83 - obrázek od Jakub M. vložen 20.05.2009 17:39:06
Extreme Tyres